معرفی آزمون TestAs آلمان – شرایط و هزینه ها

آزمون testas آلمان

آزمون TestAs چیست؟

آزمون TestAs ، (به آلمانی Test für Ausländische Studierende) یکی از انواع آزمون های ورودی دانشگاه های آلمان است. این آزمون استعداد تحصیلی دانش آموزان بین‌المللی برای ورود به مقطع کارشناسی در آلمان را بررسی می‌کند. منظور از استعداد تحصیلی توانایی دانش‌آموزان در بخش های گوناگونی (مانند زبان) است که بر روی میزان موفقیت آنها طی تحصیل در آلمان اثر می‌گذارد.

مراحل مهاجرت به آلمان

نکات مهم درمورد آزمون TestAs آلمان

  • آزمون TestAs به دو زبان آلمانی و یا انگلیسی برگزار می‌شود و شما پیش از آزمون می‌توانید زبان آن را انتخاب کنید. اما بین بخش های مختلف آزمون دیگر امکان تغییر زبان را نخواهید داشت.

  • آزمون تست اس از سه بخش تشکیل شده: بخش اول تست آنلاین زبان است. بخش دوم شامل سوالات مربوط به دروس پایه و بخش اخر شامل سوالات موضوعی، مرتبط با رشته انتخابی شماست. سوالات بخش اخر مرتبط با یکی از چهار رشته‌ی اصلی شامل: دروس انسانی، مهندسی، اقتصاد و یا ریاضیات و علوم کامپیوتر و علوم طبیعی باشند.

  • داشتن گواهی آزمون TestAs برای ورود به تمامی دانشگاه های آلمان اجباری نیست. پس پیش از اقدام برای ثبت نام در این آزمون از الزامات دانشگاه مد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

  • گواهی آزمون TestAs مادام‌العمر است و منقضی نمی‌شود. پس از این بابت نگرانی ای نخواهید داشت.

نحوه ثبت نام در آزمون TestAs آلمان

برای ثبت‌نام در آزمون TestAs باید از طریق سایت TestAs اقدام نمایید. در زمان پیش ثبت‌نام مکان و زمان برگزاری آزمون TestAs آلمان را انتخاب می‌کنید و هزینه ثبت نام را می‌پردازید. بعد از ثبت‌نام، نام کاربری و پسورد در اختیار شما قرار خواهد گرفت که با آن می‌توانید به نتیجه و بازخورد آزمون  خود دسترسی داشته باشید. هزینه  آزمون TestAs آلمان هر 14 روز توسط سفارت به روز می‌شود اما به طور معمول این هزینه حدوداً 80 یورو است.

مکان برگزاری آزمون TestAs آلمان در ایران

مکان برگزاری آزمون TestAs آلمان در ایران

همانطور که پیشتر گفتیم امکان برگزاری آزمون TestAs در ایران نیز وجود دارد. در ادامه به معرفی مراکز برگزاری آزمون TestAs در ایران می‌پردازیم.

مطابق وبسایت TestAs مراکز مورد تائید برگزاری این آزمون در ایران مراکز زیر می‌باشند:

  • مرکز Deutsches Sprachinstitut در تهران، دیباجی جنوبی
  • مرکز Deutsches Sprachinstitut در تهران، قلهک
  • موسسه فرهنگی دیوان Divan-Kulturinstitut در تهران، دیباجی جنوبی
  • اتاق صنعت و بازرگانی ایران و آلمان در تهران، خیابان بخارست
  • موسسه زبان آلمانی انجل Deutschakademie Engel در شیراز، بلوار ارم
  • موسسه زبان آلمانی انجل Deutschakademie Engel در اصفهان

مزایا و معایب شرکت در آزمون TestAs آلمان

موفقیت در آزمون TestAs و آینده تحصیلی شما رابطه مستقیمی بایکدیگر دارند زیرا با داشتن گواهی آزمون TestAs می‌توانید در برخی از  موارد شانس خود را برای دریافت بورسیه دانشگاه ها افزایش دهید. علاوه بر این می‌توانید با شرکت در این آزمون استعداد تحصیلی خود را برای ادامه تحصیل در آلمان می‌سنجید و با دروس اصلی و پایه مربوط به رشته تحصیلی خود آشنا می‌شوید.

یکی از مهم ترین مزیت های این آزمون این است که در همه کشورها از جمله ایران قابل برگزاری است و نیازی نیست تا برای شرکت در آزمون تست اس به کشورهای خارجی سفر کنید.

با این حال، برای موفقیت در این آزمون حتما باید تا سطح بالایی به زبان آلمانی و یا انگلیسی مسلط باشید و همچنین پیش از آزمون خود را برای سوالات تخصصی به خوبی آماده کرده باشید. در ادامه به معرفی منابع و کتاب های کمک درسی آزمون TestAs آلمان می‌پردازیم.

فرمت و ساختار آزمون TestAs

فرمت و ساختار آزمون TestAs

بخش آزمون اصلی  یا core test توانایی های شناختی مورد نیاز برای موفقیت در تمام دوره های تحصیلی را اندازه می‌سنجد، 110 دقیقه طول می‌کشد و شامل چهار زیر مجموعه است:

  1. حل مسائل کمی:
    این بخش از آزمون به سنجش توانایی شما در حل مسائل ریاضی و محاسباتی ساده و ابتدایی می‌پردازد. تمرکز این بخش بر ارزیابی تفکر ریاضی و مهارت حل مسائل پایه ریاضی است.

  2. استنتاج روابط:
    این بخش به سنجش تفکر زبانی منطقی شما می‌پردازد و از شما می‌خواهد که روابط بین کلمات تشخیص دهید.

  3. تکمیل الگوها:
    در این قسمت برخی از اشکال هندسی با نظمی مشخص در یک ماتریس قرار دارند و سوال از شما می‌خواهد تا الگو و نظم حاکم میان آنها را تشخیص دهید.

  4. سری عددی ادامه دار:
    در این بخش، مجموعه ای از اعداد ارائه می‌شود که بر اساس یک قاعده خاص مرتب شده اند. وظیفه‌ی شما یافتن این قاعده و اعمال آن برای تشخیص عدد گمشده در این دنباله است.

بخش دوم آزمون شامل سنجش مهارت های فرد در زمینه های خاص انتخابی می‌باشد. داوطلبان می‌توانند یکی از 4 ماژول  زیر را انتخاب کنند:

 

ماژول اقتصاد

این ماژول تست 150 دقیقه طول می کشد و شامل دو بخش زیر است:

  • تحلیل روابط متقابل اقتصادی:
    در این بخش، شما باید نمودارها، جداول و چارت های اقتصادی را تحلیل و تفسیر کنید. این بخش عمدتاً توانایی شما را در تشخیص و تفکیک داده های مرتبط از داده های غیرمرتبط و استنتاج صحیح بر اساس اطلاعات ارائه شده می‌سنجد.

  • تجزیه و تحلیل فرآیندها:
    در این قسمت، شما باید توالی وقایع را صورت‌بندی کرده و فلوچارت ها را تحلیل کنید. این قسمت بیشتر توانایی شما را در تبدیل داده های اقتصادی به مدل های اقتصادی و تفکر در چارچوب سیستم های صورت‌بندی شده می‌سنجد و همچنین به سنجش تفکر نقاد شما می‌پردازد.

ماژول مهندسی

تکمیل این ماژول آزمون نیز 150 دقیقه طول می کشد و از سه بخش زیر تشکیل شده است:

  • فرمول نویسی روابط فنی:
    شما باید در این قسمت فکت های فنی و علمی که به صورت کلامی توصیف شده اند را به صورت فرمول در آورید. برای حل مسائل، نیازی به دانش عمیق ریاضی و فیزیک نیست؛ زیرا فرمول ها و قوانین در اختیار شما قرار میگیرند، اما باید به درستی از آنها استفاده کرده و روابط بینشان را تحلیل کنید.

  • تجسم احجام:
    در این بخش کار شما این است که بر اساس یک نمای داده شده از یک جسم سه بعدی، سایر وجوه آن را از نظر ذهنی تصور کنید.

  • تجزیه و تحلیل روابط متقابل فنی:
    شما باید نمودارها، جداول یا چارت هایی را که قوانین یا فرمول های فنی را نشان می‌دهند، تحلیل و تفسیر کنید.

ماژول علوم انسانی، مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی

زمان تکمیل این ماژول آزمون نیز 150 دقیقه است و از سه بخش تشکیل شده است:

  • درک و تفسیر متون:
    در بخش درک و تفسیر متن های کوتاهی ارائه می‌شود که بر اساس آنها باید به سوالات پاسخ دهید. این زیربخش توانایی شما را در خواندن، فهمیدن و تفسير صحیح انواع مختلف متون کوتاه با موضوعات متفاوت می‌سنجد. همچنین، این بخش توانایی شما را در برقراری ارتباط بین عناصر متن و جمع‌بندی اطلاعات از متن ارزیابی می‌کند.

  • استفاده انعطاف پذیر از سیستم های بازنمایی:
    در این بخش، محتوای یک متن به صورت نموداری نمایش داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود تا آن را با کلمات بیان کنید، یا برعکس، با توجه به یک متن آن را به صورت نموداری نمایش دهید. این بخش به سنجش توانایی شما در درک معنای تصاویر نموداری و بیان محتوای آنها با کلمات می‌پردازد.

  • تشخیص ساختارهای زبانی:
    جملاتی به یک زبان ساختگی و معادل های آلمانی آنها ارائه می‌شود. شما باید با استفاده از اطلاعات داده شده، معنای هر کلمه، روابط معنایی بین اصطلاحات و چندین قاعده گرامری را استخراج کنید. سپس، از اطلاعات به دست آمده برای ساختن جملات جدید در زبان ساختگی استفاده می‌کنید. این قسمت توانایی شما را در تشخیص ساختارها و قوانین در الگوهای زبانی و استفاده از این قوانین در موقعیت های جدید می‌سنجد.

ماژول ریاضیات، علوم کامپیوتر و علوم طبیعی

این ماژول تست 145 دقیقه طول می کشد و شامل دو بخش است:

  • تحلیل روابط علمی متقابل:
    متن ها و تصاویری با محتوای علوم طبیعی ارائه می‌شود که بر اساس آنها سوالاتی مطرح می‌گردد. این بخش میزان درک و تحلیل افراد نسبت به موضوعات ساده ی علوم طبیعی را می‌سنجد. همچنین، توانایی شناسایی روابط متقابل، تفکیک داده های مهم از غیرمهم و استنتاج صحیح بر اساس اطلاعات ارائه شده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

  • درک توصیفات صوری:
    در این قسمت شما باید اطلاعات ارائه شده در یک متن را به صورت یک نمودار (فلوچارت) درآورده و برعکس، یک نمودار را به متن تبدیل کنید.این زیربخش از یک سو توانایی شما را در تبدیل داده های ملموس علوم طبیعی به مدلهای علمی و تفکر در چارچوب سیستم های صورت‌بندی شده می‌سنجد؛ از سوی دیگر، این بخش به سنجش تفکر نقاد شما می‌پردازد.

 

سوالات آزمون اصلی و ماژول های موضوعی خاص، در قالب چند گزینه ای هستند. شرکت کنندگان در آزمون باید پاسخ صحیح را در برگه های پاسخنامه که به طور خودکار در مؤسسه ارزیابی می‌شوند، علامت گذاری کنند.

منابع آزمون TestAs آلمان

منابع آزمون TestAs آلمان

از آنجا که آزمون TestAs بیشتر مهارت های پایه‌ای و استعداد تحصیلی شما را می‌سنجد منابع و کتاب های کمک درسی خاصی برای آمادگی پیش از آزمون موجود نیست. با این حال بهترین منابع موجود، کتاب های آمادگی TestAS هستند که توسط موسسات مختلف منتشر شده‌اند.

این کتاب ها شامل نمونه سوالات آزمون TestAs، اطلاعاتی در مورد قالب آزمون و استراتژی هایی برای حل با انواع مختلف سوالات است.

غیر از کتاب های آمادگی آزمون، در سایت TestAs علاوه بر معرفی منابع و کتاب های کمک درسی آزمون TestAs آلمان، می‌توانید اطلاعاتی بیشتری در مورد آزمون، از جمله تاریخ ثبت نام، هزینه ها و  محل های برگزاری آزمون را مشاهده نمایید.

برای موفقیت در آزمون TestAs آلمان پیش از آزمون به خوبی با فرمت آزمون آشنا شوید و به طور منظم روی سوالات تمرین کنید.

منبع: سایت TestAs

سوالات متداول

خیر! آزمون TestAs یک نوع آزمون ورودی دانشگاه است و نتیجه این آزمون به عنوان جایگزین مدرک زبان آلمانی (DSH یا TestDaf) یا مدرک زبان انگلیسی در نظر گرفته نمی‌شود و همچنان برای ورود به دانشگاه نیاز به ارائه مدارک زبان خواهید داشت.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را دارید ممکن است برای ورود به برخی از دانشگاه ها نیاز به گواهی آزمون TestAs را داشته باشید. این گواهی همچنین شانس دریافت بورسیه شما را نیز افزایش می‌دهد.

از آنجایی که TestAS برای همه دانشگاه ها الزامی نیست، لیست واحدی از دانشگاه های آلمان که آزمون TestAs را قبول دارند، وجود ندارد. با این حال، اکثر دانشگاه هایی که آن را توصیه کرده و یا الزامی می‌دانند، مشخصاً در وب سایت خود به آن اشاره خواهند کرد. بهترین راه برای تعیین اینکه آیا TestAS برای پذیرش شما ضروری است یا خیر، بررسی شرایط خاص پذیرش برای برنامه مورد نظر شما در وب سایت دانشگاه است. در بخش های ) “Bewerbungsunterlagen” اسناد درخواست) یا Auswahlverfahren (فرآیند انتخاب) سایت دانشگاه خود می‌توانید این موضوع را بررسی کنید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مستقیماً با دفتر پذیرش بین المللی دانشگاه تماس بگیرید.

معمولاً آزمون TestAs برای سنجش استعداد تحصیلی در رشته های مرتبط با علوم طبیعی (مانند فیزیک، شیمی و زیست)، رشته های فنی مهندسی، ریاضیات، علوم کامپیوتر، اقتصاد و علوم انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب

رزرو مشاوره