تجربه کانادایی – برنامه CEC – اقامت دائم کانادا

  • کشور کانادا
  • تجربه کانادایی – برنامه CEC – اقامت دائم کانادا
تجربه کانادایی - برنامه CEC
برنامه CEC تبدیل ویزای موقت به اقامت دائم کانادا (تجربه کانادایی)

عموم افرادی که از روش‌های گوناگون مهاجرتی مانند تحصیل کارشناسی در کانادا و یا اخذ جاب آفر کانادا وارد این کشور می‌شوند، در نهایت علاقه دارند تا با اخذ اقامت دائم کانادا در این کشور باقی بمانند. این کار کاملاً قانونمند از طریق برنامه CEC یا همان تجربه کانادایی امکان ‌پذیر است. کافی است از طریق روش‌های قانونی مهاجرت به کانادا را تکمیل کنید تا با امکان تحصیلی و یا سابقه کار در کانادا از طریق تجربه کانادایی به‌ عنوان شهروند این کشور انتخاب شوید.

برنامه CEC (تجربه کانادایی) زیر مجموعه برنامه‌های اصلی سامانه اکسپرس انتری کانادا قرار دارد. سامانه اکسپرس انتری نیز خود یک سیستم جامع امتیاز بندی افراد براساس مهارت‌ها، سطح علمی و توانایی‌های فنی و… است. در این سیستم کسانی که به هر ترتیبی سابقه تحصیلی و یا کار در کانادا دارند، امتیازدهی می‌شوند و در نهایت با توجه به شرایط برنامه CEC می‌توانند از امکان اقامت دائم کانادا استفاده کنند.

برنامه CEC مخصوص مهاجرت کسانی است که به هر ترتیبی سابقه حضور قانونی اعم از تحصیل و یا کار در کشور کانادا را دارند.

در این مقاله از تاپ سولوشن به بررسی جامع شرایط برنامه CEC می‌پردازیم و این سیستم مهاجرتی را از تمامی زوایا اعم از هزینه‌ها تا مدارک لازم برای برنامه تجربه کانادایی بررسی می‌کنیم.

برنامه CEC (تجربه کانادایی) چیست؟

خیلی ساده برنامه CEC برای کسانی تدارک دیده شده ‌است که از سابقه حضور قانونی و یا حمایت قانونی در کشور کانادا برخوردار هستند. این برنامه در امتداد مهاجرت به کانادا قرار دارد و در واقع قرار است تا شرایط اقامت دائم افرادی که قانوناً در این کشور هستند را سروسامان بخشد.

برای بهره‌مندی از برنامه CEC لازم است تا حداقل یک ‌سال سابقه کار کانادایی داشته باشید و یا مدرک تحصیلی خود را از سیستم آموزشی و دانشگاهی این کشور دریافت کرده باشید. در عین ‌حال ارائه مدرک زبان و گواهی ارزیابی مدرک تحصیلی الزامی است.

زمان پردازش درخواست برنامه تجربه کانادایی تقریباً کوتاه است و در بازه ۶ ماهه انجام می‌شود. چرا که این برنامه زیرشاخه سامانه اکسپرس انتری قرار دارد و با هدف جذب نیروی کار ماهر و یا افراد با مدارک تحصیلی بالا تنظیم شده ‌است. به‌ طور کلی برنامه تجربه کانادایی مسیر اقامت افراد با سابقه کار و زندگی در کشور کانادا را سروسامان می‌دهد.

برنامه CEC (تجربه کانادایی) مناسب چه کسانی است؟

هر کسی نمی‌تواند از طریق برنامه CEC برای مهاجرت به کانادا اقدام کند. افراد متقاضی لازم است تا سابقه قابل ‌قبول حضور تحصیلی و یا شغلی در کشور کانادا را داشته باشند. با این رویکرد برنامه تجربه کانادایی مناسب افراد زیر است:

  • افرادی که توانسته‌اند تا از طریق روش‌های جاب آفر کانادا وارد این کشور شده و حداقل یک‌ سال سابقه کار مستمر و دائمی دارند.
  • افرادی که از امکان همراه همسر در حال تحصیل و یا کار در کانادا برخوردار هستند و مدت اعتبار ویزای کار همراه آنها حداقل یک ‌سال است.
  • فارغ‌التحصیلان بین‌المللی که در کانادا تحصیل کرده‌اند و دارای مجوز کار پس ‌از تحصیل (PGWP) هستند.
  • افرادی که در کانادا با ویزای کار موقت کار می‌کنند. مانند ویزای کار خود اشتغالی یا ویزای کار LMIA
  • افرادی که در کانادا با ویزای پناهندگی و یا ویزای افراد تحت حمایت بشر دوستانه زندگی می‌کنند.

با این رویکرد برنامه تجربه کانادایی برای کسانی که به هر ترتیبی سابقه کار و تحصیل در کانادا را دارند و برای اقامت دائم کانادا اقدام می‌کنند، مناسب است.

مزایای برنامه CEC

مزایای برنامه CEC

روش‌های مهاجرت به کانادا متنوع است. از سرمایه‌گذاری تا دعوت نامه خانوادگی و یا ویزای توریستی می‌توانید مهاجرت به این کشور را تجربه کنید. اما اقامت دائم کانادا موضوع دیگری است که برگ برنده سیستم برنامه CEC زیر نظر سامانه اکسپرس انتری است.

در شرایط کلی تمامی برنامه‌های مهاجرتی وابسته به سامانه اکسپرس انتری مانند اسکیل ترید، اسکیل ورکر، مهاجرت مناطق کم‌جمعیت و CEC (تجربه کانادایی) از امکان راحت اخذ اقامت دائم کانادا برخوردار هستند. چرا که در یک سیستم ارزش‌گذاری بر مبنای امتیازدهی وارد این کشور شده و قطعاً دولت کانادا از تداوم حضور آنها استقبال می‌کند.

  • مدت زمان پروسه پردازش درخواست کم است و در حدود ۶ ماهه انجام می‌شود.
  • افراد متقاضی از امکان انتخاب مکان زندگی خود در تمامی استان‌های کشور کانادا به جز استان کبک برخوردار هستند.
  • برای بهره‌مندی از این برنامه به جاب آفر کانادا نیازی ندارید.
  • هزینه های برنامه CEC نسبت ‌به دیگر برنامه‌های اکسپرس انتری از قبیل برنامه‌های مهاجرت استانی PNP و یا برنامه‌های مهاجرت سرمایه‌گذاری کمتر است.
  • تمامی مراحل انجام تقاضا تا صدور دعوت نامه CEC به شکل آنلاین انجام‌ شده و نیازی به ارسال کاغذی مدارک نیست.

مزایای برنامه CEC برای اخذ اقامت دائم کانادا آنچنان است که در حال ‌حاضر طیف بزرگی از متقاضیان مهاجرت به این کشور درصدد برخورداری از خدمات آن هستند. البته در نظر داشته باشید که تجربه کانادایی یک برنامه تکمیلی است و در قدم اول لازم است تا حضور قانونی به مدت حداقل یک‌ سال در کشور کانادا را تجربه کنید.

تجربه کانادایی - برنامه CEC--

مدارک لازم برای برنامه تجربه کانادایی

ارسال آنلاین تمامی مدارک از مزایای برنامه CEC است. این روش مهاجرتی تماماً در فضای اینترنتی دنبال شده و نیازی به ارسال و ثبت هیچ مدرک کاغذی ندارید. اما این مدارک لازم برای برنامه تجربه کانادایی چه هستند؟

  • مدارک تحصیلی:
    هر فرد متقاضی لازم است تا آخرین مدرک دانشگاهی خود و ریز نمرات خود را از دانشگاه‌های کشور کانادا ارائه نماید. در صورتی ‌که این مدرک در خارج از کشور کانادا اخذ شده باشد، ارائه آن از طریق گواهی ارزیابی مدرک تحصیلی الزامی است.
  • مدارک زبان:
    فرد متقاضی لازم است تا مدرک زبان با حداقل نمره مورد نظر اداره مهاجرت کانادا مطابق با معادل‌سازی CLB را ارائه نماید. این مدرک باید از آزمون‌های مورد تأیید اداره مهاجرت باشد. در عین ‌حال اگر از مدرک زبان همسر برای آیتم افزایش امتیاز سامانه اکسپرس انتری اقدام می‌کنید، ارائه مدرک زبان همسر نیز الزامی است.
  • مدارک شناسایی:
    پاسپورت، اصلی‌ترین و معتبرترین مدرک شناسایی در اداره مهاجرت کانادا است. فرد متقاضی لازم است تا پاسپورت معتبر خود و در صورت ازدواج و داشتن فرزند پاسپورت معتبر همسر و فرزندان را ارائه نماید. این فرد ملزم به ارائه سند ازدواج و شناسنامه فرزندان نیز می‌باشد. در صورتی ‌که فرد متقاضی از قبل ازدواج کرده و در حال ‌حاضر طلاق گرفته و یا همسر فوت شده ‌است، ارائه سند طلاق و یا گواهی فوت نیز الزامی است.

اگر فرد متقاضی از جانب خویشاوندی در کانادا برای کسب امتیاز در سامانه اکسپرس انتری اقدام کرده ‌است، ارائه مدرکی برای اثبات خویشاوندی و همچنین ارائه مدرکی برای اثبات شهروندی آن خویشاوند الزامی است.

تجربه کانادایی - برنامه CEC-
  • گواهی عدم سوءپیشینه:
    فرد متقاضی مهاجرت به کانادا از طریق برنامه CEC لازم است که گواهی عدم سوءپیشینه برای خود، همسر و فرزندان بالای ۱۸ سال را ارائه نماید. این گواهی لازم است توسط کشوری صادر شود که حداقل ۶ ماه در آن زندگی کرده باشید. اگر چه مهلت اعتبار این گواهی تنها ۱ ماه است؛ اما در صورت ترجمه رسمی تا حداکثر ۶ ماه اعتبار دارد. برای دریافت این گواهی در ایران می‌توانید از طریق سامانه ثنا و یا مراکز پلیس 10+ اقدام کنید.
  • مدارک سابقه شغلی:
    فرد متقاضی لازم است تا نامه رسمی سابقه کار کانادایی خود و همسر خود را ارائه کند. در عین ‌حال داشتن نامه جاب آفر کانادایی مزیت بزرگی محسوب شده که می‌توانید آن را بارگذاری کنید. در نامه سابقه کار لازم است که به اطلاعاتی از قبیل عنوان شغلی، نام و نشانی محل کار، تعداد ساعات انجام کار، شرح وظایف و حقوق دریافتی اشاره شده باشد. همچنین می‌توانید برگه‌های مالیاتی T4 و یا NOA را به ‌عنوان مدارک سابقه شغلی کانادا ارائه کنید.
  • مدارک معاینات پزشکی:
    هر فرد متقاضی به ‌همراه همسر و تمامی فرزندان آنها باید آزمایش‌های پزشکی طبق چک لیست اداره مهاجرت کانادا را انجام دهند. این چک لیست را با عنوان Medical Exams می‌شناسیم. در این چک لیست احتمال وجود هر نوع بیماری مسری و یا بیماری‌هایی که باعث هزینه سنگین در نظام پزشکی و سلامت کانادا هستند، بررسی خواهد شد.

شرایط برنامه CEC (تجربه کانادایی) چیست؟

از سابقه کار تا ارائه مدرک تحصیلی در سیستم آموزشی کشور کانادا و در نهایت مدرک زبان و… همگی در فهرست شرایط برنامه CEC قرار دارند. به تفکیک و با جزئیات کامل به بررسی این شرایط می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات تکمیلی و مشاوره تخصصی مهاجرت به کانادا نیز می‌توانید از گروه مشاورین تاپ سولوشن استفاده کنید.

سابقه کار مورد نیاز برای برنامه تجربه کانادایی

برنامه CEC در کل برای ساماندهی افرادی است که از سابقه زندگی در کشور کانادا برخوردار هستند. لذا لازم است تا از حداقل ۱۲ ماه سابقه کار در کشور کانادا برخوردار باشید.

همان‌طور که گفتیم، برنامه CEC در امتداد سیستم اکسپرس انتری فعالیت می‌کند. از طریق سامانه اکسپرس انتری نیز افراد با امتیاز بالا پذیرش شده که از قبل در رقابت با دیگر متقاضیان برنده هستند. با این رویکرد داشتن سابقه کار در کشور کانادا به منزله اهمیت حضور افراد در آن کشور است که مسیر اقامت دائم را ساده‌تر خواهد کرد.

فرد متقاضی باید یک ‌سال سابقه کار خود که معادل ۱۵۶۰ ساعت کار در یک سال است را در حداکثر ۳ سال قبل‌ از درخواست تجربه کانادایی کسب کرده باشد. از طرفی لازم است تا سابقه کار برای شغلی تمام وقت و یا معادل آن به ‌صورت نیمه ‌وقت ارائه شود. به شکلی که می‌توان ساعت کار مورد نظر را در چند شغل نیمه وقت کانادایی تکمیل کرد.

روش‌های محاسبه ساعات کار برای پر شدن یک سال سابقه کار کانادایی متنوع است. در نظر داشته باشید که منظور از کار تمام ‌وقت در کانادا ارائه ۳۰ ساعت کار در هفته است. لذا تعداد ساعات بیشتر در هر هفته محاسبه نمی‌شود. در عین ‌حال این امکان وجود دارد که افراد ساعات کار خود در چندین سال متوالی مثلاً ۲ سال متوالی را به ‌عنوان ساعات کار تجمیع شده در یک سال ارائه کنند.

برای بررسی دقیق این موارد می‌توانید از خدمات کارشناسی ما در گروه تاپ سولوشن استفاده کنید.

تجربه کانادایی - برنامه CEC---

سابقه کار چه مشاغلی در برنامه CEC پذیرفته می‌شود؟

سابقه کار مورد نیاز برای برنامه تجربه کانادایی مربوط به شغل خاصی نیست و افراد کافی است مدارک لازم برای احراز شغلی تمام ‌وقت در کشور کانادا را ارائه کنند.

با هر شغلی که در کشور کانادا باشید، می‌توانید جهت سابقه کار مورد نیاز برای برنامه تجربه کانادایی را ارائه کنید؛ اما لازم است تا این شغل در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا (NOC کانادا) قرار داشته باشد.

مشاغل مورد نیاز کانادا در سیستم جامع NOC کانادا دسته‌بندی شده‌اند. تمامی این مشاغل در ۴ سطح مهارتی از TEER3 الی TEER0 حضور دارند. البته توجه داشته باشید که مشاغل مطرح‌ شده لازم است تا در زیرگروه مشاغل کارمندی در نظر گرفته شود. بر این اساس هر نوع سابقه کار از طریق خود اشتغالی برای ارائه شرایط برنامه محاسبه نمی‌شود.

آیا سابقه کار پناهندگی مورد پذیرش CEC قرار دارد؟

پناهندگی همواره از بحث‌های چالش ‌برانگیز مهاجرت به کانادا محسوب می‌شود. اگر چه دولت کانادا برنامه‌های حمایتی مناسبی از پناهندگان در نظر گرفته است؛ اما اصولاً این افراد را در فهرست متقاضیان درجه یک اقامت کانادا قرار نمی‌دهد.

پناهندگان می‌توانند در کانادا صاحب شغل شوند، اما این شغل را از مسیر قانونی دریافت نکرده‌اند. به ‌این ‌ترتیب سابقه کار آنها مربوط به فهرست مشاغل NOC کانادا و از طریق مسیرهای قانونی محسوب نمی‌شود. سابقه کار کانادایی افراد پناهنده مورد پذیرش سیستم مهاجرت از طریق تجربه کانادایی قرار نمی‌گیرد.

آیا سابقه کار حین تحصیل مورد پذیرش CEC قرار دارد؟

در کانادا از امکان کار حین تحصیل برخوردار هستید؛ اما این شغل در فهرست مشاغل نیمه ‌وقت قرار خواهد گرفت. این در حالی است که داشتن سابقه کار مشاغل تمام ‌وقت اولین و اساسی‌ترین شرایط برنامه CEC است. افراد حین تحصیل در دانشگاه‌های کانادا ممکن است مشاغل حساس و کلیدی در نهادهای دانشگاهی و یا مؤسسات معتبر کانادایی داشته باشند. اما در کل هیچ نوع سابقه کار حین تحصیل برای ارائه شرایط برنامه CEC مورد قبول قرار نمی‌گیرد.

تجربه کانادایی - برنامه CEC----

مدرک زبان مورد نیاز برای CEC

مهارت‌های زبانی از جمله مهمترین مدارک لازم برای برنامه تجربه کانادایی است. برنامه CEC با هدف هموار ساختن اقامت دائم کانادا برای کسانی است که مشاغل مورد نیاز این کشور را در اختیار دارند و قاعدتاً این افراد باید از مهارت زبان انگلیسی و یا فرانسوی در حد کافی برخوردار باشند. اما مدرک زبان مورد نیاز برای CEC با توجه به نوع مهارت و جایگاه شغلی افراد متقاضی متفاوت است.

به ‌طور کلی هر اندازه از جایگاه شغلی بالاتری در کشور کانادا برخوردار باشید، لازم است که مدرک زبان با سطح بالاتری را ارائه کنید. در بررسی مدرک زبان مورد نیاز برای CEC نیز از معادل‌سازی CLB استفاده می‌کنند که با توجه به جایگاه شغلی به‌ قرار زیر است:

  • برای مشاغل کانادایی در سطح مهارت پایین TEER2,3 به ارائه مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی در سطح معادل CLB5 نیاز دارید.
  • برای مشاغل کانادایی در سطح مهارت بالا مانند TEER0,1 به ارائه مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی در سطح معادل CLB7 در تمامی مهارت‌ها نیاز دارید.

معادل‌سازی CLB یک نوع یکسان ‌سازی مدرک زبان است که توسط سازمان مهاجرت کانادا و برای یکسان کردن مدارک زبان اصلی مانند آیلتس، تافل و… تدارک دیده شده‌ است. بنابراین در قدم اول لازم است تا مدرک زبان خود را وارد سیستم CLB کرده و معادل‌ سازی کنید.

از طرفی مدرک زبان ارائه ‌شده آزمون‌های معتبر از قبیل آیلتس جنرال، PTE Core و سلپیپ برای پذیرش تجربه کانادا مورد قبول هستند. اگر برای ارائه مدرک زبان فرانسوی اقدام می‌کنید، ارائه مدارک از آزمون‌های معتبر تف کانادا و یا TCF کانادا الزامی است.

تأثیر تحصیل کانادایی در پذیرش تجربه کانادایی

افراد زیادی برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا و حتی دکترای کانادا اقدام می‌کنند. این افراد پس ‌از فارغ ‌التحصیلی می‌توانند از فرصت دو ساله ویزای کار بعد از تحصیل کانادا (PGWP) برای پیدا کردن شغل تمام‌ وقت استفاده کنند. همین بازه دو ساله فرصت کافی و ایده‌آلی است که مقدمات قانونی اقامت دائم کانادا را فراهم کنید.

چرا که دولت کانادا برای فارغ ‌التحصیلان دانشگاهی خود ارزش زیادی قائل است و علاقه دارد تا این افراد همچنان در جامعه کانادا باقی بمانند و مشاغل کلیدی را در اختیار بگیرند.

نوع مدرک تحصیلی و حتی سطح آن در مدارک لازم برای برنامه تجربه کانادایی مطرح نیست. هر کسی که توانسته باشد در سیستم آموزش کشور کانادا تحصیل کند، از امکان اقدام برای برنامه CEC برخوردار است. اما از آنجا که در ساختار تعریف ‌شده سامانه اکسپرس انتری افراد را با توجه به امتیاز بندی CRS پذیرش می‌کنند، ارائه مدرک تحصیلی بالاتر و با معدل بهتر در کسب امتیاز بالاتر و در نهایت شانس بیشتر پذیرش اقامت دائم کانادا تأثیرگذار است.

افراد متقاضی که سابقه تحصیل در کانادا را دارند، لازم است تا مدرک تحصیلی و ریز نمرات خود را ارائه کنند. در عین ‌حال حتی افراد با مدرک تحصیلی غیر کانادایی هم می‌توانند از طریق برنامه CEC جهت اقامت دائم کانادا اقدام کنند. اما این افراد لازم است تا مدرک تحصیلی و ریز نمرات خود را معادل‌سازی کرده و مراحل ارزیابی مدرک تحصیلی را سپری کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از خدمات مشاوره تخصصی ما در گروه تاپ سولوشن استفاده کنید.

تجربه کانادایی - برنامه CEC-----

مراحل درخواست برای CEC چگونه است؟

مهاجرت از طریق برنامه CEC (تجربه کانادایی) در کل ساده‌تر از دیگر روش‌های مهاجرت به کشور کانادا انجام می‌شود. افراد با سابقه کار کانادایی و یا تحصیل در این کشور یک قدم بزرگ برای نهایی شدن اقامت دائم کانادا را برداشته‌اند. افراد پس‌ از تأمین شرایط خصوصاً حداقل یک ‌سال سابقه کار کانادایی لازم است تا مراحل زیر را برای پذیرش تجربه کانادایی سپری کنند:

ایجاد پروفایل در سامانه GCKey

مراحل درخواست برای CEC با ایجاد پروفایل در سامانه اکسپرس انتری کانادا آغاز می‌شود. در عین ‌حال جهت ایجاد پروفایل نیز به ارائه مدارکی از قبیل مدرک زبان با معادل CLB در کنار مدرک تحصیلی کانادایی و یا ارزیابی مدرک تحصیلی غیر کانادایی نیاز دارید.

لذا توصیه می‌کنیم که قبل ‌از آغاز مراحل و ایجاد پروفایل برای معادل ‌سازی مدرک زبان و ارزیابی مدرک تحصیلی و ریز نمرات خود اقدام کنید. ارزیابی مدرک تحصیلی برای افرادی که مدرک آنها مربوط به دانشگاه‌های کشور کانادا است، الزامی نیست.

پس ‌از ثبت‌نام اکسپرس انتری باید وارد سامانه اداره مهاجرت کانادا شده و در سیستم GCKey یک پروفایل بسازید. در این سامانه ارائه اطلاعات اولیه از قبیل سابقه کار مربوط به مشاغل ناک کانادا، اطلاعات تحصیلی به‌ همراه گواهی ارزیابی مدرک، اطلاعات شخصی و… الزامی است. در عین ‌حال فرد متقاضی باید از تمکن مالی کافی برخوردار باشد.

انتظار برای دعوت نامه CEC

در سامانه اکسپرس انتری کانادا مراحل مربوط به امتیازدهی شما آغاز می‌شود. این امتیازدهی براساس ساختار CLB صورت می‌گیرد و به این صورت است که افراد را با توجه به آیتم‌های گوناگون از قبیل سن، سابقه کار، سطح مهارت زبان، تحصیلات و… ارزیابی می‌کنند.

هر کدام از این آیتم‌ها دارای یک امتیاز هستند که تجمیع شده و در نهایت امتیاز نهایی CRS فرد متقاضی استخراج می‌شود. امتیاز افراد در این سیستم حداکثر ۱۲۰۰ نمره است. در نهایت با توجه به امتیاز کسب ‌شده اکسپرس انتری مراحل نهایی مهاجرت و اقامت دائم کانادا از طریق برنامه CEC آغاز می‌شود. افراد با ارائه سابقه کار کافی، مدرک زبان بالا و تحصیلات عالی شانس بالاتری برای اخذ امتیاز بیشتر CRS دارند.

برای کسب اطلاعات جامع‌تر در این زمینه و چگونگی عملکرد سامانه امتیازدهی اکسپرس انتری می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای ما در گروه تاپ سولوشن استفاده کنید.

تجربه کانادایی - برنامه CEC+

حداقل امتیاز برای پذیرش و صدور دعوت نامه CEC چه مقدار است؟

به ‌طور کلی هر اندازه امتیاز بالاتری کسب کنید، قاعدتاً شانس بیشتری برای صدور دعوت نامه CEC دارید. اما در مراحل پذیرش افراد ساختار قرعه‌کشی نیز وجود دارد که با عنوان استخر متقاضیان اکسپرس انتری شناخته می‌شود. این قرعه‌کشی همه ‌ساله برگزار می‌شود و افراد با حداقل امتیاز تعیین‌ شده توسط اداره مهاجرت کانادا در آن حضور دارند. البته این حداقل امتیاز مقدار ثابتی نیست و معمولاً همه ‌ساله تغییر می‌کند.

منظور از استخر متقاضی در برنامه مهاجرت اکسپرس انتری چیست؟

اداره مهاجرت کانادا پس ‌از تعیین محاسبه امتیاز CRS پرونده افراد متقاضی را وارد یک مجموعه مجازی می‌کند که به آن اصطلاحاً استخر (Pool) گفته می‌شود. این استخر کاملاً مجازی است و پر از پرونده افراد متقاضی از کشورهای گوناگون با شرایط گوناگون و امتیازهای متفاوت است.

اداره مهاجرت کانادا همواره در بازه‌های دو بار در ماه از میان پرونده‌های موجود در استخر قید شده قرعه‌کشی انجام می‌دهد. اصطلاحاً قرار است تا پرونده شما را از میان هزاران پرونده دیگر قرعه کشی کنند که به این نوع گزینش پرونده اصطلاحاً Draw گفته می‌شود.

مراحل اجرای قرعه‌کشی از استخر متقاضیان توسط دولت فدرال کانادا انجام می‌شود. به ‌این ‌ترتیب که دولت فدرال افراد مورد نظر خود را با توجه به سطح امتیاز از میان خیل بسیار متقاضیان به شکل تصادفی انتخاب می‌کند. برای این افراد دعوت نامه CEC فرستاده خواهد شد.

توجه کنید که روش انتخاب افراد متقاضی از استخر اکسپرس انتری اگر چه به شکل قرعه‌کشی انجام خواهد شد؛ اما این قرعه‌کشی از میان افرادی است که سطح امتیاز مورد نظر دولت فدرال را دارند. بنابراین با وجود قرعه‌کشی بودن هر اندازه امتیاز CRS بالاتری کسب کرده باشید، لزوماً شانس بالاتری برای صدور دعوت نامه CEC دارید. از طرفی افرادی که زودتر وارد استخر متقاضیان شده‌اند، از شانس بالاتری نیز برخوردار هستند.

ارسال درخواست مهاجرت از طریق تجربه کانادایی

فرصت ارائه درخواست پس‌ از صدور دعوت نامه محدود است. فرد متقاضی تنها ۶۰ روز کاری فرصت دارد تا پس ‌از صدور دعوت نامه جهت ارسال مدارک لازم برای برنامه تجربه کانادایی اقدام کند. این فرد باید مدارک را در پروفایل خود از سایت اداره مهاجرت کانادا بارگذاری نماید. پس‌ از بارگذاری مدارک نیز لازم است تا برخی هزینه‌ها جهت بررسی پرونده مهاجرت برنامه CEC پرداخت گردد.

یک روز پس ‌از ثبت درخواست نامه‌ای از سامانه مهاجرت کانادا با عنوان رسید دریافت مدارک (AOR) دریافت خواهید کرد. ارسال این نامه به ‌منزله دریافت مدارک توسط اداره مهاجرت است و نشان می‌دهد که درخواست شما برای بررسی پرونده تجربه کانادایی با موفقیت ثبت ‌شده است.

تجربه کانادایی - برنامه CEC-+

هزینه های برنامه CEC چه مقدار است؟

هزینه های برنامه CEC در امتداد گام سوم و از مراحل ثبت درخواست پرونده CEC قرار دارد. در کل هزینه‌های مهاجرت از طریق تجربه کانادایی به نسبت از دیگر روش‌های مهاجرت به کانادا کمتر است. این هزینه‌ها شامل مراحل بررسی پرونده توسط اداره مهاجرت کانادا می‌شود.

  • هزینه بررسی پرونده در اداره مهاجرت کانادا برای هر متقاضی ۸۵۰ دلار کانادا است. هزینه بررسی همسر متقاضی نیز ۸۵۰ دلار کانادا و هزینه هر یک از فرزندان ۲۳۰ دلار کانادا است.
  • هزینه حق صدور اقامت دائم کانادا برای فرد متقاضی و همسر او هر کدام ۵۱۵ دلار کانادا است.
  • هزینه انگشت‌نگاری فرد متقاضی ۸۵ دلار کانادا است. در صورتی ‌که فرد متقاضی دارای همسر و فرزندان است، این هزینه برای کل خانواده ۱۷۰ دلار کانادا خواهد شد. البته در حال ‌حاضر مراحل انگشت‌نگاری در داخل ایران انجام نمی‌شود و برای آن مستلزم صرف هزینه سفر به کشور ثالث هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب