سیستم آموزشی کشور فرانسه

سیستم آموزشی کشور فرانسه

نگاهی به سیستم آموزشی کشور فرانسه

سیستم آموزش و پرورش که در فرانسه با تأکید بر کیفیت و تنوع آموزشی به شهروندان ارائه می‌شود، از مرحله مهدکودکی تا دانشگاه با دقت بالا و استانداردهای جهانی طراحی شده است. در مرحله ابتدایی، دانش‌آموزان با مباحث علمی و هنری آشنا می‌شوند و پس از آن به مرحله متوسطه می‌رسند که می‌توانند یکی از سه رشته علمی، ادبی یا تکنولوژی را انتخاب کنند.

در سطح عالی نیز دانشگاه‌های فرانسه جزو معتبرترین و مشهورترین مؤسسات تحصیلی جهان محسوب می‌شوند و بر اساس ترکیبی از درس‌های تئوری و تجربی، همراه با فرصت‌های کارآموزی فراهم شده‌اند.

برخورداری از این سیستم آموزشی باعث شده تا فرانسه به‌عنوان یک مقصد محبوب برای مهاجرت و تحصیلات بین‌المللی شناخته شود؛ بنابراین افرادی که قصد مهاجرت به فرانسه را دارند، می‌توانند از این سیستم گسترده و با کیفیت برای بهبود مهارت‌های تحصیلی و حرفه‌ای خود بهره‌مند شوند. در ادامه این مقاله با تاپ سولوشن همراه باشید تا جزئیات بیشتری از نظام آموزشی کشور فرانسه را بررسی کنیم.

france

مهاجرت تحصیلی؛ بهترین و آسان‌ترین راه مهاجرت به فرانسه

یکی از برترین نظام‌های آموزش عالی جهان متعلق به کشور فرانسه است به طوری که در آخرین رتبه‌بندی مؤسسه  QS، فرانسه رتبه ششم جهان را به خود اختصاص داده است. آموزش در فرانسه از سنین 6 تا 16 سالگی اجباری بوده و همه می‌توانند به صورت رایگان از خدمات آن بهره‌مند شود.

نظام آموزش عالی این کشور شامل ۳۵۰۰ مؤسسه آموزشی دولتی، مذهبی و بین‌المللی است که البته اغلب مهاجران در مدارس مذهبی و بین‌الملل که شهریه‌ای هستند درس می‌خوانند.

اغلب دانشگاه‌های فرانسه نیز برای تحصیلات عالیه رایگان هستند؛ اما در سال‌های اخیر

لایحه افزایش شهریه دانشگاه‌ها در این کشور تصویب شده که هنوز به مرحله اجرا در نیامده است. در صورت افزایش، ۲۷۷۰ یورو برای لیسانس و ۳۷۷۰ یورو برای فوق‌لیسانس در نظر گرفته شده است.

مقاطع تحصیلی در سیستم آموزشی فرانسه

سیستم آموزشی کشور فرانسه شامل مراحل مختلفی است که هر یک از این مراحل برای دانش‌آموزان امکانات و فرصت‌های یادگیری متناسب با سن و توانمندی‌هایی‌شان  را فراهم می‌کند تا تحصیلات در فرانسه به بهترین شکل ممکن اجرا شود:

مقطع پیش دبستانی در فرانسه

مقطع پیش دبستانی در فرانسه (Matérnelle)

مرحله پیش‌دبستانی در فرانسه به نام “Maternelle” نامیده می‌شود و برای کودکان سنین 3 تا 6 سال اختصاص دارد. در طول این دوره، اهمیت زیادی به توسعه مهارت‌های اجتماعی، تقویت انگیزه برای یادگیری و ایجاد ارتباط با دیگران داده می‌شود و کودکان اصول ابتدایی مثل شمارش، شکل‌ها، رنگ‌ها و زبان فرانسوی را یاد می‌گیرند. هر چند گذراندن این دوره برای کسی الزامی نیست؛ اما به عنوان یک مرحله مهم برای کودکان مورد توجه قرار گرفته و اساسی برای رشد و توسعه آینده تحصیلی و اجتماعی آن‌ها خواهد بود.

دوره ابتدایی یا مقطع دبستان در نظام آموزشی فرانسه

دوره ابتدایی یا مقطع دبستان در نظام آموزشی فرانسه (école primaire)

دوره ابتدایی در نظام آموزشی فرانسه برای دانش‌آموزان به سنین 6 تا 11 سال اختصاص دارد. آموزش زبان فرانسوی به عنوان زبان اصلی تدریس شده و توجه به مباحث فرهنگی و تاریخی فرانسه نیز از جمله اهداف این دوره محسوب می‌شود. این دوره که مرحله اصلی آموزش به شمار می‌رود شامل بخش‌های زیر است:

  • CP (Cours Préparatoire): دانش‌آموزان 6 تا 7 ساله در این مرحله مباحث ابتدایی مانند خواندن، نوشتن و محاسبات آموزش داده می‌شود.
  • CE1 (Cours Élémentaire 1): کودکان با مباحث پیشرفته‌تر در حوزه‌های آموزشی مختلف آشنا می‌شوند.
  • CE2 (Cours Élémentaire 2): ادامه آموزش مباحث پیشرفته با تأکید بر توسعه مهارت‌های اساسی است.
  • CM1 (Cours Moyen 1):در این مرحله، دانش‌آموزان با مباحث متنوع‌تری در حوزه‌های مختلف مواجه می‌شوند.
  • CM2 (Cours Moyen 2): آخرین مرحله از دوره ابتداییست که سعی می‌شود آموزش اصول پایه علوم، ریاضیات و زبان فرانسوی به صورت تکمیلی انجام گیرد.
دوره راهنمایی یا کالج در سیستم آموزشی کشور فرانسه

دوره راهنمایی یا کالج در سیستم آموزشی کشور فرانسه (collège)

دوره راهنمایی که در سیستم آموزشی فرانسه بعد از دوره ابتدایی آغاز می‌شود، برای دانش‌آموزان 11 تا 15 سال در نظر گرفته شده و در چهار مقطع طراحی شده است:

  • ششم (Sixième): در این مرحله، آموزش‌ها به شیوه‌های متنوع‌تر و پیچیده‌تر ارائه شده و علوم، ریاضیات، زبان فرانسوی، زبان انگلیسی و فرهنگ و تاریخ فرانسه به صورت کامل‌تری آموزش داده می‌شود.
  • Cinquième: امتداد دوره ششم با محوریت بر روی توسعه دقت و علاقه در مباحث تحصیلی قرار دارد. همچنین، دانش‌آموزان با اختیار خود می‌توانند دروس بیشتری را انتخاب کنند.
  • Quatrième: این مرحله با توجه به مهارت‌های تحصیلی دانش‌آموزان تنظیم می‌شود و آموزش‌ها به سطح پیشرفته‌تری ارتقا پیدا می‌کند.
  • Troisième: در آخرین مقطع این دوره، دانش‌آموزان با آموزش‌های پیشرفته‌تری مثل فیزیک، شیمی، علوم‌انسانی، و هنر آشنا می‌شوند. پایان این مرحله با امتحانات ملی “Brevet des collèges” (مدرک دوره راهنمایی) همراه است که به دانش‌آموزان اجازه ورود به دوره دوم (Lycée) را می‌دهد.

اگر قصد دارید برای تحصیل فرزندان خود به فرانسه مهاجرت کنید باید بدانید که دوره راهنمایی در سیستم آموزشی کشور فرانسه یک مرحله حیاتی است که آموزش‌های تئوری و عملی را ترکیب کرده و دانش‌آموزان را برای ورود به مراحل تحصیلی بالاتر آماده می‌کند.

دوره متوسطه در سیستم آموزشی فرانسه

دوره متوسطه در سیستم آموزشی فرانسه (lycée)

دوره متوسطه یا “Lycée” در سیستم آموزشی فرانسه، مرحله‌ای اساسی و پیشرفته برای دانش‌آموزان است که پس از پایان دوره راهنمایی (Collège) شروع می‌شود. دانش‌آموزان 15 تا 18 سال که قصد ورود به دانشگاه را دارند باید  سه مقطع زیر را طی کنند:

  • 1Seconde : دانش‌آموزان باید برای انتخاب دروس اختصاصی مرتبط خود اقدام کنند و آموزش‌ها بر پایه اصول تخصصی و عمومی ارائه می‌شوند.
  • Première: یکی از سه رشته علمی، ادبی یا تکنولوژی در مقابل هر فرد قرار دارد و آموزش‌ها به سطح پیشرفته‌تری می‌رسند و دانش‌آموزان به آموزش تخصص در زمینه‌های مختلف می‌پردازند.
  • Terminale: آخرین مرحله دوره متوسطه است و هر فرد با ادامه تخصص در رشته انتخابی خود با مطالعه عمیق‌تر و پیچیده‌تر موضوعات درگیر می‌شود. این مرحله با امتحانات کشوری “Baccalauréat” (باکالوریا) به پایان می‌رسد که نقش مهمی در ورود به دانشگاه یا تحصیلات عالی دارد.

لیسانس

دوره لیسانس در فرانسه ۳ سال می باشد. می توان گفت تقریبا تحصیل در کشور فرانسه رایگان است و تنها هزینه ای که دانشجویان باید پرداخت کنند ۱۷۱ یورو برای ثبت نام و دریافت کارت دانشجویی و ۹۲ یورو CVEC (خدمات دانشجویی)می باشد.

از مدارک لازم برای تحصیل در مقطع لیسانس می توان به مدرک ۱۲ ساله دیپلم و مدرک زبان فرانسه که برای اکثر رشته ها سطح B2 است، نام برد.

فوق لیسانس

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در فرانسه به صورت master1 و master2 در رشته های علوم پزشکی، انسانی و مهندسی می باشد. این دوره ها به زبان فرانسوی ارائه می شود، اما در برخی رشته های مهندسی امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

برای ثبت نام در این دوره ها، رزومه، انگیزه نامه، مدارک پیش دانشگاهی و دانشگاهی به همراه ریزنمرات لازم است. داوطلبانی که در ایران هستند در مجموع ۷ حق انتخاب دارند. هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس ۲۴۳ یورو برای هر سال می باشد.

دکترا در فرانسه

دکترا

دوره دکترا در فرانسه ۳ سال است که البته با توجه به نوع رشته و موضوع پایان نامه انتخابی تا ۵ سال نیز ممکن است به طول بیانجامد. داوطلبانی که تمایل به مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل در مقطع دکترا دارند، نیازمند به ارائه یک تاییدیه از استاد راهنما یا سوپروایزر می باشند.

 

برای جلب نظر اساتید و اخذ Fund تحصیلی شما باید بتوانید رزومه علمی قوی ارائه دهید.

آزمون جامع ورود به دانشگاه baccalaureat

آزمون جامع ورود به دانشگاه در فرانسه با نام “Baccalauréat” یا به اختصار “Bac” شناخته می‌شود. این آزمون به‌عنوان یک مرحله بسیار مهم در سیستم آموزشی فرانسه در پایان دوره متوسطه (Lycée) اجرا می‌شود و برای ورود به دانشگاه‌ها اساسی است.

  1. Baccalauréat Général (عمومی)
  2. Baccalauréat Technologique (تکنولوژی)
  3. Baccalauréat Professionnel(حرفه‌ای)

آزمون Baccalauréat شامل چندین درس اصلی مانند زبان فرانسوی، ریاضیات، علوم و دروس تخصصی مرتبط با رشته انتخابی است. این آزمون به صورت ملی و هم‌زمان در سراسر فرانسه برگزار  و نتیجه آن بر اساس نمره‌های کسب شده در امتحانات و دیگر ارزیابی‌ها تعیین می‌شود. موفقیت در این آزمون، در تعیین ورود به دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف تحصیلی تأثیرگذار است. اگر بعد از مهاجرت به فرانسه، فرزندان شما نیاز به ادامه تحصیل دارند، می‌توانید برای دریافت مشاوره روی کمک کارشناسان تاپ سولوشن حساب کنید.

هزینه تحصیل در فرانسه چگونه است؟

هزینه تحصیل در فرانسه بستگی به مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه، شهر محل زندگی و شرایط زندگی شما دارد. در ادامه به برخی اطلاعات کلی در مورد هزینه‌های تحصیل در فرانسه اشاره می‌شود:

  1. هزینه تحصیلات: برای دوره‌های لیسانس (کارشناسی)، معمولاً هزینه‌ها کمتر از دوره‌های مسـتـر (کارشناسی‌ارشد) و دکترا است. البته این هزینه‌ها نیز بین دانشگاه‌ها متفاوت است، بنابراین باید هر دانشگاه را به طور جداگانه بررسی کنید.
  2. هزینه زندگی: هزینه زندگی متغیر است و بستگی به شهر محل زندگی شما دارد. شهرهای بزرگ مثل پاریس هزینه‌های بیشتری نسبت به شهرهای کوچک‌تر دارند. برای هزینه زندگی باید اجاره مسکن، غذا، حمل‌ونقل، کتاب و لوازم تحصیلی، بیمه و سایر هزینه‌های روزمره را در نظر بگیرید.
  3. بورسیه‌ها و کمک‌های مالی: دولت فرانسه و بسیاری از دانشگاه‌ها بورسیه‌ها و کمک‌های مالی مختلفی را به دانشجویان ارائه می‌دهند. شما می‌توانید برای گرفتن بورسیه تحصیلی فرانسه بر اساس استعداد فردی، نیاز مالی، یا تخصص تحصیلی خود با این دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنید.
  4. بیمه‌ها: دانشجویان در فرانسه ملزم به تهیه برخی از بیمه‌ها از جمله بیمه‌ی بهداشت و بیمه مسئولیت هستند.

برای اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر برای مهاجرت تحصیلی، پیشنهاد می‌شود به وب‌سایت دانشگاه‌ها یا منابع رسمی دولت فرانسه مراجعه کنید. همچنین، می‌توانید با تاپ سولوشن تماس بگیرید و برای دریافت ویزا، نکات مربوط به مهاجرت، ویزا و حتی اشتغال به کار بعد از پایان تحصیل با کارشناسان ما مشورت کنید.

شرایط ورود به دانشگاه‌های فرانسه برای مهاجران

ورود به دانشگاه در نظام آموزشی فرانسه برای مهاجران به شرایط خاصی بستگی دارد و بر اساس وضعیت مهاجر (از جمله مهاجرین اقتصادی یا پناهندگان) و سطح تحصیلات آن‌ها متغیر است. در ادامه، شرایط ورود به دانشگاه برای مهاجران را توضیح می‌دهیم:

  • زبان فرانسوی: یکی از شرایط اساسی برای ورود به دانشگاه در فرانسه، مسلط بودن به زبان فرانسوی است. دانشگاه‌های فرانسه بیشتر دروس را به زبان فرانسوی ارائه می‌دهند؛ بنابراین، مهاجران برای ورود به دانشگاه باید مدرک زبان فرانسوی معتبری مانند DELF یا DALF داشته باشند یا از طریق آزمون زبان دانشگاه شرکت کنند.
  • سابقه تحصیلی: برحسب سطح تحصیلات مهاجران، شرایط ورود ممکن است تغییر کند. برای مثال، اگر مهاجر دارای مدرک دوره لیسانس (لیسانس یا معادل مدرک دیپلم ملی در فرانسه) باشد، می‌تواند برای سطح لیسانس (مقطع کارشناسی) در دانشگاه فرانسه درخواست دهد.
  • مدارک ترجمه شده: از جمله مدارک لازم برای تحصیل در فرانسه، ترجمه همه گواهی‌نامه‌های فارغ‌التحصیلی فرد است. مهاجران باید مدارک تحصیلی و اسناد خود را به فرانسوی ترجمه کرده و به همراه ترجمه‌ها به دانشگاه ارائه دهند.

توصیه می‌شود که مهاجران می‌خواهند به دانشگاه در فرانسه درخواست دهند، با دقت شرایط خاص را که بر اساس وضعیت فردی آن‌ها متغیر است، بررسی کنند و در صورت لزوم با مشاوره از مؤسسات مربوط به مهاجرت به فرانسه مثل تاپ سولوشن تماس بگیرند.

سوالات متداول

بسیاری از دانشجویان خارجی در فرانسه مجاز به کار در حین تحصیل هستند و از این طریق می‌تواند یک منبع درآمد اضافی برای خود داشته باشند.

آموزش فنی و حرفه‌ای جزو تحصیلات عالی در فرانسه محسوب شده و طی دو سال به پایان می‌رسد.

بعد از پایان دوره راهنمایی، دانش‌آموزان باید یک دوره متوسطه دیگر هستند و باید در آزمون‌های ورودی متناسب با رشته مد نظر خود شرکت کنند.

لینک های مرتبط با موضوع این مقاله :

2 پاسخ

  1. برای مستر رشته مترجمی زبان انگلیسی نمیدونم کدوم دانشگاه رو انتخاب کنم ؟ و میتونم با ندرک دانشگاه ازاد و معدل ۱۷ بورسیه بگیرم؟ بازار کار این رشته در فرانسه چطوریه؟ مستر با لیسانسم باید مرتبط باشه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      پیشنهاد میکنیم برای مشاوره دقیق و کامل از سرویس مشاوره تخصصی استفاده کنید تا با مشاوران ما در فرانسه به مدت ۳۰ دقیقه در ارتباط باشید.

      مشاوره تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب