جامع‌ترین راهنمای تحصیل در دوره فاندیشن آلمان

دوره فاندیشن المان

مقدمه

اگر قصد تحصیل مقطع کارشناسی در آلمان را دارید آشنایی با دوره‌ی foundation  یا Studienkolleg برای شما ضروری‌ست. دوره‌ی پیش دانشگاهی foundation ( دوره فاندیشن آلمان ) دروازه‌ی ورود دانشجویان خارجی به دانشگاه های آلمان محسوب می‌شود. در این مقاله به بررسی کامل مفهوم، شرایط و هزینه های مربوط به تحصیل در این دوره می‌پردازیم.

دوره فاندیشن چیست؟

فاندیشن: پلی به سوی تحصیل در دانشگاه های آلمان

دوره فاندیشن یا foundation year یک دوره مقدماتی برای دانشجویانی است که شرایط ورود مستقیم به دانشگاه های آلمان را ندارند.

این دوره درست مانند پلی عمل می کند که دانش آموزان را با مهارت ها و دانش لازم برای پیشرفت در رشته های تحصیلی انتخابی خود آماده می کند و آنها را به تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان می‌رساند. دانشجویان پس از اتمام موفقیت آمیز دوره فاندیشن به طور مستقیم وارد برنامه های تحصیلی انتخابی خود در دانشگاه های آلمان می شوند.

طول دوره و مباحث تدریس

این دوره معمولاً در دو نیم سال تحصیلی معادل یک سال به طول می‌انجامد و در طول دوره عموماَ مباحثی مانند: ریاضیات، علوم و زبان تدریس می شود. اما دروس به صورت کلی با توجه به رشته مورد نظر شما برای تحصیل در مقطع لیسانس، در نظر گرفته می‌شود. به این معنا که دروس متقاضی تحصیل در رشته‌ی مدیریت، با سایر رشته ها مانند پزشکی یا مهندسی متفاوت است.

غیر از رشته‌ی مورد نظر شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان، نوع کالج شما نیز در تعیین نوع برنامه‌ی دوره فاندیشن شما نقش دارد.

هزینه های دوره‌ی foundation

هزینه این دوره در آلمان به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله این عوامل می‌توان به: نوع دوره، شهر یا منطقه ای که در آن اقامت دارید و همچنین به سبک زندگی شما اشاره کرد. در اینجا برخی اطلاعات کلی راجع به شهریه و هزینه ها را می‌توانید مشاهده کنید.

هزینه های تحصیل:

بسیاری از دوره‌های  Studienkolleg دولتی در آلمان توسط دولت تامین مالی می شوند و شهریه دریافت نمی کنند. با این حال، ممکن است که دانشجویان ملزم به پرداخت برخی از هزینه های اداری باشند که به طور کلی در مقایسه با هزینه های تحصیل در کشورهای دیگر کمتر است.  این هزینه های بسته به دانشگاه، بین 100 تا 350 یورو در هر ترم متغیر است. این مبلغ را به طور معمول در ابتدای هر ترم باید پرداخت کنید.

کالج های خصوصی:

برخی از موسسات خصوصی ممکن است در قبال دوره های مقدماتی ارائه شده، مبالغی را دریافت کنند. هزینه ها بسته به موسسه می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. این هزینه ها از حدود 1000 یورو در هر ترم آغاز می‌شوند.

هزینه های زندگی:

هزینه زندگی در آلمان بر اساس شهر متفاوت است. هزینه های زندگی در شهرهای بزرگتر معمولاً بالاتر است. این هزینه ها شامل هزینه‌ی مسکن، غذا، حمل و نقل، بیمه درمانی و هزینه های متفرقه می شود. هزینه های زندگی ماهانه برای یک دانشجو بسته به محل زندگی و سبک زندگی می تواند از حدود 700 یورو تا 1000 یورو یا بیشتر متغیر باشد.

گذراندن دوره فاندیشن برای چه افرادی ضروری‎‌ است؟

دانش آموزان بین‌المللی:

هزینه زندگی در آلمان بر اساس شهر متفاوت است. هزینه های زندگی در شهرهای بزرگتر معمولاً بالاتر است. این هزینه ها شامل هزینه‌ی مسکن، غذا، حمل و نقل، بیمه درمانی و هزینه های متفرقه می شود. هزینه های زندگی ماهانه برای یک دانشجو بسته به محل زندگی و سبک زندگی می تواند از حدود 700 یورو تا 1000 یورو یا بیشتر متغیر باشد.

دانش آموزان بین‌المللی:

مدرک دیپلم بسیاری از دانش آموزان بین المللی ممکن است مورد تائید سیستم آموزشی آلمان نباشد. غیر از تفاوت در سیستم آموزشی، مهارت زبان یا عوامل دیگر نیز می‌توانند موجب رد صلاحیت دانش آموزان بشود. برای بررسی مورد تائید بودن مدرک خود می‌توانید از این سایت کمک بگیرید.

پیشینه تحصیلی:

دانش‌آموزانی که تحصیلات متوسطه خود را به پایان رسانده‌اند اما فاقد صلاحیت‌های موضوعی خاص مورد نیاز برای برنامه دانشگاهی انتخابی خود هستند، ممکن است نیاز به گذراندن این دوره‌ داشته باشند. برای مثال، اگر دانش‌آموزی بخواهد در رشته مهندسی در آلمان تحصیل کند، اما فاقد پیش‌زمینه ریاضی یا علوم لازم باشد، دوره فاندیشن می‌تواند این شکاف را پر کند.

مهارت زبانی:

از آنجایی که بسیاری از برنامه ها در آلمان به زبان آلمانی تدریس می‌شوند، دانشجویان بین المللی، به ویژه کسانی که از کشورهای غیر آلمانی زبان هستند، ممکن است نیاز به کسب مهارت سطح مشخصی از زبان آلمانی داشته باشند. دوره فاندیشن اغلب شامل دوره های فشرده زبان می‌باشد تا از میزان آمادگی زبانی دانش آموزان اطمینان حاصل شود.

به طور کلی، دانشجویان در حین تحصیل در Studienkolleg ها در طول ترم اجازه کار ندارند. با این حال، در صورت نیاز می توان از وقفه بین ترم ها برای انجام کار های نیمه وقت یا تمام وقت استفاده کرد.

The Public University of Bayreuth in Germany

الزامات رشته‌های تحصیلی خاص:

برخی از رشته‌های تحصیلی در آلمان ممکن است شرایط یا پیش نیازهای اضافی داشته باشند. دانش آموزانی که از این معیارهای خاص برخوردار نیستند، برای کسب مهارت ها و دانش لازم نیاز به گذراندن دوره‌ی یکساله‌ فاندیشن دارند.

شرایط و مراحل شرکت در دوره فاندیشن چیست؟

انتخاب دانشگاه مناسب:

هزینه های تحصیل و همچنین امکان ادامه‌ی تحصیل شما پس از اتمام دوره فاندیشن ، به این مرحله بستگی دارد در نتیجه برای انتخاب دانشگاه مناسب ابتدا باید با تفاوت انواع دانشگاه ها در آلمان آشنا شوید.

به طور کلی کالج هایی را که دوره فاندیشن را ارائه می‌دهند می‌توان به دو دسته‌ی  علمی کاربردی یا Fachhochschule و دانشگاهی یا Universität تقسیم کرد. کالج های علمی کاربردی برنامه های متفاوتی برای متقاضیان تحصیل در رشته های هنر، علوم اجتماعی و دوره های فنی و مهندسی ارائه می‌دهد.

دوره های فاندیشن ارائه شده توسط کالج های دانشگاهی شامل برنامه های تحصیلی در رشته های انسانی، مدیریت و اقتصاد، علوم طبیعی، پزشکی و زبان های خارجی هستند.

در صورت تحصیل دوره فاندیشن در کالج های علمی و کاربردی، پس از اتمام دوره تنها اجازه‌ی ادامه تحصیل در همان دانشگاه ها را خواهید داشت در صورتی که اگر کالج های دانشگاهی را انتخاب کنید، می‌توانید پس از اتمام دوره فاندیشن در هر دانشگاهی، آکادمیک یا علمی-کاربردی، ادامه تحصیل دهید.

غیر از تقسیم بندی ذکر شده، کالج های آلمان را می‌توان به دسته کالج های دولتی و یا خصوصی نیز تقسیم کرد که همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، کالج های دولتی هزینه ای به عنوان شهریه دریافت نمی‌کنند اما برای ورود به کالج های خصوصی باید شهریه بپردازید.

کالج های خصوصی نیز می‌توانند state-approved  یا state-recognized  باشند. کالج های state-recognized مجاز به اعطای مدرک FSP می‌باشند در صورتی که کالج های state-approved امکان صدور این مدرک را ندارند و دانشجویانی که در کالج های state-approved درس می‌خوانند باید یا در  کالج های state-recognized و یا در مراکز مورد تائید دولت در آزمون  FSPشرکت کنند.

مدرک FSP مدرکی است که در پایان دوره‌ی یکساله‌ی فاندیشن خود برای ورود به دانشگاه های آلمان به آن نیاز خواهید داشت.

شرکت در آزمون ورودی:

در صورت انتخاب دانشگاه دولتی در آلمان برای ادامه تحصیل، باید ابتدا در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کرده و پس از کسب نمره لازم، امکان شرکت در دوره فاندیشن را خواهید داشت. برای دانشگاه های خصوصی در آلمان نیازی به شرکت در آزمون ورودی نخواهید داشت.

نمره زبان:

برای شرکت در دوره‌ی  Studienkollegشما باید حداقل سطح B1 زبان آلمانی را کسب کنید. اگر قبل مهاجرت زبان آلمانی را به اندازه کافی یاد نگرفته اید، می توانید ابتدا در یک دوره زبان در آلمان شرکت کنید. در برخی از دانشگاه ها، زمانی که شما برای پذیرش در دوره  Studienkollegیا همان foundation درخواست می دهید، این دوره در نظر گرفته می شود.

گواهی تمکن مالی در حدود 11000 یورو

ویزا

انواع دوره‌های کالج در آلمان

در این بخش دوره های ارائه شده در انواع کالج ها برای رشته های مختلف را بررسی خواهیم کرد.

دوره های ارائه شده در کالج های دانشگاهی:

  • W-course: برای دانشجویان اقتصاد و علوم اجتماعی
  • G-course: مناسب دانشجویان زبان و تاریخ آلمانی و علوم انسانی
  • T-course: برای علاقه مندان به تحصیل در مباحثی مانند ریاضیات و علوم طبیعی
  • S-course: مختص دانشجویان زبان
  • M-course : مناسب برای متقاضیان پزشکی، زیست شناسی و داروسازی

دوره های ارائه شده در کالج های علمی کاربردی:

  • TI-course: مختص دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته های فنی و مهندسی.
  • W-course: مناسب دانشجویان علاقه‌مند به رشته اقتصاد.
  • GD-course: دوره‌ی مربوط به متقاضیان تحصیل در رشته های هنری.
  • SW-course: دوره‌ مناسب متقاضیان تحصیل در علوم اجتماعی.

دوره foundation آلمان چه مزایایی دارد؟

  • تقویت مهارت زبانی:
    آشنایی با زبان کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید از اصلی ترین معیار های موفقیت و برقراری ارتباط موثر در آن کشور است. به هر جای جهان که مهاجرت کنید با برخورداری از سطح قابل قبول زبان آن کشور از موقعیت های بهتری برای کار و تحصیل بهره‌مند خواهید شد. گذراندن دوره‌ی فاندیشن تاثیر به سزایی در تقویت مهارت زبان آلمانی شما خواهد داشت.

  • سازگاری با فرهنگ و محیط:
    زندگی و تحصیل در یک کشور خارجی برای بسیاری از دانشجویان یک شوک فرهنگی بزرگ است. شرکت در این دوره‌ی یکساله فرصتی استثنایی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند تا با فرهنگ، سبک زندگی و سیستم تحصیلی آلمان آشنا شوند.

  • پشتیبانی تحصیلی:
    پشتیبانی تحصیلی از تمام دانش آموزان به صورت شخصی، به آنها این امکان را می‌دهد تا با کمترین سختی بر چالش‎های درسی سال اول تحصیل خود غلبه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب