صفر تا صد مهاجرت از طریق ویزای آوسبیلدونگ آلمان

ویزای آوسبیلدونگ آلمان

آشنایی با یکی از بهترین و آسانترین روش های مهاجرتی به آلمان

مقدمه

کشور آلمان، با تاریخ غنی، قدرت اقتصادی و سیستم آموزشی منحصربه‌فرد خود  به مقصد محبوب مهاجرتی دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر ایران و  جهان بدل شده است.

قدرت اقتصادی بی بدیل آلمان در اروپا، بی شک نتیجه‌ی تربیت نیرو‌ی کار متخصص و ماهر در این کشور است. پس می‌توان با اطمینان گفت، برنامه های آموزشی ارائه شده در آلمان جزء با کیفیت‌ترین و کارآمد ترین  برنامه ها برای تربیت نیروی کار هستند و با شرکت در این برنامه‌ها، دیگر برای پیدا کردن شغل مناسب خود نگرانی ای نخواهید داشت.

یکی از برنامه های حرفه ای این سیستم آموزشی قوی، “Ausbildung” یا آوسبیلدونگ نام دارد که به خوبی دانش آموزان را برای داشتن یک شغل موفق آماده می کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی  همه جانبه‌ی این برنامه‌ی آموزشی، از ماهیت گرفته تا شرایط اقدام و گذراندن و مزایای بسیار آن، بپردازیم.

مراحل مهاجرت به آلمان

ویزای آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

آوسبیلدونگ در لغت به معنای “کارآموزی” است. در واقع خود واژه‌ی “آوسبیلدونگ” تا حدود زیادی نحوه کارکرد این دوره را نشان می‌دهد.

در دوره‌ی آوسبیلدونگ آلمان، یادگیری نظری در کلاس درس را با آموزش عملی ترکیب می‌شود و به این صورت دانش‌آموزان را قادر خواهند شد تا در عین یادگیری تئوری های لازم، مهارت‌های عملی ارزشمندی کسب کنند و به این ترتیب بتوانند در بازار کار رقابتی مورد توجه کارفرمایان قرار بگیرند. آوسبیلدونگ به عنوان پلی بین آموزش و اشتغال عمل می کند، روشی که آلمان برای چندین دهه با موفقیت اجرا کرده و با تعلیم نیرو‌ی کار شایسته و ماهر، به یک قدرت اقتصادی تبدیل شده.

دوره‌ های کارآموزی آوسبیلدونگ آلمان معمولاً بین 2.5 تا 4 سال طول می‌کشد و در طی آن شرکت‌کنندگان از آموزش های عملی و نظری در رشته انتخابی خود بهره‌مند خواهند شد.

انواع دوره های آوسبیلدونگ آلمان

به طور کلی آلمان سه نوع برنامه آوسبیلدونگ ارائه می‌کند: آوسبیلدونگ دوگانه یا Dual، آوسبیلدونگ مدرسه محور یا School-Based و آوسبیلدونگ مطالعات دوگانه یا Dual studies.

نوع دوره گواهی پایان دوره حقوق دریافتی ساختار آموزشی
Dual اتمام موفقیت آمیز آوسبیلدونگ دوگانه به دریافت یک مدرک حرفه ای شناخته شده، مانند گواهی "Berufsausbildung" می‌انجامد. کارآموزان در برنامه های دوگانه آوسبیلدونگ آلمان از شرکت آموزشی خود حقوقی بین 750 تا 1500 یورو دریافت می‌کنند که با پیشرفت در برنامه، افزایش می یابد. ترکیبی از آموزش نظری در یک مدرسه فنی حرفه ای و آموزش عملی در یک شرکت است. دوره‌ dual سنتی ترین شکل آوسبیلدونگ در آلمان است.
School-based گرچه تکمیل این دوره از آوسبیلدونگ منجر به صلاحیت حرفه ای می شود، اما فارغ التحصیلان ممکن است برای استخدام در رشته های خاص به تجربه عملی یا آموزش بیشتر نیاز داشته باشند. شرکت کنندگان آوسبیلدونگ مبتنی بر مدرسه ممکن است حقوق منظمی دریافت نکنند اما احتمال برخورداری از کمک هزینه ها و کمک های مالی وجود دارد. این نوع از آوسبیلدونگ مبتنی بر آموزش در یک مدرسه فنی حرفه‌ای یا هنرستان است و زیاد روی گذراندن دوره‌ی کارآموزی در شرکت تاکید نمی‌شود.
Dual studies تکمیل موفقیت آمیز آوسبیلدونگ مطالعات دوگانه منجر به یک مدرک دانشگاهی شناخته شده (به عنوان مثال، مدرک لیسانس) و تجربه کار عملی می شود. دانشجویان اغلب از شرکتی که در آن آموزش عملی خود را تکمیل می کنند، حقوق دریافت می کنند. در برخی موارد نیز، شرکت ممکن است هزینه های تحصیل را پوشش دهد. مطالعات دوگانه یا آموزش مشارکتی، تحصیلات آکادمیک در دانشگاه یا موسسات آموزش عالی را با آموزش عملی در یک شرکت ادغام می کند.

بهترین و پردرآمدترین رشته‌های آوسبیلدونگ در آلمان کدامند؟

اگر قصد مهاجرت به آلمان با دریافت ویزای آوسبیلدونگ این کشور را دارید، باید بدانید که دوره‌ی آوسبیلدونگ وسیعی از رشته‌های گوناگون را در بر می‌گیرد و تقریباً در هر رشته ای که بخواهید می‌توانید از ویزای آوسبیلدونگ بهره‌مند شوید.

برخی ازمحبوب ترین و پر درآمد ترین رشته های  آوسبیلدونگ کشور آلمان را همراه با حقوق دریافتی هر یک، در ادامه بررسی می‌کنیم:

آوسبیلدونگ مهندسی

آلمان، مهد تمدن صنعتی و مهندسی اروپا، برنامه های متفاوتی برای متقاضیان مهندسی مکانیک، برق، و…. سایر زیر شاخه های مهندسی ارائه می‌کند.  دوره های آوسبیلدونگ مهندسی اغلب حقوق رقابتی ارائه می دهند و کارآموزان در سال اول حدود 800 تا 1000 یورو در ماه درآمد دارند که می تواند در سال دوم و سوم به 1000 تا 1400 یورو یا بیشتر در ماه افزایش یابد.

IT و Software Development

با رشد مداوم صنعت فناوری، برنامه‌های آوسبیلدونگ فناوری اطلاعات مرتبط با توسعه نرم‌افزار، مدیریت شبکه و موارد دیگر در کشور آلمان تقاضای بالایی دارند .در برنامه های آوسبیلدونگ مرتبط با فناوری اطلاعات، کارآموزان می توانند در سال اول ماهانه تقریباً 1000 یورو دریافت کنند که در سال دوم به حدود 1200 یورو افزایش می یابد و در سال سوم نیز بیشتر می شود.

آوسبیلدونگ پرستاری، پزشکی و مراقبت های بهداشتی

کارآموزان در زمینه های پزشکی و مراقبت های بهداشتی، مانند پرستاری یا کمک های پزشکی، معمولاً حقوق هایی از 800 یورو تا 1000 یورو در ماه در سال اول دریافت می کنند، که می تواند با پیشرفت در آوسبیلدونگ افزایش یابد.

آوسبیلدونگ امور مالی و بانکداری

برنامه‌های آوسبیلدونگ خدمات بانکی یا مالی ممکن است حقوق اولیه را در بازه 900 تا 1000 یورو در ماه ارائه دهند که با کسب تجربه و صلاحیت بیشتر می‌تواند تا 1300 یورو در سال سوم کارآموزی افزایش یابد.

آوسبیلدونگ مکانیک صنعتی و مکاترونیک

کارآموزان در این رشته‌ها معمولاً می‌توانند انتظار حقوق اولیه از حدود 700 یورو در ماه داشته باشند که تا سال آخر افزایش داشته و ممکن است حتی به بیش از 1200 یورو برسد.

آوسبیلدونگ الکترونیک و فناوری اتوماسیون

در برنامه های آوسبیلدونگ مربوط به الکترونیک و فناوری اتوماسیون، حقوق می تواند از 700 یورو تا 1000 یورو در ماه در سال اول متغیر باشد و تا سال سوم به حدود 1300 یورو در ماه برسد.

آوسبیلدونگ هوافضا

برنامه‌های Aerospace Ausbildung ممکن است در سال اول حقوقی در محدوده 800 تا 1000 یورو در ماه ارائه دهند که تا سال سوم آوسبیلدونگ این مبلغ به حدود 1400 یورو در ماه افزایش می‌یابد.

اما رشته‌های ارائه شده در برنامه های آوسبیلدونگ آلمان فقط به رشته های ذکر شده خلاصه نمی‌شود و شما همچنین می‌توانید برای دوره های:

  • آوسبیلدونگ مشاوره املاک
  • آوسبیلدونگ رانندگی ماشین سنگین
  • آوسبیلدونگ کارمند بیمه
  • آوسبیلدونگ کارمند بانک
  • آوسبیلدونگ افسران پلیس
  • آوسبیلدونگ تکنسین آزمایشگاه
  • آسبیلدونگ کارگری
  • آوسبیلدونگ بنایی
  • آوسبیلدونگ آرایشگری

و… نیز اقدام کنید.
برای مشاهده لیست رشته های مختلف آوسبیلدونگ آلمان می‌توانید به سایت های مختلف مانند azubi.de و ausbildung.de مراجعه کنید.

برخی از پرتقاضا ترین شغل ها در آلمان شامل رشته های زیر می‌باشد:

  • پرستاری
  • IT
  • مهندسی هوافضا
  • کارمند بانک
  • کنترل ترافیک هوایی
  • تکنسین مکاترونیک

بعد از تحصیل و اتمام دوره‌ی آوسبیلدونگ متخصصان می‌توانند انتظار حقوقی بین 2000 تا 3500 یورو در ماه را داشته باشند.

شرایط اپلای برای آوسبیلدونگ کشور آلمان

شرکت در دوره‌ی آوسبیلدونگ آلمان نیاز به برخورداری از شرایط خاص و پیچیده ای ندارد. برخی از فاکتورهای اپلای برای این دوره شامل:

مدرک زبان آلمانی

داشتن حداقل سطح B1  زبان آلمانی و سطح B2  برای بعضی رشته ها مانند آوسبیلدونگ پرستاری از مهم‌ترین شروط دریافت ویزای آوسبیلدونگ است.

مدرک تحصیلی

برای دریافت ویزای آوسبیلدونگ نیاز به مدرک دانشگاهی ندارید و تنها مدرک دیپلم کفایت می‌کند.

تمکن مالی

همانطور که پیشتر عنوان کردیم، آوسبیلدونگ انواع مختلفی دارد. در صورتی که دوره‌ای انتخاب کردید نیاز به گذراندن دوره‌ی کارآموزی در شرکت ندارد، و درنتیجه شما حقوقی دریافت نمی‌کنید، برای دریافت ویزا باید تمکن مالی  در حدود 750 یورو در ماه ارائه دهید.

محدودیت سنی

حداکثر 25 سال. (غیر از بعضی رشته های خاص مانند آوسبیلدونگ پرستاری)

پذیرش از موسسات آلمانی

قبل از اقدام برای دریافت ویزای آوسبیلدونگ باید از شرکت یا موسسات آلمانی پذیرش دوره‌ی کار آموزی دریافت کنید.

بیمه درمانی

چگونه برای آوسبیلدونگ آلمان اقدام کنیم؟

فرآیند و مراحل دریافت ویزای آوسبیلدونگ آلمان :

برای دریافت ویزای آوسبیلدونگ آلمان ابتدا باید سطح زبان آلمانی خود را تقویت کرده و متناسب به رشته‌ی مورد نظرتان به سطح B1 یا B2 برسانید. سپس باید مدارک تحصیلی خود را ترجمه کرده و پس از ارسال مدارک تحصیلی، رزومه و کاورلتر، از موسسه یا شرکتی که قصد گذراندن دوره‌‌ی کارآموزی آوسبیلدونگ را در آن دارید، پذیرش بگیرید.

(برای دیدن لیست رشته های آوسبیلدونگ می‌توانید به سایت هایی که پیش‌تر ذکر شده اند مراجعه کنید) و در آخر باید برای دریافت ویزای آوسبیلدونگ از طریق سفارت آلمان درخواست بدهید. هزینه دریافت ویزا حدود 80 یورو خواهد بود.

مدارک و نیازمندیهای آوسبیلدونگ در آلمان

مروری بر ویزای آوسبیلدونگ آلمان

مروری بر ویزای آوسبیلدونگ

B1/B2

سطح زبان مورد نیاز

دیپلم

مدرک تحصیلی مورد نیاز

2 تا 4 سال

طول دوره آوسبیلدونگ

700 تا 1500 یورو در ماه

حقوق ) برای دوره های  (dual

شرکت ها و مدارس فنی و حرفه ای/دانشگاه ها (dual studies)

محل برگزاری دوره (dual)

مدارس فنی حرفه ای

محل برگزاری دوره (school-based)

18 تا 25 سال (اکثر رشته ها)

شرایط سنی

بیش از 300 رشته

رشته ها

بین 6 ماه تا یک سال و نیم قبل از شروع دوره (حدوداً آگوست و سپتامبر)

زمان ثبت نام آوسبیلدونگ

ندارد

حق التدریس (dual)

گرچه دریافت ویزای آوسبیلدونگ به علت شرایط اولیه نه چندان دشوار و همچنین امکان دریافت حقوق هنگام تحصیل به اولویت بسیاری از متقاضیان مهاجرت به آلمان تبدیل شده، اما تعداد بالای درخواست این نوع ویزا، احتمال ریجکتی ویزای آوسبیلدونگ را بیشتر کرده. یکی از عواملی که امکان ریجکتی ویزای آوسبیلدونگ شما را کاهش می‌دهد، بالا بودن سطح زبان آلمانی است. هرچه سطح زبان آلمانی شما به b2 نزدیک تر باشد، احتمال ریجکتی ویزای شما کمتر خواهد بود. کارشناسان ما در گروه مهاجرتی تاپ سلوشن، با بررسی رزومه و شرایط شما، بهترین برنامه جهت مهاجرت به کشور آلمان، با کمترین احتمال ریجکتی ویزا را به شما ارائه می‌دهند.

در این مقاله به صورت کلی ویزای کارآموزی یا آوسبیلدونگ آلمان را با یکدیگر بررسی کردیم و همچنین مروری داشتیم بر  بهترین رشته‌های آوسبیلدونگ از نظر تقاضا و درآمد در آلمان. در صورت نیاز به مشاوره دقیق و تخصصی تر با همکاران ما در تاپ سلوشن تماس بگیرید.

مزایای ویزای آوسبیلدونگ کشور آلمان

ویزای آوسبیلدونگ آلمان مزایای فوق العاده ‌ای ارائه می‌دهد که از جمله مهم‌ترین آنها امکان دریافت حقوق از ابتدای مهاجرت و همچنین عدم نیاز به اثبات تمکن مالی است. البته در صورتی که دوره‌ی انتخابی شما آوسبیلدونگ school-based  نباشد و شامل حقوق دوره‌ی کارآموزی باشد.

مزیت دیگر مهاجرت از طریق ویزای آوسبیلدونگ جذب سریع به بازار کار و یادگیری مهارت های لازم برای کار در محیط واقعی است. در نظر داشته باشید که بسیاری از بزرگترین و حرفه‌ای ترین برند ها و شرکت های جهان در آلمان شعبه دارند و با گذراندن دوره آوسبیلدونگ در آلمان می‌توانید بخشی از تیم حرفه‌ای این شرکت ها باشید.

همچنین  ویزای آوسبیلدونگ آلمان نیاز به شرایط و پیش نیاز های زیادی ندارد و تنها با یادگیری زبان آلمانی و داشتن مدرک دیپلم می‌توانید برای این نوع ویزا درخواست دهید.

سوالات متداول در رابطه با آوسبیلدونگ آلمان

خیر، دریافت ویزای آوسبیلدونگ آلمان نیازی به تجربه کاری ندارد. در طول آموزش، هر آنچه را که لازم است، یاد خواهید گرفت.

اگر قصد دارید همراه با خانواده به آلمان مهاجرت کنید باید در نظر داشته باشید که حقوق کارآموزی دوره‌ی آوسبیلدونگ به تنهایی برای مخارج زندگی  شما در آلمان کافی نیست و امکان دریافت ویزای همراه را بلافاصله پس از دریافت آوسبیلدونگ نخواهید داشت. پس از ورود به آلمان، در صورت ارائه‌ی تمکن مالی لازم، امکان دریافت ویزای همراه را برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود خواهند داشت.

پس از اتمام دوره‌ی آوسبیلدونگ شما با دوسال کار و پرداخت بیمه و همچنین ارائه قرارداد رسمی اشتغال به کار در آلمان می‌توانید برای دریافت اقامت دائم آلمان اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب