راهنمای تحصیل کارشناسی در کانادا | هزینه و مدارک مورد نیاز

تحصیل کارشناسی در کانادا

تحصیل کارشناسی در کانادا یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به این کشور است و می‌توانید به ‌راحتی در سنین پایین برای ادامه تحصیل، اخذ مدرک معتبر از دانشگاه‌های این کشور و در نهایت کسب شغل و اقامت دائمی اقدام کنید.

همه ساله افراد بسیاری از سراسر دنیا متقاضی مهاجرت تحصیلی در کانادا هستند. در قدم اول برای پذیرش کارشناسی در کانادا پیدا کردن رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد است. برای این منظور باید فرم های ثبت نام را پر کنید. در عین حال لازم است تا یک سری مدارک تحصیلی و شخصی را ارائه نمایید.

برای اطلاع از جامعه دانشگاهی کانادا می‌توانید از فهرست DLI استفاده کنید. این لیست توسط وب سایت مهاجرت کانادا تهیه شده و در آن به اطلاعات تمامی دانشگاه ها با شرایط پذیرش بین المللی دسترسی دارید. از طرفی می توانید هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فرانسوی برای تحصیل کارشناسی در کانادا اقدام کنید. برای این منظور به حداقل نمره زبان تافل 80 و یا آیلتس 6.5 نیاز دارید.

دانشگاه‌های تورنتو، بریتیش کلمبیا، مک گیل، مک مستر، آلبرتا و… از بهترین مراکز علمی جهت مهاجرت تحصیلی در این کشور هستند که همه‌ ساله برای پذیرش کارشناسی در کانادا مخصوص دانشجویان بین‌المللی فرصت‌های بی‌شماری را فراهم می کنند. اگر شما هم قصد دارید تا ادامه تحصیل مقاطع دانشگاهی را در این کشور سپری کنید، در این مقاله از گروه مهاجرتی تاپ سولوشن همراه ما باشید.

مدارک مورد نیاز تحصیل کارشناسی در کانادا

برای آغاز پروسه اخذ پذیرش کارشناسی در کانادا به ارائه یک سری مدارک نیاز دارید. البته لازم است تا این مدارک را با توجه به دستورالعمل قید شده در وب سایت دانشگاه ارسال کنید. مدارک مورد نیاز تحصیل کارشناسی در کانادا در برخی دانشگاه ها به شکل پستی و در برخی دیگر با آپلود در سایت دانشگاه انجام می شود. در کل این مدارک جهت مهاجرت تحصیلی به قرار زیر هستند:

  • کپی گذرنامه
  • مدارک رسمی دیپلم دوازده ‌ساله
  • ریز نمرات با ترجمه رسمی و معدل بالای 14
  • مدارک مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی ( آیلتس حداقل 6.5 و تافل حداقل 80)
  • توصیه‌نامه (در صورت نیاز)
  • ارائه اظهارنامه که بیانگر هدف شما از تحصیل در کشور کانادا باشد.
  • اثبات تمکن مالی

شما می‌توانید مدارک مورد نیاز را برای هر تعداد دانشگاه و یا مؤسسه علمی کانادا ارسال کنید. در دانشگاه‌های کانادا تقاضای شما بررسی شده و قاعدتاً برخی از آن‌ها با توجه به سطح توانمندی و اعتبار مدارک پاسخ پذیرش را اعلام خواهند کرد. در این مرحله باید برای انجام مصاحبه تحصیل لیسانس در کانادا دست ‌به‌ کار شوید.

شرایط زبان تحصیل کارشناسی در کانادا چگونه است؟

ارائه مدرک زبان برای تحصیل لیسانس در کانادا الزامی است. اما عموم دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی این کشور در شرایط زبان تحصیل کارشناسی در کانادا چندان سخت‌گیر نیستند. یک دانشجوی دوره کارشناسی کشور کانادا باید حداقل مهارت‌های کافی مکالمه و نوشتن به زبان انگلیسی و یا فرانسوی را داشته باشد.

مدرک آیلتس یا تافل معیار شرایط زبان تحصیل کارشناسی در کانادا است. اما حداقل نمره این آزمون‌ها در دانشگاه‌های مختلف کشور کانادا متفاوت است. به ‌طورکلی برای تحصیل لیسانس در کانادا به ارائه مدرک آیلتس 6.5 یا تافل 80 نیاز دارید. برخی دانشگاه‌ها سطح نمره زبان بالاتری را قبول می‌کنند.

اگر برای ادامه تحصیل مقطع کارشناسی کشور کانادا اقدام می‌کنید، حتماً از همان ابتدا نوع زبان رسمی تدریس دانشگاه و یا مؤسسه علمی کانادایی را بررسی کنید. تدریس در برخی دانشگاه‌های این کشور به زبان فرانسوی است. با این ‌وجود برای پذیرش در برخی دانشگاه‌های کانادا مانند کونکوردیا ارائه مدرک زبان الزامی نیست.

به‌ طور کلی مدرک زبان در پروسه پذیرش کارشناسی دانشگاه‌های کانادا نقش کلیدی دارد. هر اندازه نمره زبان بالاتری را کسب کرده باشید، شانس شما برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کانادا افزایش پیدا می‌کند.

اهمیت معدل برای پذیرش کارشناسی دانشگاه‌های کانادا

در کنار مدرک زبان آیلتس و یا تافل باید مدرک رسمی پایان دوره دیپلم خود را ارائه کنید و چگونگی طی شدن این دوره از بخش‌های کلیدی جهت اخذ پذیرش کارشناسی است.

به ‌هر حال هر دانشگاه و مؤسسه علمی برای ارتقای جایگاه خود علاقه دارد تا دانشجویان مستعد را جذب کند. البته سیاست دانشگاه‌های کانادا در نمره معدل دیپلم افراد متقاضی متفاوت است. تا جاییکه حتی ممکن است با معدل کم نیز بتوانید برای پذیرش کارشناسی در کانادا‌ اقدام کنید.

در صورتیکه معدل دوره دیپلم شما کم است و درکل نمی‌توانید حد نصاب اخذ پذیرش دانشگاه‌های معتبر کانادا را بدست آورید، نگران نباشید. زیرا برخی از دانشگاه‌های معتبر این کشور شرایط آموزش مقدماتی و آزمون‌های جامع ورودی را تدارک دیده‌اند.

به‌ این ‌ترتیب می‌توان با تکیه بر این آزمون‌ها حدنصاب اپلای دانشگاه‌های کانادا را به دست آورد. دانشگاه مک ایوان، لیک هد، نیو همپشایر، ویکتوریا و… از جمله مراکز علمی هستند که دوره‌های مقدماتی برای کسب حد نصاب مورد نیاز اخذ پذیرش کارشناسی را ارائه می‌کنند.

تحصیل کارشناسی در کانادا

آیا برای تحصیل کارشناسی در کانادا شرایط سنی وجود دارد؟

محدودیت سنی از شرایط کلی تحصیل کارشناسی در کانادا است. به ‌طور کلی افرادی که در سنین پایین هستند و یا فاصله پایان تحصیل تا اقدام آنها برای ادامه تحصیل کم است، از شانس بیشتری برای تحصیل کارشناسی در کشور کانادا برخوردار هستند. تا جاییکه توصیه شده ‌است تا گپ تحصیلی شما بعد از پایان تحصیلات متوسطه پیش از 5 سال نباشد. بهترین بازه گپ تحصیلی تا حداکثر 2 سال است.

حداقل سن فرد متقاضی تحصیل لیسانس در کشور کانادا ۱۸ سال است. اما در کل برای افراد بالای ۱۸ سال هیچ محدودیت سنی جهت اخذ پذیرش و تحصیل کارشناسی وجود ندارد. با این وجود هر اندازه سن متقاضی بالاتر باشد، شانس او جهت موافقت دانشگاهی معتبر در کشور کانادا کاهش پیدا می‌کند.

لذا بهترین سن جهت اقدام برای اخذ پذیرش کارشناسی کانادا در بازه ۱۷ الی ۲1 سال است. بنابراین اگر برای ادامه تحصیل در این کشور برنامه دارید، توصیه می‌کنیم که از همان سال‌های پایانی دیپلم برنامه‌ریزی جدی اخذ مدرک زبان و طی شدن پروسه مهاجرت تحصیلی را تکمیل کنید.

شهریه و هزینه تحصیل کارشناسی در کانادا چه مقدار است؟

شهریه کارشناسی در کانادا با توجه به رشته‌های مختلف و البته دانشگاه‌های مختلف این کشور متفاوت است. عموماً اعتبار دانشگاه، سطح خدمات رفاهی و همچنین شهری که دانشگاه در آن قرار دارد بر هزینه تحصیل دوره کارشناسی تأثیرگذار هستند. از طرفی هر اندازه رشته تحصیلی واحدهای کارگاهی و عملیاتی بیشتری داشته باشد، مقدار شهریه کارشناسی در کانادا نیز افزایش پیدا می‌کند.

شهریه کارشناسی رشته‌های علوم انسانی کم‌تر از دیگر رشته‌ها مانند علوم فنی و مهندسی و یا علوم پزشکی است. اما حتی ممکن است شهریه کارشناسی برخی رشته‌های تئوری مانند مدیریت کسب‌وکار از تمام رشته‌های کارگاهی نیز بالاتر باشد.

به ‌طور کلی تفاوت شهریه رشته‌های مختلف دانشگاهی در مقطع کارشناسی کشور کانادا چندان تفاوتی ندارند و حدودا سالیانه ۲۰ الی ۳۰ هزار دلار است. اما هزینه‌های تحصیل کاملاً وابسته به نوع دانشگاه تغییر می‌کند. در جدول زیر به فهرست کلی از هزینه شهریه کارشناسی در کانادا به تفکیک رشته ها اشاره شده ‌است:

رشته های تحصیلی

میانگین شهریه سالیانه

رشته‌های علوم انسانی

20000 الی 35000 دلار کانادا

رشته‌های مدیریتی

30000 الی 35000 دلار کانادا

رشته‌های هنری-نمایشی و فناوری ارتباطات

25000 الی 30000 دلار کانادا

رشته‌های علوم کامپیوتری

30000 الی 35000 دلار کانادا

پزشکی و دندانپزشکی

40000 الی 56000  دلار کانادا

پرستاری و مامایی

20000 الی 25000 دلار کانادا

شهریه کارشناسی به تفکیک دانشگاه‌های کانادا

قطعاً علاقه دارید برای تحصیل کارشناسی در کانادا در دانشگاه‌های معتبر این کشور اقدام کنید. کشور کانادا فهرست بلند بالایی از دانشگاه‌های معتبر را در اختیار دارد که مدارک کارشناسی آنها اعتبار بین‌المللی را یدک می‌کشند. اما شهریه کارشناسی در کانادا و برای این دانشگاه‌ها به اعتبار جایگاه رتبه‌بندی آن‌ها متفاوت است. در جدول زیر می‌توانید مقدار شهریه مقطع کارشناسی را به تفکیک دانشگاه‌های کانادا بررسی کنید:

نام دانشگاه

رتبه جهانی

شهریه‌ یکسال کارشناسی

دانشگاه تورنتو

۲۶

۱۵ الی ۶۰ هزار دلار کانادا

دانشگاه مک‌گیل

۲۷

۲۵ الی ۷۰ هزار دلار کانادا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

۴۶

۴۵ الی ۶۰ هزار دلار کانادا

دانشگاه مونترال

۱۱۱

۲۰ الی ۲۵ هزار دلار کانادا

دانشگاه آلبرتا

۱۲۶

۳۰ الی ۹۵ هزار دلار کانادا

در نظر داشته باشید که بازه های قید شده مقدار شهریه هر دانشگاه با توجه به نوع رشته های تحصیلی ارائه ‌شده در آن دانشگاه هستند. قطعاً شهریه تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، مدیریت و علوم مهندسی در افزایش این بازه‌ها تأثیر می‌گذارند.

تحصیل کارشناسی در کانادا

شرایط اخذ بورسیه کارشناسی در کانادا

حمایت از دانشجویان مستعد و سخت‌کوش سیاست هر دانشگاهی است که به شکل بورسیه تحصیلی برای کم شدن هزینه آنها پرداخت می‌شود. دانشگاه‌های کانادا در ارائه بورسیه های تحصیلی در فهرست برترین های جهان قرار دارند. کافی است دانشجوی مستعدی باشید تا مراحل اخذ بورسیه کارشناسی در کانادا را دریافت کرده و هزینه‌های دوره کارشناسی را تا مقدار قابل‌ توجهی کم کنید.

عموماً افرادی که تحصیلات متوسطه خود را در کشور کانادا سپری کرده باشند، شانس بیشتری برای اخذ بورسیه کارشناسی در کانادا دارند. اما فرصت برای همگان برابر است. دانشجوی تازه ‌وارد کافی است در همان ترم های ابتدایی تحصیل خود نمرات بالایی را کسب کند تا در فهرست افراد مستعد جهت استفاده از خدمات بورسیه تحصیلی قرار بگیرد. برخی از معتبرترین بورسیه کارشناسی در سطح دانشگاه های کانادا به قرار زیر هستند:

  • بورسیه لستر بی پییرسون که توسط دانشگاه تورنتو اعطا می‌شود.
  • بورسیه رهبران جهانی فردا که توسط دانشگاه یورک اعطا می‌شود
  • بورسیه دانشجویان بین‌المللی برتر که توسط دانشگاه یورک اعطاء می‌شود
  • بورسیه دانشجویان خارجی که توسط دانشگاه بریتیش کلمبیا اعطا می‌شود.
  • بورسیه پرستیژ که توسط دانشگاه کارلتون اعطا می‌شود.
  • بورسیه ورودی دانشجویان اینترنشنال که توسط دانشگاه کلگری اعطا می‌شود.
  • و…

طول دوره تحصیل کارشناسی در کانادا چه مقدار است؟

طول دوره تحصیل کارشناسی در کانادا به مانند دیگر کشورها در شرایط عادی بین ۳ الی ۴ سال است. اما ممکن است با توجه به نوع رشته تحصیلی، نوع دانشگاه و دسته‌بندی رشته‌های عمومی و یا تخصصی این بازه اندکی تغییر کند.

به ‌طور مثال طول دوره تحصیلات کارشناسی علوم کامپیوتری در دانشگاه‌های کانادا حدوداً ۴ سال است. این در حالی است که ممکن است برای رشته‌های خدمات درمانی مانند علوم بهداشت و یا پرستاری یک دوره 5 ‌ساله را سپری کنید.

در کنار تحصیل کارشناسی دوره‌های آموزش کوتاه ‌مدت در حدود ۶ ماه الی ۲ سال نیز وجود دارد که معادل دوره کاردانی در نظام آموزش ایرانی است. این دوره‌ها را با عنوان کلی UG Diploma معرفی می‌کنند و مخصوص دانش‌آموزانی است که در امتداد تحصیل خود قصد کسب مهارت در یک رشته خاص را دارند.

معرفی بهترین و محبوب‌ترین دانشگاه‌های کانادا

در حال ‌حاضر بیش‌ از ۹۷ دانشگاه دولتی، کالج، مراکز غیرانتفاعی و نهادهای آموزشی و علمی در کشور کانادا فعالیت می‌کنند که در تمامی آن‌ها رشته‌های گوناگون تحصیلی مقاطع کارشناسی ارائه شده ‌است. جهت تحصیل کارشناسی در کانادا کافی است برای پذیرش در یکی از همین مؤسسات علمی اقدام کنید. با این ‌وجود بهترین دانشگاه های برتر در کانادا مناسب برای تحصیل ایرانی‌ها کدام است؟ در ادامه فهرستی از این دانشگاه را معرفی خواهیم کرد:

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو شناخته‌ شده‌ترین و معتبرترین از فهرست دانشگاه های برتر کشور کانادا است. این دانشگاه دارای رتبه ۱۸ جهانی است و در استان اونتاریو و شهر تورنتو قرار دارد. تاریخچه تأسیس این دانشگاه به سال ۱۸۲۷ باز می‌گردد و در حال ‌حاضر دارای بیش‌ از ۱۸ دانشکده و ۷۰۰ رشته تحصیلی است. دانشگاه تورنتو از پیشگامان برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی در کشور کانادا است. این دانشگاه از دانشگاههای برتر در کانادا با اعتبار جهانی است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دومین دانشگاه برتر کشور کانادا که در سطح جهانی دارای رتبه ۳۷ است در استان بریتیش کلمبیا قرار دارد. دانشگاه ایالتی این استان از بزرگترین دانشگاه‌های آمریکای شمالی است که در سال ۱۹۰۸ تأسیس شده و دارای ۲۶ دانشکده مستقل است.

در این دانشگاه بیش ‌از ۲۷۰ دوره تحصیلی کارشناسی ارائه ‌شده است و دانشجویان بین‌المللی بالغ بر ۲۴ درصد از ظرفیت پذیرش آن را شامل می‌شوند. این دانشگاه در جمع دانشگاههای برتر در کانادا برای تحصیل دانشجویان ایرانی است.

دانشگاه مک گیل

مک گیل یکی از دانشگاه های برتر کانادا در زمینه رشته‌های فنی و مهندسی است. این دانشگاه رتبه ۴۴ را در میان دانشگاه های برتر جهان کسب کرده و قدمت فعالیت علمی آن به سال ۱۸۲۱ بازمی‌گردد. دانشگاه مک گیل بزرگ‌ترین مرکز دانشگاهی در شهر مونترال کانادا است. این دانشگاه دارای ۱۲ دانشکده و بیش‌ از ۳۰۰ رشته تحصیلی کارشناسی است. حدود ۳۱ درصد از دانشجویان این دانشگاه بین‌المللی هستند.

دانشگاه مونترال

دانشگاه معروف و قدیمی در شهر مونترال کانادا است که تاریخ احداث آن به سال ۱۸۷۸ بازمی‌گردد. این دانشگاه معروف کانادایی‌ها رتبه ۸۸ جهانی را کسب کرده و با دارا بودن ۱۶ دانشکده و بیش‌ از ۶۰۰ رشته تحصیلی کارشناسی یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های آمریکای شمالی است. همچنین یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحقیقاتی جهان در این دانشگاه قرار دارد. دانشجویان بین‌المللی حدود ۱۵ درصد از ظرفیت این دانشگاه را تشکیل می‌دهند.

تحصیل کارشناسی در کانادا

دانشگاه آلبرتا

یکی از شناخته شده ترین دانشگاه های برتر کانادا با بیش‌ از ۱۸ دانشکده در ۵ پردیس و ارائه‌ی ۷۰۰ رشته مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ایالت آلبرتای کانادا قرار دارد. این دانشگاه در میان دانشگاههای برتر در کانادا و با رتبه ۱۲۵ جهانی قرار دارد و بالغ بر ۱۹ درصد از ظرفیت آن متعلق به دانشجویان بین‌المللی است.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا از محبوب‌ترین دانشگاه‌های کانادا نزد ایرانی‌ها است. این دانشگاه با رتبه ۱۶۲ جهانی در جمع برترین‌های کانادا قرار دارد و قدمت فعالیت‌های علمی و آموزشی آن یه سال 1861 بازمی‌گردد. در این دانشگاه بیش ‌از ۵۵۰ دوره درسی ارائه ‌شده است که آن را به یکی از متنوع‌ترین دانشگاه کانادایی برای تحصیل کارشناسی تبدیل خواهد کرد.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا

دانشجو که باشید، حتی با وجود تمام صرفه‌ جویی‌ها و کم بودن نیازهایتان بازهم مخارجی دارید که باید از همین حالا قبل ‌از آغاز پروسه پذیرش کارشناسی در کانادا برای آن برنامه ‌ریزی کنید. البته تا زمانیکه در کشور کانادا مستقر نشده‌اید، قاعدتاً با چالش هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا روبه‌رو نیستید. اما به ‌هرحال کسب اطلاعات الزامی است. علاوه‌ بر هزینه‌های شهریه کارشناسی که باید در ازای تحصیل پرداخت کنید، هزینه‌ها جهت زندگی دانشجویی در کانادا به قرار زیر است:

هزینه اسکان

در خوابگاه دانشجویی ۷۰۰ الی ۹۰۰ دلار کانادا در ماه

در آپارتمان اشتراکی ۴۵۰ الی ۸۰۰ دلار کانادا در ماه

هزینه حمل‌ونقل

۸۵ الی ۱۲۰ دلار کانادا در ماه

هزینه غذا و خوراکی‌ها

۲۵۰ الی ۶۰۰ دلار کانادا در ماه

هزینه های سلامت

با توجه به نوع شرکت ارائه دهنده بیمه متفاوت است

هزینه‌های متفرقه

۲۵۰ الی ۴۰۰ دلار در ماه

این جدول یک برآورد کلی از وضعیت زندگی دانشجویی در کانادا است. با این فرض که دانشجوی داستان ما خیلی آدم پرخرجی نباشد و چندان هم در شهر و محله گرانقیمت ساکن نشود. به ‌هرحال فهرست این هزینه‌ها از شهری به شهری دیگر متفاوت است. در عین ‌حال سبک زندگی شما برای تهیه غذا و تفریحات در تعیین هزینه نهایی زندگی تأثیرگذار است.

معرفی رشته‌های پرطرفدار کارشناسی در کانادا

کانادا از کشورهای پیشتاز در تمامی علوم انسانی، پایه، فنی و مهندسی، پزشکی و حتی مدیریتی و بانکداری است. وجود تعداد قابل‌ توجه دانشگاه با اعتبار جهانی به ‌همراه طیف کامل رشته‌های متنوع درسی جامعه علمی این کشور را کاملاً پویا و کاربردی کرده‌ است. دانشگاه‌های برجسته این کشور تقریباً تمامی رشته‌های شناخته ‌شده تحصیل کارشناسی در کانادا را ارائه می‌کنند. برخی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در کانادا به قرار زیر هستند:

  • دوره‌های مدیریت و ام بی ای (MBA) : از محبوب ترین رشته های تحصیلی در کانادا است. از آنجا که کانادا کشوری بر پایه تجارت جهانی است، بازار کار این رشته پر رونق است و در تمامی دانشگاه‌های معتبر کانادا در سطح کارشناسی ارائه می‌شود.
  • کامپیوتر و مهندسی نرم‌افزار: شرکت‌های بزرگ کامپیوتری در کشور کانادا فعالیت می‌کنند که بازار کار رشته‌های مربوط به مهندسی کامپیوتر را رونق بخشیده است.
  • مدیریت امور مالی: بخش بزرگی از بانک‌های بزرگ جهان و شرکت‌های بین‌المللی در کانادا فعالیت می‌کنند. تحصیل کارشناسی مدیریت امور مالی از سیاست‌های کلان کشور کانادا است.
  • علوم مهندسی برق و مکانیک: دانشکده‌های فنی و مهندسی در کانادا پیشتاز هستند و در این مراکز رشته‌های محبوب همچون مهندسی برق و مکانیک در تمامی گرایش‌ها ارائه شده ‌است.
  • مهندس شیمی و نفت: جالب است بدانید که بخش بزرگ صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی جهان در کشور کانادا فعالیت می‌کند. همین نکته کافی است تا مهندسی نفت در فهرست محبوب ترین رشته های تحصیلی در کانادا باشد. این کشور همواره فرصت‌های عالی شغلی برای مهندسین شیمی و نفت را در اختیار دارد.
  • پزشکی و دندانپزشکی: به ‌طور معمول در هر جامعه و هر کشوری رشته‌های پزشکی از بهترین‌ها هستند. البته هزینه‌ی تحصیل رشته‌های پزشکی قابل‌ توجه است و عموماً در دوره‌هایی فراتر از تحصیل کارشناسی تا مقطع دکترا و در طول دوره حداقل ۶ سال ارائه می‌شوند.
  • پرستاری و رشته‌های خدمات درمانی: طیف بزرگی از رشته‌های خدمات درمانی خصوصاً پرستاری از جمله محبوب‌ترین رشته‌ها برای تحصیل کارشناسی در کشور کانادا هستند که پس ‌از تحصیل همواره بازار کار فعال و درآمد خوبی دارند.
  • علوم کشاورزی و جنگلداری: کانادا کشور پهناوری است که بر روی صنعت کشاورزی خود و تولید چوب و توسعه منابع طبیعی خصوصاً جنگل‌ها سرمایه ‌گذاری‌های کلان کرده ‌است. برای همین است که دوره‌های علوم کشاورزی از بهترین رشته‌ها برای پذیرش کارشناسی در کانادا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب