همه چیز درباره‌ی هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

آلمان یکی از مقرون به صرفه ترین و ارزان ترین کشور های اروپایی برای تحصیل است و امکان تحصیل رایگان این کشور را به یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرتی دانشجویان تبدیل کرده است.

اما حتی با وجود شهریه رایگان یا ارزان دانشگاه ها، هزینه زندگی دانشجویی در آلمان اجتناب ناپذیر است. پیشنهاد می‌کنم قبل از اقدام به مهاجرت تحصیلی به آلمان این  مقاله را تا انتها بخوانید تا با انواع هزینه های زندگی دانشجویی و راهکارهای کاهش آن  آشنا شوید. همچنین بهتر است برای پیدا کردن  بهترین مسیر مهاجرتی مناسب خود با مشاوران زبده مشاوره داشته باشید.

شهریه تحصیل در آلمان

دانشگاه ها در سیستم آموزش عالی آلمان به دو نوع اصلی تقسیم می شود: دانشگاههای دولتی و دانشگاه های خصوصی. دانشگاه های دولتی عمدتاً توسط دولت تأمین مالی می شوند و هزینه های تحصیل برای تمام دانشجویان، صرف نظر از ملیت، معمولاً رایگان است. البته در هر ترم بسته به دانشگاه حدود 100 تا 300 یورو هزینه بابت کارهای اداری از دانشجویان دریافت می‌شود.

طبق قوانین ایالت بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg)، که شامل شهرهای فرایبورگ و اشتوتگارت می‌شود، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا حتی اگر در دانشگاه های دولتی این ایالت هم درس بخوانند موظف به پرداخت شهریه ترمی 1.500 یورو هستند.

از طرف دیگر،  دانشگاه های خصوصی شهریه های قابل توجهی از دانشجویان دریافت می‌کنند. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان می‌تواند از €5000 تا €20000 در هر ترم متفاوت باشد.

هزینه های زندگی دانشجویی در شهرهای مختلف آلمان

به طور کلی هزینه زندگی دانشجویی در آلمان ماهانه حدود 1000 یورو تخمین زده می‌شود که البته این مبلغ تا میزان بالایی به سبک زندگی، شهر و محل زندگی در آلمان بستگی دارد. در جدول زیر هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان، به ترتیب از کم به زیاد آورده شده و همچنین بهترین دانشگاه های آلمان به تفکیک شهر گردآوری شده است. شهرهای مونیخ، هامبورگ و دوسلدورف از گران ترین شهرهای آلمان برای زندگی در سال 2024 هستند.

شهر

هزینه زندگی ماهانه (بدون حساب اجاره خانه)

دانشگاه های معروف این شهر

آخن

940 یورو

دانشگاه RWTH  آخن

فرانکفورت

960 یورو

دانشگاه فرانکفورت (Universität Frankfurt am Main)

هایدلبرگ

970 یورو

دانشگاه هایدلبرگ (Universität Heidelberg)

نورنبرگ

970 یورو

دانشگاه فردریش الکساندر ارلانگن Universität Erlangen-Nürnberg

برلین

990 یورو

دانشگاه فنی برلین (Technische Universität )، دانشگاه آزاد برلین (Freie Universität Berlin )، دانشگاه هومبولت (Humboldt-Universität)

کارلسروهه

1000 یورو

موسسه فناوری کارلسروهه (KIT – Karlsruher Institut Für Technologie)

مونیخ

1.010 یورو

دانشگاه فنی مونیخ (TUM)، دانشگاه لودیگ ماکسیمیلیان (Ludwig-Maximilians-Universität)

دوسلدورف

1.030 یورو

دانشگاه هانریش هاینه دوسلدورف (Heinrich Heine University of Düsseldorf)، دانشگاه علمی-کاربردی دوسلدورف (Fachhochschule Düsseldorf)، دانشگاه هنرهای زیبا (Kunstakademie Düsseldorf)

هامبورگ

1.040 یورو

دانشگاه هامبورگ (Universität Hamburg)

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان - شهر آخن

در ادامه هزینه حمل و نقل، اجاره خانه، غذا و بیمه درمانی به تفکیک بررسی شده اند.

هزینه اجاره خانه در آلمان

هزینه اجاره در آلمان قسمت اعظم خرج و مخارج  و هزینه زندگی دانشجویی در آلمان را تشکیل می‌دهد. هزینه ماهانه اجاره یک خانه دانشجویی در یک خوابگاه مشترک €250 تا €400 است. اما اگر به دنبال فضا و حریم خصوصی بیشتری هستید و از تمکن مالی خوبی هم برخودارید، اجاره آپارتمان نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در آلمان میانگین €600 تا €900 در ماه است.

هزینه اجاره ماهانه آپارتمان یک خوابه در شهرهای مختلف آلمان

شهر

مرکز شهر

حومه شهر

آخن

500 تا 700 یورو

300 تا 500 یورو

فرانکفورت

900 تا 1500 یورو

650 تا 1200 یورو

هایدلبرگ

800 تا 1500یورو

600 تا 1100یورو

برلین

900 تا 2000 یورو

600 تا 1500 یورو

مونیخ

1000 تا 1800 یورو

800 تا 1450 یورو

دوسلدورف

700 تا 1500 یورو

600 تا 1250 یورو

هامبورگ

800 تا 1400 یورو

600 تا 1000 یورو

هزینه های تحصیل در شهر برلین

هزینه های خدمات عمومی، از جمله برق، گاز و آب، بسته به اندازه  خانه و محل سکونت شما متفاوت است. هزینه ماهانه این خدمات در یک آپارتمان دانشجویی €75 تا €150 است. برای یک آپارتمان 85 متری هزینه ماهانه آب، گاز، برق، وسایل سرمایشی و گرمایشی به صورت میانگین 300 یورو برآورد می‌شود و هزینه ماهانه قبض موبایل شامل اینترنت و تماس حدوداً €20 و هزینه اینترنت نامحدود یا ADSL میانگین €47 در ماه می‌باشد.

هزینه های حمل و نقل در آلمان

هزینه‌ی حمل و نقل، بخش جدایی ناپذیر از هزینه های زندگی در آلمان است. آلمان دارای سیستم حمل نقل عمومی گسترده و کارآمد است که مقرون به صرفه ترین و آسان‌ترین شیوه‌ی حمل و نقل در این کشور می‌باشد.

هزینه حمل و نقل در آلمان در صورتی که از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید به صورت میانگین ماهانه €50 تا €75 است. اگر ترجیح می‌دهید با ماشین تردد کنید نیز قیمت بنزین در آلمان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی پایین تر و حدوداً لیتری 1.75 یورو می‌باشد.

هزینه بیمه درمانی در آلمان برای دانشجویان

بیمه درمانی برای همه دانشجویان در آلمان، صرف نظر از ملیت آنها، اجباری است. برای بیمه درمانی در آلمان دو گزینه وجود دارد: بیمه درمانی عمومی و بیمه درمانی خصوصی. بیمه درمانی عمومی معمولاً ارزان‌تر است اما موارد کمتری را پوشش می‌دهد. بیمه درمانی خصوصی گران‌تر است اما موارد وسیع تری را  پوشش می‌دهد. هزینه ماهانه بیمه درمانی عمومی برای دانشجویان 100 تا 150 است.

هزینه بیمه درمانی خصوصی در آلمان مانند بیمه عمومی مشخص نمی‌شود و می‌تواند قیمت های بسیار متفاوتی داشته باشد. حق بیمه خصوصی بر اساس “شدت بیماری” تعیین می شود، به این معنی که افراد مبتلا به بیماری های مزمن و افراد مسن معمولاً هزینه بیشتری برای بیمه خصوصی پرداخت می کنند.

قیمت مواد غذایی در آلمان

هزینه غذا در آلمان به طور کلی، مقرون به صرفه است. هزینه ماهانه مواد غذایی در آلمان برای یک دانشجوی مجرد €150 تا €300 است. غذا خوردن در رستوران ها اغلب گرانتر است. هر وعده غذایی در رستوران ها برای هر نفر حداقل حدود €10 تا €20 هزینه دارد. در جدول زیر متوسط هزینه انواع اقلام غذایی در آلمان آورده شده است.

ماده غذایی

متوسط قیمت

1 قرص نان 500 گرمی

1.50 یورو

1 لیتر شیر

0.7 یورو

100 گرم پنیر

1.50 یورو

200 گرم کره

1.70 یورو

یک شانه تخم مرغ (12 عددی)

3.30 یورو

1 کیلوگرم برنج

1.80 یورو

1 کیلوگرم گوجه فرنگی

1.70 یورو

1 کیلوگرم سیب زمینی

1.50 یورو

1 کیلوگرم پیاز

1.80 یورو

1 کیلوگرم فیله مرغ

15.50 یورو

1 کیلوگرم گوشت گاو

14.78 یورو

1 کیلوگرم سیب

2.36 یورو

1 کیلوگرم پرتقال

2.07 یورو

1 پیتزا (مدیوم)

10 یورو

1 برگر

12 یورو

هزینه های تحصیل در شهر برلین

هزینه تفریح و سرگرمی در آلمان

در آلمان می‌توانید از طیف وسیعی از فعالیتهای تفریحی بهره‌مند شوید: از بازدید از موزه ها و جاذبه های فرهنگی گرفته تا گشت و گذار در حومه شهر و ورزش در فضای باز. هزینه این فعالیت ها به نوع تفریح انتخابی شما و تعداد دفعات تکرار آن بستگی دارد. به عنوان مثال، بازدید از یک موزه حدود €5 تا €15، تهیه یک بلیط سینما €10 تا €15 و شهریه ماهانه باشگاه € 33.42 هزینه دارد.

هزینه پوشاک در آلمان

هزینه لباس در آلمان بر اساس نوع لباس و برند انتخابی شما می‌تواند رنج قیمت گسترده ای را در بربگیرد. قیمت یک جفت کتونی نایکی در آلمان به طور متوسط 80 یورو است، در حالی که قیمت کفش های چرم می‎تواند به 180 یورو نیز برسد. قیمت یک شلوار جین به طور میانگین 84 یورو است و برای خرید یک تی‌شرت در آلمان باید حداقل 20 یورو هزینه بپردازید.

تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

برای اثبات توانایی پرداخت هزینه ی زندگی دانشجویی خود در آلمان باید مدرکی دال بر اثبات تمکن مالی خود ارائه دهید. تمکن مالی آلمان در سال  2024 برای ویزای دانشجویی و آوسبیلدونگ،  مبلغ 11.208یورو ( 934 یورو برای هر ماه) برآورد شده است. راه های گوناگونی برای اثبات تمکن مالی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • بلوکه کردن مبلغ تمکن مالی در بانک های آلمان:
    این روش یکی از رایج ترین روش های اثبات تمکن مالی‌ست. در این روش مبلغ تمکن مالی را برای یک سال در یک حساب بانکی در آلمان بلوکه می‌کنید و هر ماه فقط اجازه برداشت مشخصی از این پول را برای پرداخت هزینه های زندگی خود خواهید داشت. برای افتتاح حساب بلوکه شده باید ابتدا یکی از سرویس های ارائه دهنده خدمات افتتاح این نوع حساب در آلمان را انتخاب کنید. این سرویس ها شامل : Expatrio، Fintiba و Coracle هستند. سپس باید یک فرم درخواست آنلاین را پر کرده، مبلغ مورد نیاز را به حساب واریز کنید و نامه‌ی تائیدیه را به سفارت آلمان تحویل دهید.
  • ارائه مدرک بورسیه تحصیلی
  • ارائه سند و مدرک از دارایی و درآمد والدین
  • ضمانت پرداخت هزینه‌ی زندگی شما از طرف بستگان مقیم آلمان
هزینه های تحصیل در شهر آخن

7 راهکار برای کاهش هزینه ‌های زندگی دانشجویی در آلمان

  1. برای کاهش هزینه‌های اقامت می‌توانید از خوابگاه دانشجویی استفاده کنید یا با چند نفر هم‌خانه شوید.
  2. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی راهکاری موثر برای کاهش هزینه های رفت و آمد است. دانشجویان در آلمان می‌توانند از تخفیف های ویژه ای برای استفاده از مترو، اتوبوس، قطار و… بهره‌مند شوند. همچنین برخی از دانشگاه های آلمان برای هر ترم تحصیلی بلیطی به شما ارائه می دهند که به شما امکان می دهد که در منطقه خود از وسایل حمل و نقل عمومی به صورت رایگان یا با هزینه کم استفاده کنید. با داشتن Bahncard می‌توانید از 25 تا 50 درصد تخفیف برای بلیط قطار استفاده کنید.
  3. برای کاهش مخارج غذا و خوراک بهتر است تا حد ممکن خودتان آشپزی کنید. پخت غذا در خانه به طور قابل توجهی ارزان‌تر غذا خوردن مداوم در رستوران هاست. برای خرید مواد غذایی خود برنامه ریزی کنید تا از خریدهای خودسرانه جلوگیری شود. همچنین می توانید مواد غذایی خود را از سوپرمارکت های تخفیف دار مانند Aldi، Lidl یا Netto خریداری کنید که محصولات با کیفیت خوب را با قیمت پایین ارائه می دهند.
  4. از تخفیف های دانشجویی استفاده کنید: فقط با نشان دادن کارت شناسایی دانشجویی خود (ISIC)، می‌توانید برای انواع فعالیت های تفریحی و فرهنگی مانند رفتن به موزه، سینما، کنسرت، تئاتر و … از تخفیف های دانشجویی استفاده کنید. کارت شناسایی دانشجویی را می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری در دانشگاه خود دریافت کنید. از خدمات اپلیکیشن هایی مثل نتفلیکس، اسپاتیفای و آمازون پرایم نیز می‌توانید با تخفیف دانشجویی بهره‌مند شوید.
  5. برای خرید ارزان تر لباس و پوشاک از فروشگاه های اوت لت خرید کنید.
  6. اگر نیاز به خرید لپ تاپ، تلفن هوشمند یا ابزارهای دیگری دارید، باید گوش به زنگ تخفیف های دانشجویی یا پیشنهادات ویژه از برندهایی مانند Apple، Lenovo، Samsung یا Huawei باشید. همچنین می‌توانید پلتفرم‌های آنلاینی مانند Student Beans یا UNiDAYS را بررسی کنید. این پلتفرم ها تخفیف‌هایی را بر روی محصولات و خدمات مختلف برای دانشجویان ارائه می‌دهند.
  7. به دنبال کار پاره وقت باشید: کار پاره وقت می تواند به شما در تأمین درآمد اضافی و پوشش هزینه های اضافی کمک کند. حداقل حقوق کار در آلمان ساعتی 9.35 یورو است. دانشجویان در هنگام تحصیل می‌توانند به اندازه 120 روز کار تمام وقت و یا 240 روز کار نیمه وقت انجام دهند.

منبع:

Numbeo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب