شرایط پذیرش و تحصیل رشته پزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه

تحصیل رشته پزشکی در فرانسه: بهترین راهنمای قدم‌به‌قدم و جامع!

تحصیل رشته پزشکی در فرانسه، به دلیل وجود دانشگاه‌های عالی با بالاترین سطح جهانی یک تصمیم منطقی است. فرانسه، یک کشور پیشرو در زمینه پزشکی در دنیاست، به همین دلیل هر سال تعداد زیادی از دانشجویان برای تحصیل پزشکی در این کشور اقدام می‌کنند.

تحصیل پزشکی در فرانسه، رسیدن به آینده‌ای عالی را برای شما تضمین می‌کند. علاوه بر این، امکان کارآموزی برای دانشجویان آینده‌نگر در این کشور وجود دارد؛ آن هم با قیمت باورنکردنی! باید بدانید که هزینه‌ های تحصیل پزشکی در فرانسه مقرون‌به‌صرفه و مناسب است.

صنعت پزشکی در فرانسه راه طولانی را پیموده؛ از کشف علت ژنتیکی سندرم داون در سال 1958 گرفته تا انتقال اتوتائول انسان از قشر قرمز سلول‌های بنیادی در سال 2011! فرانسه یک تاریخچه پزشکی شناخته‌شده بین‌المللی دارد. اگر شما هم مشتاق تحصیل در این کشور هستید، در این مجموعه مقالات از تاپ سولوشن تمامی نکات مهم درباره دانشگاه‌ها، هزینه‌ها، مقاطع تحصیلی و شرایط پذیرش را دراختیارتان می‌گذارد.

شرایط پذیرش دانشجو برای رشته پزشکی در فرانسه چیست؟

شرایط پذیرش پزشکی در فرانسه بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است. به‌طورکلی، برای پذیرش در این رشته باید شرایط زیر را داشته باشید:

مدرک دیپلم دبیرستان با معدل بالا

معدل موردنیاز برای پذیرش در رشته پزشکی در فرانسه معمولاً بالای 16 است. این معدل باید بر اساس نمرات دروس زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی محاسبه شود.

نکته مهم اینکه شما با دیپلم هر مقطعی می‌توانید برای رشته پزشکی در فرانسه اقدام کنید.

مدرک زبان فرانسه با حداقل سطح B2 - C1

اگر قصد تحصیل پزشکی در فرانسه را دارید، باید به زبان فرانسوی مسلط باشید. تمام دانشگاه‌های پزشکی فرانسه به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند؛ بنابراین شما باید با زبان رسمی این کشور با بیماران و کارکنان بیمارستان ارتباط برقرار کنید.

برای تحصیل در این رشته باید مدرک زبان فرانسه با حداقل سطح B2 داشته باشید.با توجه به اینکه دروس رشته پزشکی بسیار تخصصی هست پیشنهاد میکنیم حتما با سطح C1 برای ورود به این رشته اقدام کنید. این مدرک را می‌توانید از طریق آزمون‌های مختلف مانند DELF، DALF و TCF دریافت کنید.

تحصیل رشته پزشکی در فرانسه

آیا در فرانسه کنکور پزشکی وجود دارد؟

در فرانسه چیزی به اسم کنکور پزشکی وجود ندارد! تمامی دانشجویانی که متقاضی تحصیل در این رشته هستند باید 1 سال پیش‌نیاز بگذرانند و در پایان سال عملکرد و معدل دانشجویان بررسی میشود و پس از آن در صورت قبولی میتوانند ادامه تحصیل دهند.

نکته مثبت اینکه دانشجویان نیازی نیست به صورت یکپارچه با تمام دانشجویان پزشکی در فرانسه رقابت کنند و صرفا نمرات پایان سال آنان با دانشجویان منطقه خود مقایسه میشوند. این روند شانس قبولی را بالا می‌برد. ورود

در فرانسه، دو روش اصلی برای تحصیل در رشته پزشکی وجود دارد که به “L.A.S” Licence Accès Santé) و “P.A.S.S” (Parcours Accès Santé Spécifique) معروف هستند. این دو مسیر جایگزین سیستم قبلی P.A.C.E.S (Première Année Commune aux Études de Santé) شده‌اند. در ادامه، به توضیح هر کدام از این دو مسیر می‌پردازیم:

L.A.S (Licence Accès Santé)

L.A.S یک مسیر جدید برای دستیابی به تحصیلات پزشکی است که به دانشجویان اجازه می‌دهد تا همزمان با تحصیل در رشته پزشکی، در یک رشته دیگر نیز تحصیل کنند. این برنامه برای دانشجویانی طراحی شده است که علاقه‌مند به کسب تجربه و دانش گسترده‌تری هستند.

  • ترکیبی از پزشکی و سایر رشته‌ها: دانشجویان در این مسیر، علاوه بر تحصیل در رشته پزشکی، در یک رشته دیگر مانند فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی یا حتی رشته‌های غیرعلمی تحصیل می‌کنند.
  • فرصت‌های گسترده‌تر: این برنامه به دانشجویان این امکان را می‌دهد که دید گسترده‌تری نسبت به علوم پزشکی داشته باشند و مهارت‌های متنوع‌تری کسب کنند.
تحصیل رشته پزشکی در فرانسه

P.A.S.S (Parcours Accès Santé Spécifique)

P.A.S.S یک مسیر متمرکز بر رشته‌های پزشکی است و به دانشجویان این فرصت را می‌دهد که تمرکز خود را بر روی تحصیلات پزشکی قرار دهند.

  • تمرکز بر رشته‌های پزشکی: این برنامه بیشتر بر روی دروس پایه‌ای پزشکی مانند زیست‌شناسی، فیزیولوژی و شیمی تمرکز دارد.
  • گزینش سخت‌گیرانه‌تر: معمولاً دانشجویان این مسیر با گزینش سخت‌گیرانه‌تری روبرو هستند، زیرا تعداد زیادی از دانشجویان برای ورود به رشته‌های پزشکی از طریق این مسیر تلاش می‌کنند.

هر دوی این مسیرها به دانشجویان اجازه می‌دهند تا برای ورود به مرحله دوم تحصیلات پزشکی که شامل تحصیلات تخصصی‌تر و کارآموزی‌های بالینی است، آماده شوند. انتخاب بین این دو مسیر بستگی به اهداف و ترجیحات شخصی هر دانشجو دارد.

مهم ترین تفاوت این دو روش در این است که دوره پس دوره‌ای تخصصی است اما دوره لس می‌تواند شروع لیسانس هر رشته‌ای باشد و دانشجو می‌تواند بعد از این یک سال امکان ورود به هر رشته پزشکی که بخواهد را داشته باشد و پس از این یک سال اگر نمراتش به حد النصاب ورود به رشته پزشکی نرسد می‌تواند مجددا برای ورود به رشته پزشکی اقدام کند (تا دوبار)

معرفی بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل پزشکی در فرانسه

باید بدانید که بیش از 50 دانشگاه در فرانسه وجود دارد اما برخی از محبوبترین دانشگاههای فرانسه عبارتند از:

دانشگاه اکس مارسی (Aix-Marseille)

دانشگاه اکس مارسی یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های فرانسه است. این دانشگاه به‌دلیل فعالیت‌های تحقیقاتی نوآورانه خود در زمینه‌های مختلف پزشکی شناخته می‌شود. باتوجه‌به تأکید این دانشکده پزشکی بر تمرین عملی، امکان کسب تجربه بالینی خوبی برای شما وجود دارد.

دانشگاه سوربن فرانسه

تحصیل پزشکی در دانشگاه سوربن فرانسه یک فرصت عالی برای شما دانشجویان بین‌المللی است. این دانشگاه امکانات آموزشی و پژوهشی پیشرفته‌ای دارد و یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان در زمینه پزشکی است.

دانشگاه بوردو (Bordeaux)

دانشگاه بوردو یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های فرانسه است و به دانشجویان خود آموزش پزشکی باکیفیت بالایی ارائه می‌دهد. آموزش تمرین محور در این شهر پر جنب‌وجوش در جنوب غربی فرانسه، شما را به‌خوبی برای چالش‌های حرفه پزشکی آماده می‌کند و مهارت‌های عملی لازم را در اختیارتان می‌گذارد.

دانشگاه پاریس سیته (Paris Cité)

دانشگاه پاریس سیته از ادغام چند دانشگاه قدیمی تشکیل شده و یکی از مشهورترین دانشگاه‌های جهان است. دانشجویانی که تحصیلات پزشکی خود را در اینجا شروع می‌کنند انتظار برنامه‌های آموزشی پزشکی باکیفیت بالایی را دارند.

دانشگاه مونپلیه (Montpellier)

این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا با سنت آکادمیک غنی است که قدمت آن به قرن دوازدهم بازمی‌گردد. این تاریخ طولانی جذابیت خاص خود را به دانشگاه می‌بخشد. مونپلیه دارای زیرساخت‌های پزشکی قوی با بیمارستان‌های درجه یک و امکانات پزشکی است که در آن آموزش عملی شما انجام می‌شود.

دانشگاه لیون کلود برنارد (Université Claude Bernard Lyon 1)

دانشگاه لیون کلود برنارد در خط مقدم نوآوری است و آموزش باکیفیت بالا را در محیطی زیبا ارائه می‌دهد. تدریس پزشکی در سالن‌ها و آزمایشگاه‌های مدرن با تأکید زیادی بر تحقیق انجام می‌شود.

دانشگاه گرنوبل آلپ (UGA)

در قلب کوه‌های آلپ فرانسه، دانشگاه گرنوبل آلپ قرار دارد که بیش از هر چیز به دلیل فعالیت‌های تحقیقاتی علمی و فناوری خود در دنیا شناخته شده است. این دانشگاه به‌عنوان یکی از 10 دانشگاه برتر اروپا رتبه‌بندی می‌شود.

دوره تحصیلی پزشکی در فرانسه چقدر طول می‌کشد؟

دوره تحصیلی پزشکی در فرانسه چقدر طول می‌کشد؟

تحصیل پزشکی در فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی یک دوره پرارزش است. برای کمک به شما در گرفتن تصمیم نهایی خود، کسب بینش در مورد دوره‌های زمانی تحصیلی اهمیت زیادی دارد. در فرانسه، سه دوره برای دریافت MBBS (دو مدرک کارشناسی پزشکی و کارشناسی جراحی) باید بگذرانید.

مطالعات پزشکی در فرانسه دارای سه بخش است: DCEM، PCEM، و پزشکی عمومی.

برای گرفتن مدرک عمومی نزدیک به هشت سال و برای جراح شدن به یازده سال زمان نیاز است.

دوره اول پزشکی در فرانسه (PCEM)

PCEM به معنای اولین دوره مطالعات پزشکی در فرانسه است. این دوره اولین مرحله از تحصیل پزشکی در فرانسه بوده و برای دانشجویانی است که قصد ورود به رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و پرستاری را دارند. مقطع کارشناسی پزشکی در فرانسه شامل 6 سال تحصیل است که به دو بخش PCEM1 و PCEM2 تقسیم می‌شود:

  • PCEM1: این بخش یک سال طول می‌کشد و شامل دروس پایه‌ای پزشکی مانند زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، آناتومی، فیزیولوژی و بیوشیمی است.
  • PCEM2: این بخش 5 سال طول می‌کشد و شامل دروس تخصصی پزشکی مانند بیماری‌های داخلی، جراحی، زنان و زایمان، کودکان، اطفال و روانپزشکی است.

دوره دوم رشته پزشکی در فرانسه (DCEM)

DCEM به دوره‌ دوم تحصیل پزشکی در فرانسه اشاره می‌کند. این دوره برای دانشجویانی است که قبلاً دوره اول تحصیل را گذرانده و در آزمون ورودی (ECN) نمره قبولی کسب کرده‌اند.

 دوره DCEM چهار سال است و دانش‌آموزان سال چهارم باید امتحانات را بگذرانند. سپس شما باید در دوره‌های کارآموزی در بیمارستان‌ها شرکت کنید تا دانشگاه تخصص مناسب شما را تشخیص دهد. 

پزشکی عمومی

برای گرفتن مدرک عمومی نزدیک به هشت سال و برای جراح شدن به یازده سال زمان نیاز است. همچنین شما به‌عنوان یک پزشک باید در شورای پزشکی فرانسه یا CNOM ثبت‌نام کنید.

هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه چقدر است؟

سؤال اصلی دانشجویان درباره هزینه های تحصیل پزشکی در فرانسه است. باید بدانید که به‌غیراز هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های اضافی نیز وجود دارد که شما باید در طول اقامت خود در فرانسه متحمل شوید.

  • هزینه تحصیل:

    به‌طورکل تحصیل پزشکی در فرانسه رایگان هست و صرفا شهریه ای بابت خدمات اداری دانشگاه از شما به صورت سالانه اخذ میشود. این مبلغ بین 170 الی 270 یورو هست.
  • هزینه متفرقه زندگی:

    هزینه زندگی در فرانسه بسته به شهر محل تحصیل و سبک زندگی شما متفاوت است. به‌طورکلی، هزینه زندگی در فرانسه برای یک دانشجو حدود 800 تا 1200 یورو در ماه می‌شود. این هزینه شامل اجاره مسکن، غذا، حمل و نقل و تفریحات است.
  • حمایت های دولت از دانشجویان:

    نکته جالب اینکه سازمانی به نام CAF درفرانسه حمایت هایی در زمینه اسکان از دانشجویان میکند و حداقل 30 درصد اجاره ماهانه دانشجو توسط این سازمان پرداخت میشود!
  • هزینه بیمه درمانی:

    دانشجویان خارجی که در فرانسه تحصیل می‌کنند باید حتماً بیمه درمانی داشته باشند.. بیمه درمانی برای تمامی دانشجویان در فرانسه رایگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب