صفر تا صد تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا :

بی‌تردید ایتالیا به عنوان یکی از کشورهای زیبا و تاریخی واقع در اروپا  با داشتن دانشگاه‌های برتر و فرصت‌های تحصیلی عالی، برای دانشجویان بین‌المللی از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است.

از این رو تحصیل در ایتالیا برای علاقه‌مندان به  اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، دریافت مدارک معتبر از دانشگاه‌های بزرگ ایتالیا و همچنین افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، فرصتی جذاب و قابل بررسی به حساب می‌آید. 

در ادامه با ما همراه باشید تا از صفر تا صد تحصیل در ایتالیا را با جزئیات کامل و با به روزترین اطلاعات سال 2023 مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای تحصیل در ایتالیا :

چرا ایتالیا را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

اگر در جست و جوی مقصدی برای تحصیل در خارج کشور هستید، بدون شک مزایای تحصیل در کشورهای مختلف و فرصت‌های موجود در هر کدام را با یکدیگر مقایسه خواهید کرد و اولین سوالی که ذهن شما را به خود مشغول می‌کن این است که: چرا ایتالیا را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

در ادامه لیستی واقع بینانه از مزایای  تحصیل در کشور ایتالیا را مشاهده می‌کنید:

مراحل مهاجرت به ایتالیا

دانشگاه‌های معتبر جهانی

ایتالیا از نظر برخورداری از دانشگاه‌های برتر جهانی، یکی از مطرح‌ترین کشورهای اروپا به حساب می‌آید. ایتالیا دارای دانشگاه‌های بسیار معتبر و با تاریخچه بسیار قدیمی است که در رتبه‌بندی‌های جهانی نیز معتبر هستند. دانشگاه بولونیا، Politecnico di Milano و دانشگاه میلان تنها تعدادی از موسسات آموزشی در سطح جهانی در ایتالیا هستند که قابلیت ارائه برترین مدرک‌های تحصیلی را دارند.

استاندارد آموزشی بالا در ایتالیا

سیستم آموزشی ایتالیا به گونه ای راه اندازی شده است که هم زمینه تحصیلی محکم و هم تجربه عملی ارزشمندی را برای دانشجویان فراهم کند. از همین رو، شهرت بالای کیفیت تحصیل در ایتالیا در تمامی رشته‌ها از مهندسی و کسب و کار گرفته تا مد و طراحی، باعث شده است تا این کشور مقصد بسیاری‌ از دانشجویان بین‌المللی باشد. 

ارائه بسیاری از دروس و رشته‌ها به زبان انگلیسی

خوب است بدانید برای تحصیل در ایتالیا، نیاز قطعی برای یادگیری زبان ایتالیایی وجود ندارد، زیرا دانشگاه‌های معتبر این کشور و در بسیاری از رشته‌های پرطرفدار بین‌المللی، دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

تنوع رشته‌های تحصیلی در ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا تنوع بسیار بالایی در رشته‌های تحصیلی ارائه می‌دهد و شما به راحتی می‌توانید در زمینه‌های مختلف از مهندسی، پزشکی و علوم طبیعی گرفته تا هنر و  علوم انسانی تحصیل کنید. این تنوع به شما اجازه می‌دهد تا رشته دقیقی که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید.

هزینه کم آموزش

هزینه تحصیل در ایتالیا، از پایین‌ترین هزینه‌های تحصیلی در میان سایر کشورهای اروپایی است. از این رو، ایتالیا یک گزینه عالی برای دانشجویانی است که به دنبال تحصیل با کیفیت بالا و در عین حال، با هزینه مناسب هستند.
علاوه بر این، دانشگاه‌های برتر ایتالیا، با توجه به تعدد دانشجویان بین‌المللی، بورسیه‌ها و کمک‌های مالی برای دانشجویان خارج از کشور در موسسات ایتالیایی بر اساس شایستگی و نیاز مالی در دسترس آنان قرارداده‌اند.

تحصیل در ایتالیا

فرهنگ، هنر و غذای ایتالیایی

ایتالیا به عنوان وطن هنر، تاریخ، و فرهنگ در جهان بسیار معروف است. تحصیل در این کشور به شما فرصت می‌دهد تا از نزدیک با آثار هنری بزرگ، معماری تاریخی، و تاریخ فرهنگی این کشور آشنا شوید.
علاوه بر آن، غذاهای ایتالیایی از معروف‎ترین غذاهای دنیا هستند و از آنجایی که این سبک از غذا در تمامی نقاط دنیا و البته ایران نیز شهرت داشته است، غذاهای آن با ذائقه ایرانیان مطابقت داشته و می‌توانید مطمئن باشید که در دوران تحصیل در ایتالیا مشکلی از بابت خورد و خوراک نخواهید داشت.

فرصت‌های شغلی بین‌المللی

موسسات آموزشی و تعدادی از دانشگاه‌های این کشور، با ایجاد دوره های کارآموزی و کاریابی به دانشجویان بین‌المللی فرصتی برای کسب تجربه حرفه‌ای می‌دهند.

مشاغل مد، طراحی و گردشگری تنها برخی از گزینه‌های موجود پس از تحصیل در ایتالیا هستند. دانشجویان در هنگام و پس از تحصیل در ایتالیا می‌توانند با شرکت در این دوره‌ها با گسترش شبکه‌های کاری و حرفه‌ای خود آینده شغلی خود را به خوبی رقم بزنند.

مکان‌های تاریخی منحصر به فرد

ایتالیا قطعا شگفت انگیز ترین و منحصر به فردترین مکان‌های تاریخی اروپا را در خود جای داده است که تحصیل در ایتالیا می‌تواند فرصتی فوق العاده برای بازدید از این مکان‌ها و آشنایی با تاریخ غنی این کشور باشد.

از مقاصد گردشگری معروف ایتالیا می‌توان به: کلیسای سنت پیترو در واتیکان به عنوان یکی از بزرگترین و زیباترین کلیساهای جهان، آمفی تئاتر باستانی کولوسئوم در رم، برج معروف پیزا، شاهکار مایکل‌آنژلو در دیوارهای کلیسای سیستین رم و …. اشاره کرد.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در ایتالیا

بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز، ایتالیا که مقر قدیمی‌ترین دانشگاه اروپا است، چندین دانشگاه برتر جهانی را در خود جای داده است. در جدول زیر می‌توانید 9 دانشگاه برتر ایتالیا در سال 2024 و 2023 را که در این رتبه‌بندی‌ها قاعدتا جایگاه‌های زیر 300 را به خود اختصاص داده‌اند، مشاهده کنید:

دانشگاه‌ها رتبه‌بندی تایمز آموزش عالی (2024) رتبه‌بندی دانشگاه شانگهای جیائو تونگ (2023) رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر (2024) رتبه‌بندی اخبار و گزارش جهانی ایالات متحده (2023)
دانشگاه بولونیا - بولونیا 155 201 154 122
Scuola Normale Superiore - پیزا 168 501 - 416
دانشگاه ساپینزا - رم 181 101 134 125
MIP Politecnico Di Milano- میلان 201 201 123 297
مدرسه مطالعات پیشرفته سنت آنا - پیزا 201 - - 702
دانشگاه پادوا 201 151 219 115
دانشگاه Humanitas - میلان 251 401 - 472
دانشگاه Vita-Salute San Raffaele- میلان 251 401 595 314
دانشگاه تورورگاتا – رم 301 501 489 300

بهترین شهرهای دانشجویی ایتالیا :

(از نظر دانشجویان بین‌المللی)

ایتالیا به شهرهای تاریخی و مجلل خود در جهان شهر است. البته وقتی پای تحصیل در ایتالیا به میان می‌آید، فاکتورهای دیگری برای انتخاب بهترین شهر ایتالیا برای تحصیل خودنمایی می‌کنند.

در ادامه پرطرفدارترین شهرهای ایتالیا برای تحصیل را از نظر دانشجویان بین‌المللی با شاخصه‌های مهم برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارند، مشاهده می‌کنید:

تحصیل در رم

تحصیل در رم

رم، پایتخت ایتالیا، از بهترین شهرها برای تحصیل در ایتالیا است. این شهر مرکز دولت، تجارت، علوم و سازمان‌های بین المللی است .

البته آن چیزی که در حقیقت رم را از سایر شهرهای ایتالیا مجزا ساخته است فرهنگ غنی آن است که تجربه‌ای منحصر به فرد را برای دانشجویان به ارمغان می‌آورد.

دانشگاه ساپینزا رم

بهترین دانشگاه‌های رم

دانشگاه رم تور ورگاتا
Università degli Studi Roma Tre
دانشگاه اروپایی رم
870€میانگین هزینه ماهانه زندگی در رم

تحصیل در میلان

تحصیل در میلان

شهر میلان در دنیا به پایتخت مد شهرت دارد. از این رو، برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل در ایتالیا برای پیگیری دنیای مد و تحصیل در این رشته می‌باشند، بدون شک میلان اولین و آخرین گزینه است!

این شهر در کنار نیویورک و پاریس در میان 5 مقصد برتر مد در سراسر جهان قرار دارد. هفته مد میلان، از رویدادهای مهمی است که به عنوان دانشجو و علاقه‌مند به رشته مد نباید آن را از دست بدهید.

از نظر هنری میلان فراتر از مد است و این شهر را می‌توان مقصدی عالی برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل رشته‌های هنری (مانند مد، تئاتر، معماری و …..) در قلب ایتالیا دانست. به جرات می‌توان گفت دانشجویان هنر در میلان هیچ گاه از الهام تهی نخواهند شد.

Politecnico di Milano

برترین دانشگاه‌های میلان

Università Cattolica del Sacro Cuore

دانشگاه میلان

Nuova Accademia di Belle Arti

Politecnico di Milano

965€

میانگین هزینه ماهانه زندگی در میلان

تحصیل در بولونیا

تحصیل در بولونیا

شهر بولونیا، واقع در شمال ایتالیا از نظر گردشگری چندان مورد توجه نیست اما برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در ایتالیا را دارند، این شهر با در بر داشتن قدیمی‌ترین دانشگاه جهان، مقصد فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آید.

Alma Mater Studiorum – دانشگاه بولونیا

برترین دانشگاه‌های بولونیا

مرکز SAIS بولونیا دانشگاه جان هاپکینز

آکادمی هنرهای زیبا در بولونیا

900€

میانگین هزینه ماهانه زندگی در بولونیا

شرایط تحصیل در ایتالیا

شرایط تحصیل در ایتالیا برای هر فرد با توجه به دانشگاه موردنظر، مقطع تحصیلی و حتی رشته انتخابی فرد متفاوت است. پس در نظر داشته باشید که شما با توجه به شرایط منحصر به فرد خود باید شرایط تحصیلیتان را بررسی کنید. اما به طور کلی شرایط عمومی تحصیل در ایتالیا شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. سن: برای اخذ ویزای تحصیلی در دانشگاه‌های ایتالیا باید بیش از 17 سال سن داشته باشید و از دبیرستان فارغ التحصیل شده باشید.
  2. زبان: بسته به سطح مدرک و برنامه ممکن است به مهارت زبان ایتالیایی نیاز داشته باشید. البته در بسیاری از مقاطع و رشته‌ها مدارک آزمون‌های انگلیسی تافل و آیلتس قابل پذیرش هستند.
  3. مدارک تحصیلی: برخی از دانشگاه‌های ایتالیا ممکن است به حداقل معدل تحصیلات قبلی شما نیاز داشته باشند.
  4. ویزا: دانشجویانی که از کشورهای غیر از کشورهای اتحادیه اروپا برای تحصیل در ایتالیا اقدامی می‌کنند، باید ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کنند.
  5. تمکن مالی: مدارکی که توانایی متقاضی برای پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی و تحصیل در ایتالیا را تضمین کند، از شرایط مهم اخذ ویزای تحصیلی می‌باشد.

اجازه کار دانشجویی در زمان تحصیل در ایتالیا

کار حین تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان خارجی تا 20 ساعت در هفته آزاد است.

  • باید دقت داشته باشید که این ساعات صرفا جهت کار پاره وقت است و دانشجویان خارجی اجازه کار فول تایم در حین تحصیل در ایتالیا ندارند.
  • نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که: دریافت مجوز کار جهت کار دانشجویی در زمان تحصیل برای دانشجویان خارجی EU الزامی است.

هزینه‌‌های تحصیل در ایتالیا

هزینه‌‌های تحصیل در ایتالیا

پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم که ایتالیا یکی از مقرون به صرفه‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل است.

البته همانطور که می‌دانید هزینه تحصیل با توجه به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه مورد نظر شما می‌تواند متفاوت باشد. در نتیجه هزینه و مبلغ اعلام شده حدودی بوده و بهتر است برای اطلاع از هزینه‌های دقیق با توجه به شرایط خود از کارشناسان خبره در این حوزه کمک بگیرید.

در جدول زیر می‌تواند هزینه‌های تحصیل در ایتالیا را به صورت تقریبی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی مشاهده کنید:

 1,500  ~ 200 €

شهریه دانشگاه دولتی (سالیانه)

15,000 

شهریه دانشگاه خصوصی (سالیانه)

130 

آزمون IMAT

هزینه‌های زندگی دانشجویی در ایتالیا

هزینه‌های زندگی دانشجویی عمدتا شامل مواردی مانند: مسکن و هزینه‌های جانبی آن، خورد و خوراک، حمل و نقل، تفریح یا سرگرمی می‌باشد. میانگین هزینه‌های زندگی دانشجویی برای یک نفر در ایتالیا بدون احتساب اجاره خانه، ماهانه مبلغی بین 750 تا 1000 یورو تخمین زده می‌شود.

توجه داشته باشید: میانگین هزینه‌های ماهانه زندگی دانشجویان با توجه به سبک زندگی و البته شهر استقرار فرد می‌تواند متفاوت باشد، این هزینه‌ها به طور جزئی‌تر در برخی شهرهای دانشجویی معروف ایتالیا به شرح زیر است:

750€ ~ 1100€

شهر بولونیا

850€ ~ 1300€

شهر فلورانس

850€ ~ 1450€

شهرهای میلان و رم

هزینه‌های مسکن در ایتالیا

هزینه مسکن در ایتالیا

بدون تردید هزینه مسکن در دوران مهاجرت تحصیلی به ایتالیا از مهمترین هزینه‌ها به حساب می‌آید که عمده‌ترین بخش درآمد و خرجی دانشجویان خارجی در حین تحصیل، به مسکن اختصاص داده می‌شود.

قیمت خانه‌ دانشجویی در ایتالیا بسته به محل تحصیل و شهر استقرار شما متفاوت است، اما هزینه مسکن دانشجویی در ایتالیا معمولاً از حداقل 470 یورو در ماه برای یک اتاق و حداکثر 1850 یورو در ماه برای یک آپارتمان کامل متغیر است.

باید بدانید که قیمت خوابگاه‌های دانشجویی در ایتالیا با خانه‌های معمولی تفاوت چندانی ندارد. معمولاً اجاره اتاق خوابگاه دانشجویی در ایتالیا بین 250 تا 420 یورو در ماه است که صد البته سیاست‌های قیمت‌گذاری هر دانشگاه در این مورد به طور مستقیم تاثیرگذار است.

میانگین اجاره اتاق، استودیو و آپارتمان در شهرهای دانشجویی محبوب ایتالیا برای دانشجویان بین المللی به شرح زیر است:

اجاره آپارتمان

اجاره استودیو

اجاره اتاق

شهر

€1,800

€1,200

€725

میلان

€1,700

€1,000

€520

رم

€1,500

€1,050

€570

فلورانس

€875

€595

€490

تورین

€1,300

€900

€600

بولونیا

شرایط دریافت اقامت دائم پس از تحصیل در ایتالیا

برای بسیاری از افرادی که تمایل به تحصیل در ایتالیا دارند، امکان اقامت پس از تحصیل در این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای دریافت اقامت دائم پس از تحصیل در ایتالیا با توجه به شرایط هر فرد، روش‌های متفاوتی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • اقامت پس از تحصیل در ایتالیا از طریق کار
  • اقامت پس از تحصیل در ایتالیا از طریق ادامه تحصیل
  • اقامت پس از تحصیل در ایتالیا از طریق سرمایه گذاری
  • اقامت پس از تحصیل در ایتالیا از طریق ازدواج
  • اقامت پس از تحصیل در ایتالیا از طریق پناهندگی

ویزای همراه تحصیلی ایتالیا

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مهاجرین تحصیلی به ایتالیا و سایر کشورها این است که بتوانند خانواده خود را نیز با خود همراه کنند.

در جواب به این سوال که آیا افرادی که علاقه مند به تحصیل در ایتالیا هستند، می‌توانند برای خانواده خود ویزای همراه دریافت کنند؟ باید بگوییم بله، این امکان کاملا وجود دارد اما باید دقت داشت که دریافت ویزای همراه تحصیلی ایتالیا در همان ابتدای سفر فرد متقاضی اصلی ممکن نیست بلکه شما بعد از گذشت 6 ماه از اقامت خود، می‌توانید برای دریافت این ویزا اقدام کنید.

ویزای همراه تحصیلی ایتالیا به خانواده درجه یک فرد متقاضی اهدا می‌گردد، از جمله:

  • همسر یا شریک قانونی
  • فرزندان
  • فرزندخوانده‌ها
  • والدین
  • پدربزرگ و مادربزرگ

کدام زبان برای تحصیل در ایتالیا لازم است؟

زبان برای تحصیل در ایتالیا

یادگیری زبان ایتالیایی برای تحصیل در ایتالیا الزامی نیست بلکه دانشگاه، برنامه تحصیلی و دوره‌هایی که متقاضی آن هستید، تعیین می‌کنند که برای تکمیل مدارک و درخواست ویزای تحصیلی نیاز به مدرک و یادگیری کدام زبان دارید.

برای مثال در بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا که دوره‌های مخصوصی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند، دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند اما دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در ایتالیا برای متقاضیان در مقطع کارشناسی مدرک زبان ایتالیایی را می‌خواهند. مواردی که شامل معافیت از این الزام هستند عبارتند از:

  • برخورداری از دیپلم دبیرستان ایتالیا
  • دیپلم متوسطه آرژانتین با گذراندن حداقل 5 سال دوره‌های آموزشی ایتالیایی
  • برخورداری از گواهی مهارت زبان B2 یا بالاتر توسط اعضای CLIQ (گواهی کیفیت زبان ایتالیایی)

 

توجه داشته باشید که برای تحصیل در ایتالیا در دوره‌های تحصیلات تکمیلی یا فوق لیسانس بسته به روش آموزشی و دانشگاه ممکن است به مدرکی مبنی بر تسلط بر زبان انگلیسی یا ایتالیایی نیاز داشته باشید.

 

مدارک زبان انگلیسی مورد قبول در بسیاری از دوره‌های تحصیلی ایتالیا به شرح زیر است:

  • گواهی مهارت زبان B2 یا بالاتر
  • تافل PBT (نمره 507 تا 557)
  • تافل CBT (نمره 180 تا 217)
  • تافل IBT (نمره 80 تا 99)
  • آیلتس (5.5)
  • TOEIC (آزمون زبان انگلیسی برای ارتباطات بین المللی)

 

برنامه‌های تحصیلی که دروس فقط به زبان ایتالیایی ارائه می‌شوند، دانشجویان ملزم به ارائه مدرک زبان ایتالیایی B1 یا B2 هستند.

بهترین رشته‌های تحصیلی در ایتالیا

رشته‌های معماری، مد، هنر و آشپزی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در ایتالیاست که به دلیل معروفیت این کشور در تمامی دنیا به عنوان مهد فرهنگ، مد، معماری رنسانس و البته تجربه غذا و هنر آشپزی منحصر به فردش می‌شناسند، هر ساله دانشجویان بین‌المللی را از سراسر دنیا به خود جذب کرده می‌کند.

گذشته از این، بهترین رشته‌ های  تحصیلی در ایتالیا به شرح زیراند:

  • رشته طراحی لباس
  • رشته های مهندسی مانند علوم کامپیوتر
  • پزشکی و پیراپزشکی
  • مد، فشن و استایلیست
  • مدیریت بازرگانی
  • رشته گردشگری
  • گرافیک دیزاین
  • علم بیوانفورماتیک
  • مهندسی مکانیک
  • علم روانشناسی
  • علم تجزیه و تحلیل داده ها
  • رشته‌های مدیریت مانند MBA و حسابداری
  • و…

ددلاین‌ دانشگاه‌های ایتالیا

زمان پذیرش دانشگاه‌های ایتالیا چه زمانی است؟ باید در جواب این سوال بگوییم که با توجه به مقطع تحصیلی موردنظر شما، زمان اقدام شما نیز متفاوت خواهد بود.

ددلاین پذیرش مقطع کارشناسی

شروع زمان پذیرش دانشگاه های ایتالیا در مقطع کارشناسی از اول ژانویه (دی ماه) هر سال بوده و تا حداکثر اواخر ماه ژوئن( یعنی خرداد ماه) ادامه دارد.

پس از دریافت پذیرش، شما از اوایل ماه مارچ (فروردین) تا اوایل ماه جولای (تیر) برای تشکیل و تکمیل پرونده در مقطع کارشناسی و در رشته موردنظرتان، فرصت دارید.

ددلاین پذیرش مقطع کارشناسی ارشد

پذیرش دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد در دو مرحله صورت می‌گیرد؛ یکی در ترم پاییزی و یکی در ترم بهاره:

  • زمان پذیرش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایتالیا در ترم پاییز:

زمان اخذ پذیرش ترم پاییزی مقطع فوق لیسانس اصولا از اول اکتبر (مهر) آغاز شده و شما حداکثر تا آخر ژوئن (خرداد) زمان دارید.

همچنین مهلت تشکیل پرونده وتکمیل آن برای دریافت ویزا در فاصله اول مارچ (فروردین) تا نیمه اول جولای (تیر) قرار می‌گیرد.

  • زمان پذیرش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایتالیا در ترم بهار:

زمان تکمیل پروسه اخذ پذیرش ترم بهار فوق لیسانس در ایتالیا معمولا از اول ژوئن (خرداد) آغازشده و تا حداکثر آخر سپتامبر (شهریور) قابل انجام است.

علاوه بر آن مهلت تشکیل پرونده یا تکمیل آن برای اخد ویزای تحصیلی معمولا از ابتدای اکتبر (مهر) تا نیمه اول دسامبر (نیمه اول آذر) هر سال خواهد بود.

ددلاین پذیرش مقطع دکتری

زمان پذیرش دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع دکتری به شرح زیر است:

اخذ پذیرش دکتری: معمولا از اول فوریه (بهمن) هرسال آغاز و حداکثر تا آخر نوامبر (ابان) همان سال ادامه دارد.

تشکلیل پرونده مقطع دکتری: شروع معمولا از اول اکتبر (مهر) هر سال و حداکثر زمان تا آخر دسامبر (نیمه اول اذر) همان سال

انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا کدامند؟

دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در ایتالیا می‌توانند از سه نوع بورسیه تحصیلی بهره‌مند شوند:

  1. بورسیه استانی: شامل کمک هزینه تحصیلی تا سالانه 7000 یورو
  2. بورسیه علمی: در برخی دانشگاه‌ها و موسسات علمی با توجه به شرایط خاص علمی متقاضی
  3. بورسیه تا 90 درصد تخفیف در شهریه

چگونه بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا را دریافت کنیم؟

بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا

دولت ایتالیا بورسیه تحصیلی سال 2023-2024 را برای دانشجویان بین المللی که مایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در ایتالیا هستند باز گذاشت. این بورسیه تحصیلی در اروپا بر اساس معیارهایی چون: برتری علمی، تمکن مالی و پتانسیل دانشجو برای کمک به توسعه کشورهای خود اعطا می‌شود.

بورسیه تحصیلی با بودجه کامل در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی از این ویژگی برخوردار است تا مدرک کارشناسی ارشد خود را به پایان برسانند و برای یک دوره 6 یا 9 ماهه پس از ثبت نام در دانشگاه به آنها کمک هزینه اعطا می‌کند. همچنین این کمک هزینه برای برنامه دکترا، دانشجویان باید پس از احراز شرایط و ارائه صلاحیت‌های علمی برای دانشگاه مورد نظرشان به مدت 6 تا 9 ماه اعطا می‌گردد

البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که متقاضیان دریافت کمک هزینه بورسیه برای دانشجویان برای دوره‌های کارشناسی ارشد، دکترا و AFAM، ابتدا باید در دانشگاه پذیرفته شوند و پس از دریافت پذیرش دانشگاه، می‌توانند از بورس تحصیلی در طول تحصیل خود بهره مند شوند.

سوابق تحصیلی عالی، تعلق داشتن به کشورهای در حال توسعه و علاوه بر آن برخورداری از تمکن مالی مورد نیاز، از شرایط عمومی اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا است. در این صورت پذیرفته شدگان می‌توانند بدون پرداخت هیچ شهریه‌ای و با بورسیه تحصیلی کامل در دانشگاه‌های عالی رتبه ایتالیا از جمله دانشگاه بولونیا، دانشگاه میلان و دانشگاه رم تحصیل کنند.

از مزایای بورسیه تحصیلی ایتالیا می‌توانیم به ارائه خدمات بیمه درمانی دانشجویان بین‌المللی در کل مدت بورسیه و البته یک دوره زبان ایتالیایی برای دانشجویان بین المللی به جهت تحصیل، تکمیل مدارک تحصیلی و ادغام در محیط اجتماعی اشاره کنیم.

تحصیل در پادوا

تحصیل در شهر پادوا

پادوآ در واقع به عنوانی شهری دانشگاهی معروف است زیرا بیش از 30 درصد از جمعیت آن را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. از همین رو می‌توانیم به قطع بگوییم پادوآ برای دانشجویان بین‌المللی که علاقه‌مند به برقراری ارتباطات بین‌المللی هستند، بهشتی در ایتالیا است!

علاوه بر آن این شهر به برگذاری کنسرت‌ها و جشنواره‌های موسیقی شهر، از رپ تا اپرا، جاز و پاپ نیز بسیار شهرت دارد.

دانشگاه پادوا

برترین دانشگاه پادوا

840€

میانگین هزینه ماهیانه زندگی در پادوا

تحصیل در فلورانس

تحصیل در شهر فلورانس

فلورانس، شهری کوچک در مرکزی‌ترین نقطه کشور ایتالیا، به عنوان زادگاه رنسانس یکی دیگر از مقصدهای مورد علاقه دانشجویان بین المللی و یکی از مراکز مهم فرهنگی و تجاری اروپا است.

یکی از شاخصه‌های برتر شهر فلورانس برای علاقه‌مندان به تحصیل در اروپا، این است که فلورانس در مرکز ایتالیا واقع شده است و سفر به سایر شهرهای ایتالیا از طریق شبکه قطار سریع‌السیر آن بسیار آسان است.

علاوه بر آن، فرودگاه‌های پیزا، فلورانس و بولونیا دروازه‌ای سریع به مقصدهای اصلی اروپا به شمار می‌آیند. پس اگر در کنار تحصیل در ایتالیا، عاشق سفر به سایر کشورهای اروپایی هستید،  تحصیل در فلورانس یک راه عالی برای برای برآورده کردن این خواسته است!

دانشگاه فلورانس/ Universitá Degli Studi Firenze – UNIFI

برترین دانشگاه‌های فلورانس

موسسه دانشگاه اروپایی فلورانس

آکادمی هنرهای زیبای فلورانس

925€

میانگین هزینه ماهانه زندگی در فلورانس

تحصیل در پیزا

تحصیل در پیترا - دانشگاه های ایتالیا

شهر پیزا با وجود برج معروف پیزا، مکانی آشنا و جذاب برای دانشجویان بین‌المللی است.  البته باید اشاره کرد که مؤسسه مشهور پیزا، دومین موسسه برتر ایتالیا است. پیزا دانشجویان بین المللی علاقه‌مند به رشته‌های علوم انسانی، علوم، مهندسی و علوم اجتماعی را به خوبی جذب می‌کند.

دانشگاه پیزا

برترین دانشگاه‌های پیزا

Scuola Normale Superiore Di Pisa

Scuola Superiore Sant’Anna

800€

میانگین هزینه ماهانه زندگی در پیزا

معیارهای واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا

  • دارا بودن مدرک مقطع پیشین، یعنی مدرک لیسانس برای بورسیه کارشناسی ارشد و مدرک کارشناسی ارشد برای بورسیه دکترا
  • سن زیر 25 سال برای درخواست بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد
  • سن حداکثری 30 سال برای درخواست بورسیه دکتری
  • دارا بودن مدارک زبان ایتالیایی یا انگلیسی (بسته به نوع دوره تحصیلی)
  • دارا بودن سوابق تحصیلی عالی
  • امکان ارائه تمکن مالی
  • بورسیه تحصیلی ایتالیا تنها به متقاضیانی که از کشورهای در حال توسعه اقدام می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب