بهترین راه های مهاجرت به آلمان

انواع راه های مهاجرت به آلمان

اگر شما هم رویای مهاجرت به آلمان را در سر دارید، باید بگوییم رسیدن به این رویا و زندگی و اقامت در قطب صنعت و غول اقتصاد اروپا، بهره‌مندی از بهترین کیفیت آموزش رایگان، و لذت بردن از فرهنگ غنی و جذاب این کشور، چندان هم دور از دسترس نیست.

مهاجرت به آلمان از روش های گوناگونی از جمله : مهاجرت تحصیلی، درخواست پناهندگی، مهاجرت کاری، مهاجرت از طریق ازدواج، و…. امکان پذیر است.

که در ادامه‌ی مطلب به همه‌ی راه های مهاجرت به این کشور می‌پردازیم. برای پیدا کردن بهترین روش و مسیر مهاجرت خود به آلمان همچنین می‌توانید در هر زمانی با کارشناسان ما مشاوره داشته باشید.

نگاهی به کشور آلمان

پایتخت

برلین

مهم‌ترین شهرها

برلین، هامبورگ، مونیخ، دوسلدورف، کلن

جمعیت

83 میلیون نفر (آمار سال 2023)

نرخ بیکاری

3 درصد

زبان رسمی

آلمانی

آب و هوا

معتدل و مایل به سرد

واحد پول

یورو

راه های مهاجرت به آلمان ( 6 روش مهاجرت به آلمان)

چگونه به آلمان مهاجرت کنیم؟

مهاجرت به آلمان و دریافت اقامت این کشور از راه‌ها و روش‌های مختلفی امکان پذیر است از جمله:

  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت از طریق آوسبیلدونگ
  • مهاجرت از طریق کارآفرینی و ثبت شرکت
  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق تولد فرزند
مهاجرت و زندگی در آلمان

مهاجرت تحصیلی

راحت‌ترین روش مهاجرت به آلمان

کشور آلمان از یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان برخوردار است و دانش‌آموزان و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی می‌توانند به صورت رایگان از این سیستم آموزشی قدرتمند بهره ببرند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان یکی از بهترین و آسانترین راه های مهاجرت به این کشور برای علاقه‌مندان است. همچنین بازار کار جهانی و نیاز آلمان به نیروی کار متخصص، شرایط اقامت پس از تحصیل در این کشور را بسیار آسان کرده.

دانشجویان پس از تحصیل در آلمان می‌توانند برای ویزای جستجوی کار 18 ماهه درخواست دهند و بدین ترتیب 18 ماه پس از تحصیل فرصت خواهند داشت تا در این کشور به دنبال کار بگردند و ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

با توجه به اینکه آلمان پایین‌ترین نرخ بیکاری را در اروپا دارد، می‌توان گفت پیدا کردن کار پس از تحصیل برای فارغ‌التحصیلان به راحتی ممکن است و نیازی نیست از این بابت نگرانی‌ای داشته باشند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان در یک نگاه

شرایط تحصیل

کارشناسی

کارشناسی ارشد

دکتری

شرایط سنی

18 تا 21 سال

21 تا 31 سال

31 تا 41 سال

مدرک زبان

آلمانی B1

آلمانی B2

انگلیسی 6.5

انگلیسی 7

آلمانی B2/C1

هزینه دانشگاه

تقریباً رایگان

تقریباً رایگان

تقریباً رایگان

طول تحصیل

3-4 سال

2 سال

4-6 سال بسته به شخص

مراحل مهاجرت به آلمان

شرایط سنی تحصیل در آلمان

برای اینکه برای دریافت پذیرش از دانشگاه و اخذ ویزا به مشکل برنخورید بهتر است بین مقاطع تحصیل شما گَپ یا فاصله زیادی نباشد و شرایط سنی لازم برای تحصیل در هر مقطع را داشته باشید.

برای تحصیل کارشناسی در آلمان بهتر است سن متقاضیان بین 18 تا 21 سال باشد. سن مناسب برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بین 21 تا 31 سال است و اگر بیشتر از 31 سال سن دارید احتمال ریجکتی ویزای تحصیلی شما بالا خواهد بود.

برای تحصیل دکتری محدودیت سنی خاصی وجود ندارد اما بین 31 تا 41 سال سن احتمال ریجکتی شما را کاهش می‌دهد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل مقطع کارشناسی

مهم‌ترین نکته‌ای که برای تحصیل کارشناسی در آلمان باید بدانید این است که دانش‌آموزان آلمانی بر خلاف ایران و برخی دیگر از کشورها پس از 13 سال مدرک دیپلم مورد نیاز برای ورود به دانشگاه را کسب می‌کنند.

 در نتیجه اگر شما در ایران فقط 12 سال برای دریافت مدرک درس خوانده باشید ممکن است مدرک دیپلم شما برای ورود به دانشگاه کافی نباشد و قبل از ورود به دانشگاه نیاز به گذراندن دوره‌ی یکساله در کالج‌های آلمان داشته باشید.

برای آشنایی کامل با دوره‌ی کالج در آلمان حتما مقاله‌ی دوره فاندیشن را مطالعه نمایید.

اگر شرایط شما برای تحصیل مستقیم در دوره‌ی کارشناسی مناسب بود و موفق به دریافت گواهی HZB شدید، در مرحله‌ی بعد باید به دنبال دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان باشید. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است و در دانشگاه‌های خصوصی می‌تواند به 15000 یورو در سال هم برسد.

برنامه‌های موجود به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی نیز محدودترند و بهتر است برای تحصیل در این مقطع حداقل تا سطح B1 به زبان آلمانی مسلط باشید.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل کارشناسی ارشد

همانطور که پیش‌تر گفتیم تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است. علاوه بر این، تعداد برنامه‌های ارائه شده به زبان انگلیسی در مقطع ارشد بیشتر از مقطع کارشناسی است و متقاضیان می‌توانند با مدرک آلمانی یا زبان انگلیسی در مقطع فوق لیسانس در آلمان تحصیل کنند.

دانشجویان بین‌المللی در آلمان اجازه‌ی کار نیز دارند و می‌توانند 120 روز کامل یا 240 نیم‌روز کار کنند. همچنین بورسیه‌های متنوعی وجود دارد که هزینه زندگی شما در آلمان را پوشش می‌دهند.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل دکتری

گرچه آشنایی با زبان آلمانی برای اقامت در آلمان می‌تواند کمک کننده باشد اما می‌توان گفت برای تحصیل دکتری در آلمان نیاز به تسلط به زبان آلمانی نخواهید داشت زیرا اکثر برنامه‌های ارائه شده در مقطع دکتری به زبان انگلیسی هستند.

در این مقطع نیز علاوه بر دریافت حقوق برای کارهای پژوهشی، امکان دریافت بورسیه را خواهید داشت. دو راه برای تحصیل دکتری در آلمان وجود دارد، در روش اول که روش سنتی و محبوب تحصیل دکتری محسوب می‌شود.

متقاضی ابتدا باید پروپوزال دقیق و روشنی از تحقیقات خود ارائه دهد و سپس با اساتیدی که در روش دوم موسوم به دکتری ساختاریافته، متقاضیان با توجه به سابقه تحصیلی و شغلی خود نسبت به دریافت پذیرش در پوزیشن‌های ارائه شده توسط اساتید یا موسسات آموزشی اقدام می‌نمایند.

مهاجرت با ویزای آوسبیلدونگ آلمان: پلی میان کار و تحصیل

در سالهای اخیر و با روند منفی رشد جمعیت در آلمان، نیاز به نیروی کار متخصص بیش از پیش در این کشور حس می‌شود. ویزای آوسبیلدونگ آلمان یکی از انواع راه های مهاجرت به آلمان و راهکار دولت آلمان برای جبران کمبود نیروی کار جوان این کشور است.

آوسبیلدونگ به معنای کار آموزی می‌باشد و برای متقاضیانی است که می‌خواهند امکان تحصیل و کار و دریافت حقوق را در کنار هم داشته باشند بهترین انتخاب است. آوسبیلدونگ انواع مختلفی دارد اما به صورت کلی تلفیقی از تحصیل  همراه با کارآموزی در یک شرکت آلمانی می‌باشد.

برای دریافت ویزای آوسبیلدونگ (غیر از آوسبیلدونگ پرستاری) بهتر است کمتر از 32 سال سن داشته باشید و همچنین به مدرک زبان آلمانی در سطح B1 یا B2 نیاز خواهید داشت.

مهاجرت کاری به آلمان

مهاجرت کاری به آلمان

مهاجرت کاری به آلمان یکی از محبوب‌ترین راه های مهاجرت به این کشور است. راه‌های متفاوتی برای مهاجرت کاری وجود  دارد که در ادامه هریک را به تفکیک بررسی خواهیم کرد.

مهاجرت از طریق ویزای جستجوی کار (job seeker) آلمان

با داشتن ویزای جاب سیکر آلمان شما می‌توانید تا شش ماه در این کشور اقامت داشته و به دنبال دریافت پیشنهاد شغلی باشید. البته هر کسی نمی‌تواند برای این ویزا درخواست دهد.

داشتن حداقل مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد، تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی و داشتن سابقه کار اجرایی در رشته تحصیلی از جمله شرایط دریافت ویزای جستجوی کار آلمان است. مدارک لازم برای ویزای جاب سیکر شامل:

  • رزومه یا CV
  • دو قطعه عکس گذرنامه‌ای
  • فرم تکمیل شده‌ی درخواست ویزا
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • پاسپورت معتبر به همراه دو کپی
  • مدارک معادل سازی شده تحصیلی
  • مدارک مرتبط با سوابق کاری
  • انگیزه‌نامه
  • گواهی بیمه درمانی
  • تمکن مالی (حداقل 5118 یورو)

هزینه دریافت این ویزا نیز 75 یورو می‌باشد و دریافت آن معمولاً حدود 4 تا 6 هفته کاری زمان می‌برد. حتی اگر به زبان آلمانی تسلط ندارید باید تمامی مدارک نام برده را به زبان آلمانی ترجمه کرده و تحویل دهید.

اگر ظرف شش ماه اعتبار ویزای خود، شغلی پیدا کردید، می توانید برای اخذ اجازه کار و اجازه اقامت در آلمان درخواست دهید.

توجه داشته باشید که اگر طی شش ماه اقامت در آلمان موفق به دریافت پیشنهاد شغلی نشوید، امکان تمدید ویزای جستجوی کار برای شما وجود ندارد و باید به کشور خود برگردید.

مشاغل پر طرفدار در آلمان

مهاجرت از طریق دریافت Job offer یا پیشنهاد شغلی

در این روش شما در صورتی می‌توانید ویزای کاری آلمان را دریافت کنید که از طرف کارفرما در آلمان برای شما دعوتنامه یا پیشنهاد شغلی ارسال شده باشد.

معمولاً افراد با دانش فنی خاص در رشته‌ها و تخصص‌هایی که در آلمان با کمبود نیرو مواجه هستند می‌توانند کاندید خوبی برای این روش از مهاجرت کاری باشند. برای پیدا کردن پیشنهاد شغلی وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های کاریابی آلمان نظیر: arbeitsagentur.de ، indeed و stepstone کمک بگیرید.

برخی از مشاغل مورد نیاز آلمان شامل: پرستاری، IT، حسابداری و رشته‌های مهندسی می‌باشند.

مهاجرت به آلمان از طریق ثبت شرکت و کارآفرینی

اگر قصد دارید با سرمایه‌گذاری در آلمان، اقامت این کشور را نیز دریافت کنید راه‌اندازی یک بیزنس و ثبت شرکت در آلمان بهترین گزینه پیش روی شماست. البته ثبت شرکت در آلمان شرایطی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • ارائه بیزنس پلن قوی
  • اثبات ایجاد اشتغال برای افراد مقیم آلمان
  • اثبات سودآوری و مفید بودن طرح برای اقتصاد آلمان

پس از ثبت شرکت شما سه سال اقامت موقت در آلمان خواهید داشت. پس از سه سال اقامت موقت به اقامت دائم تغییر پیدا خواهد کرد و پس از 6 سال می‌توانید برای دریافت شهروندی آلمان درخواست دهید.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت در آلمان بسته به شرایط و نوع شرکت فرق می‌کند اما می‌توان گفت حدوداً با 25 هزار یورو می‌توانید برای ثبت یک شرکت GmbH (شرکت با مسئولیت محدود) در آلمان اقدام نمایید.

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

ازدواج با یک فرد تبعه یا مقیم آلمان نیز یکی از راه‌های مهاجرت به این کشور است. اما باید توجه داشته باشید که برای جلوگیری از سواستفاده برخی از افراد، شرایط مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج کمی سخت‌گیرانه است و تمامی مدارک به دقت بررسی می‌شود تا امکان ازدواج صوری و… از افراد سودجو سلب شود.

از جمله شرایط مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج: ثبت رسمی ازدواج، اثبات تمکن مالی کافی برای دو نفر توسط شخص مقیم آلمان، تسلط به زبان آلمانی تا سطح A1 برای شخصی که قصد مهاجرت به آلمان از این طریق را دارد، می‌باشد.

اعتبار ویزای ازدواج آلمان یک ساله است و پس از پایان یک سال، امکان تمدید مجدد آن وجود دارد. پس از 3 سال تمدید ویزای ازدواج متقاضیان امکان درخواست مستقیم اخذ تابعیت آلمان را خواهند داشت.

دریافت اقامت آلمان از طریق تولد فرزند

برای درک قوانین تابعیت آلمان از طریق تولد ابتدا باید با دو سیستم دریافت تابعیت یک کشور یعنی اصل خاک و اصل خون آشنا شوید. دریافت تابعیت یک کشور بر اساس اصل خاک یعنی اگر شخصی در خاک کشوری متولد شود می‌تواند تابعیت آن کشور را دریافت کند.

اما آلمان تابع اصل خون است. به این معنا که کودک تنها در صورتی تابعیت آلمان را خواهد گرفت که یکی از شروط زیر را دارا باشد:

  • پدر یا مادرش آلمانی باشند
  • پدر یا مادرش تابعیت آلمان را داشته باشند یا مدت طولانی (حداقل 8 سال) در این کشور اقامت داشته باشند.

توجه داشته باشید که تولد فرزند در آلمان منجر به دریافت اقامت یا تابعیت والدین نخواهد شد!

قبل از مهاجرت به آلمان بهتر است با برخی مفاهیم و قوانین مهاجرتی جدید آشنا شوید. در ادامه به معرفی این مفاهیم و قوانین می‌پردازیم.

فرصت مهاجرت کارگران ماهر به آلمان

بلو کارت آلمان چیست؟

بلو کارت یا (blue card) آلمان مجوز کار و اقامت در آلمان است که برای افرادی صادر می شود که بتوانند با کار در مشاغل مورد نیاز آلمان، مشکل کمبود نیروی این کشور را حل کنند. با داشتن این کارت می‌توانید پس از 3 سال برای دریافت اقامت دائم آلمان درخواست دهید. همچنین این کارت به همسر و فرزندان تحت تکلف فرد دارنده امکان دریافت مجوز اقامت در آلمان را نیز می‌دهد.

کارت شانس آلمان: فرصت طلایی مهاجرت!

کارت شانس آلمان یا Chancenkarte یکی از جدیدترین راهکارهای دولت آلمان برای جذب نیروی کار بیشتر و رفع مشکل کمبود نیروی کار در آلمان است. نحوه عملکرد کارت شانس آلمان تقریباً مشابه express entry کاناداست.

در واقع کارت شانس یک سیستم مهاجرتی مبتنی بر امتیاز، برای جذب کارکنان ماهر است. ماکسیمم امتیاز این سیستم امتیاز 14 است و حداقل امتیاز قابل قبول 6 امتیاز است.

جدول امتیازدهی کارت شانس آلمان

تحصیلات

ماکسیمم 4 امتیاز

سن

2 امتیاز برای زیر 35 سال/1 امتیاز برای 35 تا 45 سال

سابقه شغلی

ماکسیمم 3 امتیاز

تسلط به زبان آلمانی

ماکسیمم 3 امتیاز

تجربه حضور قبلی در آلمان

1 امتیاز

همسر

1 امتیاز در صورتی که همسر واجد شرایط کارت شانس باشد

اسپانسر شغلی

1 امتیاز

از اول ژوئن 2024 استفاده از این روش برای مهاجرت نیروی کار به آلمان ممکن خواهد شد.

سوالات متداول

پاسخ این سوال به نحوه مهاجرت شما به آلمان بستگی دارد.

اگر از طریق ویزای تحصیلی یا آوسبیلدونگ اقدام کرده‌اید: پس از دو سال (24 ماه) کار و پرداخت بیمه بازنشستگی،

 اگر از طریق ازدواج یا ویزای پیوست خانواده به آلمان مهاجرت کرده‌اید: پس از 3 سال،

 از طریق پناهندگی بسته به سطح زبانی و در آمد: بین 3 تا 5 سال،

 از طریق ثبت شرکت: پس از 3 سال،

و اگر دارنده بلوکارت آلمان هستید باتوجه به سطح زبانی بین 21 تا 33 ماه زمان لازم است تا بتوانید برای دریافت اقامت دائم آلمان درخواست دهید.

بله، از طریق ویزای الحاق خانواده یا (family reunion)  می‌توان برای پیوستن به : همسر یا نامزد قانونی، پدر و مادر و یا فرزندان خود که مقیم آلمان هستند استفاده کرد.

راه های مهاجرت به آلمان شامل: مهاجرت تحصیلی، کاری، ثبت شرکت و سرمایه گذاری، ازدواج، تولد و دوره های آوسبیلدونگ می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب