جستجوی کار در فرانسه

کار در فرانسه

کاریابی در فرانسه

داشتن شغل در فرانسه مزایای اجتماعی، علاوه‌بر درآمد ماهیانه، دارد پس جستجوی کار و یا پیدا کردن کار در فرانسه می‌تواند به صورت کامل هزینه های شما را پوشش دهد، مخصوصا اگر دانشجو باشید! شما با ویزای دانشجویی اجازه کار 964 ساعت در سال (یا تقریبا 20 ساعت در هفته) را دارید. همراه ما باشید تا در ادامه به نحوه جستجوی کار و بررسی شرایط و بازار کار در فرانسه بپردازیم.

کار در فرانسه

بازار کار در فرانسه

نرخ بیکاری

نرخ بیکاری در فرانسه، در حال حاضر، کمی بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا و منطقه یورو است. طبق گزارش موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی (Institut National de la Statistique et des Études Économiques – INSEE)، نرخ بیکاری فرانسه در حال حاضر 7.1٪ است.

همانطور که در بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر در حال حاضر مشکلی اجتماعی است، بیکاری در فرانسه در میان گروه سنی زیر 25 سال بیشتر است و در سال‌های اخیر رشد قراردادهای کاری انعطاف‌پذیر و ناامن از نظر امنیت شغلی رایج‌تر شده است. 
کار در فرانسه برای ایرانیان هم شرایط خاص خودش را دارد ولی پیدا کردن شغل در فرانسه برای مهاجران کار سختی نیست. پس تا پایان این مطلب را با ما همراه باشید تا به شما بگوییم مشاغل مورد نیاز در فرانسه و پردرآمدترین شغل‌ها در فرانسه چیستند؟

سهمیه کار برای کارگران مهاجر

کار در اروپا

اما قبل از آن، خبر خوب اینکه دولت فرانسه اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد برای کنترل نیروی کار در برخی صنایع، سهمیه‌هایی را برای کارگران مهاجر وضع کند.

این امر بر مهاجران خارج از اتحادیه اروپا/EFTA که معمولاً برای کار در فرانسه به ویزای کار نیاز دارند تأثیر می گذارد. شهروندان اتحادیه اروپا/EFTA به استثنای برخی از پست های اداری دولتی، از حقوق کاری مشابهی با شهروندان فرانسوی برخوردارند.

مشاغل مورد نیاز در فرانسه

تا ژوئن 2020 حدود 212000 شغل در فرانسه وجود داشت و جستجوی کار در این کشور خوب بود. مشاغل خالی در فرانسه در حال حاضر برای متخصصان زیر بیشتر در دسترس است:

  • متخصصان STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی)
  • برق‌کاران
  • دامپزشکان
  • متخصصان پیراپزشکی
  • نجاران
  • کارگران ساختمانی
  • نقشه‌برداران
  • متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات.

میزان درآمد در فرانسه

دولت فرانسه هر سال حداقل دستمزد را اصلاح می‌کند. هم اکنون در حدود 11 یورو در ساعت برای افراد تنظیم شده است. البته باید بگوییم حقوق ماهیانه پناهندگان در فرانسه کمی از این میزان پایین‌تر است.

روی هم رفته شغل در فرانسه امر مهمی است و حقوق در فرانسه بسته به بخش‌ها و سطوح مهارت بسیار متفاوت است. همچنین در مناطق مختلف تفاوت‌هایی وجود دارد، شهرهای بزرگ مانند پاریس به طور متوسط دستمزد بالاتری دارند. 

متوسط درآمد سالانه برای یک کارگر تمام وقت در فرانسه 38747 یورو در سال 2018 بود.

قانون کار در فرانسه

چطور کار در فرانسه پیدا کنیم - قانون کار در فرانسه

قوانین کار فرانسه با یک هفته کاری قانونی 35 ساعته (بیشترش اضافه کاری است و پاداش دریافت می‌کنید)، حدود یک تا دو ساعت برای ناهار، و حداقل پنج هفته تعطیلی در سال به اضافه مزایای دیگر مانند مرخصی با حقوق والدین، و دیگر حمایت‌ها است. نکته اضافی در این رابطه، اینکه حداکثر ساعات کار در هفته 48 ساعت می‌باشد.

اگر برای شرکتی با بیش از 50 کارمند کار می‌کنید، به طور خودکار از حمایت اتحادیه استخدامی فرانسه برخوردار خواهید شد، حتی اگر به آن ملحق نشوید. با این حال، قراردادهای کاری کتبی در فرانسه یک الزام قانونی نیست و کارمندان شرکت‌های کوچکتر یا کسانی که در مشاغل معمولی کار می کنند ممکن است این قرارداد را دریافت نکنند.

پس فکر خوبی است که درخواست یک قرارداد کتبی داشته باشید زیرا محافظت از حقوق کاری شما آسان‌تر است.

چگونه در فرانسه شغل پیدا کنیم

در این بخش به شما می‌گوییم باید چطور باید در فرانسه سراغ پیدا کردن کار بروید:

سایت‌های کاریابی عمومی فرانسه

در پاریس، لیون و هرجای دیگری روی نقشه پنج‌ضعلی اروپا، مشاغل توسط آژانس ملی کاریابی فرانسه Pôle Emploi آگهی می‌شود. شما انواع شغل‌ها از جمله کارهای دستی، غیر‌ماهر و معمولی را خواهید یافت، و آنها دفاتری در سراسر فرانسه دارند. در زیر ما لیست چند سایت را برای شما فهرست کرده‌ایم:


پیشنهاد می‌کنیم چندین رزومه در زمینه های مختلف تظیم کنید و از ارسال یک رزومه برای موقعیت‌های کاری مختلف بپرهیزید.

پیگیری حضوری

یکی از راهکارها برای پیدا کردن کار، مراجعه حضوری به محل کار مورد نظر هست. پیشنهاد میکنیم حتما از قبل آن شرکت یا کارفرما رو بررسی کنید و یک روزمه و انگیزه نامه مناسب برای آنجا تهیه کنید. فراموش نکنید معمولا برای کار در رستوران و یا کافه ها هم شما نیاز به این 2 آیتم دارید.

چند موقعیت برای پیدا کردن کار:

  • کافه ها و رستوران ها
  • هتل و محل های گردشگری
  • حمل و نقل (Delivery)
  • فروشندگی
  • انبار داری
  • فروشگاه های پوشاک و خوراک
  • مراکز ورزشی …

شغل تدریس در فرانسه

تدریس در فرانسه

انگلیسی، آلمانی و اسپانیایی همگی بازار خوبی در حوزه آموزش زبان دارند، اما برای یافتن شغل در سیستم آموزشی فرانسه معمولاً به مدارک فرانسوی نیاز دارید.

شورای بریتانیا اطلاعاتی در مورد تبدیل شدن به یک دستیار زبان خارجی در مدارس دولتی فرانسه دارد. مدرک تحصیلی (به عنوان مثال، TEFL) یا حتی مدرک دانشگاهی و برخی تجربه ممکن است برای یک موقعیت در یک آموزشگاه زبان خصوصی یا آژانس آموزشی کافی باشد.

تعداد زیادی آموزشگاه زبان خصوصی وجود دارد و حدود 300 مدرسه فقط در پاریس و شما می توانید بین ابتدایی و متوسطه و همچنین زبان آموزان بزرگسال یکی را انتخاب کنید.

همچنین فرصت‌های مدارس بین‌المللی در فرانسه، دانشگاه‌های فرانسه و سالن‌های شهر محلی را بررسی کنید زیرا بسیاری از آنها کلاس‌های زبان انگلیسی را برگزار می‌کنند. همچنین می‌توانید با آموزشگاه‌های زبان در فرانسه، کار را بررسی کنید.

سفارت‌ها و سازمان‌های خارجی

فرصت‌های موجود در سفارت‌ها و کنسولگری ها در پاریس و فراتر از آن را بررسی کنید. شانس‌های زیادی در دسترس است.

اکثر آنها انتظار دارند که استاندارد بالایی از زبان فرانسوی گفتاری و نوشتاری داشته باشند. کتابخانه آمریکایی در پاریس دارای یک تابلوی پیام اجتماعی با آگهی‌های شغلی است که همیشه باید نگاهی بهش داشته باشید، شانس یک موقعیت خالی شده باشد.

روزنامه‌ها

روزنامه‌های ملی و منطقه‌ای آگهی‌هایی را برای موقعیت‌های شغلی خالی با پیوندهایی به وب‌سایت‌های شغلی یا صفحات خودشان ارسال می‌کنند. برخی از روزنامه های اصلی شامل لوموند و Le point هستند.

شبکه سازی

مشاغل در فرانسه باید به طور گسترده آگهی شوند، اما در واقع، بسیاری از موقعیت‌ها از طریق ارتباطات شخصی پر می‌شوند. بنابراین، شبکه سازی مهم است زیرا حتی یک آشنایی گاه‌به‌گاه می‌تواند شما را به شغلی بالقوه سوق دهد.

 از اطرافیان خود بپرسید: دوستان، همکلاسی‌ها و از طریق سایت‌های شبکه‌های اجتماعی برای حرفه‌ای‌ها، مانند لینکدین و دیگر وبسایت‌ها، یا شبکه‌های اجتماعی فرانسوی. از طرف دیگر، به یک گروه از افراد جویای کار بپیوندید تا با افراد همفکری که در زمینه های مشابه در سراسر فرانسه کار می کنند، مرتبط شوید.

مقالات مرتبط با موضوع این مقاله :


  • وب‌سایت سفارتخانه فرانسه در ایران به شرح زیر است:
    https://ir.ambafrance.org/
    این وب‌سایت شامل اطلاعات رسمی در مورد مهاجرت به فرانسه، ویزا، قوانین مهاجرت، خدمات کنسولی و سایر موضوعات مرتبط با فرانسه است. با مراجعه به این وب‌سایت، می‌توانید به طور کامل و دقیق با قوانین و فرآیندهای مهاجرت به فرانسه آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب