راهنمای جامع بورسیه تحصیلی در کانادا | چگونه فاند بگیریم؟

بورسیه تحصیلی در کانادا

تحصیل در کانادا فرصت ایده‌آلی است تا از مدرک دانشگاهی تا زندگی در یک کشور مدرن را تجربه کنید. حتی می‌توانید از شرایط بورسیه تحصیلی در کانادا برای کاهش هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور استفاده کنید. از تحصیل کارشناسی در کانادا تا طی شدن مقاطع کارشناسی ارشد و البته دکترا امکان دریافت انواع فاند از دانشگاه‌های معتبر کشور کانادا وجود دارد. با این ‌وجود قطعاً برای شما سوال پیش خواهد آمد که شرایط فاند رایگان کانادا چیست؟
بورسیه تحصیلی در کانادا متنوع است که شامل بورسیه‌های اسکولار شیپ (شایسته محوری) تا بورسیه‌های پژوهشی و حتی دستیار تدریس می‌شود. سازمان‌های متعدد کانادایی نیز این بورسیه‌ها را ارائه می‌کنند که شامل بورسیه‌های دولتی، غیردولتی و نهادهای دانشگاهی هستند. حتی در اقدامی بی‌سابقه یک بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان ایرانی در دانشگاه تورنتو تعریف شده ‌است که تحت شرایط خاصی می‌توانید از خدمات کمک‌ هزینه تحصیلی آن استفاده کنید.
برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا به طی شدن مراحل پذیرش نیاز دارید. البته در شرایطی مانند بورسیه اتوماتیک این خود دانشگاه است که شرایط شما را سنجیده و خدمات بورسیه را پیشنهاد می‌کند. اما در بسیاری از موارد لازم است تا مراحل و مدارک لازم انواع بورسیه کانادا را تهیه کرده و برای پذیرش از دانشگاه‌های آن کشور اقدام کنید.

در این مقاله از گروه تاپ سولوشن به بررسی جامع بورسیه تحصیلی در کانادا می‌پردازیم و از تمامی مراحل برای اخذ فاند تحصیلی در آن کشور صحبت خواهیم کرد. جهت مشاوره ویزا مهاجرت تحصیلی نیز می توانید از کارشناسان تاپ سولوشن استفاده کنید.

انواع بورسیه تحصیلی در کانادا

مهاجرت تحصیلی از بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا است. خصوصاً که می‌توانید از خدمات برجسته این کشور برای تحصیل رایگان نیز استفاده کنید. کافی است دانشجوی مستعدی باشید و مدارک لازم برای اثبات توانایی‌های خود را ارائه کنید تا به ‌راحتی از خدمات انواع بورسیه در این کشور مدرن و دانشگاه محور بهره‌مند شوید. اما این بورسیه‌ها کدام‌اند؟ مراحل و مدارک لازم انواع بورسیه کانادا چیست؟ در ادامه به معرفی بورسیه های تحصیلی کانادا می‌پردازیم.

بورسیه اسکولار شیپ (شایسته محوری) :

Scholar Ships یکی از بهترین بورسیه های تحصیلی در کشور کانادا است و بدون در نظر گرفتن بومی یا بین‌المللی بودن دانشجو و تنها بر پایه شایسته سالاری داده می‌شود. در سطح دانشگاهی کشور کانادا برای دانشجویان سخت‌کوش و با استعداد ارزش زیادی قائل شده‌اند و این بورسیه نوعی حمایت است تا این دانشجویان بدون دغدغه‌های مالی و هزینه شهریه برای تداوم فعالیت‌های خود حاضر باشند.

بورسیه اسکولار شیپ از روش‌های مختلف مانند منابع دولتی، بودجه دانشگاهی و حتی شرکت‌های خصوصی داده می‌شود. اما شرایط اخذ آن اندکی دشوار است. چرا که دانشجو باید توانمندی‌های خود را اثبات کند. داشتن معدل بالا، ارائه نمره زبان بالا، طی شدن آزمون جی آر ای و البته ارائه مقاله از جمله الزامات برای اخذ بورسیه اسکولار شیپ هستند.

• بورسیه گرنت و برسری (نیاز دانشجو) :

در سطح دانشگاه‌های کشور کانادا نوعی کمک ‌هزینه تحصیلی تعریف ‌شده که آن را اصطلاحاً بورسیه Bursaries Grants می‌نامند. در مواقعی که به هر دلیلی دانشجو نیاز مالی داشته باشد، به شکلی که ادامه تحصیل برای او غیرممکن شود، می‌تواند از این بورسیه استفاده کند.

این بورسیه صرفاً یک کمک‌ هزینه برای عبور از مشکلات است و قاعدتاً با توجه به صلاحیت‌های علمی و تحقیقی داده نمی‌شود. لذا حتی ممکن است دانشجویان معمولی هم از این کمک‌ هزینه استفاده کنند. البته در نظر داشته باشید که این بورسیه بیشتر مخصوص دانشجویان بومی است و کمتر دیده شده که برای دانشجوی بین‌المللی در نظر گرفته شود.

بورسیه دستیار تدریس (TA) :

Teaching Assistants یا همان دستیار تدریس یکی دیگر از انواع بورسیه تحصیلی در کانادا است. این بورسیه مناسب کسانی است که قصد تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا دارند. چرا که می‌توانید حین تحصیل از شرایط کار و فعالیت تدریس در سطح دانشگاهی برای کمک هزینه‌ها و پرداخت شهریه استفاده کنید.

شرایط این بورسیه برای کمک به اساتید در برنامه‌های درسی تهیه شده ‌است. به شکلی که دانشجو به اساتید برای انجام امور آموزشی و حتی تدریس کمک کرده و در قبال این همکاری کمک‌ هزینه تحصیلی دریافت می‌کند. در نظر داشته باشید که این بورسیه برای تدریس داده می‌شود و قاعدتاً دانشجوی متقاضی آن باید از فن بیان قوی در زبان انگلیسی و یا فرانسوی برخوردار باشد.

بنابراین اگر برای اپلای این بورسیه اقدام می‌کنید، لازم است تا نمره‌های بالا در آزمون‌های اصلی تافل و یا آیلتس و یا آزمون‌های معادل زبان فرانسوی را کسب کزده باشید.

بورسیه دستیار تحقیق (RA) :

Research Assistant Ships یکی دیگر از روش‌های متداول اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا است که با عنوان دستیار تحقیق (RA) معرفی می‌شود. این بورسیه نیز مخصوص دانشجویان در مقاطع تکمیلی کارشناسی ارشد و یا دکترا است. اگر دانشجوی مقاطع تکمیلی، در هر نوع فعالیت پژوهشی و یا تحقیقاتی خارج از مطالب علمی پایان‌نامه خود شرکت نماید، می‌تواند از خدمات کمک‌ هزینه این بورسیه استفاده کند.

در معرفی بورسیه های تحصیلی کانادا این روش یکی از بهترین تکنیک‌های دریافت کمک ‌هزینه تحصیلی است. اما لازم است تا از طرف دپارتمان علمی خاص و یا دانشکده خاصی جهت فعالیت تحقیقی و پژوهشی فراخوانده شوید. در عین ‌حال باید حداقل ۱۵ یا ۲۰ ساعت در هفته فعالیت پژوهشی را در آن دپارتمان دانشگاهی سپری کنید تا شرایط بورسیه دستیار تحقیق شامل شما شود.

بورسیه تحصیلی در کانادا

• وام دانشجویی در کانادا (Loans) :

اگرچه وام صرفا در معرفی بورسیه های تحصیلی کانادا قرار ندارد، اما بهرحال نوعی کمک هزینه دانشجویی محسوب می‌شود. این وام به مانند دیگر کمک‌ هزینه‌ها بلاعوض نیست، بلکه لازم است تا مبلغ آن را در قالب اقساط مطابق با همان نرخ سود مشابه شهروندان کانادایی پرداخت کنید. اما دریافت این وام دانشجویی می‌تواند قدمی تأثیرگذار در پروسه مهاجرت تحصیلی کشور کانادا باشد.

به ‌هر حال به ‌محض ورود در کشور کانادا با هزینه‌های زندگی در این کشور روبرو هستید و تهیه این وام برای عبور از چالش‌های آغاز مهاجرت مفید است. این وام از طریق بانک‌های خصوصی کانادا پرداخت شده و نهادهای دانشگاهی، نظارتی بر چگونگی پرداخت و یا بازپرداخت آن ندارند.

مراحل و مدارک لازم انواع بورسیه کانادا متفاوت است. هر دانشگاهی با توجه به نیاز تحصیلی، نوع مدارک خاصی را تعریف کرده و یا شرایط متفاوتی را در پیش می‌گیرد. برای کسب مشاوره‌ ویزا مهاجرت تحصیلی جهت اپلای این بورسیه‌ها در دانشگاه‌های متفاوت کشور کانادا می‌توانید از کارشناسان مجموعه تاپ سولوشن استفاده کنید.

بورسیه تحصیلی کانادا توسط چه سازمان‌هایی ارائه می‌شود؟

سازمان‌های ارائه دهنده بورسیه تحصیلی در کانادا متنوع هستند. بخش بزرگی از این بورسیه‌ها توسط دولت کانادا پرداخت می‌شود. در این میان سازمان‌های غیردولتی و حتی نهادهای دانشگاهی و یا دپارتمان‌های وابسته به دانشگاه نیز حضور دارند که خدمات بورسیه را برای دانشجویان بومی و یا بین‌المللی در نظر می‌گیرند.

البته مراحل و مدارک لازم انواع بورسیه کانادا در این سازمان‌ها متفاوت است. برخی از مهمترین بورسیه تحصیلی در کانادا به قرار زیر هستند:

02 8

بورسیه‌های دولتی کانادا:

دولت کانادا بخش بزرگی از هزینه دانشجویی را تقبل می‌کند؛ اما عموم این بورسیه‌ها شامل دانشجویان بومی این کشور می‌شود. مهمترین این بورسیه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی به قرار زیر است:

  • بورسیه Vanier Canada Granduate Scholar Ships Programa: نوعی کمک‌ هزینه تحصیلی دولت کانادا مخصوص دانشجویان بین‌المللی دوره دکترا است.
  • بورسیه IDRC Research Awards: نوعی پاداش پژوهشی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای بین‌المللی است که در قبال کارهای تحقیقاتی آنها داده می‌شود.
  • بورسیه NSERC Post Granduate Scholar Ships: یک بورسیه سطح بالا در دانشگاه‌های کانادا است که از طرف دولت برای کمک هزینه تحصیلی دانشجویان با نمرات عالی و یا کارهای تحقیقی برجسته داده می‌شود. دانشجو باید کارهای تحقیقی خود را در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا انجام داده باشد.
  • بورسیه Banting Post Doctoral Fellow Ships: فلوشیپ درجه عالی دولت کانادا است که برای دانشجویان بین‌المللی در مقاطع تحصیلات تکمیلی یا نمرات عالی و یا کارهای تحقیقی در رشته‌های علوم طبیعی و یا علوم اجتماعی داده می‌شود.

بورسیه‌های غیردولتی کشور کانادا:

در کشور کانادا تعداد قابل‌ توجه مؤسسه‌های غیردولتی وجود دارد که فعالیت‌های علمی و تحقیقی گسترده‌ای را دنبال می‌کنند. تمامی این مؤسسات غیردولتی از حمایت علمی و دانشجویی استقبال می‌کنند تا از این طریق علاوه ‌بر جذب نیروی علمی برای اعتبار و جایگاه خود دست‌ به‌ کار شوند. معدل لازم انواع بورسیه کانادا در این شرایط غیر دولتی سختگیرانه است. بهترین این بورسیه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی به قرار زیر هستند:

  • بورسیه Anne Vallee Ecological Fund: یک بورسیه غیردولتی مخصوص ایالت کبک و بریتیش کلمبیا است.
  • بورسیه Trudeau Scholar Ships and Fellow Ships: بورسیه بنیاد علمی ترودو است که برای دانشجویان مقاطع دکترا در نظر گرفته شده ‌است.

بورسیه دانشگاهی کانادا:

دانشگاه‌های کانادا مهمترین مؤسسات ارائه دهنده انواع بورسیه و فاند تحصیلی در این کشور هستند. فهرست بلند بالایی از انواع بورسیه زیر نظر مستقیم دانشگاه و یا نهادهای وابسته به دانشگاه‌های کشور کانادا وجود دارد که به نوعی برای حمایت مالی از دانشجویان بین‌المللی دست ‌به ‌کار شده‌اند.

معدل لازم انواع بورسیه کانادا در دانشگاه های مختلف نیز متفاوت است. در ادامه به معرفی بورسیه‌های تحصیلی مناسب دانشجویان بین‌المللی ارائه ‌شده از نهادهای دانشگاهی کشور کانادا می‌پردازیم:

  • بورسیه Concordia University International Awards: جایزه تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کنکوردیا شهر مونترال کانادا است.
  • بورسیه Carleton University Awards for International Students: بورسیه تحصیلات تکمیلی است که به شکل اتومات برای دانشجویان مقطع ارشد و دکترای دانشگاه کارلتون در نظر گرفته شده ‌است.
  • بورسیه MCGill University Scholar Ships and Student Aid: کمک‌ هزینه دانشجویی دانشگاه مک گیل است که برای دانشجویان بین‌المللی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای این دانشگاه پرداخت می‌شود.
  • بورسیه‌های Queens University International Scholar Ships: به مجموعه بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه کوئینز گفته می‌شود. این دانشگاه در ایالت انتاریو قرار دارد و خدمات خوبی برای دانشجویان بین‌المللی خصوصاً در مقاطع تکمیلی تدارک دیده است.
  • بورسیه University of Alberta International Scholar Ships: دانشگاه آلبرتا از پیشگامان ارائه بورسیه تحصیلی در کانادا است که از مقطع کارشناسی تا ارشد و البته دکترا حمایت‌های مالی از دانشجویان بین‌المللی مستعد انجام می‌دهد.
  • بورسیه University of Waterloo International Funding: بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان بین‌المللی دانشگاه واترلو است.

علاوه‌ بر موارد ذکر شده دیگر دانشگاه‌های کانادا از قبیل دانشگاه سایمون فریزر، دانشگاه وسترن اونتاریو، دانشگاه یورک، دانشگاه منیتوبا و… نیز دارای بورسیه‌های متنوع مخصوص دانشجویان بین‌المللی خود هستند.

بورسیه مخصوص دانشجویان ایرانی چیست

بورسیه مخصوص دانشجویان ایرانی چیست؟

در معرفی بورسیه های تحصیلی کانادا احتمالاً بورسیه دانشگاه تورنتو برای ما ایرانی‌ها از همه جذاب‌تر باشد. زیرا در این دانشگاه یک بورسیه مخصوص دانشجویان مقاطع تکمیلی ایرانی تعریف ‌شده است. این بورسیه رنگ‌وبوی سیاسی دارد و به یادبود سانحه هوایی پرواز هواپیمای اوکراینی در سال 2020 انحصاراً برای ایرانی‌ها در نظر گرفته شده ‌است. نام این بورسیه Iranian Student Memorial Scholar Ships است و شرایط اخذ ویژه‌ای دارد.

به ‌عنوان مثال باید شهروند ایرانی باشید و در دانشگاه تورنتو در مقاطع تکمیلی پذیرش شده باشید. در عین ‌حال برای تحصیلات در رشته مطالعات ایرانی اقدام کنید تا از خدمات این بورسیه بهره‌مند شوید. لازم به ذکر است که با هر مدرک کارشناسی و حتی دیپلم می‌توانید برای تحصیل در این رشته (Iranian Studies) اقدام کنید.

شرایط و مدارک لازم انواع بورسیه کانادا

تحصیل رایگان در کانادا به ‌خودی ‌خود جذاب است، اما برای اخذ فاند تحصیلی باید شرایط لازم را داشته باشید. بورسیه تحصیلی در کانادا برای دانشجویان مستعد، سخت‌کوش و باانگیزه اعطا می‌شود و قاعدتاً ثبت معدل خوب، حضور در برنامه‌های پژوهشی، ارائه مقاله و… معیار کلی سنجش سخت‌ کوشی شما است. مراحل و مدارک لازم انواع بورسیه کانادا برای ادامه تحصیل در این کشور به قرار زیر است:

شرایط و مدارک لازم انواع بورسیه کانادا

شرایط بورسیه کانادا با مدرک دیپلم:

افرادی که همراه مدرک دیپلم برای ادامه تحصیل کارشناسی در کانادا حاضر می‌شوند، می‌توانند به مقدار محدود بین هزار تا پنج هزار دلار آن‌هم در قالب روش‌های تخفیف شهریه از فاند تحصیلی استفاده کنند. مراحل و مدارک لازم انواع پروسه کانادا مدرک دیپلم در کالج‌ها به قرار زیر است:

  • داشتن معدل عالی مقطع دیپلم
  • کسب مدرک زبان نمره 6.5 آیلتس و یا نمره ۸۵ تافل
  • تجربه انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه در مدرسه و یا خارج از آن

در کل با ارائه مدرک دیپلم و آغاز تحصیل کارشناسی چندان نمی‌توانید روی کمک هزینه تحصیلی دولت کانادا حساب باز کنید. شرایط فاند رایگان کانادا معمولاً برای مقاطع کارشناسی و بالاتر حین تحصیل است.

شرایط بورسیه کارشناسی کانادا:

اگر چه بورسیه تحصیلی در کانادا برای دانشجویان مقطع کارشناسی وجود دارد؛ اما معمولاً این کمک‌ هزینه تحصیلی برای دانشجویان بومی این کشور پرداخت شده و در کل مقدار آن بسیار محدود است. لذا اخذ بورسیه دوره کارشناسی بسیار سخت، محدود و براساس اثبات شایستگی تحصیلی در حد عالی اعطا می‌شود. شرایط اخذ این بورسیه به قرار زیر است:

  • داشتن معدل بالای ۱۸ در دو سال آخر دبیرستان
  • کسب مدرک زبان با نمره آیلتس 6.5 و بالاتر و یا معادل آن در تافل

همچنین لازم به ذکر است که هرگونه سابقه کسب رتبه‌های برتر علمی و یا ورزشی در شرایط اخذ این بورسیه تأثیرگذار است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از مشاوره ویزا مهاجرت تحصیلی کانادا در گروه تاپ سولوشن استفاده کنید.

شرایط بورسیه کارشناسی ارشد کانادا:

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا به دو روش پژوهش محور و یا کورس محور انجام می‌شود. دوره‌های کورس محور برای کسانی است که قصد ادامه تحصیل تا مقطع دکترا ندارند و صرفاً واحدهای درسی را می‌گذرانند. برای این دوره‌ها بورسیه تحصیلی ارائه نمی‌شود.

عموم بورسیه‌ها برای تحصیل کارشناسی ارشد کانادا مخصوص دوره‌های پژوهش محور است. بنابراین اگر با هدف پژوهشی و ادامه تحصیل تا مقطع دکترا برای مهاجرت تحصیلی اقدام می‌کنید، می‌توانید از این نوع بورسیه استفاده کنید. شرایط کلی این بورسیه به قرار زیر است:

  • داشتن معدل ۱۷ و بالاتر در مقطع کارشناسی. اما در صورت ارائه رزومه قوی از کارهای پژوهشی و یا ارائه مقالات و سابقه تحقیقاتی دریافت بورسیه با معدل زیر ۱۷ امکان‌پذیر است.
  • ارائه مدرک زبان آیلتس 6.5 و بالاتر و یا مدرک تافل معادل آن. همچنین ارائه مدرک هم تراز زبان فرانسوی در دانشگاه‌های فرانسوی زبان کانادا
  • چاپ مقالات علمی در ژورنال‌های معتبر خارجی و یا داخلی کشور کانادا

لازم به ذکر است که هر نوع اقدام برای چاپ کتاب و یا ثبت اختراع در شرایط اخذ بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد تأثیرگذار است.

شرایط بورسیه دکترا کانادا:

مقطع دکترا از بهترین مقاطع برای مهاجرت تحصیلی به کانادا است. چرا که عموم بورسیه‌های دانشگاهی کشور کانادا برای دانشجویان این مقطع تدارک دیده شده ‌است. دانشجویان دکترا نیز معمولاً از طریق استاد راهنمای خود و از روش‌های بورسیه کمک تدریسی و یا کمک پژوهشی برای اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا اقدام می‌کنند.

البته مقدار مبلغ بورسیه نیز با توجه به میزان بودجه دانشگاهی و یا بودجه در نظر گرفته شده برای استاد راهنما محاسبه خواهد شد. مراحل و مدارک لازم انواع بورسیه کانادا مقاطع دکترا به قرار زیر است:

  • داشتن معدل ۱۷ و بالاتر از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد. اما در صورت ارائه رزومه قوی از قبیل کارهای پژوهشی و تحقیقاتی اخذ بورسیه با معدل پایین امکان‌پذیر است.
  • ارائه مدرک زبان آیلتس 6.5 و بالاتر و یا مدرک معادل تافل و دیگر آزمون‌ها
  • چاپ مقالات علمی در ژورنال‌های معتبر خارجی و یا داخلی کشور کانادا
  • داشتن نمره GRE بالای ۳۰۰ (در برخی بورسیه‌ها ارائه این نمره الزامی نیست)

لازم به ذکر است که داشتن کتاب چاپ ‌شده رشته تخصصی دانشجو و یا ثبت اختراع در شرایط پذیرش بورسیه دکترا تأثیرگذار است.

معدل لازم انواع بورسیه کانادا

معدل لازم انواع بورسیه کانادا

نقش معدل در شرایط فاند رایگان کانادا بسیار زیاد است. به‌ هر حال بورسیه‌های تحصیلی برای حمایت مالی از دانشجویان مستعد پرداخت می‌شوند و قاعدتاً سازمان‌های ارائه دهنده بورسیه به معیاری برای سنجش توانمندی افراد متقاضی نیاز دارند. معدل در مقطع دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد یکی از مهمترین معیارها برای سنجش توانایی دانشجویی است. اما معدل لازم انواع بورسیه کانادا متفاوت است.

ارائه معدل ۱۸ و بالاتر برای اخذ بورسیه کارشناسی و ارائه معدل ۱۷ و بالاتر برای اخذ بورسیه کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های کشور کانادا الزامی است. با این ‌وجود انعطاف ‌پذیری در پذیرش معدل پیش‌ بینی ‌شده است.

در صورتی ‌که توانمندی دانشجو از طریق دیگری اثبات شود، مثلاً این دانشجو فعالیت‌های گسترده فوق‌برنامه داشته و یا دارای رزومه قوی پژوهشی و تحقیقاتی باشد، شرایطی پیش ‌بینی ‌شده که با معدل پایین امکان اخذ بورسیه وجود داشته باشد.

چگونه درخواست بورسیه کنیم؟

اصولاً بورسیه نوعی کمک هزینه تحصیلی است که در شرایطی خاص به دانشجویان مستعد و سخت‌کوش داده می‌شود. بخش بزرگی از شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا در قبال فعالیت‌های پژوهشی و یا تحقیقی و حتی در قبال فعالیت تدریس و خارج از برنامه است. به ‌این ‌ترتیب برای درخواست بورسیه اولین قدم پویا بودن خود دانشجو است.

فعالیت پژوهشی، تحقیقی و حتی تدریس در مقاطع تکمیلی از اهمیت بالایی در نهادهای دانشگاهی کشور کانادا برخوردار هستند. مؤسسات علمی این کشور نیز برنامه‌های جامع تحقیقی گسترده را تدارک دیده‌اند؛ اما در کل دو روش جهت درخواست بورسیه تحصیلی در کانادا وجود دارد که به شکل بورسیه اتوماتیک و یا غیر اتوماتیک دسته‌بندی می‌شوند.

بورسیه اتوماتیک چیست؟

بخش بزرگی از بورسیه تحصیلی کانادا با توجه به شایسته ‌سالاری و به شکل اتوماتیک داده می‌شوند. برای اخذ این نوع بورسیه نیاز به طی شدن مراحل خاص اداری نیست. حتی نیاز به پذیرش جداگانه نداریم. کافی است دانشجوی مستعدی باشید تا سزاوار اخذ این نوع بورسیه تشخیص داده شوید.

از لحظه‌ای که برای اپلای تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کانادا اقدام می‌کنید، به ‌طور اتوماتیک پرونده تحصیلی شما مورد ارزیابی دائمی قرار می‌گیرد. در این سیستم هر دانشجو مستعد شناسایی شده و کاملاً اتوماتیک وار بورسیه تحصیلی در نظر گرفته خواهد شد.

به‌ این ‌ترتیب کافی است تا پس ‌از اپلای، یک دانشجوی پویا، پرتلاش، محقق و تاثیرگذار باشید تا در سیستم شایسته ‌سالاری دیده شده و بورسیه اتوماتیک تعلق بگیرد.

بورسیه غیر اتوماتیک

بورسیه غیر اتوماتیک چیست؟

مراحل پذیرش این نوع بورسیه تحصیلی در کانادا مجزا از پذیرش تحصیلات تکمیلی انجام می‌شود. دانشجو پس ‌از سپری شدن پذیرش تحصیلات تکمیلی لازم است تا بورسیه های تحصیلی دانشگاهی در سطح آموزش عالی کشور کانادا را سرچ کرده و برای تقاضای بورسیه غیر اتوماتیک اقدام کند.

چگونگی سرچ این نوع بورسیه از مراحل کلیدی در تحصیلات تکمیلی کشور کانادا است که تأثیر مستقیم بر هزینه‌ها و پرداخت شهریه دانشگاهی دارد. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره‌ ویزا مهاجرت تحصیلی کارشناسان تاپ سولوشن استفاده کنید. کارشناسان تاپ سولوشن از متخصصین خارج از کشور هستند که می‌توانند در هر مرحله از درخواست تا تقاضای پذیرش بورسیه تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کانادا به شما یاری رسانند.

راهنمای مراحل اخذ بورسیه کشور کانادا

مراحل اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا با ریسرچ کردن دقیق تمامی دانشگاه‌های کانادا آغاز می‌شود. برای این منظور خود گوگل بهترین مرجع اطلاعاتی است. کافی است رشته تحصیلی و مقطع آموزشی خود را سرچ کنید تا با فهرست جامعی از تمامی بورسیه‌های دولتی و یا دانشگاهی کشور کانادا روبرو شوید.

البته جستجوی دقیق در تک‌ تک دانشگاه‌های کانادا الزامی است. در غیر این ‌صورت همیشه این احتمال وجود دارد که فرصت ایده‌آل اپلای یک بورسیه خوب را از دست بدهید. برای جزئیات بیشتر از چگونگی ریسرچ بورسیه می‌توانید از خدمات مشاوره کارشناسان گروه تاپ سولوشن استفاده کنید؛

اما در کل روش پیدا کردن فرصت‌های تحصیلی یکسان است. کافی است وارد سایت دانشگاه شده و از مسیر دپارتمان رشته تحصیلی خودتان، تمامی موارد بورسیه را بررسی کنید. البته در این ‌میان تنها می‌توانید جهت پذیرش بورسیه‌های غیر اتوماتیک اقدام کنید.

روش‌های سرچ بورسیه کانادا

ارجاع به وب‌سایت های رسمی دانشگاهی اولین روش پیدا کردن بورسیه های تحصیلی است؛ اما برای اطلاعات دقیق‌تر و بررسی سریع‌تر می‌توانید از برخی سایت‌های معتبر کانادایی استفاده کنید. در این سایت‌ها فهرست کاملی از تمامی بورسیه‌ها آمده و توضیحات جامع شرایط فاند رایگان ذکر شده ‌است. برخی از این سایت‌ها به قرار زیر هستند:

  • ScholarShips Canada.com
  • Edu Canada.ca
  • com
  • و…

روش اپلای بورسیه کانادا (از جستجو تا پذیرش دانشگاه)

مادامیکه تمامی فرصت‌های تحصیلی و شرایط فاند رایگان در دانشگاه‌های کانادا را بررسی می‌کنید، اقدامات زیر مفید هستند:

  • توصیه می‌کنیم که فهرستی از دانشگاه‌های کانادا در رشته و مقطع تحصیلی خود تهیه کنید. در این فهرست به فرصت‌های بورسیه براساس کارشناسی ارشد و یا دکترا از نوع پژوهشی و یا تدریس و… توجه کنید. در عین ‌حال مراحل و مدارک لازم انواع بورسیه را بررسی کرده و به جزئیات از قبیل شرط معدل، سطح نمره زبان، سابقه کار پژوهشی و… توجه کنید.
  • بهتر است تا فهرستی از اساتید دانشگاه‌ها مرتبط با حوزه تحقیقاتی خود را تهیه کنید. برای اینکار کافی است تا در دپارتمان رشته مورد نظر خود از سایت‌های دانشگاهی وارد بخش Faculty Member شوید. در این بخش به پروفایل اساتید دسترسی دارید و می‌توانید با آنها که در زمینه تحقیقاتی شما فعالیت می‌کنند، مکاتبه کنید.
  • برای مکاتبه و ارتباط گرفتن با اساتید دانشگاه‌های کانادا اقدام کنید. چگونگی تنظیم مکاتبه با اساتید در جلب نظر آنها و اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا تأثیرگذار است. در این مکاتبه ایمیلی باید به جزئیاتی از قبیل سوابق تحصیلی، سوابق پژوهشی، علاقه‌مندی‌ها در تحقیقات و… اشاره کنید. البته این ایمیل مکاتبه باید کوتاه و مختصر اما جامع و هدفمند باشد.
  • در صورتی ‌که نظر مثبت اساتید را به دست آوردید و پس ‌از تأیید نهایی او می‌توانید برای اپلای دانشگاه اقدام کنید.

این پروسه به‌ ظاهر ساده ممکن است بسیار طولانی شود. رد مکاتبه از جانب اساتید متداول است و ممکن است تا از سمت ده‌ها استاد جواب منفی دریافت کنید. این موضوع خیلی طبیعی است و نباید نگران شوید. بلکه لازم است تا مسرانه برای اساتید بیشتری از دانشگاه‌های متفاوت کانادا مربوط به رشته خود ایمیل بزنید. اما به یاد داشته باشید که جواب استاد تأیید نهایی نیست و باید خودتان را برای یک مصاحبه تمام‌ عیار آماده کنید.

پس ‌از تأیید استاد راهنما چه کنیم؟

در صورتی ‌که مرحله مصاحبه را با موفقیت پشت‌ سر بگذارید، تقاضای پذیرش شما از جانب استاد برای دانشگاه ارسال می‌شود. حالا این شما هستید که باید مراحل اپلای دانشگاهی را تکمیل کنید. این مراحل به قرار زیر است:

  • در فاصله یک یا چند ماه پس ‌از مصاحبه با اساتید نامه پذیرش شما صادر خواهد شد. در این نامه با جزئیات از اطلاعات شخصی شما، رشته تحصیلی، زمینه تحقیقاتی، نام استاد راهنما و… قید شده ‌است. در عین ‌حال اطلاعات بورسیه از قبیل تعداد سال‌های دریافت بورسیه، نوع فاند و مبلغ ذکر خواهد شد. به ‌هر حال تماس با استاد راهنما اولین اقدام شما پس‌ از دریافت نامه پذیرش است.
  • در صورتی ‌که نامه پذیرش را دریافت کرده‌اید و پس‌ از اطلاع استاد راهنما، باید نوبت ترم تحصیلی خود را در آن دانشگاه تأیید کنید. کافی است وارد پورتال آنلاین خود در سایت دانشگاه شده و گزینه Confirm Offer را تأیید کنید.
  • مدارک تحصیلی خود را برای دانشگاه مقصد ارسال کنید. تمامی این مدارک باید در قالب کاغذی و ترجمه رسمی شده باشند. ترجمه رسمی نیز دارای مهر دادگستری است و اعتبار قانونی مدرک ترجمه شده را اثبات می‌کند. در عین ‌حال لازم است تا مراحل پست مدارک تحصیلی را از طریق دانشگاه محل تحصیل خود برای دانشگاه جدید خود در کشور کانادا ارسال کنید. اما این مدارک چه هستند؟
درخواست بورسیه کانادا

مدارک لازم درخواست بورسیه کانادا

مراحل و مدارک لازم انواع بورسیه کانادا با یکدیگر متفاوت هستند. این مدارک با توجه به مقطع تحصیلی، نوع رشته، نوع بورسیه از پژوهش محور و یا تدریس محور و… و با توجه به سیاست دانشگاه مقصد در کانادا تنظیم می‌شوند. عموماً برای تکمیل پروسه پذیرش بورسیه به ارائه مدارک زیر نیاز دارید:

  • ارائه نامه پذیرش دانشگاه به همراه انواع مدارک ثبت‌نام تحصیلی در دانشگاه مقصد.
  • اسکن ترجمه رسمی مدرک تحصیلی به‌ همراه ریز نمرات دوره لیسانس برای کارشناسی‌ ارشد و ریز نمرات لیسانس و فوق لیسانس برای دکترا
  • اسکن کارنامه زبان از آزمون‌های معتبر آیلتس و یا تافل
  • ارائه یک رزومه با CV که حاوی اطلاعات کامل شخصی، تحصیلی و زمینه تحقیقاتی باشد.
  • ارائه توصیه‌نامه از استاد راهنما در دانشگاه مقصد
  • ارائه انگیزه نامه (Motivation Letter)
  • نمونه نوشتاری (Writing Sample) که مختصری از بخش‌های کلیدی پایان‌نامه تحصیلی شما و یا زمینه تحقیقاتی فعلی شما را شامل می‌شود.
  • در صورت وجود، ارائه مقالات پژوهشی چاپ ‌شده در ژورنال‌های معتبر
  • تنظیم پورتفولیو (Portfolio) که نوعی فهرست ‌نویسی از طرح‌ها و کارهای انجام ‌شده دانشجو است.
  • تنظیم پروپوزال تحقیقاتی (Research Proposal) که در برخی از دانشگاه‌های کانادا الزامی است. در این پروپوزال لازم است تا در مورد موضوع و روش تحقیقاتی خود در متنی حداکثر 4000 کلمه توضیح جامعی را تنظیم کنید.
  • اسکن پاسپورت معتبر

نکات کلیدی مراحل اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا

مراحل اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا گسترده است و در هر مرحله لازم است تا با جزئیات تمامی آیتم‌ها، مدارک و الزامات قانونی، تحقیقاتی و دانشگاهی را بررسی کنید. برخی از مهمترین نکات در مراحل و مدارک لازم انواع بورسیه کانادا به‌ قرار زیر هستند:

  • در تمام مراحل برای جستجوی فرصت‌ها واقع‌بین باشید، اما ناامید نشوید.
  • در جستجوی انواع بورسیه دانشگاه‌های کانادا دقیق و سخت‌کوش باشید. مطمئن شوید که با سرچ دقیق، تمامی فرصت‌های موجود را بررسی کرده‌اید.
  • هر نوع ددلاین را جدی بگیرید و بهترین فایل‌ها را برای ارسال به ددلاین آماده کنید.
  • در تنظیم رزومه دقت کنید. هر چند نباید رزومه را غیر واقع نگارش کنید؛ اما در توضیح برجسته توانمندی‌های خود کم نگذارید.
  • تمامی دستورالعمل‌های اپلای بورسیه تحصیلی در کانادا را با جزئیات مطالعه کرده و اجرا کنید. دقت کنید که دستورالعمل اپلای هر دانشگاه ممکن است با دانشگاهی دیگر متفاوت باشد.
  • تا آنجا که می‌توانید در نگارش کاورلتر دقت کنید.

در تمامی این موارد و طی شدن مراحل و مدارک لازم انواع بورسیه کانادا می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای کارشناسان خبره گروه تاپ سولوشن استفاده کنید.

چه رشته‌هایی در کانادا بورسیه می‌شوند؟

مهاجرت تحصیلی از طریق بورسیه ایده‌آل‌ترین روش تحصیلی مقاطع تکمیلی در کشور کانادا است. اما آیا همه رشته‌ها در کانادا بورسیه می‌شوند؟ البته دامنه بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا گسترده‌ است، اما مهمترین رشته‌ها با شانس پذیرش بالا برای دانشجویان ایرانی به قرار زیر است:

  • تمامی رشته‌های علوم بهداشت و خدمات درمانی
  • رشته‌های علوم پایه از قبیل زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضی و علوم کامپیوتر
  • تمامی رشته‌های مهندسی از قبیل مهندسی برق، مکانیک، شیمی، نفت و…
  • رشته‌های مدیریتی، مالی و اقتصاد
  • رشته‌های هنر و معماری
  • رشته‌های علوم اجتماعی، جغرافیا و…

اگر چه فرصت استفاده از بورسیه تحصیلی برای بسیاری از رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های کانادا فراهم است؛ اما اکثر این بورسیه‌ها زمینه‌های تحقیقی و پژوهشی دارند. لذا تعداد قابل ‌توجه این فرصت‌های تحصیلی برای رشته‌های فنی و مهندسی و یا علوم پزشکی و خدمات درمانی و تا حدود قابل ‌توجه علوم پایه است.

بورسیه تحصیلی در کانادا

سخن پایانی

پروسه دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا گسترده است و در این مسیر ممکن است با شرایط و مشکلات گسترده مواجه شوید. ممکن است دانشجوی مستعدی باشید؛ اما همه چیز قابل ‌پیش ‌بینی نیست و گاهاً از چالش‌های حقوقی تا شرایط دانشگاهی مانع جدی شما هستند.

در عین ‌حال عموم متقاضیان در برخی آیتم‌ها مانند معدل و یا مقاله قوی کار کرده‌اند، اما در بخش زبان و یا سوابق شغلی و حتی گپ تحصیلی مشکلاتی دارند. عکس این ماجرا نیز بارها دیده شده ‌است. به‌ هر حال هیچ‌کسی کامل نیست و هر کسی در برخی آیتم‌ها و برخی دیگر از آیتم‌ها ضعیف است. اما این دلیل نمی‌شود که از فرصت فاند رایگان مهاجرت تحصیلی در کانادا استفاده نکند.

کارشناسان ما در تاپ سولوشن آماده هستند تا به شما در هر مرحله از پذیرش بورسیه و حتی انتخاب بهترین روش و تهیه مدارک یاری رسانند. در عین ‌حال برای طی شدن تمامی کارها طبق روال تعریف ‌شده دانشگاه‌های کانادا با توجه به سوابق تحصیلی و تحقیقی می‌توانید از خدمات ما در تاپ سولوشن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب