شرایط و هزینه های تحصیل پزشکی در آلمان – گروه سلامت

تحصیل پزشکی در آلمان

مزایای تحصیل پزشکی در آلمان

اگر علاقه‌مند به تحصیل پزشکی هستید قطعا گزینه‌ های بسیاری پیش روی شما وجود دارد، اما چرا تحصیل پزشکی آلمان را انتخاب کنید؟ از آینده شغلی تضمین شده و کیفیت بالای تحصیل، تا امنیت بالا و ثبات اجتماعی، تحصیل پزشکی در آلمان مزایای بسیار زیادی برای دانشجویان دارد که در ادامه به هریک می‌پردازیم:

  • کیفیت آموزش بی نظیر: اگر تمایل دارید که در دانشگاه هایی درس بخوانید که علاوه بر شهرت جهانی، از اساتید مجرب، فناوری های پیشرفته، کیفیت آموزشی بالا و روش های آموزشی نوین برخوردارند،  دانشگاه های پزشکی آلمان دقیقا همان چیزی است که به دنبالش هستید! دانشجویان در این دانشگاه ها، زیر نظر متخصصان برجسته، دانش و مهارت های لازم برای تبدیل شدن به پزشکانی کارآمد را کسب می‌کنند.
  • تحصیل رایگان و مقرون به صرفه: در حالی که هزینه‌های تحصیل در کشور های خارجی عموماً سرسام آور است، تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان برای رشته پزشکی کاملاً رایگان است. دانشجویان تنها ملزم به پرداخت هزینه های ترمی بین 200 تا 600 یورو برای خدمات دانشگاهی می باشند. این فرصت استثنایی، تحصیل باکیفیت را برای دانشجویان مستعد امکان پذیر می‌کند.
  • بورسیه های تحصیلی متنوع: با دریافت بورسیه های متنوع تحصیلی آلمان برای رشته پزشکی، دیگر حتی نگرانی بابت هزینه‌های زندگی دانشجویی نخواهید داشت! دانشجویان پزشکی که عملکرد برجسته ای داشته باشند می‌توانند از بورسیه های تحصیلی متنوع بهره‌مند شوند.
  • بازار کار پویا و فرصت های شغلی گسترده: به علت کمبود نیروهای متخصص پزشکی در آلمان، فارغ التحصیلان رشته پزشکی به راحتی می‌توانند شغل مناسب در بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز تحقیقاتی و بخش های دولتی پیدا کنند و آینده شغلی درخشانی در انتظارشان خواهد بود.
  • درآمد و مزایای بالا: حتماً پیش از هم شنیده اید که آلمان بهشت کادر درمان است! پزشکان در آلمان از حقوق و مزایای بالایی برخوردارند و سطح رفاه اجتماعی در این کشور بسیار مطلوب است.
  • امنیت و ثبات اجتماعی: آلمان به عنوان کشوری توسعه یافته و باثبات، محیطی امن و آرام را برای زندگی و تحصیل دانشجویان بین المللی فراهم می کند.
  • فرصت های تحقیقاتی پیشرفته: آلمان پیشرو در حوزه تحقیقات پزشکی بوده و دانشگاه های این کشور با مراکز تحقیقاتی معتبر جهان همکاری می کنند، همچنین سیستم سلامت آلمان به دلیل برخورداری از کیفیت بالا، کارایی و نوآوری مشهور است. دانشجویان علاقه‌مند این فرصت را خواهند داشت تا در کنار اساتید و پژوهشگران برجسته، در پروژه های تحقیقاتی مشارکت داشته باشند و در طول تحصیل خود با سیستم سلامت آلمان از نزدیک آشنا شوند.

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان چیست؟

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان بر اساس دانشگاه انتخابی می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی شامل:

  • مدرک تحصیلی معادل سازی شده
  • نمره زبان
  • شرکت در آزمون ورودی
  • شرط معدل بالای 18

مدرک تحصیلی معادل سازی شده

برای ادامه تحصیل در آلمان و اخذ پذیرش از دانشگاه باید ابتدا مدرک تحصیلی شما توسط مرکز ارزیابی مدارک تحصیلی آلمان تائید شود. در این صورت اگر قصد تحصیل پزشکی با دیپلم را دارید دو راه پیش روی شماست:

  1. گذراندن دوره یک ساله کالج M-course: دوره های فاندیشن یا کالج یک ساله‌ی آلمان، دوره های پیش نیاز برای ورود به دانشگاه در مقطع لیسانس هستند که گذراندنشان برای افرادی که مدرک دیپلم تحصیلی آنها معادل مدرک دیپلم آلمانی نیست، ضروری است. این دوره های انواع مختلفی دارند و دوره‌ی M course مناسب افرادی است که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی و حوزه سلامت را دارند. پس از اتمام دوره کالج M course در آزمونی موسوم به FSP شرکت می‌کنید و در صورت قبولی می‌توانید وارد دانشگاه شوید. پیشتر، در مقاله دوره فاندیشن آلمان، به طور کامل به این موضوع پرداخته شده. همچنین برای بررسی شرایط و مدارک خود برای تحصیل پزشکی آلمان می‌توانید با کارشناسان تاپ سولوشن مشاوره داشته باشید و به پاسخ تمامی سوالات خود در خصوص مهاجرت تحصیلی به آلمان برسید.
  2. شرکت در کنکور ایران: اگر پس از دریافت دیپلم، در کنکور سراسری شرکت کرده و موفق به قبولی رشته پزشکی در دانشگاه های ایران شوید، می‌توانید پس از حدود یک سال و گذراندن حداقل 40 واحد تخصصی مرتبط با رشته به صورت مستقیم برای معادل سازی واحد های گذرانده شده و تحصیل در دانشگاه های آلمان درخواست دهید.
تحصیل پزشکی در آلمان

نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در آلمان

با توجه به اینکه بیشتر دوره‌ های پزشکی در آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شوند، داشتن مدرک زبان آلمانی از شرایط مهم ورود به رشته پزشکی محسوب می‌شود. حداقل مدرک  DSH 2 و یا سطح C1 جز الزامات ورود به اکثر دانشگاه های آلمان آلمان می‌باشد و در صورتی که سطح پایین تری داشته باشید باید در دوره های زبان شرکت کنید.

توجه داشته باشید که داشتن حداقل مدرک زبان آلمانی سطح c1 از مهم‌ترین شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان است!

آزمون های ورودی تحصیل پزشکی آلمان

آزمون های ورودی رشته پزشکی در آلمان

تحصیل رشته پزشکی در آلمان به خصوص در دانشگاه های دولتی بسیار رقابتی است. برای تحصیل در تقریبا ًدر تمام دانشگاه های آلمان نیاز به شرکت در آزمون ورودی خواهید داشت. آزمون ورودی TMS یکی از انواع آزمون های ورودی پزشکی در آلمان است که دانشگاه هایدلبرگ مسئولیت هماهنگی این آزمون را بر عهده دارد.

آزمون TMS تنها به زبان آلمانی برگزار می‌شود.

آزمون FSP در انتهای دوره‌ی کالج برگزار می‌شود و قبولی در این آزمون شرط ادامه تحصیل در آلمان می‌باشد.

آزمون TestAs مخفف (Test für ausländische Studierende) و با هدف  ارزیابی دانش عمومی و مهارت های تفکر انتقاد برگزار می‌شود. این آزمون به دو زبان انگلیسی و آلمانی برگزار می‌شود.

مقایسه آزمون های ورودی TestAs و TMS آلمان

نوع آزمون

ویژگی ها

نمره دهی

زبان آزمون

نوبت برگزاری آزمون

سطح دشواری

قیمت

آزمون TestAs

0-200

آلمانی یا انگلیسی

دوبار در سال

بالا

حدود 80 یورو

آزمون TMS

0-100

آلمانی

یک بار در سال

پایین تر از آزمون TestAs

حدود 100 یورو

تغییر رشته از رشته های پیراپزشکی به پزشکی در آلمان

در صورتی که در رشته های حوزه سلامت مانند پرستاری موفق به دریافت مدرک لیسانس شده باشید و قصد تغییر رشته از رشته های پیراپزشکی به پزشکی را داشته باشید می‌توانید با معادل سازی واحد های گذرانده شده جهت تحصیل پزشکی در آلمان اقدام نمایید. در این صورت ممکن است مدت زمان تحصیل پزشکی با توجه به رشته‌ی قبلی شما، کوتاه‌تر باشد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی

برای اخذ پذیرش پزشکی آلمان نیاز به ارائه مدارک به دانشگاه انتخابی خود دارید. موارد زیر از جمله مدارک مورد نیاز برای اپلای پزشکی می‌باشند:

  • مدرک زبان آلمانی
  • ریزنمرات تحصیلی
  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با ترجمه رسمی
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • گذرنامه
تحصیل پزشکی در آلمان

مدت زمان تحصیل پزشکی در آلمان؟

تحصیل پزشکی در آلمان حداقل شش سال و سه ماه است و شامل سه مرحله اصلی می‌باشد:

  1. مطالعات پیش بالینی (Pre-Clinical Studies): این مرحله اولیه با تمرکز بر دانش بنیادی و در طی دو سال برگزار می‌شود. پس از دو سال دانشجویان با یک آزمون سنجیده می‌شوند.
  2. مطالعات بالینی (Clinical Studies): در طول این دوره‌ی سه ساله، ارتباط مستقیم دانشجویان با بیماران واقعی و انجام فعالیت های عملی افزایش می‌یابد و دانشجویان علاوه بر آموزش نظری به به فعالیت های بالینی عملی و شرکت در سمینارها، دوره های کارآموزی و کنفرانس ها و … می‌پردازند.
  3. دوره های عملی: سال آخر شامل آموزش عملی است. در طی این سال دانشجویان در بیمارستان های دانشگاهی فعالیت خواهند داشت و تحت نظارت اساتید، به انجام وظایف پزشکی می‌پردازند.

پس از تکمیل این دوره ها، دریافت مجوز فعالیت دانشجویان به عنوان پزشک در گرو شرکت و قبولی در آزمون دولتی پایانی خواهد بود. پس از قبولی در این آزمون فارغ التحصیلان می‌توانند به عنوان پزشک در آلمان شروع به فعالیت کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان چقدر است؟

همانطور که پیشتر گفته شد تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی آلمان تقریباً رایگان است اما تحصیل در دانشگاه های خصوصی می‎تواند  به ترمی 20 هزار یورو نیز برسد.

هزینه زندگی در آلمان به موارد زیادی بستگی دارد اما به صورت کلی حدود 1000 یورو در ماه تخمین زده می‌شود.  برای پوشش هزینه های زندگی هنگام تحصیل در تخصص پزشکی می‌توانید از بورسیه های متنوع بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در باره‌ی هزینه های زندگی و راه کاهش ان در آلمان می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

بورسیه تحصیلی پزشکی آلمان

با بهره بردن از بورسیه های تحصیل پزشکی در آلمان می‌توانید هزینه زندگی و تحصیل خود را پوشش دهید. برخی از بورسیه های پزشکی آلمان عبارتند از:

  • بورسیه دااد DAAD: سازمان تبادلات تحصیلی آلمان طیف وسیعی از انواع بورسیه های تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی، از جمله دانشجویان پزشکی ارائه می‌کند. این بورسیه تمام هزینه های تحصیل را پوشش می‌دهد.
  • بورسیه شایستگی دانشگاه هامبورگ: این بورسیه به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که عملکرد تحصیلی درخشانی دارند. بورسیه شایستگی دانشگاه هامبورگ به مدت دو ترم (یک سال) و ماهانه 850 دلار به دانشجویان برجسته تعلق می‌گیرد.
  • بورسیه تحصیلی Baden Württemberg: این بورسیه تحصیلی برای دانش آموزان  ممتاز و دانشجویان دکترا که در دانشگاهی در بادن-وورتمبرگ آلمان ثبت نام کرده اند در دسترس است. دانشجویان از همه رشته ها (از جمله پزشکی) می توانند برای برنامه بورسیه درخواست دهند.
  • بورسیه Bayer Foundation: این بورسیه بر اساس شایستگی به دانشجویان برجسته پزشکی اهدا می‌شود. در صورتی که دانشجویان عملکرد تحصیلی قابل توجه و علاقه به پروژه های تحقیقاتی نوآورانه داشته باشند می‌توانند از این بورسیه بهره مند شوند. مبلغ این بورسیه می‌تواند به 10.000 یورو نیز برسد.

بهترین دانشگاه های پزشکی در آلمان کدامند؟

لیست برخی از برترین دانشگاه ‌های پزشکی آلمان طبق رتبه بندی QS در ادامه مشاهده می‌کنید. البته توجه داشته باشید که برای انتخاب دانشگاه مناسب خود نباید صرفاً رتبه جهانی را مد نظر قرار دهید و عواملی مانند برنامه های درسی و تحقیقاتی، موقعیت جغرافیایی دانشگاه و… نیز می‌تواند در انتخاب بهترین دانشگاه مناسب موثر باشد.

دانشگاه هایدلبرگ (University of Heidelberg)

دانشگاه هایدلبرگ (University of Heidelberg)

رتبه جهانی 36 در علوم پزشکی: دانشکده پزشکی هایدلبرگ یکی از قدیمی ترین و مشهورترین دانشکده های آلمان است که از شهرتی بین المللی برخوردار است. رشته های دندان پزشکی، مهندسی پزشکی و داروسازی از جمله زیرمجموعه های رشته های حوزه سلامت هستند که در این دانشگاه تدریس می‌شوند.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig Maximilian University of Munich)

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig Maximilian University of Munich)

رتبه جهانی 47 در علوم پزشکی: دانشکده پزشکی مونیخ با بیش از 500 سال قدمت، یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشکده های پزشکی در اروپا است و برنامه های تحصیلی متعددی از جمله پزشکی، دندانپزشکی، علوم اعصاب و سلامت جهانی ارائه می دهد.

سولات متداول :

برای تحصیل مستقیم در رشته پزشکی و یا تحصیل در کالج بهتر است کمتر از 30 سال سن داشته باشید و همچنین گپ تحصیلی کمتر از 4 سال داشته باشید. گپ تحصیلی بیشتر از 4 سال می‌تواند شانس دریافت ویزا را کاهش دهد.

بله، بدون شرکت در کنکور یا آزمون سراسری ایران نیز می‌توانید به تحصیل تخصص پزشکی در آلمان بپردازید اما برای ورود به دانشگاه های آلمان غالباً نیاز به گذراندن آزمون ورودی و یا مصاحبه دارید.

خیر، رشته پزشکی تنها به زبان آلمانی در آلمان ارائه می‌شود.

بله، دانشجویان می‌توانند تا 120 روز کامل در آلمان کار کنند.

بله، در صورتی که در ایران در رشته های پیراپزشکی تحصیل کرده باشید پس از معادل سازی واحد های گذرانده شده امکان تحصیل تخصص پزشکی در آلمان را خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب