تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل ارشد در آلمان: رویایی که به حقیقت می‌پیوندد

دانشگاه های  آلمان با رنکینگ بالا و به دلیل امکانات تحقیقاتی پیشرفته ، تسهیلات فراوان برای دانشجویان و مدارک معتبر در سطح جهانی شناخته شده اند. علاوه بر این، اقتصاد قوی آلمان فرصت های زیادی را برای رشد شغلی پس از فارغ التحصیلی فراهم کرده است. 

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان می‌تواند رویای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی  باشد. در این راهنمای جامع با راه ها و شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه های برتر آلمان در مقطع ارشد آشنا خواهید شد.

آشنایی با شرایط پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

بیش از 400 دانشگاه در آلمان وجود دارند که برنامه‌ های متفاوتی برای تحصیل در مقطع ارشد ارائه می‌کنند. برخی از این دانشگاه ها دولتی و برخی نیز خصوصی هستند.

دروس مقطع کارشناسی ارشد در آلمان به دو زبان انگلیسی یا آلمانی ارائه می ‌شوند.پس شما با داشتن مدرک زبان انگلیسی نیز می‌توانید در بعضی از برنامه ها از دانشگاه های آلمان پذیرش بگیرید. گرچه بهتر است برای بهره‌مندی از فرصت های شغلی بیشتر و همچنین زندگی در آلمان تا حدودی با زبان آلمانی نیز آشنایی داشته باشید.

معمولاً حداقل نمره‌ی آیلتس مورد نیاز دانشگاه ها در مقطع ارشد در آلمان 6.5 و حداقل سطح زبان آلمانی مورد نیاز B2 است. برای تحصیل کارشناسی ارشد در بعضی از رشته ها مانند MBA علاوه بر مدرک زبان به مدرک GMAT یا GRE  هم ممکن است نیاز داشته باشید.

قبل از اقدام برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان درباره‌ی دانشگاه ها و برنامه هایی که با اهداف آکادمیک و شغلی شما مطابقت دارند، به دقت تحقیق کنید. شرایط عمومی پذیرش ارشد از دانشگاه‌های آلمان به شرح زیر است:

  1. مدرک لیسانس مرتبط
  2. توصیه نامه
  3. SOP
  4. مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی

لیست دانشگاه های رایگان آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه فنی مونیخ (TUM)

 با رتبه 37 در جهان و رتبه اول در آلمان، TUM به دلیل تحقیقات در سطح جهانی و آموزش خلاقانه و حمایت قوی از دانشمندان و محققان جوان مشهور است. این دانشگاه دارای 11 دانشکده، بیش از 55000 دانشجو (حدود 41 درصد دانشجوی خارجی) و شش مرکز تحقیقاتی است.

مراحل مهاجرت به آلمان

دانشگاه لودوییگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU)

با رتبه 54 در جهان و رتبه دوم در آلمان، LMU یکی از موسسات دانشگاهی و تحقیقاتی پیشرو در اروپا است. این دانشگاه رشته های مختلفی از پزشکی تا ادبیات و مدیریت را پوشش می‌دهد.

این دانشگاه  دومین دانشگاه بزرگ آلمان با بیش از 52000 دانشجو (17 درصد خارجی) است که در 18 دانشکده تحصیل می کنند. 43 نفر از دانشجویان این دانشگاه تا به حال موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل شده‌اند.

دانشگاه هایدلبرگ (Universität Heidelberg)

با رتبه 87 در جهان و رتبه 3 در آلمان، قدیمی ترین دانشگاه آلمان است که در سال  1386 میلادی تأسیس شد. این دانشگاه به دلیل تحقیقات قوی و تمرکز بین المللی مشهور است.

دانشگاه آزاد برلین (Freie-Universität Berlin)

با رتبه 98 در جهان و رتبه 4 در آلمان، یک دانشگاه تحقیقاتی پیشرو است که در سال 1948 تأسیس شد و در زمینه های علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنر شهرت زیادی دارد. دانشگاه آزاد برلین دارای 12 دانشکده با 150 برنامه تحصیلی، بیش از 35000 دانشجو (حدود 18 درصد خارجی) و چهار گروه تحقیقاتی است.

دانشگاه فنی آخن (دانشگاه RWTH)

آخن با رتبه 106 در جهان و رتبه 5 در آلمان، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است. این دانشگاه یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه های فنی در آلمان است که شهرت ویژه ای در رشته های مکانیک، برق، صنایع، کامپیوتر و علوم طبیعی دارد. بیش از 45000 دانشجو (حدود 14 درصد خارجی)  در  9 دانشکده و  157 رشته تحصیلی این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

موسسه فناوری کارلسروهه (Karlsruher-Institut für Technologie: KIT)

با رتبه 119 در جهان و 6 در آلمان، یک دانشگاه صنعتی تحقیقاتی دولتی است که در سال 2009 از ادغام دانشگاه کارلسروهه و مرکز تحقیقات کارلسروهه تشکیل شد.

Karlsruher-Institut für Technologie: KIT

دانشگاه هومبولت برلین

رتبه 120 در جهان و 7 در آلمان، Humboldt-Universität یکی از قدیمی ترین دانشگاه های برلین است که در سال 1810 تأسیس شد. دانشکده‌ی پزشکی، اقتصاد، فلسفه، ریاضیات، هنر، علوم اجتماعی، حقوق و زیست شناسی از جمله دانشکده‌های این دانشگاه هستند.  

دانشگاه صنعتی برلین

با رتبه 154 در جهان و رتبه 8 در آلمان، TU Berlin یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که دوره های مهندسی، علوم طبیعی، اقتصاد و مدیریت را ارائه می دهد. حدود 34000 دانشجو در هفت دانشکده‌ی این دانشگاه تحصیل می‌کنند که 23 درصد از آنها خارجی هستند و می‌توان گفت این دانشگاه در مقایسه با دیگر دانشگاه های آلمان ظرفیت بیشتری برای پذیرش دانشجویان خارجی دارد.

دانشگاه هامبورگ

دانشگاه هامبورگ با رتبه 205 در جهان و دهم در آلمان، بزرگترین دانشگاه در شمال آلمان است که در سال 1919 تأسیس شد. بیش از 43000 دانشجو در (حدود 12٪ خارجی) در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

دانشگاه صنعتی (Dresden)

با رتبه 209 در جهان و یازدهم در آلمان، دانشگاه درسدن یکی از بزرگترین دانشگاه های فنی آلمان است که در سال 1828 تاسیس شد. این دانشگاه  دارای 14 دانشکده با 129 رشته تحصیلی و بیش از 32000 دانشجو (حدود 14 درصد خارجی) می باشد.

توجه داشته باشید که دانشگاه‌های واقع در شهر های فرایبورگ و اشتوتگارت حتی اگر دولتی هم باشند برخلاف دیگر دانشگاه های دولتی آلمان از دانشجویان خارجی شهریه دریافت می‌کنند.

برای مثال دانشگاه آلبرت لودویگ واقع در شهر فرایبورگ یکی از دانشگاه‌های برتر دولتی آلمان است که از دانشجویان خارجی مقطع کارشناسی ارشد شهریه‌ای معادل 1500 یورو برای هر ترم دریافت می‌کند.

هزینه‌های تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

در مقایسه با بسیاری از کشورهای غربی دیگر، هزینه‌های تحصیل در آلمان بسیار مقرون به صرفه است. همانطور که پیشتر اشاره شد، دانشگاه‌های دولتی معمولاً برای دانشجویان بین‌المللی، حتی در مقطع کارشناسی ارشد، تقریباً رایگان هستند و هیچ شهریه ای دریافت نمی‌کنند. با این حال، برخی از موسسات خصوصی ممکن است شهریه‌ای در حدود 10000 تا 20000 یورو در سال دریافت کنند. در آلمان امکان برخورداری از بورسیه های تحصیلی نیز برای دانش آموزانی با بکگراند تحصیلی قوی در دسترس است که با این بورسیه می‌توان هزینه تحصیل و زندگی در آلمان را پوشش داد.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان بسته به شهر متفاوت است. به طور کلی، شهرهای بزرگ مانند مونیخ یا فرانکفورت هزینه های زندگی بالاتری نسبت به شهرهای کوچک دانشگاهی دارند. در سال 2023، یک دانشجو در آلمان به حدود 850 تا 1000 یورو در ماه برای اقامت، غذا، حمل و نقل، بیمه درمانی و سایر هزینه های متفرقه نیاز دارد.

Technical university of Munich

برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان باید گواهی تمکن مالی 11000 یورویی ارائه بدهید که این مبلغ در بانک های آلمان بلوکه شده و شما هرماه اجازه برداشت حدود 800 یورو از مبلغ بلوکه شده را برای تامین هزینه‌های زندگی ماهانه خود دارید.

بورسیه کارشناسی ارشد در آلمان

بورسیه های زیادی برای دانشجویان خارجی که می خواهند در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان تحصیل کنند وجود دارد. برخی از این بورسیه ها توسط دولت آلمان، برخی توسط دانشگاه ها و برخی دیگر توسط سایر سازمان ها ارائه می شود. لیست برخی از محبوب ترین و معتبرترین بورسیه های مقطع کارشناسی  ارشد در آلمان  که می توانید برای آنها درخواست کنید در اینجا گردآوری شده است:

لیست بورسیه های تحصیلی آلمان

بورسیه های DAAD

(سرویس تبادلات علمی آلمان): DAAD یک سازمان مشترک از موسسات آموزش عالی آلمان است که از همکاری و تبادلات علمی بین المللی حمایت می کند. DAAD بورسیه های مختلفی را برای دانشجویان کارشناسی ارشد از کشورها و رشته های تحصیلی مختلف ارائه می دهد. این بورسیه ها هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی، بیمه درمانی و هزینه های سفر را پوشش می دهد. مهلت درخواست و الزامات بسته به برنامه بورس تحصیلی متفاوت است اما شرایط کلی اخذ بورسیه DAAD مدرک تحصیلی کارشناسی، مدرک زبان و انگیزه نامه می‌باشد. مبلغ کمک هزینه بورسیه  DAAD در مقطع کارشناسی ارشد  ماهانه حدوداً 750 یورو و در مقطع دکتری تقریباً 1000 یورو است. می توانید اطلاعات بیشتر از جدیدترین شرایط بورسیه DAAD در سال 2024  را در وب سایت DAAD بدست آورید.

بورسیه های بنیاد هاینریش بل

بنیاد هاینریش بل یک بنیاد سیاسی وابسته به حزب سبز آلمان است که دموکراسی، حقوق بشر، اکولوژی و عدالت اجتماعی را ترویج می کند. این بنیاد صرف نظر از رشته و ملیت، سالانه به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشدی که از  نظر سیاسی و اجتماعی فعال هستند و با ارزش های این سازمان همخوانی دارند، بورسیه اهدا می‌کند. مبلغ بورسیه تحصیلی 850 یورو در ماه برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و 649 یورو به علاوه 300 یورو پول کتاب در ماه برای دانشجویان اتحادیه اروپا است. همچنین مهلت درخواست برای بورسیه هاینریش بل آلمان 1 مارس هر سال است. می توانید اطلاعات بیشتر را در وب سایت بنیاد هاینریش بل بیابید.

بورسیه بنیاد هاینریش بل

بورسیه تحصیلی Friedrich Ebert Stiftung

بنیاد فردریش ایبرت یک بنیاد سیاسی وابسته به حزب سوسیال دموکرات آلمان است که از دموکراسی و عدالت اجتماعی حمایت می کند. این بنیاد به دانشجویان کارشناسی ارشد از کشورهای در حال توسعه که به ارزش‌های سوسیال دموکراسی متعهد هستند بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند. این بورسیه برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا 750 یورو در ماه و برای دانشجویان اتحادیه اروپا 650 یورو در ماه است. مهلت های درخواست و الزامات بسته به کشور مبدا متفاوت است. برای دریافت اطلاعات بیشتر به  وب سایت Friedrich Ebert Stiftung سر بزنید.

بورسیه تحصیلی Konrad-Adenauer-Stiftung

بنیاد کنراد آدناور بنیاد سیاسی وابسته به اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان و حامی دموکراسی، حاکمیت قانون، حقوق بشر و یکپارچگی اروپایی است. این بنیاد به دانشجویان کارشناسی ارشد فعال در زمینه های احتماعی و سیاسی و هماهنگ با ارزش های بنیاد که از کشورهای در حال توسعه هستند مبلغی معادل 850 یورو در ماه بورسیه اعطا می‌کند. مبلغ این بورسیه برای دانشجویان اتحادیه اروپا 500 یورو در ماه است. برای اطلاع از شرایط دقیق به وبسایت Konrad-Adenauer-Stiftunghttps مراجعه کنید.

شرایط سنی کارشناسی ارشد در آلمان

برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان بهتر است بین 21 تا 31 سال داشته باشید. دریافت ویزا برای متقاضیان با سن بالای 31 سال می‌تواند کمی مشکل ساز باشد. اگر بیش از 30 سال سن دارید بهتر است برای تحصیل در  دوره‌ی دکتری درخواست دهید تا برای اخذ ویزای دانشجویی در آلمان به مشکل بر نخورید.

تحصیل در آلمان، هر روز محبوب تر از دیروز!

آلمان در طول سال ها شاهد افزایش مداوم تعداد دانشجویان بین المللی بوده است. مخصوصاً شمار دانشجویان ایرانی افزایش قابل توجهی داشته است. آمار تعداد دانشجویان ایرانی در آلمان بر اساس سال:

تعداد دانشجویان ایرانی در آلمان

این ارقام نشان دهنده محبوبیت روزافزون آلمان به عنوان مقصدی برای دانشجویان ایرانی است.

شرایط کار هنگام تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

دانشجویان بین المللی می‌توانند در آلمان 120 روز کامل یا 240 نیم روز درسال، کار انجام دهند. در طول  تعطیلات ترم، محدودیتی در تعداد ساعات کار دانشجویان وجود ندارد. دانشجویان با انجام کار های پاره‌وقت هم می‌توانند هزینه‌ های زندگی دانشجویی در آلمان را پوشش دهند و هم تجربه کاری ارزشمندی را به رزومه خود اضافه ‌کنند.

بدیهی است که تسلط به زبان آلمانی فرصت های شغلی بیشتری برای شما ایجاد کند.

پروسه‌ی درخواست تحصیل در آلمان

مراحل درخواست پذیرش از دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد

برای دریافت پذیرش شما باید ابتدا دانشگاه های مورد نظرتان را پیدا کنید، الزامات و شرایط ورود به آن دانشگاه را بسنجید و پس از آماده کردن مدارک خود شامل مدرک کارشناسی، رزومه، انگیزه نامه، توصیه نامه و مدرک زبان به صورت آنلاین از طریق پورتال دانشگاه ، اقدام کنید. بسیار مهم است که قبل از اتمام مهلت پذیرش درخواست خود را ارسال کنید بنابراین  از ابتدا باید  مهلت نهایی ذکر شده در دانشگاه مورد نظرتان را چک کنید.

درخواست ویزای دانشجویی آلمان

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان شامل

پس از اخد پذیرش از دانشگاه، نوبت به اخذ ویزای دانشجویی آلمان می‌رسد. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان شامل:

  1. نامه پذیرش دانشگاه
  2. فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  3. گواهی پایان دوره‌ی کارشناسی همراه با ترجمه
  4. مدرک زبان
  5. عکس رنگی بیومتریک
  6. روزمه
  7. انگیزه نامه
  8. پاسپورت معتبر
  9. گواهی تمکن مالی حدوداً 11000 یورویی
  10. شناسنامه و کپی شناسنامه می‌باشد.

هزینه درخواست ویزای آلمان 75 یورو است. به هیچ عنوان اقدام برای ویزا را به دقیقه 90 موکول نکنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

مهلت دریافت پذیرش در مقطع ارشد

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از اقدام برای تحصیل ارشد در آلمان باید در نظر داشته باشید توجه به deadline های دانشگاه ها برای ثبت نام است. معمولاً مهلت ثبت نام برنامه های کارشناسی بین اکتبر و ژانویه برای سال تحصیلی بعدی می باشد. این زمان برای دانشگاه های مختلف ممکن است تفاوت داشته باشد ، بنابراین توصیه می‌شود که وب‌سایت هر دانشگاه را برای اطلاع از مهلت‌های دقیق و الزامات هر رشته، بررسی کنید.

شرایط اقامت پس از تحصیل کارشناسی ارشد درآلمان

پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد خود در آلمان، نگران اقامت پس از تحصیل نباشید. “ویزای جستجوی کار 18 ماهه” به فارغ التحصیلان این امکان را می دهد تا پس از تحصیل در آلمان بمانند و  به دنبال کار باشند. اگر در این دوره شغلی مرتبط با صلاحیت های خود پیدا کردید، می توانید با دریافت نامه‌ی اشتغال از کارفرما، ویزای خود را تمدید کنید.

سخن پایانی

با تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان نه تنها از تحصیل در با کیفیت ترین سیستم دانشگاهی جهان بهره‌مند می‌شوید، بلکه رزومه‌ای عالی برای تضمین یک شغل موفق در آینده می‌سازید. اقتصاد قوی و تقاضا برای متخصصان ماهر ، آلمان را به مقصدی جذاب برای استخدام پس از فارغ التحصیلی تبدیل کرده است.

همچنین  مدارک تحصیلی آلمانی به طور گسترده در سطح جهانی شناخته شده است و شانس شما را برای پیدا کردن شغل نه تنها در آلمان بلکه در سایر نقاط جهان نیز افزایش می دهد. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید، کارشناسان تاپ سولوشن با  مشاوره اصولی دقیق می‌توانند راه رسیدن شما به هدفتان را هموار تر بسازند. برای مشاوره با کارشناسان ما، همین حالا فرم درخواست مشاوره را تکمیل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب