معرفی آزمون dap فرانسه – شرایط و هزینه ها

آزمون dap

اگر قصد دارید بدون داشتن مدرک DALF یا DELF B2 در سال اول و دوم لیسانس یا مدرسه معماری فرانسه ثبت نام کنید، پذیرش درخواست شما منوط به گذراندن آزمون TCF DAP و داشتن گواهی این آزمون خواهد بود. جالب است بدانید که سالانه دانشگاه‌ها ظرفیت مشخصی را برای پذیرش دانشجو براساس نتایج آزمون DAP در نظر می‌گیرند و دانشجویانی که از این طریق قبولی دانشگاه را دریافت می‌کنند، در مقایسه با سایر دانشجوها شهریه کمتری به دانشگاه پرداخت می‌نمایند.

ناگفته نماند که هدف اصلی آزمون DAP سنجش میزان تسلط دانشجویان غیربومی فرانسه به زبان فرانسوی است و اگر قصد تحصیل در فرانسه با هزینه مقرون به صرفه را دارید، تا انتهای این مطلب از بلاگ تاپ سولوشن با ما همراه باشید.

آزمون dap چیست؟

آزمون dap چیست؟

نام آزمون DAP در واقع از عبارت «Demande d’Admission Préalable» گرفته شده است و یکی از زیر مجموعه‌های آزمون‌ TCF محسوب می‌شود که از سوی وزارت آموزش و تحصیلات عالی فرانسه، وزارت فرهنگ و ارتباطات فرانسه، سفارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس معماری فرانسه و مرکز بین‌المللی مطالعات آموزشی (CIEF) طراحی و برگزار می‌شود. حداقل نمره در این آزمون 100 و حداکثر نمره نیز 699 است که دانشجویان متناسب با نمره دریافتی در سطوح مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که این تقسیم‌بندی به شرح زیر است:

سطح

نمره لازم

سطح ابتدائی (A1)

100 الی 199

سطح پایین‌تر از متوسط (A2)

200 الی 299

سطح متوسط (B1)

300 الی 399

سطح بالاتر از متوسط (B2)

400 الی 499

سطح پیشرفته (C1)

500 الی 599

سطح تسلط کامل (C2)

600 الی 699

البته لازم به ذکر است که قبولی یا رد به آن معنا در آزمون DAP وجود ندارد؛ اما اگر خواهان تحصیل در دانشگاه‌های برجسته فرانسه هستید حداقل باید نمره C1 را در این آزمون کسب کنید. مدت زمان اعتبار گواهی آزمون DAP نیز همچون سایر آزمون‌های TCF، 2 سال در نظر گرفته شده است و در صورتی که تا 2 سال پس از گذراندن این آزمون موفق به اخذ پذیرش در دانشگاهی نشدید برای ارسال درخواست مجدد به دانشگاه‌ها باید مجددا در این آزمون شرکت کنید.

ناگفته نماند که آزمون DAP صرفاً برای دانشگاه‌های کشور فرانسه اعتبار داشته و به غیر از کشور فرانسه اعتبار و کلاس بین‌المللی خاصی ندارد. به یاد داشته باشید که این آزمون با هدف سنجش عیار علمی متقاضیان و مهارت زبان فرانسوی آن‌ها طراحی شده است و طبیعتاً زبان آزمونی نیز فرانسوی خواهد بود.

ساختار آزمون DAP فرانسه

مدت زمان آزمون DAP به تناسب نوع برگزاری آزمون (کاغذی یا رایانه‌ای) متفاوت بوده و در آزمون‌های نوع رایانه‌ای 15 دقیقه زمان بیشتری برای داوطلبان در نظر گرفته می‌شود.

در این آزمون کلیه بخش‌ها دارای اهمیت یکسانی هستند و این آزمون دارای دو بخش کلی اجباری و اختیاری است؛ هرچند که داوطلب هیچ اجباری در پاسخ‌دهی به سوالات بخش اختیاری ندارد ولی برخی از دانشگاه‌های فرانسه نسبت به این بخش از آزمون نیز اهمیت خاصی قائل هستند و اگر دانشگاه مدنظرتان در این دسته جای گرفته حتماً به سوالات این بخش نیز پاسخ دهید.

بخش اجباری آزمون شامل سه قسمت شنیداری (Listening)، ساختار زبان (Proficiency in Language Structure) و درک مطلب (Reading) بوده و بخش اختیاری آن نیز از دو بخش مکالمه (Speaking) و نگارش (Writing) شکل گرفته است. که توضیح تفصیلی هر یک از آن‌ها به شرح زیر است:

  • بخش Listening:
    اولین بخش آزمون بوده که دارای 29 سوال است و داوطلبان 25 دقیقه برای پاسخ به سوالات وقت خواهند داشت. در این بخش تلاش می‌شود تا میزان تسلط شما به مکالمات روزمره، گزارشات خبری، خلاصه مقالات و مواردی از این دست مورد ارزیابی قرار بگیرد.
  • بخش Proficiency in Language Structure:
    این بخش دارای 18 سوال بوده که 15 دقیقه زمان برای آن در نظر گرفته شده است و در آن مهارت داوطلب در حوزه کلمه‌یابی صحیح در ساختار نحوی و واژگانی مورد سنجش قرار می‌گیرد.
  • بخش Reading:
    29 سوال داشته و 45 دقیقه زمان خواهید داشت تا به سوالات این بخش پاسخ دهید. در این بخش از آزمون DAP، متن‌هایی به زبان فرانسه در موضوعات مختلف در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و سوالاتی از همان متن پرسیده می‌شود تا میزان تسلط شما به مفاهیم فرانسوی ارزیابی گردد.
  • بخش Speaking:
    اولین بخش اختیاری آزمون DAP بوده که به صورت مصاحبه با ممتحن انجام می‌شود. این بخش از آزمون به سه task مجزا تقسیم شده که هر یک از آن‌ها زمان معین خود را دارد. اولین مرحله مصاحبه بدون مقدمه 2 دقیقه‌ای است که فرض خواهید کرد طرف مقابل را نمی‌شناسید و فی‌البداهه با وی شروع به صحبت کردن می‌کنید. دومین مرحله دارای زمان 5 دقیقه‌ای بوده و در آن باید نحوه اطلاعات گرفتن در یک مکالمه را به ممتحن نشان دهید و در آخر نیز 4 دقیقه وقت خواهید داشت تا درباره موضوعی خاص نظرات خود را به زبان فرانسوی بیان کنید. (کل این بخش 12 دقیقه زمان خواهد داشت)
  • بخش Writing:
    دومین بخش اختیاری آزمون DAP بوده که در کل 60 دقیقه زمان برای پاسخ به سوالات آن در نظر گرفته شده و دارای سه مرحله است. اولین متن به توصیف یک فرد اختصاص دارد، دومین متن به نوشتن مقاله و یادداشت مربوط است و در نهایت باید متنی برای روزنامه یا وبسایتی بنویسید که نگاه مقایسه‌ای به دو دیدگاه دارد. برای بخش اول و دوم 120 الی 150 کلمه و برای بخش سوم 120 الی 180 کلمه کفایت می‌کند.

در کل برای سه بخش اجباری آزمون 85 دقیقه و در صورتی که بخش‌های اختیاری را نیز پاسخ دهید تا 145 دقیقه (2 ساعت و 25 دقیقه) زمان خواهید داشت.

نحوه ثبت نام در آزمون dap فرانسه

ثبت نام آزمون DAP فرانسه هر ساله از 15 سپتامبر شروع شده و تا 8 ژانویه ادامه پیدا می‌کند. برای ثبت نام در قدم اول باید وارد سایت دانشگاه مدرسه معماری مورد نظر خود شده و پس از تکمیل فرم ثبت نام، اسکن صفحه اول پاسپورت خود را در سایت آپلود نمائید. پس از ارسال فرم ثبت نام، ایمیل تائیدیه ارسال شده که با وارد کردن شماره مندرج در آن، حساب کاربری‌تان در دانشگاه مدنظر فعال می‌گردد.

سپس به صورت اینترنتی ثبت نام TCF DAP را انجام دهید. کارت ورود به جلسه حدوداً 45 روز قبل از آزمون صادر و نتایج آزمونی نیز بین 12 الی 15 روز پس از آزمون اعلام خواهد شد. پس از اعلام نتایج نیز امکان اعتراض به نمره وجود خواهد داشت و فرد می‌تواند با تکمیل فرم اعتراض، موسسه را از اعتراض خود آگاه سازد. در صورت تائید شدن اعتراض، هزینه پرداختی به شما عودت داده خواهد شد.

البته توجه داشته باشید با توجه به این که این آزمون بوسیله دانشگاه‌های متفاوت طراحی و برگزار می‌شود، زمان اعتراض‌ها یکسان نبوده و به مهلت زمانی در نظر گرفته شده برای اعتراض به نتایج آزمون DAP در دانشگاه مورد نظر توجه کافی داشته باشید. البته ناگفته نماند که برای آن دسته از افرادی که در خارج از فرانسه اقامت دارند، می‌توانند با بخش فرهنگی سفارت فرانسه تماس گرفته و ثبت نام خود را انجام دهند.

شرایط شرکت در آزمون dap فرانسه

این آزمون ویژه اتباع غیر فرانسوی بالای 16 سال است و طبیعتاً آن دسته از افرادی که به نحوی تابعیت کشور فرانسه را اخذ نموده‌اند، امکان شرکت در این آزمون را نخواهند داشت (مگر آن که دوره دبیرستان خود را خارج از کشور فرانسه گذرانده باشند). این آزمون مقدمه‌ای برای ورود به دانشگاه‌های فرانسه برای غیرفرانسویان محسوب می‌شود و برای شرکت در آزمون DAP حتماً باید از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده یا دانش‌آموز سال آخر باشید.

برای احراز هویت حتماً باید اصل پاسپورت خود را به همراه داشته باشید و کپی پاسپورت یا استفاده از سایر مدارک هویتی مثل کارت ملی یا شناسنامه برای ثبت نام مورد پذیرش موسسه برگزار کننده این آزمون نخواهد بود. پاسپورت شما حداقل باید فاصله 6 ماهه تا تاریخ انقضا داشته باشد.

لازم به ذکر است که شرکت در این آزمون برای کلیه سنین مجاز بوده و ذکر سن 16 سال به بالا از این جهت است که مدرک این آزمون برای افراد زیر 16 سال هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و عملاً فرد در سنی قرار ندارد که بتواند وارد دانشگاه شود؛ لذا شرکت در این آزمون برای افرادی که سن زیر 16 سال دارند، منطقی نیست و تا زمانی که داوطلب مقطع دبیرستان را تمام نکرده باشد، مجوز ثبت نام در این آزمون را نخواهد داشت.

Picture2 4

زمان برگزاری آزمون dap فرانسه

آزمون DAP در مقایسه با آزمون‌های رایج زبان انگلیسی مثل تافل یا آیلتس به لحاظ بازه زمانی برگزاری محدود بوده و هر ساله در 6 فوریه برگزار می‌شود. البته زمان ثبت نام در این آزمون متناسب با دانشگاهی که انتخاب می‌کنید متفاوت بوده و بهتر است اطلاعیه‌های دانشگاه مدنظر خود برای تاریخ ثبت نام آزمون DAP را پیگیری کنید تا ثبت نام‌تان به روزهای پایانی موکول نگردد.

البته ناگفته نماند که بحث زمان برگزاری آزمون DAP در کشورهای مختلف نیز متفاوت بوده و در برخی کشورها مثل ویتنام، مراکش، تونس، لبنان، الجزایر و غیره چندین آزمون در طول سال برگزار می‌گردد. به یاد داشته باشید که هیچ محدودیتی در تعداد دفعات شرکت در آزمون DAP نخواهید داشت ولی حداقل 30 روز باید بین دو جلسه آزمونی  از انوع آزمون‌های TCF فاصله وجود داشته باشد؛ یعنی شما نمی‌توانید بلافاصله بعد از آزمون TCF DAP در آزمون TCF Quebec شرکت کنید مگر این که 30 روز از آزمون قبلی گذشته باشد.

مکان برگزاری آزمون dap فرانسه

آزمون DAP به دلیل افزایش روز افزون محبوبیت تحصیل در کشور فرانسه در 629 موسسه در 129 کشور در حال برگزاری بوده و خوشبختانه در ایران نیز یک مرکز برگزاری رسمی این آزمون به نام مرکز زبان فرانسه تهران وجود دارد که به لحاظ اعتبار برگزاری آزمون هیچ تفاوتی با موسسات سایر کشورها ندارد. به بیان بهتر، هیچ تفاوتی میان موسسه برگزار کننده آزمون DAP در ایران و سایر کشورها وجود نداشته و در زمان مصاحبه نیز نماینده رسمی CIEP حضور خواهد داشت و تحت هیچ شرایطی یک فرد ایرانی با شما مصاحبه نخواهد کرد.

هزینه آزمون dap فرانسه

هزینه این آزمون مابین 220 الی 250 یورو بوده و برای اطلاع دقیق از تعرفه‌های آزمونی هر ساله و همچنین تاریخ دقیق برگزاری آزمون می‌توانید با بخش فرهنگی سفارت فرانسه در ارتباط باشید تا راهنمایی‌های لازم را در این زمینه ارائه شده و پس از ثبت نام نیز در موسسه مورد تائید این سفارت آزمون DAP از شما اخذ گردد.

معرفی منابع و کتاب های کمک درسی آزمون dap فرانسه

به هنگام شرکت در آزمون DAP فرانسه نباید هیچ نگرانی خاصی از بابت سختی سوالات داشته باشید؛ چراکه این آزمون در دسته آزمون‌های بسیار استاندارد زبان فرانسه جای گرفته است.

عموماً برای کسب موفقیت در آزمون DAP، دوره‌هایی از سوی موسسات برگزار کننده این آزمون برگزار می‌شود که هزینه کلاس‌های به طور میانگین چیزی مابین 180 الی 200 دلار است. هدف از برگزاری این کلاس‌ها افزایش مهارت سرعت خواندن و ارتقا سطح کیفی زبان فرانسوی بوده و دوره‌های Alliance Française de Charlotte و Niveau از جمله دوره‌های آنلاین محبوبی است که می‌توانید از آن‌ها برای یادگیری نکات کلیدی این آزمون کمک بگیرید.

اگر به روش خودخوان (Self-Study) علاقه‌مند هستید و نمی‌خواهید هزینه زیادی برای شرکت در دوره‌های آموزشی پرداخت کنید، مطالعه کتاب «The Official Guide to The TCF DAP» می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای‌تان باشد. این کتاب تلاش کرده تا کلیه راهنمایی‌های آزمونی لازم و استراتژی پاسخگویی به سوالات را از اساتید و طراحان سوالات جمع‌آوری و در اختیار داوطلبان قرار دهد. کتاب‌های «TCF DAP, 250 Activities» و «ABC TCF DAP» نیز کتاب‌های آموزشی دیگری هستند که استفاده از آن‌ها می‌تواند برای موفقیت در این آزمون به شما کمک نماید.

منابع آزمون dap فرانسه

علاوه بر کتاب‌های آموزشی موجود و معرفی شده در بخش قبلی، منابع آنلاینی نیز وجود دارند که داوطلبان با استفاده از آن‌ها می‌توانند خود را بهتر از قبل برای شرکت در مارتن TCF DAP آماده سازند. یکی از این منابع آنلاین، وب‌سایت «GlobalExam» بوده که هم دارای نسخه رایگان و هم پرمیومی است و از آن می‌توانید برای مطالعه مطالب کمک آموزشی آزمون DAP کمک بگیرید. در عضویت رایگان این وب‌سایت شما به واژگان و گرامر فرانسه دسترسی پیدا کرده و 3 نمونه آزمون آزمایشی نیز از شما گرفته خواهد شد.

عضویت ویژه و پرمیوم این وب‌سایت دارای امکانات بیشتری بوده و در کنار مطالب یاد شده به 23 ساعت تمرین آزمون DAP، برنامه مطالعاتی دقیق، 20 نمونه آزمون آزمایشی، 3 نمونه تمرین تستی و آمار پیشرفت تحصیلی دسترسی خواهید داشت. علاوه بر سایت یاد شده، منبع آنلاین دیگری به نام «TV5MONDE» نیز در حوزه آزمون DAP فعالیت دارد که با استفاده از آن به صدها ساعت کلاس آموزشی آنلاین زبان فرانسه، نکته و تست دسترسی پیدا خواهید کرد.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه با آزمون dap

داشتن مدرک زبان فرانسوی نه تنها فرآیند دریافت ویزای تحصیلی را برای شما راحت‌تر خواهد کرد، بلکه در طول مراحل ابتدائی درخواست و اپلای نیز در اولویت بررسی استادان دانشگاه‌های برتر فرانسه قرار خواهید گرفت؛ چراکه هرچند برخی از دانشگاه‌های فرانسه دروس دانشگاهی را به دو زبان فرانسوی و انگلیسی ارائه می‌کنند؛ اما غالب دانشگاه‌ها بیشتر بر روی زبان فرانسه متمرکز هستند. از سوی دیگر داشتن گواهی آزمون DAP و اخذ نمره بالا در آن می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های زندگی و تحصیلی شما در کشور فرانسه گردد.

دانشگاه های فرانسه که آزمون dap را قبول دارند

دولت فرانسه هر ساله 23 درصد از بودجه آموزشی خویش را به جذب دانشجویان خارجی اختصاص می‌دهد و به دلیل این که دانشگاه‌های فرانسه به لحاظ رنکینگ جهانی وضعیت بسیار مطلوبی دارند،

روزانه شاهد افزایش تعداد مهاجران تحصیلی در کشور فرانسه هستیم. در میان آزمون‌های زبان، آزمون TCF و زیرمجموعه‌های آن که آزمون DAP نیز یکی از آن‌هاست در کلیه دانشگاه‌های معتبر این کشور پذیرفته شده است و اگر دارای گواهی شرکت در آزمون TCF DAP هستید و این آزمون را با نمره خوبی پشت سر گذاشته‌اید، هیچ نگرانی خاصی از بابت ریجکت شدن درخواست خود از سوی دانشگاه‌های معتبر فرانسه نخواهید داشت.

معرفی رشته های مجاز با آزمون dap فرانسه

گفته شد که آزمون DAP با هدف ارزیابی میزان تسلط متقاضیان غیربومی تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه طراحی شده است و به دلیل میزان اعتبار بالایی که دارد برای پذیرش در رشته‌های پزشکی، قبولی در سال اول و دوم لیسانس رشته‌های مختلف و بویژه معماری کاربرد داشته و شما متقاضی تحصیل در هر رشته‌ای که باشید می‌توانید از این مدرک به جای DALF یا DELF B2 استفاده کنید.

مقایسه آزمون dap با سایر آزمون های ورودی دانشگاه های فرانسه

آزمون TCF DAP تنها آزمون زبان فرانسه نبوده و در کنار آن آزمون‌های دیگری نیز وجود دارد که نگاه مقایسه‌ای به آن‌ها می‌تواند موجب شود تا آزمون مناسب‌تری را براساس شرایط خود انتخاب کنید. به طور کلی این آزمون را می‌توان به با دو آزمون TEF و DELF مقایسه کرد:

  • مقایسه آزمون DAP با TEF:
    آزمون TEF نیز از آزمون‌های رسمی دیگری بوده که برای ارزیابی سطح تسلط به زبان فرانسه برگزار می‌شود و دارای اعتبار بین‌المللی است و از گواهی آن می‌توان برای مهاجرت به فرانسه و ایالت کبک کانادا کمک گرفت. البته تعداد سوالات TEF در مقایسه با DAP زیادتر بوده و دارای 154 سوال است. به لحاظ سطح سختی سوالات آزمون DAP و TEF هر دو در یک سطح قرار دارند؛ اما کاربرد DAP برای اخذ پذیرش دانشگاهی است و آزمون TEF کاربرد جامع‌تری داشته و کلیه حالات مهاجرتی را پوشش می‌دهد.
  • مقایسه آزمون DAP با DELF:
    آزمون DELF و DAP چندان تفاوتی با هم ندارند، به طوری که دارندگان مدرک DELF B2 از شرکت در آزمون DAP معاف هستند؛ اما با این وجود اگر کمی دقیق‌تر این دو آزمون را مورد بررسی قرار دهیم متوجه تفاوت‌های ذاتی موجود میان آن‌ها خواهیم شد. به عنوان مثال اعتبار آزمون DELF دائمی است و همچون DAP مهلت زمانی 2 ساله برای آن در نظر گرفته نشده است. هزینه آزمون DAP به دلیل خصوصی بودن موسسات برگزار کننده به نظر موسسه مورد نظر بستگی دارد و این درحالیست که هزینه آزمون DELF یکسان بوده و هر ساله رسماً از سوی دولت فرانسه تعیین می‌گردد.

مزایا و معایب شرکت در آزمون dap فرانسه

آزمون DAP نیز همچون سایر آزمون‌های موجود در حوزه ارزیابی سطح تسلط به زبان فرانسه دارای نقاط قوت و ضعفی است که آشنایی با آن‌ها نیز چندان خالی از لطف نبوده و به شما در انتخاب آزمون صحیح کمک می‌کند. مزیت اصلی آزمون DAP در سوالات استاندارد این آزمون است و از آن جایی که محدودیتی در تعداد دفعات شرکت در این آزمون وجود ندارد، داوطلبان به راحتی و به دور از هرگونه دغدغه می‌توانند سطح تسلط خود به زبان فرانسوی را در این آزمون بسنجند.

اما داشتن اعتبار دو ساله و در نظر گرفته نشدن هزینه آزمون یکسان نیز از نقاط ضعفی است که سبب شده تا این آزمون مورد انتقادات زیادی باشد. هرچند این آزمون نیز از سوی وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌های فرانسه مورد پذیرش قرار گرفته است ولی در صورت تمایل برای کسب یک گواهی تسلط به زبان دائمی بهتر است در آزمون DELF شرکت کنید.

نکات مهم در مورد آزمون dap فرانسه

برای آن که در طول آزمون DAP با مشکلی مواجه نباشید، لازم است نکاتی را رعایت کنید که این نکات به شرح زیر هستند:

  • برای شرکت در جلسه آزمونی به همراه داشتن اصل پاسپورت الزامی بوده و پاسپورت شما باید معتبر باشد و تاریخ اعتبار آن منقضی نگردد.
  • قبل از روز جلسه آزمونی به حوزه آزمونی مراجعه کرده و آدرس آن را خوب به ذهن بسپارید تا فردا در رأس ساعت مقرر در حوزه آزمونی حاضر باشید (در صورت دیر رسیدن، آزمونی از شما اخذ نخواهد شد).
  • نگران عقاید فرد ممتحن نباشید و عملاً سوالات به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا سطح تسلط شما به زبان فرانسوی و بیان روان کلمات و جملات مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ درنتیجه نباید نگران این باشید که به سوال ممتحن درست جواب داده‌اید یا اشتباه!
  • حتماً باید اسکن و اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را به همراه داشته باشید.
  • به همراه داشتن دیکشنری، وسایل الکترونیکی، ساعت مچی، خوراکی و کشیدن سیگار اکیداً ممنوع بوده و در صورت مشاهده از جلسه امتحان اخراج و از شرکت در این حوزه آزمونی محروم خواهید شد.

خروج از محل برگزاری آزمون پیش از اتمام زمان و بدون هماهنگی، تخلف محسوب می‌شود.

موفقیت در آزمون dap فرانسه

برای موفقیت در آزمون DAP اولاً زمانی در آن ثبت نام کنید که نسبت به میزان تسلط خود بر زبان فرانسه اطمینان دارید و ثانیاً به توصیه داوطلبانی که نمرات بالای 500 در این آزمون کسب نمودند، بهتر است حتماً پیش از آزمون سری به نمونه سوالات آزمون‌های قبلی DAP بزنید. برای این کار می‌توانید از دو منبع زیر کمک بگیرید:

  • کتاب Test de connaissance du français: این کتاب که از انتشارات Berlin است دارای جامع‌ترین نمونه سوالات آزمون‌های قبل بوده و در کنار سوالات تستی سال‌های قبل چندین آزمون شبیه‌سازی شده نیز در نظر گرفته تا داوطلبان سطح تسلط خود را بهتر محک زنند.
  • کتاب Réussir le TCF: این کتاب نیز از کتاب‌های پرطرفداری محسوب می‌شود که نقش کلیدی را در موفقیت بسیاری از داوطلبان آزمون DAP ایفا نموده است. در این کتاب کلیه سوالات آزمونی سال‌های گذشته با بررسی جامع در اختیار داوطلبان قرار گرفته که کمک شایانی به آمادگی بهتر آن‌ها می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب

رزرو مشاوره