ایالات آلمان: بهترین ایالت های آلمان برای مهاجرت

  • کشور آلمان
  • ایالات آلمان: بهترین ایالت های آلمان برای مهاجرت
ایالات آلمان

آلمان به عنوان کشوری پیشرفته با اقتصادی قدرتمند و نظام آموزشی باکیفیت، همواره یکی از محبوب ترین مقصدهای مهاجرتی در جهان بوده است. اما انتخاب ایالت مناسب برای مهاجرت به آلمان، با توجه به هدف شما (تحصیل، کار یا زندگی خانوادگی) اهمیت زیادی دارد. جمهوری فدرال آلمان از ۱۶ ایالت تشکیل شده است.

آشنایی با هر یک از این ایالات، جمعیت، اقتصاد، بازار کار، و جاذبه های گردشگری آنها پیش از مهاجرت یا سفر به این کشور بسیار مهم و ضروری است و به شما در انتخاب مناسب ترین مقصد مهاجرتی، تحصیلی و یا گردشگری کمک می‌کند. در این مقاله، نگاهی دقیق به هر یک از ایالت های آلمان خواهیم داشت.

لیست ایالت های آلمان به همراه نقشه و معرفی هر ایالت

  1. بایرن (Bayern)
  2. بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg)
  3. نوردراین-وستفالن (Nordrhein-Westfalen)
  4. هسن (Hessen)
  5. ساکسن (Sachsen)
  6. ساکسن-آنهالت (Sachsen-Anhalt)
  7. تورینگن (Thüringen)
  8. براندنبورگ (Brandenburg)
  9. مکلنبورگ-فورپومرن (Mecklenburg-Vorpommern)
  10. شلزویگ-هولشتاین (Schleswig-Holstein)
  11. هامبورگ(Hamburg)
  12. برمن (Bremen)
  13. برلین (Berlin)
  14. راینلاند-پفالتس (Rheinland-Pfalz)
  15. زارلاند (Saarland)
  16. نیدرزاکسن (Niedersachsen)
نقشه ایالت های آلمان - ایالات آلمان

جمهوری فدرال آلمان از شمال با دانمارک، از سمت شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با لوکزامبورگ، فرانسه، بلژیک و هلند هم‌مرز است و در مجموع با 9 کشور اروپایی مرز مشترک دارد. نقشه آلمان از رشته کوه های آلپ در جنوب، تا شمال و دریای بالتیک کشیده شده است.

از مجموع 16 ایالت آلمان، سه ایالت برلین، هامبورگ و برمن به عنوان شهر-ایالت شناخته می شوند. این استان ها از نظر وسعت کوچک هستند و شامل یک شهر بزرگ و مناطق اطراف آن می شوند. 13 استان باقی مانده، ایالت های منطقه ای محسوب می‌شوند. این ایالت ها از نظر وسعت به طور قابل توجهی بزرگتر از شهر-ایالت ها هستند و شامل مناطق روستایی، شهرهای کوچک و بزرگ می شوند. زبان رسمی هر ایالت، زبان آلمانی است اما با توجه به موقعیت جغرافیایی، لهجه ها و گویش های مختلفی در هر استان رایج است.

در ادامه با آب و هوا، جاذبه های گردشگری، بازار کار و اقتصاد هر ایالت بر اساس موقعیت جغرافیایی بیشتر آشنا خواهیم شد.

ایالت های آلمان

ایالات شمال آلمان

ایالات برمن، هامبورگ، نیدرزاکسن، مکلنبورگ-فورپومرن، اشلسویگ-هولشتاین در شمال کشور آلمان قرار دارند. سواحل زیبا، جزایر متعدد، پارک های ملی، شهرهای تاریخی با معماری قرون وسطایی و بندرهای تاریخی از جمله دلایل محبوبیت این منطقه میان گردشگران است. با توجه به وجود بنادر مهم، صنایع کشتی سازی، کشاورزی و گردشگری در این منطقه رونق دارد. ایالات شمالی آلمان از نظر زبانی و فرهنگی به کشورهای هلند، اسکاندیناوی و انگلستان نزدیک هستند.

ایالات شرق آلمان

ایالات براندنبورگ، زاکسن، زاکسن-آنهالت و پایتخت آلمان، برلین، در شرق آلمان واقع شده اند. آب و هوای شرق آلمان کمی متفاوت تر از سایر نقاط است. زمستان ها سردتر و تابستان ها گرمتر از میانگین کل کشور است و مردم این منطقه به سخت کوشی و سرسختی شهرت دارند. شهرهای تاریخی با معماری دوره کمونیستی، دیوار برلین، براندنبورگ گیت، موزه جزیره، پارک های ملی، دریاچه های متعدد و مناطق کوهستانی از جاذبه های گردشگری شرق آلمان به شمار می روند.

ایالات غرب آلمان

ایالات نوردراین-وستفالن، راینلاند-فالتس و زارلاند در غرب آلمان قرار دارند. این مناطق آب و هوای معتدل و اقیانوسی و زمستان هایی ملایم و تابستان هایی گرم دارند. آلمان غربی قطب مهم صنعتی و اقتصادی آلمان به شمار می‌رود و فرصت های شغلی در زمینه های مهندسی، فناوری، بازرگانی و امور مالی در غرب آلمان بسیار زیاد است.

ایالات مرکزی آلمان

ایالات هسه و تورینگن در مرکز آلمان واقع شده اند. منطقه مرکزی آلمان شامل رشته کوه ها و تپه های سرسبز است. رودخانه های راین و البه از این منطقه عبور می‌کنند. زمستان ها در این منطقه نسبتاً سرد است و تابستان ها گرم. مردم مرکز آلمان به خونگرمی و مهمان نوازی شهرت دارند. این منطقه از نظر فرهنگی و زبانی بسیار متنوع است.

جنگل های انبوه، رودخانه های خروشان، شهرهای تاریخی، قلعه های باشکوه و کلیساهای با شکوه هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. به دلیل وجود مراکز صنعتی، دانشگاه های معتبر و شرکت های با فناوری پیشرفته، بازار کار در این منطقه پویا است.

ایالات جنوبی آلمان

ایالات بادن-وورتمبرگ و  بایرن جزء ایالات جنوبی آلمان محسوب می‌شوند. زمستان های سرد و پربارش و تابستان های گرم و خشک از ویژگی های آب و هوای منطقه کوهستانی جنوب آلمان است. مردم این منطقه از آلمان نیز به خونگرمی شهرت دارند.

رشته کوه های آلپ با امکانات ورزش های زمستانی، دریاچه های زیبا، جنگل های انبوه، شهرهای تاریخی، قلعه نویشوانشتاین، موزه پورشه و مرسدس-بنز و جشنواره های سنتی توریست های زیادی را به خود جذب می‌کند و عامل رونق صنعت گردشگری در این منطقه شده است.  تولیدات صنعتی با فناوری بالا و کشاورزی نیز در جنوب آلمان از رونق بالایی برخوردار است.

ایالات آلمان

پایتخت و بزرگترین شهر هر ایالت

هر ایالت در آلمان پایتخت خود را دارد که معمولاً بزرگترین و مهمترین شهر آن استان نیز محسوب می‌شود. به عنوان مثال، پایتخت استان بایرن، مونیخ است که به عنوان مرکز فرهنگی و اقتصادی این ایالت نیز شناخته می‌شود. به همین ترتیب، برلین هم پایتخت کشور و هم پایتخت ایالت برلین است. در ادامه به تفکیک با بزرگترین شهر و پایتخت هر ایالت آشنا می‌شویم.

ردیف

نام ایالت

پایتخت

بزرگترین شهر

1

بادن وورتمبرگ

اشتوتگارت

اشتوتگارت

2

بایرن

مونیخ

مونیخ

3

برلین

برلین

برلین

4

براندبورگ

پوتسدام

پوتسدام

5

برمن

برمن

برمن

6

هامبورگ

هامبورگ

هامبورگ

7

هسن

ویسبادن

فرانکفورت

8

مکلنبورگ فورپومرن

اشورین

روستوک

9

نیدرزاکسن

هانوفر

هانوفر

10

نوردراین-وستفالن

دوسلدورف

کلن

11

راینلند-فالتس

ماینتس

ماینتس

12

زارلاند

ساربروکن

ساربروکن

13

زاکسن

درسدن

لایپزیگ

14

زاکسن آنهالت

ماگدبورگ

هاله

15

شلسویگ-هولشتاین

کیل

لوبک

16

تورینگن

ارفورت

ارفورت

بازار کار و اقتصاد هر ایالت

آلمان دارای قویترین اقتصاد در اروپا است. با تنوع بالا در صنایع مختلف، فرصتهای شغلی بسیاری در این کشور وجود دارد. ایالت های بایرن، بادن-وورتمبرگ و نوردراین-وستفالن از نظر اقتصادی قویترین ایالت ها هستند.

بایرن با صنایعی نظیر خودروسازی، فناوری، و بیوتکنولوژی را می‌توان به عنوان موتور اقتصادی آلمان به حساب آورد. این ایالت زیبا و دیدنی با انواع صنایع مختلف و شرکت های بین المللی بزرگ و کوچک همواره فرصت های شغلی زیادی را به متخصصان بین المللی ارائه می دهد.

بادن-وورتمبرگ یکی از مدرن ترین مکان های صنعتی در جهان و زادگاه خودرو مرسدس بنز است. قدرت اقتصادی و نرخ پایین بیکاری بادن وورتمبرگ از جاذبه های این ایالت برای متخصصین حوزه های مختلف است. از جمله صنایع مهم این ایالت می‌توان به صنایع خودروسازی، مهندسی مکانیک و برق، مراقبت های بهداشتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مواد شیمیایی و دارویی و…. اشاره کرد.

نوردراین-وستفالن: با صنعت فولاد، زغال سنگ، و انرژی، نوردراین وستفالن  یکی از مهم‌ترین قطب های صنعتی آلمان و جهان محسوب می‌شود.

lebenshaltungskosten

هزینه زندگی در ایالات مختلف آلمان چقدر است؟

آلمان، کشوری با ثبات اقتصادی بالا و مقصد بسیاری از مهاجران و دانشجویان بین‌المللی است. اما هزینه زندگی در این کشور می‌تواند بسته به ایالت محل اقامت شما، به طور قابل توجهی متفاوت باشد. پیشتر در مقاله هزینه های زندگی  دانشجویی  به مخارج زندگی دانشجویان در آلمان پرداخته ایم، در ادامه متوسط مخارج زندگی (شامل اجاره بها، هزینه خوراک، رفت و آمد و ….)  در ایالات آلمان برای هر نفر را بررسی خواهیم کرد.

ردیف

ایالت

میانگین هزینه ماهانه

۱

بادن-وورتمبرگ

2.350

۲

بایرن

2.450

۳

هسن

2،250

۴

هامبورگ

2.500

۵

مکلنبورگ-فورپومرن

1.900

۶

نیدرزاکسن

1.850

۷

نوردراین-وستفالن

2.100

۸

راینلاند-فالتز

2.000

۹

زارلند

1.800

۱۰

زاکسن

1.950

۱۱

زاکسن-آنهالت

1.750

۱۲

شلسویگ-هولشتاین

1.900

۱۳

تورینگن

1.700

۱۴

براندنبورگ

1.650

۱۵

برمن

2.150

۱۶

برلین

2.300

به طور کلی هزینه زندگی و اجاره بها در شهرهای بزرگتر و ایالت های جنوبی آلمان مانند بایرن، هامبورگ و برلین به طور قابل توجهی بالاتر است و ارزان ترین ایالت ها برای زندگی در آلمان براندنبورگ، تورینگن، زاکسن آنهالت، و نیدرزاکسن هستند.

توجه داشته باشید که این مطلب صرفاً راهنمای کلی است و هزینه های واقعی زندگی در هر ایالت میتواند بسته به عوامل مختلفی مانند سبک زندگی شما متغیر باشد.

بهترین دانشگاه های آلمان

بهترین دانشگاه های آلمان در کدام ایالات قرار دارند؟

آلمان به علت کیفیت آموزشی بالا، اعتبار جهانی دانشگاه ها و همچنین امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان خارجی از جمله ایرانیان یکی از مقاصد محبوب دانشجویان سراسر جهان برای تحصیل می‌باشد. در هر ایالتی از آلمان که باشید می‌توانید در یکی از 250 دانشگاه برتر جهان به تحصیل بپردازید. نکته قابل توجه این است که :

شهریه دانشگاه های دولتی در سراسر آلمان به غیر از دانشگاه های ایالت بادن وورتمبرگ رایگان می‌باشد!

برای تحصیل در دانشگاه های دولتی این ایالت باید شهریه معادل 1500 یورو در هر ترم پرداخت کنید. در ادامه لیست 20 دانشگاه برتر آلمان بر اساس رتبه QS را مشاهده می‌کنید.

 رتبه QS

 دانشگاه

 شهر

 ایالت

 26

 دانشگاه فنی مونیخ

 مونیخ

 بایرن

 42

 دانشگاه هایدلبرگ

 هایدلبرگ

 بادن-وورتمبرگ

 129

 دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

 مونیخ

 بایرن

 134

 دانشگاه آزاد برلین

 برلین

 برلین

 141

 دانشگاه هومبولت برلین

 برلین

 برلین

 160

 دانشگاه فنی برلین

 برلین

 برلین

 169

 دانشگاه فنی آخن راین-وستفالن

 آخن

 نوردراین-وستفالن

 177

 دانشگاه فنی مونیخ

 گارشینگ

 بایرن

 182

 دانشگاه هامبورگ

 هامبورگ

 هامبورگ

 198

 دانشگاه گوتینگن

 گوتینگن

 نیدرزاکسن

 200-210

 دانشگاه توبینگن

 توبینگن

 بادن-وورتمبرگ

 200-210

 دانشگاه کلن

 کلن

 نوردراین-وستفالن

 200-210

 دانشگاه فنی دارمشتات

 دارمشتات

 هسن

 200-210

 دانشگاه لایپزیک

 لایپزیک

 زاکسن

 200-210

 دانشگاه هاینریش هاینه دوسلدورف

 دوسلدورف

 نوردراین-وستفالن

 200-210

 دانشگاه فنی برانسویک

 برانسویک

 نیدرزاکسن

 200-210

 دانشگاه روستوک

 روستوک

 مکلنبورگ-فورپومرن

 200-210

 دانشگاه کنستانس

 کنستانس

 بادن-وورتمبرگ

 200-210

 دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ

 ارلانگن

 بایرن

مهاجرت دانشجویان به آلمان

بهترین ایالت های آلمان برای مهاجرت دانشجویان

ایالت های مناسب برای دانشجویان بین المللی باید دارای دانشگاه های معتبر با طیف وسیعی از رشته ها و برنامه های تحصیلی باشند. همچنین، هزینه های زندگی و تحصیل در این ایالت ها باید مقرون به صرفه باشد. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم تحصیل در دانشگاه های دولتی در اکثر ایالات آلمان رایگان است و امکان برخورداری از بورسیه های تحصیلی متنوع نیز برای تامین هزینه تحصیل و زندگی در آلمان وجود دارد.

همچنین آلمان به عنوان یک کشور پیشرو در زمینه صنعت، فناوری و اقتصاد، انواع برنامه های گوناگون تحصیلی معتبر در سطح جهانی را ارائه می‌کند. از این رو، در هر ایالت آلمان می‌توانید از کیفیت بالای تحصیل و زندگی برخوردار باشید اما در ادامه به مناسب ترین ایالات برای مهاجرت تحصیلی می‌پردازیم.

بایرن (Bayern): این ایالت با داشتن دانشگاه های تراز اول جهان مانند دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دانشگاه ارلانگن نورنبرگ بهشت دانشجویان است. همچنین، شهرهای مونیخ و ارلانگن با داشتن جمعیت بالای دانشجو، فضایی پویا و پرشور را برای تحصیل فراهم می آورند. گرچه هزینه زندگی در شهر مونیخ به نسبت دیگر شهرهای آلمان بالاتر است، با برخورداری از بورسیه های تحصیلی، انجام کارهای دانشجویی و اقامت در خوابگاه ها و بهره بردن از تخفیفات مختص دانشجویان می‌توان هزینه زندگی در این ایالت را نیز پوشش داد.

مزایای تحصیل در ایالت بایرن: کیفیت آموزشی بالا، تنوع فرهنگی، پویایی اقتصادی

معایب تحصیل در ایالت بایرن: رقابت بالا برای ورود به دانشگاه ها، هزینه زندگی بالا

برلین (Berlin): برخی از بهترین و معتبرترین دانشگاه های آلمان مانند دانشگاه آزاد برلین، دانشگاه فنی برلین و دانشگاه هومبولت در پایتخت واقع شده اند و هیچ نگرانی ای از بابت کیفیت آموزشی به جا نمی‌گذارند اما گرچه دانشگاه های دولتی این ایالت رایگان هستند، هزینه زندگی در ایالت-شهر برلین هم مانند ایالت بایرن بالاست.

مزایای تحصیل در ایالت برلین: تنوع رشته های تحصیلی، پویایی فرهنگی، فرصت های شغلی متعدد، کیفیت بالای آموزش

معایب تحصیل در ایالت برلین:  هزینه زندگی بالا، تراکم جمعیت

نوردراین-وستفالن (Nordrhein-Westfalen): این ایالت صنعتی با دانشگاه هایی مانند دانشگاه فنی آخن راین-وستفالن، دانشگاه کلن و دانشگاه دوسلدورف طیف وسیعی از رشته های مهندسی و علوم کاربردی را پوشش می‌دهد. همچنین، فرصت های کار دانشجویی در این ایالت زیاد است که به دانشجویان کمک می‌کند با انجام کار هم هزینه های تحصیل خود را پوشش دهند و هم سابقه کار ارزشمند به دست بیاورند.

مزایای تحصیل در ایالت نوردراین وستفالن: صنعت قدرتمند، تنوع رشته های تحصیلی، فرصت های شغلی فراوان

معایب تحصیل در ایالت نوردراین وستفالن: هزینه زندگی نسبتاً بالا، تراکم جمعیت

نیدرزاکسن :(Niedersachsen) این ایالت میزبان دانشگاه های برتر و موسسات تحقیقاتی پیشرو مانند دانشگاه گوتینگن، دانشگاه فنی برانسویک و موسسه ماکس پلانک است و همچنین شرکت های بزرگ و معتبر در سطح جهان مانند فولکس واگن در این ایالت واقع شده اند.

نیدرزاکسن با سیستم آموزشی عالی، خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت و زیرساخت های مدرن، تفریحات متنوع و مناظر طبیعی فوق العاده کیفیت زندگی بی نظیری را به ساکنان خود ارائه می دهد و به طور خلاصه می‌توان گفت این ایالت با اقتصاد قوی، موسسات پژوهشی پیشرفته و طیف وسیع سرگرمی های جذاب، بهشت تجارت، زندگی و فعالیت های پژوهشی است.

مزایای تحصیل در ایالت نیدرزاکسن: هزینه نسبتاً پایین زندگی، کیفیت بالای تحصیل، فرصت های متعدد شغلی

معایب تحصیل در ایالت نیدرزاکسن: رقابت بالا برای ورود به دانشگاه ها، آب و هوای سرد و برفی در زمستان

بهترین ایالت های آلمان برای مهاجرت کاری متخصصین

مهاجران متخصص به دنبال ایالت هایی با فرصت های شغلی مناسب، درآمد بالا و میزان مالیات پایین هستند. بر اساس این معیارها، به معرفی 5 ایالت از بهترین ایالت ها برای مهاجرت کاری می‌پردازیم:

 هسن(Hessen) : فرانکفورت، مرکز مالی و تجاری آلمان در ایالت هسن قرار دارد. این شهر با داشتن شرکت های بین المللی متعدد، فرصت های شغلی خوبی را برای متخصصان در حوزه های مالی، بازرگانی و حقوق فراهم می کند. مالیات بر درآمد در این ایالت نیز نسبتا پایین است.

 بایرن یا باواریا (Bayern) : ایالت بایرن به دلیل حضور شرکت های بزرگ خودروسازی و فناوری، گزینه مناسبی برای مهندسان و متخصصان حوزه IT است. همچنین، مونیخ به عنوان پایتخت این ایالت، از نظر درآمد بالا برای کارگران و متخصصان حوزه های مختلف جذابیت زیادی دارد.

بادن-وورتمبرگ  :(Baden-Württemberg)این ایالت جنوبی با دارا بودن شرکت های پیشرو در صنایع خودرو و ماشین آلات، فرصت های شغلی مناسبی را برای مهندسان و کارگران ماهر فراهم می آورد.

شلزویگ هولشتاین (Schleswig-Holstein): این ایالت نه تنها فرصتی های شغلی استثنایی برای متخصصان بین المللی فراهم می کند، بلکه با طبیعت زیبا و منحصر بفردی که دارد، اوقات فراغت لذت بخشی را نیز برایشان به ارمغان می آورد. شرکت های موفق بین المللی در صنایع گوناگون در شلزویگ هولشتاین فعالیت می‌کنند.

همچنین به دلیل نزدیکی به کشورهای اسکاندیناوی در شمال و کلانشهر هامبورگ در جنوب، بسیاری از شرکت های داخل این ایالت، شبکه های ارتباطی قوی ایجاد کرده و در فضایی بین المللی با یکدیگر همکاری می کنند و فرصت های ارتقای سریع شغلی را در اختیار کارمندان قرار می‌دهند.

نوردراین-وستفالن (Nordrhein-Westfalen): همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این ایالت از مهم‌ترین قطب های صنعتی و اقتصادی آلمان به شمار می‌رود و فرصت های کاری بیشماری در این ایالت وجود دارد.

در این مقاله با 16 استان کشور آلمان آشنا شدیم. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت و دریافت ویزا با کارشناسان ما در تاپ سولوشن در ارتباط باشید.

مهاجرت به آلمان برای تحصیل

سوالات متداول

جمعیت آلمان حدود 84 میلیون نفر است که این جمعیت به طور نامساوی در میان ایالت های آلمان توزیع شده و جمعیت هر ایالت متفاوت است. بیشتر جمعیت آلمان در  ایالت نوردراین-وستفالن متمرکز شده و این ایالت با حدود 18 میلیون نفر پرجمعیت ترین ایالت و زارلند با حدود 1 میلیون نفر کم جمعیت‌ترین ایالت است.

ایالت هایی که برای زندگی خانوادگی مناسب هستند، باید از امنیت بالا، امکانات آموزشی خوب، زیرساخت های شهری مناسب و هزینه های زندگی متعادل برخوردار باشند. بر این اساس ایالات هسن، ساکسونی آنهالت، نیدرزاکسن و راینلند فالتس برای مهاجرت خانواده ها گزینه های مناسبی هستند.

بله هر کدام از ایالات جمهوری فدرال آلمان قوانین مجزای خود را دارد و تا حدود زیادی خود مختار عمل می‌کند.

بیشترین تعداد ایرانیان مقیم آلمان شهر هامبورگ را برای زندگی انتخاب کرده اند. برلین با اختلاف کمی پس از هامبورگ قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب