شرایط پذیرش و تحصیل رشته پرستاری در فرانسه

رشته پرستاری در فرانسه

تحصیل پرستاری در فرانسه یکی از آسان‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها برای تمام افرادی است که به این رشته علاقه دارند. از بین تمام کشورها، فرانسه خدمات بسیار عالی را برای متقاضیان رشته پرستاری فراهم کرده است؛ بنابراین کشور مقصد مناسبی را انتخاب کرده‎اید!

این کشور سالانه حدود 25000 پرستار جدید را جذب می‌کند و پرستاران در فرانسه موقعیت اجتماعی و درآمد بالایی دارند. البته باید بدانید برای استفاده از این فرصت طلایی شما باید حتماً روند دریافت ویزای تحصیلی را به صورت کاملاً اصولی و بدون کم و کاست طی کنید.

ما در این مقاله از تاپ سولوشن سعی داریم به طور دقیق از صفر تا صد این روند را برایتان توضیح دهیم. شما در ادامه مطلب با شرایط پذیرش پرستاری در مقاطع مختلف، مدارک موردنیاز، هزینه زندگی و تحصیل، مراحل اخذ پذیرش، بهترین دانشگاه‌های پرستاری و همچنین آزمون ورودی این رشته آشنا می‌شوید.

شرایط پذیرش رشته پرستاری در فرانسه در مقاطع مختلف

دریافت پذیرش و تحصیل پرستاری در دانشگاه‌های فرانسه شرایط خاصی دارد که در ادامه این شرایط را در مقاطع مختلف بررسی می‌کنیم.

مقطع کارشناسی پرستاری در فرانسه

برای تحصیل در مقطع کارشناسی پرستاری در فرانسه شما باید حتماً مدرک دیپلم خود را داشته باشید. تمامم رشته های شاخه سلامت در فرانسه به زبان فرانوسی تدریس میشوند.

این مقطع حدود 3 الی 4 سال طول می‌کشد و در این مدت زمان شما کلاس‌های تئوری و عملی زیادی را خواهید گذراند؛ به همین دلیل باید حتماً به زبان فرانسوی نیز تسلط داشته باشید و مدرک زبان در سطح C1 نیز به دانشگاه ارائه دهید.

کارشناسی ارشد پرستاری

برای اخذ پذیرش پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد شما باید علاوه بر مدرک کارشناسی این رشته سطح زبان خوب و گاها مصاحبه برای پذیرش در دانشگاه را پشت سر بگذارید.

شرایط پذیرش رشته پرستاری در فرانسه

رشته پرستاری در مقطع دکتری

دکتری پرستاری 3_4 سال طول می‌کشد و با داشتن مدرک کارشناسی ارشد می‌توانید برای تحصیل در این مقطع اقدام کنید. برای این کار شما باید یک استاد راهنما یا سوپروایزر نیز داشته باشید و پس از مصاحبه منتظر پذیرش و پاسخ مثبت از دانشگاه بمانید.

به طور کلی باید بدانید پذیرش این رشته در فرانسه کمی محدود است و وزارت بهداشت این کشور تعداد آن را به صورت سالانه اعلام می‌کند. به دلیل وجود همین محدودیت متقاضیان باید در آزمون ورودی شرکت کنند؛ بنابراین یکی از اصلی‌ترین شرایط پذیرش، قبولی در این آزمون است!

شرایط و مدارک دیگری نیز برای اخذ پذیرش لازم است که در ادامه مطلب به طور دقیق با آن‌ها آشنا می‌شوید.

چه مدارکی برای پذیرش رشته پرستاری در فرانسه لازم است؟

برای دریافت پذیرش شما باید مدارک متفاوتی را به دانشگاه موردنظرتان ارسال کنید. در  زیر لیست کامل آن‌ها را می‌بینید:

  • گواهی درخواست
  • مدرک زبان موردنیاز دانشگاه موردنظر
  • توصیه‌نامه
  • گواهی قبولی در آزمون ورودی (IFSI)
  • پاسپورت معتبر با حداقل 2 صفحه خالی
  • ریز نمرات سوابق تحصیلی
  • کپی دیپلم دبیرستان (ترجمه شده به زبان فرانسوی)
  • رزومه تحصیلی، کاری، دوره‌های گذرانده و هر مهارت مرتبط با پرستاری
  • دو قطعه عکس جدید، رنگی و به اندازه پاسپورت
  • بیمه سلامت با حداقل پوشش 30000 یورویی
  • گواهی اثبات تمکن مالی (حداقل 615 یورو در ماه برای دانشجویان زیر 28 سال و 1000 یورو برای دانشجویان بالای 28 سال) پیشنهاد تیم تاپ سوپ سولوشن مبلغی معادل 13 هزار یورو هست.

البته باید بدانید مدارک موردنیاز برای هر دانشگاهی متفاوت است؛ بنابراین حتماً این موضوع را در دانشگاه مدنظرتان بررسی کنید.

آیا رشته پرستاری در فرانسه به زبان انگلیسی هم تدریس می‌شود؟

به طور کلی باید بدانید تمام رشته‌های پیراپزشکی مانند پرستاری و پزشکی در فرانسه به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند؛ به همین دلیل باید حتماً مدرک زبان فرانسوی را به دانشگاه ارائه دهید. البته داشتن مدرک زبان انگلیسی در کنار زبان فرانسه به شما کمک شایانی میکند.

دانشگاه‌ها معمولاً یک آزمون زبان برای تعیین سطح زبان شما برگزار می‌کنند و در صورت عدم قبولی یا حتی داشتن مدرک زبان در سطح‌های پایین‌تر A2 و B1، شما باید حتماً در دوره‌های آمادگی زبان فرانسوی آن‌ها شرکت کنید.

با توجه به این شرایط باید حتماً به زبان فرانسوی مسلط باشید؛ مگر اینکه قصد پرداخت کل شهریه را داشته باشید! برخی از دانشگاه‌های فرانسه (غیر دولتی) این رشته را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند؛ اما برای تحصیل در این دانشگاه‌ها شما باید تمام شهریه را خودتان پرداخت کنید که عدد کمی هم نیست! بنابراین بهتر است قید این گزینه را بزنید و هر چه سریع‌تر یادگیری زبان شیرین فرانسوی را شروع کنید!

رشته پرستاری در فرانسه

هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه برای دانشجویان ایرانی

به طور کلی باید بدانید فرانسه از نظر هزینه کشور مناسبی برای تحصیل و کار است و تخفیفات عالی را برای دانشجویان نیز در نظر دارد. دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه باید تقریباً 300 یورو در سال برای شهریه پرداخت کنند؛ البته این هزینه مربوط به دانشگاه‌های دولتی است و در دانشگاه‌های خصوصی این هزینه بین 3000 تا 12000 یورو است.

علاوه بر شهریه دانشگاه حتماً باید حواستان به انواع هزینه‌های دیگر زندگی مانند اجاره، حمل‌ونقل، کتاب و… نیز باشد. شما باید حدود 700 یورو نیز برای این کارها کنار بگذارید.

البته هزینه زندگی در شهرهای متفاوت با هم فرق دارند؛ برخی از این شهرها مانند لیون، بوردو، پاریس و نیس گران‌تر هستند. علاوه بر تمام این موارد در صورتی که شما به صورت کامل به زبان فرانسوی مسلط باشید، با هزینه کمتر در این رشته تحصیل خواهید کرد.

بورسیه‌های متفاوتی وجود دارند که در صورت واجدالشرایط بودن می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه با چند مورد از آن‌ها آشنا می‌شوید.

بورسیه تحصیلی ایفل فرانسه

این بورسیه مخصوص مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است و امکان تحصیل رایگان دانشجویان را فراهم می‌کند. وزارت امور خارجه فرانسه با ارائه این بورسیه و پرداخت تمام هزینه‌های زندگی و تحصیل، قصد جذب دانشجویان برتر این مقطع را دارد.

دانشجویان کارشناسی ارشد با این بورسیه حدود 1181 یورو ماهانه و دانشجویان دکتری تقریباً 1400 یورو در ماه دریافت می‌کنند.

بورسیه دولت فرانسه

در این نوع بورسیه دولت فرانسه به مدت 5 سال هزینه دانشجویان را پرداخت می‌کند؛ اما باید بدانید این بورسیه تنها مخصوص مقطع کارشناسی ارشد است.

بورسیه تحصیلی اراسموس

این بورسیه نیز مربوط به دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد است؛ اما خدمات محدودی را نیز برای مقطع کارشناسی نیز ارائه می‌دهد. این بورسیه به طور کامل هزینه زندگی و تحصیل دانشجویان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اگر در مورد هر کدام از این بورسیه‌ها سوالی دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشید؛ آن‌ها تمام اطلاعات لازم و شرایط دقیق هر کدام از این بورسیه‌ها را به طور کامل برایتان توضیح می‌دهند.

پذیرش رشته پرستاری

چگونه از دانشگاه‌های فرانسه برای رشته پرستاری پذیرش بگیریم؟

برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی از دانشگاه‌های فرانسه شما باید مراحل خاصی را رعایت کنید که در زیر به طور خلاصه آن‌ها را برایتان توضیح می‌دهیم.

  1.  در قدم اول شما باید همه اطلاعات لازم در مورد دانشگاه‌ها و برنامه‌های تحصیلی رشته پرستاری (مانند اطفال، سالمندان و…) در این کشور را پیدا کنید.
  2. در گام بعدی باید تمام شرایط دانشگاه موردنظرتان مانند مدرک زبان، مهلت زمان، مدارک تحصیلی، آزمون و… را بررسی و همه مدارک مورد نیاز را مهیا کنید.
  3. حال برای دانشگاه موردنظرتان درخواست بفرستید و تمام مدارک را نیز ارسال کنید.
  4. پس از گذشت مدتی در صورت دریافت جواب مثبت از سمت دانشگاه باید برای ویزای دانشجویی و همچنین بیمه درمانی اقدام و به سفارت فرانسه مراجعه کنید.

آیا پس از اتمام تحصیل رشته پرستاری در فرانسه اقامت دائم دریافت می‌کنیم؟

به طور کلی شما پس از 5 سال زندگی در فرانسه به هر دلیلی مانند تحصیل، اجازه اقامت در این کشور را دارید. البته این موضوع در مورد ویزای تحصیلی کمی فرق دارد؛ دانشجویان رشته کارشناسی تنها در صورت داشتن یک کار با حقوق امکان دریافت ویزای کاری را دارند؛

اما فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد می‌توانند به راحتی ویزای تحصیلی‌شان را به ویزای کاری 1_2 ساله تبدیل کنند. اما حواستان باشد اگر پس از گذشت این مدت شغل مناسبی پیدا نکنید، باید به ایران برگردید!

دانشگاه‌های برتر رشته پرستاری فرانسه + رتبه‌بندی آن‌ها

دانشگاهی که شما برای تحصیل انتخاب می‌کنید اهمیت بسیار زیادی در آینده کاری و تحصیلی شما دارد؛ به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه برترین دانشگاه‌های فرانسه برای رشته پرستاری را به همراه رتبه‌بندی آن‌ها در اروپا و جهان معرفی کنیم.

نام دانشگاه

رتبه در اروپا

رتبه در جهان

Paris Descartes University

165

468

University of Aix-Marseilles

172

499

Pierre and Marie Curie University

204

582آ

University of Bordeaux

209

595

University of Lorraine

224

630

University of Montpellier

261

730

Claude Bernard University Lyon 1

264

741

Paris-Sud University

266

751

University of Lille

279

793

Paul Sabatier University – Toulouse III

295

851

Paris Diderot University

298

856

University of Strasbourg

300

863

EHESP School of Public Health

327

950

University of Nantes

344

1001

Grenoble Alpes University

346

1005

University of Rouen Normandie

368

1098

Francois Rabelais University

382

1171

University of Nice-Sophia Antipolis

419

1322

University of Burgundy

422

1334

School for Advanced Studies in the Social Sciences

433

1374

Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines University

434

1375

University of Angers

436

1409

University of Poitiers

445

1449

Paris-Est Creteil Val-de-Marne University

451

1463

University of Caen Normandy

453

1474

البته همان‌طور که گفتیم برای ورود به این دانشگاه‌های برتر شما باید در یک آزمون ورودی شرکت کنید و در صورت قبولی، می‌توانید از خدمات این دانشگاه‌ها بهره‌مند شوید. به همین دلیل بهتر است به طور کامل با این آزمون آشنایی داشته باشید.

سخن پایانی در مورد مهاجرت تحصیلی پرستاری به فرانسه

در این مقاله از صفر تا صد اخذ پذیرش و تحصیل رشته پرستاری در فرانسه را بررسی کردیم. در انتها باید بدانید شانس قبولی شما در این رشته به طور کامل به رزومه شما بستگی دارد؛ اما به صورت کلی حدود 40_50 درصد از متقاضیان، موفق به دریافت ویزا شده‌اند و این آمار بسیار مطلوب است.

بنابراین شما نیز شانس بالایی برای این نوع مهاجرت دارید؛ البته به شرطی که از ابتدای مسیر به صورت حرفه‌ای پیش روید و تمام شرایط را مهیا کنید. مشاوران ما در این مسیر همراهتان هستند و تمام مراحل را قدم‌به‌قدم به شما آموزش عالی می‌دهند.

بنابراین اگر می‌خواهید خیلی سریع ویزای تحصیلی‌تان را در دست داشته باشید، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

در بخش زیر تمام سؤالات خود را بنویسید و این مقاله را برای تمام افرادی که به فکر مهاجرت تحصیلی هستند نیز بفرستید.

آزمون ورودی رشته پرستاری فرانسه به چه صورت است؟

به طور کلی آزمون ورودی رشته پرستاری فرانسه (IFSI) سه بخش اصلی دانش عمومی، آزمون استعداد و آزمون انگیزش شفاهی و پروژه حرفه‌ای دارد و به سه شکل متفاوت برگزار می‌شود.

آزمون تئوری

در این قسمت از آزمون شما باید به تعدادی سؤال چند گزینه‌ای درمورد آناتومی، فیزیولوژی، بیولوژی، روان‌شناسی، فرهنگ فرانسه و… پاسخ دهید. این آزمون 20 درصد از نمره اصلی شما را تشکیل می‌دهد و برای پاسخگویی به آن تقریباً 2 ساعت و 30 دقیقه زمان دارید.

آزمون عملی

در این بخش از آزمون شما باید به صورت عملی نشان دهید که چگونه با شرایط مختلف بالینی با مراجعین رفتار می‌کنید. این قسمت آزمون 15 دقیقه زمان دارد و 40 درصد از نمره اصلی آزمون شما به آن مربوط است.

مصاحبه شفاهی

در این بخش چند نفر از اعضای کمیسیون آزمون حضور دارند و با شما در مورد علایق، انگیزه‌ها، تجربه‌ها و خصوصیات شخصیتی‌تان مصاحبه می‌کنند. هدف آن‌ها از برگزاری این قسمت، ارزیابی توانایی‌های ارتباطی و تحلیلی شماست و 40 درصد از نمره شما را تشکیل می‌دهد.

قبولی در این آزمون ورودی شرط اصلی ورود شما به دانشگاه است؛ بنابراین آن را دست کم نگیرید. سعی کنید از قبل با افراد حرفه‌ای و متخصص در این زمینه مشورت کنید و به طور کامل از سؤالات و اطلاعات آن آگاهی داشته باشید. تیم ما در این زمینه کمک زیادی به شما می‌کند و شما را برای آزمون و دریافت پذیرش آماده می‌کند. برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

سؤالات متداول

پرستارانی که 1_4 سال سابقه کار داشته باشند به طور متوسط 30000 یورو در سال حقوق دریافت می‌کنند.

قطعاً اگر دانش زبانی زیادی داشته باشید، شانس بیشتری دارید؛ در غیر این صورت باید برای آموزش زبان به مدت یک سال به کالج بروید.

تعداد کمی از دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی دوره‌های پرستاری برگزار می‌کنند؛ اما در صورتی که قصد دارید از دانشگاه‌های دولتی پذیرش برای تحصیل رایگان بگیرید و پس از آن نیز مشغول به کار شوید، باید حتماً به زبان فرانسوی تسلط داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب