9 دانشگاه برتر ایتالیا | بهترین دانشگاه های ایتالیا

9 دانشگاه برتر ایتالیا

کیفیت دانشگاه های ایتالیا - معرفی خلاصه 9 دانشگاه برتر ایتالیا

کشور ایتالیا با تلفیقی از فرهنگ، چشم اندازهای متنوع، تاریخ،  غذاهای بی‌نظیر و …  کشوری جذاب برای مهاجرت تحصیلی در بین دانشجویان بین المللی به حساب می‌آید.

ایتالیا با داشتن حدود 90 دانشگاه برتر جهانی که حتی اولین دانشگاه تاسیس شده در اروپا نیز نامش میان این لیست می‌درخشد و البته ارائه بورسیه به دانشجویان بین‌المللی در دانشگا‌های دولتی و سایر مراکز تخصصی تحصیلات تکمیلی، از کیفیت بالایی در بخش آموزشی برخوردار است و حضور دائمی نام نام 30 دانشگاه برتر ایتالیا، هر ساله در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS مهر تاییدی بر این ادعاست.

چرا در ایتالیا تحصیل کنیم؟

برای دانشجویانی که قصد مهارجرت تحصیلی به ایتالیا را دارند، بدون شک بحث چگونگی کیفیت دانشگاه‌های ایتالیا به میان می‌آید و احتمالا این سوال را خواهند پرسید که چرا در ایتالیا تحصیل کنم؟

در پاسخ به این سوال در ادامه با ما همراه باشید تا برترین دلایلی که تحصیل در ایتالیا را برای شما به گزینه‌ای غیر قابل چشم پوشی تبدیل کرده است، بررسی کنیم:

  • تحصیل باکیفیت و البته مقرون به صرفه در یک کشور اروپایی:

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به یک کشور اروپایی را دارید، خوب است بدانید که ایتالیا همیشه مهد فرهنگ و آموزش بوده و هست. دانشگاه‌های ایتالیا در مقایسه با همتایان خود در اروپای غربی بسیار مقرون به صرفه هستند و کیفیت آموزش غیرقابل انکار است. در نتیجه شما می‌توانید با یک تیر دو نشان را بزنید! هم از تحصیلات عالی و باکیفیت دانشگاه‌های ایتالیا برخوردار شوید و هم با هزینه‌ای کمتر در اروپا درس بخوانید.

  • فرهنگ غنی، زمینه‌ساز یک تجربه اجتماعی بی‌نظیر:

طبق نظرات بسیاری از دانشجویان بین المللی ایتالیا در فضاهای مجازی، زندگی اجتماعی غنی در این کشور جریان دارد و بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تحت تأثیر تجربه کلی فرهنگی و مکان‌های میراث معروف در کشور و همچنین دانشگاه‌های قدیمی و معتبر قرار گرفته‌اند.

  • رتبه بالای دانشگاه‌های ایتالیا در رتبه‌بندی‌های جهانی

وقتی صحبت از آمار و رتبه‌بندی به میان می‌آید، بدون شک تعداد بالایی از دانشگاه‌های ایتالیا را در لیست هر ساله برترین دانشگاه‌های جهانی QS مشاهده خواهید کرد که خود دلیلی بر بالا بودن سطح کفیت دانشگاه‌های ایتالیاست.

  • دانشگاه در ایتالیا فقط به زبان ایتالیایی نیست

خوب است بدانید تقریباً 10 درصد از کل دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های ایتالیا به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

پس شما به راحتی بدون نیاز حتمی به یادگیری و دریافت مدرک زبان ایتالیایی، می‌توانید برای تحصیل در ایتالیا درخواست دهید.  

  • بی‌نهایت رشته تحصیلی در دسترس متقاضیان

اگر نگران انتخاب رشته تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی خود هستید باید بدانید که دانشگاه‌های ایتالیا با ارائه گستره بالاییی از رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف به بهترین نحو به این نیاز شما پاشخ داده‌اند. به طوری که از مد و غذا گرفته تا پزشکی و دندانپزشکی را به آسانی می‌توانید در ایتالیا بخوانید.

تحصیلی در دانشگاه‌های خصوصی یا دولتی در ایتالیا؟

در ایتالیا، هم دانشگاه‌های دولتی و هم دانشگاه‌های خصوصی تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و البته بر اساس استانداردهای تعیین شده در این وزارتخانه فعالیت می‌کنند  تا به خوبی بتوانند رعایت استانداردهای کیفی آموزشی را تضمین کنند.

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ایتالیا کدامند و بهتر است در کدام یک تحصیلی کنید، در ادامه به طور مختصر و البته جامع به بررسی این موارد پرداخته‌ایم، پس با ما همراه باشید.

دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا

دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا کدامند؟

همانطور که می‌دانید دانشگاه‌های دولتی زیر نظر دولت این کشور اداره می‌شوند اما نکته مهم اینجاست که دانشگاه‌های خصوصی، مستقل هستند و بالطبع شهریه بالاتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی دریافت می‌کنند. شاید دلیل ارائه تجهیزات بهتر و به روزتر در دانشگاه‌های غیر دولتی ایتالیا نیز به همین خاطر است. پس می‌توانیم بگوییم کیفیت دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا از نظر تجهیزات ارائه شده کمی بهتر از دانشگاه‌های دولتی است.

با این حال، دریافت پذیرش از دانشگاه‌‌های خصوصی ایتالیا به‌مراتب ساده‌تر است. در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا در سال 2023 را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. دانشگاه نیکلو کوزانو
  2. دانشگاه مارکونی
  3. دانشگاه پگاسو
  4. دانشگاه بوکونی
  5. دانشگاه Suor Orsola Benincasa ناپل
  6. دانشگاه کارلو کاتانئو
  7. دانشگاه LUMSA
  8. دانشگاه بیومدیکال رم
  9. دانشگاه Vita-Salute San Raffaele
  10. دانشگاه یونی کامیلوس

کیفیت و مزایای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا

  • درصد پذیرش بالاتر؛ به طور کلی همه متقاضیانی که شرایط پذیرش را دارند می پذیرند.
  • ارائه دوره‌های انگلیسی بیشتر؛ در نتیجه برای این دوره‌ها نیازی به تسلط به زبان ایتالیایی نیست.
  • موسسات خصوصی ایتالیا اغلب دارای امکانات مدرن و پیشرفته هستند.
  • این دانشگاه‌های خصوصی در حین و پس از تحصیل در زمینه کارآموزی و کاریابی به دانشجویان کمک می‌کنند.

دانشگاه‌های دولتی ایتالیا کدامند؟

دانشگاه‌های دولتی ایتالیا با دریافت بودجه از دولت، شهریه کمتری دریافت می‌کنند. و علاوه بر این، در همین راستا، بورسیه‌های مختلفی هم به دانشجویان بین‌المللی خصوصا متقاضیان غیر اروپایی ارائه می‌دهند. بنابراین کاملا قابل درک است که چرا بیشتر دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل، دانشگاه‌های دولتی ایتالیا را انتخاب می‌کنند.  

دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بر اساس رتبه‌بندی QS سال 2023 عبارت‌اند از:.

  1. Politecnico di Milano
  2. دانشگاه بولونیا
  3. دانشگاه ساپینزا رم
  4. دانشگاه پادوآ
  5. دانشگاه میلان
  6. پلی تکنیک تورینو
  7. دانشگاه پیزا
  8. دانشگاه Vita-Salute San Raffaele
  9. دانشگاه ناپل فدریکو دوم
  10. دانشگاه ترنتو
9 دانشگاه برتر ایتالیا

کیفیت و مزایای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا

  • دانشگاه های دولتی ایتالیا با برخورداری کیفیت آموزشی بالاتر و برتری آکادمیک، امکانات تحقیقاتی گسترده‌تری را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند.
  • در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا دسترسی به طیف گسترده‌ای از برنامه‌های تحصیلی، از پزشکی گرفته تا مهندسی و علوم انسانی برای دانشجیان وجود دارد.
  • به دلیل بالا بودن رقابت در اخذ پذیرش و دریافت بورسیه دولتی، تعداد پذیرفته شده‌گان محدود است.
  • در دانشگاه‌های دولتی گذراندن امتحانات داخلی ورودی دانشگاه در بسیاری از موارد ضروری است.
  • کمتر بودن شهریه‌ها در دانشگه‌‍های دولتی از اساسی‌ترین مزایای تحصیل در این دانشگاه‌ها به حساب می‌آید.

معرفی خلاصه 9 دانشگاه برتر ایتالیا

بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز، ایتالیا که مقر قدیمی‌ترین دانشگاه اروپا است، چندین دانشگاه برتر جهانی را در خود جای داده است. در نتیجه همین لیست می‌توان به خوبی دریافت که کیفیت دانشگاه‌های ایتالیا چه از نظر آموزشی و چه از نظر امکگانات و تجهیزات ارائه شده به دانشجویان، خصوصا دانشجویان بین‌المللی در سطحی بسیار بالا و عالی قرار دارد.

در جدول زیر می‌توانید 9 دانشگاه برتر ایتالیا در سال 2024 و 2023 را که در این رتبه‌بندی‌ها قاعدتا جایگاه‌های زیر 300 را به خود اختصاص داده‌اند، مشاهده کنید:

رتبه‌بندی اخبار و گزارش جهانی ایالات متحده (2023)

رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر (2024)

رتبه‌بندی دانشگاه شانگهای جیائو تونگ (2023)

رتبه‌بندی تایمز آموزش عالی (2024)

دانشگاه‌ها

122

154

201

155

دانشگاه بولونیا – بولونیا

416

501

168

Scuola Normale Superiore – پیزا

125

134

101

181

دانشگاه ساپینزا – رم

297

123

201

201

MIP Politecnico Di Milano- میلان

702

201

مدرسه مطالعات پیشرفته سنت آنا – پیزا

115

219

151

201

دانشگاه پادوا

472

401

251

دانشگاه  Humanitas – میلان

314

595

401

251

دانشگاه  Vita-Salute San Raffaele- میلان

300

489

501

301

دانشگاه تورورگاتا – رم

دانشگاه بولونیا

  1. این دانشگاه، معروف به UNIBO (University of Bologna)، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان است که در سال 1088 تاسیس شده است.

در حال حاضر، این دانشگاه دارای 232 برنامه تحصیلی است که هشتاد و چهار مورد از آنها بین المللی بوده و 68 مورد به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برترین رشته‌های دانشگاه بولونیا شامل پزشکی، ریاضیات، علوم سخت، اقتصاد، مهندسی و فلسفه است. دانشگاه بولونیا  با توجه به فعالیت‌های تحقیقاتی بسیار خوب خود، دارد بهترین دانشگاه ایتالیا برای دانشجویان بین المللی به حساب می‌آید.

سایت دانشگاه بولونیا

دانشگاه Scuola Normale Superiore معروف به La Normale

:  این دانشگاه واقع در شهر پیزا (با شعبه‌ای جدید در فلورانس)، در سال 1810 توسط ناپلئون تاسیس شد و به عنوان دانشگاهی که برای اولین بار در ایتالیا مدرک Ph.D. را ارائه داد معروف است.
Scuola Normale Superiore به عنوان یک دانشگاه برتر ایتالیایی برای دانشجویان بین المللی، رشته‌هایی را در زمینه علوم انسانی، ریاضی و علوم طبیعی و علوم سیاسی و اجتماعی ارائه می‌دهد. فرآیند پذیرش این دانشگاه بسیار سختگیرانه است، اما تحصیل در این دانشگاه ایتالیایی پس از پذیرش شامل هیچ هزینه‌ای نمی‌شود.

سایت دانشگاه La Normale

دانشگاه ساپینزا

دانشگاه Sapienza واقع در شهر رم و تاسیس شده در سال 1303، محل زندگی شخصیت‌های تاریخی برجسته، برندگان جایزه نوبل و بازیگران کلیدی در سیاست ایتالیا بوده است.
تاریخ باستان، باستان شناسی و همچنین مشارکت‌های تحقیقاتی قابل توجه دانشگاه در علوم زیست پزشکی، علوم طبیعی، علوم انسانی و مهندسی از فعالیت‌های شهره‌ ساپینز است. علاوه بر این، به خاطر کتابخانه تاریخی، 18 موزه و دانشکده مهندسی هوافضا شهرت دارد.

سایت دانشگاه ساپینزا

دانشگاه پلی تکنیک میلان (به ایتالیایی Politecnico di Milano)

دانشگاه پلی تکنیک میلان معروف به PoliMi، بزرگترین دانشگاه فنی ایتالیا است که به مهندسی، طراحی و معماری اختصاص دارد. 

در سال 2020 طبق رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS ، در زمینه مهندسی و فناوری رتبه بیستم و رتبه نهم برای مهندسی عمران و سازه و مهندسی هوافضا مکانیک، رتبه هفتم برای معماری، و رتبه ششم برای هنر و طراحی را کسب کرده است.

مدرسه مطالعات پیشرفته سنت آنا (SISSA / Scuola Superiore Sant’Anna de Pisa)

مدرسه مطالعات پیشرفته Sant’Anna یا Scuola Superiore Sant’Anna یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی ایتالیا برای دانشجویان بین المللی است.
رشته‌های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه عمدتاً علوم اجتماعی (به عنوان مثال، تجارت و اقتصاد) و علوم تجربی (به عنوان مثال، علوم پزشکی و صنعتی) هستند.

سایت مدرسه مطالعات پیشرفته سنت آنا

دانشگاه پادوا (UNIPD)

دانشگاه پادوا، در سال 1222 و به عنوان یک مدرسه حقوق و الهیات تاسیس شد. امروزه این دانشگاه دارای هشت مدرسه با 32 بخش می‌باشد که مدارک و رشته‌های متعددی (از مهندسی اطلاعات گرفته تا میراث فرهنگی و علوم اعصاب) را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند.

سایت دانشگاه پادوا

دانشگاه Humanitas

دانشگاه Humanitas یک دانشگاه بین‌المللی علوم زیستی واقع در شهر میلان است.

از مهمترین خصوصیت‌های این دانشگاه ادغام آن با بیمارستان و مرکز تحقیقاتی جهانی در راستای آموزش متخصصان مراقبت‌های بهداشتی جهانی است.
از همین رو، دوره مدرک پزشکی دانشگاه Humanitas هر سال 180 مکان، 130 برای دانشجویان اتحادیه اروپا و 50 مکان برای No-Eu  کاملا به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. 

سایت دانشگاه Humanitas

دانشگاه Vita-Salute San Raffaele) UniSR)

رشته‌های این دانشگاه خصوصی، اختصاصا در سه دانشکده پزشکی، فلسفه و روانشناسی به پزشک و علوم انسانی اختصاص دارد.
دوره بین‌المللی دانشگاه UniSR برای دانشجویان بین‌المللی کاملا به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. 

 سایت دانشگاه UniSR

دانشگاه تورورگاتا رم (معروف به دانشگاه رم 2)

این دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS، جایگاهی در بین 500 دانشگاه برتر داشت. خوب است بدانید دانشگاه تورورگاتا واقع در شهر رم، به شبکه EUA (انجمن دانشگاه های اروپا)، سازمانی از نمایندگان آموزش عالی تعلق دارد.

سایت دانشگاه تور ورگاتا 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب