راهنمای نوشتن انگیزه نامه – sop چیست

انگیزه نامه sop

راهنمای نوشتن انگیزه نامه

از لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرید برای اپلای تحصیلی در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام کنید، اصطلاح انگیزه نامه یا  SOP  به گوشتان می‌خورد! اصطلاحی که در روند موفقیت شما تاثیر بسزایی دارد.

SOP یا Statement Of Purpose   در‌واقع یک انگیزه‌نامه است که در آن باید خودتان را به صورت تمام و کمال معرفی کنید، که این معرفی شامل

  • علایق حرفه‌ای شما
  • سوابق تحصیلی
  • سوابق کاری
  • سوابق و فعالیت‌های مهم و مرتبط با رشته‌ انتخابی
  • هدفتان از تحصیل

می باشد.

انگیزه نامه

البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید که معرفی به تنهایی کافی نیست! در حقیقت شما باید کمیته پذیرش دانشگاه را تحت تاثیر بگذارید و آن‌ها را مجاب کنید که شما بهترین گزینه برای تحصیل در آن دانشگاه هستید! و باید نشان دهید چیزی منحصربه‌فرد درون شماست که شما را از دیگران متمایز می‌کند.

زمانی را تصور کنید که شخصی با شور و شوقی خالصانه از انگیزه و اهدافش با شما صحبت می‌کند یا کسی که بدون هیچ علاقه، هدف مشخص، انگیزه یا حتی امید برای شما از آینده و خواسته هایش می‌گوید، خب شما در این زمانم ترجیح میدهید به حرف های کدام شخص اهمیت بدهید و به عبارتی کدام یک میتواند روی شما تأثیر خوبی بگذارد؟؟ قطعا بدون هیچ تامل یا فکری با صراحت اعلام می‌کنید انتخاب شما شخص اول است که دارای هدف انگیزه است.

در اینجا حتی شاید حاضر باشید کمبودهایی که در گذشتۀ این شخص وجود داشته را به خاطر شوق و انگیزه‌ای که برای آینده دارد، نادیده بگیرید. پس با این مثال و نظرسنجی که خودتان نتیجه‌اش را مشخص کردید تقریبا هدف کلی انگیزه نامه برایتان قابل درک شده و با یک طوفان فکری که در ذهنتان به راه افتاده به موفقیت نزدیک‌تر شده‌اید.

به خاطر داشته باشید که در انگیزه نامه مشخص میشود که شما درحال حاضر چه کسی هستید و در آینده قرار است چه کسی باشید! حال با این مطالبی که بیان شد میرسیم به یک سوال مهم:

چرا بعضی افراد بعد از ارایه انگیزه نامه با نتیجه منفی روبرو می‌شوند؟

به این دلیل که خیلی ها نوشتن انگیزه‌ نامه را با نوشتن رزومه اشتبا میگیرند. باید حتما توجه کافی داشته باشید به این موضوع که رزومه حجم بسیار کمتری از sop ها دارد. زیرا خصوصیات شخصی و اهداف نوشته شده در sop ها در رزومه‎ها درج نخواهد شد. و از آن‌ها برای معرفی خود برای پذیرش در دانشگاه‎های معتبر و در رشته مورد نظر استفاده می‌شود. اما رزومه‌ها معمولا به منظور معرفی فرد به کارفرمایان جهت استخدام در رشته مورد نظر آن‌ها تنظیم و ارائه می‌شود.

نکته‌ی مهم دیگر این است که انگیزه‌نامه تنها مدرکی است که شما می‌توانید، با نوشتن قوی و حرفه‌ای آن، درصد موفقیت‌تان را افزایش دهید. به این معنا که SOP تنها نامه‌ای است که می‌توانید آن را بدون وابستگی به عوامل و افراد دیگر، دانشگاه یا حتی اساتید و معرف‌های خود، برای تحت تاثیر قرار‌دادن و به دست‌آوردن جایگاه مورد نظرتان به دانشگاه ارائه دهید. این نامه تنها راه ارتباط شما با دانشگاه است و به شناخت دانشگاه در مورد شخصیت، تمایلات، تجربیات و حرفه شما منجر می‌شود.

البته در SOP مزایای رقابتی‌ نیز وجود دارد. باید فراموش نکنید که در پروسه اپلای، شما باید با افراد دیگری رقابت کنید و تنها جایی که می‌توانید برتری‌تان را نسبت به رقبای ناشناخته‌تان نشان دهید، انگیزه‌نامه است.

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد نوشتن انگیزه‌نامه رعایت کنید، گذاشتن زمان کافی برای نوشتن است، بسیاری از افراد، آنقدر زمان خود را بر روی شرکت در آزمون‌های مختلف می‌گذارند که فراموش می‌کنند نوشتن SOP نیازمند دقت و زمان زیادی است؛ بنابراین نگارش آن را به روز‌های آخر موکول می‌کنند و در تنگنای زمانی مجبور می‌شوند مهمترین مدرک اپلای تحصیلی‌شان را بدون دقت بنویسند.

همچنین داشتن یک ساختار دقیق و هدفمند نیز در انگیزه‌نامه نه‌تنها تاثیرگذار است و نشان‌دهنده دقت شما به جزئیات و اصول اصلی نگارش است، بلکه می‌تواند به انتقال بهتر محتوای شما نیز کمک کند. البته شما نمی‌توانید انگیزه نامه را بدون دادن شرحی از گذشته خود شروع کنید، بنابراین اولین و مهم‌ترین نکته در شروع یک انگیزه نامه قوی، معرفی خودتان است. اگر در شرایط خاصی رشد یا تحصیل کرده‌اید، حتما به آن اشاره کنید. فراموش نکنید که این SOP قرار است مثل کاتالوگی صادقانه اما جذاب و گیرا شما را به مخاطبتان که دانشگاه مورد علاقه شماست، معرفی کند.

از انتخاب یک انگیزه‌نامه حاضر، آماده جدا خودداری کنید زیرا انگیزه‌نامه شما باید خاص و منحصر‌به‌فرد باشد.

20 مورد از مواردی که میتوانید در انگیزه نامه خود روی آن کار کنید

  1. چرا مهاجرت برای من بسیار مهم است؟
  2. آرزوهایم در کجا محقق می‌شوند؟
  3. شروع ماجراجویی جدید: مهاجرت به کشوری دیگر
  4. مهاجرت به کشوری که به تازگی عاشقش شده‌ام
  5. رهایی از محیطی که برایم غیرقابل تحمل شده است
  6. یافتن فرصت‌های شغلی بهتر و رشد در حرفه‌ی خود
  7. رسیدن به زندگی بهتر برای خود و خانواده‌ام
  8. کاهش هزینه‌ها و افزایش سطح زندگی
  9. مهاجرت به کشوری با سیستم آموزشی و سلامتی بهتر
  10. باز کردن درهای جدید و پیوستن به جامعه‌ی جدید
  11. فرصت برای تجربه کردن فرهنگ جدید و زندگی در محیط متفاوت
  12. کشف خود و یافتن هویت جدید در محیط جدید
  13. آموختن زبان جدید و افزایش مهارت‌های فرهنگی
  14. سفر به کشوری جدید به عنوان یک مهاجر قانونی
  15. مهاجرت به کشوری که برایش دوست دارم و احساس خانه دومی دارم
  16. رسیدن به هدف زندگی و رویای خود
  17. پیوستن به خانواده یا دوستان در کشور جدید
  18. فرصت برای ایجاد شبکه‌ی ارتباطی جدید و توسعه آن
  19. باز کردن فرصت‌های جدید برای کسب و کار
  20. پیشرفت شغلی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در کشور جدید

حرف آخر

گروه تاپ سولوشن همراه در تمامی مراحل در کنار شماست تا بتوانید با داشتن یک انگیزه‌نامه هدفمند و منحصربه‌فرد، شانستان را برای ورود به دانشگاه مورد نظرتان افزایش دهید.

درصورت نیاز به نگارش انگیزه نامه تخصصی میتوانید از طریق ایمیل زیر با ما در ارتباط باشید.

لینک های مرتبط با موضوع این مقاله :

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب