شرایط پذیرش دانشگاه فنی مونیخ (TUM) + هزینه ها

دانشگاه فنی مونیخ (TUM)
دانشگاه فنی مونیخ (TUM)

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید، قطعا نام دانشگاه فنی مونیخ یا Technische Universität München (TUM) را شنیده‌اید. این دانشگاه رتبه اول بهترین دانشگاه آلمان و عنوان یکی از برترین دانشگاه های جهان برای تحصیل در رشته های فنی و مهندسی را به خود اختصاص داده است. دانشگاه فنی مونیخ درسال 1868 در شهر مونیخ، در ایالت بایرن آلمان تاسیس شده. در ادامه به معرفی کامل شرایط پذیرش دانشگاه فنی مونیخ، ، شهریه، رشته ها و ددلاین های این دانشگاه خواهیم پرداخت.

نگاه کلی به دانشگاه فنی مونیخ آلمان

سال تاسیس

1868

رتبه QS جهانی

37

رتبه QS دانشگاه در آلمان

1

نوع دانشگاه

دولتی

تعداد دانشجویان خارجی

13.912

سایت دانشگاه فنی مونیخ

https://www.tum.de/en/

رتبه ‌بندی دانشگاه فنی مونیخ در رشته های مهندسی

دانشگاه فنی مونیخ هرساله در میان برترین دانشگاه های مهندسی در جهان قرار می‌گیرد. بر اساس رتبه بندی موضوعی QS  در سال 2023، TUM به رتبه 19 در حوزه مهندسی و رتبه 23 در علوم طبیعی ارتقا یافته است. این رتبه‌بندی نشان‌دهنده کیفیت بالای آموزش، پژوهش و شهرت بین‌المللی TUM در سطح جهان است.

مدارک مورد نیاز برای اپلای به دانشگاه فنی مونیخ چیست؟

مدارک کلی مورد نیاز برای اپلای به دانشگاه فنی مونیخ در ادامه گفته شده؛ اما توجه داشته باشید هر رشته و برنامه‌ی خاص در این دانشگاه ممکن است به مدارک دیگری نیز نیاز داشته باشد. پس حتما مدارک مورد نیاز مربوط به رشته ی خود را به دقت بررسی کنید.

  • مدرک زبان: ارائه مدرک زبان انگلیسی حداقل آیلتس 7 یا تافل 85 و یا ارائه مدرک زبان آلمانی C1
  • آخرین مدرک تحصیلی ترجمه شده
  • ریزنمرات آخرین مقطع تحصیلی ترجمه شده
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه‌نامه

فراموش نکنید که پذیرش در رشته های مهندسی دانشگاه فنی مونیخ بسیار رقابتی است. پس  توصیه می‌شود در صورت داشتن توصیه نامه، مدارک سوابق کاری و پروژه‌های تحصیلی مرتبط و هر موردی که می‌تواند شانس دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه فنی مونیخ را افزایش دهد به مدارک خود اضافه کنید.  

دانشگاه فنی مونیخ (TUM)

هزینه تحصیل مهندسی در دانشگاه فنی مونیخ

هزینه تحصیل در دانشگاه فنی مونیخ برای دانشجویان بین‌المللی به تابعیت آنها و مقطع تحصیلی انتخابی بستگی دارد. از ترم زمستان 2024-2025، از دانشجویان بین المللی از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، که به تازگی در برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد ثبت نام کرده اند، شهریه دریافت می شود. هزینه تحصیل در هر ترم معمولاً 2000 یا 3000 یورو برای مقطع کارشناسی و 4000 یا 6000 یورو برای مقطع کارشناسی ارشد خواهد بود.

دانشجویان دکتری، دانشجویان مهمان و یا دانشجویانی که قبل از تاریخ گفته شده در دانشگاه TUM مشغول به تحصیل بوده‌اند همچنان شهریه نمی‌پردازند.

در لیست زیر، جدیدترین شهریه های 2024/2025 و هزینه های تحصیل در دانشگاه فنی مونیخ بر اساس رشته گردآوری شده است:

رشته

مقطع

شهریه (ترمی)

معماری

کارشناسی ارشد

4000 یورو

مهندسی شیمی

کارشناسی ارشد

6000 یورو

مهندسی عمران

کارشناسی ارشد

6000 یورو

مهندسی مکانیک

کارشناسی ارشد

6000 یورو

مهندسی هوا فضا

کارشناسی ارشد

رایگان

Information Engineering

کارشناسی ارشد

رایگان

Automotive Engineering

کارشناسی ارشد

6000 یورو

دانشگاه فنی مونیخ (TUM)

رشته

مقطع

شهریه

معماری

کارشناسی

2000 یورو

مهندسی شیمی

کارشناسی

3000 یورو

مهندسی داده و الکترونیک

کارشناسی

رایگان

مهندسی مکانیک

کارشناسی

3000 یورو

مدیریت و علم داده

کارشناسی

رایگان

مهندسی محیط زیست

کارشناسی

3000 یورو

برای دیدن لیست کامل رشته ها و شهریه های دانشگاه فنی مونیخ می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

توجه داشته باشید که در صورت اثبات نیاز مالی و یا شایستگی تحصیلی می‌توانید از پرداخت این شهریه ها معاف شوید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص معافیت از پرداخت شهریه حتما به سایت دانشگاه فنی مونیخ مراجعه کنید.

علاوه بر هزینه های تحصیل در دانشگاه فنی مونیخ، نباید از هزینه های زندگی دانشجویی در مونیخ نیز غافل شد. پیش از این در مقاله‌ی هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم. برای اپلای با کمترین هزینه به دانشگاه فنی مونیخ برای رشته مهندسی، می‌توانید از بورسیه ها و کمک هزینه های گوناگونی بهره‌مند شوید. برای آشنایی با انواع این بورسیه ها با ما همراه باشید.

دانشگاه فنی مونیخ (TUM)

بورسیه های تحصیلی دانشگاه فنی مونیخ

با تحصیل در آلمان می‌توانید از انواع بورسیه ها و تسهیلات دانشجویی بهره ببرید. همچنین دانشجویان دانشگاه فنی مونیخ می‌توانند به طور مستقیم از خود این دانشگاه برای دریافت برخی از بورسیه های ویژه اقدام نمایند. در ادامه به معرفی بورسیه تحصیلی برای تحصیل مهندسی در دانشگاه فنی مونیخ و همچنین دیگر رشته ها و شرایط دریافت آن می‌پردازیم:

بورسیه تحصیلی Deutschlandstipendium

افراد واجد شرایط: دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.

شرایط لازم برای دریافت بورسیه: معیار اصلی برای دریافت این بورسیه، استعداد تحصیلی و دستاورد های آکادمیک است.

مبلغ بورسیه: ۳۰۰ یورو در ماه

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی

افراد واجد شرایط: دانشجویان خارجی در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.

شرایط لازم برای دریافت بورسیه: شایستگی تحصیلی و یا اثبات نیاز مالی.

مبلغ بورسیه: بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در هر ترم.

کمک هزینه تحصیلی اسکار کارل فورستر برای خرید کتاب و مواد آموزشی

 افراد واجد شرایط: دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که حداقل دو ترم را در دانشگاه فنی مونیخ گذرانده باشند.

 شرایط لازم برای دریافت بورسیه: متقاضیان باید دستاوردهای تحصیلی درخشان و درآمد پایینی داشته باشند و قبلاً از صندوق بورسیه اسکار کارل فورستر کمک مالی دریافت نکرده باشند.

 مبلغ کمک هزینه: کمک هزینه برای خرید کتاب و مواد آموزشی از ۱۰۰ تا ۵۰۰ یورو.

بورسیه بنیاد لئونارد لورنز (Leonhard Lorenz Foundation)

افراد واجد شرایط: دانشجویان دکتری و پسا دکتری

مبلغ بورسیه: تا سقف ۱۵۰۰ یورو برای شرکت در کنفرانس و تا سقف ۵۰۰۰ یورو برای پروژه های تحقیقاتی.

 شرایط لازم برای دریافت بورسیه: متقاضیان بر اساس عملکرد تحصیلی انتخاب می شوند.

بورسیه تحصیلی لوشگه (Loschge Scholarship)

 افراد واجد شرایط: دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک با گرایش مهندسی حرارت.

 مبلغ بورسیه: تا سقف ۵۵۰ یورو در ماه.

 شرایط لازم برای دریافت بورسیه: عملکرد و شایستگی تحصیلی

بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد Linde / MDSI

 افراد واجد شرایط: دانشجویان رشته های کارشناسی ارشد “مهندسی داده و تجزیه و تحلیل” و همچنین “ریاضیات در علم داده”.

 مبلغ بورسیه: ۱۰۰۰ یورو در ماه به مدت حداکثر ۱۲ ماه.

 شرایط لازم برای دریافت بورسیه: عملکرد تحصیلی درخشان

فرصت های شغلی مهندسی پس از تحصیل در دانشگاه فنی مونیخ

فارغ‌التحصیلان رشته های مهندسی دانشگاه TUM به دلیل مهارت ها و دانش تخصصی خود، تقاضای زیادی در بازار کار دارند. بر اساس آمار، 94 درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در عرض شش ماه پس از فارغ‌التحصیلی شغل پیدا می‌کنند.

میانگین حقوق مهندسان فارغ‌التحصیل از دانشگاه فنی مونیخ در آلمان سالانه حدود 60 هزار یورو است. این رقم بسته به رشته مهندسی، تخصص و سابقه کاری می‌تواند متغیر باشد. برخی از شرکت ها و سازمان هایی که گزینه های مناسبی برای جذب و استخدام فارغ‌التحصیلان رشته های مهندسی دانشگاه فنی مونیخ هستند عبارتند از:

  • BMW
  • Siemens
  • Airbus
  • Deutsche Telekom
  • Bosch
اپلای به دانشگاه فنی مونیخ

نکات مهم برای اپلای به دانشگاه فنی مونیخ برای رشته مهندسی

  • داشتن معدل بالا در مقاطع تحصیلی قبلی: این مورد یکی از مهم‌ترین عوامل برای ارزیابی متقاضیان است.
  • شرکت در آزمون های ورودی (برای برخی از رشته‌ ها): در برخی از رشته های مهندسی، کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه یا آزمون های جایگزین بین‌المللی الزامی است.
  • ارائه مدرک زبان معتبر: گرچه در بسیاری از رشته های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد، تسلط به زبان آلمانی تا حداقل سطح B2 یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود که دست شما برای انتخاب های بیشتر را باز می‌گذارد. نمره ی زبان بالا می‌تواند بسیار به تقویت رزومه شما کمک کرده و اخذ ویزای تحصیلی آلمان را برای شما آسان تر کند.
  • تهیه انگیزهنامه قوی: در انگیزه‌نامه خود، باید به طور شفاف و با جزئیات به دلایل انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر بپردازید. به اشتياق خود به مهندسی و اهداف شغلی‌تان اشاره کنید و تجربیات و مهارت های مرتبطتان را برجسته کنید.
  • رزومه تحصیلی و کاری به‌روز: سوابق تحصیلی و تجربیات حرفه‌ای مرتبط خود را به صورت خلاصه و دقیق، در قالب های استاندارد  رزومه تحصیلی ارائه دهید.
  • رعایت مهلت های اپلای: به طور مرتب وبسایت دانشگاه را چک کنید و مدارک خود را حتما پیش از مهلت های تعیین شده برای هر رشته، تهیه کرده و ارسال نمایید.
  • استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی: اپلای با مشاوره تخصصی به دانشگاه فنی مونیخ برای رشته مهندسی شانس دریافت پذیرش شما را چند برابر می‌کند. پس برای اپلای بدون دردسر و با کمترین هزینه به دانشگاه مورد علاقه خود در آلمان، با مشاوران تاپ سولوشن در ارتباط باشید.

بهترین رشته های مهندسی دانشگاه فنی مونیخ

انتخاب بهترین رشته مهندسی در دانشگاه فنی مونیخ به علایق و اهداف شغلی شما بستگی دارد.  با این حال، برخی از رشته های مهندسی این دانشگاه به دلیل کیفیت بالای آموزش، فرصت های شغلی مناسب و جایگاه برجسته در رتبه‌بندی های جهانی، از محبوبیت بالایی برخوردارند.

  • مهندسی برق: TUM در زمینه مهندسی برق، به خصوص در حوزه های قدرت، الکترونیک و مخابرات، شهرت جهانی دارد.
  • مهندسی مکانیک: دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه فنی مونیخ یکی از بزرگترین دانشکده های مهندسی مکانیک در اروپا است و طیف گسترده‌ای از رشته های تخصصی را ارائه می‌دهد.
  • مهندسی شیمی: دانشگاه فنی مونیخ  در زمینه مهندسی شیمی و علوم بیولوژیکی، پیشرو در تحقیقات و نوآوری است و انتخاب ایده‌آلی برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در این رشته ها می‌باشد.

چگونه به دانشگاه فنی مونیخ برای رشته مهندسی اپلای کنیم؟

اگر قصد اپلای و ادامه تحصیل مهندسی در دانشگاه TUM را دارید باید حتما از ددلاین ها و شرایط پذیرش در رشته های مهندسی دانشگاه فنی مونیخ آگاه باشید. در ادامه به معرفی این شرایط و همچنین معرفی بهترین زمان برای اپلای به دانشگاه فنی مونیخ برای رشته مهندسی پرداخته شده است.

شرایط اپلای برای مقاطع کارشناسی مهندسی

پیش از اقدام برای اپلای به مقطع کارشناسی دانشگاه فنی مونیخ باید از واجد شرایط بودن برای تحصیل این مقطع در دانشگاه اطمینان حاصل کنید. اگر مدرک دیپلم شما برای اپلای مستقیم مقطع کارشناسی مورد قبول نباشد، باید ابتدا از طریق دوره های کالج آلمان اقدام نمایید.

مقاطع کارشناسی ارشد مهندسی

اپلای برای مقاطع کارشناسی ارشد مهندسی

برای اپلای مقطع کارشناسی ارشد، ابتدا باید ملزومات خاص برنامه‌ی تحصیلی مورد نظر خود را بررسی کنید و در صورت نیاز به شرکت در آزمون های خاص خود را از قبل آماده کنید. مدارک کلی ثبت نام، همانطور که پیشتر گفته شده، شامل رزومه، انگیزه نامه، مدرک زبان معتبر و دانشنامه همراه با ریزنمرات است. پس از آماده کردن مدارک مورد نیاز رشته خود باید از طریق وبسایت uni-assist برای دریافت مدرک VDP درخواست دهید.

این مدرک نمرات درسی شما را با سیستم نمره‌دهی آموزش آلمان معادل‌سازی می‌کند. پس از دریافت تائیدیه VDP باید از طریق پورتال ثبت نام TUMonline درخواست خود را ثبت کنید. ددلاین های ثبت نام برای مقطع کارشناسی ارشد برای ترم زمستان معمولاً در بازه‌ی ابتدای ماه آوریل تا انتهای ماه می است. ددلاین های ترم تابستان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مونیخ نیز معمولاً از اوایل ماه نوامبر تا اواخر ماه دسامبر است اما برای اطمینان از مهلت اپلای هر رشته، به سایت دانشگاه TUM مراجعه کنید.

ددلاین های اپلای برای دریافت VDP برای مقطع کارشناسی ارشد نیز به مهلت ثبت نام برنامه‌ و رشته‌ی مورد نظر شما بستگی دارد. ددلاین برخی از برنامه‌ های دانشگاه فنی مونیخ برای مقطع کارشناسی ارشد در ادامه آورده شده است:

رشته

مهلت اپلای برای ترم زمستان

مهلت اپلای برای ترم تابستان

معماری

1 ماه آوریل تا 31 ماه می

—-

مهندسی عمران

1 ماه آوریل تا 31 ماه می

1 نوامبر تا 15 ژانویه

مهندسی مکانیک

1 ماه آوریل تا 31 ماه می

1 نوامبر 31 دسامبر

مهندسی برق و IT

1 ماه آوریل تا 31 ماه می

1 اکتبر تا 30 نوامبر

مهندسی شیمی

1 ماه آوریل تا 31 ماه می

1 اکتبر تا 15 ژانویه

Automative Engineering

1 ماه آوریل تا 31 ماه می

1 نوامبر تا 31 دسامبر

Information Engineering

1 ماه آوریل تا 31 ماه می

1 سپتامبر تا 30 نوامبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب

رزرو مشاوره