معرفی 10 دانشگاه برتر کانادا برای تحصیل ایرانیان

دانشگاه برتر کانادا

کانادا از کشورهای پیشرو در توسعه علوم دانشگاهی است. در این کشور تعداد قابل ‌توجه از دانشگاه‌های معتبر آن‌هم در عرصه جهانی حضور دارند که هر کدام از آنها در سطح فعالیت‌های آکادمیک توانسته‌اند تا رتبه‌های قابل ‌توجه را از میان دانشگاه‌های جهان کسب کنند. تعدد دانشگاه‌ برتر کانادا در سطح رشته‌های علوم پزشکی تا مهندسی و… گسترده هستند. بخش بزرگی از برنامه‌های مهاجرت تحصیلی به کانادا با هدف تحصیل در مقاطع کارشناسی و یا مقاطع تکمیلی این دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

شرایط پذیرش در دانشگاه های کانادا با توجه به ساختار نظام دانشگاهی این کشور و البته با در نظر گرفتن شرایط استانی و سیاست خود دانشگاه تدوین شده ‌است. این در حالی است که در تمامی این دانشگاه‌ها ساختار آموزش جامع مبتنی بر برنامه‌های تحقیقی توسعه پیدا کرده‌ است. برخی از این دانشگاه‌ها شرایط پذیرش نسبتاً ساده‌ای دارند و تعدد دانشجویان بین‌المللی در آنها زیاد است. قاعدتاً این دانشگاه‌ها می‌تواند در کانون توجه دانشجویان ایرانی قرار بگیرند.

اما در این مقاله با هدف معرفی ۱۰ دانشگاه برتر کانادا معیار درصد پذیرش دانشجوی بین‌المللی را در کنار دیگر فاکتورها بررسی خواهیم کرد. در این مقاله از گروه تاپ سولوشن با هدف معرفی ۱۰ دانشگاه برتر کانادا همراه ما باشید.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو مشهورترین از فهرست دانشگاه‌های برتر کشور کانادا است. از طرفی به واسطه شرایط ایده‌آل پذیرش دانشجوی بین‌ المللی از محبوبیت بالایی در نزد ایرانیان نیز برخوردار است. این دانشگاه محیطی فراتر از یک نهاد علمی دارد و در آن هر دانشجو می‌تواند یک زندگی مهیج آکادمیک در کنار امکانات عالی ورزشی و زندگی شهری را تجربه کند. دانشگاه تورنتو آنچنان اعتبار بالایی دارد که سه فرماندار کل کانادا، چهار نخست ‌وزیر این کشور و سه رهبر خارجی در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

دانشگاه تورنتو در شهر تورنتو و استان انتاریو قرار دارد. این دانشگاه دولتی است و در رنکینگ دانشگاه برتر کانادا رتبه ۱ و البته رتبه ۲۶ جهانی را طبق فهرست QS در اختیار دارد. دانشگاه تورنتو در سال ۱۸۲۷ تأسیس شده و در جمع بزرگی از رشته‌های تحصیلی دانشجو پذیرش می‌کند.

تا جاییکه هم ‌اکنون فراتر از 64000 دانشجو در اختیار دارد. خدمات ورزش عالی در کنار 8000 کلوپ دانشجویی و برخورداری از ۴۴ کتابخانه و ارائه بیش ‌از ۶۰۰ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا کارشناسی ارشد، دکتری و ارائه مدرک با اعتبار بین‌المللی از جمله مزایای تحصیل در دانشگاه تورنتو هستند. این دانشگاه بدون تردید از بهترین دانشگاه‌ ها برای علوم پزشکی در کانادا و حتی در سراسر جهان است.

دانشگاه تورنتو

شرایط و مدارک برای پذیرش در دانشگاه تورنتو

از تحصیل کارشناسی در کانادا تا مقاطع تکمیلی می‌توانید وارد این دانشگاه شوید. البته شرایط و مدارک مورد نظر دانشگاه تورنتو با توجه به نوع مقطع تحصیلی متفاوت است که به قرار زیر هستند:

  • شرایط تحصیل کارشناسی: برای تحصیل کارشناسی در دانشگاه تورنتو به حداقل معدل ۱۴ از دبیرستان و کسب نمره زبان در سطح آیلتس 6.5 نیاز دارید.
  • شرایط تحصیل کارشناسی ارشد: برای تحصیل مقاطع تکمیلی در دانشگاه تورنتو به حداقل معدل ۱۵ در مقطع لیسانس و کسب نمره زبان در سطح آیلتس 7 و بالاتر نیاز دارید.
  • شرایط تحصیل دکتری: برای تحصیل دکتری در دانشگاه تورنتو به حداقل معدل ۱۵ در فوق لیسانس و کسب نمره زبان در سطح آیلتس 7 و بالاتر نیاز دارید. در عین حال لازم است مراحل تکمیلی از جمله پروپوزال تحقیقاتی تا ارائه مقالات پژوهشی چاپ‌ شده در ژورنال‌های معتبر را ارائه کنید.

دانشگاه تورنتو از جمله بهترین دانشگاه های کانادا برای ارائه بورسیه تحصیلی است. بخش بزرگی از بورسیه تحصیلی کانادا برای ایرانیان نیز توسط همین دانشگاه اعطا شده است. تا جاییکه به واسطه یادبود ۸ نفر از اعضای دانشگاه تورنتو در پرواز اوکراین PS752 یک بورسیه تحصیلی جداگانه برای دانشجویان ایرانی در نظر گرفته شده ‌است.

دانشگاه برتر کانادا

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل (McGill University) از جمله بزرگترین دانشگاه های کشور کانادا است که در شهر مونترال و استان کبک قرار دارد. این دانشگاه دولتی کانادا برای پذیرش در بیش ‌از ۳۰۰ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا تحصیلات تکمیلی فعالیت می‌کند. پنج دانشکده علوم و مهندسی، علوم پزشکی، علوم آموزشی، هنر و مدیریت، بخش‌های برجسته این دانشگاه هستند. اما در کل مک گیل از بهترین دانشگاه های مهندسی کانادا است.

دانشگاه مک گیل همواره از بهترین ساختارهای دانشگاهی در کشور کانادا بوده ‌است و در حال ‌حاضر طبق رنکینگ QS جایگاه دومین دانشگاه برتر کانادا و همچنین بیست و هفتمین دانشگاه برتر جهان را در اختیار دارد. جالب است بدانید که تاکنون فارغ ‌التحصیلان و یا اعضای هیئت ‌علمی این دانشگاه توانسته‌اند تا ۱۲ بار برنده جایزه نوبل شوند. در عین ‌حال نخست ‌وزیر کنونی کشور کانادا به‌ همراه دو نخست‌وزیر سابق این کشور از فارغ ‌التحصیلان دانشگاه مک گیل هستند.

دانشگاه مک گیل از جمله قدیمی‌ترین ساختارهای آکادمیک در این کشور است. سابقه فعالیت علمی این دانشگاه به سال ۱۸۲۱ باز می‌گردد. همچنین در حال ‌حاضر بیش ‌از 39000 دانشجو در اختیار دارد که بخش برجسته‌ای از این تعداد یعنی بالغ بر ۳۰ درصد دانشجویان مک گیل از جمع دانشجویان بین‌ المللی هستند. همین نکته کافی است تا در کانون تقاضای ویزای دانشجویی کانادا برای ایرانیان قرار داشته باشد.

دانشگاه مک گیل

شرایط و مدارک پذیرش در دانشگاه مک گیل

مک گیل در فهرست بهترین دانشگاه برتر کانادا جایگاه برجسته‌ای دارد و جریان‌های قدرتمند علمی و پژوهشی در تمامی مقاطع تحصیلی این دانشگاه جریان دارد. شرایط پذیرش این دانشگاه تا حدود قابل‌ توجه به نسبت دیگر دانشگاه‌های کانادا سختگیرانه‌تر است. این شرایط در مقاطع گوناگون تحصیلی به قرار زیر است:

  • شرایط پذیرش کارشناسی: حداقل نمره معدل ۱۴ و بالاتر در دو سال آخر دبیرستان به ‌همراه کسب نمره زبان آیلتس 6.5 و یا تافل ۹۰ الزامی است. در عین ‌حال برای برخی رشته‌ها از قبیل مدیریت به ارائه نمره زبان بالاتری نیاز است.
  • شرایط پذیرش کارشناسی ارشد: ارائه حداقل نمره معدل ۱۵ در دوره لیسانس و کسب نمره زبان آیلتس 6.5 و یا تافل 90 و بالاتر الزامی است.
  • شرایط پذیرش دکتری: ارائه حداقل معدل ۱۵ و بالاتر در دوره کارشناسی ارشد به ‌همراه نمره زبان آیلتس 6.5 و بالاتر الزامی است. در برخی رشته‌ها به نمره زبان بالاتر به‌ همراه ارائه پروپوزال تحقیقاتی و مدرک GRE با حداقل نمره ۷۰ درصد نیاز است.

در عین ‌حال این دانشگاه تعداد قابل ‌توجه بورسیه‌های تحصیلی را در مقاطع تکمیلی برای دانشجویان بین ‌المللی خود ارائه می‌کند. بورسیه‌های McGill University Scholarships در سطح کارشناسی و بورسیه‌های Tomlinson Doctoral و Vanier Canada Graduate Scholarship در سطح تحصیلات تکمیلی از جمله برجسته‌ترین این بورسیه‌ها هستند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) از جمله مراکز برجسته تحقیقاتی کشور کانادا در سطح بین ‌المللی است که به ‌عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های این کشور و در استان بریتیش کلمبیا و شهر ونکوور قرار دارد. در این دانشگاه سالیانه بیش‌ از ۸ هزار برنامه پژوهشی انجام می‌شود که آنجا را به عنوان یک مرکز پویای علمی در سطح بین ‌المللی تبدیل کرده ‌است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ تأسیس شده ‌است و در حال ‌حاضر از مراکز علمی برجسته مانند آزمایشگاه ملی کانادا برای ذرات و فیزیک هسته‌ای، انجمن ماکس پلانک و بزرگترین کتابخانه تحقیقاتی کانادا با بیش ‌از ۱۰ میلیون جلد کتاب برخوردار است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا طبق رتبه ‌بندی QS و در سال 2023 دارای رتبه سوم از سطح دانشگاه‌های کشور کانادا و رتبه ۴۰ از دانشگاه‌های برتر جهان است. این دانشگاه در زمینه‌های گوناگون علمی از جمله فناوری‌های پایدار زیست‌ محیطی، فیزیک کوانتوم و علوم مهندسی از بهترین مراکز علمی جهان محسوب می‌شود. فارغ‌ التحصیلان این دانشگاه از مدرکی با اعتبار بین‌ المللی برخوردار هستند که شانس آنها را برای پیدا کردن مشاغل سطح بالا افزایش می‌دهد. در عین ‌حال این دانشگاه مجری کارگاه‌های آموزش رایگان زبان انگلیسی است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

شرایط و مدارک پذیرش در دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در جمع برترین‌ها از فهرست رتبه بندی دانشگاه های برتر کانادا قرار دارد و اعتبار مدرک آن بین ‌المللی است. این سطح بالای علمی کافی است تا شرایط پذیرش در این دانشگاه چندان ساده نباشد. اما به ‌هر حال بریتیش کلمبیا همواره از حضور دانشجویان بین‌المللی استقبال کرده ‌است. مدارک مورد نیاز جهت پذیرش در این دانشگاه به قرار زیر هستند:

  • شرایط پذیرش کارشناسی: برای تحصیل کارشناسی به ارائه حداقل معدل ۱۶ و نمره زبان آیلتس 6.5 و یا تافل ۹۰ نیاز است. هر چند برای تحصیل در برخی رشته‌ها از قبیل حقوق و روان‌شناسی به ارائه نمره زبان بالاتری نیاز است.
  • شرایط پذیرش کارشناسی ارشد: برای تحصیل در کارشناسی ارشد این دانشگاه به حداقل معدل ۱۶ در دوره‌ی لیسانس و ارائه مدرک زبان آیلتس 6.5 و یا تافل ۹۰ و بالاتر نیاز است. در برخی رشته‌ها نیز لازم است تا مدرک آزمون GRE ارائه شود.
  • شرایط پذیرش دکتری: برای تحصیل دکتری دانشگاه بریتیش کلمبیا باید حداقل معدل ۱۶ از کارشناسی ارشد و نمره زبان آیلتس ۷ و یا تافل ۹۲ و بالاتر ارائه شود. همچنین ارائه مدرک آزمون GRE با نمره 310 و بالاتر الزامی است.

بریتیش کلمبیا از جمله دانشگاه برتر کانادا در زمینه ارائه بورسیه‌های تحصیلی نیز می‌باشد. بخش بزرگی از این بورسیه‌ها متعلق به دانشجویان مستعد بین ‌المللی است. بورسیه‌های Study in Canada Scholarships، Internatinal Community، International Major، Vanier Scholarship و… بخشی از این بورسیه‌های مطرح دانشگاه بریتیش کلمبیا هستند. برای کسب اطلاعات کامل‌تر از شرایط پذیرش در دانشگاه های کانادا خصوصاً دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌توانید از خدمات مشاوره مهاجرت تحصیلی در گروه تاپ سولوشن بهره‌مند شوید.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) در سطح تراز اول ساختار دانشگاهی کشور کانادا و در شهر ادمنتون از استان آلبرتا قرار دارد. این دانشگاه دولتی است و فعالیت علمی خود را از سال ۱۹۰۸ میلادی آغاز کرده ‌است. نخستین نخست‌ وزیر کشور کانادا نیز اولین رئیس این دانشگاه بوده ‌است. در حال ‌حاضر این دانشگاه بالغ بر 39000 دانشجو در مقاطع گوناگون پذیرش کرده ‌است که بالغ بر ۸ هزار نفر از آنها برای تحصیل دوره تکمیلی در این دانشگاه حاضر هستند. این دانشگاه در فهرست ۵ دانشگاه برتر کانادا و در جایگاه رتبه قابل ‌توجه ۱۲۶ در جمع دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد.

دانشگاه آلبرتا در رشته‌های گوناگون پذیرش می‌کند. دانشکده‌های پزشکی و دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری، حقوق، علوم مهندسی، هنر، بهداشت عمومی، کشاورزی و جنگل‌داری و… از جمله مراکز علمی معتبر این دانشگاه هستند. این دانشگاه برنامه‌های جامع تحصیلی در بیش ‌از ۲۰۰ کد رشته مختلف در سطح کارشناسی و بیش ‌از ۵۰۰ کد رشته مختلف در سطح ارشد و دکتری را ارائه می‌کند. بدون تردید دانشگاه آلبرتا از بهترین دانشگاه ‌ها برای علوم پزشکی کانادا است که فهرست جامعی از کد رشته‌های تجربی را در مقاطع گوناگون ارائه کرده ‌است.

دانشگاه آلبرتا

شرایط و مدارک پذیرش در دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا فهرست کاملی از بهترین رشته های تحصیلی در کانادا برای ایرانیان را در خود دارد. این دانشگاه از پیشگامان در سطح پذیرش دانشجویان بین ‌المللی خصوصاً در سطح مقاطع تکمیلی از علوم پزشکی و یا علوم مهندسی است. شرایط و مدارک مورد نیاز جهت پذیرش در دانشگاه آلبرتا به قرار زیر است:

  • تحصیل کارشناسی: برای تحصیل کارشناسی در دانشگاه آلبرتا به ارائه معدل دیپلم با حداقل نمره ۱۴ و نمره زبان آیلتس حداقل 6.5 نیاز است. هر چند در برخی رشته‌ها مانند علوم پزشکی و بهداشت ارائه نمره بالاتر زبان الزامی است.
  • تحصیل کارشناسی ارشد: برای تحصیل کارشناسی ارشد این دانشگاه باید از حداقل معدل ۱۵ در سطح کارشناسی و نمره زبان آیلتس 6.5 و بالاتر برخوردار باشید. همچنین در برخی از کد رشته‌ها ارائه مدرک GRE و یا GMAT الزامی است.
  • تحصیل دکتری: برای تحصیل دکتری در دانشگاه آلبرتا باید از حداقل معدل ۱۵ در سطح کارشناسی ارشد به ‌همراه مدرک زبان آیلتس با نمره ۷ و بالاتر و یا تافل با نمره ۹۲ و بالاتر برخوردار باشید. البته در برخی از کد رشته‌ها ارائه مدرک GRE و یا GMAT الزامی است.

به مانند دیگر دانشگاه برتر کانادا در این دانشگاه نیز فهرست متنوع از انواع بورسیه‌های دولتی و دانشگاهی ارائه می‌شود که بخش بزرگی از آنها مربوط به دانشجویان بین‌المللی است. بورسیه‌های Presidents International Distinetion و یا Entrance Scholarship و Alberta Graduate Excellene و… از جمله مطرح‌ترین این بورسیه‌ها هستند که شرایط اخذ آن برای دانشجویان بین ‌المللی فراهم است. جهت کسب اطلاعات تکمیلی از تحصیل در دانشگاه آلبرتا و دیگر دانشگاه برتر کانادا می‌توانید  از خدمات مشاوره مهاجرت تحصیلی گروه تاپ سولوشن بهره‌مند شوید.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو (University of Waterloo) از جمله دانشگاه‌های تحقیقاتی و وابسته به دولت کانادا است که در شهر واترلو از استان اونتاریو قرار دارد. این دانشگاه اگر چه از جایگاه علمی برجسته‌ای برخوردار است؛ اما به نسبت از دیگر دانشگاه برتر کانادا در جمع جوان‌ترین آنها قرار می‌گیرد. چرا که سابقه فعالیت این دانشگاه از سال ۱۹۵۹ آغاز شده‌ است و در حال ‌حاضر دارای ۶ دانشکده و ۱۰ مدرسه دانشکده بنیاد است. این دانشگاه یکی از برترین مراکز علمی دنیا در زمینه علوم رایانه و مهندسی کامپیوتر است.

دانشگاه واترلو حتی سابقه قرار گرفتن در جمع ۲۰ دانشگاه برتر دنیا را دارد و به ‌عنوان بهترین دانشگاه کانادا از نظر کیفیت برنامه ‌ریزی درسی معرفی شده ‌است. این دانشگاه در حال ‌حاضر دارای ۳۶ هزار دانشجوی تمام‌ وقت کارشناسی و ۶۲۰۰ دانشجوی مقاطع تکمیلی است. جمعی از برندگان جایزه نوبل و حتی مقامات دولتی و رهبران جهانی در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند. در حال ‌حاضر رتبه جهانی این دانشگاه ۱۶۹ از میان دانشگاه‌های برتر جهان است و توسعه علوم رایانه‌ای در آنجا آنچنان گسترده است که به‌ عنوان دره سیلیکون شمال مشهور شده ‌است.

دانشگاه واترلو

شرایط پذیرش در دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو از جمع دانشگاه برتر کانادا برای جذب دانشجویان بین ‌المللی است. در حال ‌حاضر بیش ‌از ۳۵ درصد از دانشجویان این دانشگاه بین‌المللی هستند. همچنین دارای بزرگترین دانشکده فنی و مهندسی در کشور کانادا است که باعث شده تا از بهترین دانشگاه‌های مهندسی کانادا برای مقاطع گوناگون از کارشناسی تا تحصیل دکتری در کانادا باشد.

برای تحصیل در دوره کارشناسی این دانشگاه به حداقل معدل ۱۴ از دوره دیپلم و ارائه نمره زبان آیلتس آکادمیک ۷ و بالاتر نیاز دارید. همچنین جهت پذیرش در دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه ارائه معدل کارشناسی ۱۵ و نمره آزمون آیلتس ۷ و بالاتر الزامی است. در عین ‌حال دانشگاه واترلو فرصت بورسیه تحصیلی دانشجویان بین‌المللی خود را فراهم کرده ‌است. این بورسیه‌ها غالباً در شرایط پروسه اضطراری آن‌هم برای دانشجویان تمام‌وقت مقاطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شوند.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر (Mc Master University) از جمله معتبرترین دانشگاه‌های دولتی کشور کانادا است که در شهر همیلتون از استان اونتاریو کشور کانادا قرار دارد. این دانشگاه بزرگ کانادایی در پردیسی به مساحت ۱۲۱ هکتار و متشکل از ۶ دانشکده بزرگ علوم مهندسی، علوم انسانی، بهداشت، علوم اجتماعی و تجارت تشکیل شده ‌است.

دانشگاه مک مستر از جایگاه علمی معتبری برخوردار است و تا کنون 4 نفر از اساتید و یا فارغ التحصیلان این دانشگاه موفق به اخذ دو جایزه نوبل فیزیک، یک جایزه نوبل اقتصاد و یک جایزه نوبل صلح شده‌اند. دانشگاه مک مستر در سال 1887 تاسیس شده و هم اکنون دارای 33000 دانشجو در مقاطع کارشناسی تا تحصیلات تکمیلی است. در این دانشگاه بیش از 50 مرکز و موسسه تحقیقاتی فعالیت می‌کنند.

دانشگاه مک مستر

شرایط پذیرش در دانشگاه مک مستر

پذیرش در مقاطع گوناگون آکادمیک در این دانشگاه دولتی کشور کانادا با توجه به شرایط زیر انجام می‌شود:

  • پذیرش کارشناسی: برای پذیرش کارشناسی در این دانشگاه به حداقل معدل 16 دوره دبیرستان و مدرک زبان با نمره آیلتس 6.5 نیاز دارید.
  • پذیرش کارشناسی ارشد: برای پذیرش کارشناسی ارشد در این دانشگاه به حداقل معدل 15 در دوره لیسانس و ارائه مدرک زبان با نمره آیلتس 6.5 نیاز دارید.
  • پذیرش دکتری: برای پذیرش دکتری در دانشگاه مک مستر به حداقل معدل 15 در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه مدرک زبان با نمره آیلتس 7 نیاز دارید.

دانشگاه وسترن انتاریو

دانشگاه وسترن انتاریو (UWO) از جمله قدیمی‌ترین نهادهای علمی در این کشور است که سابقه تأسیس آن به سال ۱۸۷۸ میلادی باز می‌گردد. این دانشگاه دولتی است و در منطقه لندن از استان انتاریو کشور کانادا قرار دارد. دانشگاه وسترن انتاریو به داشتن محوطه‌ای زیبا در جمع دانشگاه برتر کانادا شهرت دارد. این دانشگاه با قرار گرفتن در جمع گروه ۱۳ از فهرست بهترین دانشگاه‌های کانادا مورد توجه بسیار زیاد افراد برای مهاجرت تحصیلی قرار دارد. در حال ‌حاضر بیش ‌از ۳۵ هزار دانشجو به همراه ۱۲۵۰ هیئت علمی در این دانشگاه فعالیت می‌کنند.

دانشگاه وسترن انتاریو شامل ۱۳ دانشکده و ۳ کالج است که در کل برای بیش ‌از ۲۰۰ دوره تحصیل آکادمیک برنامه ‌ریزی شده‌اند. این دانشگاه در فاصله نزدیک از شهر تورنتو واقع شده که شرایط دسترسی به آن بسیار ساده است. همچنین در زمینه‌های گوناگون آکادمیک از جمله علوم طبیعی، علوم اجتماعی و بهداشت در فهرست برترین‌های کشور کانادا و حتی جهان قرار دارد. در حال ‌حاضر این دانشگاه دارای رنکینگ ۸ از جمع دانشگاه‌های کانادا و ۲۱۱ در سراسر جهان طبق آمار رنکینگ بین‌المللی QS است. کار پس از تحصیل در کانادا برای ایرانیان فارغ‌التحصیل این دانشگاه گسترده است و از مدرک بین‌ المللی با اعتبار درجه یک جهانی برخوردار هستند.

دانشگاه وسترن انتاریو

شرایط و مدارک پذیرش در دانشگاه وسترن انتاریو

دانشگاه وسترن انتاریو جایگاه علمی برجسته‌ای را در سطح بین ‌المللی کسب کرده ‌است و قطعاً حضور دانشجویان مستعد این دانشگاه در کسب این رتبه ‌بندی نقش برجسته‌ای داشته است. این دانشگاه شرایط پذیرش معمولی دارد، اما به ‌هر حال لازم است تا افراد متقاضی بین‌الملل برخی حداقل‌ها را در اختیار داشته باشند:

  • شرایط پذیرش کارشناسی: برای پذیرش کارشناسی در دانشگاه وسترن انتاریو به حداقل معدل ۱۵ از دوره دبیرستان و حداقل نمره زبان آیلتس 6.5 نیاز دارید.
  • شرایط پذیرش کارشناسی ارشد: برای پذیرش کارشناسی ارشد در دانشگاه وسترن انتاریو به حداقل معدل ۱۵ از دوره کارشناسی و ارائه نمره زبان آیلتس 6.5 و بالاتر نیاز دارید. همچنین در برخی کد رشته‌ها ارائه مدرک CRE الزامی است.
  • شرایط پذیرش دکتری: برای تحصیل دکتری در دانشگاه وسترن انتاریو لازم است تا حداقل معدل ۱۵ از مقطع کارشناسی ارشد به ‌همراه حداقل نمره زبان آیلتس 7 را کسب کرده باشید. در این مقطع ممکن است در برخی کد رشته‌ها نمره زبان بالاتر درخواست شود.

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک (York University) یکی دیگر از دانشگاه های دولتی کانادا است که در سال ۱۹۵۹ و در شهر تورنتو از استان انتاریو کشور کانادا تأسیس شده ‌است. در جمع ۱۰ دانشگاه برتر کانادا این دانشگاه از همه جوان‌تر و در عین ‌حال یک مرکز علمی برجسته تحقیقاتی در عرصه بین ‌المللی محسوب می‌شود.

دانشگاه یورک از نظر تعداد دانشجو سومین دانشگاه بزرگ کانادا است و در حال ‌حاضر بیش ‌از 55000 دانشجو را در مقاطع تحصیلی کارشناسی تا تحصیل دوره‌های تکمیلی پذیرش کرده ‌است. این دانشگاه شامل ۷ دانشکده و ۲۴ مرکز تحقیقاتی است. در عین ‌حال همواره از دانشگاه‌های برجسته کانادایی برای مشارکت در برنامه‌های فضایی محسوب می‌شود. تا جاییکه به ‌عنوان مرکز تحقیقی اکتشافات مریخ با سازمان ناسای آمریکا همکاری گسترده‌ای دارد. این دانشگاه طبق رتبه ‌بندی QS در جایگاه ۳۵۳ از جمع تمام دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد.

دانشگاه یورک کانادا یک دانشگاه انگلیسی‌ زبان است؛ اما در یکی از پردیس‌های این دانشگاه سیستم آموزش دو زبانه جریان دارد. بهره‌مندی از ۳۵۰ باشگاه دانشجویی، دارا بودن مدرسه تخصصی آموزش علوم سینمایی، نزدیکی به شهر تورنتو به ‌عنوان بزرگترین شهر کشور کانادا و اعتبار بالای مدرک این دانشگاه برای کسب فرصت‌های ایده‌آل شغلی همگی از جمله مزایای تحصیل در این دانشگاه برتر کانادا هستند.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا یک مرکز دانشگاهی دو زبانه در کشور کانادا است که در آن پردیس‌های دانشگاهی برای تحصیل در هر دو زبان رسمی کشور کانادا اعم از انگلیسی و فرانسوی وجود دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۴۸ تأسیس شده ‌است و از جمله قدیمی‌ترین دانشگاه‌های فعال در کشور کانادا محسوب می‌شود.

دانشکده‌های این دانشگاه شامل هنر، حقوق، آموزش‌ و پرورش، علوم مهندسی، علوم پزشکی، علوم بهداشتی، علوم اجتماعی و مدیریت است. این دانشگاه در شهر اتاوا و در استان انتاریو کشور کانادا قرار دارد. در حال ‌حاضر از 42000 دانشجو در مقاطع گوناگون برخوردار است و از نظر جایگاه علمی طبق رنکینگ معتبر QS رتبه هفتم کانادا و رتبه ۲۳۰ از کل جهان را در اختیار دارد.

دو زبانه بودن مهمترین ویژگی دانشگاه اتاوا است. تا جاییکه برای دانشجویان تحصیل فرانسوی خدمات ویژه از قبیل تخفیف در شهریه پیش ‌بینی ‌شده است. فارغ التحصیلان این دانشگاه به ‌راحتی جذب بازار کار آن‌هم در سراسر جهان می‌شوند. در عین ‌حال این دانشگاه از بهترین مراکز علمی کشور کانادا برای ارائه دوره‌های کارآموزی CO-OP (کار همراه با تحصیل) است.

دانشگاه ساسکاچوان

در معرفی ۱۰ دانشگاه برتر کانادا به آخرین دانشگاه از این فهرست رسیده‌ایم. دانشگاه ساسکاچوان که یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی کشور کانادا است و در شهر ساسکاتون و در استان ساسکاچوان واقع شده‌ است. تاریخ تأسیس این دانشگاه به سال ۱۹۰۷ میلادی باز می‌گردد و در فهرست بالایی از دانشگاه‌های صاحب‌نام کشور کانادا قرار دارد.

دانشگاه ساسکاچوان در زمینه علوم طبیعی خصوصاً بیوتکنولوژی کشاورزی و ژنوم دامی از مراکز پیشرو در سطح جهانی محسوب می‌شود. تا جاییکه به عنوان برترین دانشکده کشاورزی در کشور کانادا معرفی شده ‌است. از طرفی دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه نیز از اعتبار طراز اول آن‌هم در عرصه جهانی برخوردار است. تا جاییکه ۲ نفر از اساتید و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه موفق به اخذ نوبل شیمی شده‌اند. همچنین یک نخست ‌وزیر کانادا، ۹ استاندار این کشور نیز از سابقه تحصیل در این دانشگاه برخوردار هستند.

اگر چه از نظر رتبه ‌بندی QS جایگاه این دانشگاه رده ۱۵ از دانشگاه‌های کانادا و ۴۵۸ در سراسر جهان است؛ اما به ‌علت ویژگی‌های برجسته جذب دانشجویان بین ‌المللی نام این دانشگاه را در فهرست ده‌تایی خود قرار داده‌ایم. استان ساسکاچوان از بهترین استان‌ها جهت زندگی دانشجویی در کانادا برای ایرانیان است و قاعدتاً تحصیل در این دانشگاه فرصت ایده‌آلی است که مقاطع تکمیلی را با مدرک معتبر کانادایی سپری کنید.

رتبه بندی دانشگاه های برتر کانادا

در کشور کانادا تعداد قابل ‌توجه دانشگاه دولتی، خصوصی و یا کالج‌های تخصصی فعالیت می‌کنند. قاعدتاً هر کسی علاقه دارد تا مهاجرت تحصیلی خود را برای حضور در جمع دانشگاه‌های برتر کشور کانادا ادامه دهد.

از میان تمامی دانشگاه‌های کشور کانادا ۳ دانشگاه تورنتو، مک گیل و بریتیش کلمبیا در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان براساس رنکینگ QS قرار دارند. با این ‌وجود بخش بزرگی از دانشگاه‌های کشور کانادا در رنکینگ قابل ‌توجه ۳۰۰ تایی اول جهان حضور دارند که نشان از جایگاه برجسته علمی این کشور است. رتبه بندی دانشگاه های برتر کانادا به قرار زیر هستند:

نام دانشگاه

رتبه کشوری

رتبه جهانی

دانشگاه تورنتو

۱

۲۱

دانشگاه مک گیل

۲

۳۰

دانشگاه بریتیش کلمبیا

۳

۳۴

دانشگاه آلبرتا

۴

۱۱۱

دانشگاه واترلو

۵

112

دانشگاه وسترن انتاریو

۶

۱۱۴

دانشگاه مونترال

۷

۱۴۱

دانشگاه کلگری

۸

۱۸۲

دانشگاه مک مستر

۹

۱۸۹

دانشگاه اتاوا

۱۰

۲۰۳

دانشگاه کوئینز

۱۱

۲۰۹

دانشگاه دلهاوزی

۱۲

۲۹۸

دانشگاه سایمون فریزر

۱۳

۳۱۸

دانشگاه ویکتوریا

۱۴

۳۲۲

دانشگاه ساسکاچوان

۱۵

۳۴۵

دانشگاه یورک

۱۶

۳۵۳

جمع‌بندی

در این مقاله به فهرستی از ۱۰ دانشگاه برتر کانادا پرداخته‌ایم که در عین مطرح بودن از شرایط کاملاً ایده‌آل برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان بین‌المللی خصوصاً ایرانی‌ها برخوردار هستند. اما در نظر داشته باشید که هر کدام از این دانشگاه‌های برتر کانادا در زمینه‌های تخصصی و رشته‌های معین بهترین هستند.

به‌ عنوان مثال دانشگاه تورنتو و مک گیل به همراه دانشگاه بریتیش کلمبیا از بهترین دانشگاه‌ ها برای علوم پزشکی کانادا هستند. این در حالی است که برای تحصیل رشته روان‌شناسی دانشگاه آلبرتا و یا یورک و مک مستر جایگاه‌های بهتری در اختیار دارند.

از طرفی برای تحصیل در رشته‌های علوم انسانی پذیرش در دانشگاه بریتیش کلمبیا، تورنتو و آلبرتا توصیه می‌شود و این در حالی است که دانشگاه مک گیل به ‌همراه دانشگاه تورنتو از سطح اول تحصیل رشته حقوق در جمع دانشگاه‌های کشور کانادا برخوردار هستند. در نهایت نیز برای معرفی بهترین دانشگاه های مهندسی کانادا باید از دانشگاه مک گیل، واترلو، تورنتو و البته آلبرتا یاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب

رزرو مشاوره