شرایط دریافت جاب آفر آلمان

جاب آفر آلمان

دریافت جاب آفر آلمان به چه معناست؟

اگر به دنبال کار و زندگی در یکی از پیشرفته‌ترین و ثروتمندترین کشورهای اروپا هستید، جاب آفر آلمان گزینه‌ی مناسبی برای شماست. دریافت جاب آفر آلمان به معنای پیشنهاد شغلی از یک شرکت آلمانی به یک شهروند خارجی است که امکان اخذ ویزای کار و اقامت آلمان را برای فرد دریافت کننده‌ فراهم می‌کند. با این ویزا، شما می‌توانید به آلمان سفر کنید و در آنجا به کار خود مشغول شوید.

همچنین، می‌توانید از امکانات اجتماعی و بهداشتی آلمان بهره مند شوید و پس از مدتی، اقدام به درخواست شهروندی یا اقامت دائم آلمان کنید. جاب آفر آلمان یک فرصت طلایی برای کسانی است که رویای زندگی در یک کشور امن، پویا و مدرن را در سر دارند و می‌خواهند از بازار کار رقابتی و متنوع آلمان بهره ببرند.

اما چگونه جاب آفر آلمان را دریافت کنیم و مراحل دریافت جاب آفر آلمان و اخذ ویزای کار و اقامت چیست؟ در ادامه این مقاله، به این سوالات پاسخ خواهیم داد و با مزایا و معایب جاب آفر آلمان آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید.

شرایط جاب آفر آلمان

مزایای دریافت جاب آفر آلمان چیست؟

برای افرادی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند، دریافت پیشنهاد شغلی نسبت به سایر روش های مهاجرت مانند گذراندن دوره کارآموزی، تحصیل در دانشگاه، ازدواج و غیره، مزایای متعددی به همراه دارد و به همین دلیل می‌تواند یکی از بهترین روش های مهاجرت به آلمان باشد، از جمله مزایای دریافت جاب آفر آلمان:

  • امکان دریافت سریعتر اقامت دائم: با داشتن پیشنهاد شغلی، می‌توانید برای ویزای کار و مجوز اقامت اقدام کنید و ظرف 2 تا ۴ سال تحت شرایط خاص، اقامت دائم آلمان را دریافت کنید. اخذ اقامت دائم آلمان از طریق سایر روش ها مانند تحصیل یا ازدواج ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.
  • امنیت مالی: با داشتن پیشنهاد شغلی، پس از ورود به آلمان، یک منبع درآمد تضمین شده خواهید داشت که بار مالی مستقر شدن در کشور جدید را کاهش می‌دهد.
  • حقوق و مزایای مناسب: حقوق و مزایای شغلی در آلمان به طور کلی بالا است و شامل مواردی مانند بیمه درمانی، بازنشستگی و مرخصی های با حقوق می‌شود.
  • روند ساده‌تر درخواست ویزا: فرآیند درخواست ویزا با داشتن پیشنهاد شغلی به طور کلی نسبت به سایر روش ها ساده‌تر در نظر گرفته می‌شود. ضمناً کارفرما طی تمام مراحل اداری حامی شما خواهد بود.
  • امنیت شغلی: قوانین کار در آلمان از حقوق کارگران به طور کامل حمایت می‌کند و امنیت شغلی بالایی را برای آنها فراهم می‌کند.
  • کیفیت زندگی بالا: آلمان از نظر کیفیت زندگی در رتبه های بالایی قرار دارد و از نظر شاخصه ایی مانند سلامتی، آموزش و رفاه اجتماعی در سطح بالایی قرار دارد.
  • فرصت های یادگیری: آلمان به دلیل سیستم آموزشی قوی خود، فرصت های یادگیری و ارتقای مهارت های شغلی را برای افراد فراهم می‌کند.
دریافت جاب آفر آلمان

معایب دریافت جاب آفر آلمان

با وجود مزایای بسیار، مهاجرت به آلمان از طریق دریافت جاب آفر عاری از مشکل نیست و بهتر است که برخی از معایب احتمالی را نیز در نظر بگیرید.

 رقابت بالا: بسته به زمینه کاری و صلاحیت های شما، دریافت پیشنهاد شغلی در آلمان می‌تواند رقابتی باشد. برای متمایز شدن از سایر متقاضیان، بهتر است رزومه قوی و مرتبط و شبکه سازی فعال داشته باشید.

نیاز به تسلط به زبان آلمانی: با وجود اینکه که صحبت به زبان انگلیسی در شرکت های آلمانی رایج است و امکان دریافت جاب آفر بدون مدرک زبان آلمانی نیز وجود دارد، تسلط به زبان آلمانی شانس دریافت پیشنهاد شغلی را افزایش می‌دهد و برای زندگی در آلمان لازم است.

شرایط دریافت ویزای جاب آفر آلمان

شرایط دریافت ویزای جاب آفر آلمان

  • مدرک تحصیلی: حداقل مدرک لیسانس و یا برای بعضی مشاغل، مدرک کارشناسی ارشد مورد تائید آلمان برای دریافت جاب آفر از سوی کارفرمایان آلمانی نیاز است.

  • شرط سنی: دریافت ویزای کاری آلمان برای سنین زیر 45 سال با ریسک پایین تری مواجه است.

  • مهارت زبانی: با داشتن مدرک B2 زبان آلمانی می‌توانید ارتباط موثری با کارفرمایان آلمانی برقرار کنید و فرصت های شغلی بیشتری پیش روی شما خواهد بود. اما داشتن حداقل مدرک آیلتس 5.5 نیز می‌توانید برای کار در شرکت های بین‌المللی مفید باشد.

  • تمکن مالی

داشتن سابقه کاری 3 تا 5 ساله برای بعضی از مشاغل مورد نیاز است.

مراحل دریافت جاب آفر آلمان چیست؟

پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب

اولین مرحله از مراحل اخذ جاب آفر آلمان، پیدا کردن موقعیت شغلی است. توجه داشته باشید که گرفتن پیشنهاد کاری تنها در صورتی ممکن است که برای شغل و موقعیت مورد نظر کارفرما، نیروی کاری در آلمان وجود نداشته باشد.

از طریق سایت  make it in Germany می‌توانید لیست پیشنهادات شغلی موجود در آلمان را بررسی کنید. همچنین می‌توانید از دیگر پلتفرم های آنلاین کاریابی و سایت های جاب آفر مانند Linkedin، indeed، Stepstone و … برای یافتن شغل استفاده کنید و یا از موسسات مهاجرتی و کاریابی داخل ایران برای یافتن شغل در آلمان کمک بگیرید.

تهیه و تکمیل مدارک مورد نیاز برای جاب آفر آلمان و ارسال رزومه:

پس از یافتن شغل مورد نظر، باید رزومه و نامه درخواست خود را به شرکت ارسال کنید.

مصاحبه

معمولاً در صورت تأیید رزومه شما توسط شرکت، برای مصاحبه با شما تماس گرفته خواهد شد.

دریافت جاب آفر

در صورت موفقیت در مصاحبه و پس از مذاکره و توافق بر سر حقوق و امضای قرارداد کاری، شرکت جاب آفر را برای شما صادر خواهد کرد.

دریافت ویزا

پس از دریافت جاب آفر، می‌توانید برای ویزای کار آلمان درخواست دهید. با توجه به نوع کار و جاب آفر دریافتی نوع ویزای کاری شما نیز متفاوت خواهد بود. در صورت عقد قرارداد فصلی حداکثر 6 ماهه ویزای کار موقت و کوتاه مدت و در صورتی که کار شما بیشتر از این میزان طول بکشد ویزای کاری بلند مدت (حداکثر دو ساله با قابلیت تمدید) دریافت خواهید کرد.

مهاجرت از طریق جاب آفر

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت از طریق جاب آفر

  • رزومه:
    رزومه شما باید به زبان آلمانی یا انگلیسی و به روز باشد و شامل اطلاعات مربوط به تحصیلات، تجربیات کاری و مهارت های شما باشد.

  • پورتفولیو یا نمونه کار:
    با توجه به نوع شغل و رشته خود ممکن است نیاز به ارائه نمونه کار و یا پورتفولیو داشته باشید.

  • نامه درخواست یا بوربونگ (Bewerbung):
    نامه درخواست شما باید به زبان آلمانی یا انگلیسی نوشته شود و انگیزه شما برای کار در آلمان و تناسب شما با شغل مورد نظر را شرح دهد.

  • مدارک تحصیلی:
    مدارک تحصیلی شما باید ترجمه شده و به تأیید سفارت آلمان رسیده باشد.

  • گواهی مهارت:
    اگر گواهینامه ی مهارت خاصی دارید، باید آنها را ترجمه و به تأیید سفارت آلمان برسانید.

  • پاسپورت:
    پاسپورت شما باید حداقل تا شش ماه پس از تاریخ ورود به آلمان اعتبار داشته باشد.

  • عکس:
    دو قطعه عکس پرسنلی جدید.

  • تمکن مالی جاب آفر آلمان:
    برای اثبات توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی در آلمان باید تمکن مالی ارائه کنید که حدود 850 یورو در ماه است.

هزینه دریافت جاب آفر آلمان

به غیر از هزینه های مربوط به تمکن مالی، اخذ ویزا و معادل سازی مدارک تحصیلی، هزینه مهاجرت از طریق جاب آفر آلمان به طور کلی مقدار ناچیزی است. هزینه درخواست ویزای کاری در سفارت آلمان نیز برابر با 75 یورو است.

لیست بهترین مشاغل برای دریافت جاب آفر آلمان

همانطور که پیشتر گفته شد، دریافت جاب آفر آلمان بسیار رقابتی است و تنها می‌توانید برای موقعیت های شغلی ای اقدام کنید که نیروی کار مناسب و کافی برای انجام آن در آلمان وجود نداشته باشند.

از این رو، بدیهی است که با داشتن مهارت خاص و اقدام برای مشاغل مورد نیاز آلمان شانس بهتری برای دریافت پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمایان این کشور خواهید داشت و بهترین مشاغل برای مهاجرت به آلمان در واقع همان مشاغلی هستند که در آلمان با کمبود نیروی کار مواجه‌اند. در ادامه Whitelist یا لیست مشاغل مورد نیاز آلمان در سال 2024 را بررسی می‌کنیم:

  • متخصصان IT: شامل علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، علم داده، امنیت سایبری، رباتیک، بلاک چین، طراحی تجربه کاربر (UX design)و ….. . شرکت های بسیاری در حوزه فناوری در آلمان وجود دارند که به دنبال نیروی کار متخصص و ماهر در زمینه های مرتبط با فناوری اطلاعات هستند. همچنین با وجود بازار داغ هوش مصنوعی و machine learning در جهان، با تخصص در این حوزه ها از آینده شغلی مناسبی در آلمان برخوردار خواهید شد.

  • پزشکان، پرستاران و کادر درمان و حوزه سلامت: از پرتقاضا ترین و مورد نیاز ترین رشته ها و مشاغل در آلمان مشاغل مرتبط به حوزه سلامت شامل پزشکی عمومی، انواع تخصص های پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، فیزیوتراپی، گفتار درمانی، علوم دارویی و…. هستند. آلمان همچنین نیاز ویژه ای به پرستاران مجرب دارد و پرستاری در چند سال اخیر در Whitelist مشاغل محبوب در آلمان به چشم می‌خورد.

  • مهندسان: انواع رشته ها و زیر مجموعه های مهندسی مانند: مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، مهندسی معماری، برق، مواد  و ….  از جمله رشته های پر تقاضا و مهارت های مورد نیاز در آلمان هستند.

  • مدیران: با داشتن تخصص در زیرمجموعه های رشته مدیریت مثل: مدیریت گردشگری و هتل ها، مدیریت بازرگانی، امور مالی و تجارت بین المللی می‌توانید به دریافت جاب آفر و انجام کار با در آمد نسبتاً بالا در آلمان امیدوار باشید.

  • متخصصان حوزه حمل و نقل: یکی از مهم‌ترین بخش های اقتصاد آلمان را لجستیک و حمل و نقل کالا تشکیل می‌دهد و روزانه چندین هزار درخواست باربری کالا در آلمان به ثبت می‌رسد. حمل و نقل مسافر نیز برای اقتصاد و جامعه آلمان اهمیت زیادی دارد و آلمان به شدت به راننده های ماهر نیاز دارد.

  • صنعتگران، هنرمندان و مشاغل فنی: طراحی گرافیک، نجاری، مشاغل مربوط به ساخت و ساز، مشاغل مرتبط با صنعت پوشاک، تولید مواد غذایی خانگی و …. نیز در آلمان تقاضای زیادی دارند.
جاب آفر و ویزای جاب سیکر آلمان

مقایسه جاب آفر و ویزای جاب سیکر آلمان

پیشتر هم اشاره کردیم که جاب آفر به معنی دریافت پیشنهاد کاری از یک کارفرمای آلمانی است. اما جاب سیکر (Job seeker) یا جستجوی کار یک نوع ویزاست که همانطور که از اسم آن هم مشخص است، به شما اجازه می‌دهد تا مدت 6 ماه با داشتن این ویزا به آلمان رفته، و به دنبال کار باشید.

در واقع ویزای جاب سیکر آلمان می‌تواند یکی از راه های دریافت جاب آفر آلمان باشد.

پس از 6 ماه اقامت در آلمان  با ویزای جستجوی کار اگر موفق به دریافت جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از سوی کارفرما شدید می‌توانید برای اخذ ورک پرمیت و اجازه اقامت در آلمان درخواست کنید اما در صورتی که موفق به دریافت جاب آفر نشوید، امکان تمدید ویزای جاب سیکر وجود ندارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب