جدیدترین شرایط بورسیه استانی ایتالیا DSU

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی ایتالیا چیست؟ معرفی کامل بورسیه استانی ایتالیا

مهاجرت تحصیلی و بهره‌مندی از سیستم آموزشی با کیفیت، هدف بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان است، اما هزینه‌های بالای مهاجرت به کشورهای خارجی بسیاری را از دستیابی به این هدف ناامید کرده.

کشور ایتالیا علاوه بر برخورداری از دانشگاه‌هایی با رنکینگ بالا در جهان، بورسیه‌های تحصیلی بسیاری را نیز برای علاقه‌مندان تحصیل در این کشور فراهم کرده است. یکی از انواع این بورسیه‌ها، بورسیه استانی‌ست که برخلاف بورس‎های تحصیلی دیگر، فقط مختص دانشجویان با بکگراند تحصیلی قوی و استثنایی نیست.

درواقع بورسیه استانی ایتالیا نوعی کمک مالی  از طرف دولت ایتالیا به دانشجویان متقاضی تحصیل در مقاطع کارشناسی،  کارشناسی ارشد و دکتری‌ست که استطاعت مالی بالایی ندارند. این بورسیه معمولاً به نام DSU  نیز شناخته می‌شود که مخفف “Diritto allo Studio Universitario” و به معنی “حق تحصیلات دانشگاهی” است.

بورسیه استانی ایتالیا شامل چه مواردی می‌شود؟

با برخورداری از بورسیه استانی ایتالیا دانشجویان دیگر نگرانی ای بابت :

  1. هزینه خوابگاه
  2. شهریه دانشگاه
  3. کتاب‌ها و منابع مورد نیاز
  4. وعده غذایی

نخواهند داشت زیرا این بورسیه شامل تخفیف یا پوشش کامل هزینه‌های موارد ذکر شده به مدت یک سال، می‌باشد. البته خوابگاه در صورتی به دانشجویان تعلق می‌گیرد که جای خالی موجود باشد.

مبلغ بورسیه استانی ایتالیا

در صورتی که واجد شرایط دریافت بورسیه استانی باشید،  علاوه بر پوشش هزینه‌های اقامت و شهریه‌ی دانشگاه، سالیانه 5200 تا 7200 یورو نیز از دولت ایتالیا دریافت می‌کنید که میزان آن بر اساس استان محل اقامت متفاوت خواهد بود.

شرایط و مدارک لازم برای بورسیه استانی ایتالیا

پس از اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا، می‌توانید برای دریافت بورسیه تحصیلی DSU اقدام کنید.

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، بورسیه استانی ایتالیا، فارغ از دستاورد‌های تحصیلی، به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که اولاً در کشور‌های در حال توسعه، مانند ایران، اقامت داشته باشند و ثانیاً بتوانند اثبات کنند از نظر مالی از شرایط خوبی برخوردار نیستند و تمکن مالی لازم برای زندگی و تحصیل در اروپا را ندارند.

برای اثبات این موضوع متقاضیان بورسیه باید مدارکی را که نشانگر :

  1. درآمد سالانه افراد خانواده
  2. ارزش دارایی‌های منقول
  3. تعداد افراد خانواده

باشد را به سازمان مربوطه نشان بدهند.

مدارک مورد نیاز بورسیه استانی ایتالیا

مدارکی که برای اثبات شرایط مالی خود باید ارائه دهید شامل موارد زیر است:

  1. ترجمه رسمی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  2. ترجمه رسمی و اسکن از فیش حقوقی سرپرست خانوار
  3. ترجمه مانده‌حساب بانکی تمامی اعضای خانواده تا آخرین روز سال میلادی
  4. ترجمه رسمی مدارک مربوط به اموال و دارایی‌های خانواده
  5. ترجمه گواهی رسمی بانک مرکزی برای احراز اموال و دارایی‌‌های سرپرست خانوار
  6. ترجمه رسمی و اسکن اجاره‌ نامه محل زندگی سرپرست خانواده

توجه کنید که تمامی مدارک بالا باید به زبان ایتالیایی ترجمه شوند و توسط سفارت/کنسولگری کشور مبدا ( به عنوان مثال ایران) در ایتالیا و یا نمایندگان دیپلماتیک ایتالیا در کشور مبدا گواهی مبنی بر واجد شرایط بورسیه بودن (عدم تعلق به خانواده‌هایی با در آمد بالا) دریافت کنند.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

سایت بورسیه استانی ایتالیا

سایت بورسیه DSU برای هر استان متفاوت است. پس از پذیرش از دانشگاه باید با توجه به استان محل پذیرش و دانشگاه خود از طریق سایت مربوطه اقدام کنید. 

پس از دریافت پذیرش از برخی از دانشگاه‌های ایتالیا، باید از طریق سایت اصلی خود  آن دانشگاه برای دریافت بورسیه اقدام نمایید. در جدول زیرلیست برخی از سایت‌های ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا را مشاهده می‌کنید:

نام استان و دانشگاه‌ها
آدرس سایت ثبت‌نام بورسیه استانی
استان Piemont- دانشگاه پلی تکنیک تورین و تورین
edisu.piemonte.it
منطقه Emilia Romagna- دانشگاه بولونیا
www.er-go.it
استان Lazio-دانشگاه ساپینزا و تورورگاتا
www.laziodisu.it
استان Toscany- دانشگاه فلورانس و پیزا
www.dsu.toscana.it
استان Veneto-دانشگاه پادوآ
www.esu.pd.it
استان Veneto-دانشگاه ورونا
www.esu.vr.it
استان Veneto-دانشگاه ونیز
www.esuvenezia.it/home
استان Molise- دانشگاه کامپوباسو و ایسرنیا
www.esu.molise.it
منطقه Puglia- دانشگاه باری
adisupuglia.it
منطقه فریولی- دانشگاه تریسته و اودینه
www.ardis.fvg.it
دانشگاه ترنتو
www.operauni.tn.it

مهلت دریافت بورسیه استانی ایتالیا

معمولاً زمان ثبت نام برای بورسیه استانی از از اواخر ماه جولای (ابتدای مرداد ماه) شروع می‌شود و تا اواخر ماه سپتامبر (انتهای شهریور ماه) ادامه دارد. توجه داشته باشید که برای هر سال تحصیلی تنها یکبار مهلت ثبت‌نام دارید و در صورتی که این زمان را از دست بدهید تا سال آینده نمی‌توانید از بورسیه بهره‌مند شوید.

از آنجا که بورسیه‌های استانی مهلت یک‌ساله دارند، برای بهره‌مندی از این نوع بورسیه در سال‌های بعدی تحصیلتان باید مجدد درخواست دهید.

برخلاف سال اول تحصیل در سال‌های بعدی، علاوه بر توان مالی خانواده، شایستگی‌های علمی دانشجویان نیز مد نظر قرار می‌گیرد پس در صورتی که عملکرد قابل قبولی نداشته باشید بورسیه به شما تعلق نخواهد گرفت!

فرآیند و نحوه اخذ بورسیه‌های منطقه‌ای ایتالیا

مرحله اول مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و بهره‌مندی از بورسیه استانی، اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های دولتی ایتالیاست. دریافت بورسیه استانی تنها پس از این مرحله امکان پذیر است. به این معنا که شما در هنگام پذیرش از دانشگاه “سلف فاند” هستید و پرداخت شهریه به عهده خودتان است.  

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه و دریافت نامه‌ی پذیرش نوبت به درخواست بورسیه می‌رسد.

پیش‌تر به شرایط و مدارک مورد نیاز جهت درخواست بورسیه اشاره کردیم. علاوه بر مدارک نام‌ برده که نشانگر شرایط اقتصادی دانشجویان است، مدرک زبان نیز از مدارک حائز اهمیت محسوب می‌شود. در صورتی که قصد ادامه تحصیل به زبان ایتالیایی را دارید باید حداقل مدرک B2 ایتالیایی را ارائه دهید و اگر برنامه‌ی تحصیلی شما در ایتالیا به زبان انگلیسی است به حداقل آیلتس 6 نیاز خواهید داشت.

علاوه بر این عدد ایزه شما نیز نباید از 23000 بیشتر باشد در این صورت شرایط لازم برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا را نخواهید داشت.

به صورت کلی فرایند ثبت درخواست برای بورسیه شامل: دریافت نامه پذیرش از دانشگاه‌هایی که شامل بورسیه هستند، رزرو نوبت سفارت برای اخذ ویزای‌ تحصیلی، ارائه تمامی مدارک مالی ثابت کننده عدد ایزه پایین تر از 23000، بررسی مدارک و صدور گواهی در صورت تائید مدارک و در آخر، پرداخت مبلغ بورسیه به دانشجویان می‌باشد.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

در نظر داشته باشید حدود 2 تا 3 ماه پس از تائید مدارک شما طول می‌کشد تا مبلغ بورسیه به حساب شما واریز شود بنابراین قبل از رفتن به ایتالیا باید هزینه لازم برای 3 ماه زندگی در این کشور را با خود داشته باشید.

عدد ایزه (ISEE) چیست و چگونه محاسبه می‌شود

یکی از مفاهیم مفهمی که در پروسه‌ی دریافت بورسیه استانی باید با آن آشنا باشید عدد ایزه (ISEE) یا شاخص وضعیت اقتصادی است که معیاری برای سنجش شرایط مالی متقاضیان بورسیه استانی است.

اگر عدد ایزه شما پایین تر از 20.000 باشد قطعاً واجد شرایط بورسیه استانی ایتالیا خواهید بود اما تا عدد 23.000 نیز شانس دریافت بورسیه استانی را خواهید داشت. این عدد توسط فرمول خاصی محاسبه می‌شود که به شرح زیر است:

02

در این فرمول درآمد سالانه‌ی خانواده برابر است با مجموع درآمد ماهانه خانواده به یورو ضربدر 12. برای محاسبه ارزش املاک خانواده باید بدانید که ارزش هر متر مکعب 500 یورو محاسبه می‌شود و درصورتی که اجاره‌نشین باشید و یا ملکی به نام نداشته باشید ارزش ملک صفر در نظر گرفته می‌شود.

IS (شاخص وضعیت) تعداد اعضای خانواده است که به شکل زیر محاسبه می‌شود:

یک نفر عضو: 1

خانواده دونفره:1.57

خانواده سه نفره:2.04

خانواده چهار نفره: 2.46

خانواده پنج نفره: 2.85

برای خانواده‌هایی با بیش از 5 نفر جمعیت، به ازای اضافه شدن هر نفر، 0.35 به عدد 2.85 اضافه ‌شود. برای مثال عدد Is برای خانواده هفت نفره به این شکل محاسبه می‌شود:

2.85 + 2(0.35) = 3.55

همچنین به ازای هر عضو دارای معلولیت نیز، مقدار 0.5 به عدد IS اضافه می‌شود.

شرایط سنی دریافت بورسیه استانی ایتالیا

دریافت بورسیه استانی شرایط سنی خاصی ندارد اما از آنجا که باید ابتدا از دانشگاه پذیرش گرفته و ویزای تحصیلی را از سفارت ایتالیا دریافت کنید بهتر است گپ تحصیلی زیادی نداشته باشید و در صورت داشتن گپ تحصیلی با سابقه کاری مرتبط و مدرک زبان این گپ را پر کنید.

تحصیل در ایتالیا با بورسیه استانی

شرایط سنی دریافت بورسیه استانی ایتالیا

دریافت بورسیه استانی شرایط سنی خاصی ندارد اما از آنجا که باید ابتدا از دانشگاه پذیرش گرفته و ویزای تحصیلی را از سفارت ایتالیا دریافت کنید بهتر است گپ تحصیلی زیادی نداشته باشید و در صورت داشتن گپ تحصیلی با سابقه کاری مرتبط و مدرک زبان این گپ را پر کنید.

لیست دانشگاه‌های ایتالیا که شامل بورسیه استانی می‌شوند

نکته ای که حتماً قبل از اقدام برای تحصیل در ایتالیا باید در نظر داشته باشید این است که برای برخورداری از بورسیه استانی ایتالیا ابتدا باید از یکی از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا  در رشته‌ی مورد نظر خود در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری پذیرش بگیرید و سپس برای این بورسیه درخواست دهید. دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا شامل این بورسیه نمی‌شوند.

لیست برخی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا شامل بورسیه استانی در ادامه آورده شده:

این دانشگاه طبق رتبه بندی  Qsدر رتبه‌ی 349 بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد و  همانطور که از نام آن هم مشخص است، در شهر پیزا، در مرکز کشور ایتالیا واقع شده. بورسیه‌ی ارائه شده توسط این دانشگاه شامل خوابگاه رایگان، غذای رایگان در سالن‌های غذاخوری دانشگاه، کمک به پوشش هزینه‌های اضافی و معافیت از شهریه دانشگاه است.

این بورسیه فقط برای یک سال تحصیلی معتبر است و دانشجویان برای برخورداری مجدد از آن  باید هر سال درخواست خود را تکرار کنند.

دانشگاه پلی تکنیک میلان

این دانشگاه جایگاه 123 را در میان دانشگاه‌های جهان داراست. بورسیه تحصیلی دانشگاه میلان بر اساس وضعیت اقتصادی و شایستگی علمی به دانشجویان اعطا می شود. دانشگاه پلی تکنیک میلان بزرگترین دانشکده مهندسی در ایتالیا و یکی از معتبرترین دانشکده‌های اروپا است که در شهر میلان ایتالیا واقع شده.

دانشگاه سیه‌نا

یکی از اولین دانشگاه‌های دولتی ایتالیا با رتبه Qs 731،  یک دانشگاه تحقیقاتی در ایتالیا است. این دانشگاه دارای 15 دپارتمان است و برنامه‌های تحصیلی در رشته های حقوق، پزشکی، داروسازی، علوم انسانی و غیره ارائه می دهد.

دانشگاه فلورانس

یکی از قدیمی ترین و تأثیرگذارترین دانشگاه‌های ایتالیا است. دوره‌های ارائه شده در این دانشگاه شامل علوم انسانی، علوم، مهندسی، پزشکی، علوم اجتماعی و … است. بورسیه تحصیلی این دانشگاه بر اساس وضعیت اقتصادی و شایستگی علمی دانشجو اعطا می شود.

دانشگاه بولونیا با رتبه Qs 154، قدیمی ترین دانشگاه جهان است که در سال 1088 تاسیس شد. این دانشگاه دارای 11 دانشکده است که طیف وسیعی از رشته‌ها مانند اقتصاد، حقوق، مهندسی، هنر، پزشکی و غیره را در بر می‌گیرند. این دانشگاه در شهر بولونیا، ایتالیا واقع شده است و دارای پردیس‌هایی در شهرهای دیگر مانند راونا، فورلی و بوئنوس آیرس است.

دانشگاه پادوآ یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه‌های ایتالیا با رتبه Qs 61 است که در سال 1222 تأسیس شد. این دانشگاه رشته‌هایی نظیر علوم انسانی، علوم، مهندسی، پزشکی، علوم اجتماعی و … را ارائه می دهد و  در شهر پادوآ واقع در شمال ایتالیا قرار دارد.

دانشگاه تورین

دانشگاه تورین یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در تورین ایتالیا است که طیف وسیعی از رشته‌ها مانند اقتصاد، حقوق، زبان، ادبیات، پزشکی و بیوتکنولوژی را پوشش می‌دهد. این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های اروپا است و همچنان نقش مهمی در تحقیقات و آموزش ایفا می کند. طبق رتبه بندی Qs این دانشگاه در رتبه 364 قرار دارد.

دانشگاه ونیز

دانشگاه ونیز که با نام Ca’ Foscari نیز شناخته می شود، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در سال 1868 تأسیس شد. طبق رتبه بندی Qs این دانشگاه در رتبه 661 قرار دارد. رشته‌هایی مانند اقتصاد، مدیریت، علوم انسانی و زبان‌های مدرن در این دانشگاه ارائه می‌شود.

دانشگاه ورونا

با رتبه 800 در جهان، دانشگاه ورونا  یک دانشگاه نسبتاً جوان است که در سال 1982 تاسیس شد. دارای 8 دپارتمان و 4 مرکز تحقیقاتی است که بر زمینه‌هایی مانند اقتصاد، حقوق، زبان، ادبیات، پزشکی و بیوتکنولوژی تمرکز دارد.

جمع بندی

دولت ایتالیا برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه که از تمکن مالی بالایی برخوردار نیستند و بکگراند تحصیلی قوی و معدل بالایی نیز ندارند بورسیه استانی را در نظر گرفته تا از این طریق بتوانند از تحصیل در ایتالیا بهره‌مند شوند.

مهلت استفاده از این بورسیه یک سال می‌باشد و برای استفاده مجدد از این بورسیه در سال دوم علاوه بر شرایط مالی خانواده، عملکرد تحصیلی دانشجویان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دانشجویان در هر رشته ای می‌توانند برای این بورسیه درخواست دهند اما ابتدا باید از یکی از دانشگاه‌های ارائه دهنده‌ی این بورسیه پذیرش دریافت کنند.

گرچه این بورسیه می‌تواند فرصت استثنایی برای تحصیل در ایتالیا برای علاقه‌مندان ایجاد کند، عدم توجه به جزئیات می‌تواند باعث از دست دادن این فرصت بشود. با دریافت مشاوره اصولی از کارشناسان تاپ سولوشن، بدون نگرانی رویای خود برای تحصیل در اروپا را به واقعیت تبدیل کنید.

مقالات مرتبط با موضوع این مقاله :

سوالات متداول

خیر این بورسیه هیچ تعهدی برای اقامت و یا کار دانشجویان ایجاد نمی‌کند. اما با برخورداری از بورسیه دانشجویان موظف می‌شوند در هر ترم تعداد واحد مشخصی را بگذرانند که در غیر این صورت بورسیه آنها قطع خواهد شد.

معمولاً قیمت ارز دولتی در نظر گرفته می‌شود اما در صورتی که ارز آزاد نیز در نظر گرفته شود این موضوع به نفع شما خواهد بود.

بله، دانشجویان در ایتالیا می‌توانند تا 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب