رشته مد و فشن در ایتالیا

مد و فشن در ایتالیا

هر زمان که صحبت از رشته مد و فشن به میان می‌آید، برچسب “made in Italy” یا همان “ساخت ایتالیا” در ذهن بسیاری از ما نقش می‌بندد.

کشور ایتالیا در رشته مد، طراحی لباس و فشن در واقع نمادی از کیفیت، اصالت، میراث، ظرافت است. پس بدون شک بهترین مکان برای تحصیل در رشته مد و فشن، ایتالیاست!

کالج‌های طراحی مد بسیاری با رتبه جهانی در ایتالیا وجود دارند که دوره‌های طراحی لباس و سایر زیرشاخه‌های این حوزه را برای دانشجویان بین‌المللی اختصاصا به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

علاوه بر آن نام دانشگاه‌های برتر رشته مد و فشن در ایتالیا مانند:

  • Politecnico di Milano
  • Istituto Marangoni
  • NABA – Nuova Accademia di Belle Arti
  • Domus Academy
  • IED Istituto Europeo di Design

همیشه در صدر جدول موسسات آموزشی این حوزه قرار دارد.

همچنین در ایتالیا برای متقاضیان تحصیل در رشته مد و فشن، موسسات معتبری وجود دارد که اگرچه در سطح جهانی رتبه بندی نشده‌اند، اما برنامه‌های طراحی مد بسیار مشهوری را ارائه می‌دهند.

مراحل مهاجرت به ایتالیا

چرا رشته مد و فشن در ایتالیا را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

  • دانشگاه های دارای رتبه جهانی: ایتالیا از بهترین مدارس طراحی مد در جهان برخوردار است . دانشگاهی مانند Politecnico di Milano، به عنوان قدیمی ترین دانشگاه دولتی میلان، رتبه 8 را در رتبه بندی رشته QS در هنر و طراحی دارد که نامش در لیست دانشگاه‌های رشته فشن این کشور می‌درخشد.
  • ایتالیا به عنوان زادگاه مد و فشن: با این نگاه به کشور ایتالیا می‌توانیم بگوییم این رشته با رگ و پی این کشور گره خورده! پس چه جایی بهتر از ایتالیا برای آموختن مد و فشن که از خود این کشور برخاسته است!
  • مدارک معتبر بین المللی: مدرک یا دیپلم طراحی مد از ایتالیا به دلیل استانداردهای عالی آموزش ایتالیا، در سراسر جهان معتبر شناخته می‌شود. خوب است بدانید آموزش طراحی مد در ایتالیا نسبت به سایر کشورها بسیار پیشرفته است.
  • کارآموزی و فرصت‌های شغلی بی‌نظیر: ایتالیا به عنوان پایتخت مد، کسب‌وکارهای لوکس مانند Chanel، Ralph Lauren، Prada، Versace، Giorgio Armani، Fendi و غیره را در برگرفته است. بنابراین، فارغ التحصیلان طراحی مد با کمی تلاش می‌توانند از این فرصت طلایی برخوردار باشند که برای کارآموزی و کار در این خانه‌های مد سطح بالا درخواست دهند.
  • تنوع بالاهای دوره‌های آموزشی: آموزشگاه‌های مد و طراحی، کارگاه‌های مختلف هنری، دوره‌های تابستانی، دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت در حوزه رشته مد، باعث شده است تا دست دانشجویان برای انتخاب میان گزینه‌های زیادی پیش رو باز باشد.
  • آموزش‌های همه جانبه: دانشجویان مد و طراحی دانش پایه و فنی در مورد منسوجات، طراحی و تصویرسازی و همچنین تکنیک‌های نمایشگاهی و ارائه، نحوه طراحی الگوها بر روی کامپیوتر، نحوه طراحی، تولید و عرضه پوشاک و لوازم جانبی را خواهند آموخت.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش رشته مد و فشن در ایتالیا

بدیهی است که برای پذیرش در رشته طراحی لباس در ایتالیا متقاضیان باید شرایط لازم تعیین شده توسط دانشگاه یا موسسه مورد نظر را داشته باشند.

 

نکته بسیار مهم این است که ممکن است مدارک درخواستی هر موسسه با دیگری متفاوت باشد، پس قبل از اقدام برای ارسال مدارک، بهتر است از طریق سایت هر دانشگاه از مدارک درخواستی دقیق آنها آگاه شوید.

بدیهی است که برای پذیرش در رشته طراحی لباس در ایتالیا متقاضیان باید شرایط لازم تعیین شده توسط دانشگاه یا موسسه مورد نظر را داشته باشند.

در نتیجه نکته بسیار مهم این است که ممکن است مدارک درخواستی هر موسسه با دیگری متفاوت باشد، پس قبل از اقدام برای ارسال مدارک، بهتر است از طریق سایت هر دانشگاه از مدارک درخواستی دقیق آنها آگاه شوید.

نکته بعدی در مورد مدارک مورد نیاز این است که با توجه به مقطع تحصیلی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، این مدارک متفاوت خواهند بود. در ادامه مدارک عمومی مورد نیاز برای اپلای رشته رشته مد و فشن در ایتالیا را ذکر کرده‌ایم:

  • ارائه فرم تکمیل شده پذیرش از دانشگاه
  • ارائه مدرک زبان ایتالیایی در سطح B1 یا B2
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس
  • آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات
  • انگیزه نامه
  • ارائه رزومه و نمونه کارهای هنری
  • توصیه نامه

5 تا از بهترین دانشگاه‌های مد و فشن در ایتالیا

دانشگاه
رتبه بندی QS بر اساس موضوع 2023: هنر و طراحی
Politecnico di Milano
8
Istituto Marangoni
51 – 100
NABA – Nuova Accademia di Belle Arti
51 – 100
Domus Academy
101 – 150
IED Istituto Europeo di Design
101 – 150

دانشگاه Politecnico di Milano

دانشگاه پلی تکنیک میلان در سال 1863 تاسیس شد و قدیمی‌ترین دانشگاه در شهر میلان به حساب می‌آید. این دانشگاه، یک مرکز آموزشی فنی دولتی است که در رابطه با مد و فشن دوره‌های طراحی مد و فشن را ارائه می‌دهد.

دانشکده طراحی دانشگاه پلی تکنیک میلان بزرگترین دانشگاه بین المللی از نظر تعداد دانشجویان و اساتید است. طبق رتبه بندی QS، دانشکده طراحی در ایتالیا رتبه اول غالبا را دارد.

این دانشگاه برای دوره طراحی مد و فشن مدرک لیسانس و فوق لیسانس در طراحی مد ارائه می دهد، اما خوب است بدانید مدرک کارشناسی ارشد این رشته تنها به زبان انگلیسی در دسترس است البته دوره کارشناسی به زبان ایتالیایی تدریس می‌شود.

نام دوره
طول دوره
هزینه های تحصیل (EUR)
طراحی برای سیستم مد (کارشناسی ارشد)
2 سال
بر اساس شرایط مالی دانشجو

این دوره کارشناسی ارشد دانشگاه پلی تکنیک میلان با همکاری موسسه فناوری مد در نیویورک (FIT) با ظرفیت 60 دانشجو ارائه می‌شود که شامل یک دوره کارآموزی در ترم آخر تحصیل نیز است.

موسسه Marangoni

Marangoni یا موسسه مد Marangoni که در سال 1935 تاسیس شد یک مدرسه مد خصوصی واقع در شهر میلان ایتالیا ست. این مدرسه امروزه یکی از مدارس مد در جهان است که بیش از 4000 دانشجوی بین المللی از 107 کشور را  پذیرش می‌کند. این دانشگاه علاوه بر میلان، در سراسر جهان چند پردیس بین المللی در لندن، پاریس، چین، هند و ایالات متحده دارد.

Istituto Marangoni طیف وسیعی از دوره‌های طراحی مد، شامل مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، مقدماتی و غیره راغ ارائه می‌دهد.

دوره‌های مد و فشن ارائه شده در موسسه Marangoni به شرح زیر است:

نام دوره
نوع دوره
مدت تحصیل
هزینه تحصیل (یورو)
طراحی مد و اکسسوری
لیسانس
3 سال
21,100
طراحی مد و بازاریابی
لیسانس
3 سال
21,100
طراحی مد و اکسسوری
لیسانس
3 سال
22,148
طراحی مد
فوق لیسانس
1 سال
30,500
طراحی مد و خلاقیت
فوق لیسانس
1 سال
21,500
طراحی مد فشرده
لیسانس یک ساله
1 سال
9,608

NABA - Nuova Accademia di Belle Arti

موسسه NABA که در واقع اختصار حروف Nuova Accademia di Belle Arti  است، به عنوان بزرگترین آکادمی هنر ایتالیا، در سال 1980 تاسیس شد. دو پردیس در میلان و رم، دو تا از بهترین شهرهای ایتالیا دارد.

NABA توسط وزارت دانشگاه و تحقیقات (MUR) و سیستم آموزش عالی در هنر و موسیقی معتبر است. این آکادمی در کنار رتبه بندی جهانی به عنوان یک مدرسه پیشرو در طراحی و مد توسط مجله DOMUS و ناشران FRAME انتخاب شده است.

NABA عضو ELIA (لیگ موسسات هنرهای اروپایی) و یکی از اعضای موسس Piattaforma del Sistema Formativo Moda است که مدارس اصلی مد در میلان را متحد می کند.

این دانشگاه با بسیاری از مؤسسات فرهنگی ایتالیایی و بین‌المللی برای تقویت روابط بین‌المللی و ارائه فرصت‌هایی به دانشجویان خود برای تحصیل در خارج از کشور برای یک ترم همکاری کرده است.

خوب است بدانید که این آکادمی دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد آکادمیک و دوره‌های ویژه طراحی مد را ارائه می‌دهد.

دوره‌های موسسه NABA در حوزه مد و فشن به شرح زیر است:

نام دوره
نوع دوره
مدت تحصیل
هزینه تحصیل (یورو)
لیسانس هنر در طراحی مد
لیسانس
3 سال
19,500
کارشناسی ارشد هنر در طراحی مد
فوق لیسانس
2 سال
19,500
برنامه ویژه
دوره تابستانی
2 هفته
1,795-3,600
آکادمی Domus

آکادمی Domus

Domus نیز یک مدرسه طراحی خصوصی و معروف است که در شهر میلان ایتالیا واقع شده است. آکادمی Domus که در سال 1892 راه اندازی شد، امروزه به عنوان یکی از بهترین دانشکده‌های طراحی در مقطع کارشناسی ارشد در جهان شناخته شده است.

علاوه بر دوره کارشناسی ارشد، در این موسسه دوره‌های تابستانی و دوره‌های کوتاه طراحی مد را ارائه می‌دهد.

دوره‌های آموزشی مد و فشن ارائه شده توسط آکادمی Domus به شرح زیر است:

نام دوره
نوع دوره
مدت تحصیل
هزینه تحصیل (یورو)
کارشناسی ارشد در طراحی مد (MA)
کارشناسی ارشد آکادمیک
11 ماه
25,700
کارشناسی ارشد در طراحی مد (MA)
کارشناسی ارشد دو جایزه‌ای
14 ماه
29,700
دوره ترمیک طراحی مد
دوره ترمیک
15 هفته
8,500
برنامه‌های تجربه طراحی
دوره کوتاه مدت
2-4 هفته
2,150-4,000

IED Istituto Europeo di Design

این موسسه که به نام IED معروف است، یک گروه بین المللی از مدارس مد با 11 پردیس در 3 کشور ایتالیا، اسپانیا و برزیل است.

این مدرسه مد و فشن در سال 1966 تاسیس شده و امروزه با بیش از 50 سال سابقه در آموزش طراحی مد به کار خود ادامه می‌دهد. این دانشگاه به عنوان عضو شبکه‌های دانشگاهی مانند Cumulus، Elia و WDO، میزبان دانش‌آموزان بین‌المللی از بیش از 100 ملیت گوناگون از سراسر جهان است.

مدرسه طراحی IED دوره آموزشی مرتبط با طراحی مد از دوره‌های مقدماتی گرفته تا دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و البته دوره‌های تابستانی را ارائه می‌دهد. این دوره‌ها به شرح زیرند:

نام دوره
نوع دوره
مدت تحصیل
هزینه تحصیل (یورو)
لیسانس طراحی مد (Hons) (میلان، بارسلونا و فلورانس)
کارشناسی
3 سال
16,900
دوره پایه در طراحی مد (بارسلونا)
دوره مقدماتی
8 ماه
15,100
طراح مد
کارشناسی ارشد
1 سال
20,100
طراحی مد و متدولوژی خلاق
دوره تابستانی
3 هفته
3,150
طراحی مد
دوره تابستانی
3 هفته
2600
طراحی مد – جونیور
دوره تابستانی
2 هفته
1200
هزینه تحصیل رشته مد و فشن در ایتالیا چقدر است؟

هزینه تحصیل رشته مد و فشن در ایتالیا چقدر است؟

هزینه تحصیل رشته مد و فشن در ایتالیا در دانشگاه‌های دولتی مبلغی بین 150 تا 3500 یورو است اما برای دانشجویانی که می‌خواهند در دانشگاه‌های خصوصی، مد و طراحی در ایتالیا را بیاموزند، ممکن است هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌ها متفاوت باشد.

در نتیجه منطقی است که بگوییم هزینه‌ تحصیل رشته مد و فشن مانند سایر رشته‌ها به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه و موسسه‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، متفاوت خواهد بود. همانطور که واضح و مبرهن است، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است.

در ادامه لیستی از هزینه‌های دانشگاهی برای دانشجویان بدون تابعیت اتحادیه اروپا آماده کرده‌ایم. البته باید بدانید که افراد دارای تابعیت اتحادیه اروپا معمولاً قیمتی کمتر از هزینه تعیین شده برای افراد بدون تابعیت این منطقه را می‌پردازند:

  • شهریه دانشگاه IED سالانه بین 8800 تا 17200 یورو برای شهروندان ایتالیایی و اتحادیه اروپاست که البته این هزینه متغیر بسته به سطح درآمد متفاوت است. این هزینه برای دانشجویان غیر اروپایی، مبلغ 17200 یورو در سال است.
  • هزینه تحصیل در پولیمو 15000 یورو در سال است.
  • هزینه تحصیل سالانه Istituto Marangoni برای شهروندان اتحادیه اروپا 23700 یورو و برای غیر شهروندان اتحادیه اروپا، 27.100 یورو است.
  • هزینه سالانه دانشگاه NABA، 18200 یورو است.
  • هزینه سالانه دانشگاه برای آکادمی Domus برای شهروندان اتحادیه اروپا 20900 یورو و برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا 29000 یورو است.
  • در Accademia Italiana شهریه به صورت ترمیک پرداخت می‌شود؛ به این صورت که برای ترم بهار 8400 یورو، برای ترم تابستان 3500 یورو و ترم پاییز 8400 یورو است.
  • شهریه مدرسه طراحی ISAD بین 9400 تا 10980 یورو در سال برای شهروندان اتحادیه اروپا و بین 10400 تا 11730 یورو در سال برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا است.
  • هزینه آموزش آکادمی طراحی فلورانس 7.500 یورو در سال است.
  • هزینه دوره‌های یک ساله Scuola Politecnica di Design بین مبلغ حداقلی 11400 یورو تا حداکثر 11800 یورو و هزینه برنامه‌های کارشناسی ارشد بین 16400 یورو تا 21900 یورو محاسبه می‌گردد.
  • شهریه آکادمی مد آینده Haute Future برای تحصیل یک ساله 12000 یورو و برای دوره‌های 3 ساله 27500 یورو می‌باشد.
  • هزینه تحصیل در Poli Design 13000 یورو در سال است.
بازارکار و درآمد رشته مد و فشن در ایتالیا

بازارکار و درآمد رشته مد و فشن در ایتالیا

طبق آمارهای به دست آمده از سطح درآمدی و بازارکار رشته مد و فشن در ایتالیا، نشان داده است در سال 2023 فردی که در کشور ایتالیا و در زمینه مد و پوشاک کار می‌کند ماهانه به طور میانگین حدود 3010 یورو درآمد دارد.

طبق این آمارها، در سال 2023 دستمزدهای مربوط به این رشته از حداقل ماهیانه 1090 یورو (کمترین میانگین) تا حداکثر ماهانه 6520 یورو (بالاترین میانگین، حداکثر حقوق واقعی بالاتر است) می‌تواند متغیر باشد.

در ادامه لیستی از مشاغل پرطرفدار و رایج در حوزه رشته مد و فشن در اختیار شما قرارداده‌ایم. متقاضیان این رشته پس از تحصیل طراحی لباس در ایتالیا و خصوصا پس از فارغ‌التحصیلی در مقاطع ارشد و دکترا، می‌توانید با عنوان‌های شغلی زیر وارد بازار کار شوند:

  • کارشناس مد و فشن
  • طراح لباس و کفش و اکسسوری
  • خیاط
  • کارشناس منسوجات و پارچه و
  • طراح پارچه
  • دستیار طراح
  • استایلیست
  • طراح گرافیک در حوزه مد و لباس
  • استاد و نظریه‌پرداز در حوزه‌های مطالعات مد و تاریخ مد
  • و…

گرایش‌های رشته مد و فشن در ایتالیا

رشته مد و فشن به خودی خود دارای گرایش‌ها و رشته‌های زیرشاخه متعددی است. برخی از گرایش‌های پرطرفدار رشته مد و فشن که امروزه شهرت و خواستار بیشتری در بازار کار دارند و با انتخاب آنها می‌توانید پس از فارغ التحصیلی در هان رشته‌ها مشغول به کار شوید به شرح زیر است:

  • تکنولوژی مد
  • طراحی زیورآلات و اکسسوری
  • طراحی لباس بافتنی
  • طراحی پارچه
  • ارتباطات مد
  • و ..

اخذ بورسیه تحصیل در رشته مد و فشن در ایتالیا

اگر به دنبال تحصیل رایگان مد و فشن در ایتالیا هستید، خوب است بدانید دانشگاه‌های ایتالیا برای این رشته پرطرفدار بورسیه‌های تحصیلی بسیاری در نظر گرفته‌اند تا از این طریق، متقاضیان این رشته‌ها بتوانند به صورت کاملا رایگان یا تنها با پرداخت بخش کوچکی از شهریه، در رشته مد و فشن یا طراحی لباس در ایتالیا تحصیل کنند.

برخی از بورسیه‌های بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای رشته‌های مرتبط با مد و فشن که تا سال 2024 مهلت دریافت دارند، در زیر خواهید دید:

نوع بورسیه

مبلغ بورسیه

دانشگاه / موسسه

آخرین مهلت دریافت

بورسیه عطر و لوازم آرایشی

5000 یورو

Istituto Marangoni

02 Jul 2024

بورسیه دولت ایتالیا

900 یورو

تمامی دانشگاه‌ها

09 Jun 2024

بورسیه ISU Bocconi

متغییر

قابل استفاده در تمامی دانشگاه‌های ایتالیا

02 Sep 2024

بورسیه NIAF-LUISS

متغییر

LUISS University

قابل استفاده در تمامی دانشگاه‌های ایتالیا

31 May 2024

بورسیه SAT/ACT

متغییر

LUISS University

قابل استفاده در تمامی دانشگاه‌های ایتالیا

 

31 May 2024

برنامه بورسیه تحصیلی BeArt-Presets

       5000 دلار آمریکا

BeArt-Presets

قابل استفاده در تمامی دانشگاه‌های ایتالیا – دربرگیرنده 226 کشور

01 Apr 2024

صندوق آموزش ACES

3500 دلار آمریکا

ACES Education Fund

قابل استفاده در تمامی دانشگاه‌های ایتالیا – دربرگیرنده 226 کشور

15 Nov 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب