شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در ایتالیا

دندانپزشکی در ایتالیا

اگر علاقه‌مند به تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا هستید، این مقاله برای شمات! در این مقاله از تاپ سلوشن بدون هیچ مقدمه‌چینی بیشتر، به جزئیاتی بپردازیم که لازم است برای تحصیل رشته دندانپزشکی بدانید.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا

برای تحصیل رشته دندانپزشکی در ایتالیا، قطعا شرایط خاصی اعم از مهارت زبان، مدارک تحصیلی و آزمون ورودی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که با دانستن این شرایط اپلای، با خیالی آسوده‌تر برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اقدام کنید.

بدون شک رشته دندانپزشکی نیز با قرار گرفتن در دسته رشته‌های پزشکی، شرایط تحصیلی خاص خود را دارد.  در ادامه مهمترین شرایط اپلای برای برای رشته دندانپزشکی در کشور ایتالیا مانند مهارت زبانی، مدارک تحصیلی ضروری،آزمون ورودی دندانپزشکی ایتالیا و الزامات خاص دانشگاه‌های برتر را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مهارت زبانی

مهارت زبانی برای رشته دندانپزشکی را می‌توانیم به دو دسته تحصیل و کار تقسیم بندی کنیم:

تحصیل

برای تحصیل رشته دندانپزشکی در ایتالیا به عنوان یک رشته پزشکی و کاملا تخصصی، خوب است بدانید که مهارت زبان یک نیاز اساسی است. البته امروزه در برخی دانشگاه‌ها و دوره‌ها، این رشته به زبان انگلیسی هم تدریس می‌شود.

پس باید دقت داشته باشید تا با توجه به دانشگاه‌ و دوره‌ای که انتخاب می‌کنید، مدرک زبان مورد نیاز شما مشخص می‌شود و تسلط به ایتالیایی در دانشکده‌های دندان‌پزشکی که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند الزامی نیست.

اما قطعا برای زندگی و تحصیل راحت تر، داشتن درک اولیه از زبان ایتالیایی و گذراندن یک آزمون مهارت قبل از اخذ پذیرش امر مهمی است.

کار

اگر بخواهیم از نظر تجربی و بحث کار به عنوان یک دندانپزشک در ایتالیا به موضوع مهارت زبانی نگاه کنیم، باید بگوییم در این مورد، داشتن مهارت‌های زبانی قوی به خصوص زبان مادری و بومی این کشور، یعنی ایتالیایی، می‌تواند تجربه کلی شما از تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا را تا حد زیادی افزایش دهد. توانایی برقراری ارتباط موثر با بیماران و همکاران در این زمینه ضروری است و یادگیری زبان محلی می‌تواند به خوبی توانایی شما را به عنوان یک پزشک تقویت کند.

 

پس اگر پس از اتمام دوره و دریافت مدرک خود، قصد دارید به کشور مبدا خود بازگردید، یادگیری زبان ایتالیایی با گذراندن دوره‌های دندانپزشکی انگلیسی، امری ضروری نیست. اما اگر بعد از دریافت مدرک خود، قصد تغییر ویزای خود به ویزای کار در ایتالیا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مهارت زبان ایتالیایی خود را هر چه بیشتر تقویت کنید تا راحت‌تر بتوانید وارد بازار کار در این کشور شوید.

مدارک تحصیلی

مدارک و شرایط خاص پذیرش در رشته دندانپزشکی ایتالیا شامل موارد زیر است:

  • برای ثبت نام در دوره لیسانس، متقاضیان باید 12 سال تحصیلات خود را گذرانده باشند و قابلیت ارائه مدرک تحصیلی این 12 سال را داشته باشند.
  • علاوه بر این، متقاضیان برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌هایی که به زبان ایتالیایی دندانپزشکی را تدریس می‌کنند، باید بتوانند مهارت خود در این زبان را با مدرک اثبات کنند. این نکته برای دوره‌های انگلیسی زبان نیز با مدرک زبان انگلیسی صدق می‌کند.
  • نکته بسیار مهم این است که هر دانشگاه بدون شک، مدارک و مورد شرایط پذیرش خاص خود را دارد که حتما باید پیش از اقدام، تحقیق کنید و اطمینان حاصل کنید که مدارک شما با استانداردهای دانشگاه موردنظرتان مطابقت دارد.
شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی ایتالیا

آزمون ورودی

آزمون ورودی تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا آزمون IMAT است و متقاضیان قبل از شروع تحصیل، ابتدا باید در این آزمون ورودی نمره قبولی دریافت کنند.

IMAT در واقع آزمون ورودی تخصصی رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های ایتالیاست که علوم و مباحثی مانند بیولوژی، شیمی، ریاضی، فیزیک، اطلاعات عمومی و هوش و منطق در 60 سوال تستی 5 گزینه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد.

الزامات خاص برای هر دانشگاه

به عنوان متقاضی یا دانشجوی دندانپزشکی در ایتالیا مهم است که توجه داشته باشید که علاوه بر شرایط اپلای به صورت عمومی،  شرایط پذیرش هر دانشگاه ممکن است متفاوت باشد. در ادامه برخی به الزامات خاص چهار مورد از دانشگاه‌های پرطرفدار ایتالیا که برنامه‌های رشته دندانپزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند اشاره کرده‌ایم:

 

  • دانشگاه سینا(Siena): متقاضیان رشته دندانپزشکی این دانشگاه باید حتما آزمون IMAT (آزمون پذیرش پزشکی بین المللی) را بگذرانند و شرایط تحصیلی پیش نیاز را داشته باشند.

 

  • دانشگاه رم: برای متقاضیان رشته دندانپزشکی مدرک قبولی آزمون IMAT (آزمون پذیرش پزشکی بین المللی) ضروری است و این افراد باید شرایط تحصیلی پیش نیاز را که در سایت دانشگاه اعلام شده است داشته باشند.

 

  • دانشگاه برشیا (ایتالیایی): از آنجایی که اخذ پذیرش دوره تک سیکلی در رشته دندانپزشکی دانشگاه برشیا بسیار رقابتی است، لازم است تا متقاضیان آزمون ورودی اختصاصی موسسه را بگذرانند که متشکل از سوالات چند گزینه ای در زیست شناسی، شیمی، فیزیک و منطق است.

 

  • دانشگاه Università Vita-Salute San Raffaele (ایتالیایی): در رابطه با این دانشگاه اعلام شده است که متقاضیان رشته دندانپزشکی در ایتالیا در این دانشگاه ملزم به شرکت در آزمون IMAT یا BMAT (آزمون پذیرش زیست پزشکی) و نشان دادن مهارت در زبان ایتالیایی هستند. (البته قابل توجه است که آزمون BMAT به تازگی منسوخ شده است و پس از سال 2024 دیگر این آزمون انجام نخواهد شد.)

 

بسیار مهم است که قبل از ارسال درخواست خود برای اخذ پذیرش، شرایط پذیرش برای هر دانشگاه را به طور کامل در سایت آن دانشگاه بررسی کنید. زیرا هر دانشگاه استانداردها و قوانین خاص خود را دارد که ممکن است در طی زمان تغییر کنند، پس سایت دانشگاه‌های مورد نظر شما بهترین منبع برای دستیابی به بروزترین اخبار و مدارک و شرایط مورد نیاز برای اخذ پذیرش از آنهاست.

آزمون ورودی رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های ایتالیا

یکی از مهمترین سوالات در رابطه با تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا این است که:

آیا برای تحصیل رشته پزشکی در ایتالیا نیاز به شرکت در آزمون ورودی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله؛ وزارت آموزش ایتالیا قوانین رسمی آزمون بین المللی پذیرش پزشکی (IMAT) 2023 را منتشر کرده است که برای پذیرش در تمام دانشگاه‎های پزشکی ایتالیا اجباری است. این آزمون همانطور که پیشتر نیز اشاره مختصری به آن داشتیم، دانش و مهارت‌های شما را در استدلال منطقی، ریاضیات، زیست شناسی، شیمی و فیزیک ارزیابی می‌کند.

ثبت نام آزمون آی مت IMAT هر ساله از 1 ژوئیه ساعت 13:00 تا 23 ژوئیه ساعت 15:00 صورت می‌گیرد. و نکته مهم در رابطه با این آزمون برای متقاضیان ایرانی انتخاب محل شرکت در آزمون است. زیرا این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود اما ایرانیان می‌توانند با انتخاب کشورهای نزدیک از قبیل امارات، ترکیه و آذربایجان در این آزمون حضور پیدا نمایند.

شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

دقت داشته باشید که داشتن 18 سال تمام یا بیشتر برای تمامی دانشجویان دوره‌های کارشناسی پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا تا پایان ثبت نام دوره، که پایان هفته اول ثبت نام معمولا اواسط سپتامبر است، ضروری است.

در نتیجه متقاضیانی که تا پایان دوره ثبت نام کمتر از 18 سال سن داشته باشند، لازم است تا برای ورود معوق اقدام کنند تا در زمان شروع دوره تحصیلی‌اشان حداقل شرایط سنی مورد نظر را داشته باشند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا

آماده سازی مدارک و ارسال به موقع آنها برای اخذ پذیرش، از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه لیستی از  مدارک، مهارت‌های موردنیاز و البته الزامات واجد شرایط بودن برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا ذکر شده است:

 

  • فرم تکمیل شده درخواست دانشگاه
  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان
  • ریز نمرات تحصیلی
  • مدرک آزمون زبان (که با توجه به دانشگاه و دوره انتخابی شما می‌تواند انگلیسی یا ایتالیایی باشد.)
  • مدرک تمکن مالی
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • ارائه انگیزه‌نامه

بورسیه رشته دندانپزشکی در ایتالیا

به عنوان متقاضی تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا یکی از عوامل مهمی که باید در نظر بگیرید گزینه‌های کمک مالی یا همان بورسیه رشته پزشکی است. خوشبختانه، کشور ایتالیا در این رشته‌ فرصت‌های بورسیه و کمک مالی زیادی برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است.

 

علاوه بر گزینه‌های بودجه دانشگاه، برنامه‌های کمک مالی با بودجه دولت نیز برای دانشجویان بین‌المللی غیر اتحادیه اروپا که دارای مجوزهای تحصیلی معتبر ایتالیایی هستند، در نظر گرفته شده است. که خود شامل بورسیه‌ها و کمک‌های مالی ارائه شده توسط دولت ایتالیا یا سایر سازمان‌ها با هدف حمایت از آموزش بین المللی باشد.

 

در نتیجه بورسیه دندانپزشکی ایتالیا شامل موارد زیر می‌شود:

  • بورسیه دولتی: دولت ایتالیا برای دانشجویان خارجی و برای تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا بورسیه تحصیلی ارائه می دهد. این بورسیه ها بر اساس سال تحصیلی به هدف پوشش بخشی از هزینه‌های زندگی در ایتالیا به دانشجویان بین‌المللی پرداخت می‌شوند.
  • بورسیه دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیلی دندانپزشکی به زبان انگلیسی: دانشگاه‌های ایتالیا نیز برای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی هستند، بورسیه‌‎های خاصی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، دانشگاه میلان برای دانشجویان بین المللی که در برنامه دندانپزشکی خود ثبت نام می‌کنند، یک بار بورسیه تحصیلی 4000 یورو ای در نظر گرفته است.
  • آژانس‌های ارائه دهنده بورسیه: در ایتالیا آژانس‌های معروفی مانند Agenzia Regionale Diritto allo Studio Universitario برای دانشجویانی که در دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل می‌کنند بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهد. در واقع این آژانس مسئول اعطای کمک‌های مالی و سایر اشکال حمایت به دانشجویان واجد شرایط است.
  • بورسیه‌های دانشگاه‌ها برای دانشجویان واجد شرایط: در دانشگاه‌های ایتالیا انواع مختلفی از بورسیه‌ها از جمله بورسیه‌های مبتنی بر نیاز و شایستگی وجود دارد که براساس شایستگی افراد، برای مثال رتبه، معدل و …. به آنها اعطا می‌شود.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به خصوص دانشگاه‌های دولتی می‌تواند حتی در حد 5000 یورو در سال تحصیلی پایین باشد.

برای مثال شهریه سالانه دوره دندانپزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه سینا(Siena) 4500 یورو در سال است که در واقع این دوره باعث شده است تا دانشگاه UoS  در میان ارزان ترین گزینه‌ها برای دریافت آموزش دندانپزشکی درجه یک در اروپا قرار گیرد.

البته در نظر داشته باشید که هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه‌ها و موسسات خصوصی ایتالیا گرانتر بوده و از 6000 یورو در ماه آغاز شده و تا 24000 یورو در سال تحصیلی متفاوت است.

دانشگاه های دندانپزشکی در ایتالیا

بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در ایتالیا در سال 2023

در زیر لیستی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل در رشته دندانپزشکی که بر اساس عملکرد تحقیقاتی آنها در دندانپزشکی رتبه بندی شده اند، به نمایش گذاشته شده است.

نام 10 دانشگاه برتر دندانپزشکی ایتالیا به همراه رتبه جهانی و رتبه آن در میان سایر دانشگاه‌های کشورهای اروپایی در سال 2023 به شرح زیر است:

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا شش سال است. در واقع برنامه درسی دوره دندانپزشکی در ایتالیا جامع و شامل هر دو نوع کلاس‌های نظری و عملی است.

دو سال اول این دوره بر روی درس‌های نظری در مورد اجزای ضروری و بیماری‌های بدن انسان تمرکز دارد.

از سال سوم تا سال آخر،یعنی سال ششم، دانشجویان درگیر فعالیت‌ها وعمل‌های بالینی هستند که به آنها در تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان کمک بسزایی می‌کند.

اعتبار مدرک دندانپزشکی ایتالیا

پس از گذراندن دوره تحصیل رشته دندانپزشکی در ایتالیا، مدرکی با نام دیپلم آبی یا به لاتین “Blue Diploma” برای فرد صادر می‌شود که در سراسر اروپا معتبر است. پس در نتیجه فرد به راحتی می‌تواند در مراکز دولتی و یا خصوصی در سراسر کشورهای اروپایی در این رشته مشغول به کار شود.

شرایط کار دندانپزشکی در ایتالیا

بدون شک تمامی فارغ التحصیلان دندانپزشکی پس از دریافت مدرک خود به فکر شروع کار در رشته تخصصی خود هستند. فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی در ایتالیا پس از دریافت مدرک خود می‌توانند حرفه دندانپزشکی خود را در زمینه‌های مختلف از جمله بالینی، بهداشتی و زیست پزشکی ادامه دهند. علاه بر این اشاره شده است که می‌توانند برای فعالیت‌های مدیریتی سطح 1 و 2 در خدمات بهداشت ملی درخواست دهند.

 

خوب است بدانید فارغ التحصیلان دندانپزشکی در ایتالیا دارای چشم اندازها و فرصت‌های شغلی عالی هستند و تقاضای بالایی برای متخصصان دندانپزشکی در سطح ملی و بین المللی دارند.

بازار کار و تقاضا برای دندانپزشکان

برای دانشجویانی که به تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا فکر می‌کنند بسیار مهم است که از چشم انداز اشتغال و نیاز به دندانپزشک آگاه باشند. خبر خوب این است که پس از فارغ التحصیلی، فرصت های زیادی برای خدمات دندانپزشکی در دسترس است، زیرا در سراسر جهان نیاز زیادی به آنها وجود دارد. به دلیل تقاضای فوق العاده برای خدمات خود، دندانپزشکان در اروپا به تنهایی بالاترین دستمزد را در زمینه پزشکی دارند.

Occupational Outlook Handbook تخمین می‌زند که بین سال‌های 2018 تا 2028، انتظار می‌رود فرصت‌های شغلی برای متخصصان دندانپزشکی 7٪ افزایش یابد و این کاملا برخلاف سایر مشاغل در صنایع مختلف، این نرخ رشد بالاتر از حد معمول است. به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا با توجه به جمعیت رو به رشد که خواستار روش های مراقبت پیشگیرانه نسبت به روش های اصلاحی هستنند،بهداشت دهان و دندان هر سال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

فارغ التحصیلان دندانپزشکی همچنین ممکن است به دنبال مشاغلی خارج از محیط های سنتی خصوصی مانند بیمارستان‌ها یا کلینیک‌های بهداشت عمومی باشند، که در آن می‌توانند با متخصصان پزشکی برای افزایش دسترسی به خدمات حیاتی مراقبت‌های بهداشتی دهان، به ویژه برای جمعیت‌های محروم، همکاری کنند.

بنابراین، اگر قصد تحصیل در رشته دندانپزشکی در خارج از کشور را دارید، اما نگران گزینه‌های شغلی آینده یا آینده شغلی خود هستید، باید به جرات و قطعیت به شما بگوییم جهان بیش از هر زمان دیگری به متخصصانی با مهارت شما نیاز دارد!

الزامات صدور مجوز و گواهینامه

نکته مهم دیگر در رابطه با شرایط کاری رشته دندانپزشکی در ایتالیا، باید به مجوزها و گواهینامه‌های مورد نیاز برای کار اشاره کرد. برای دانشجویان پزشکی که علاقه مند به تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا هستند بسیار مهم است که از پیش نیازهای صدور گواهینامه و مجوز کار در این رشته و کشور آگاه باشند.

دندانپزشکی یک حرفه شناخته شده در ایتالیاست که برای اشتغال نیاز به اخذ مجوزهای قانونی دارد. برای مثال؛ فارغ التحصیلان برای فعالیت در بریتانیا، به عنوان یک دندانپزشک یا سایر سمت‌های ارائه دهنده مراقبت‌های دهان و دندان نیاز به مجوز و ثبت در شورای عمومی دندانپزشکی (GDC) دارد. به همین ترتیب، برای انجام دندانپزشکی در ایالات متحده به عنوان یک دندانپزشک آموزش دیده خارجی، ابتدا باید مجوز دندانپزشکی دریافت کنید و سپس یک برنامه کوتاه شده برای دریافت مدرک دندانپزشکی آمریکایی (DDS/DMD) را تکمیل کنید.

دانشجویان آینده نگر در خارج از کشور باید در مورد برخی از الزامات صدور مجوز به منظور به حداقل رساندن مشکلات بیهوده هنگام ورود به نیروی کار پس از فارغ التحصیلی مطلع باشند. در حالی که شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک دندانپزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های دهان و دندان از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، کسب تحصیلات عالی از دانشگاه های معتبر و نخبه )مانند دانشگاه هایی در ایتالیا که برنامه های آموزش زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند) باید پایه محکمی برای ایجاد مراقبت های استثنایی از بیماران ایجاد کند تا بتواند شایسته دریافت مجوز اشتغال به کار در این رشته در کشور مورد نظر خود باشد.

پس بسیار اهمیت دارد شما پس از فارغ‌التحصیل شدن در رشته دندانپزشکی در ایتالیا قصد اشتغال به کار به عنوان یک دندانپزشک در کدام کشور را دارید تا بتوانید با توجه به این مورد بهترین تصمیم را برای آینده شغلی و تحصیلی خود بگیرید.

همانطور که گفتیم فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی در ایتالیا بهترین فرصت‌ها شغلی را در کشورهای اروپایی دارند و با توجه به دیپلم آبی به عنوان مجوز کار راحت‌تر می‌توانند وارد مرحله اشتغال شوند.

شبکه و انجمن های حرفه ای

بگذارید به یک فوت کوزه‌گری اشاره کنیم تا بتوانید پس از تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا هرچه راحت‌تر وارد بازار کار شوید: انجمن‌های حرفه‌ای رشته تخصصی مانند دندانپزشکی و شبکه‌سازی برای رشد شغلی دانشجویان دندانپزشکی ضروری است. پس به عنوان یک دانشجوی دندانپزشکی، شما می‌توانید با پیوستن به سازمان‌های متناسب با رشته خود، با مربیان، متخصصان باتجربه و سایر دانش آموزان ارتباط برقرار کنید. شرکت در رویدادهای شبکه می‌تواند به شما کمک کند با افرادی آشنا شوید که می‌توانند به شما کمک کنند پس از فارغ‌التحصیلی، کارآموزی یا شغلی کسب کنید. علاوه بر این، اگر فعالانه در انجمن‌های حرفه ای شرکت کنید، احترام بیشتری به عنوان یک دندانپزشک بالقوه به دست می‌آورید.

یکی از این گروه‌ها، انجمن دندانپزشکی ایتالیا (ANDI) است که کنفرانس‌ها و فرصت‌های آموزش مداوم را از جمله مزایای دیگر برای اعضای خود فراهم می‌کند. صندوق‌های تحقیقاتی و انجمن‌های آنلاین برای تبادل دانش اعضا نیز ارائه می‌شود. به همین ترتیب، بخش‌های دانشجویی انجمن‌هایی مانند انجمن بین‌المللی تحقیقات دندانپزشکی فرصت‌های شبکه‌سازی در سراسر کشور و سراسر جهان را ارائه می‌دهند.

در نتیجه با عضویت و فعالیت داوطلبانه در این انجمن‌ها می‌تواند تا حد بسیار زیادی اعتبار مثبت کسب کرده و با خیالی آسوده‌تر از دوران کارآموزی و ورود به بازار کار دندانپزشکی در ایتالیا گذر کنید.

درآمد رشته دندانپزشکی در ایتالیا

درآمد رشته دندانپزشکی در ایتالیا چقدر است؟

طبق آمارهای منتشر شده در سال 2023 درآمد دندانپزشکی در ایتالیا به صورت ماهانه  از حداقل 4020 یورو تا حداکثر 13900 یورو متغیر است.

البته توجه داشته باشید که این میانگین حقوق اعلام شده شامل مسکن، حمل و نقل و سایر مزایا است و درآمد دندانپزشکی در ایتالیا بر اساس تجربه، مهارت، جنسیت یا موقعیت مکانی بسیار متفاوت است.

میزان تجربه فرد، مهمترین عامل در تعیین حقوق و درامد دندانپزشک در ایتالیا به حساب می‌آید و طبیعتاً هر چه فرد سال‌های تجربه بیشتری داشته باشد دستمزد بالاتری نیز خواهد داشت. در نتیجه اگر بخواهیم سطح درآمد دندانپزشکی در ایتالیا را براساس سطح تجربه فرد (به سال) بیان کنیم، می‌گوییم:

  • درآمد دندانپزشک با کمتر از دو سال تجربه تقریباً 4560 یورو
  • با سطح تجربه بین دو تا پنج سال 6090 یورو درآمد (یعنی 34 درصد بیشتر از فردی با تجربه کمتر از دو سال)
  • فردی با سطح تجربه بین 5 تا 10 سال حقوقی معادل 9000 یورو (48 درصد بیشتر از فردی با دو تا پنج سال تجربه)
  • درآمد متخصصان دندانپزشکی در ایتالیا با ده تا پانزده سال تجربه معادل معادل 11000 یورو (22 درصد بیشتر از افرادی با پنج تا ده سال تجربه)
  • سطح تجربه بین پانزده تا بیست سال، دستمزد ماهانه 12000 یورو ( یعنی9 درصد بیشتر از فردی با ده تا پانزده سال سابقه)
  • و در نهایت، درآمد دندانپزشکی در ایتالیا با بیش از بیست سال سابقه حرفه‌ای در سال 2023، معادل 12900 یورو حقوق (8 درصد بیشتر از افراد با پانزده تا بیست سال سابقه) است.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

امروزه با بالا رفتن تقاضا برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگه‌های اروپایی به خصوص ایتالیا، در این کشور که خانه بسیاری از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های اروپا است نیز دوره‌های دندانپزشکی و پزشکی در مقاطع مختلف به زبان انگلیس تدریس می‌شود که بهترین فرصت را برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی غیر اروپایی فراهم آورده است.

در حال حاضر، دو دانشگاه برتر در ایتالیا که برنامه دندانپزشکی به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند دانشگاه سینا (University of Siena) و دانشگاه رم(University of Rome) هستند.

سخن پایانی

تحصیل در رشته دندانپزشکی در ایتالیا برای متقاضیانی که به دنبال یک آموزش مقرون به صرفه و چند فرهنگی هستند، یک گزینه عالی است. دانشگاه سینا و دانشگاه رم دو دانشگاه برتری هستند که برنامه‌های دندانپزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. برنامه شش ساله دندانپزشکی بر آموزش پزشکان متمرکز است و به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی تدریس می‌شود.

 

دانشجویان بین المللی برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا باید معیارهای مهارت زبان، پیش نیازهای آموزشی، نتایج آزمون ورودی و سایر شرایط خاص دانشگاه را داشته باشند. دانشجویان بین المللی که شرایط واجد شرایط بودن را دارند و مایل به تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا با هزینه کمتر هستند می توانند برای بورسیه تحصیلی اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب