معرفی آزمون GRE فرانسه – شرایط و هزینه ها

آزمون GRE

اگر قصد مهاجرت به فرانسه و تحصیل در رشته‌های مدیریت بازرگانی، مالی، حسابداری و به طور کلی رشته‌های قرار گرفته در زیرمجموعه تجارت و کسب‌وکار را دارید، حتماً تاکنون نام آزمون GRE به گوش‌تان خورده است. این آزمون در واقع یکی از آزمون‌های ورودی معتبری به شمار می‌رود که نه تنها در فرانسه بلکه در دانشگاه‌های برتر ایالات متحده و کانادا نیز معیاری برای سنجش مهارت‌های متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های کسب‌وکار به شمار می‌رود. با ما در این مقاله از بلاگ تاپ سولوشن همراه باشید تا به طور جامع‌تر آزمون GRE را مورد بررسی قرار دهیم.

آزمون GRE چیست؟

نام آزمون GRE در اصل از عبارت «Graduate Record Examination» گرفته شده است و آزمونی برای ارزیابی توانایی تحصیلی افرادی بوده که متقاضی تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر هستند. در این آزمون توانایی‌های فرد در حوزه درک مطلب، محاسبات ریاضی و همچنین مقاله‌نویسی به چالش کشیده می‌شود و طبیعتاً با توجه به وجود مباحثی همچون جبر، هندسه و احتمال در میان سوالات این آزمون، آزمون GRE را می‌توان در دسته آزمون‌های سخت زبان انگلیسی جای داد و حتماً بایستی در این آزمون پاسخ‌های خود را به زبان انگلیسی وارد نمائید.

این آزمون هم برای پذیرش در مدارس عالی و هم برای اخذ پذیرش دوره کارشناسی ارشد، دکتری و پست داک کاربرد دارد. جالب است بدانید که آزمون GRE دارای کلاس و اعتبار بین‌المللی بوده و از گواهی آن می‌توانید برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا)، کل قاره اروپا، سنگاپور و منطقه ANZ استفاده کنید.

انواع آزمون GRE

آزمون GRE به دو بخش کلی General و Subject تقسیم می‌شود و در واقع آزمون اصلی که آن را با نام آزمون GRE می‌شناسیم نیز همان آزمون GRE General می‌باشد که هر ماه در موسسات و شهرهای مختلف برگزار می‌شود. نوع General آزمون GRE از سه بخش تشکیل شده که به شرح زیر هستند:

بخش

زمان

نمره

سطح سوالات

استدلال کمی و ریاضیات (Quantitative)

35 دقیقه

130 الی 170

سوالات این بخش از جبر، هندسه، تجزیه و تحلیل داده‌ها شکل گرفته و دارای سوالات نسبتاً ساده‌ای است.

 

استدلال کیفی و درک زبانی (Verbal)

 

30 دقیقه

 

130 الی 170

این بخش به نوعی تست و ارزیابی زبان داوطلب بوده و در آن سوالات جای خالی و همچنین درک مطلب طرح می‌گردد. سوالات 5 گزینه‌ای بوده و آزمون فاقد نمره منفی است.

 

نوشتاری تحلیلی

(Analytical Writting)

 

75 دقیقه

 

0 الی 6

در این بخش از فرد خواسته می‌شود تا در ارتباط با موضوعی معین مطلبی نوشته و استدلال‌های خود را بیان کند. توجه داشته باشید که انشای بخش Issue این آزمون سخت‌تر از آیلتس و تافل است.

نوع Subject آزمون GRE نیز آزمونی بوده که سطح دانش زبانی داوطلب را در ارتباط با مفاهیم و موضوعات آکادمیک خاص مورد ارزیابی قرار می‌دهد. نتیجتاً آزمون GRE Subject از دروس تخصصی رشته‌هایی مشخص مثل زیست‌شناسی، ریاضی، روانشناسی، شیمی، فیزیک و ادبیات انگلیسیی شکل گرفته است.

این آزمون سه بار در سال به صورت کاغذی برگزار می‌شود و در آن خبری از آزمون رایانه‌ای و اینترنتی نیست. لازم به ذکر است که سوالات تستی این آزمون برخلاف نوع General دارای نمره منفی بوده و طبیعتاً نباید به سوالاتی که شک دارید پاسخ دهید؛ چراکه در صورت غلط بودن جواب، درصدی از درصد سوالات صحیح نیز کسر خواهد شد.

بنابراین، نوع سابجکت آزمون GRE صرفاً بر روی موضوع رشته‌ای که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید متمرکز بوده و فقط برخی دانشگاه‌های خاص داشتن گواهی این آزمون را الزامی می‌دانند. کل زمان آزمون GRE Subject، 2 ساعت و 50 دقیقه بوده و تمام سوالات آن تستی 5 گزینه‌ای است.

آزمون GRE

نحوه ثبت نام در آزمون GRE فرانسه

ثبت نام آزمون GRE در ایران از طریق سایت سنجش انجام می‌گیرد و سنجش سامانه‌ای را با همکاری مراکز برگزار کننده آزمون‌های تافل و GRE راه‌اندازی نموده و عملاً فهرست مراکز مجاز برای اخذ آزمون نیز صرفاً از سوی سازمان سنجش اعلام می‌گردد. برای ثبت نام در آزمون GRE کافیست در قدم اول وارد وب‌سایت ets.sanjesh.org شده و پس از تکمیل نمودن اطلاعات شخصی، نوع آزمون، مرکز مجری آزمون و تاریخ آزمون را انتخاب کنید.

در قدم بعدی باید یک شماره حساب به اسم خود وارد کنید؛ در این مرحله پیامکی حاوی کد پیگیری و همچنین هزینه آزمون به شماره شما ارسال شده که با کلیک بر روی لینک به درگاه پرداخت هدایت خواهید شد و با وارد کردن کد پیگیری، هزینه آزمون را به حساب مرکز برگزار کننده آزمون GRE واریز می‌کنید تا ثبت نام‌تان نهایی گردد.

پس از نهایی شدن ثبت نام، اطلاعات شما به موسسه انتخابی ارسال می‌گردد و پس از تائید از سوی موسسه موردنظر، ایمیل تائید ثبت نام از سوی ETS و یک پیامک از سوی سازمان سنجش مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن ثبت نام به داوطلب ارسال می‌گردد. توجه داشته باشید که کلیه مراحل ثبت نام آزمون GRE اینترنتی بوده و برای ثبت نام نیازی به مراجعه حضوری به سازمان سنجش یا موسسات برگزار کننده این آزمون وجود ندارد.

شرایط شرکت در آزمون GRE فرانسه

آزمون GRE ویژه آن دسته از افرادی است که دوره لیسانس خود را گذرانده و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند؛ در نتیجه این آزمون برای افرادی که زیر 21 سال دارند و همچنان مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه اخذ نکرده‌اند توصیه نمی‌شود.

از سوی دیگر علاوه بر مهارت‌های ریاضی برای موفقیت در این آزمون باید سطح زبان متوسط به بالایی داشته باشید و درصورتی که وضعیت زبان انگلیسی‌تان چندان مطلوب نیست پیش از ثبت نام حتماً زبان خود را تقویت کنید. به طور خلاصه مهمترین شرط شرکت در آزمون GRE فرانسه، دارا بودن مدرک لیسانس است.

هزینه آزمون GRE فرانسه

هزینه در نظر گرفته شده برای آزمون GRE، 205 دلار آمریکا بوده و اگر فردی قصد انجام ثبت نام با تاخیر و با حالت Late (کمتر از 4 روز مانده به زمان برگزاری آزمون) را داشته باشد، مبلغ پرداختی تا 230 دلار افزایش پیدا خواهد کرد. هزینه شرکت در آزمون GRE Subject نیز 150 دلار در نظر گرفته شده است.

زمان برگزاری آزمون GRE فرانسه

در بحث زمان برگزاری آزمون GRE باید تفاوتی میان آزمون GRE نوع Subject و نوع General در نظر بگیریم؛ چراکه آزمون عمومی GRE در کلیه ماه‌های سال و آزمون نوع Subject صرفاً در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و آپریل برگزار می‌گردد. البته در برخی از کشورها، نوع جنرال آزمون GRE سه بار در ماه برگزار می‌شود و برای اطلاع از تاریخ دقیق زمان برگزاری‌های آزمون بهتر است به وب‌سایت ETS سر بزنید.

خوشبختانه آزمون GRE در ایران تقریباً هر هفته برگزار می‌شود؛ اما ناگفته نماند که هر داوطلب صرفاً 5 بار در سال امکان شرکت در این آزمون را داشته و در صورتی که فرد در آزمون ثبت نام کند ولی سپس آن را کنسل نماید، این موضوع به منزله یک بار شرکت در آزمون خواهد بود!

معرفی منابع و کتاب های کمک درسی آزمون GRE فرانسه

یکی از رایج‌ترین سوالات داوطلبان آزمون GRE به بحث منابع آزمونی ارتباط دارد که عموماً به هنگام طرح این سوال با پاسخ‌های متعددی مواجه می‌شوند؛ علت چنین موضوعی به اهمیت و تعداد بالای داوطلبان گره خورده و به همین علت است که منابع مطالعاتی متنوعی برای این آزمون چاپ شده است که استفاده از هر یک از آن‌ها می‌تواند نتایج بسیار خوبی را عایدتان نماید. به طور کلی معتبرترین کتاب‌های کمک درسی آزمون GRE را می‌توان در لیست زیر خلاصه نمود:

  • GRE Math Flash Cards 500
  • Official GRE Quantitative Reasoning Practice Questions
  • The Official Guide to the GRE Revised General Test
  • GRE Quantitative Comparisons & Data Interpretation
  • GRE Math Prep by Magoosh
  • Essential Words for the GRE
  • GRE Geometry
  • Manhattan GRE Set of 8 Strategy Guides, 2nd Edition
  • GRE Math Prep Course
  • GRE Number Properties
  • GRE Analytical Writing: Solutions to the Real Essay Topics
  • Book of GRA Practice Problems 5
    • Algebra GRE Strategy Guide
آزمون GRE

منابع آزمون GRE فرانسه

اگر انبوه منابع موجود موجب سردرگمی‌تان شده است، نگران نباشید! در ادامه بهترین منابع موجود برای آزمون GRE به تفکیک موضوعات آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

 

منابع آشنایی با ساختار آزمون GRE

●      The Official Guide to the GRE General Test

●      Official GRE Verbal Reasoning Practice Questions

●      Official GRE Quantitative Reasoning Practice Questions

 

منابع Vocabulary آزمون GRE

●      اپلیکیشن Magoosh GRE Vocabulary Flashcards

●      اپلیکیشن Barron’s Essential words for GRE

●      مجموعه فلش کارت‌های Manhattan

منابع آشنایی با تکنیک‌های GRE

●      ویدئوهای وب‌سایت mangoosh.com

●      Manhattan Prep GRE Strategy Guides

موفقیت در آزمون GRE فرانسه

به توصیه داوطلبانی که نمرات بالایی در آزمون GRE کسب نموده‌اند، برای موفقیت در این آزمون اولاً زمانی ثبت نام خود را انجام دهید که نسبت به تسلط خود بر زبان انگلیسی اطمینان کافی دارید و ثانیاً حتماً نمونه سوالات GRE آزمون‌های پیشین را حل کنید. برای دسترسی به این سوالات می‌توانید از Lb. Book of GRE Practice Problem 5 کمک بگیرید. شرکت در دوره‌های آزمون GRE نیز می‌تواند موجب آمادگی بهتر شما به هنگام مواجهه با سوالات آزمونی گردد.

مقایسه آزمون GRE با سایر آزمون های ورودی دانشگاه های فرانسه

برای درک بهتر جایگاه آزمون GRE نسبت به سایر آزمون‌های موجود یک بررسی مقایسه‌ای می‌تواند دید روشن‌تری را در اختیار ما قرار دهد. به طور کلی آزمون GRE را می‌توان با آزمون‌های GMAT، تاقل و آیلتس مورد مقایسه قرار داد:

  • مقایسه آزمون GRE و آزمون GMAT:
    آزمون GMAT نیز همچون آزمون GRE با هدف ارزیابی سطح مهارت محاسباتی، تحلیلی و زبان متقاضیان اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی طراحی شده است و عمدتاً نمره آن معیار مورد پذیرش دانشگاه‌های کسب‌وکار و رشته‌های مدیریت در آمریکا و کانادا است.
    البته ناگفته نماند که تفاوت‌های ظریفی میان آزمون GRE و GMAT وجود دارد، به عنوان مثال عمده دانشگاه‌های موجود برای رشته‌های مدیریت، آزمون GMAT را قبول دارند و رشته‌های مهندسی توجه بیشتری به آزمون GRE نشان داده‌اند.
    سطح سوالات بخش ریاضی و محاسبات GRE ساده‌تر از GMAT بوده ولی سوالات بخش Verbal و کلامی آن سخت‌تر است. ناگفته نماند که آزمون GMAT در ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در آن لزوما باید به یکی از کشورهای همسایه سفر کنید و این درحالیست که آزمون GRE چنین محدودیتی نداشته و نیازی نیست که برای شرکت در این آزمون هزینه‌هایی اضافی‌تر از بابت سفر خارجی پرداخت نمائید.
  • مقایسه آزمون GRE با آزمون‌های تافل و آیلتس:
    همان طور که می‌دانید، آزمون‌های تافل و آیلتس آزمون‌هایی هستند که صرفاً سطح مهارت و دانش زبان انگلیسی داوطلبان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و این در حالیست که در آزمون GRE علاوه بر دانش زبان انگلیسی، مهارت‌های ارتباطی با رشته تحصیلی مدنظر نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و طبیعتاً آزمون تافل یا آیلتس هیچگاه نمی‌توانند جایگزینی برای آزمون GRE باشند.

لیست معروف‌ترین دانشگاه‌های جهان که برای پذیرش نیاز به آزمون GRE دارند

برخی از دانشگاه‌های برتر جهان که در برخی رشته‌ها به آزمون GRE نیاز دارند:

  • ایالات متحده آمریکا:
    • دانشگاه‌های آیوی لیگ: هاروارد، پرینستون، ییل، کلمبیا، براون، دارتموث، کرنل، پنسیلوانیا
    • دانشگاه استنفورد
    • دانشگاه ماساچوست، موسسه فناوری (MIT)
    • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
    • دانشگاه شیکاگو
    • دانشگاه جانز هاپکینز
    • دانشگاه میشیگان
    • دانشگاه ویرجینیا
    • دانشگاه تگزاس در آستین
    • دانشگاه نورث وسترن
  • کانادا:
    • دانشگاه تورنتو
    • دانشگاه مک‌گیل
    • دانشگاه بریتیش کلمبیا
    • دانشگاه آلبرتا
    • دانشگاه واترلو
  • انگلستان:
    • دانشگاه آکسفورد
    • دانشگاه کمبریج
    • دانشگاه کالج لندن (UCL)
    • امپریال کالج لندن
    • دانشگاه ادینبورو
  • استرالیا:
    • دانشگاه ملبورن
    • دانشگاه سیدنی
    • دانشگاه کوئینزلند
    • دانشگاه استرالیای غربی
    • دانشگاه نیو ساوت ولز
  • اروپا:
    • ETH زوریخ (سوئیس)
    • دانشگاه آمستردام (هلند)
    • دانشگاه مونیخ (آلمان)
    • دانشگاه کپنهاگ (دانمارک)
    • دانشگاه سوئد (سوئد)

رشته‌هایی که معمولاً برای پذیرش در آنها به آزمون GRE نیاز دارند:

  • علوم انسانی: ادبیات، تاریخ، فلسفه، زبان‌شناسی، روانشناسی
  • علوم اجتماعی: جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد، مردم‌شناسی
  • علوم پایه: ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی

مهاجرت تحصیلی به فرانسه با آزمون GRE

در بحث اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و مهاجرت تحصیلی به فرانسه باید به این نکته توجه داشته باشید که حداقل نمره در نظر گرفته شده برای آزمون GRE از سوی دانشگاه‌ها و مدارس عالی کسب‌وکار فرانسه متفاوت بوده و به هنگامی که دانشگاهی حداقل نمره برای آزمون GRE در نظر می‌گیرد، این بدان معناست که ظرفیتی از پذیرش دانشجویان این دانشگاه به قبولی از طریق نمره آزمون GRE اختصاص پیدا کرده است.

امروزه بسیاری از دانشگاه‌های معتبر فرانسه از دانشگاه پاریس 1 پانتئون – سوربن (Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne) گرفته تا دانشکده اقتصاد پاریس (Paris School of Economics)، مدرسه تجارت نرماندی (Normandie Business School) و غیره، نمره آزمون GRE را ملاکی برای پذیرش دانشجویان خویش و ارزیابی مهارت‌های متقاضیان می‌دانند.

به طور کلی دانشگاه‌های فرانسه شرط حداقل نمره 4 در بخش نگارش تحلیلی و نمره 150 در هر یک از بخش‌های استدلال کلامی و استدلال کمی را در نظر گرفته‌اند؛ این درحالیست که میانگین نمره داوطلبان برای بخش استدلال کمی 153 و برای بخش استدلال کلامی 151 است!

معرفی رشته های مجاز با آزمون GRE فرانسه

موسسه برگزار کننده آزمون GRE، این آزمون را بدین شکل تعریف کرده است: «هوشمندانه‌ترین راه به منظور ورود به مقاطع تحصیلی تکمیلی و مدارس کسب‌وکار!» طبیعتاً با کمی دقت در تعریف یاد شده متوجه خواهیم شد که عمده هدف آزمون GRE بر روی رشته‌های تحصیلی مرتبط با کسب‌وکار بوده و دانشجویان رشته‌های پزشکی و حقوق از شرکت در این آزمون معاف هستند و به جای آن باید به ترتیب در آزمون MCAT و LSAT شرکت کنند.

اما اگر با رشته‌های مدیریت، فنی و مهندسی سروکار دارید و می‌خواهید قبولی در یکی از رشته‌های یاد شده را از دانشگاه‌های فرانسه دریافت کنید، ملزم به ارائه نمره آزمون GRE خود به دانشگاه مدنظر هستید.

دانشگاه های فرانسه که آزمون GRE را قبول دارند

با توجه به میزان اعتبار بالای آزمون GRE بسیاری از دانشگاه‌های برتر و مدارس کسب‌وکار فرانسه نمره این آزمون را ملاکی برای پذیرش دانشجویان در نظر گرفته‌اند که در ادامه می‌توانید نام این دانشگاه‌ها و همچنین حداقل نمره GRE مورد قبول دانشگاه مورد نظر خود را مشاهده کنید:

نام دانشگاه

حداقل نمره GRE

دانشگاه اکس مارسی (Aix-Marseille)

301

دانشگاه نانت (Université de Nantes)

301

دانشگاه نیس سوفیا آنتیپولیس (Université Nice Sophia Antipolis)

302

مدرسه تجارت پاریس

301

دانشکده Hec پاریس

320

مدرسه تجاری مونپلیه (Montpellier Business School)

303

مدرسه عالی INSEDA فرانسه

325

مدرسه بلزرگانی تولوز (Toulouse Business School)

303

مدرسه بازرگانی ESSEC

320

مدرسه تجارت رن (Rennes School of Business)

301

مزایا و معایب شرکت در آزمون GRE فرانسه

شاید مهم‌ترین مزیت آزمون GRE در برگزاری این آزمون در داخل کشور باشد؛ چراکه به هنگام شرکت در آزمون‌هایی نظیر GMAT که در ایران برگزار نمی‌شوند، داوطلب علاوه بر استرس آزمونی متحمل پرداخت هزینه‌های گزافی برای سفر به کشورهای همسایه می‌شود. لازم به ذکر است که آزمون GRE یک آزمون جهانی بوده و هیچ تفاوتی میان سطح سوالات داخل کشور و خارج از آن وجود ندارد. با توجه به معایب آزمون کاغذی امروزه غالب آزمون‌های GRE در ایران به صورت اینترنتی برگزار می‌شوند و به هنگام شرکت در این آزمون از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • گستردگی دامنه انتخاب تاریخ و ساعت امتحان
  • اعتبار بالای آزمون GRE که شانس قبولی در دانشگاه‌های برتر جهان را تسهیل می‌کند.
  • هزینه مقرون به صرفه در مقایسه با سایر آزمون‌ها

شاید تنها عیب آزمون GRE در سطح سختی سوالات Verbal و همچنین حساسیت بیش از حد بر روی کنسلی آزمون باشد؛ به غیر از موارد یاد شده، این آزمون دارای هیچ عیب دیگری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب

رزرو مشاوره