آزمون زبان فرانسه

آزمون های زبان فرانسه

برای مهاجرت به کشورهای فرانسوی زبان و یا تحصیل به زبان فرانسه گاهی شما نیاز به اخذ مدرک زبان و شرکت در آزمون های زبان فرانسه دارید. اما تا به حال به آن فکر کردید که کدام آزمون مناسب شماست؟

در این مقاله با انواع آزمون زبان فرانسه آشنا می‌شیم و تفاوت بین آنها را میفهمیم.

آزمون زبان فرانسه

آزمون زبان فرانسه

به طور کلی ما چهار دسته آزمون آشنایی با زبان فرانسه داریم. TCF یا آزمون آشنایی با فرانسه، TEF یا ….، و دو مدرک با ساختار ارائه دیپلم یعنی DELF و DALF. در ادامه بیشتر به هریک پرداخته می‌شود.

آزمون Test de connaissance du français

آزمون دانش فرانسوی TCF یک آزمون تعیین سطح زبان برای افراد غیر فرانسوی‌زبانان است. این آزمون حرفه‌ای به دست مرکز بین‌المللی مطالعات آموزشی (CIEP) تحت امرِ وزارت آموزش‌وپرورش فرانسه اداره می‌شود.

این امتحان الزامات ورود به زبان فرانسه را برآورده می‌کند و می‌تواند برای نشان دادن توانایی زبان برای درخواست‌های شغلی یا برای استفاده شخصی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در گذشته توسط دولت کبک برای رویه‌های مهاجرت استفاده می‌شد اما امروزه آن‌ها هم امتحان خاص خودشان را برگزار می‌کنند.

TCF در قالب 80 سوال چند گزینه ای است که هر سوال فقط یک پاسخ صحیح دارد. دو آزمون اختیاری هم مهارت شفاهی صحبت‌کردن و کتبی نوشتن را ارزیابی می‌کنند. نتیجه به دست آمده در آزمون باعث صدور گواهینامه سطح می شود، یعنی بر اساس نمره به شما گفته می‌شود که سطح شما مثلا B1 یا A2 است.

این آزمون سه بخش اصلی دارد:

  • مهارت شنیداری
  • ساختار زبان، لغت و دستور زبان یا گرامر
  • درک مطلب و مهارت خواندن.

نمرات TCF در 6 سطح، از A1 تا C2 از چارچوب مشترک اروپایی مرجع برای زبان ها رتبه بندی می شوند که در جدول زیر به آن پرداخته شده است:

آزمون TCF - DAP

آزمون TCF-DAP یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های زبان فرانسه است که توسط سازمان CIEP (Centre international d’études pédagogiques) تدارک دیده شده است. این آزمون، برای سنجش سطح زبان فرانسه‌ی زبان‌آموزان غیرفرانسوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. TCF-DAP در دو بخش تستی و شفاهی ارائه می‌شود و در هر دو بخش، مهارت‌های گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن زبان فرانسه سنجیده می‌شوند. این آزمون برای شناسایی سطح زبان فرانسه در حوزه‌های تحصیلی، شغلی و مهاجرتی به کار می‌رود.

افرادی که برای سال اول یا دوم لیسانس میخواهند اقدام کنند و همچین متقاضیان رشته معماری در فرانسه میتوانند از این آزمون استفاده کنند. این آزمون مشابه همان آزمون tcf است با این تفاوت که معمولا موسسات فرانسوی زبان آن را به صورت آنلاین برای جذب هنرجو انجام می‌دهند.

آزمون های زبان فرانسه

آزمون TCF-DAP در سطوح مختلفی ارائه می‌شود که از مبتدی تا پیشرفته می‌تواند شامل آن‌ها باشد. هر سطح شامل چندین بخش است که هر بخش از چندین تمرین تشکیل شده است. در بخش شفاهی، زبان‌آموزان باید به سوالات پاسخ دهند و با یک مصاحبه‌کننده فرانسوی به صورت شفاهی درباره موضوعات مختلفی صحبت کنند. در بخش تستی نیز زبان‌آموزان باید به سوالات چهار مهارت گفتاری، شنیداری، خوانداری و نوشتاری پاسخ دهند.

در کل، آزمون TCF-DAP به عنوان یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین آزمون‌های زبان فرانسه به شمار می‌رود که بسیاری از دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های بین‌المللی از آن برای سنجش سطح زبان فرانسه زبان‌آموزان استفاده می‌کنند. همچنین، این آزمون برای زبان‌آموزانی که قصد مهاجرت یا تحصیل در فرانسه را دارند نیز الزامی است.

در آزمون TCF-DAP، نمرات زبان‌آموزان بر اساس سطح شرکت در آزمون و تعداد پاسخ‌های صحیح در هر بخش محاسبه می‌شود. هر بخش درصد مشخصی از نمره کل آزمون را تشکیل می‌دهد. در پایان آزمون، گواهی‌نامه‌ای به زبان‌آموزان داده می‌شود که حاکی از سطح زبان آن‌ها در آزمون است.

تلاش برای یادگیری زبان فرانسه و گذراندن آزمون TCF-DAP به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا در محیط‌های زندگی و تحصیلی فرانسوی‌زبان با اعتماد بنفس تر و موفق‌تر عمل کنند. همچنین، مهارت در زبان فرانسه به عنوان یکی از زبان‌های جهانی، می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی و تحصیلی برای زبان‌آموزان در سراسر دنیا مؤثر باشد.

آزمون ارزیابی فرانسه یا TEF

TEF یک آزمون معتبر بین‌المللی است که سطح دانش و مهارت شما را در زبان فرانسه را ارزیابی می‌کند. اعتبار نتایج دو سال است و یک تست مدولار است. یعنی بسته به هدف و سطوحی که برمی‌دارید، برای نسخه TEF که شامل آزمون‌های مورد نیازتان است، ثبت‌نام می‌کنید.

مثلا برای سطح B1 یا A2 ثبت نام می‌کنید و اگر 50 درصد سوالات را درست پاسخ دهید گواهینامه شما صادر می‌شود.

ین آزمون شامل 5 بخش است:

  • درک شفاهی
  • درک نوشتاری
  • بیان شفاهی
  • اصطلاح نوشتاری
  • واژگان و ساختار

هزینه شرکت در این آزمون معمولا زیر 200 یورو است اما هربار کمی متغیر برآورد می‌شود.

tcf کانادا و TEF کبک

tcf کانادا TEF کبک (TEFAQ) به عنوان بخشی از رویه‌های درخواست مهاجرت و شهروندی توسط وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا و وزارت مهاجرت، فرانسه و ائتلاف کبک به رسمیت شناخته می‌شود. شما با شرکت در این آزمون شانس مهاجرت به کانادا را برای خودتان بیشتر می‌کنید. برای این آزمون شما باید تمامی مهارت‌ها را امتحان بدهید. هزینه شرکت در آزمون برای کانادا 170 یورو و برای کبک در حدود 50 یورو برای سال 2020 گزارش شده است.

دیپلم حرفه ای فرانسه

دیپلم حرفه‌ای فرانسوی برای شایستگی شما برای کار به زبان فرانسوی در بخش فعالیت شما، صرف نظر از سطح شما (مبتدی-A1 تا تایید شده-C1) ارزش قائل است. این دوره بیشتر در خود فرانسه برگزار می‌شود.

چهار تخصص حرفه ای ارائه می شود:

  • دیپلم فرانسوی بازرگانی
  • دیپلم فرانسه در روابط بین الملل
  • دیپلم بهداشت فرانسه
  • دیپلم فرانسه برای گردشگری، هتلداری، رستوران

سوالات‌ و تمرین‌های برنامه ریزی شده شما را در موقعیت یک حرفه‌ای قرار می‌دهد. حالا شما باید با همکاران، مشتریان، دیپلمات ها و یا حتی بیماران چه به صورت کتبی و چه شفاهی تعامل داشته باشید.

دیپلم عمومی DELF و DALF

DELF و DALF با هم شش سطح از چارچوب مرجع مشترک اروپایی شورای اروپا برای زبان ها (CEFRL) از A1-C2 را پوشش میدهند. در حالی که DELF مربوط به سطوح A1-A2 و B1-B2 (ابتدایی و متوسط) است، DALF مربوط به سطوح C1-C2 (پیشرفته) است.

به بیان دیگر، این دو مدارک رسمی هستند که توسط وزارت آموزش فرانسه برای تأیید صلاحیت نامزدهای خارج از فرانسه در زبان فرانسه اعطا می‌شوند. این گواهینامه ها مادام‌العمر معتبر هستند. علاوه بر این، اگر در یکی از آزمون‌های پیشرفته‌تر شرکت کنید و مردود شوید، تا 60 روز دیگر نمی‌توانید آن را تکرار کنید.

نکته دیگر اینکه اگرچه DELF توسط فرانسه ایجاد شده است در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده است، به این معنی که در هر جایی که زبان فرانسوی زبان رسمی باشد، DELF شما کاملا معتبر است. دوباره باید تاکید کنیم که یک گواهی DELF هرگز منقضی نمی‌شود.

DELF چگونه آزمونی است و چقدر اعتبار دارد

DELF یا Diplôme d’études en langue française آزمونی است که بیشتر زبان آموزان فرانسوی را نگران می‌کند، زیرا سطوح A1 تا B2 را ارزیابی می‌کند و زبان آموزان مبتدی و متوسط ​​را پوشش می‌دهد. در رده آزمون‌های DELF چهار مهارت مختلف وجود دارد که باید همه را با موفقیت سپری کنید.

DELF به شما اجازه می‌دهد تا توانایی خود را برای برقراری ارتباط اعتبار سنجی، بهبود و تقویت کنید: در یک CV بسیار مفید است. DELF B1 برای تابعیت فرانسوی و تأیید مدارک خاص ضروری است. DELF B2 برای پیوستن به یک دوره دانشگاهی تحصیلات تکمیلی در فرانسه مورد نیاز است.

گواهی DELF می تواند شما را برای تحصیل، کار یا فرصت های دیگر واجد شرایط کند. DELF B2 الزامات زبان برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه و به طور فزاینده ای در دانشگاه های فرانسوی زبان در کانادا را برآورده می کند.

آزمون DELF B2، 4 بخش دارد و هر بخش از آزمون دارای 25 امتیاز ممکن است و برای قبولی در یک بخش باید حداقل 5 امتیاز کسب کنید. با این حال، برای قبولی در آزمون کلی، باید حداقل 50 امتیاز کسب کنید—امتیاز کلی ممکن به 100 می رسد.

محدودیت شرکت در آزمون

برای DELF و DALF، فقط داوطلبان بالای 17 سال می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

آزمون DALF چیست؟

DALF برای سطوح C1 و C2 انجام می شود. پس از اتمام امتحانات DALF، داوطلبان می‌توانند از زبان فرانسه برای مقاصد علمی و سطح پیشرفته استفاده کنند. مدرک DALF مادام‌العمر است.

حرف آخر

زبان‌ فرانسوی یکی از سه زبان برتر خارجی در همه جای دنیا است. اگر می‌خواهید سطح زبان فرانسه خود را تقویت کنید می‌توانید با شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آنلاین تاپ سولوشن که به لطف مربیان و آموزگاران برتر در فرانسه برگزار می‌شود خیلی زود به اهداف زبانی خود دست پیدا کنید.

برای شرکت در کلاس های آمادگی آزمون از این لینک اقدام کنید. 

 ما همسفر همه شماییم که مسافر فرانسه‌اید.

پرسش‌های متداول

  • چه تفاوتی میان TCF و TEF وجود دارد؟

TEF (آزمون ارزشیابی فرانسوی) گواهینامه‌ای است که توسط اتاق بازرگانی و صنعت پاریس ایل دوفرانس صادر می شود. TCF (آزمون دانش فرانسه) گواهینامه‌ای است که توسط وزارت آموزش‌وپرورش فرانسه، دپارتمان بین‌المللی صادر می‌شود. روی هم رفته کسانی که برای کانادا اقدام می‌کنند، باید در آزمون TEF شرکت کنند.

  • آیا با سطح A2  امکان مهاجرت وجود دارد؟

بله، شما با آشنایی با حداقل سطح A2  زبان  فرانسه میتوانید از طریق دوره های زبان فرانسه ویزای تحصیلی کسب کنید و طی یک دوره یک ساله سطح زبان خود را در کشور فرانسه افزایش بدید و سپس در رشته مورد نظر وارد دانشگاه بشید.

  • چگونه برای آزمون‌های فرانسه آماده شویم؟

مهارت‌های scan و skim متون را تمرین کنید، همچنین تمرکز را برای 30 دقیقه را تمرین کنید. گوش دادن و درک فایل‌های صوتی را فقط با یک بار گوش دادن تمرین کنید. یعنی یکبار گوش بدید و پس از گوش دادن به یک فایل صوتی، پاسخ دادن به سوالات پرسیده شده را امتحان کنید.

  • آیا کسب مدرک B2 فرانسه سخت است؟

DELF B2 سخت نیست، اما از نقطه صفر احتیاج به دست کم یکسال کار بی‌وقفه دارد.

  • با مدرک B2 چه شغل‌هایی می‌توانم داشته باشم؟

اگر بخواهید صرف مدرک فرانسه B2 را روی میز بگذارید، شما قادر خواهید بود یک مربی بین‌المللی برای سطوح پایین‌تر زبان فرانسه باشید یا اینکه به عنوان مترجم، تولید کننده محتوا کار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب