تحصیل دکتری در کانادا – یافتن استادراهنما پذیرش دکتری

تحصیل دکتری در کانادا

تحصیل دکتری در کانادا فرصت ایده‌آلی است تا از جامعه علمی پیشتاز و فرصت‌های شغلی بی‌شمار استفاده کنید. کانادا از کشورهای پیشتاز در توسعه علوم و فنون است. تعداد قابل ‌توجه نهادهای معتبر دانشگاهی در این کشور گویای همه‌ چیز است. دانشگاه‌هایی که به واسطه برنامه‌های بی‌پایان تحقیقاتی خود همه ساله برای جذب دانشجویان دوره‌های تکمیلی اقدام می‌کنند.

دانشجویان پس‌ از پایان دوره دکتری یک فرصت ۳ ساله ویزای کار در اختیار دارند. فرصتی که مقدمات ایجاد شغل تخصصی و در نهایت اقامت دائمی را فراهم می‌کند. طول دوره دکتری نیز در بازه ۴ الی ۶ سال است. البته با توجه به برنامه‌های آموزشی، نوع رشته و نوع و جایگاه دانشگاه هزینه تحصیل دکتری در کانادا سالانه بالغ بر 10000 الی 30000 دلار کانادا خواهد شد.

در عین ‌حال برای آغاز این پروسه اگر چه شرایط سنی مطرح نیست؛ اما بهتر است در حد فاصل ۳۰ الی ۴۰ سالگی مراحل پذیرش دکتری در کانادا را آغاز کنید. برای اخذ پذیرش نیز به انواع مدارک تحصیلی و زبان و تحقیقاتی نیاز دارید.

البته احتمالا علاقه دارید تا از فرصت بورسیه های تحصیلی کانادا در مقطع دکتری نیز بهره‌مند شوید. در چنین شرایطی باید حداقل نمره فوق لیسانس ۱۷ نمره زبان آیلتس 6.5 و یا معادل آن در تافل را ارائه کنید. به هر صورت اگر برای تحصیل دکتری در کانادا پیش‌ قدم شده‌اید، در این مقاله با ما در تاپ سولوشن بمانید تا با جزئیات کامل از مدارک مورد نیاز تا مراحل پذیرش و… را شرح دهیم.

همچنین جهت کسب مشاوره‌های تخصصی از تنظیم مدارک و برطرف شدن موانع قانونی و مشاوره اخذ بورسیه های تحصیلی کانادا می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای کارشناسان خبره تاپ سولوشن بهره‌مند شوید.

شرایط و مدارک مورد نیاز تحصیل دکتری در کانادا

دکتری بالاترین سطح تحصیلی است که در آن باید برای فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی اقدام کنید. قاعدتاً برای حضور در مقطع دکتری کشور کانادا لازم است تا دورنمای تحقیقاتی و پژوهشی داشته باشید.

تمامی دانشگاه‌های کانادا برای طی شدن پروژه‌های تحقیقاتی خود اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری می‌کنند. بنابراین در مراحل مقدماتی به ارائه مدارک و مستنداتی از برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی، مقالات چاپ ‌شده و مدارک تحصیلی نیاز داریم. در کل مدارک مورد نیاز تحصیل دکتری در کانادا به قرار زیر هستند:

  • کارنامه زبان
  • اسکن ترجمه مدارک و ریز نمرات فوق لیسانس
  • انگیزه نامه (Statement of Purpose)
  • رزومه و کاور لتر
  • توصیه‌نامه (Recommendation Letter)
  • چکیده‌ای از پایان‌نامه کارشناسی ارشد
  • پروپوزل تحقیقاتی (Research Proposal)
  • هر نوع مقاله چاپ ‌شده در ژورنال‌های معتبر
  • نمونه‌های نوشتاری (Writing Sample)
  • اسکن پاسپورت معتبر
  • پورتفولیو (Portfolio)
مدارک مورد نیاز تحصیل دکتری در کانادا

مدارک زبان تحصیل دکتری در کانادا

بدون مدرک زبان معتبر حتی قادر به مهاجرت تحصیلی کانادا نیستید. دکتری که در بالاترین سطح علمی این کشور قرار دارد، قاعدتاً به نمره زبان بالاتری نیز نیاز خواهد داشت. نمره مدرک زبان دکتری تا حدودی بالاتر از تحصیل کارشناسی ارشد کانادا است.

برای اقدام به پذیرش دکتری در کانادا به ارائه مدارک زبان با نمره آیلتس حداقل 6.5 و یا معادل آن در دیگر آزمون‌ها مانند تافل با نمره حداقل 80 در تمامی رشته‌های مهندسی و علوم و… و همچنین نمره آیلتس حداقل ۷ و یا معادل آن در تافل با نمره حداقل 85 برای رشته‌های هنر، معماری، روان‌شناسی، مدیریت و… نیاز است.

روش ارسال مدارک زبان نیز متفاوت است. برای مثال جهت پذیرش برخی دانشگاه‌های کانادا ارائه اسکن کارنامه زبان کافی است. اما برخی دیگر از نهادهای علمی آن کشور حساسیت بالاتری دارند و از شما می‌خواهند که مدرک زبان خود را از طریق مرکزی که در آنجا آزمون داده‌اید، ارسال کنید. با این ‌وجود با مدرک زبان دیگر آزمون‌ها نیز می‌توانید برای پذیرش اقدام کنید. مانند:

  • پی تی ای (PTE) با حداقل نمره ۶۰ الی ۶۵
  • دوئولینگو (Duolingo) با حداقل نمره ۱۱۵

اگر هم برای ادامه تحصیل دکتری در کانادا برای دانشگاه‌های فرانسوی زبان آن کشور اقدام می‌کنید، ارائه مدارک زبان یکی از آزمون‌های DELF، TCF، TEF و TFI الزامی است.

اسکن ترجمه مدارک کانادا

اسکن ترجمه مدارک و ریز نمرات فوق لیسانس

برای آغاز پروسه مراحل پذیرش دکتری در کانادا باید مدارک لازم مبنی ‌بر اتمام دوره کارشناسی ارشد خود را ارائه کنید. برای این منظور به ترجمه رسمی مدرک و ریز نمرات تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد خود نیاز دارید. با این ‌حال لازم است تا همراه ترجمه رسمی مدارک تحصیلی، صفحات فارسی ضمیمه شود.

روش ارائه مدارک تحصیلی نیز متفاوت است. مثلاً برای برخی دانشگاه‌های کانادا ارائه اسکن مدرک تحصیلی و ریز نمرات کافی است. اما برخی دیگر تنها به ارائه کاغذی مدارک نیاز دارند و باید مدارک را از طریق نهادهای معتبر برای این دانشگاه‌ها پست کنید.

دقت کنید که برای تقاضای پذیرش تنها به ترجمه و اسکن مدرک تحصیلی و ریز نمرات نیاز دارید. لذا نیازی نیست تا برای مهر دادگستری و قانونی شدن ترجمه مدارک اقدام کنید. اما پس‌ از طی شدن مراحل پذیرش و اقدام قانونی ثبت‌نام دانشگاه لازم است تا یک‌بار دیگر مدارک تحصیلی خود را این بار با مهر دادگستری و به شکل رسمی برای دانشگاه هدف ارسال کنید.

در ضمن خودتان نمی‌توانید مدرک تحصیلی را برای دانشگاه هدف ارسال کنید، بلکه لازم است تا مدارک قانونی با ترجمه رسمی و مهر دادگستری از طریق دانشگاه محل تحصیل برای دانشگاه کانادایی ارسال شود.

ارائه مدرک کارشناسی ارشد در بسیاری فرصت‌های مطالعاتی دکتری کانادا کافی است. اما برخی اساتید و یا نهادهای دانشگاهی کانادا ارائه سابقه تحصیلی مقطع لیسانس را تقاضا می‌کنند. لذا به ‌هر حال توصیه می‌کنیم که جهت اخذ مدرک لیسانس و ترجمه رسمی آن نیز اقدام کنید. در عین ‌حال کسب نمره GPA با معدل ۷۰ درصد به بالا در هر دو مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد الزامی است.

تحصیل دکتری در کانادا
نمره GPA چیست؟ چه تأثیری در مراحل پذیرش دکتری کانادا دارد؟

GPA یک معیار برای ارزیابی تحصیلی شما در دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد است. این کلمه از اختصار عبارت Grade Point Average گرفته شده ‌است که بیانگر میانگین معدل دانشجو در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

این نمره از حاصل تقسیم نمرات کسب ‌شده هر درس ضربدر واحد بر تعداد واحدهای گذرانده محاسبه می‌شود. در کل از تحصیل کارشناسی در کانادا تا دکتری به کسب نمره مناسب GPA نیاز دارید.

سیستم GPA از روش‌های ارزش‌گذاری تحصیلی در بسیاری از کشورها است. اما روش کانادایی‌ها برای محاسبه GPA با دیگر کشورها اندکی متفاوت است. در کل دیگر کشورها این معیار را از ۵ الی ۲۰ محاسبه می‌کنند؛ اما در نظام آموزشی کانادا معیار نمره GPA از ۴ محاسبه می‌شود. فرمول کلی محاسبه نمره GPA در نظام دانشگاهی کانادا خیلی ساده به ‌قرار زیر است:

نمره GPA

عدد به دست آمده در حد فاصل ۰ تا ۴ قرار دارد. این نمره از معیارهای کلیدی در سیستم آموزشی کشور کانادا است. تا جاییکه در اغلب موارد برای ارزیابی توانایی دانشجو جهت گرفتن اسکالرشیب و حتی برنامه‌های مختلف شغلی سنجیده می‌شود.

البته این نظام نمره دهی با ساختار آموزشی ایران متفاوت است و لازم است تا معدل GPA شما مطابق با روش نمره‌گذاری کانادایی‌ها محاسبه شود. در کل برای آغاز پروسه مراحل پذیرش دکتری در کانادا به نمره ۷۰ درصد GPA یا همان معدل بالای ۱۴ در نظام آموزشی ایران نیاز دارید.

انگیزه نامه (Statement of Purpose) تحصیل دکتری در کانادا

تقریباً برای تمام روش‌های مهاجرت به کانادا ارائه انگیزه‌نامه الزامی است. این سند نوعی معیار شخصیتی است تا هدف کلی شما از مهاجرت تحصیلی و یا شغلی به این کشور را تعین نماید؟ و اینکه چه برنامه‌هایی در آینده دارید؟

انگیزه نامه تحصیلی متفاوت از دیگر انگیزه نامه‌ها برای تعیین اهداف شما از تحصیل در رشته‌های دانشگاهی تنظیم می‌شود. در این انگیزه نامه شوق، هدف و حتی مقدار علاقه شما از تحصیل در رشته مورد نظر سنجیده خواهد شد.

برخی افراد به ‌اشتباه نگارش انگیزه نامه را به مانند رزومه تنظیم می‌کنند. اما دقت کنید که این دو متفاوت هستند. در انگیزه نامه بهتر است به مواردی از قبیل سوابق تحصیلی، شغلی و یا سوابق پژوهشی و حتی تحقیقاتی در کنار مهارت‌ها اشاره شود. در کل باید ثابت کنید که فرد مناسب شرایط تحصیل دکتری در کانادا هستید.

نگارش انگیزه نامه فرمت خاصی ندارد و در کل به مانند یک متن یکپارچه در حد ۱ الی ۲ صفحه نگارش می‌شود. در عین‌ حال دقت کنید که متن نوشته ‌شده از لحاظ ادبی درست و خوانا باشد. زیرا همین سند ساده می‌تواند معیاری برای ارزیابی شما در توانایی نوشتن متون به زبان انگلیسی و یا فرانسوی شود.

جهت کسب مشاوره های لازم در چگونگی تنظیم متن انگیزه نامه می‌توانید از خدمات مهاجرت تحصیلی ویزا مشاوره کارشناسان تاپ سولوشن بهره‌مند شوید.

رزومه و کاورلتر (CV)

رزومه و کاورلتر (CV)

رزومه یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز تحصیلی دکتری در کانادا است. در رزومه مجموعه‌ای کامل از اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی، سوابق شغلی، افتخارات تحصیلی، سوابق پژوهشی و مهارت‌های زبان و کامپیوتری را قید خواهید کرد.

رزومه یک برگه ساده اما بسیار کلیدی برای مراحل پذیرش دکتری در کانادا است. چرا که با یک مطالعه مختصر به تمامی توانمندی‌های علمی و پژوهشی و شغلی شما پی خواهند برد. البته برای تنظیم رزومه مقاطع تحصیلات تکمیلی خصوصاً دکتری قید به جزئیات بیشتر از قبیل اطلاعات مربوط به اساتید سودمند است. همچنین تنظیم دقیق رزومه از مهمترین روش‌های ارتباط با اساتید راهنما و تقاضای همکاری پژوهشی نزد آنها است.

در کنار رزومه از نوعی مدرک دیگر یاد می‌شود که آن را با عنوان کاورلتر یا همان CV (Curriculum Vitae) می‌شناسیم. این کاورلتر نوعی رزومه تخصصی است و در آن انحصاراً به فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد اشاره شده‌ است.

در کل چگونگی تنظیم رزومه و CV برای پذیرش تحصیل دکتری در کانادا تأثیرگذار است و باید به ‌درستی و کاملاً دقیق و بجا تنظیم شود. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره کارشناسان گروه تاپ سولوشن استفاده کنید.

توصیه‌نامه برای تحصیل دکتری در کانادا

Recommendation Letter یا همان توصیه‌نامه در واقع یک نوع نامه تأییدکننده است که توسط اساتید دانشگاهی سابق شما برای دانشگاه جدید شما در کشور کانادا نوشته می‌شود. در این توصیه‌نامه قرار است تا اساتید قبلی شما صحت توانایی تحصیل و حتی اخلاق شما را تأیید نمایند.

متن توصیه‌نامه معمولاً با معرفی مختصر از دانشجو آغاز شده و در ادامه با بیان پیشینه‌های علمی و فعالیت‌های پژوهشی و حتی روحیات اخلاقی و… ادامه پیدا می‌کند. در پایان نیز لازم است تا استاد، اطلاعات تماس خود را ذکر نماید. این اطلاعات تماس می‌تواند ایمیل و یا حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و… باشد.

در برخی از موارد ممکن است که دانشجوی متقاضی تحصیل دکتری در کانادا سوابق پژوهشی خود را برای یک مؤسسه و یا شرکت تخصصی و یا دانش‌ بنیان انجام داده باشد. در این ‌صورت می‌تواند توصیه‌نامه خود را از طریق کارفرما تهیه کند.

روش تهیه توصیه نامه خارج از مراحل مقدماتی مدارک مورد نیاز تحصیل دکتری در کانادا است و پس ‌از اپلای توسط دانشگاه تقاضا می‌شود. به‌ این ‌ترتیب که وقتی دانشجو مراحل پذیرش دکتری در کانادا را سپری کرده باشد، از جانب دانشگاه هدف ایمیل به اساتید و یا کارفرما قید شده در رزومه دانشجو ارسال شده تا توسط این افراد توصیه‌نامه تنظیم گردد.

چکیده پایان‌نامه کارشناسی ارشد

چکیده پایان‌نامه کارشناسی ارشد (Thesis Abstraot )

قاعدتاً اگر دوره کارشناسی ارشد تحقیق محور را سپری کرده باشید، ارائه پایان‌نامه الزامی است. لذا می‌توانید از مستندات پایان‌نامه خود برای تکمیل شرایط تحصیل دکتری در کانادا استفاده کنید.

اصولاً در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا چندان حساسیت بالایی برای ارائه چکیده پایان‌نامه کارشناسی ارشد وجود ندارد. اما به ‌هر حال وقتی قرار است تا توانمندی عملی و مهارت‌های پژوهشی خود را اثبات کنیم، تنظیم چکیده پایان‌نامه می‌تواند یک راهکار کلیدی و حتی تأثیرگذار باشد.

البته چگونگی تنظیم این چکیده بحث تخصصی است که توصیه می‌کنیم تا قبل‌ از اقدام مهاجرت تحصیلی تحقیقات لازم در این‌باره داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از خدمات مهاجرت تحصیلی ویزا مشاوره گروه تاپ سولوشن استفاده کنید.

پروپوزال تحقیقاتی

مقالات پژوهشی چاپ‌ شده در ژورنال‌های معتبر

به یکی از مهمترین مدارک برای بررسی شرایط تحصیلی دکتری در کانادا رسیده‌ایم. مدرکی که تمام و کمال سطح توانمندی عالی شما برای طی شدن پروسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی مقطع دکتری را اثبات خواهد کرد. این مدرک، چاپ مقاله در ژورنال‌های معتبر است.

توصیه می‌کنیم که همه مقاله چاپ ‌شده خود را برای دانشگاه هدف ارسال کنید. اگر مقاله ندارید، توصیه می‌کنیم تا قبل ‌از آغاز مراحل پذیرش دکتری در کانادا دست‌ به ‌کار شوید و یک برنامه تحقیقی جامع را تدارک ببینید و مقاله‌ای تهیه کنید. به ‌هر حال قرار است تا در کشور کانادا برای تحصیل دکتری قدم بگذارید و از همین حالا باید توانمندی‌های خود را نشان دهید. در یک کلام مهاجرت تحصیلی از طریق پذیرش دکتری در کانادا بدون ارائه مقاله بسیار دشوار است.

اگر مقاله ندارید، لازم است تا نمره زبان بسیار بالا، معدل دانشگاهی عالی و حتی فعالیت‌های فوق‌برنامه ارائه کنید که گاهاً تهیه همین آیتم‌های اضافی دشوارتر از ارائه یک مقاله هستند.

به سندی که در آن قرار است تا مختصر و مفید از موضوع و روش تحقیق پایان‌نامه دکتری صحبت کنید، اصطلاحاً پروپوزال تحقیقاتی (Research Proposal) گفته می‌شود.

ارائه این سند از شرایط تحصیلی دکتری در کانادا است. چرا که باید قبل ‌از هر چیز دورنمای خود برای موضوع و روش تحقیق را معین کنید. نهاد دانشگاهی در کشور کانادا با استناد به متن این سند که باید در حدود ۳ الی ۴ هزار کلمه باشد، در مورد شرایط تحصیل شما تصمیم‌گیری می‌کند.

پروپوزال در واقع سندی برای اثبات شایستگی‌های شما نیست؛ بلکه یک سند برای برنامه‌های تحقیقاتی شما است و دانشگاه هدف در کانادا بررسی می‌کند که آیا روش تحقیق و یا موضوع تحقیق شما با برنامه‌ها و یا امکانات آن دانشگاه همخوانی دارد یا خیر.

در صورتی ‌که روش تحقیق و یا موضوع پژوهش شما در برنامه‌های دانشگاه گنجانده شده باشد، اجازه پذیرش داده خواهد شد. معمولاً مراحل تنظیم پروپوزال را باید پس ‌از پیدا کردن استاد راهنما و با تعامل با او تنظیم کنید.

نمونه‌های نوشتاری (Writing Sample)

برای طی شدن شرایط تحصیلی دکتری در کانادا باید یک فهرست جامع اطلاعاتی از خودتان، کارهایتان، تحقیقات و پروژه‌هایتان ارائه کنید. به مجموعه این اطلاعات اصطلاحاً Writing Sample یا همان نمونه نوشتاری گفته می‌شود. در این سند باید به مختصری از مقالات و یا بخش‌هایی از پایان‌نامه کارشناسی ارشد و حتی به موضوعاتی از پروژه‌های تحقیقاتی خود که قبلاً انجام داده و یا در حال انجام هستید، اشاره کنید.

دقت کنید که متن این نوشته باید مطابق با دستورالعمل دانشگاه‌های کانادا باشد. البته دستورالعمل دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است و یک محدوده معین تعداد صفحه و یا کلمه تعیین‌ شده است. لذا با مطالعه دقیق دستورالعمل دانشگاه هدف برای تهیه این مدرک اقدام کنید. لازم به ذکر است که نمونه‌های نوشتاری تحصیل دکتری در کانادا برای تمامی دانشگاه‌های این کشور الزامی نیست.

پورتفولیو (Portfolio) و تحصیل دکتری در کانادا

پورتفولیو (Portfolio) یک نوع چکیده از کارهای انجام‌ شده در رشته‌های تحصیلی شما است. اما ارائه آن برای تمامی رشته‌های دکتری در کانادا الزامی نیست. اگر برای تحصیل دکتری در کانادا در رشته‌های هنری، معماری و رشته‌های شبیه به آنها اقدام می‌کنید، ارائه مدرک پورتفولیو الزامی است.

پورتفولیو در واقع یک مدرک تصویری است و برای اثبات توانایی در رشته‌های هنری تنظیم می‌شود. ماجرا از این قرار است که قاعدتاً نمی‌توانید در نوشته‌ها جزئیات هنری و کارهای انجام ‌شده هنری خود را تشریح کنید. بلکه لازم است تا تصاویری از کارهای انجام‌ شده را ارائه کنید. پورتفولیو نیز یک چکیده تصویری از کارهای انجام ‌شده مربوط به رشته‌های هنری و یا معماری است تا دانشگاه‌های دکتری در کانادا سطح توانمندی شما را ارزیابی کنند.

تحصیل دکتری در کانادا

آزمون GRE چیست؟ و چه تأثیری برای تحصیل دکتری در کانادا دارد؟

آزمون Graduate Record Examination یا به اختصار آزمون GRE یکی از معتبرترین آزمون‌هایی است که جهت ارزیابی توانایی دانشجویان مقطع تکمیلی توسط سازمان ETS برگزار می‌شود. این آزمون رویکرد بین‌المللی دارد و همه ساله گفته ‌شده است که بالغ بر نیم میلیون نفر از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند. البته نتایج آن اعتبار جهانی دارد و به ‌طور جدی مورد توجه دانشگاه‌های کانادا قرار خواهد گرفت.

این آزمون به دو روش جنرال و سایجکت برگزار می‌شود. در کل توصیه شده‌ است که متقاضیان تحصیل دکتری در کانادا و حتی تحصیل کارشناسی ارشد، آزمون GRE از نوع جنرال را بگذرانند. در نظر داشته باشید که نمره آزمون GRE توسط دپارتمان پذیرش و فلوشیپ دانشگاه‌های کانادا بررسی خواهد شد و حتی تأثیر مستقیم بر احتمال اخذ بورسیه‌های تحصیلی دارد.

این آزمون در بیش ‌از ۱۶۰ کشور دنیا و به شکل اینترنتی برگزار می‌شود. داوطلبین می‌توانند هر 21 روز یک‌بار و حداکثر ۵ بار در سال برای شرکت در آزمون GRE داوطلب باشند. همچنین اگر مراحل پذیرش دکتری در کانادا را سپری می‌کنید، لازم است تا حداقل نمره ۳۰۰ را از این آزمون کسب کرده باشید. این در حالی است که برخی رشته‌های خاص مانند دکتری مدیریت، امور مالی و بانکی و حتی حسابداری به حداقل نمره ۵۰۰ نیاز دارند.

مراحل پذیرش دکتری در کانادا

تهیه مدارک مورد نیاز تحصیل دکتری در کانادا به موازات مراحل پذیرش انجام می‌شود. در واقع این‌طور نیست که به ‌طور هم‌زمان تمامی مدارک را یک‌جا تهیه کنید. بلکه با یک پروسه نسبتاً طولانی از پیدا کردن دانشگاه و فرصت مطالعاتی تا تهیه مدارک و ارسال و… روبه‌رو هستید.

در این مسیر هر مرحله مدارک خاص خودش را می‌خواهد. برای کسب مشاوره‌های تخصصی می‌توانید از خدمات گروه تاپ سولوشن مجری مهاجرت تحصیلی به کانادا استفاده کنید. اما در کل مراحل پذیرش دکتری در کانادا را می‌توانیم در دو بخش کلی قرار دهیم:

  • پیدا کردن سوپروایزر (استاد راهنما)
  • ارسال مدارک به دانشگاه و طی شدن پروسه اپلای

این دو مرحله اگر چه پی‌درپی هستند؛ اما در حالت کلی به شکل موازی سپری می‌شوند. چرا که ممکن است برای پیدا کردن استاد راهنما برای چندین دانشگاه اقدام کنید و پروسه فعالیت شما از چندین فرصت مطالعاتی صورت بگیرد. با این‌ وجود مراحل کلی قید شده به قرار زیر هستند.

پیدا کردن استاد راهنما (سوپروایزر)

برای تحصیل دکتری در کانادا و یا هر دانشگاهی در هر کشور دیگر به مکاتبه با استاد راهنما نیاز دارید. به ‌هر حال دانشگاه‌ها برای پیشبرد برنامه‌های تحقیقاتی خود دانشجوی دکتری پذیرش می‌کنند و اساتید دانشگاه در رأس این جریان قرار دارند.

هر استاد در سایت رسمی دانشگاه یک پروفایل دارد و در آن به برنامه‌های تحقیقی و پژوهشی خود اشاره کرده ‌است. این اساتید برای ادامه فعالیت‌های خود به دانشجویان مستعد و البته فعال در آن زمینه تحقیقاتی نیاز دارند.

سیاست دانشگاهی کشور کانادا چندان دست اساتید را باز نگذاشته است. به نوعی روش جذب و پذیرش دکتری به حالت کمیته‌ای و طبق نظر کامل استاد راهنما انجام نمی‌شود. چرا که لازم است تا افراد متقاضی تحصیل دکتری در کانادا ابتدا برای رشته مورد نظر اپلای ارائه کنند تا در ادامه با اساتید فعال در آن رشته ارتباط بگیرند.

اما در نهایت تصمیم‌گیر اصلی برای پذیرش دکتری خود دانشگاه است که با توجه به توصیه اساتید این کار را انجام می‌دهد. به هر صورت لازم است تا برای پیدا کردن این استاد راهنما دست‌ به ‌کار شوید و انجام مراحل زیر را توصیه می‌کنیم.

راهنمای کنتکت با استاد راهنما

  • بهتر است تا یک لیست جامع از تمامی دانشگاه‌های کانادا که متناسب با رشته تحصیلی شما پذیرش دکتری دارند را تهیه کنید.
  • یک رزومه مناسب از خود تهیه کنید. در بخش رزومه به این مورد اشاره کردیم. اما شما در فاز پذیرش نیستید؛ بلکه قرار است تقاضای پذیرش دهید. لذا این رزومه باید فرمت ایمیلی داشته باشد و در آن خلاصه مفید از سوابق تحصیلی و شغلی و کارهای پژوهشی شما قید شده باشد. بهتر است متن ایمیل کوتاه در حد ۳۰۰ کلمه تنظیم شود؛ اما دورنمایی قانع‌کننده داشته باشد.
  • در وب‌سایت دانشگاهی که پذیرش دکتری مطابق رشته شما ارائه می‌کند، وارد پروفایل اساتید شده و زمینه‌های تحقیقاتی آنها مطابق با برنامه‌های پژوهشی خود را بررسی کنید.
  • فرصت‌های مطالعاتی گسترده است و به ‌هر حال چند استاد با زمینه تحقیقاتی مطابق خود پیدا می‌کنید. حالا وقت آن است که با این اساتید ارتباط بگیرید. رزومه خود را به‌ همراه مدرک دانشگاهی و ریز نمرات فوق لیسانس برای او ارسال کنید. دقت کنید که حتماً به مواردی از قبیل مقطع تحصیلی خود و ترم ورودی مورد نظر خود اشاره کنید. در عین ‌حال این ایمیل باید کوتاه و قانع‌کننده باشد. از نوشتن ایمیل‌های جنرال صرف‌ نظر کنید.
  • در اولین مکاتبات خود هرگز از شرایط فاند و یا بورسیه تحصیلی صحبت نکنید. بسیاری از این فرصت‌های مطالعاتی دارای بورسیه هستند و قاعدتاً اگر به ‌عنوان فرد اصلح تشخیص داده شوید، از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد.
  • به احتمال زیاد اساتید تقاضای مصاحبه کنند. در این ‌صورت از قبل خودتان را برای هر نوع سوال احتمالی آماده کنید.
  • تا آنجا که می‌توانید، البته کاملاً منطقی خودتان را مشتاق و مایل به کار کردن با استاد نشان دهید.

در صورتی ‌که نظر استاد راهنما را جلب کرده باشید، مراحل پذیرش شما آغاز خواهد شد. استاد راهنما در دانشگاه مبدأ درخواست پذیرش شما را مطرح می‌کند. اما حالا نوبت دانشگاه است که در مورد حضور و یا عدم حضور شما تصمیم‌گیری کند.

دقت کنید که اساتید در اکثر دانشگاه‌های کانادا فقط مرجع توصیه کننده هستند. لذا صرفاً با موافقت اساتید، مراحل پذیرش دکتری در کانادا تمام نمی‌شود و باید حالا دست ‌به ‌کار شوید و نظر دانشگاه را جلب نمایید.

ارسال مدارک به دانشگاه

چگونگی ارسال مدارک به دانشگاه و تقاضای پذیرش

پس‌ از آنکه استاد راهنمای خود را پیدا کرده‌اید و نظر مثبت او را در اختیار دارید، باید برای مراحل پذیرش دکتری در کانادا اقدام کنید. در این مرحله لازم است تا هر چه سریع‌تر مدارک لازم تحصیل دکتری در کانادا را تهیه کرده و برای دانشگاه مقصد ارسال کنید. اما قبل ‌از آن لازم است تا وارد وب سایت دانشگاه شده و دستورالعمل ارسال مدارک را مطالعه کنید.

دقت کنید که دستورالعمل ارسال مدارک در دانشگاه‌های کانادا متفاوت است و لزوماً روش پذیرش یک دانشگاه شبیه به دیگری نیست. در مراحل آماده‌سازی و ارسال مدارک تحصیل دکتری در کانادا توجه به نکات زیر الزامی است:

  • در وب‌سایت دانشگاه قسمت How to Apply را جستجو کنید. در این بخش با تمام جزئیات به روش پذیرش دکتری در آن دانشگاه اشاره شده ‌است. رعایت دستورالعمل طبق قوانین مطرح‌ شده آن دانشگاه الزامی است. مثلاً ممکن است که در تنظیم برخی از مدارک مانند انگیزه نامه محدودیت کلمه وجود داشته باشد. حتی در آپلود برخی از فایل‌ها محدودیت حجمی در نظر گرفته شده ‌است. رعایت این دستورالعمل از موارد کلیدی پذیرش تحصیل دکتری در کانادا است.
  • پس ‌از تأیید استاد راهنما برای ارسال مدارک محدودیت زمانی تعیین خواهد شد. این محدودیت را اصطلاحاً ددلاین می‌گویند. حتماً مدت زمان ددلاین را بررسی کنید و سریعاً برای تهیه و ارسال مدارک دست ‌به ‌کار شوید. ارسال مدارک را به روزهای پایانی مهلت ددلاین موکول نکنید.
  • یک اکانت در بخش Apply دانشگاه برای خودتان ایجاد کنید. این اکانت پل ارتباطی شما با دانشگاه است. لطفاً در نگهداری کلمه کاربری و رمز عبور آن کوشا باشید.
  • در امتداد ساخت اکانت باید اطلاعات فردی و تحصیلی خود را در اپلیکیشن وارد کنید. جزئیات این موارد شامل اطلاعات فردی، نام رشته، سوابق تحصیلی، نام استاد راهنما، سوابق پژوهشی و ترم ورودی است. لازم است تا مدارک را در این مرحله از طریق اپلیکیشن دانشگاه آپلود کنید.
  • بررسی اطلاعات شما هزینه دارد و باید مبلغ این هزینه را به‌ صورت آنلاین و از طریق ویزا کارت یا مسترکارت پرداخت کنید.
  • پس‌ از سابمیت اپلیکیشن، ایمیلی جهت فعال سازی پورتال خود دریافت خواهید کرد. طبق دستورالعمل ذکر شده دانشگاه اقدام کنید تا پورتال شما فعال شود. در این مرحله می‌توانید وضعیت ارسال مدارک را بررسی کنید.

در پایان باید منتظر دریافت نامه پذیرش دکتری در دانشگاه‌های کانادا باشید. دقت کنید که حتی پس ‌از دریافت نامه پذیرش لازم است تا آن را در بخش Confirm Offer اپلیکیشن آنلاین دانشگاه فعال کنید. البته این مرحله در تمامی دانشگاه‌های کانادا الزامی نیست.

بهترین دانشگاه‌های دکتری در کانادا

کانادا از کشورهای پیشتاز تولید علم است و در این کشور تعداد قابل ‌توجه نهادهای تراز اول دانشگاهی همه ‌ساله برای جذب دانشجویان مستعد جهت تحصیل دکتری در کانادا اقدام می‌کنند. این کشور دارای چندین دانشگاه با رتبه زیر ۱۰۰ در رده‌بندی QS است. در هر کدام از این دانشگاه‌های برتر کانادا نیز انواع برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی مطرح‌ شده است. بهترین دانشگاه‌های دکتری در کانادا به قرار زیر هستند:

نام دانشگاه

رتبه کشوری

رتبه جهانی (QS)

دانشگاه تورنتو

۱

۱۷

دانشگاه مک گیل

۲

30

دانشگاه بریتیش کلمبیا

۳

۳۴

دانشگاه آلبرتا

۴

۱۱۱

دانشگاه واترلو

۵

112

دانشگاه مونترال

۶

۱۴۱

دانشگاه کلگری

۷

۱۸۲

دانشگاه اتاوا

۸

۲۰۳

البته در این لیست فقط به معدودی از دانشگاه‌های مطرح کشور کانادا اشاره شده ‌است. این در حالی است که تعداد قابل ‌توجه دانشگاه‌های دکتری در کانادا هستند که فرصت‌های عالی مطالعاتی را فراهم می‌کنند.

سوالات متداول

  • از طریق وب سایت دانشگاه ها: به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید و لیست اعضای هیئت علمی را در رشته مورد نظر خود بررسی کنید. با مطالعه پروفایل و زمینه های تحقیقاتی هر استاد، می توانید استادی را که با علایق شما همخوانی دارد پیدا کنید.
  • از طریق شرکت در کنفرانس ها و رویدادهای علمی: شرکت در این رویدادها فرصتی عالی برای آشنایی با اساتید مختلف و معرفی خود به آنها است.
  • از طریق شبکه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی مانند LinkedIn می توانند برای یافتن و برقراری ارتباط با اساتید در کانادا مفید باشند.
  • از طریق ارتباط با اساتید قبلی خود: اساتید شما می توانند شما را به اساتید دیگر در کانادا که در زمینه مورد نظر شما کار می کنند معرفی کنند.
  • رزومه تحصیلی: رزومه شما باید شامل اطلاعات تحصیلی، سابقه کار،
  • انگیزه نامه: در انگیزه نامه خود باید به طور واضح بیان کنید که چرا به دنبال تحصیل دکتری در کانادا هستید و چرا به دنبال
  • توصیه نامه:
  • مدرک زبان:
  • پذیرش از استاد راهنما:
  • معمولاً بهترین زمان برای اپلای دکتری در کانادا بین ماه های دسامبر و مارس است.
  • با این حال، برخی از دانشگاه ها ممکن است در طول سال پذیرش دکتری داشته باشند.
  • بهتر است قبل از اپلای، وب سایت دانشگاه مورد نظر خود را برای اطلاع از ددلاین اپلای چک کنید.
  • **شانس پذیرش دکتری در کانادا به عوامل مختلفی مانند معدل، سابقه تحقیقاتی، انگیزه نامه،
  • به طور کلی، رقابت برای پذیرش دکتری در کانادا بالا است.
  • با این حال، اگر مدارک قوی و رزومه قابل قبولی داشته باشید، شانس شما برای پذیرش افزایش خواهد یافت.
  • هزینه تحصیل دکتری در کانادا به دانشگاه و رشته تحصیلی شما بستگی دارد.
  • به طور کلی، شهریه دکتری در کانادا بین 2000 تا 50000 دلار کانادا در سال است.
  • علاوه بر شهریه، باید هزینه های زندگی مانند مسکن، غذا و حمل و نقل را نیز در نظر بگیرید.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب