راهنمای جامع آزمون GMAT فرانسه – شرایط و هزینه ها

آزمون Gmat

اگر قصد اپلای و تحصیل در رشته‌های مدیریت را داشته باشید، احتمالاً در شرایط پذیرش برخی از دانشگاه‌های معتبر نام آزمون GMAT به چشم‌تان خورده است. هرچند که این آزمون برای رشته‌های خاصی در نظر گرفته شده است؛ اما داشتن گواهی این آزمون بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید می‌تواند در سرعت بخشیدن روند دریافت ویزا به شما کمک کند!

این مدرک از سوی دانشگاه‌های ایالات متحده و کانادا مورد پذیرش قرار گرفته است و در عموم دوره‌های MBA و رشته‌های علوم انسانی مرتبط با مدیریت، دوره معتبری را نمی‌توانید پیدا کنید که توجهی به نمره آزمون GMAT نداشته باشد. با ما در این مقاله از تاپ سولوشن همراه باشید تا با این آزمون مهم بیشتر آشنا شوید.

آزمون GMAT چیست؟

آزمون GMAT که مخفف عبارت «Graduate Management Admission» بوده و در اصل یک آزمون مبتنی بر رایانه است که به صورت کاملاً آنلاین برگزار می‌شود. قدمت برگزاری این آزمون به سال 1953 برمی‌گردد و در نظر بسیاری از متخصصان، آزمون GMAT کنکوری سرنوشت‌ساز برای متقاضیان ورود به سطوح بالاتر مدیریت است. این آزمون که حدوداً 3 و نیم ساعت به طول می‌انجامد، با هدف ارزیابی مهارت‌های زبانی، تحلیلی و محاسباتی طراحی شده تا پتانسیل وی در وادی مدیریت به دقت مورد سنجش قرار بگیرد.

نمره این آزمون بین 200 تا 800 در نظر گرفته شده و متاسفانه این آزمون در حال حاضر در ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیان ایرانی شرکت در آن باید به مراکز برگزاری این آزمون در ترکیه، کشورهای خلیج فارس و غیره مراجعه نمایند. هزینه ثبت نام در آزمون GMAT در کشورهای آسیایی حدوداً 250 دلار در نظر گرفته شده است و برای کسب اطلاع دقیق از هزینه آزمونی می‌توانید به وب‌سایت اصلی موسسه برگزار کننده این آزمون به آدرس www.mba.com مراجعه نمائید.

به یاد داشته باشید که برای ادامه تحصیل در رشته‌های حسابداری، MBA، مدیریت‌های اجرایی، مالی و بازرگانی در دانشگاه‌های معتبر آمریکا و کانادا باید در آزمون GMAT نمره بالایی کسب کنید. جالب است بدانید که این آزمون به گونه‌ای طراحی شده که با هر پاسخ درست، سختی سوال بعدی افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل است که سختی سوالات آزمون GMAT برای هر داوطلب متفاوت است.

ساختار و فرمت آزمون GMAT

آزمون GMAT به گونه‌ای طراحی شده است تا مهارت‌های مختلف داوطلبان در حوزه‌های تفکر استراتژیک، مدیریت زمان، تصمیم‌گیری، تعیین اولویت، استفاده بهینه از منابع، ساده‌سازی مسائل سخت، برقراری ارتباط واضح و متقاعد کننده با دیگران و در نهایت ارزیابی انتقادی کار دیگران را مورد ارزیابی قرار دهد. در همین راستا بخش‌های مختلفی برای این آزمون طراحی شده است که این بخش‌ها به شرح زیر هستند:

ساختار آزمون GMAT

مهارت تحلیل زبانی (Verbal reasoning)

قدرت تحصیلی یکپارچه و جمع بندی منابع (integrated reasoning)

توانایی نگارش تحلیلی (Analytical writing)

مهارت محاسبات ریاضی و تحلیل ارقام (Quantitative reasoning)

لازم به ذکر است که آزمون‌های GMAT دارای هیچ تاریخ برگزاری رسمی و مشخصی نیستند و شما می‌توانید متناسب با برنامه‌ریزی‌های خود یک تاریخ را برای شرکت در این آزمون مشخص نمائید و بهتر است 2 یا 3 ماه پیش از موعد برگزاری آزمون، ثبت نام خود را نهایی کنید.

آزمون Gmat

بخش Analytical writing

بخش ارزیابی نوشتار تحلیلی که به اختصار به آن AWA گفته می‌شود، شما باید مهارت خود در نوشتن یک متن تحلیلی را به نمایش بگذارید. این بخش از آزمون کاملاً تشریحی بوده و بررسی و نمره‌دهی آن مستقیماً بوسیله یک شخص کارشناس و الگوریتم کامپیوتری صورت می‌گیرد.

در نهایت میانگین این دو نمره به عنوان امتیاز AWA فرد در آزمون GMAT تعیین می‌گردد. روال کار در این بخش به این صورت است که یک متن تحلیلی در برابر داوطلب قرار می‌گیرد و از وی خواسته می‌شود تا به نقد و بررسی آن پرداخته و تحلیل و استدلال‌های به کار رفته در آن را مورد ارزیابی قرار دهد.

نوشتن یک متن تحلیلی

30 دقیقه

0 تا 60 امتیاز

بخش Quantitative reasoning

این بخش به تحلیل عددی و محاسباتی اختصاص دارد و 14-15 سوال از آن به موضوع سنجش مهارت فرد در تحلیل داده‌های عددی، هندسه، حساب و جبر اختصاص پیدا کرده و 16-19 سوال از سوالات این بخش به ارزیابی توانایی فرد در حل مسائل ارتباط دارد. بخش اول که به آن «Data Sufficency» گفته می‌شود، داوطلب باید گزاره‌ها را ارزیابی کند که آیا داده‌های ارائه شده برای پاسخ به سوال مذکور کافیست یا خیر. بخش بعدی نیز با عنوان «Problem Solving» سوالات ریاضی 5 گزینه‌ای بوده که سطح آن‌ها در حد ریاضی، هندسه و جبر دبیرستان است.

31 سوال

62 دقیقه

0 تا 60 امتیاز

بخش integrated reasoning

در این بخش سوالات استدلالی و تحلیلی همراه با سوالاتی از روی چارت و نمودار طرح می‌شود و هدف از آن سنجش مهارت فرد در استخراج انواع اطلاعات از فرمت‌های امروزی است.

12 سوال

30 دقیقه

1 تا 8 امتیاز

بخش Verbal reasoning

این بخش از آزمون GMAT به ارزیابی میزان تسلط فرد به زبان انگلیسی اختصاص پیدا کرده و دارای 36 سوال است که داوطلبان در بازه زمانی 65 دقیقه‌ای باید به آن پاسخ دهند. در بخش اول سوالات Verbal، درک مطلب مطلب‌هایی در موضوعات کسب‌وکار، علوم اجتماعی و غیره در نظر گرفته شده است و در آخر سوالاتی در ارتباط با لحن و موضع‌گیری نویسنده پرسیده می‌شود.

10 سوال بعدی نیز با عنوان «Critical Reasoning» بر روی قدرت تحلیل و تفکر انتقادی فرد تمرکز داشته و چند داده و گزاره تحلیلی در اختیار فرد قرار می‌گیرد. بخش پایانی آن نیز با 4 سوال در حیطه «Sentence Correction» مهارت فرد در حوزه ویرایش اشتباهات نوشتاری را به چالش می‌کشد.

36 سوال

65 دقیقه

0 تا 60 امتیاز

کاربردهای آزمون GMAT

بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها در پذیرش دانشجویان آزمون‌های مختلفی را در نظر می‌گیرند و آزمون GMAT نیز یکی از این آزمون‌های ارزیابی به شمار می‌رود. اگر به تحصیل در رشته‌های مرتبط با تجارت علاقه‌مند هستید، نمره بالای این آزمون می‌تواند درهای بسیاری از دانشگاه‌های معتبر خارجی را به روی شما باز کند. در ادامه با کاربردهای آزمون GMAT بیشتر آشنا می‌شویم:

آزمون GMAT برای MBA

گفته شد که عمده کاربرد آزمون GMAT در ارزیابی میزان مهارت‌های تحلیلی و مدیریتی افرادی بوده که به دنبال تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان هستند. اهمیت این آزمون برای رشته‌های مدیریتی به قدری است که کسب نمره بالا در آن دریافت ویزا و پذیرش در دانشگاه را برای شما قطعی می‌کند.

آزمون Gmat در فرانسه

آزمون GMAT برای تحصیل در خارج از کشور

اگر به لحاظ گستره پذیرش آزمون در حوزه MBA نگاهی آماری به آزمون‌های این حوزه داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که هیچ آزمونی به اندازه آزمون GMAT، از سوی مراکز آموزشی معتبر مورد پذیرش قرار نگرفته است و عملاً 2300 دانشگاه برتر در جهان شرکت در این آزمون و کسب نمره خوب در آن را شرط پذیرش خود قرار داده‌اند.

به همین علت است که امروزه در بیش از 114 کشور در جهان مراکزی برای برگزاری این آزمون دایر شده است. اگر قصد ادامه تحصیل در دوره‌های مدیریت و حسابداری در بهترین دانشگاه‌های خارج از ایران را دارید حتما باید در این آزمون شرکت کنید.

لازم به ذکر است که اعتبار نمرات آزمون GMAT حدوداً 5 سال بوده و متقاضیان تحصیل در خارج از کشور باید متناسب با این موضوع برای اپلای و ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه‌های معتبر خارجی برنامه‌ریزی نمایند. در ادامه میانگین نمرات لازم برای ورود به برترین دانشگاه‌های تجاری در سطح جهان را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

دانشگاه هاروارد

730 از 800

دانشگاه پنسیلوانیا

732 از 800

دانشگاه نورث وسترن

732 از 800

دانشگاه کلمبیا

732 از 800

دانشگاه استنفورد

732 از 800

دانشگاه شیکاگو

731 از 800

دانشگاه کالیفرنیا بروکلی

726 از 800

دانشگاه ییل

724 از 800

ثبت نام در آزمون GMAT

برای ثبت نام در آزمون GMAT اولاً باید به سن قانونی 18 سال رسیده باشید و برای دواطلبان 13 تا 17 ساله این آزمون اجازه کتبی والدین و سرپرست قانونی الزامی است. ثبت نام در این آزمون به صورت آنلاین برای کاربران ایرانی در دسترس بوده و برای ثبت نام باید به وب‌سایت www.mba.com مراجعه و یک پروفایل کاربری برای خود ایجاد کنید. دقت کنید که اطلاعات هویتی وارد شده در سایت حتماً باید با اطلاعات درج شده در پاسپورت شما عیناً تطابق و همخوانی داشته باشد.

پس از وارد کردن اطلاعات باید زمان آزمون را بین 8 صبح تا 2:30 بعد از ظهر در نظر گرفته و یکی از مراکز برگزار کننده آزمون نزدیک به ایران را انتخاب کنید. هزینه 250 دلاری را واریز و ثبت نام خود را نهایی کنید. برای شرکت در این آزمون می‌توانید مرکز برگزاری آزمون در یکی از کشورهای امارات، ترکیه، گرجستان، بحرین و آذربایجان را انتخاب کنید.

منابع و مواد مطالعه برای آزمون GMAT

امروزه منابع متعددی برای آزمون GMAT در نظر گرفته شده است که از بهترین نمونه کتاب‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Kaplan GMAT Complete 2020
  • GMAT Official Guide 2021
  • GMAT for dummies 2020
  • PowerScore verbal trilogy Bible
  • Veritas Prep Complete GMAT Course
  • Manhattan Prep GMAT Strategy Guide Set

البته در حال حاضر کورس‌های پولی آنلاینی نیز برای آزمون‌های GMAT در نظر گرفته شده که شرکت در آن‌ها می‌تواند شانس قبولی‌تان را بالاتر ببرد.

بهترین کورس‌های آنلاین آمادگی آزمون GMAT

Magoosh

e-GMAT

EMPOWERgmat

Economist GMAT Tutor

Veritas Prep

Manhattan Prep

موفقیت در آزمون GMAT

موفقیت در آزمون GMAT

اگر به دنبال کسب نمره کامل در آزمون GMAT هستید باید بدانید که راه چندان راحتی در پیش‌روی شما قرار ندارد و برای دستیابی به هدف خود به یک استراتژی جامع و مفید نیاز خواهید داشت. البته برای موفقیت در این آزمون لزوماً نیازی به کسب نمره 800 ندارید و در اصل باید متناسب با مقررات و حداقل نمره در نظر گرفته شده از سوی مرکزی که قصد ارائه گواهی GMAT به آن را دارید، برنامه‌ریزی کنید.

مطالعه دقیق منابع رسمی آزمون و همچنین حل نمونه سوالات GMAT برگزار شده در سال‌های گذشته می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد. کارشناسان ما در مجموعه تاپ سولوشن همواره در ارتباط با ثبت نام آزمون GMAT توصیه می‌کنند که زمانی اقدام به ثبت نام کنید که مطمئن هستید در بازه زمانی 2 الی 3 ماهه به آمادگی لازم برای شرکت در این آزمون دست پیدا می‌کنید.

 

توجه داشته باشید که آزمون GMAT دارای ماهیت استدلالی و تحلیلی است و آزمونی نیست که صرفاً با حفظ نمودن مباحثی بتوان از پس آن برآمد و موفقیت در آن نیازمند تسلط کامل به زبان انگلیسی، اشراف مناسب به مباحث پایه ریاضی و مهارت آنالیز بالاست. براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، آن دسته از داوطلبانی که دارای نمره 700 به بالا در این آزمون هستند به طور میانگین 90 ساعت را صرف آمادگی برای شرکت در این آزمون کرده‌اند.

مقایسه آزمون GMAT با سایر آزمون های مشابه

امروزه در کنار آزمون GMAT آزمون‌های معتبر دیگری نیز سر برآورده‌اند که مورد پذیرش بسیاری از دانشگاه‌های معتبر خارجی هستند. برای آن که بتوانید آزمون درستی را متناسب با شرایط فعلی خود انتخاب کرده و سریع‌تر به اهداف مهاجرتی‌تان دست پیدا کنید، لازم است تسلط کاملی به تفاوت‌های موجود در میان این آزمون‌ها داشته باشید:

مقایسه GMAT با GRE

با توجه به اشتراک محتوایی آزمون‌های GMAT و GRE یکی از سوالات مهم متقاضیان تحصیل در رشته‌های مدیریت در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا این است که شرکت در کدام یک از این آزمون‌ها گزینه مناسب‌تری برای من است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که این دو آزمون به لحاظ سیستم نمره‌دهی و موسسه برگزار کننده آزمون با هم تفاوت دارند و مزیت مهمی که می‌توان برای آزمون GRE در مقایسه با GMAT برای کاربران ایرانی در نظر گرفت به این موضوع اختصاص دارد که آزمون GRE در ایران نیز برگزار می‌شود و برای شرکت در آن نیازی به سفر به کشورهای همسایه نخواهید داشت.

آزمون GRE، به دلیل ان که طیف وسیع‌تری از رشته‌ها را در برگرفته و همچنین سطح سوالات آن ساده‌تر از آزمون GMAT است به محبوبیت بیشتری در میان داوطلبان دست پیدا کرده است. البته سادگی سوالات این آزمون صرفاً به بخش ریاضی آن اختصاص پیدا کرده و سوالات بخش کلامی و verbal آن سخت‌تر است.

مقایسه GMAT با LSAT

آزمون LSAT یک آزمون کاملاً حقوقی بوده که در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر استرالیا، کانادا و ایالات متحده مورد پذیرش قرار گرفته و از آن به عنوان جایگزینی برای آزمون‌های GMAT و GRE یاد می‌کنند.

این آزمون با هدف ارائه معیاری برای سنجش مهارت خواندن و استدلال کلامی طراحی شده است و شامل 5 بخش 35 دقیقه‌ای می‌باشد. این آزمون در مقیاس 120 الی 180 نمره‌گذاری شده و میانگین نمره در دانشگاه‌های معتبر چیزی در حدود 150 است. هزینه این آزمون 222 دلار بوده و سطح سوالات بسیار سختی دارد. با چنین توضیحی واضح است اگر به دنبال تحصیل در رشته حقوق هستید، به جای آزمون GMAT می‌توانید در آزمون LSAT که مقرون به صرفه‌تر است شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب