معرفی معتبرترین آزمون های زبان آلمانی مورد تائید

آزمون های زبان آلمانی

زبان آلمانی یکی از پر گویشور ترین زبان های اروپایی است که در کشورهایی نظیر آلمان، اتریش، بلژیک، سوئیس و لوکزامبورگ استفاده می‌شود. بدیهی است که برای تحصیل و مهاجرت به این کشور ها دانستن زبان آلمانی از ملزومات می‌باشد. در این مقاله انواع آزمون زبان آلمانی معتبر و معروف را معرفی و مقایسه می‌کنیم. همراه ما باشید.

5 نوع از مهم‌ترین آزمون ها و مدارک زبان آلمانی

مدرک زبان گوته/ Goethe

یکی از معتبر ترین آزمون های زبان آلمانی مورد تائید سفارت آلمان که در ایران هم توسط موسسه‌ی گوته برگزار می‌شود.

این آزمون سطح زبان آموزان را از سطح A1 (مبتدی) تا سطح C2 (پیشرفته) ارزیابی می‌کند. آزمون زبان گوته از 100 نمره می‌باشد و با دریافت مدرک آن می‌توانید از دانشگاه های آلمان پذیرش بگیرید و یا برای مهاجرت کاری اقدام نمایید.

آزمون زبان DSH

این آزمون که مناسب سطوح پیشرفته تر زبان آلمانی (سطح B2  تا C2) است در دانشگاه های آلمان برگزار می‌شود و امکان برگزاری این آزمون در ایران وجود ندارد. سطح  زبان داوطلبان آزمون DSH با نمره‌ی 1 تا 3 ارزیابی می‌شود.

آزمون telC

آزمون TelC نیز یکی از آزمون های بین المللی و معتبر زبان آلمانی است که در ایران نیز برگزار می‌شود و برای ارائه به دانشگاه های آلمان یا برای هدف مهاجرت کاری نیز مناسب است. توجه داشته باشید که با وجود اینکه مدرک telc به طور کلی تا سطح C2 متقاضیان را ارزیابی می‌کند، در ایران تنها تا سطح A2، و توسط دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود.

مدرک زبان TestDaF

یکی دیگر از معتبرترین آزمون های آلمانی  مورد تائید سفارت آزمون TestDaf می‌باشد که در سطح پیشرفته‌ی B2 تا C2 وجود دارد. نمره شما در این آزمون بیانگر سطح شماست. این آزمون نیز توسط موسسه‌ی گوته در ایران برگزار می‌شود و یکی از بهترین آزمون ها و مدارک زبان آلمانی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان می‌باشد.

مدرک OSD

اگر قصد مهاجرت کاری و یا تحصیلی به اتریش و دیگر کشور های آلمانی زبان اروپا را دارید، آزمون زبان ÖSD  که در سطوح A1 تا C2 برگزار می‌شود، مناسب شماست. این آزمون در تهران، شیراز و اصفهان برگزار می‌شود.

مقایسه انواع آزمون های زبان آلمانی مورد تائید سفارت

نوع آزمون
اعتبار
برگزاری در ایران
قیمت آزمون
برگزار کننده
سطوح آزمون
آزمون گوته
نا محدود
بله
105-295 €
موسسه گوته
A1-C2
آزمون DSH
نا محدود
خیر
100-150 €
دانشگاه‌های دولتی آلمان
B2-C2
آزمون Telc
نا محدود
بله تا سطح A2
140-170 €
دانشگاه شهید بهشتی تهران
A1-C2
آزمون OSD
نا محدود
بله
140-200 €
مراکز مختلف
A1-C2
مدرک زبان TestDaF
نا محدود
بله
215 €
موسسه گوته
B2-C2

قیمت آزمون های آلمانی معمولاً بسته به سطح انتخابی شما به صورت پلکانی افزایش می‌یابد به این شکل که سطح A1 کمترین قیمت و سطح C2 بیشترین قیمت را دارد.

توجه داشته باشید که قبل از اقدام برای شرکت در آزمون، حتما شرایط مورد نیاز دانشگاه، کالج و … را بررسی کرده و از حداقل سطح و هم چنین مدارک مورد تائید، اطمینان حاصل کنید.

پیش از ثبت‌نام در آزمون زبان آلمانی به خاطر داشته باشید که اگرچه مدارک نام برده اعتبار مادام العمر دارند و منقضی نمی‌شوند، اما بعضی مراکز و دانشگاه ها ممکن است مدرکی را که بیش از دوسال از دریافت آن گذشته باشد قبول نکنند!

زبان آلمانی چه سطوحی دارد و رسیدن به هر سطح چقدر طول می‌کشد؟

سطوح زبان آلمانی در یک نگاه

سطح A1 (مقدماتی):

سطح A1 ابتدایی ترین سطح تسلط به زبان آلمانی است. در این سطح از زبان شما می‌توانید عبارات پر تکرار در زندگی روزمره را درک کنید و خود را به دیگران معرفی کنید. با حدود 120 ساعت مطالعه‌، شما می‌توانید به این سطح دست پیدا کنید. اگر در هر هفته به صورت فشرده حدود 20 درس بخوانید، پس از 8 هفته برای شرکت در آزمون آلمانی در سطح A1 آماده خواهید شد.

سطح A2 (مبتدی):

در این سطح شما می‌توانید با دایره لغات و همچنین دانش دستوری گسترده تر نسبت به سطح A1 درباره‌ی موضوعات ساده و روزمره اظهار نظر کنید. پس از 16 هفته و حدود 250 ساعت مطالعه فشرده می‌توانید به این سطح از زبان آلمانی برسید.

سطح B1 (متوسط):

با تسلط به سطح B1  زبان آلمانی می‌توانید به دریافت پذیرش از بعضی دانشگاه ها و کالج ها و همچنین پیدا کردن شغل در آلمان امید داشته باشید. در این سطح شما تقریبا در اکثر مواقع می‌توانید منظور خود را به نفر مقابل برسانید. اگر زبان آلمانی را از صفر شروع کرده اید، پس از حدود 500 ساعت آموزش می‌توانید برای شرکت در آزمون زبان سطح B1 آماده شوید.

سطح B2 (متوسط رو به بالا):

با رسیدن به سطح B2 زبان آلمانی شانس خود را برای دریافت ویزا از سفارت آلمان و همچنین دریافت پذیرش از دانشگاه های آلمان افزایش داده، و پس از مهاجرت به آلمان راحت تر می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و در آلمان کار پیدا کنید. برای تحصیل در برخی رشته ها مانند پرستاری در دانشگاه های آلمان، تسلط به سطح B2 زبان آلمانی از ملزومات است. پس از 620 ساعت آموزش فشرده شما می‌توانید برای آزمون زبان آلمانی B2  آمادگی لازم را کسب کنید.

سطح C1 (نیمه پیشرفته):

شما در این سطح از زبان می‌توانید شیوا و روان و بدون نیاز به آمادگی قبلی تقریبا راجع به تمامی مسائل صحبت کنید و مکالمه‌ای کامل با فردی آلمانی برقرار کنید. حدود 750 ساعت آموزش برای رسیدن به این سطح از زبان آلمانی مورد نیاز است.

سطح C2 ( کاملاً پیشرفته):

این سطح بالاترین سطح دانش زبان آلمانی است. شما بدون نیاز به کمک، هر مطلبی که می‌خوانید یا می‌شنوید را درک می‌کنید و می‌توانید درباره‌ی موضوعات مختلف با استفاده از ساختار های پیچیده بنویسید یا صحبت کنید. برای رسیدن به این سطح بیش از 750 ساعت آموزش مورد نیاز است و پس از آن می‌توانید در آزمون های مختلف زبان آلمانی مانند گوته و  TestDaf و… شرکت کنید.

توجه داشته باشید که برخلاف آزمون های زبان انگلیسی تافل و آیلتس، نمره شما در آزمون زبان آلمانی گوته معرف سطح شما نیست و در واقع برای هر سطح به صورت جداگانه آزمون گرفته می‌شود که شما در این آزمون قبول یا رد می‌شوید و قبول شدن شما به منزله‌ی دریافت مدرک سطح مورد نظر است. پس حتماً در هنگام ثبت نام به حداقل مدرک مورد نیاز دانشگاه یا موسسه‌ی مورد نظر خود توجه کنید!

پرسش‌های متداول

آزمون تست as آزمون زبان آلمانی نیست بلکه یک آزمون استعداد تحصیلی برای متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان می‌باشد. البته این آزمون به دو زبان انگلیسی و آلمانی برگزار می‌شود و بدیهی است که در صورتی که زبان آلمانی را انتخاب می‌کنید باید برای موفقیت در آزمون تسلط خوبی روی این زبان داشته باشد.

شما باید با توجه به سطح، هدف و محل امتحانی مورد نظرتان بین آزمون های گوته، Telc، DSH، TestDaf و OSD یک آزمون را انتخاب کنید چون بعضی از این آزمون ها در ایران برگزار نمی‌شوند یا فقط در سطوح خاصی برگزار می‌شوند. پیشتر در این مقاله تمامی آزمون های زبان آلمانی  را با یکدیگر مقایسه کرده ایم.

  • اگر قصد مهاجرت به آلمان یا اروپا را دارید، کارشناسان ما با بررسی تخصصی شرایط شما، بهترین و مناسب ترین راه را در کم ترین زمان ممکن پیش روی شما می‌گذارند. برای دریافت مشاوره تخصصی، با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب