زندگی دانشجویی در ایتالیا

زندگی دانشجویی در ایتالیا

ایتالیا در میان دانشجویان بین‌المللی، یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای زندگی و تحصیل در طی یک مهاجرت تحصیلی است.

این کشور نه تنها به دلیل مکان‌های خیره‌کننده و دیدنی‌اش، بلکه به دلیل وجود تعدادی موسسات دانشگاهی با کیفیت بالا، فرهنگ غنی و هزینه‌های تحصیل مقرون به صرفه، هر ساله شاهد هجوم رقابتی دانشجویان در هر سال تحصیلی است.

در این مقاله قصد داریم تا تمامی نکاتی را که برای لازم است تا برای زندگی دانشجویی در ایتالیا بدانید، شامل

  • هزینه‌ زندگی
  • شرایط فرهنگی
  • درآمد دانشجویی
  • کار دانشجویی
  • بیمه درمانی دانشجویان و ….

مورد بررسی قرار دهیم. 

زندگی دانشجویی در ایتالیا

زندگی اجتماعی در ایتالیا

زندگی دانشجویی در هر کشوری علاوه بر موارد تحصیلی، شامل یک بعد زندگی اجتماعی نیز است که می‌تواند گاه خوشایند و دلپذیر و گاه پر از چالش‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی باشد.

کشور ایتالیا دارای یک جامعه دانشجویی پر جنب و جوش و  مردمی خونگرم است که از دانشجویان بین‌المللی با آغوشی باز  استقبال می‌کنند. در نتیجه ایتالیا پر از فرصت‌های معاشرت و دوست‌یابی است.

اکثر دانشگاه ها دارای انجمن‌ها و باشگاه‌های دانشجویی هستند که رویدادها، فعالیت‌ها و سفرهای مختلفی را در طول سال برگزار می‌کنند تا تجربه‌ای اجتماعی منحصر به فرد را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم آورند.

مراحل مهاجرت به ایتالیا

تفاوت های فرهنگی در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا با فرهنگ خاص و غنی این منطقه همانطور که گفتیم به معنای قرار گرفتن در معرض یک فرهنگ متفاوت است که می‌تواند هم تجربه‌ای هیجان انگیز و هم چالش‌برانگیز باشد.

ایتالیا دارای آداب و رسوم و هنجارهای اجتماعی منحصر به فردی است که با آشنا شدن با این موارد بهتر می‌توانید در زندگی دانشجویی خود را با محیط آن وقف دهید.

به عنوان مثال، ایتالیایی ها اهمیت زیادی به خانواده می‌دهند و روابط اجتماعی اغلب حول وعده‌های غذایی و گردهمایی‌ها ایجاد می‌شود.

علاوه بر این، خوب است بدانید این فرهنگ خاص در سطح دانشگاه‌ها و موسسات عالی آن نیز رواج دارد به طرزی که دانشگاه‌های ایتالیا اغلب از سبک تدریس سنتی‌تری پیروی می‌کنند و دانشجویان بین المللی ممکن است به خوبی متوجه این موضوع شوند که اساتید ایتالیایی رسمی‌تر و سلسله مراتبی هستند و تاکید بیشتری بر عناوین و مدارک تحصیلی دارند.

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

پس از هزینه‌های تحصیل در ایتالیا، هزینه‌های مربوط به زندگی که شامل اسکان؛ خورد و خوراک، حمل و نقل و …. می‌باشد، عمده‌ترین هزینه‌های زندگی دانشجویی در ایتالیا را تشکیل می‌دهد.

دانشجویان بین المللی در ایتالیا باید میان 700 تا 1500 یورو در ماه برای هزینه‌های زندگی بپردازند. این هزینه ها شامل مواردی ذکر شده در بالا مانند اقامت، غذا، حمل و نقل عمومی، مسافرت محلی و/یا سرگرمی می‌شود.

البته بالید به این نکته توجه داشته باشید که  هزینه‌های پرداختی در هر شهر با شهر دیگر ایتالیا بدون شک متفاوت است.  برای مثال شهرهای رم و میلان نسبت به سایر شهرهای ایتالیا  از نظر هزینه زندگی دانشجویی شهرهای گران‌تری هستند.

در جدول زیر می‌توانید میانگین مخارج ماهانه زندگی دانشجویان در بهترین شهرهای دانشجویی ایتالیا را با یکدیگر مقایسه کنید:

شهر
مخارج زندگی به یورو (ماهانه)
میلان
900- 1500
رم
870- 1400
فلورانس
850- 1300
بولونیا
750- 1100
هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا

برای یک دانشجوی بین‌المللی هزینه تحصیلی از مهمترین دغدغه‌هایش به حساب یم‌آید. خوب است بدانید که شهریه در مدارس، موسسات و دانشگاه‌های ایتالیا بر اساس رشته مقطع تحصیلی و بسیاری فاکتورهای دیگر از فرد تا فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی هزینه تحصیل در ایتالیا در مقایسه با شهریه در کشورهای اروپایی دیگر، نسبتاً ارزان و مقرون به صرفه در نظر گرفته می‌شود.

برای اینکه شمای کلی و تصویر بهتری از هرینه‌های تحصیل در ایتالیا در ذهن داشته باشید، این هزینه‌ها به تفکیک دانشگاه‌های دولتی و خصوصی به شرح زیر است:

  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا: سالانه بین 900 تا 4000 یورو.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا: سالانه بین 6000 تا 20000 یورو.

در نتیجه انتظار می‌رود که اکثر دانشجویان بین المللی به طور متوسط ​​1500 یورو برای هر سال تحصیلی پرداخت کنند.

هزینه خورد و خوراک در ایتالیا

شما برای خرید مواد غذایی از سوپرمارکت‌های محلی ماهانه حدود 150 تا 200 یورو نیاز خواهید داشت. البته  اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای Lidl، Penny Market یا Esselunga را انتخاب کنید، می‌توانید مواد غذایی را با قیمتی پایین‌تر خریداری کنید.

منو رستوران‌های ایتالیایی، در وعده‌های اصلی (ناهار یا شام) با آنتی پاستو (که نوعی پیش غذا یا Appetizer) شروع می‌شود که از انواع غذاهای سرد، غذاهای دریایی و سبزیجات با قیمت‌هایی بین 8 تا 15 یورو تشکیل شده است.

علاوه بر این شما می‌توانید در رستوران‌های میان رده ایتالیایی، پاستا بین 6 تا 12 یورو و غذاهای اصلی از جمله ماهی و گوشت را با مبلغی بین 8 تا 16 یورو تهیه کنید.

هزینه خورد و خوراک در ایتالیا

خوب است این نکته را بدانید که رستوران‌های ایتالیایی هزینه نان را جداگانه روی فاکتور از شما دریافت می‌کنند که می‌تواند مبلغی بین 1 تا 2.50 یورو برای هر نفر محاسبه شود.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل دانشجویان در ایتالیا

حمل و نقل عمومی بی‌تردید ساده‌ترین، مقرون به صرفه‌ترین و راحت‌ترین روش برای جابه جایی در سطح شهر یا سفرهای دانشجویی در ایتالیا است.

بلیط ماهانه اتوبوس / تراموا / مترو برای دانشجویان بین 25 تا 45 یورو است که البته بسته به شهر زندگی متفاوت است.

شبکه قطار در ایتالیا یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین وسایل نقلیه عمومی است. کرایه‌های قطعا از حدود 20 یورو برای یک سفر با مسافت نزدیک آغاز می‌شود. اما به یاد داشته باشید اگر بلیط را زودتر رزرو کنید، حتی می‌توانید تا 70 درصد تخفیف آن را خریداری و دریافت کنید.

هزینه اجاره خانه و خوابگاه دانشجویی

هزینه اجاره خانه و خوابگاه دانشجویی

انواع اسکان دانشجویی در ایتالیا

میانگین هزینه اسکان دانشجویان در ایتالیا میان 300 تا 600 یورو است. البته این هزینه‌ها بسته به شهری که در آن زندگی می‌کنید و نوع اسکان شما متفاوت و متغیر است.

دانشجویان در ایتالیا گزینه‌های مختلفی از میان انواع اسکان دانشجویی پیش روی خود دارند که این موارد شامل:

  • خوابگاه‌های دانشگاه
  • آپارتمان‌های اشتراکی
  • اجاره‌ واحدهای خصوصی

است.

قطعا در این میان خوابگاه‌ها مقرون به صرفه‌ترین گزینه به حساب می‌آید که می‌تواند تا حد بسیاری از هزینه‌های دانشجویی را کاهش دهد.

آپارتمان‌های مشترک یک انتخاب محبوب در میان دانشجویانی است که ترجیح می‌دهند استقلال بیشتری در محل زندگی دانشجویی خود در ایتالیا داشته باشند.

دانشجویان در این آپارتمان‌ها می‌تواند با تعداد کمتری از دانشجویان دیگر واحدی را اجاره یا رهن کنند البته این نوع از اسکان در کنار حریم خصوصی و تجمل بیشتر، پرداختی بیشتی را نیز شامل می‌شود.

در هر صورت، میانگین مخارج اجاره خانه یا خوابگاه دانشجویی  در ایتالیا بسته به نوع محل اقامت به شرح زیر است:

  • دانشجویان ساکن در خوابگاه دانشجویی: 250 تا 300 یورو در ماه
  • دانشجویانی که به تنهایی زندگی می‌کنند: 400 تا 700 یورو در ماه
  • دانشجویانی که آپارتمان اشتراکی اجاره می‌کنند: 250 تا 500 یورو در ماه

فراموش نکنید که هزینه آب و برق و اینترنت در تمامی این موارد به مبلغ اجاره شما اضافه می‌شود، که می‌تواند بین 90 تا 260 یورو باشد.

هزینه آب و برق در ایتالیا

هزینه‌های قبض تلفن همراه و اینترنت

هزینه برق، گاز و آب برای یک آپارتمان 85 متر مربع در ایتالیا معمولاً مبلغی بین 100 تا 150 یورو محاسبه می‌شود.

هزینه اینترنت ماهانه تقریباً 20 یورو تا 30 یورو و میانگین هزینه ماهانه تلفن همراه 140 یورو است.

خوب است بدانید در ایتالیا 4 شرکت بزرگ تلفن همراه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • وودافون (Vodafone)
  • تیم (Tim)
  • سه(Three)
  • باد(Wind)
هزینه درمان دانشجویی در ایتالیا

هزینه‌های درمانی دانشجویان در ایتالیا

هزینه ویزیت یک پزشک خصوصی در ایتالیا حدود 80 تا 90 یورو، هزینه داروهای بدون نسخه و آنتی بیوتیک‌ها حداکثر تا مبلغ 8 یورو خواهد بود.

دانشجویان بین‌المللی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایتالیا سفر کرده‌اند می‌توانند به صورت رایگان به خدمات بهداشتی ملی ملحق شوند یا به کارت بیمه سلامت اروپایی (EHIC) از کشور خود تکیه کنند. اما دانشجویان بین‌المللی غیر اتحادیه اروپا باید برای دریافت خدمات بهداشتی، سالانه هزینه‌ای تقریبا معادل 150 یورو را بپردازند.

کار دانشجویی در ایتالیا

تمامی دانشجوی بین المللی در ایتالیا، مجاز به کار هستید و  بدون شک کار دانشجویی در کنار تحصیل، روشی فوق‌العاده برای تامین هزینه تحصیل شما، به عنوان یک دانشجو است.

قوانین اعمال شده برای ساعات کار دانشجویی در ایتالیا به تابعیت شما بستگی دارد. به این صورت که:

  • هیچ محدودیت خاصی برای دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا وجود ندارد و آنها از حقوقی مشابه شهروندان ایتالیا برخوردار هستند.
  • دانشجویان بین‌المللی غیر اتحادیه اروپا همچنان می‌توانند حداکثر 20 ساعت در هفته – یا 1040 ساعت در سال – کار کنند، اما توجه داشته باشید که این افراد اجازه راه اندازی هیچ گونه کسب و کاری را ندارند.

چگونه به عنوان یک دانشجو در ایتالیا پول پس انداز کنیم؟

معمولا بزرگترین دغدغه دانشجویان در طول مدت زندگی دانشجویی همیشه صرفه جویی در پول و نحوه پس انداز کردن است. در ادامه به چند نکته اشاره خواهیم کرد که تنها با رعایت کردن این موارد می‌توانید تا حد بسیاری در هزینه‌های زندگی دانشجویی خود در ایتالیا صرفه‌جویی کنید:

  • از تله های توریستی بخصوص در شهرهای رم، ونیز و فلورانس دوری کنید. یادتان باشد این شهرهای توریستی پر از بارها و کافه‌ها با قیمت‌های بسیار بالاست.
  • در ایتالیا بهتر است یک بطری آب تهیه کنید و آن را در خانه پر کنید. زیرا در بسیاری از شهرهای اروپا آب آشامیدنی رایگان به وفور یافت نمی‌شود و خرید دائمی آب معنی می‌تواند هزینه‌های زندگی دانشجویی شما را افزایش دهد.
  • قهوه خود را مانند ایتالیایی‌ها در پیشخوان کافه‌ها و بارها میل کنید. خوب است بدانید که سرویس میز در ایتالیا شامل هزینه بیشتری است و همین امر در مورد هر چیزی که در کافه می خورید صدق می‌کند.
  • برای صرفه جویی در هزینه‌های خوردو خوراک بهتر است از غذاخوری دانشگاه استفاده کنید یا حتی به شما پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در خانه درست کنید و با خود به دانشگاه ببرید.
زندگی دانشجویی در ایتالیا - زیبا
  • به جای تهیه غذا از رستوران‌ها و بارها، بهتر است مواد غذایی را از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای همواره تخفیف تهیه کنید.
  • اگر نیاز به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دارید، مطمئن شوید که کارت سفر (ابونامنتو) را با تخفیف دانشجویی خود دریافت می‌کنید. این تخفیف شامل تمامی دانشجویان شده و در کاهش هزینه‌ها کمک بسزایی دارد.
  • به جای خرید از مراکز خرید، با خرید از بازارهای محلی می‌توانید خریدی مقرون به صرفه‌تر داشته باشید.
  • ایتالیایی یاد بگیرید! دانش شما از زبان محلی کشور ایتالیا علاوه بر اینکه تجربه شما را بسیار لذت بخش‌تر می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا با ارتباط برقرار کردن با بومیان این کشور، بدانید چگونه در زندگی دانشجویی در ایتالیا به خوبی صرفه جویی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب