صفر تا صد تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا

با شنیدن نام کشور ایتالیا تصویر برج پیزا، تاکسی های دریایی ونیز، جاذبه های دیدنی و توریستی، عطرهای معروف و غذاهای لذیذ در ذهنمان نقش می‌بندد. اما شاید کمتر کسی بداند که این کشور زیبا و تاریخی، علاوه بر جاذبه های گردشگری بسیار، بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا را نیز در خود جای داده است و به دلیل رویکرد مدرن و استفاده از آخرین تکنولوژی های روز جهان، همواره یکی از مقاصد محبوب تحصیل پزشکی و دندانپزشکی بوده است.

در ادامه بیشتر با ایتالیا، یکی از بهترین مقاصد تحصیل پزشکی در اروپا آشنا خواهیم شد و هزینه ها، بورسیه ها، آزمون ها و شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا را بررسی خواهیم کرد.

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

شرایط کلی پذیرش رشته پزشکی در ایتالیا شامل موارد زیر می‌باشد:

  • داشتن مدرک دیپلم دوازده ساله دبیرستان
  • آشنایی اولیه با دروس شیمی و بیوشیمی، زیست شناسی مولکولی سلولی و ژنتیک، فیزیک و ریاضیات
  • شرکت در آزمون ورودی IMAT/ آزمون های دانشگاه های خصوصی/ و یا آزمون Alpha Test

در ادامه بیشتر به آزمون های لازم برای تحصیل پزشکی در ایتالیا پرداخته شده است.

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا باید حداقل 17 سال سن داشته باشید. برای سنین بالای 30 سال دریافت ویزا و پذیرش احتمال ریجکتی بالایی دارد اما به طور کلی محدودیت سنی خاصی برای 17 سال به بالا ذکر نشده.

آزمون های ورودی برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا با توجه به زبان انتخابی (انگلیسی یا ایتالیایی) نیاز به گذراندن آزمون IMAT یا Alpha testخواهید داشت و در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ های خصوصی ایتالیا را داشته باشید باید در آزمون ورودی مخصوص به این دانشگاه‌ ها شرکت نمایید.

آزمون IMAT برای تحصیل پزشکی

آزمون آی‌مت ایتالیا IMAT

(International Medical Admissions Test)

اگر قصد تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی را دارید و می‌خواهید در دانشگاه های دولتی این کشور تحصیل کنید باید ابتدا در آزمون IMAT شرکت کنید. آزمون IMAT یک آزمون کاغذی است که تنها یکبار در سال برگزار می‌شود و  مجموعاً از 60 سوال در 5 بخش مختلف تشکیل شده:

  • زیست شناسی (23 سوال)
  • شیمی (15 سوال)
  • ریاضی و فیزیک (13 سوال)
  • استدلال منطقی و حل مسئله (5 سوال)
  • مهارت خواندن (4 سوال)

ثبت‌نام برای آزمون IMAT از اوایل ماه جولای (11 تیر) در سایت Universitaly آغاز می‌شود و هزینه آن با توجه به مکان آزمون متفاوت خواهد بود.

آزمون آی مت IMAT در ایران برگزار نمی‌شود و ایرانیان برای شرکت در این آزمون می‌توان به کشور های ترکیه، امارات و…. سفر کنند.

در زمان ثبت نام آزمون آی مت، متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا حق انتخاب تنها یک دانشگاه را خواهند داشت!

این مسئله به این معناست که شما تنها با متقاضیانی که دانشگاهی مشابه دانشگاه مورد نظر شما را انتخاب کرده‌اند رقابت می‌کنید پس انتخاب دانشگاه مناسب در این مرحله بسیار مهم است.

بهتر است قبل از اقدام برای تحصیل پزشکی در ایتالیا و انتخاب دانشگاه، حتما با کارشناسان حوزه مهاجرت تحصیلی مشاوره داشته باشید.

آزمون Alpha Test برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

 آزمون آلفا تست (Alpha Test) آزمونی برای متقاضیان تحصیل به زبان ایتالیایی در دانشگاه های خصوصی یا دولتی ایتالیاست که قصد ادامه تحصیل در رشته های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و… را دارند.

این آزمون به زبان ایتالیایی برگزار می‌شود و مانند آزمون آی‌مت از 90 نمره محاسبه می‌شود. Alpha Test در 20 کشور جهان برگزار می‌شود اما متاسفانه امکان برگزاری آن در ایران وجود ندارد و داوطلبان برای شرکت در آزمون باید به امارات، آذربایجان، ترکیه و…. سفر کنند.

آزمون های ورودی رشته‌های پزشکی ایتالیا در یک نگاه

Alpha Test

IMAT

نوع آزمون

100 دقیقه

100 دقیقه

مدت زمان آزمون

60 سوال

60 سوال

تعداد سوالات

120 یورو

164/130/114یورو

هزینه آزمون

90 نمره

90 نمره

نمره آزمون

20 نمره

35-40 نمره (بسته به دانشگاه)

حداقل نمره قبولی

ایتالیایی

انگلیسی

زبان

Universitaly

Universitaly

سایت ثبت‌نام

تحصیل پزشکی در ایتالیا

آزمون های ورودی دانشگاه های خصوصی ایتالیا

هر کدام از دانشگاه های خصوصی ایتالیا آزمون مخصوص به خود را دارد. از جمله آزمون های دانشگاه های خصوصی می‌توان به آزمون HUMAT، آزمون UCAT Camillus ،آزمون San Raffaele و آزمون دانشگاه Cattolica اشاره کرد.

آزمون HUMAT

این آزمون توسط دانشگاه خصوصی Humanities برگزار می‌شود و فرمتی شبیه به آزمون IMAT دارد. آزمون HUMAT از دو بخش و 60 سوال تشکیل شده و برای پاسخگویی به هر بخش 60 دقیقه زمان در نظر گرفته شده. هزینه ثبت نام این آزمون حدود 165 یورو می‌باشد.

آزمون UCAT Camillus

این آزمون توسط دانشگاه Saint Camillus برگزار می‌شود. آزمون UCAT Camillus شامل بخش های استدلال کلامی، تصمیم‌گیری، استدلال کمی، استدلال انتزاعی و قضاوت موقعیتی (Situational Judgment) است. مدت زمان امتحان 120 دقیقه و هزینه امتحان 115 یورو است. این آزمون به صورت تستی و کامپیوتری برگزار می‌شود.

آزمون San Raffaele

این آزمون توسط دانشگاه  San Raffaele،  دوبار در سال برگزار می شود. در آزمون سن رافائل از دانش آموزان 100 سوال تستی پرسیده می شود و 120 دقیقه به آنها فرصت داده می شود تا به سوالات پاسخ دهند. این آزمون شامل 60 سوال منطق کلامی و 40 سوال در مبحث عددی است و حداقل نمره قبولی 35 از 100 نمره می باشد.

آزمون Cattolica

این آزمون توسط دانشگاه کاتولیکا برگزار می شود و شامل 65 سؤال است و به داوطلبان 65 دقیقه وقت داده می شود. موضوعات امتحان شامل: زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات، فرهنگ عمومی، منطق، حل مسئله، دین و اخلاق است. هزینه آزمون تقریباً 160 یورو است و حداقل نمره قبولی 15 از 65 نمره می باشد.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

همانطور که پیشتر اشاره کردیم دانشگاه های ایتالیا از جمله بهترین و با کیفیت ترین دانشگاه های اروپا برای تحصیل پزشکی به شمار می‌روند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین دانشگاه های دولتی و خصوصی جهت تحصیل پزشکی، همراه با هزینه تحصیل و شهریه سالانه‌ی هر دانشگاه، می‌پردازیم. به طور کلی هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌ های دولتی ایتالیا سالانه حدود 2500 تا 4000 یورو بوده و از هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی (15.000 تا 25.000 یورو) بسیار کمتر است.

 

رتبه در جهان

شهریه سالانه

نوع دانشگاه

آزمون ورودی

دانشگاه میلان

80

4000 یورو

دولتی

IMAT

دانشگاه بولونیا

84

3.315 یورو

دولتی

IMAT

دانشگاه ساپینزا

112

2.900 یورو

دولتی

IMAT

دانشگاه پادوآ

125

2.739 یورو

دولتی

IMAT

دانشگاه میلان بیکوکا

481

2.100 یورو

دولتی

IMAT

دانشگاه Messina

800

رایگان تا 2.100 یورو (بر حسب درآمد خانواده)

دولتی

IMAT

دانشگاه ویتا سالوت  سن رافائل

314

20.150 یورو

خصوصی

آزمون ورودی سن رافائل

دانشگاه دانشگاه کاتولیک ساکروکوره

151-200

16.200 یورو

خصوصی

آزمون Cattolica

دانشگاه Saint Camillus

20.000 یورو

خصوصی

آزمون UniCamillus

دانشگاه Humanities

472

20.000 یورو

خصوصی

آزمون HUMAT

دانشکده پزشکی Milan

پرطرفدارترین زیرشاخه های رشته پزشکی در ایتالیا

برخی از پردرآمدترین و محبوب‌ترین رشته های زیر مجموعه پزشکی و پیراپزشکی در ایتالیا به شرح زیر است:

  1. داروسازی: یکی از محبوب ترین رشته های زیرمجموعه پزشکی در ایتالیا رشته داروسازی‌ست که با هزینه نسبتاً کم (حدود 200 تا 2000 یورو درسال) و در یک دوره پنج ساله به اتمام می‌رسد. فارغ‌التحصیلان داروسازی در ایتالیا می‌توانند انتظار دریافت حقوق 2.500 تا 7.500 یورو را در ماه داشته باشند.

  2. پرستاری: تحصیل پرستاری در ایتالیا به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ممکن است. دریافت لیسانس پرستاری در ایتالیا 3 تا 4 سال و دریافت ارشد پرستاری 2 سال به طول می‌انجامد.
    متوسط هزینه تحصیل پرستاری در ایتالیا سالانه 2000 یورو می‌باشد.کشور ایتالیا نیز مانند بسیاری از کشور های اروپایی با کمبود پرستار مواجه است و  متوسط در آمد پرستاران در ایتالیا حدود 53.000 یورو در سال است که جز بالاترین درآمدهای این رشته محسوب می‌شود.  

  1. دندان پزشکی: با تحصیل دندان‌پزشکی در اروپا می‌توانید بالاترین کیفیت تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان تجربه کنید و در انتهای تحصیل خود از موقعیت‌ های شغلی فوق‌العاده بهره‌مند شوید. طول دوره‌ی تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا 6 سال است و تحصیل به زبان انگلیسی تنها در دانشگاه Siena امکان پذیر است.
    در نتیجه بهتر است متقاضیان تحصیل دندانپزشکی که قصد مهاجرت به ایتالیا را دارند به زبان ایتالیایی تسلط داشته باشند. تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های دولتی ایتالیا حدود 300 تا 3000 یورو در سال است. دندانپزشکان در ایتالیا می‌توانند تا سقف سالانه 160 هزار یورو در آمد داشته باشند.

  2. دام‌پزشکی: رشته دامپزشکی یکی از بهترین و پولسازترین رشته های زیرشاخه تجربی در ایتالیاست. در آمد دامپزشکان در اروپا به 8000 یورو در ماه نیز می‌رسد و فارغ‌التحصیلان این رشته در تمام کشورهای جهان از موقعیت‌ های شغلی خوبی برخوردار هستند. امکان تحصیل در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دامپزشکی و بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی در ایتالیا وجود دارد.

تحصیل پزشکی به زبان ایتالیایی

تحصیل به زبان ایتالیایی مزایای بسیاری دارد. با تسلط به زبان ایتالیایی گزینه‌های بیشتری از نظر تعداد دانشگاه و برنامه‌های موجود پیش روی شما خواهد بود. علاوه بر این می‌توانید موقعیت های شغلی مناسب‌تری نیز پیدا کنید زیرا کار در ایتالیا (به خصوص اگر پزشک باشید) نیازمند ارتباط با مردم است و در صورتی که قصد ادامه تحصیل، کار و یا ماندن در ایتالیا را داشته باشید تسلط به زبان ایتالیایی برای شما بسیار مفید خواهد بود.

اگر به این زبان علاقه و یا تسلط دارید می‌توانید با کسب مدرک Esterni از سفارت، برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی آماده شوید. پس از کسب این مدرک که آزمون آن هرساله در آذر ماه برگزار می‌شود باید ویزای تحصیلی دریافت کنید و در ایتالیا در آزمون پزشکی شرکت کنید.

تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا

مجموعاً 16 دانشگاه دولتی و چند دانشگاه خصوصی رشته پزشکی به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند که برای تحصیل در آنها باید در آزمون IMAT شرکت کنید.

گرچه برای اکثر دانشگاه ها نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی ندارید اما توجه داشته باشید آزمون IMAT به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و برای شرکت در این آزمون باید تسلط خوبی به انگلیسی داشته باشید پس بهتر است حداقل نمره 6 آیلتس و یا 80 تافل را داشته باشید.

بنابراین توصیه می‌شود هنگام اپلای برای برنامه‌های انگلیسی زبان مدرک آیلتس یا تافل نیز داشته باشید.

هزینه های تحصیل پزشکی در ایتالیا

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، هزینه دانشگاه های دولتی ایتالیا برای تحصیل پزشکی بین 1000 تا 4000 یورو می‌باشد. هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی ایتالیا می‌تواند به 25000 یورو در سال نیز برسد. البته در صورتی که دانشگاه دولتی را برای تحصیل انتخاب کنید، با دریافت بورسیه هزینه تحصیل شما رایگان خواهد شد.

غیر از هزینه‌ های تحصیل باید هزینه زندگی در ایتالیا را نیز در نظر بگیرید. هزینه زندگی بسته به شهر محل سکونت و البته سبک زندگی متفاوت است اما به صورت کلی می‌توان میانگین 700 تا 1400 یورو در ماه را برای هزینه محل سکونت، حمل و نقل، مواد غذایی و سایر موارد در نظر گرفت.

سوالات متداول

تقریباً مدرک اکثر دانشگاه‌های ایتالیا نه تنها مورد تائید وزارت بهداشت ایران، که در تمام جهان مورد قبول و قابل استفاده هستند. از جمله دانشگاه های ایتالیایی مورد تائید وزارت بهداشت ایران می‌توان به دانشگاه بولونیا، کاتولیکا، سن رافائل، Messina، میلان و پاویا اشاره کرد.

تحصیل پزشکی در ایتالیا شش سال  طول می‌کشد.

شرایط این آزمون سالانه تغییر می‌کند اما معمولاً ثبت نام در ماه جولای(تیر) انجام می‌شود و آزمون در ماه سپتامبر(شهریور) برگزار می‌شود . بهتر است اطلاعات دقیق مربوط به هر سال را در همان موقع جست و جو کنید.

خیر این امکان وجود ندارد و به هر زبان (انگلیسی یا ایتالیایی) و در هر دانشگاهی که تحصیل کنید نیاز به گذراندن آزمون ورودی مربوطه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب