هر آنچه برای تحصیل کارشناسی در آلمان باید بدانید

مقدمه

کشور آلمان با فراهم کردن بهترین شرایط تحصیل به یکی از مقاصد محبوب دانشجویان سراسر جهان بدل شده. اگر شما هم قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را را دارید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و با شرایط، هزینه ها و مراحل اپلای و اخذ ویزا و همچنین بهترین دانشگاه ها جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان به طور کامل آشنا شوید.

چرا برای تحصیل کارشناسی به آلمان مهاجرت کنیم؟

  • تحصیل ارزان: هزینه تحصیل دوره‌ی لیسانس در دانشگاه های دولتی آلمان بسیار ناچیز است به طوری که می‌توانیم تحصیل در آلمان را تقریباً رایگان در نظر بگیریم.
  • امکان کار هنگام تحصیل: دولت آلمان در زمان تحصیل به شما اجاره کار می‌دهد که به این صورت می‌توانید بسیاری از هزینه‌های زندگی و اقامت خود را پوشش دهید.
  • کیفیت بالای سیستم آموزشی: معمولاً آلمان را به عنوان مهد مهندسی، صنعت و فناوری می‌شناسیم. کشوری که به بهشت علاقه‌مندان به علوم مهندسی معروف است. با این حال، سرزمین کانت، هگل، نیچه و هایدگر و ….
    نه تنها در صنعت، بلکه در رشته هایی مانند فلسفه، ادبیات و تاریخ نیز سرآمد است و دانشگاه های این کشور از کیفیت بالای سیستم آموزشی برخوردارند.

نقشه راه مهاجرت تحصیلی به آلمان

مرحله اول مهاجرت تحصیلی به آلمان: مدرک زبانن

شما برای شرکت در دوره‌ی فاندیشن و یا تحصیل کارشناسی در اکثر دانشگاه های کشور آلمان نیاز به برخورداری از سطح قابل قبولی از زبان آلمانی (حداقل سطح B1) دارید. داشتن مهارت زبانی بالا از مهم ترین فاکتور های دریافت پذیرش از دانشگاه های آلمان، پیدا کردن کار، دریافت اقامت و در نهایت مهاجرت درست و اصولی است.

با شرکت در آزمون های  زبان آلمانی  مانند TestDaF یا DSH می توانید مهارت زبان آلمانی خود را ثابت کنید.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز با ارائه مدرک های بین المللی آیلتس یا تافل در آلمان وجود دارد اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی در دوره ‌ی کارشناسی محدود تر هستند و معمولاً در دانشگاه های خصوصی یا international ارائه می‌شوند که شهریه بسیار بالایی (از حدود 10000 تا 20000 یورو در سال) درخواست می‌کنند.

می‌توانید لیستی از برنامه‌های کارشناسی ارائه شده به زبان انگلیسی در دانشگاه های اینترنشنال آلمان را در این سایت مشاهده کنید.

مرحله دوم مهاجرت تحصیلی به آلمان: معادل سازی مدارک

اگر قصد مهاجرت و تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان را دارید، ابتدا باید نشان دهید که واجد شرایط ورود به سیستم آموزش عالی این کشور هستید و گواهی “HZB” را دریافت کنید. این مدرک توسط مرکز ارزیابی مدارک تحصیلی در آلمان صادر می‌شود و در واقع مدرک تحصیلی شما را برای تحصیل در مقطع لیسانس معادل سازی می‌کند.

 توجه داشته باشید که دانش‌آموزان آلمانی برای دریافت مدرک دیپلم 13 سال تحصیل می‌کنند. پس  ممکن است مدرک دیپلم 12 ساله‌ی شما برای تحصیل کارشناسی در آلمان کافی نباشد.

در این صورت نمی توانید به صورت مستقیم وارد دانشگاه های آلمان شوید و باید قبل از ورود به دانشگاه، یک دوره‌ی یک ساله در کالج های آلمان بگذرانید و پس از قبولی در آزمون پایان دوره‌ی کالج یا FSP شرایط لازم برای تحصیل کارشناسی در آلمان را خواهید داشت.

به صورت کلی، بسته به پیشینه‌ی تحصیلی‌تان یکی از حالات زیر اتفاق می‌افتد:

1)  در صورت داشتن معدل بالا، حداقل یکسال تحصیل دانشگاهی در رشته مرتبط در ایران، شرکت در آزمون های ورودی و … برای ورود مستقیم به مقطع کارشناسی واجد شرایط هستید. پذیرش شما می‌تواند عمومی  (general HZB)یا با محدودیت موضوعی(subject-restricted “HZB”) باشد.

2)  مدرک دیپلم شما برای ورود مستقیم به دوره‌ی کارشناسی کافی نیست.  که در این صورت باید دوره‌ی یکساله‌ی کالج های آلمان را گذارنده و در آزمون پایان دوره شرکت کنید. برای شرکت در این دوره‌ی یکساله موسوم به دوره‌ی فاندیشن باید حداقل مدرک زبان B1 آلمانی را دارا باشید و از یکی از کالج های آلمان پذیرش بگیرید.

برای بررسی وضعیت مدرک تحصیلی خود برای ادامه تحصیل در آلمان می‌توانید از این سایت استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره در خصوص مهاجرت تحصیلی و اخذ ویزای دانشجویی می‌توانید با کارشناسان ما در تاپ سولوشن ارتباط داشته باشید.

مرحله سوم مهاجرت تحصیلی به آلمان: پیدا کردن کالج ( درصورتی که مدرک دیپلم شما مورد تائید نباشد)

کالج های های آلمان به دو دسته‌ی علمی کاربردی و دانشگاهی تقسیم می‌شوند که البته هرکدام خصوصی یا دولتی نیز می‌توانند باشند. با توجه به رشته‌ی تحصیلی، بودجه مورد نظر و سطح زبانتان باید بین برنامه های مختلف ارائه شده توسط کالج های آلمان، برنامه‌ی مناسب خود را انتخاب کنید.

می‌توانید تمام نکات مربوط به تحصیل در کالج های آلمان از جمله: انواع دوره ها، هزینه و شرایط مربوط به دوره فاندیشن را در مقاله‌ی راهنمای تحصیل در دوره‌ی فاندیشن آلمان که پیشتر نوشته شده، مطالعه نمایید.

مرحله چهارم مهاجرت تحصیلی به آلمان: اپلای برای دانشگاه های آلمان ( در صورتی که مدرک دیپلم شما مورد تائید باشد)

برای اپلای کردن برای دوره‌های کارشناسی  شما می‌توانید هم به صورت مستقیم از طریق سایت دانشگاه و هم از طریق uni-assist  اقدام کنید. یونی اسیست نوعی سرویس درخواست دانشگاه برای دانشجویان بین المللی است. اگر دانشگاهی که قصد اپلای برای آن را دارید، عضو Uni-assist  نیست، باید مستقیماً با خود دانشگاه مکاتبه کنید.

مرحله آخر مهاجرت تحصیلی به آلمان: دریافت ویزا

شما برای مهاجرت تحصیلی به آلمان نیاز به ویزای تایپ D این کشور خواهید داشت. قبل از ورود به این کشور و شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی باید برای دریافت این ویزا درخواست کنید.

هزینه درخواست ویزا 75 یورو است. ویزای تحصیلی کشور آلمان سه ماهه است و امکان تمدید آن برای 6 ماه دیگر نیز وجود دارد. در ادامه مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان را بررسی می‌کنیم:

چک لیست مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی

  1. نامه پذیرش از دانشگاه
  2. پاسپورت معتبر
  3. فرم درخواست ویزا
  4. گواهی تمکن مالی: در حدود 12 هزار یورو
  5. مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  6. رزومه یا V
  7. انگیزه نامه یا SOP
  8. بیمه درمانی
  9. شناسنامه
  10. عکس بیومتریک
  11. مدارک تحصیلی پیشین

لیست بهترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل در دوره‌ی کارشناسی

  1. Ludwig Maximilians University (LMU) Munich – U.S News ranking (2023):47

این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های آلمان است که برنامه های متنوعی برای رشته های مختلف از جمله علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی در مقاطع مختلف کارشناسی تا دکترا ارائه می‌دهد. این دانشگاه در شهر مونیخ واقع شده است.

  1. Technical University of Munich – U.S News ranking (2023):79

 دانشگاه فنی مونیخ همواره جزء برترین دانشگاه های آلمان شناخته می‌شود و یکی از بهترین دانشگاه ها در زمینه‌ی فناوری و علوم مهندسی به شمار می‌رود.

بهترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل کارشناسی
  1. Humboldt University –Berlin – U.S News ranking (2023):61

دانشگاه هومبولت، یکی از بهترین و قدیمی‌ترین دانشگاه های آلمان در زمینه علوم انسانی، پزشکی و علوم طبیعی می‌باشد که در مرکز شهر پر جنب و جوش برلین واقع شده.

  1. Heidelberg University – U.S News ranking (2023):57

همانطور که از نام دانشگاه هم پیداست، این دانشگاه شهر هایدلبرگ واقع شده است، و از شهرت ویژه‌ای برای تحقیقات در زمینه های پزشکی، علوم طبیعی و علوم انسانی برخوردار است.

  1. Charité – Universitätsmedizin Berlin:

دانشگاه شاریته، یکی از بزرگترین و معتبرترین موسسات پزشکی در اروپا است. این دانشگاه  همچنین همکاری گسترده‌ای با بنیاد پژوهش آلمان دارد و یکی از بزرگترین مراکز پژوهش‌های پزشکی در آلمان است که در شهر برلین قرار دارد.

بیمارستان-دانشگاه شاریته برلین

لیست برخی از دانشگاه های دولتی آلمان:

  • Free University of Berlin -S. News ranking (2023):87
  • RWTH Aachen University -S. News ranking (2023):199
  • University of Freiburg- S. News ranking (2023): 178
  • University of Bonn -S. News ranking (2023):138
  • University of Tübingen- S. News ranking (2023): 182
  • University of Hamburg -S. News ranking (2023): 149
  • Karlsruhe Institute of Technology (KIT)- S. News ranking (2023): 226
  • University of Mannheim- S. News ranking (2023):776
  • Goethe University Frankfurt- S. News ranking (2023):236
  • Ulm University- S. News ranking (2023):322

هزینه های تحصیل کارشناسی در آلمان

دانشگاه های دولتی در آلمان هزینه ای بابت شهریه از دانشجویان بین المللی دریافت نمی‌کنند در نتیجه هزینه تحصیل کارشناسی در این دانشگاه ها بسیار ناچیز است و فقط برای کارهای اداری مبلغی در حدود 300 یورو در سال باید بپردازید.

تنها در منطقه بادن-وورتمبرگ (شامل شهرهای فرایبورگ و اشتوتگارت) است که از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا شهریه دریافت می‌شود. اما حتی در صورتی که برای دانشگاه های این منطقه هم اپلای کرده اید می‌توانید در صورت داشتن مشکلات مالی برای معافیت از شهریه درخواست دهید، یا اگر پس از شروع دوره دچار مشکل مالی شدید، برای بازپرداخت شهریه درخواست کنید.

اما بر خلاف دانشگاه های دولتی آلمان، دانشگاه های خصوصی شهریه های بسیار سنگینی دریافت می‌کنند. هزینه های تحصیل در این دانشگاه ها به ده ها هزار یورو در سال می رسد. میانگین شهریه دریافتی برای مقطع کارشناسی در دانشگاه های خصوصی بین 10000 تا 15000 یورو در سال است، این مبلغ برای مقطع کارشناسی ارشد بین 10000 تا 20000 یورو در سال متغیر است.

هزینه های زندگی پس از مهاجرت به آلمان

روی هم رفته، هزینه های زندگی در آلمان معقول تر از بسیاری از دیگر کشور های اروپایی است. پیشتر راجع به هزینه های دانشگاه توضیح دادیم، شما با دریافت پذیرش از دانشگاه های دولتی کشور آلمان نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه ندارید و هزینه های تحصیلی شما به شدت کاهش می‌یابند اما همچنان هزینه های زندگی وجود دارند که قبل از مهاجرت باید آنها را در نظر بگیرید.  

 بدیهی‌ است که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ آلمان مانند برلین، هامبورگ و مونیخ  بیشتر از شهرهای کوچک است. اجاره‌ی یک آپارتمان یک خوابه در این شهر ها بسته به متراژ و میزان نزدیکی به مرکز شهر می‌تواند به ماهانه 1500 یورو نیز برسد. به طور میانگین هزینه مسکن را میتوان ماهانه بین 700 تا 1200 یورو در نظر گرفت. اجاره خانه بیشترین میزان مخارج ماهانه شما را تشکیل می‌دهد اما با اقامت در خوابگاه می‌توانید در مخارج مرتبط با اجاره ساختمان تا حد زیادی صرفه جویی کنید. میانگین هزینه خوابگاه 300 یورو در ماه است.

کار هنگام تحصیل در آلمان

شرایط کار دانشجویی در آلمان

دانشجویانی که از ایران یا کشورهای غیر اروپایی به آلمان مهاجرت کرده اند تنها مجاز هستند 120 روز کامل در سال یا 240 نیمه روز در سال کار کنند.

توجه داشته باشید که دوره های کار آموزی حتی اگر همراه با حقوق هم نباشند از 120 روز اجازه کار شما کسر می‌شوند!

اما کارهای پژوهشی در زمان دانشجویی در این کشور با هیچ‌گونه محدودیت زمانی مواجه نیستند.

همچنین دانشجویان تنها در صورت کسب اجازه می‌توانند به انجام کار های فریلنسری بپردازند و در غیر از این صورت مجاز به این کار نیستند. حداقل حقوق ساعتی برای کار درکشور آلمان ۹.۳۵ یورو است.

دانشجویانی که حداکثر 500 یورو در ماه در آمد دارند از پرداخت مالیات معاف هستند اما در صورت داشتن در آمد بیشتر باید به دولت آلمان مالیات پرداخت کنید.

جمع بندی

در این مقاله مروری داشتیم بر شرایط تحصیل کارشناسی در کشور آلمان. به صورت کلی اگر مدرک دیپلم شما برای تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های آلمان مورد تائید نباشد باید یک دوره‌ی یکساله در کالج های آلمان بگذرانید و سپس وارد دانشگاه مورد نظر خود شوید.

شما می‌توانید از کیفیت بالای  تحصیل در دانشگاه های آلمان به صورت رایگان بهره‌مند شوید و در طول تحصیل نیز اجازه کار خواهید داشت اما داشتن حداقل مدرک سطح B1 زبان آلمانی به کاهش هزینه های تحصیل و زندگی شما و همچنین دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان، کمک بسیاری خواهد کرد.

 جهت دریافت مشاوره دقیق و تخصصی با کارشناسان ما در گروه مهاجرتی تاپ سولوشون در تماس باشید.

قیمت مواد خوراکی در آلمان

اقلام غذایی

قیمت

یک لیتر شیر

0.7-1.20 یورو

یک کیلو مرغ

8-15 یورو

یک کیلو گوشت

8-15 یورو

یک کیلو سیب زمینی/سیب/موز

1-2 یورو

یک شانه تخم مرغ 12 عددی

1-2 یورو

یک کیلوگرم برنج

1.94 یورو

500 گرم نان

1.64 یورو

با توجه به سبک و نوع زندگی و همینطور محل اقامت (خوابگاه یا اجاره‌ی خانه) و همینطور شهر محل اقامت، هزینه های زندگی در آلمان متفاوت است اما یک دانشجو برای زندگی به طور میانگین به 800 تا 1000 یورو در ماه نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب