راهنمای جامع تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

راهنمای جامع تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا دورنمای بسیار ایده‌آل برای کسب موفقیت‌های علمی و حضور در کشوری مدرن با شرایط پذیرش در دانشگاه‌های معتبر است. همه ساله دانشجویان زیادی در سراسر جهان تقاضای گذراندن دوره فوق لیسانس در کانادا هستند و تعداد زیاد دانشگاه‌های معتبر این کشور نیز فرصت‌های تحصیلی فراوان با تنوع بالا از رشته‌های تحصیلی ایجاد کرده‌ است.

برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا به ارائه مدرک لیسانس مرتبط نیاز دارید. در عین ‌حال لازم است تا برای اخذ پذیرش به روش‌های مستقیم و یا غیر مستقیم در دوره های پژوهشی از دانشگاه‌های کشور کانادا اقدام کنید. داشتن معدل لیسانس حداقل ۱۳ یا بالاتر به همراه مدرک زبان آیلس 6.5 و یا تافل 80 الزامیست.

این در حالی است که احتمالا برای تحصیل در برخی دانشگاه‌های معتبر و یا برخی رشته‌های تخصصی از قبیل داروسازی و یا روانشناسی و… به ارائه نمره زبان آیلتس ۷ حتی بالاتر نیاز داشته باشید.

شهریه هزینه تحصیل در کانادا کاملاً وابسته به رنکینگ دانشگاه، نوع رشته و حتی شهر محل دانشگاه متغیر است. این شهریه برای مقاطع کارشناسی ارشد دانشجویان بین‌المللی در بازه‌ی 20000  الی 30000 هزار دلار کانادا قرار دارد. در عین ‌حال باتوجه به تلاش خودتان می‌توانید از انواع بورسیه دولتی و یا دانشگاهی کشور کانادا نیز استفاده کنید. در این مقاله از گروه تاب سولوشن به تمامی نکات از پروسه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا می‌پردازیم.

طول دوره ارشد در کانادا

طول دوره ارشد در کانادا با توجه به نوع رشته، شرایط دانشگاهی و نوع روش برگزاری کارشناسی ارشد متغیر است. در حالت عادی که قرار است تحصیل فوق لیسانس در کانادا را به روش آموزشی دنبال کنید، طول دوره در بازه ۱ الی ۲ سال پایان می‌یابد. اما در صورت ورود به دوره‌های پژوهش محور مدت مطالعاتی کارشناسی ارشد تا ارائه پایان‌نامه ادامه پیدا می‌کند که می‌تواند تا فراتر از ۲ سال باشد.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

تحصیل فوق لیسانس در کانادا مزایای قابل ‌توجه به ‌همراه دارد. در این دوره از کیفیت بالای آموزشی برخوردار هستید، از طرفی شهریه بسیاری از دانشگاه‌های کانادا مقرون ‌به ‌صرفه است و حتی این امکان وجود دارد که برای اخذ بورسیه تحصیلی در رشته‌های پژوهش محور اقدام کنید.

مهم‌ترین نکته اخذ مدرک با اعتبار بین‌المللی است. اما این همه تحت شرایطی در اختیار متقاضی تحصیلی فوق لیسانس در کانادا قرار می‌گیرد. شرایط تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا به آیتم‌های از قبیل ارائه مدرک تحصیلی زبان و طی شدن پروسه پذیرش اپلای مربوط است که به قرار زیر هستند:

  • داشتن مدرک کارشناسی مرتبط با رشته مورد نظر در دوره کارشناسی ارشد. این درحالی است که تحت شرایطی مثلاً ادامه تحصیل در رشته‌های مدیریتی ارائه مدرک کارشناسی مرتبط الزامی نیست.
  • معدل دوره لیسانس در حد قابل ‌قبول که برای بسیاری از دانشگاه‌های کانادا حد معدل ۱۳ و بالاتر است.
  • ارائه مدرک زبان که با توجه به آزمون‌های تافل و یا آیلتس سنجیده می‌شود. در این ‌باره نیز سیاست دانشگاه‌های کانادا متفاوت است.
  • تعیین استاد راهنما که برای ادامه تحصیل در رشته‌های پژوهش محور الزامی است.
  • طی شدن پروسه پذیرش اپلای در یک رشته از دانشگاه‌های کشور کانادا.
تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

کارشناسی ارشد آموزش محور و یا پژوهش محور

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا به دو روش آموزش محور (Course Based) و پژوهش محور (Research Based) امکان‌پذیر است. این دو شیوه در چگونگی برگزاری دوره، چگونگی اپلای و چگونگی واحدهای درسی متفاوت هستند:

  • کارشناسی ارشد آموزش محور (Course Based):
    این دوره به شکل کلاسیک و با گذراندن واحدهای درسی انجام می‌شود. دوره آموزش محور بیشتر جنبه عملیاتی دارد و عموماً مناسب افرادی است که قصد ادامه تحصیل تا مقطع دکترا را ندارند. در این روش نیازی به ارائه پایان‌نامه نیست؛ اما شانس دریافت فاند تحصیلی بسیار کم است.
    در عین ‌حال دانشجو بدون فشار علمی و تحقیقاتی واحدهای درسی را گذرانده و دوره را به پایان می‌رساند. از طرفی شرایط گرفتن فوق لیسانس در کانادا از طریق روش‌های آموزش محور ساده است و در نهایت فارغ ‌التحصیلان برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند.
  • کارشناسی ارشد پژوهش محور (Research Based):
    این دوره کارشناسی ارشد مبتنی بر انجام فعالیت‌های تحقیقی است. معمولاً افرادی وارد این روش می‌شوند که قصد ادامه تحصیل تا مقطع دکترا را دارند. اما در پایان دوره ارائه پایان‌نامه الزامی است.
    در عین ‌حال دانشجو فرصت استفاده از فاند تحصیلی و کمک‌ هزینه‌های دانشگاهی را در قالب انواع بورسیه دارد. اما بار علمی و تحصیلاتی این دوره‌های پژوهش محور زیاد است و ممکن است مدت دوره با توجه به موضوع پژوهشی طولانی‌تر از حالت معمول شود. در نهایت فرصت ادامه تحصیل مقاطع دکترا فراهم است و دانشجو می‌تواند به ‌عنوان جایگاه شغلی از فرصت تحقیقاتی و آکادمیک زیر نظر نهادهای دانشگاهی کشور کانادا استفاده کند.

پذیرش مستقیم چیست؟

اپلای مستقیم بهترین روش پذیرش در سطح دانشگاه‌های کشور کانادا است. این نوع پذیرش برای دانشجویان مستعد با معدل کارشناسی خوب و همچنین مدرک زبان در سطح نمره بالا انجام می‌شود. البته سیاست دانشگاه‌های کانادا برای ارائه پذیرش مستقیم متفاوت است.

اما در کل با ارائه مدرک زبان آیلتس 6.5 و یا تافل 85  به ‌همراه مدرک لیسانس معتبر که معدل خوبی دارد به‌ راحتی می‌توانید پروسه اخذ پذیرش مستقیم را در سطح دانشگاهی کشور کانادا سپری کنید. البته برخی دانشگاه‌ها با رنکینگ بالا در سطح نمره زبان حساسیت بیشتری دارند. در این دانشگاه‌ها که عموماً در دوره‌های علوم پزشکی هستند باید نمره آیلتس ۷ به بالا ارائه نمایید.

پذیرش مشروط چیست؟

در دانشگاه‌های کانادا برای متقاضیانی که نمره زبان آنها حد نصاب کافی را ندارد، شرایط تحصیلی مشروط پیش‌ بینی‌ شده است. این متقاضیان می‌توانند از طریق پذیرش مشروط (کاندشینال) اقدام کنند. البته این دانشجویان موظف هستند تا پس‌ از طی شدن پروسه پذیرش کارشناسی ارشد در کانادا برای تکمیل دوره زبان و ارائه نمره قابل ‌قبول اقدام نمایند.

شرایط پذیرش مشروط داشتن نمره زبان ایلتس ۶ است که در آن هیچ مهارتی زیر 5.5 نباشد. در عین ‌حال با ارائه مدرک تافل ۷۵ که هیچ مهارتی زیر ۲۰ نیست نیز می‌توانیم برای پذیرش مشروط دوره کارشناسی ارشد اقدام کنیم.

پذیرش مشروط جهت تحصیل در کانادا

مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

قاعدتاً برای آغاز پروسه پذیرش و ادامه تحصیل فوق لیسانس در کانادا به ارائه مدارک تحصیلی زبان و پذیرش نیاز دارید. اما این مدارک را باید در شرایط زیر تهیه کرده و جهت آغاز پروسه تحصیل کارشناسی ارشد ارائه کنید. این مدارک به قرار زیر هستند:

  • رزومه که حاوی اطلاعات کامل هویتی، تحصیلی، مهارت‌ها، پروژه‌ها و… باشد
  • ترجمه رسمی مدرک و ریز نمرات دوره لیسانس به همراه کپی صفحات فارسی
  • ارائه انگیزه نامه مرتبط با رشته تحصیلی
  • کارنامه زبان از آزمون‌های معتبر تافل، آیلتس و… در مرحله ارائه پذیرش اسکن کارنامه زبان کافی است. اما در مرحله پایانی پس‌ از اخذ پذیرش لازم است تا کارنامه زبان را از طریق سنتر برای دانشگاه ارسال کنید.
  • اسکن پاسپورت معتبر
  • ارائه توصیه‌ نامه از استاد و یا کارفرما. این توصیه ‌نامه بسته به شرایط پذیرش از طریق اساتید دانشگاهی در کشور کانادا برای شما صادر می‌شود. در عین ‌حال حتی می‌توانید با توجه به توصیه‌ نامه کارفرمایی جهت ارائه‌ی مدرک اقدام کنید.

مدارک زبان تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

برای ادامه تحصیل در هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی می‌توانید از طریق دانشگاه‌های کانادا اقدام کنید. عموم دانشگاه‌های این کشور انگلیسی ‌زبان هستند؛ اما در برخی از دانشگاه‌های کانادا که در مناطق فرانسوی‌ زبان حضور دارند، تحصیل دانشگاهی با ارائه مدرک زبان فرانسوی امکان‌پذیر است.

مدرک زبان از اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا است. اما سیاست دانشگاهی این کشور در ارائه مدرک زبان متفاوت است. در عین ‌حال مدارک زبان انگلیسی مورد قبول دانشگاه‌های کانادا متنوع هستند. نمره آزمون آیلتس و یا تافل معتبرترین مدرک زبان است که در تمامی دانشگاه‌های انگلیسی زبان کشور کانادا پذیرفته می‌شود.

این در حالی است که برخی دانشگاه‌ها شرایط پذیرش مدارک دیگر از قبیل آزمون CAFL، PTE، IEAP، CAE و… را دارند. اما برای مهاجرت تحصیلی کارشناسی ارشد دانشگاه‌های فرانسه‌ زبان کانادا مانند دانشگاه لاوال و یا مونترال باید یکی از مدارک زبان فرانسوی از قبیل TFI، DELF، DALF و… را ارائه کنید.

نمره زبان در دانشگاه‌های مختلف کشور کانادا و در رشته‌های گوناگون متغیر است و به ‌طور کلی هر اندازه رنکینگ دانشگاهی بالاتر باشد، باید نمره زبان بهتری را ارائه کنید. اما در کل برای آغاز پروسه تحصیل فوق لیسانس در کانادا به ارائه مدرک زبان آیلتس 6.5 و بالاتر و یا تافل 85 و بالاتر نیاز دارید.

مدارک زبان تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

مراحل اخذ پذیرش (اپلای) در دانشگاه‌های کانادا

جهت تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا به اخذ پذیرش از مراکز دانشگاهی آن کشور نیاز دارید. البته در این مهاجرت تحصیلی می‌توانید برای پذیرش هر دانشگاهی در کشور کانادا اقدام کنید. اما اپلای کارشناسی ارشد با روش پذیرش تحصیل کارشناسی در کانادا اندکی متفاوت است و منوط به توصیه‌ نامه استاد و موافقت‌ نامه دانشگاهی است. مراحل پذیرش کارشناسی ارشد در کانادا به قرار زیر است:
• در ابتدا لازم است تا دانشگاه هدف که شرایط تحصیل رشته مورد نظر شما را دارد، انتخاب کنید.
• در سایت دانشگاه وارد بخش Apply (اپلای) از دپارتمان تحصیلات تکمیلی شده و اکانتی بسازید.
• اطلاعات لازم را پر کنید. این اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، تلفن، آدرس، رشته تحصیلی و ترم آموزشی است.
• اطلاعات مربوط به سوابق تحصیلی، پروژه‌های تحقیقاتی، نمره زبان و حتی سوابق شغلی را وارد کنید.
• در صورت نیاز اطلاعات چند نفر از اساتید خود را به ‌همراه ایمیل آکادمیک آنها وارد کنید.
• در سایت برخی از دانشگاه‌ها امکان آپلود مدارک پیش ‌بینی ‌شده است. در این ‌صورت تک‌به‌تک مدارک را آپلود کنید.
• اطلاعات بانکی خود را وارد کرده و شرایط تقاضا را در حالت سابمیت قرار بدهید. در صورت سابمیت کردن کدی دریافت خواهید کرد که رمز ورود شما به اکانت آن دانشگاه و ادامه مکاتبات در آینده است.
پس‌ از مرحله تقاضای پذیرش لازم است تا منتظر بررسی اطلاعات باشید. شرایط پذیرش کارشناسی ارشد در کانادا پروسه پیچیده و یا طولانی نیست. در مدت زمانی کوتاه اطلاعات بررسی شده و در صورت موافقت نامه پذیرش از طریق ایمیل ارسال خواهد شد.

پس ‌از موافقت‌نامه پذیرش چکار کنیم؟

شرایط اپلای کارشناسی ارشد در کانادا منوط به موافقت‌نامه نهادهای دانشگاهی آن کشور است. قاعدتاً احتمال آنکه از تمامی دانشگاه‌های کانادا موافقت‌نامه دریافت کنید، کم است. اما تعداد قابل‌ توجه تقاضاها مورد موافقت قرار می‌گیرند. طبعاً با توجه به رنکینگ دانشگاه و با در نظر گرفتن شرایط تحصیل دانشگاه‌های موافقت کرده، می‌توانید مراحل نهایی شرایط اپلای کارشناسی ارشد در کانادا را تکمیل کنید.

پس ‌از موافقت‌نامه دانشگاهی لازم است تا طبق درخواست دانشگاه مقصد برای ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و ریز نمرات خود از دانشگاه‌های ایران و یا هر دانشگاه دیگر که تحصیلات کارشناسی را سپری کرده‌اید، اقدام کنید. این مدارک ترجمه شده را به ‌همراه کپی از مدارک اصلی برای دانشگاه مقصد پست کنید. برخی دانشگاه‌ها شرایط بارگذاری ایمیلی را دارند.

جهت بررسی تمامی شرایط پذیرش کارشناسی ارشد در کانادا و تهیه تمامی مدارک بهتر است از مشاوره تخصصی کارشناسان این امر استفاده کنید. کارشناسان ما در تاپ سولوشن همگی از متخصصین دانشگاهی در خارج از کشور هستند که با توجه به تجربه طی شدن این مسیر می‌توانند به شما جهت مراحل اخذ پذیرش، خدمات مشاوره‌ای لازم را ارائه نمایند.

پس ‌از موافقت‌نامه پذیرش چکار کنیم؟

شهریه و هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

شهریه و در کل هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا برای رشته‌های مختلف از دانشگاه‌های متنوع این کشور متغیر است. اما به‌ طور میانگین برای تحصیل این دوره باید سالیانه در حدود 20000 الی 30000 دلار کانادا هزینه کنید. این هزینه که شامل شهریه‌های دانشگاهی است، در برخی از رشته‌ها مانند مدیریت و یا علوم پزشکی بیشتر است. در عین ‌حال هر اندازه رشته تحصیلی رویکرد عملیاتی و کارگاهی بیشتری داشته باشد، مقدار شهریه و هزینه تحصیل در کانادا نیز افزایش پیدا می‌کند. شهریه کارشناسی ارشد برخی دانشگاه های معتبر کانادا به قرار زیر هستند:

دانشگاه

رتبه 2023

شهریه یک ترم کارشناسی ارشد

دانشگاه تورنتو

۳۴

12000 الی 32000 دلار کانادا

دانشگاه مک گیل

۳۱

12000 الی 16000 دلار کانادا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

۴۷

6000 الی 27000 دلار کانادا

دانشگاه آلبرتا

۱۱۰

7500 الی 23000 دلار کانادا

دانشگاه واترلو

۱۵۴

7500 الی 23000 دلار کانادا

دانشگاه کلگری

۲۴۲

4000 الی 15000 دلار کانادا

علاوه‌ بر شهریه دانشگاهی برای تحصیل فوق لیسانس در کانادا با برخی هزینه‌های دیگر نیز روبرو هستید. هزینه‌های بیمه پزشکی، دانشجویان اینترنشنال و خدمات سالانه دانشگاهی از این دست موارد است که مقدار آن و حتی نوع آن از دانشگاهی تا دانشگاه دیگر تغییر می‌کند. اما در کل این هزینه‌های جانبی در حدود 1000 الی ۱۵۰۰ دلار در سال است.

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

علاوه‌ بر هزینه‌های شهریه دانشگاهی برای زندگی در کشور کانادا نیز با برخی هزینه‌های مختلف روبه‌رو هستید که البته مقدار آنها با توجه به نوع شهر محل سکونت، نوع اقامت، نوع ملک و حتی سبک زندگی شما تغییر خواهد کرد. با یک حساب سرانگشتی تمام هزینه زندگی دانشجویی در کشور کانادا به قرار زیر است:

  • هزینه‌های اقامتی:
    برای ساکن شدن در کشور کانادا می‌توانید از طریق اقامت دانشجویی و یا اجاره آپارتمانی در شرایط مختلف استفاده کنید. هزینه محل اقامت دانشجویی در حدود ۲۵۰ الی ۶۵۰ دلار کانادا در ماه است. این در حالی است که جهت اجاره آپارتمان اشتراکی موظف به پرداخت هزینه در حدود ۳۰۰ الی ۷۰۰ دلار کانادا در ماه هستید.
  • هزینه‌های خوراک:
    هزینه خوراک در کشور کانادا چندان زیاد نیست. برای یک زندگی معمولی در حد نیازهای طبیعی خودتان با اندک نگاه اقتصادی به حدودا ۳۰۰ دلار کانادا در ماه برای تأمین خوراک نیاز دارید.
  • هزینه‌های حمل‌ونقل:
    تمامی دانشجویان مراکز علمی و دانشگاهی کشور کانادا از تخفیف‌های ماهیانه جهت پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل برخوردار هستند. این دانشجویان می‌توانند از کارت حمل‌ونقل ۹۰ دلار کانادا در ماه استفاده کنند. در کل بعید است که جهت حمل‌ونقل شرایط عادی مقدار هزینه شما از این کارت ۹۰ دلاری بیشتر باشد؛ اما با یک حساب سرانگشتی با توجه به شهر محل اقامت شما مقدار کرایه تاکسی‌ها ۲ الی ۶ دلار در هر کیلومتر است.
  • هزینه‌های عمومی:
    این هزینه‌ها شامل خدمات اولیه برق، آب، گرمایش، زباله و… است. جهت پوشش این هزینه‌ها نیز به حداقل ۱۵۰ دلار کانادا در ماه نیاز دارید. در عین ‌حال جهت استفاده از اینترنت نیز لازم است تا حداقل ۵۰ دلار کانادا در ماه کنار بگذارید.
هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

چگونه از بورسیه تحصیلی ارشد استفاده کنیم؟

برای کاهش هزینه‌های تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا می‌توانید از شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور استفاده کنید. کشور کانادا مجموعه متنوعی از انواع بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد را تدارک دیده است که از طریق نهادهای دولتی، سازمان‌های خصوصی و حتی مجموعه دانشگاهی کشور کانادا به دانشجویان مستعد و سخت‌کوش داده می‌شود. جهت برخورداری از شرایط بورسیه در مقاطع کارشناسی ارشد کانادا موارد زیر الزامی است:

  • معدل لیسانس حداقل ۱۷ و یا بالاتر
  • نمره آزمون آیلتس 6.5 و بالاتر و یا معادل آن در آزمون تافل که نمره ۸۵ یا بالاتر
  • سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی
  • ارائه مقالات پژوهشی و یا پژوهش محور در ژورنال‌های معتبر علمی
  • موفقیت‌های تحصیلی، انجام فعالیت‌های داوطلبانه و شرکت در دوره‌های فوق‌ برنامه و…

در هر صورت اگر دانشجوی پویا، تأثیرگذار و سخت‌کوش باشید، می‌توانید برای اخذ بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد کشور کانادا اقدام کنید. البته در این کشور انواع بورسیه متفاوت هستند.

تفاوت بورسیه دولتی و دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد کانادا

بورسیه تحصیلات تکمیلی کشور کانادا توسط مراجع متنوعی ارائه می‌شود که در دو دسته‌ بندی بورسیه‌های دولتی و یا دانشگاهی قرار دارند. این دو نوع بورسیه به ‌قرار زیر هستند:

  • بورسیه دولتی کانادا:
    هر نوع حمایت دولت کانادا جهت تحصیل مقاطع کارشناسی ارشد را با عنوان بورسیه دولتی معرفی می‌کنند که عموماً به دانشجویان بومی این کشور تعلق می‌گیرد. اما تحت شرایطی دانشجویان بین‌المللی نیز می‌توانند از این نوع بورسیه جهت مهاجرت تحصیلی خود استفاده کنند. بهترین این بورسیه‌های دولتی مناسب دانشجویان بین‌المللی بورسیه دولتی استان انتاریو است. این بورسیه به مبلغ 10000 دلار در دو ترم متوالی و یا 15000 دلار در سه ترم تحصیلی پرداخت می‌شود.
  • بورسیه دانشگاهی کانادا:
    این نوع بورسیه توسط نهادهای دانشگاهی کشور کانادا و مستقل از تصمیمات دولتی پرداخت می‌شود که فارغ از بومی بودن و یا بین‌المللی بودن دانشجو بر اساس شایسته سالاری است. لذا از بهترین آیتم‌ها جهت مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا هستند.
    بخش بزرگی از این بورسیه‌ها بر پایه شایستگی تحصیلی دانشجویان است و مستقیم با بررسی سوابق دانشجو از طرف دانشگاه اعطا می‌شود. بورسیه اوارد‌ها (Avvard Excellence) و بورسیه‌های ورودی (Entrance Scholarship) از این نمونه هستند. در عین ‌حال ممکن است با توصیه استاد راهنما نیز برخی شرایط بورسیه‌ای برقرار شود. به ‌این ‌ترتیب که استاد راهنما جهت پذیرش دستیار تدریس و یا دستیار تحقیق از امکان فاند تحصیلی استفاده می‌کند.
چگونه از بورسیه تحصیلی ارشد استفاده کنیم؟

بهترین و محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا

تنوع دوره‌های تکمیلی از رشته های تحصیلی ارشد در کانادا قابل‌ توجه است. جمع بزرگی از دانشگاه‌های کانادا در فهرست برترین‌های جهان قرار دارند که در مقاطع تکمیلی و پروژه‌های تحقیقی و پژوهشی پیشتاز هستند. بیشترین تمرکز رشته های تحصیلی ارشد در کانادا برای انجام برنامه‌های تحقیقی و یا همکاری‌های پژوهشی است. در این موارد دانشجویان از طریق اپلای اساتید و حتی با استفاده از خدمات فاند تحصیلی زمینه‌های پژوهشی ادامه تحصیل می‌دهند. برخی از بهترین و محبوب‌ترین رشته های تحصیلی ارشد در کانادا به قرار زیر هستند:

  • رشته‌های مهندسی (Enginnering)
  • علوم کامپیوتر و ارتباطات (Computer and Information Sciences)
  • مدیریت کسب‌وکار (MBA)
  • رشته‌های پرستاری و خدمات درمانی (Nurse Anesthesia)
  • مدیریت منابع انسانی (Human Resource Management)
  • علوم پایه و ریاضیات (Math)
  • دستیار پزشک (Physician Assistant)
  • و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب