حقایق شگفت انگیز در مورد فرانسه که نمی دانستید

  • کشور فرانسه
  • حقایق شگفت انگیز در مورد فرانسه که نمی دانستید
چیزهایی که در مورد فرانسه که نمی دانستید
دانستنی های جالب در مورد فرانسه

فرانسه یکی از پر بازدیدترین کشورهای جهان است که دارای صنعت و تاریخ غنی نیز می‌باشد، بنابراین جای تعجبی ندارد که دانستنی‌های جالبی در مورد فرانسه وجود داشته باشد. چه قصد زندگی در فرانسه را داشته باشید، چه قصد سفر به آن، باید درباره‌ی فرهنگ، قوانین و جغرافیای جالب فرانسه اطلاعاتی داشته باشید. در اینجا ما لیستی از دانستنی‌های جالب فرانسه فراهم کرده‌ایم.

جاذبه های گردشگری فرانسه

فرانسه محبوب‌ترین مقصد گردشگری جهان

فرانسه بزرگترین کشور اتحادیه اروپاست و حدود 551695 کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود یک سوم آن را جنگل تشکیل داده است. طبق آخرین آمار گردشگری، فرانسه محبوب‌ترین مقصد گردشگری در جهان است. در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۰ میلیون نفر به این کشور سفر کردند و آن را به اولین مقصد گردشگری در جهان تبدیل کردند. پاریس، پایتخت فرانسه نیز از پربازدیدترین شهرهای جهان است که سالانه گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند.

زبان فرانسه

زبان فرانسه، ۳۰۰ سال زبان رسمی انگلستان بود

پس از اینکه ویلیام فاتح در سال ۱۰۶۶ انگلستان را اشغال کرد، زبان فرانسوی تا سال ۱۳۶۲ زبان رسمی انگلستان شد و این برای برخی از افراد سلطنتی، اشراف و مقامات بالا که نمی‌توانستند انگلسیس صحبت کنند، خوب بود! اما در نهایت در سال ۱۳۲۶ مجلس، قانون زبان انگلیسی را امضا کرد و این زبان را زبان رسمی دولت اعلام کرد.

۲۰ دقیقه سلطنت در فرانسه

کوتاه‌ترین مدت زمان سلطنت مربوط به سلطنت لویی نوزدهم است که تنها ۲۰ دقیقه پادشاه فرانسه بود. لویی نوزدهم پس از کناره‌گیری پدرش، شارل دهم از سلطنت، در جولای ۱۸۳۰ برای ۲۰ دقیقه بر روی تخت سلطنت نشست و سپس به نفع برادر زاده‌اش، دوک بردو از سلطنت کناره‌گیری کرد.

لوئی آنتوان این رکورد شگفت‌انگیز کوتاه‌ترین زمان سلطنت را با ولیعهد لوئیس فیلیپه که بعد از ترور پدرش پادشاه پرتغال شد، مشترک است؛ که او هم پس از ۲۰ دقیقه بر اثر جراحت جان خود را از دست داد.

ازدواج با یک فرد مرده در فرانسه

ازدواج با یک فرد مرده در فرانسه

یکی از قوانین عجیب در فرانسه، ازدواج با شخص مرده است. به این معنی که شما می‌توانید در شرایط استثنایی با فردی که مرده است، ازدواج کنید. اگر بتوانید ثابت کنید متوفی قبل از مرگ قصد ازدواج با شما را داشته است، پس از دریافت مجوز از رئیس جمهور فرانسه می‌توانید با متوفی ازدواج کنید. آخرین مورد تایید شده در سال ۲۰۱۷ ازدواج با یک پلیس بود که توسط یک جهادگر در خیابان شانزلیزه کشته شده بود.

پنیر در فرانسه

فرانسه بیش از ۱۵۰۰ نوع پنیر تولید می‌کند

تعداد دقیق پنیرهای تولید شده در فرانسه مشخص نیست، اما گفته می‌شود که بیش از ۱۵۰۰ نوع پنیر در فرانسه تولید می‌شود، اگر عاشق پنیر هستید، سفر به فرانسه یک سفر رویایی برایتان خواهد بود. بیش از ۹۵ درصد مردم فرانسه پنیر مصرف می‌کنند و از نظر میزان مصرف پنیر، فرانسه در بین ده کشور اول قرار دارد. لیستی از محبوب‌ترین پنیرهای فرانسوی را در ادامه می‌بینید:

  1. کاممبر (Camembert de Normandie)
  2. بری (Brie de Meaux)
  3. ربلوچن (Reblochen)
  4. فروماژ بلان (Fromage Blanc)
  5. روقفورت (Roqefort)
  6. مانستر (Munster)

اگر قصد دارید به فرانسه سفر کنید و پنیرها را تست کنید، توصیه‌ می‌کنیم شراب معروف فرانسه را نیز همراه با آن تست کنید تا تجربه‌ی کاملی از فرانسه داشته باشید!

در فرانسه سوپر مارکت‌ها حق ندارند غذا را دور بریزند

در سال ۲۰۱۶ فرانسه قانونی را برای کاهش گرسنگی و جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی تصویب کرد که در راستای این قانون، هیچ سوپر مارکتی حق دور ریختن مواد غذایی که تاریخ انقضای آن نزدیک است را ندارند؛ در عوض آنها باید این مواد غذایی را به یک موسسه‌ی خیریه یا یک بانک غذایی تحویل بدهند.

سوپر مارکت‌ها سالانه حدود ۴۵۰۰۰ پوند غذا اهدا می‌کنند که اگر این قانون وجود نداشت این حجم از غذا دور ریخته می‌شد. این مواد غذایی بین خانواده‌های نیازمند تقسیم می‌شود. این قانون همچنین از ایجاد زباله و آسیب‌زدن به محیط زیست جلوگیری می‌کند.

نان باگت وارونه بدشانسی می‌آورد

نان باگت وارونه بدشانسی می‌آورد

فرانسوی‌ها باور دارند که قرار دادن نان باگت یا هر نوع نان دیگری به صورت وارونه روی میز بدشانسی می‌آورد. این باور از قرون وسطی نشأت می‌گیرد که هرگز از بین نرفته است. در قرون وسطی، جلادها اغلب، صبح وقت نداشتند تا نان خود را بردارند، نانوا نان را به صورت وارونه قرار می‌داد تا جلاد بعدا نان خود را بردارد.

به مرور زمان نان وارونه به نماد ترس و مرگ تبدیل شد و از آن زمان تاکنون مردم از نان وارونه دوری می‌کنند و معتقدند نان وارونه بدشانسی می‌آورد.

موزه شراب پاریس

فرانسوی‌ها سالانه بیش از ۱۱ میلیون لیوان شراب می‌نوشند

فرانسه دومین مصرف کننده شراب در جهان است. فرانسوی‌ها با مصرف سالانه حدود ۲۵ میلیون هیکتولیتر در رتبه‌ی دوم پس از ایالات متحده که حدود ۳۰ میلیون هیکتولیتر مصرف می‌کند، قرار دارند. فرانسه علاوه بر مصرف زیاد شراب، به تولید گران‌ترین شراب نیز معروف است که هر بطری آن حدود ۲۱ هزار دلار قیمت دارد.

استتار توسط ارتش فرانسه اختراع شده است

فرانسوی‌ها در طول جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۵، استتار را اختراع کردند؛ آنها هنرمندانی را استخدام کردند تا وسایل نقلیه و ابزار و سلاح‌های جنگی را به رنگ محیط نقاشی کنند تا استتار انجام شود. حدود یک سال پس از فرانسه، کشورهای دیگر هم شروع به انجام این کار کردند و هر کدام به طریقی به استتار وسایل و لوازم جنگی خود پرداختند.

فرانسه بیشترین برندگان جایزه نوبل ادبیات را دارد

هنر و فرهنگ غنی فرانسه، از حقایق قابل توجه در مرود فرانسه که بیش از ۱۵ نفر برنده جایزه نوبل در زمینه ادبیات در این کشور زیبا ظهور کرده‌اند. برخی از بهترین فیلسوفان، متفکران و نویسندگانی همچون رومن رولان، راجر مارتین دو گارد، ویکتور هوگو، بلز پاسگال، رنه دکارت، سالی پرودوم شاعر فرانسوی که اولین جایزه نوبل ادبیات را در سال ۱۹۰۱ دریافت کرد، در این کشور زیسته‌اند.

ممنوعیت بوسه در ایستگاه قطار

ممنوعیت بوسه در ایستگاه قطار

در سال ۱۹۱۰ قانون منع بوسه در ایستگاه قطار در فرانسه به تصویب رسید. شاید این قانون برای کشور رمانتیکی مانند فرانسه عجیب و غریب باشد. اما این قانون بنا به درخواست رهبران قطارها ایجاد شد، آنها معتقد بودند بوسه‌های خداحافظی برنامه‌ی حرکت قطار را به میزان قابل توجهی به تاخیر می‌اندازد.

البته امروزه قطارها و متروها اتوماتیک هستند و بدون توجه به تاخیر مسافران در زمان برنامه‌ریزی شده، بدون اینکه منتظر کسی باشند، حرکت می‌کنند.

خردن حلزون در فرانسه

سالانه ۲۵۰۰۰ تن حلزون در فرانسه خورده می‌شود

یکی از غذاهای عجیب فرانسوی حلزون است که در فرانسه به scargot نیز معروف است. حلزون یک خوراکی لذیذ است که فرانسوی‌ها علاقه‌ی زیادی به آن دارند؛ معمولا در سس کره و سیر پخته می‌شود و به عنوان کنار غذا در وعده‌های خاصی مانند کریسمس خورده می‌شود. اگر قصد دارید حلزون را تست کنید، بهترین راه این است که در یک رستوران فرانسوی این کار را انجام دهید.

حقیقت جالب دیگری که در مورد حلزون‌ها وجود دارد،‌ حمل حلزون زنده با قطار ممنوع است، مگر اینکه بلیط داشته باشید! البته این قانون در مورد حمل تمام حیوانات کمتر از ۵ کیلوگرم صادق است که باید برای حمل آنها با قطار بلیط تهیه کنید.

نان تست فرانسوی از فرانسه نمی‌آید

برخلاف تصور عموم، نان تست فرانسوی اصلا توسط فرانسوی‌ها پخته نشده است و از فرانسه نمی‌آید. داستان از این قرار است که این نان توسط یک مسافرخانه‌دار نیویورکی به نام جوزف فرنچ پخته شده است و از آنجایی که او اسرار داشته روی نان‌ها نام خود را هک کند به جای French’s toast به مرور زمان نوشته شد French toast و به این ترتیب این تست به نان تست فرانسوی معروف شده است.

بلندترین کوه اروپا

بلندترین کوه اروپا در رشته کوه‌های فرانسه

بلندترین کوه اروپا مونت بلان (Mont Blanc) است که در رشته کوه‌های فرانسه قرار دارد. کوه مونت بلان ۴۸۰۷ متر ارتفاع دارد. برای صعود به قله ۱۰ تا ۱۲ ساعت طاقت فرسا را باید طی کنید. اما راه آسان‌تر برای بالا رفتن، استفاده از بلندترین تله‌کابین اروپا در نزدیکی Aiguille du Midi است که پس از ۲۰ دقیقه به بالای کوه می‌رسید و می‌توانید از منظره‌ی زیبا و آرام لذت ببرید.

اولین پیوند قلب مصنوعی و پیوند صورت در فرانسه انجام شده است

در دسامبر ۲۰۱۳ در بیمارستان ژرژپمپیدو پاریس اولین پیوند قلب مصنوعی انجام شد. دستگاه پروتزی که توسط یک باتری لیتیوم یون خارجی تغذیه می‌شود، انقباضات یک قلب واقعی را تقلید می‌کند و تقریبا سه برابر اندام واقعی وزن دارد. اولین پیوند صورت نیز توسط جراحان فرانسوی در سال ۲۰۰۵ انجام شد.

سنت پوشیدن لباس سفید برای عروس از فرانسه آغاز شده است

تا قبل از سال ۱۴۹۹ عروس‌ها به ندرت لباس عروس جدیدی می‌خریدند و اغلب بهترین لباس خود را به عنوان لباس عروس انتخاب می‌کردند. سنت پوشیدن لباس سفید برای عروس‌ها در سال ۱۴۹۹ پس از ازدواج آن بریتانی و لویی دوازدهم رایج شد. او در مراسم عروسی خود لباس سفیدی پوشید و بعدها این سنت با ازدواج ملکه ویکتوریا با شاهزاده آلبرت در سال ۱۸۴۰ مستحکم‌تر شد و لباس سفید عروس محبوبیت زیادی در کل جهان پیدا کرد.

تور دوفرانس

تور دوفرانس بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد

در اولین روز از ماه جولای سال ۱۹۰۳، تور دوفرانس توسط ۶۰ دوچرخه سوار از حومه‌ی پاریس آغاز شد. اکنون این تور بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد که هر ساله با شرکت بهترین دوچرخ‌سواران از سراسر دنیا برگذار می‌شود.

این تور با حدود ۱۹۸ دوچرخه‌سوار و ۳۲۰۰ کیلومتر مسافت که طی ۲۳ روز برگذار می‌شود، به بزرگترین تور دوچرخه‌سواری جهان تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۳ صدمین دوره‌ی توردوفرانس برگذار شد که حدود ۱۵ میلیون تماشاچی برای دیدن این تور دوچرخه‌سواری صف بسته بودند.

پربازدیدترین و بزرگترین موزه هنر جهان در فرانسه قرار دارد

فرانسه کشوری است که بزرگترین و چشمگیرترین صحنه‌های هنری جهان را دارد، بنابراین جای تعجبی نیست که پربازدیدترین موزه‌ی هنری جهان در فرانسه قرار دارد. موزه‌ی لوور محبوبیت زیادی دارد و سالانه حدود ۹ میلیون نفر از این موزه بازدید می‌کنند.

این موزه بیش  از ۳۸۰۰۰۰ اثر هنری دارد که ۳۵۰۰۰ مورد از این آثار در معرض دید قرار دارند. از آثار بسیار معروف موزه‌ی لوور می‌توان به مونالیزا، تاج‌گذاری ناپلئون، عروسی در کانا و آزادی رهبری مردم اشاره کرد.

اولین عکس و صدای ضبط شده از اشخاص در فرانسه گرفته شد

اولین عکس از یک شخص در پاریس، پایتخت فرانسه گرفته شده است. این عکس در اصل ۱۸۳۸ توسط عکاسی به نام لوئیس داگر در بلوار معبد، ثبت شده است و نه تنها اولین عکس از یک شخص است، بلکه قدیمی‌ترین عکس جهان از پاریس است.

همچنین برای اولین بار صدای انسان در فرانسه ضبط شد. این صوت کوتاه ده ثانیه‌ای آهنگ فولکلور فرانسوی با استفاده از فوتوگرافی توسط ادوارد لئون اسکات دی مارتینویل، مخترع فرانسوی در سال ۱۸۶۰ ضبط شد.

فرانسه کشوری پر از هنر و تاریخ و فرهنگ و زیبایی است. سفر به فرانسه قطعا یک سفر هیجان انگیز و به یادماندنی برایتان خواهد بود که پر از شگفتی و زیبایی و خاطرات خوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب