راهنمای جامع آزمون TCF فرانسه – شرایط و هزینه ها

آزمون TCF فرانسه

راهنمای جامع آزمون TCF

اگر قصد مهاجرت به فرانسه را داشته باشید، حتماً تاکنون نام آزمون Test de Connaissance du Français (TCF) را شنیده‌اید. زبان فرانسه یکی از کاربردی‌ترین زبان‌های موجود در دنیا به شمار می‌رود که در بسیاری از موارد، یادگیری آن به ضرورت تبدیل شده است. اگر به دنبال کار و تحصیل در فرانسه هستید، باید علاوه‌بر یادگیری کامل زبان فرانسه، مهارت زبانی خود را از طریق آزمون TCF که یک آزمون مورد تأیید وزارت آموزش عالی فرانسه است، مورد ارزشیابی قرار دهید.

آزمون TCF هر ماه از سوی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کشور فرانسه برگزار می‌شود که نتیجه آن صدور یک گواهی بوده و اگر دانشجویی نمره قبولی را در این آزمون کسب نماید، از تخفیف شهریه دانشگاهی برخوردار خواهد شد. اگر در ارتباط با آزمون TCF سوالاتی دارید که ذهن‌تان را به خود مشغول ساخته است، مطالعه این مقاله از بلاگ تاپ سولوشن که به بررسی جامع این آزمون اختصاص پیدا کرده را از دست ندهید.

آزمون TCF چیست؟

آزمون TCF در واقع آزمونی برای ارزیابی میزان تسلط غیر فرانسویان بر زبان فرانسه است که این آزمون به وسیله موسسه آموزش زبان فرانسه بین‌الملل (FHI) طراحی شده و گواهی آن مورد تائید وزارت آموزش کشور فرانسه است. کلیه شرکت کنندگان در این آزمون متناسب با مقیاس چارچوب مشترک اروپا برای زبان‌ها در شش سطح رتبه‌بندی می‌شوند که این سطوح به شرح زیر هستند:

  • سطح ابتدائی (A1): امتیاز 100 الی 199، توانایی درک و استفاده از عبارات ساده و ارائه اطلاعات شخصی ساده و ارتباطات روزمره
  • سطح پایین‌تر از متوسط (A2): امتیاز 200 الی 299، توان درک جملات متناسب با مواقع روزمره و بیان نظرات و احساسات ساده
  • سطح متوسط (B1): امتیاز 300 الی 399، توان درک متون متنوع و توضیح در باب موضوعات مختلف، رویدادها، تجارب و ایده‌ها
  • سطح بالاتر از متوسط (B2): امتیاز 400 الی 499، توان درک مفاهیم پیچیده متون تخصصی
  • سطح پیشرفته (C1): امیتاز 500 الی 599، توان ارتباط با مفاهیم پیچیده تخصصی و بیان نظرات به شکل دقیق
  • تسلط کامل (C2): امتیاز 600 الی 699، توان بیان حرفه‌ای دیدگاه‌ها و فهم کلیه متون

چهارشنبه آخر هر ماه میلادی زمان برگزاری آزمون TCF بوده که توسط مرکز تخصصی برگزاری آزمون (CIEP) برگزار می‌گردد.

آزمون TCF فرانسه

ساختار آزمون TCF

آزمون TCF یک آزمون تستی و چند گزینه‌ای است که مجموعاً دارای 76 سوال در حوزه گرامر، درک مطلب شنیداری و درک مطلب ریدینگ است که در کنار موارد یاد شده، سوالات اختیاری در حوزه نگارش و اصطلاحات شفاهی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. به طور کلی نمره نهایی هر شرکت کننده در آزمون TCF میانگینی از مجموع نمرات کلیه بخش‌های یاد شده بوده و گواهی آزمون نیز تا 2 سال اعتبار دارد که تاریخ انقضای مدرک بر روی آن درج شده است.

ساختار کلی آزمون زبان فرانسه TCF

آزمون اجباری

 

گرامر و لغت

درک مطلب شنیداری

درک مطلب ریدینگ

 

18 سوال

29 سوال

29 سوال

 

15 دقیقه

25 دقیقه

45 دقیقه

آزمون اختیاری

 

نگارش

مکالمه شفاهی

 

نگارش متون کوتاه

پاسخ به سوالات توصیفی

 

1 ساعت

12 دقیقه

نمره قبولی در آزمون TCF نمره واحدی نبوده و به هدف شما در استفاده از نتیجه و گواهی این آزمون ارتباط دارد.اگر قصد استفاده از گواهی برای دریافت پذیرش در دانشگاه خاصی را دارید باید به قوانین دانشگاه مورد نظر دقت کنید که چه سطحی از گواهی را مورد پذیرش قرار می‌دهد.

البته لازم به ذکر است که کلیه سوالات این آزمون تستی نبوده و بلکه فرمت سوالات ترکیبی از اشکال مختلف چهار گزینه‌ای، تشریحی و ترکیبی بوده و علاوه بر آزمون عمومی دارای مدل‌ها و انواع تخصصی نیز می‌باشد که به شرح زیر هستند:

  • آزمون TCF SO Société: این آزمون تخصصی TCF ویژه آن دسته از افرادی است که نیازمند ارزیابی سطح تسلط زبان فرانسه خود در رشته‌هایی همچون حقوق، علوم سیاسی، علوم اجتماعی و مواردی از این دست است.
  • آزمون TCF DAP: این آزمون به طور کلی برای آن دسته از افرادی در نظر گرفته شده است که قصد تحصیل در دانشگاه‌های کشور فرانسه را دارند.
  • آزمون TCF Québec: این نسخه از آزمون TCF ویژه آن دسته از افرادی بوده که قصد مهاجرت به استان کبک کشور کانادا را دارند و از این آزمون برای ارزیابی توانمندی‌های زبانی خویش در مواجهه با شرایط زندگی در این استان بهره می‌برند.
  • آزمون TCF TP: این نوع از آزمون که به آن آزمون عمومی نیز گفته می‌شود، برای استفاده در اهداف متعددی مناسب بوده و در کل به هنگامی که آزمون TCF بدون اشاره به نوع آن عنوان می‌گردد، منظور این آزمون است که از نتیجه کلی آن نیز می‌توان برای استخدام، مهاجرت یا تحصیل کمک گرفت.
  • آزمون TCF ANF: این آزمون با هدف ارزیابی سطح تسلط متقاضیان دریافت تابعیت کشور فرانسه برگزار می‌گردد.

بخش گفتاری آزمون TCF

روند برگزاری بخش گفتاری آزمون TCF به شکل مصاحبه ضبط شده حضوری با یک فرد ممتحن است و باید برای هر نوع سوالی از سوی ممتحن آماده باشید! بخشی از سوالات این بخش ممکن است کلی بوده و در ارتباط با بحث درباره فرد شرکت کننده در آزمون باشد و رفته رفته به موضوعات تخصصی برسد به طوری که فرد را در موقعیت خاصی قرار داده و از او خواسته شود تا درباره موقعیت مورد نظر مکالمه‌ای را ادامه دهد.

به عنوان مثال ممکن است ممتحن بگوید که فرض کن من یک خیریه را اداره می‌کنم، در مورد نحوه اداره این موسسه سوالاتی از من بپرس.

بخش شنیداری آزمون TCF

بخش شنیداری به چند بخش فرعی تقسیم می‌شود و در بخش 1 درک چگونگی ارتباط کلیپ‌های صوتی با تصویر داده شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد مرحله بعدی نیز تبادل حداقل مربوط به موقعیت‌های مختلف زندگی بوده و در بخش سوم نیز میزان سطح درک فرد از مکالمات کوتاه روزمره فرانسوی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در بخش پایانی نیز یک کلیپ یا یک گزارش رادیویی پخش شده و سپس شما باید به چند سوال در ارتباط با آن پاسخ دهید.

بخش نوشتاری آزمون TCF

این بخش از آزمون اختیاری بوده و در آن از فرد خواسته می‌شود و شما باید در ارتباط با موضوعی مثل تعطیلات فرضی که به تازگی رفته‌اید، سه سناریو بنویسید که در نهایت نوشته شما برای درجه‌بندی به دفتر مرکزی CIEP ارسال می‌گردد.

بخش ساختار زبانی آزمون TCF

این بخش از آزمون TCF نیز با هدف سنجش سطح دانش شما از گرامر و واژگان فرانسوی طراحی شده است و غالب سوالات این بخش به صورت تکمیل جملات با کلمه یا عبارت مناسب است.

بخش درک مطلب آزمون TCF

این بخش که عموماً استرس کمتری نسبت به آزمون شفاهی به داوطلب وارد می‌کند و در آن چند گزیده از جملات تک یا مقالات کامل با سوالات چند گزینه‌ای در متن ارائه می‌گردد.

ثبت نام در آزمون TCF

ثبت نام در آزمون TCF

شرایط ثبت نام در آزمون TCF براساس مراکز برگزار کننده این آزمون تغییر پیدا می‌کند؛ با این حال شرایط کلی آزمون یکسان بوده و به شرح زیر است:

  • هزینه ثبت نام: هزینه آزمون اجباری 295 دلار و هزینه آزمون 160 دلار
  • نحوه ثبت نام: ثبت نام این آزمون به صورت آنلاین انجام می‌گیرد.
  • سن: شرکت درغالب انواع آزمون‌های TFC برای افراد بالای 16 یا 18 ساله امکان‌پذیر است.

مهلت ثبت نام در آزمون از 2 ماه قبل شروع می‌شود و نهایتاً تا 4 هفته قبل از آزمون ادامه پیدا می‌کند.

مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون TCF

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون TCF را می‌توان در جدول زیر خلاصه نمود:

عکس پرسنلی

احتمالاً برخی از موسسات برگزار کننده آزمون TCF از شما خواهند خواست تا عکس پرسنلی با ابعاد مشخصی را ارائه نمائید.

اطلاعات تماس

اطلاعات تماس و همچنین محل سکونت (آدرس پستی) و آدرس ایمیل بسیار مهم بوده و باید اطلاعات خود را به صورت دقیق وارد نمائید.

شناسنامه و کارت ملی

به منظور احراز هویت از شما خواسته می‌شود تا مدارک هویتی خود اعم از شناسنامه یا کارت ملی را ارائه کنید.

پرداخت هزینه

برای انجام ثبت نام پرداخت هزینه ضروری است و باید فیش واریز را در اختیار داشته باشید.

فرم ثبت نام

به منظور انجام ثبت نام باید فرم ثبت نامی را که شامل اطلاعات هویتی و سایر داده‌های مورد نیاز است را تکمیل کنید.

مدارک تحصیلی (اختیاری)

اگر قصد استفاده از گواهی TCF برای ادامه تحصیل در کشور فرانسه را دارید، ممکن است برخی موسسات برگزار کننده ازمون، از شما بخواهند که مدارک تحصیلی خود را ارائه کنید.

منابع آزمون TCF

برای آمادگی شرکت در آزمون TCF منابع مختلفی از سوی مؤسسات معرفی شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتب آموزش زبان فرانسه: برای تقویت مهارت‌های زبانی خود بهتر است از کتب آموزشی معتبر که شامل تمرینات گرامری، درک مطلب، واژگان و مهارت‌های گویش است، استفاده کنید. کتاب‌های «The official guide to the TCF» از انتشارات Éditions Didier و «TCF, 250 Activités» از انتشارات CLE International از بهترین منابع در جهت کسب آمادگی لازم برای شرکت در آزمون TCF به شمار می‌روند.
  • شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین: برخی مدارس و موسسات آموزش زبان دوره‌های آموزشی را به همراه آزمون‌های شبیه‌ساز برگزار می‌کنند که شرکت در آن‌ها کار را برای دواطلبان آزمون TCFراحت‌تر می‌کند.
  • Manuels de Préparation Officiels: منابع رسمی ارائه شده از سوی CIEF که شامل کتب و منابع آموزشی برای بخش‌های مختلف آزمون است.

آزمون TCF برای مهاجرت

داشتن مدرک زبان در طول فرآیند مهاجرت (چه تحصیلی و چه کاری) امری بسیار مهم بوده و به نظر عده‌ای دریافت گواهی آزمون TCF برای تحصیل در فرانسه و کانادا از سوی متقاضیان تحصیل در این دو کشور را می‌توان از نان شب هم برای آن‌ها واجب‌تر دانست! به یاد داشته باشید که مدرک آزمون TCF به دلیل شناخته شدن به عنوان یکی از مدارک معتبر سنجش زبان فرانسوی می‌تواند، نقطه عطفی در پروسه و فرآیند دریافت ویزایتان باشد.

آزمون TCF برای مهاجرت به فرانسه

اگر قصد تحصیل در فرانسه را دارید باید بدانید که غالب دانشگاه‌های این کشور به زبان فرانسوی تدریس می‌کنند و برای اطلاع از سطح زبان فرانسه از شما مدرک زبان فرانسه را درخواست خواهند کرد. ناگفته نماند این موضوع صرفاً به تحصیل محدود نشده و عملاً در بسیاری از برنامه‌های کاری نیز یکی از شرایط استخدام تسلط کافی بر زبان فرانسوی بوده که داشتن گواهی TCF می‌تواند شما را از این مراحل عبور داده و به هدفتان برساند.

آزمون TCF برای مهاجرت به کانادا

در برخی از ایالت‌های فرانسوی زبان کانادا نیز همچون کشور فرانسه، دارا بودن مدرک زبان فرانسه برای دریافت ویزا و اقامت الزامی بوده و اگر قصد تحصیل یا کار در کبک کانادا را دارید بهتر است در آزمون TCF شرکت کنید تا فرصت‌های شغلی بهتری در این کشور پیشرفته به شما پیشنهاد شود.

معرفی مراکز برگزاری آزمون TCF در ایران

براساس اعلام سایت رسمی برگزاری آزمون‌های فرانسوی، در حال حاضر تنها مرکز ایرانی برگزار کننده آزمون TCF، مرکز زبان فرانسه تهران بوده که آزمون‌ها را به شکل رایانه‌ای برگزار می‌کند؛ این درحالیست که در کشور ترکیه 3 مرکز برگزاری آزمون در شهرهای آنکارا، ازمیر و استانبول در نظر گرفته شده است.

انتخاب بهترین آزمون با توجه به شرایط و نیازهای شما

ما در این مقاله از بلاگ تاپ سولوشن تلاش نمودیم تا نکات کلیدی موجود در ارتباط با آزمون TCF را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، آزمون TCF آزمونی برای سنجش و ارزیابی سطح تسلط شما به زبان فرانسه بوده که شرکت‌کنندگان در این آزمون می‌توانند از گواهی آن برای مقاصد تحصیلی و کاری در کشورهایی مثل فرانسه و کانادا استفاده نمایند.

البته لازم به ذکر است که این آزمون تنها آزمون زبان فرانسه نبوده و اگر در میان انتخاب آزمون‌ها دچار سردرگمی شده‌اید، همین الان با کارشناسان ما در مجموعه تاپ سولوشن تماس بگیرید تا با ارزیابی شرایط شخصی‌تان بهترین آزمون برای شما انتخاب گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب