شهر مون پلیه

مون پلیه

مون پلیه: به سوی جنوب

زبان در مون پلیه

در این شهر مردم قالبا به زبان فرانسه صحبت می کنند ولی در مرکز شهر و به ویژه در مکان‌هایی که گردشگران تردد دارند، معمولاً انگلیسی با لهجه غلیظ فرانسوی یا ایتالیایی رایج است؛ پس، در خصوص استفاده از زبان انگلیسی مشکلی حس نمی‌کنید.

آب و هوا

آب و هوای مون پلیه معتدل است و تا ماه دسامبر آب و هوا در این شهر معمولاً به همین منوال باقی می‌ماند. میانگین دما 8.4 درجه سانتیگراد با حداقل 4.2 درجه سانتیگراد و حداکثر 12.6 درجه سانتیگراد است. در سردترین شب‌های ماه، دما معمولاً تا حدود -3.5 درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. پس در مقایسه با شهرهای شمالی اینجا زمستان‌های سختی را تجربه نمی‌کنید.

در کل اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، جولای گرم‌ترین ماه در مون پلیه با میانگین دمای 23.5 درجه سانتیگراد و سردترین ماه ژانویه با دمای 7 درجه سانتیگراد با بیشترین ساعات آفتابی روزانه در روز یازدهم جولای برآورد شده و مرطوب ترین ماه اکتبر با میانگین 90 میلی متر بارش است.

تحصیل در مون پلیه

مدارس دولتی در مون پلیه امتیاز بالایی دارند. در فرانسه مدارس بر اساس عملکردشان و بر اساس مجموعه‌ای از شاخص‌های برتری‌بخش طراحی شده‌اند به طور مستمر رتبه‌بندی می‌شوند.  همچنین، دانشگاه مونپلیه در رتبه 192 در بهترین دانشگاه‌های جهانی قرار دارد.

دانشگاه این شهر از بهترین ها در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است.

فارغ از این، فضای دوستانه اینجا باعث می‌شود هر کسی احساس راحتی کند. فضاهای عمومی زیادی برای زندگی دانشجویی هست و مکان‌های معتبر و تاریخ، همراه با جنبه تفریحی بزرگ و زندگی شبانه پر انرژی شهر شما را در خود غوطه‌ور می‌سازد. اینجا توسط مردم فرانسه به عنوان یکی از بهترین شهرهای دانشجویی با کیفیت زندگی خوب شناخته می‌شود.

شهر مون پلیه

هزینه‌ زندگی دانشجویی در مون پلیه

دانشجویان باید به طور متوسط ​​480 یورو برای مسکن دانشجویی کنار بگذارند. اگر کمی بخواهید بیشتر خرج کنید، یک خوابگاه T2 یا خصوصی مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌حل برای اسکان دانشجویان دراین شهر است. در حدود 120 الی 180 یورو هم مخارج زندگی برای یک دانشجو است. مونپلیه 36 درصد بدون محاسبه اجاره خانه ارزان‌تر از نیویورک است.

زندگی در مون پلیه

در دهه‌های اخیر، این شهر برخی از بالا‌ترین نرخ‌های رشد اقتصادی را در فرانسه تجربه کرده است و در سال 2017 نامزد دریافت جایزه بهترین شهر فرهنگی نوظهور سال شد.

این شهر به عنوان یک شهر برتر به طور مرتب در فهرست شهرهایی قرار می‌گیرد که دارای کیفیت‌زندگی بالایی هستند، هم در سطح جهان و هم در حوزه داخلی و در مقایسه با سایر شهرهای فرانسوی. به طور مثال، در مقایسه با بندر مارسی باید گفت مون پلیه پیشینه رومی ندارد و شهری قرون وسطایی است و از این جهت مناسب کسانی است که بیشتر به دنبال روحیه‌ای اروپایی در میان شهرهای فرانسه هستند.

علاوه‌بر این، و به خاطر داشتن این روحیه اروپایی فضای بسیار متفاوتی نسبت به مارسی دارد. اینجا بیشتر یک حس جهانی‌وطنی را تجربه خواهید کرد. این شهر احساس لوکس بودگی بیشتری می‌کند و خیابان‌ها و میدان‌های زیبایی دارد. جمعیت دانشجویان اینجا بالا است و تعداد زیادی مراکز خرید و بناهای با معماری ممتاز شهر را در بر‌گرفته.

در کل، زندگی در مون پلیه به ساکنان احساس زیستن در یک حومه‌نشین متراکم را می‌دهد چون اینجا اکثر ساکنان خانه‌های شخصی خود را دارند. همچنین رستوران‌ها، کافی‌شاپ ها و پارک‌های زیادی وجود دارد.

جاذبه های گردشگری مون پلیه

جاذبه‌های گردشگری مون پلیه

مون پلیه یک مقصد گردشگری عالی برای تعطیلات شما است. می‌توان مدعی شد که این شهر حتی ارزش چندین بار سفر کردن را دارد.

برخی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهر مون پلیه عبارتند از:

  1. میدان کومدی (Place de la Comédie): یکی از مهم‌ترین مراکز شهری و محلی برای گردشگران در مون پلیه.
  2. کلیسای سنت پیر (Saint-Pierre Cathedral): کلیسای قدیمی و باستانی در قلب شهر مون پلیه.
    میدان پلاس دو کونگ‌دو (Place de la Canourgue): یکی از زیباترین میدان‌های شهری در مون پلیه.
  3. باغ فرنگی (Jardin des Plantes): باغی زیبا و باستانی در شهر مون پلیه که از باغ‌های قدیمی‌تر و معروف‌تر فرانسه است.
  4. موزه فابر (Fabre Museum): یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های هنری فرانسه، که دارای مجموعه گسترده‌ای از اثرهای هنری از قرن 15 تا 21 میلادی است.
  5. قلعه پارک (Château de Flaugergues): یکی از زیباترین قلعه‌های تاریخی در منطقه مون پلیه است.
  6. مرکز خرید پولیگون (Polygone Shopping Center): مرکز خرید بزرگ و مدرن در قلب شهر مون پلیه.
  7. مرکز علوم مون پلیه (Montpellier Science Center): مرکزی برای کودکان و خانواده‌ها که در آن فعالیت‌های علمی و پژوهشی برگزار می‌شود.

مون پلیه بخشی از خط ساحلی دلربا و حفاظت‌شده سواحل و اسکله‌های دریای مدیترانه است. این شهر یک خط ساحلی بکر و چشم‌نواز دارد که مکان ساحل‌های تفریحی و اسکله‌های تفریحی پرشماری است.

مرکز شهر تنها 13 کیلومتر با ساحل فاصله دارد. رسیدن به سواحل جنوب فرانسه از طریق اقامت توریستی در مونپلیه واقعاً آسان است. در امتداد Lez و از طریق Lattes به Palavas-les-Flots برانید و کمتر از پانزده دقیقه آنجا خواهید بود.

آشپزی و غذا و رستوران هم یکی از جاذبه های مونپلیه است. برخی از بهترین بشقاب‌هایی که می‌توانید در این شهر سفارش دهید عبارتند از:

  • جوجه خروس با سس شراب
  • کروک مسیو
  • گراتین دوفینوا
  • کاسوله
  • فوی گراس

Cévennes و پارک ملی آن در شمال مونپلیه واقع شده‌اند و یک منظره‌ی کوهستانی را پدید آروده‌اند. منطقه‌ای حفاظت شده که تحت سلطه مون لوزر و مونت ایگوئال است. از پیرنه، مجموعه ای از قله های بلند و کوتاه پیداست که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید؛ در زمستان می‌توانید از اسکی، و باقی فصول از پیاده‌روی، کوهستان‌گردی، دوچرخه سواری، کوهنوردی لذت ببرید.

مونپلیه یک شهر دانشگاهی پرطرفدار است که بسیاری از دانشجویان شیک و مد روز اینجا را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. همچنین جایی است که جوانترین جمعیت را در بین شهرهای فرانسه خواهید یافت.

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، مونپلیه به دلیل فرهنگ غنی، فضای منحصر به فرد و صحنه پر جنب و جوش اجتماعی، دانشجویان بین‌المللی را جذب می‌کند.

از نظر هزینه‌ زندگی، باید برای تعطیلات خود در این شهر روزانه حدود 84 یورو (88 دلار) پول خرج کنید؛ این میانگین قیمت روزانه بر اساس هزینه‌های سایر بازدیدکنندگان است. مسافرانی که قبلا تجربه سفر به این شهر را داشته‌اند گزارش داده‌اند که به طور متوسط ​​25 یورو (26 دلار) برای وعده‌های غذایی در یک روز و 21 یورو (22 دلار) برای رفت‌وآمد و حمل‌ونقل هزینه کرده‌اند.

علاوه‌براین، Villeneuve-lès-Maguelone، واقع در 10 کیلومتری جنوب غربی مونپلیه، 3000 هکتار از طبیعت حفاظت‌شده را در دل خود جای داده است که بازدید از آن تجربه‌ای یگانه خواهد بود.

موقعیت جغرافیایی

موقعیت مدیترانه‌ای در کنار فضاهای آفتاب‌گیر آن جذاب و به خاطر ماندنی‌اند. گردشگران زیادی برای ما بازگو کرده‌اند که شما در مون پلیه بهترین سفر گردشگری جنوب فرانسه‌ی خودتان را تجربه خواهید کرد.

سوای گردشگری، لویی چهاردهم (1643-1715) مون پلیه را به پایتخت اداری منطقه لانگدوک تبدیل کرد که به خاطر شراب‌هایش هم مشهور بود. شهرتپه‌ی قرون‌ وسطی‌ای بر روی دو تپه ساخته شده بود و به نظر و به خاطر ارتفاع متوسط ​​آن آب و هوای سالمی داشت.

در حقیقت، مون پلیه‌ امروزی بر روی عوارض تپه‌ای در 10 کیلومتری (6 مایلی) از ساحل دریای مدیترانه، بر روی رودخانه لز واقع شده است. گفته می‌شود نام این شهر که در ابتدا Monspessulanus بوده به معنای mont pelé (تپه برهنه) بوده، زیرا پوشش گیاهی ضعیفی داشته و بعد‌ها به le mont de la colline (کوه‌تپه) تغییر می‌کند.

 این شهر مدرن یک مرکز توریستی و مقر نمایشگاه بین‌المللی تاک و شراب است. دیگر صنایع مهم مون پلیه به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • فرآوری مواد غذایی؛
  • متالورژی؛
  • الکترونیک؛
  • داروسازی؛
  • نساجی.

در سال 2018، مونپلیه در کنار پاریس به مقام برترین شهر ورزشی در فرانسه دست یافت.

کلام آخر

ما در مجموعه Top Solution آماده ارائه خدمات و اطلاعات به شما هستیم. دفتر ما در کشور فرانسه توانایی انجام تمام امور مهاجرتی و تحصیلی شما را دارد. اعتماد شما بزرگترین سرمایه‌ای است که به داشتنش می‌بالیم و برای حفظ و توسعه آن تلاش می‌کنیم.

پرسش‌های متداول

بیشتر دوره‌ها به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند، اما تعداد کمی از دوره های آموزشی انگلیسی هم وجود دارد.

مقالات مرتبط با موضوع این مقاله :

  • ویکی‌پدیای مون‌پلیه: این صفحه شامل اطلاعات جامعی در مورد شهر مون‌پلیه، تاریخچه آن، جاذبه‌های گردشگری و بیشتر است.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Montpellier

  • سایت رسمی شهرداری مون‌پلیه: این سایت شامل اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری، فرهنگ، هنر و تفریحات شهر مون‌پلیه است.
    https://www.montpellier.fr/

  • جاذبه‌های گردشگری مون‌پلیه: این سایت به شما اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری مون‌پلیه را ارائه می‌دهد، از جمله قلعه، بازار و موزه‌های مختلف.
    https://www.tourisme-montpellier.com/

  • مرکز خرید پولیگون: این مرکز خرید بزرگ شامل بیش از 200 فروشگاه، رستوران و سینما است و جایی خوب برای گرفتن لذت از خرید و تفریح است.
    https://www.polygone.com/
  • موزه فابر: این موزه، مرکزی برای هنر و صنایع دستی است و شامل یک مجموعه بزرگ از مجسمه، نقاشی و سایر آثار هنری است.
    https://museefabre.montpellier3m.fr/

  • اپرای کومدی مون‌پلیه: این اپرا، به گونه‌ای طراحی شده است که هر ساله برنامه‌های متنوعی از جمله اپرا، باله و کنسرت‌های موسیقی را برگزار می‌کند.
    https://www.opera-orchestre-montpellier.fr/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب