شرایط تحصیل داروسازی در ایتالیا

شرایط تحصیل داروسازی در ایتالیا

تحصیل داروسازی در ایتالیا یکی از پرطرفدارترین راهکارهای مهاجرت تحصیلی به این کشور خصوصا برای علاقه‌مندان به رشته‌ی داروسازی است.

مقاطع تحصیلی رشته داروسازی در ایتالیا شامل دریافت مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد است که هر کدام به صورت تک دوره‌ای ارائه می‌شوند. پس از گذراندن این دوره‌ها داروسازان مس‌توانند به خوبی وارد بازار کار داروسازی در این کشور شده و به فعالیت در زمینه‌های در حال رشد و پرطرفداری چون داروسازی صنعتی و بیوتکنولوژی بپردازند.

از فارغ التحصیلان رشته داروسازی در بهترین دانشگاه‌های ایتالیا انتظار می‌رود تا بتوانند در حوزه‌های گوناگونی چون آسیب شناسی‌های بالینی، تشخیص‌های پزشکی، دستگاه‌های پزشکی، لوازم آرایشی، مکمل‌های غذایی، اثرات محصولات دارویی جدید، آشنایی با ایمنی داروهای نوظهور و مراقبت دارویی بیماران مشارکت کنند.

علاوه بر این، بسیاری از داروسازان جوان می‌توانند در سازمان‌ها و نهادهای پژوهشی-درمانی به بررسی معیارهای کیفی و ایمنی داروها و فرآورده‌های بیولوژیکی مانند واکسن‌ها قبل از توزیع در بین مردم بپردازند.

شرایط تحصیل داروسازی در ایتالیا چیست؟

یکی از مهمترین شرایط تحصیل داروسازی در ایتالیا کسب نمره قبولی در آزمون TOLC-F، به عنوان یکی از آزمون‌های TOLC است که اختصاصا برای دانشجویان این رشته ارائه می‌شود. شرایط عمومی آزمون TOLC-F به شرح زیر است:

  • امکان شرکت در آزمون به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی وجود دارد.
  • هزینه آزمون 30 یورو می‌باشد.
  • این آزمون شامل 50 سوال چند گزینه‌ای و دارای پنج گزینه است.
  • آزمون هر ماه برگزار می‌شود و محدودیتی برای ثبت نام هر ماه داوطلبان وجود ندارد.
  • هر دانشگاهی معیارهای جذب داوطلب خود را دارد، اما ارزیابی امتیازات داده شده یکسان است. دانش آموزانی که انتظارات از این آزمون را برآورده می‌کنند، در صورت داشتن مهارت زبان انگلیسی، حق تحصیل داروسازی در ایتالیا را دارند.
  • کسانی که مایل به تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا هستند باید مدرک مهارت زبان سطح B2 و 18.0 امتیاز از آزمون TOLC-F را به همراه دیپلم دبیرستان و ریز نمرات دریافت کنند.
آزمون TOLC-F

آزمون ورودی داروسازی در ایتالیا ؛ آزمون TOLC-F چیست؟

آزمون TOLC-F یکی از زیرشاخه‌های آزمون‌های معروف TOLC است. این آزمون به طور اختصاصی برای متقاضیان تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا طراحی شده و  برگزار می‌گردد.

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، این فرصت برای شما وجود دارد تا به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی در آزمون شرکت کنید.

نکته مهم در رابطه با نمره قبولی در این آزمون این است که هر دانشگاهی معیارهای جذب داوطلب خود را دارد، اما ارزیابی امتیازات داده شده یکسان است. ارزشیابی و سیستم نمره دهی آزمون TOLC-F به شرح زیر است:

  • برای هر پاسخ صحیح 1 امتیاز
  • -0.25 امتیاز برای هر پاسخ اشتباه
  • 0 امتیاز برای هر سوال پاسخ داده نشده

خوب است بدانید زمان آزمون TOLC-F ،   72 دقیقه است که برای پاسخگویی به هر 50 سوال در نظر گرفته شده است.

سرفصل موضوعی و تعداد سوالات هر بخش از آزمون TOLC-F  به شرح زیر است:

سرفصل موضوعی

تعداد سوالات

زمان

زیست شناسی

15

20

شیمی

15

20

فیزیک

7

12

ریاضی

7

12

استدلال و منطق

6

8

مجموع

50

72

بهترین دانشگاه‌های رشته داروسازی در ایتالیا سال 2024 کدامند؟

بهترین دانشگاه‌های رشته داروسازی در ایتالیا سال 2024 کدامند؟

دانشگاه‌های ایتالیا را می‌توان یکی از بهترین دانشگاه‌ها اروپا برای تحصیل در رشته داروسازی دانست. نام 15 دانشگاه‌ داروسازی ایتالیایی که در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر رتبه بندی QS قرار دارند به خوبی این ادعا را ثابت می‌کند.

 در زیر لیستی از  10 مورد از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل در رشته داروسازی آورده شده است که بر اساس عملکرد تحقیقاتی آنها در این رشته تحصیلی رتبه بندی شده‌اند. در جدول می‌توانید رتبه بندی سال 2024 این دانشگاه‌ها در جهان و در اروپا را نیز مشاهده کنید:

نام دانشگاه

رتبه جهانی

رتبه در اروپا

دانشگاه بولونیا

68

31

دانشگاه میلان

105

52

دانشگاه پیزا

160

75

دانشگاه فلورانس

171

82

دانشگاه ساپینزا رم

173

84

دانشگاه پادوا

226

105

دانشگاه پلی تکنیک باری

246

112

دانشگاه پاویا

250

114

دانشگاه پارما

259

117

دانشگاه فررارا

315

142

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش و تحصیل داروسازی در ایتالیا کدامند؟

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش و تحصیل داروسازی در ایتالیا کدامند؟

بدون شک برای اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی نیاز به مدارک لازم است. در رابطه با مدارک باید به این نکته توجه داشته باشید که مدارک هر مقطع تحصیلی و هر رشته با یکدیگر متفاوت است و صد البته که دانشگاه مورد نظر شما نیز تاثیر بسیاری در مدارک موردنیاز تان برای اخذ پذیرش دارد. در ادامه لیستی از مدارک عمومی مورد نیاز برای اخذ پذیرش داروسازی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های ایتالیا ذکر شده است.

  • داشتن دیپلم دبیرستان
  • مدرک مهارت زبان سطح B2
  • کسب نمره کافی از آزمون TOLC-F
  • ارائه ریز نمرات دوره متوسطه
  • پاسپورت معتبر
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • رزومه تحصیلی
  • توصیه نامه
  • انگیزهنامه

اما همچنان به شما توصیه می‌کنیم تا در صورتی که دانشگاه خاصی را در نظر دارید با مراجعه به سایت دانشگاه از مدارک مورد نیاز آن اطلاع حاصل کنید. همچنین شما می‌توانید با برقراری ارتباط با کارشناسان ما در تاپ سلوشن از مدارک مورد نیاز تحصیل داروسازی در ایتالیا نیز با خبر شوید.

هزینه تحصیل داروسازی در ایتالیا چقدر است؟

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های داروسازی دولتی ایتالیا سالانه مبلغی بین 156 تا 3500 یورو است. البته خوب است بدانید که هنگام تعیین مبلغ دقیق شهریه، صورت‌های درآمد خانواده دانش‌آموزان نیز در نظر گرفته می‌شود. دانشجویان با درآمد سالانه خانواده کمتر از 23000 یورو هزینه تحصیلی 156 یورو در سال پرداخت می‌کنند.

در مقابل، هزینه‌های دانشگاه خصوصی که بین 15000 یورو تا 20140 یورو در سال متغیر است.

شرایط تحصیل داروسازی در ایتالیا

طول دوره داروسازی در ایتالیا چقدر است؟

در ایتالیا، تحصیل در رشته داروسازی در  مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد شامل یک دوره پیوسته 5 ساله است که به خودی خود شامل 300 واحد درسی می‌شود.

همچنین دوره تحصیل در مقطع دکتری 3 ساله است که یک ترم آن به مطالعات اختصاص داده شده و 2.5 سال دیگر شامل تحقیقات و پایان نامه و همچنین کار می‌شود.

تحصیل رایگان داروسازی در ایتالیا با اخذ بورسیه + انواع بورسیه داروسازی ایتالیا

تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا در سال های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده است، به خصوص که دانشجویان بین‌المللی از طریق دولت ایتالیا فرصت‌های خوابگاه و بورسیه تحصیلی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می‌دهند.

در دسترس‌ترین بورسیه‌ای که دانشجویان بین المللی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، «بورسیه مبتنی بر نیاز» است که بر اساس درآمد سالانه خانواده ارائه می‌شود. صورت درآمد خانواده درخواستی از دانشجو هنگام تعیین شهریه دانشگاه مقیاس مهمی است که در فرآیند بورسیه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ادامه بورسیه، موفقیت دانشجو در طول تحصیل داروسازی و درآمد خانواده در نظر گرفته می‌شود.

برای جلوگیری از کاهش بورسیه، دانشجو باید تعداد واحدهای درسی درخواستی دانشگاه خود را با موفقیت گذرانده باشد و تفاوت عمده‌ای در درآمد خانواده وجود نداشته باشد. دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی با درآمد سالانه خانواده کمتر از 23000 یورو ثبت نام کرده‌اند، ممکن است فرصت دریافت بورسیه تحصیلی را داشته باشند.

بورسیه تحصیلی  مبتنی بر نیاز شامل افرادی می‌شود که از یک دانشگاه دولتی در ایتالیا پذیرش بگیرند و علاوه بر آن درآمد خانواده آنها سالانه کمتر از ۲۳۰۰۰ یورو باشد. در این صورت تسهیلات زیر به عنوان بورسیه در اختیار این افراد قرار می‌گیرد:

  • پرداخت شهریه ۱۵۶ یورو در سال
  • دریافت میانگین سالانه 7000 یورو کمک‌هزینه تحصیلی
  • کارت غذای رایگان
  • استفاده از خوابگاه

علاوه بر آن بورسیه اراسموس پلاس در دانشگاه ساپینزا و بورسیه DSU برای دانشجویان رشته داروسازی در ایتالیا قابل استفاده است. برای اخذ این بورسیه لازم است تا با توجه وضعیت مالی خانواده خود، در یکی از گروه‌ها و دسته‌های بورسیه استانی ایتالیا قرار بگیرید. در صورت اخذ این نوع بورسیه تسهیلات زیر شامل حال دانشجویان می‌شود:

  • اقامت رایگان
  • وعده‌های غذایی رایگان
  • کمک به پوشش هزینه‌های اضافی
  • معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه

تحصیل در رشته داروسازی در ایتالیا شامل سه نوع بورسیه می‌شود:

  • بورسیه استانی
  • بورسیه مبتنی بر نیاز

و بورسیه اراسموس

تحصیل داروسازی در ایتالیا به زبان انگلیسی

تحصیل داروسازی در ایتالیا به زبان انگلیسی

تحصیل داروسازی در ایتالیا به زبان انگلیسی در دو دانشگاه بزرگ و معروف این کشور یعنی دانشگاه‌های بولونیا و رم تور ورگاتا امکان پذیر است.

در این دو دانشگاه تمامی دروس کاملا به زبان انگلیسی تدریس شده و دانشجویان پس از گذراندن دوره 5 ساله خود با دریافت مدرک کارشناسی ارشد داروسازی به زبان انگلیسی از این دو دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند. برنامه داروسازی افراد را قادر می سازد تا به عنوان داروساز حرفه ای فعالیت کنند و به عنوان متخصص در زمینه داروهای دارویی و محصولات بهداشتی کار کنند.

دانشجویان داروسازی در این دوره‌ها به زبان انگلیسی به طور مستقیم شما را برای مطالعه داروسازی و نیازهای بین المللی مختلف سایر کشورهای اروپایی آماده می‌کنند تا بتوانند به خوبی از فرصت‌های شغلی متنوع در زنجیره تامین محصولات دارویی و بهداشتی استفاده کنند.

دانشگاه بولونیا

آموزش داروسازی به زبان انگلیسی در دانشگاه بولونیا در پردیس ریمینی ارائه می‌شود.
آموزش داروسازی به زبان انگلیسی در دانشگاه بولونیا به عنوان یک نقطه تلاقی میان رشته‌های اساسی مانند علوم پزشکی، بهداشت، زیست شناسی و شیمی به شما این امکان را می‌دهد تا با بهبود مهارت‌های نظری و عملی خود، بتوانید در سطح بین المللی کار کنید.

دانشگاه رم تور ورگاتا

آموزش داروسازی در دانشگاه Roma Tor Vergata صلاحیت‌های نظری و عملی و همچنین مبنای علمی را برای کار به عنوان داروساز فراهم می‌کند.

این آموزش شامل دوره‌های نظری و عملی، از جمله فعالیت‌های آموزشی در داروخانه‌های محلی و بیمارستانی است.
علاوه بر کلاس‌های آموزشی ویژه، دوره آکادمیک از طریق سایر موضوعات پزشکی مانند درماتو فارماکولوژی، طب داخلی و علوم تغذیه و فرآیندهای نظارتی مانند قانون دارویی ایتالیا و اروپا، حقوق تجارت توسعه می‌یابد.

علاوه بر این در طول آموزش داروسازی در دانشگاه تور ورتوگا، سخنرانی‌ها، کارگاه‌ها، جلسات آموزش الکترونیکی که توسط کارشناسان داخلی و بین المللی تدریس می‌شود، به صورت آموزش تکمیلی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. همچنین جلساتی در شرکت‌ها و صنایع دارویی در چارچوب فعالیت‌های تکمیلی برگزار می‌شود.

خوب است بدانید که مدرک داروسازی ارائه شده از سوی دانشگاه تور ورتوگا مورد پذیرش قطعی وزارت علوم و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. در نتیجه پس از تحصیل در این دانشگاه ایتالیایی حتی برای کار در ایران نیز به مشکلی برنخواهید خورد.

بازار کار و درآمد داروسازی در ایتالیا

فردی که به عنوان متخصص داروسازی بالینی در ایتالیا کار می‌کند به صورت میانگین حدود 5910 یورو درآمد دارد. دستمزدها از 3080 یورو (کمترین) تا 9050 یورو (بالاترین) متغیر است.

گراف بازه درآمد داروسازان در ایتالیا

توجه داشته باشید که حقوق متخصصین داروسازی بالینی در ایتالیا بر اساس تجربه، مهارت، جنسیت یا موقعیت مکانی بسیار متفاوت است.

بازه درآمدی داروسازی در ایتالیا، حداقل دستمزد و حقوق اولیه

درآمد یک فرد برای سمت متخصص داروسازی بالینی در ایتالیا از 3080 یورو (حقوق اولیه) تا 9050 یورو (حداکثر حقوق) متغیر است. لازم به ذکر است که رقم مذکور حداقل دستمزد مقرر قانونی نیست. بلکه نشان دهنده کمترین رقم گزارش شده در یک نظرسنجی حقوق و دستمزد است که شامل هزاران شرکت کننده و متخصص از تمام مناطق کشور می‌شود.

 

حقوق متوسط

اگر بخواهیم میانگین حقوق یک داروساز در ایتالیا یعنی 5380 یورو را در نظر بگیریم، نیمی از متخصصانی که به عنوان متخصص داروسازی بالینی در ایتالیا کار می‌کنند کمتر از این مقدار درآمد دارند و نیمی دیگر بیشتر درآمد دارند. حقوق متوسط نشان دهنده ارزش متوسط حقوق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب