TGV سریع‌ترین قطار بین شهری

TGV

TGV سریع ترین قطار بین شهری در فرانسه

TGV که به فرانسوی به آن Train à Grande Vitesse می‌گویند به معنی «قطار سریع‌السیر»؛ و سابق بر این، به TurboTrain à Grande Vitesse یا قطار توربو مشهور بود، یک سرویس راه‌آهن پرسرعت بین شهری است که توسط اداره‌ی SNCF مدیریت می‌شود. در این مطلب سیر تا پیاز این موضوع را با هم بررسی می‌کنیم.

سرعت TGV

رکورد سریع‌ترین قطار شهری متعلق به TGV فرانسوی با سرعت 574.8 کیلومتر در ساعت (357.2 مایل در ساعت) است که در 3 آوریل 2007 در LGV Est جدید به دست آمد. این قطار از تمام نمونه‌های مشابه از توکیو تا نیویورک سریع‌تر طی‌العرض می‌کند گویی سوار بر یک قالی‌پرنده‌ی فرانسوی هستید. اما در به حالت عادی سرعتشان نزدیک به 300 کیلومتر در ساعت هست.

نحوه استفاده از قطارهای TGV

شما باید برای سوار شدن به این قطار، الزاما بلیط خود را به شیوه اینترنتی رزرو کنید. به این ترتیب، تک‌تک صندلی‌ها از پیش رزرو می‌شوند و هیچ امکانی برای پرداخت سرسکو وجود ندارد. بلیط این قطارها بسته به مقصد شما تقریبا از 20 یورو شروع می‌شود که کلاس‌بندی متفاوتی دارند که در زیر به آن‌ها پرداخته شده است:

  • صندلی های درجه یک

کلاس 1 در تمام TGV ها دارای صندلی‌های جادار با تکیه‌گاه بازو و پورت شارژ لوازم دیجیتالی است که به صورت 2+1 در عرض سالن چیده شده اند، یعنی یک طرفه در یک طرف راهرو و دو طرفه در طرف دیگر راهرو. هر صندلی دارای یک میز کشویی مناسب لپ‌تاپ یا یک میز ثابت با چراغ رومیزی است که به انتخاب شما می‌تواند تغییر کند.

هنگام رزرو خوب است که این نکته را بدانید که دو صندلی روبه‌روی یک میز به‌عنوان Club duo یا به انگلیسی: Dual و به فارسی: رو در رو، و چهار صندلی دور یک میز در کلاس اول Club Quatre یا به انگلیسی: Club four یا به فارسی چهارتایی نامیده می‌شوند. دو صندلی روبه‌رو به پشتی صندلی‌های جلو Duo، و صندلی‌های تکی رو به پشتی صندلی‌های جلو solo یا تکی هستند.

  • صندلی‌های درجه دو

کلاس دوم در تمام TGV ها دارای صندلی‌های راحت با تکیه‌گاه دست است که به صورت 2+2 در عرض سالن چیده شده اند، یعنی که در دو طرف راهرو دو تا صندلی روبه‌روی دوتای دیگر قرار گرفته‌اند. میزلپ‌تاپ دارند اگرچه پریز برق لپ تاپ یا موبایل همیشه در کلاس دوم تعبیه نمی‌شود.

کلاس 1 یا 2 کدام را انتخاب کنم؟

تجربه‌ی ما و همکاران در تاپ‌سولوشن حاکی‌ از این واقعیت است که درجه 2 کاملاً خوب است و نیازی به پرداخت هزینه برای کلاس 1 نیست مگر اینکه یک سازمان یا جایی که با آن همکاری دارید بخواهد برایتان بلیط رزرو کند. در این صورت فرصت را از دست ندهید. چون کلاس 1 به شما فضای بیشتری برای پاها و آرنج‌ها می‌دهد، و محیطی آرام‌تر با مسافران تجاری بیشتری که از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند و سرشان توی کار خودشان است دارد. آنجا خانواده‌های کمتر با سر و صدای کمتر بچه‌ها بسیار سفر را آرام تر می‌سازد.

اما هیچ تفاوتی در خدمات داخل سالن و کوپه وجود ندارد زیرا هیچ غذا یا نوشیدنی در کلاس 1 در TGV های داخلی هم گنجانده نشده است. کلاس اول فقط صندلی های زیباتر دارد با گزینه صندلی‌های انفرادی یا میز رو در رو برای دو نفر. اگر می‌خواهید کسی را دعوت کنید تا با شما به سفر بیاید و این فرصت را می‌خواهید برای مذاکره در خصوص کار از دست ندهید این گزینه خوبی است.

سایر ملاحظات سفر با TGV

حمل بار: برای حمل بار واقعا هیچ محدودیتی برای چمدان و بار و بنه وجود ندارد. تا وقتی بتوانید به تنهایی آن را حمل کنید تقریباً می‌توانید آنچه را که دوست دارید بردارید. بارتان را روی قفسه‌های مختلف، یا بالای سرتان، بین صندلی ها یا در انتهای واگن قرار می دهید. SNCF از شما می‌خواهد که کیف‌های خود را حداقل با نام خود برچسب بزنید.

کافه بار: همه TGV ها (به جز چند خط بسیار کوتاه مانند لیل-پاریس) دارای یک کافه بار هستند که نوشیدنی‌های سرد و گرم، ساندویچ، چند غذای گرم مانند اسپاگتی یا لازانیا، بطری‌های کوچک شراب و مشروبات الکلی سرو می‌کند.

 کافه بار در مرکز قطار بین کلاس 1 و 2 واقع شده است. قهوه‌ی خوبی دارد و کارت اعتباری و همچنین پول نقد پذیرفته می‌شود. یک قسمت ایستاده وجود دارد که می‌توانید در آن غذا بخورید و بنوشید یا می‌توانید خوراکی‌ها را بردارید و برگردید و سرمیز و صندلی خودتان نوش جان کنید.

نکته جالب! می‌توانید از کافه‌بار آنلاین غذا سفارش دهید! در قطارهای TGV مجهز به وای فای، اکنون می‌توانید وارد اینترانت SNCF قطار شوید و از اپلیکیشنی که روی لپ‌تاپ یا تلفن هوشمندتان دارید اقلام خوراکی سفارش دهید. آنها به شما 15 دقیقه فرصت می‌دهند تا آن را از پیشخوان کافه بار بردارید، اما برای برداشتن غذا و نوشیدنی‌تان مستقیماً به جلوی صف می‌روید و به طور بالقوه در زمان انتظار صرفه جویی می‌کنید. یعنی به این صورت صف‌ ایستادن را دور می‌زنید.

سوار شدن: مانند بسیاری از قطارهای اروپایی، امکان ورود بلافاصله وجود ندارد. ابتدا باید وارد ایستگاه شوید، به صفحه‌های تلویزیون یا تابلوی نشانگر نگاه ‌کنید تا قطار خود را پیدا کنید و بعد هر زمان که اعلام مسافرگیری انجام شد تا چند دقیقه قبل از حرکت می‌تواید سوار شوید. با اینحال بهتر است سی دقیقه قبل از حرکت در ایستگاه حاضر باشید. دسترسی به سکو ممکن است یک یا دو دقیقه قبل از زمان حرکت متوقف شود تا از حرکت به موقع اطمینان حاصل گردد.

کجای سکو منتظر قطار خود باشید؟

در اکثر ایستگاه‌های اصلی، می‌توانید با مراجعه به نمودار «Composition des Trains» که ساختار قطار را با شماره‌های واگن نشان می‌دهد، ببینید در کجای سکو توقف می‌کند.

قیمت بلیط‌ها

در جدول زیر برخی از قیمت‌های بلیط برای قطار TGV گردآوری شده‌ است.

قیمت خط
حدود 99 یورو پاریس-میلان
حدود 19 یورو پاریس-بوردو
حدود 18 یورو پاریس-لیون
حدود 21 یورو پاریس-استراسبورگ

یک حساب سرانگشتی می‌تواند حاوی این نکته باشد که تفاوت حمل‌ونقل میان اروپا و آمریکای شمالی واقعا محسوس است. برای مثال یک سفر کوتاه با قطار سریع‌السیر که تازه به کیفیت TGV هم نیست در کانادا تقریبا سرسام آور است. هزینه‌های بلیط یک طرفه تورنتو به ونکوور (یا بالعکس) از 444 دلار برای درجه دو، 1109 دلار برای Sleeper Plus و 4655 دلار برای درجه یک شروع می‌شود.

حرف آخر

ما در تاپ‌سولوشن همیشه به دنبال ارتقا آگاهی شما هموطنان درباره مهاجرت، گردشگری و تحصیل در کشور زیبای فرانسه هستیم. خدمات ما شامل پکیج‌های تحصیلی و دریافت و اخذ اقامت بلند‌مدت و کوتاه مدت فرانسه و همچنین مشاوره در خصوص خرید ملک است. اگر به دنبال اهداف مهاجرتی در فرانسه هستید، همیشه حالا با ما تماس بگیرید چون ما همسفر تک‌تک‌ شماییم که مسافر فرانسه‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب