راهنمای کامل سیستم اکسپرس انتری کانادا – اقامت دائم

  • کشور کانادا
  • راهنمای کامل سیستم اکسپرس انتری کانادا – اقامت دائم
سیستم اکسپرس انتری کانادا
راهنمای کامل مهاجرت از طریق سیستم اکسپرس انتری کانادا

متقاضیان مهاجرت با اهدافی گوناگون و از طریق روش‌های متفاوت برای حضور در کشور کانادا اقدام می‌کنند. اداره مهاجرت کانادا برای سامان‌دهی متقاضیانی که شرایط و اهداف و توانمندی‌های متفاوت دارند، سیستم امتیاز بندی اکسپرس انتری را طرح ‌ریزی کرده ‌است.

این سیستم با توجه به پتانسیل افراد متقاضی و با در نظر گرفتن آیتم‌های مختلف ساختار امتیاز بندی ایجاد می‌کند. به ‌این ‌ترتیب هر فرد متقاضی مهاجرت به کانادا در این سیستم دارای یک امتیاز است و قاعدتاً کسانی موفق به مهاجرت می‌شوند که حداقل امتیازهای لازم در هر یک از روش‌های مهاجرت به کانادا را دریافت کنند.

اکسپرس انتری (Express Entry) براساس سه برنامه مهاجرتی کشور کانادا طرح‌ریزی شده ‌است. هر یک از متقاضیان در هر کدام از این برنامه وارد شده و مطابق با مهارت‌ها، مدارک و تمکن مالی، سابقه کار، سطح زبان و… امتیاز کسب می‌کنند.

به سیستم امتیاز بندی اکسپرس انتری نیز اصطلاحاً CRS گفته می‌شود. افرادی که بالاترین امتیاز را دارند، از شانس بیشتری برای پذیرش و مهاجرت برخوردار هستند.

برای پذیرش در ویزای جاب آفر کانادا تا انواع روش‌های مهاجرت تحصیلی خصوصاً تحصیل کارشناسی در کانادا به کسب امتیاز کافی از سیستم CRS در برنامه جامع اکسپرس انتری نیاز دارید.

این سیستم برای امتیاز دهی و در نهایت فعالیت افراد متقاضی کار در کانادا از طریق ۴ روش برنامه فدرال، تجربه کانادایی، اسکیل ترید و اسکیل ورکر تدارک دیده شده ‌است. در این مقاله از گروه تاپ سولوشن این سیستم جامع را بررسی کرده و از شرایط تا مراحل اکسپرس انتری صحبت خواهیم کرد.

سیستم اکسپرس انتری کانادا

سیستم امتیاز بندی اکسپرس انتری برای چه کسانی است؟

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه امتیاز بندی اکسپرس انتری عموماً برای افراد با مهارت‌های بالا پیش ‌بینی ‌شده است. کانادایی‌ها در این سیستم به‌ دنبال آن هستند که از طریق امتیاز بندی افراد متقاضی مهاجرت را رتبه ‌بندی کرده و از این طریق بهترین و مستعدترین افراد را پذیرش کنند. براساس آخرین تغییرات انجام ‌شده، بیشترین تمرکز ویزای کانادا از طریق اکسپرس انتری به افراد زیر است:

  • کسانی که مسلط به زبان فرانسوی هستند.
  • افرادی که در زمینه‌های گوناگون شغلی دارای مدرک تحصیلی و سابقه کار هستند. این زمینه‌های شغلی به ‌قرار زیر است:
  • تمامی مشاغل مربوط به حوزه سلامت
  • تمامی مشاغل مربوط به علوم پایه
  • تمامی رشته‌های فنی و مهندسی
  • تمامی مشاغل فنی از قبیل لوله‌کشی، جوشکاری، نجاری و…
  • تمامی مشاغل مربوط به صنعت حمل‌ونقل
  • تمامی مشاغل مربوط به صنعت کشاورزی و تولید مواد غذایی

با این رویکرد اگر در شغلی مدرک لازم و مهارت کافی را داشته باشید، با ارائه سابقه کار به ‌راحتی می‌توانید از طریق سیستم اکسپرس انتری برای مهاجرت به کانادا اقدام کنید. این سیستم در امتداد فرصت‌های شغلی و برای امتیاز دهی به افراد برای پذیرش در روش‌های جاب آفر کانادا و یا فرصت‌های تحصیلی در کشور کانادا تدارک دیده شده ‌است.

آشنایی با ساختار سیستم اکسپرس انتری

سیستم اکسپرس انتری جامع‌ترین ساختار پذیرش مهاجر در دولت کانادا است که روش‌های مبتنی بر آن از سال 2015 آغاز شده‌ است. در این سیستم قرار است تا با تکیه بر آیتم‌های مختلف افراد متقاضی، یک الگوی جامع امتیاز بندی انجام شود.

نکته قابل ‌توجه این سیستم تأثیر آن بر اقامت دائم کانادا است. به ‌طور کلی هر جا و با هر روشی که برای اقامت دائم کانادا اقدام می‌کنید، لازم است تا پروسه امتیاز بندی سیستم اکسپرس انتری را سپری کنید.

دقت کنید که اکسپرس انتری آیتم نهایی برای پذیرش ویزای مهاجرت به کانادا نیست. حتی به‌ عنوان آیتم کلی مراحل اقامت دائم کانادا محسوب نمی‌شود. بلکه صرفاً یک ابزار برای دسته ‌بندی متقاضیان براساس امتیازدهی است.

این سیستم برای ۴ روش مهاجرتی به کانادا از قبیل برنامه‌های فدرال، تجربه کانادایی (برای کسانی که سابقه کار و یا تحصیل در کانادا را دارند)، اسکیل ورکر (برنامه‌های مهارت استانی) و اسکیل ترید (مشاغل فنی و حرفه‌ای) تدارک دیده شده‌ است.

در یک تعریف کلی سیستم اکسپرس انتری ابزاری است که با هدف نمره دادن، مقایسه کردن و در نهایت انتخاب از میان متقاضیان کار در کانادا از طریق یکی از روش‌های جاب آفر کانادا تدوین شده ‌است. این سیستم یک ساختار رقابتی میان متقاضیان است که حداقل شرایط مهاجرت به کانادا را دارند.

مزایای استفاده از سیستم اکسپرس انتری

اکسپرس انتری برای دسته‌ بندی افراد متقاضی به کانادا تدوین شده ‌است و قاعدتاً اداره مهاجرت کانادا برای کسانی که در این سیستم امتیاز بالاتری را کسب می‌کنند، شرایط مهاجرت ساده‌تر و حتی امکانات و خدمات بهتری را فراهم خواهد کرد.

ورود به این سیستم مسیر اخذ ویزای کانادا را هموارتر کرده و حتی تأثیر مستقیم بر مراحل اخذ اقامت دائم کانادا دارد. در کل مزایای بهره‌مندی از سیستم اکسپرس انتری کانادا به قرار زیر است:

  • به نسبت از دیگر روش‌های مهاجرت به کانادا از قبیل کارآفرینی و یا سرمایه‌گذاری کم‌هزینه‌تر است.
  • یکی از سریع‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا محسوب شده. کل پروسه ویزای کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری در حدود ۶ الی ۹ ماه زمان می‌برد.
  • به شکل آنلاین انجام ‌شده و نیاز به مکاتبات کاغذی مدارک نیست.
برنامه‌های مهاجرتی مبتنی بر سیستم اکسپرس انتری

برنامه‌های مهاجرتی مبتنی بر سیستم اکسپرس انتری

اداره مهاجرت کانادا برای سامان دادن به جذب نیروی کار به آن کشور این سیستم را تدارک دیده است تا از طریق امتیاز اکسپرس انتری بهترین افراد متقاضی کار در کانادا را جذب کند. بنابراین از این سیستم برای ارزیابی متقاضیان در ۴ برنامه مهاجرتی کار محور استفاده می‌کند. این ۴ برنامه به قرار زیر هستند:

  • برنامه فدرال اسکیل ورکر: این برنامه برای جذب کارآموزان در دوره‌های مهارت محور استان‌های کشور کانادا است.
  • برنامه فدرال اسکیل ترید: این برنامه برای جذب نیروی فنی و حرفه‌ای ماهر با سابقه کار در کشور کانادا است.
  • برنامه مهاجرت تجربه کانادایی: این برنامه برای کسانی است که سابقه کار و یا تحصیل در کشور کانادا دارند.
  • برنامه فدرال (مهاجرت استانی): مجموعه برنامه‌هایی است که توسط هر یک از استان‌ها برای جذب نیروی کار ماهر مطابق با نیازهای شغلی همان استان تدارک دیده شده ‌است.

دقت کنید که اگر چه امتیاز اکسپرس انتری برای نمره‌دهی متقاضیان کار در کانادا است؛ اما می‌تواند فرصت مقدماتی اقامت دائم از طریق برنامه‌های مهاجرت تحصیلی مانند تحصیل کارشناسی ارشد و دکترا در کانادا باشد.

چرا که این افراد بعد از فارغ‌التحصیلی و با استفاده از برنامه تجربه کانادایی و حتی برنامه‌های فدرال می‌توانند در سیستم امتیازبندی اکسپرس انتری وارد شده و مقدمات اقامت دائم کانادا را سپری کنند.

شرایط اکسپرس انتری برای مهاجرت به کانادا

شرایط اکسپرس انتری برای مهاجرت به کانادا

برای ورود به سیستم امتیازدهی CRS لازم است تا در اکسپرس انتری ثبت‌نام کنید. برای آنکه بتوانید در این سیستم حساب کاربری داشته باشید، لازم است تا شرایط کافی یکی از برنامه‌های مهاجرت شغلی کانادا را تأمین نمایید. شرایط اکسپرس انتری با توجه به نوع برنامه مهاجرتی متفاوت است.

لذا این شرایط را به تفکیک نوع برنامه دسته‌بندی می‌کنیم. همچنین برای کسب اطلاعات جامع و بررسی تخصصی شرایط و تخمین امتیاز CRC می‌توانید از خدمات مشاوره تخصصی گروه تاپ سولوشن استفاده کنید.

شرایط اکسپرس انتری برنامه فدرال اسکیل ورکر

برنامه اسکیل ورکر با هدف مهارت اندوزی نیروی کار مورد نیاز کشور کانادا تدوین شده ‌است. برای آنکه در این برنامه وارد شوید، لازم است تا حداقل یک‌ سال سابقه کار در یکی از مشاغل TEER با درجات ۰، ۱، ۲ و ۳ با معیارهای ناک شغلی کانادا را داشته باشید. در عین ‌حال لازم است تا حد نصاب امتیاز ۶۷ از 100 را در برنامه امتیاز بندی اسکیل ورکر کانادا کسب کنید.

در امتیاز بندی برنامه اسکیل ورکر نیز به آیتم‌ها از جمله مهارت در زبان انگلیسی و فرانسوی، مدارک تحصیلی، سن، سابقه کار و دعوت‌نامه شغلی و… توجه می‌شود.

همچنین لازم است تا علاوه ‌بر مدرک تحصیلی، ترجمه رسمی ریز نمرات خود را ارائه کنید. از طرفی به مدرک زبان با حداقل نمره آیلتس ۶ نیاز دارید. در عین ‌حال تنها کسانی می‌توانند از برنامه فدرال اسکیل ورکر در سیستم امتیاز بندی اکسپرس انتری استفاده کنند که از حداقل یک ‌سال سابقه کار خارجی و غیر کانادایی برخوردار باشند.

شرایط اکسپرس انتری برنامه اسکیل ترید

برنامه اسکیل ترید یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا است که برای کسانی که از مهارت و تجارب کافی فنی و حرفه‌ای برخوردار هستند، تدارک دیده‌ شده است.

کافی است در یک شغل فنی و حرفه‌ای سابقه کار کافی و مهارت لازم را کسب کرده باشید تا از این طریق برای کار در کانادا و حتی اقامت دائم کانادا اقدام کنید. مهارت های مورد نیاز اکسپرس انتری نیز متنوع هستند؛ اما در تمامی مشاغل به ارائه حداقل ۲ سال سابقه کار مرتبط نیاز دارید. همچنین این سابقه کار باید در مشاغل فنی و حرفه‌ای و با سطح TEER2 و یا TEER3 باشند. از طرفی لازم است تا برای پذیرش جاب آفر کانادا اقدام کرده باشید.

ارائه مدرک زبان در برنامه اسکیل ترید و کسب امتیاز اکسپرس انتری الزامی است؛ اما چندان سخت‌گیرانه نیست. با ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل ۵ می‌توانید وارد سیستم امتیاز بندی اکسپرس انتری از طریق برنامه اسکیل ترید شوید.

شرایط اکسپرس انتری برنامه تجربه کانادایی

تجربه کانادایی یکی از روش‌های اقامت دائم کانادا برای کسانی است که از سابقه تحصیل و یا کار در این کشور برخوردار هستند. بنابراین می‌تواند یک برنامه هدف برای کسانی باشد که از طریق مهاجرت تحصیلی در کشور کانادا حاضر شده و حالا پس ‌از تحصیل و از طریق سیستم اکسپرس انتری قصد پذیرش اقامت دائم کانادا را دارند.

البته برای ورود به این برنامه به حداقل یک‌ سال سابقه کار کانادایی در مشاغلی با سطح TEER 0,1,2 دارید. در عین ‌حال برای کسانی که تجربه کار در کانادا را دارند؛ اما مدرک آنها غیر کانادایی است، لازم است تا ریز نمرات و ارزیابی مدرک تحصیلی خود را ارائه کنند.

برای ورود به برنامه‌های تجربه کانادایی در مشاغل سطح TEER 0,1 ارائه مدرک زبان الزامی است و لازم است تا حداقل نمره آیلتس 6 و یا معادل آن در تافل را ارائه کنید. البته تسلط بر زبان فرانسوی یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود؛ اما اعتبار نمره آیلتس برای مشاغل با درجه TEER 2,3 به ‌مراتب کمتر و در سطح نمره ۵ قرار دارد.

شرایط اکسپرس انتری استانی

شرایط اکسپرس انتری استانی

استان‌های کانادا با توجه به نیاز خود به مشاغل گوناگون برنامه‌های متفاوتی برای جذب نیروی کار خارجی دارند. سیستم امتیاز بندی اکسپرس انتری در این استان‌ها با توجه به آیتم‌های شغلی و شرایط استانی تدوین شده ‌است.

برای ورود به سیستم اکسپرس انتری استانی باید شرایط هر استان را پوشش دهید. دقت کنید که شرایط تعریف ‌شده استان‌ها با یکدیگر متفاوت است. در صورتی ‌که شرایط استان مدنظر را داشته باشید، پس ‌از بررسی به شما نامینیشن داده ‌شده و ۶۰۰ امتیاز در سیستم اکسپرس انتری دریافت خواهید کرد. در ادامه نیز یک دعوت‌نامه استانی برای شما صادر خواهد شد.

آیتم‌ها در سیستم امتیازبندی اکسپرس انتری کانادا

اکسپرس انتری چیزی جز یک مقیاس عمومی نیست تا از طریق امتیاز دهی افراد متقاضی مهاجرت به کانادا با یکدیگر مقایسه شوند. برای این امتیاز دهی نیز فاکتورهایی در نظر گرفته شده ‌است. در این فاکتورها با توجه به توانمندی‌ها، مدارک تحصیلی، مهارت‌های شغلی، سن و حتی خانواده و… امتیازدهی می‌شود. این آیتم‌ها به قرار زیر هستند:

  • فاکتورهای انسانی و مهارتی از قبیل سن، مهارت زبان، تحصیلات و سابقه کار
  • فاکتورهای انسانی و مهارتی همسر که برای افراد متقاضی متأهل پیش ‌بینی ‌شده است.
  • فاکتورهای انتقال (Transferability Factors)
  • سایر فاکتورها از قبیل نامینیشن استانی و یا پیشنهاد شغلی از جاب آفر کانادا

هر کدام از این فاکتورها یک امتیاز دارند. حداکثر امتیازی که هر فرد متقاضی می‌تواند کسب کند، ۱۲۰۰ نمره است. در شرایط کلی امتیاز افراد متأهل از مجردین کمتر است؛ اما متأهل بودن نقطه منفی محسوب نمی‌شود.

چرا که متأهلین می‌توانند از طریق فاکتورهای انسانی و مهارتی همسر خود برای کسب امتیاز بیشتر اقدام کنند.

از طرفی اگر در طول انجام مراحل اکسپرس انتری فرد متقاضی ازدواج کند، این فرصت وجود دارد که پس ‌از دریافت دعوت‌نامه و ارسال مدارک، نام همسر خود را به پرونده مهاجرتی خود اضافه نماید. برای کسب مشاوره و اطلاعات جامع تر می‌توانید از خدمات مشاوره گروه تاپ سولوشن استفاده کنید.

مهارت در اکسپرس انتری کانادا

فاکتورهای انسانی و مهارتی در اکسپرس انتری کانادا

برای بررسی روش امتیازدهی اکسپرس انتری کانادا از فاکتورهای انسانی که مهمترین آیتم است، آغاز می‌کنیم. حداکثر نمره از این آیتم برای افراد مجرد ۵۰۰ امتیاز و برای متأهلین ۴۶۰ امتیاز است. این فاکتورها به تمامی مهارت‌ها و شرایط فعلی فرد متقاضی اشاره دارد.

آیا اکسپرس انتری شرایط سنی دارد؟

شرایط سنی اولین و بحث ‌برانگیزترین فاکتور انسانی در سیستم امتیاز بندی اکسپرس انتری است. اگر چه مسیر مهاجرت برای تمامی افراد در هر سن‌ و سالی امکان ‌پذیر است؛ اما اداره مهاجرت کانادا روی خوش بیشتری به افراد با سنین پایین نشان داده است.

در سیستم اکسپرس انتری برای شرایط سنی، حداکثر ۱۱۰ امتیاز در نظر گرفته شده ‌است. افراد با سن ۱۷ سال و کمتر هیچ امتیازی دریافت نمی‌کنند. بیشترین امتیاز برای افراد مجرد با سن ۲۰ الی ۲۹ سال است. افراد متأهل در این بازه سنی حداکثر ۱۰۰ امتیاز دریافت می‌کنند.

از ۲۹ سال به بالاتر به ازای هر یک ‌سال افزایش سن مقداری از امتیاز اکسپرس انتری کاسته می‌شود. تا جاییکه افراد با ۴۵ سال سن و بالاتر دیگر هیچ امتیازی از طریق این آیتم دریافت نمی‌کنند.

نحوه امتیازبندی بر اساس تحصیلات

تحصیلات از مهمترین فاکتورهای انسانی برای ورود به سیستم اکسپرس انتری ویزای کانادا است. آیتمی که در مراحل نهایی پذیرش تا اخذ اقامت دائم کانادا و حتی پیدا کردن یک شغل مناسب کاملاً تأثیرگذار است. در سیستم اکسپرس انتری برای تحصیلات فرد مجرد حداکثر ۱۵۰ امتیاز در نظر گرفته شده‌ است.

اگر فرد متقاضی دارای مدرک تحصیلی دکترا باشد، این ۱۵۰ امتیاز را دریافت خواهد کرد. اما این امتیاز برای افراد متأهل حداکثر ۱۴۰ امتیاز است و باقی را باید از طریق همسر خود دریافت کنند. اگر همین فرد با مدرک دکترا متاهل باشد، ۱۰ امتیاز دیگر از جانب مهارت همسر به او داده ‌شده و حداکثر ۱۵۰ امتیاز را در اختیار دارد. در جدول زیر می‌توانید روش امتیاز دهی بر اساس فاکتور تحصیلات در برنامه اکسپرس انتری را مشاهده کنید:

مدرک تحصیلی

امتیاز افراد مجرد

امتیاز افراد متأهل

دیپلم

۳۰

۲۸ امتیاز به ‌همراه ۲ امتیاز همسر

فوق دیپلم

۹۸

۹۱ امتیاز به همراه ۷ امتیاز همسر

کارشناسی (لیسانس)

۱۲۰

۱۱۲ امتیاز به ‌همراه ۸ امتیاز همسر

فوق لیسانس

۱۳۵

۱۲۶ امتیاز به ‌همراه ۱۰ امتیاز همسر

دکتری

۱۵۰

۱۴۰ امتیاز به‌ همراه ۱۰ امتیاز همسر

توجه کنید که در این سیستم امتیاز دهی فقط سطح مقطع تحصیلی مورد توجه قرار گرفته است. لذا نوع رشته تحصیلی و یا نوع دانشگاه، اعتبار دانشگاه‌ها و حتی معدل و… در این جدول امتیاز دهی مورد توجه قرار ندارد.

نحوه امتیاز بندی اکسپرس انتری

نحوه امتیاز بندی اکسپرس انتری براساس مدرک زبان

مدرک زبان برای اکسپرس انتری اهمیت بالایی دارد. کانادایی‌ها انگلیسی ‌زبان هستند و در برخی از شهرهای آنجا فرانسوی صحبت می‌کنند، اما به هر صورت علاقه دارند که از افراد با تسلط خوب به زبان‌های انگلیسی و یا فرانسوی برای اقامت در کشور خودشان استقبال کنند.

هر متقاضی می‌تواند یکی از دو زبان زبان انگلیسی و یا فرانسوی را به‌ عنوان زبان اول خارجی خود برگزیند. مدرک زبان اول نیز هم برای متقاضی و هم برای همسر متقاضی امتیازآور است. البته مدرک زبان دوم فقط برای فرد متقاضی امتیاز دارد.

آزمون‌های زبان متنوع هستند و هر کدام سیستم نمره‌دهی خود را دارند. اما برای یکپارچه شدن نمره تمامی آزمون‌ها در مدرک زبان برای اکسپرس انتری نوعی معیار با عنوان CLB توسط اداره مهاجرت کانادا تهیه شده ‌است. این معیار برای تبدیل نمره مدارک زبان در یک ساختار یکپارچه است.

به ‌این ‌ترتیب از مدرک آیلتس، تافل و… لازم است تا برای معادل‌سازی آن درCLB اقدام کنید. در حال ‌حاضر مدرک آزمون‌های سلیپ جنرال، آیلتس جنرال و PTE Core در زبان انگلیسی و آزمون‌های تف کانادا و TCF کانادا در زبان فرانسوی قابل تبدیل شدن به معیار یکپارچه CLB هستند.

در سیستم اکسپرس انتری کانادا حداکثر ۱۳۶ امتیاز برای مدرک زبان متقاضیان مجرد در نظر گرفته شده ‌است؛ اما برای متقاضیان متأهل حداکثر ۱۲۸ امتیاز به همراه ۲۰ امتیاز برای همسر پیش ‌بینی ‌شده است.

بالاترین امتیاز نیز برای کسانی است که مدرک زبان معادل CLB نمره ۱۰ و بالاتر را ارائه کرده باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در چگونگی سیستم امتیازدهی براساس مدرک زبان و معادل سازی CLB می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای کارشناسان ما در گروه تاپ سولوشن استفاده کنید.

روش امتیاز بندی سابقه کار کانادایی در سیستم اکسپرس انتری

سابقه کار یکی دیگر از آیتم‌های انسانی در جدول امتیاز اکسپرس انتری است. در نظر داشته باشید که کل سیستم اکسپرس انتری با هدف جذب نیروی کار ماهر در کانادا تدارک دیده شده ‌است و قطعاً مهارت‌های شغلی افراد متقاضی از اهداف اصلی این برنامه است.

برای رده‌بندی سابقه کار کانادایی افراد مجرد حداکثر ۸۰ امتیاز پیش‌ بینی ‌شده است. این در حالی است که حداکثر امتیاز سابقه کار کانادایی افراد متأهل ۷۰ است و می‌توانند از ۱۰ امتیاز کمکی همسر استفاده کنند. هر فردی با ارائه سابقه کار ۵ سال و بالاتر در هر زمینه شغلی از حداکثر ۸۰ امتیاز ممکن برخوردار است. در این امتیاز بندی معیاری برای بررسی مهارت‌های شغلی مطرح نیست و صرفاً با ارائه سابقه کار مرتبط می‌توانید جایگاه مهارتی خود را اثبات کنید. بر این اساس بهتر است که جدول زیر را مطالعه فرمایید:

سابقه کار کانادایی

متقاضی مجرد

متقاضی متأهل

کمتر از یک ‌سال

۰

۰

یک‌ سال

۴۰

۳۵ امتیاز به‌علاوه ۵ امتیاز همسر

۲ سال

۵۳

46 امتیاز به‌علاوه ۷ امتیاز همسر

۳ سال

۶۴

۵۶ امتیاز به‌علاوه ۸ امتیاز همسر

۴ سال

۷۲

۶۳ امتیاز به‌علاوه ۹ امتیاز همسر

۵ سال و بیشتر

۸۰

۷۰ امتیاز و ۱۰ امتیاز همسر

توجه کنید که این سابقه کار باید برای مشاغل کانادایی باشد. افراد متأهل زمانی از امتیاز اضافی همسر خود برخوردار هستند که همسر آنها سابقه کار کانادایی داشته باشد. از طرفی سابقه کار باید برای مشاغل فول تایم با حداقل ۳۰ ساعت کار در هفته ارائه شود. به ‌این ‌ترتیب هر نوع سابقه کار همزمان با تحصیل در کانادا به عنوان آیتم امتیاز بندی اکسپرس لحاظ نمی‌شود.

فاکتورهای انتقال (Transferability Factors) چه هستند؟

فاکتورهای انتقال برای تطبیق شرایط همزمان فرد متقاضی تدوین شده ‌است. به ‌عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که تمامی موارد را با هم دارد. در این ‌صورت حداکثر امتیاز او در زمینه سوابق شغلی ۱۰۰ امتیاز است؛ اما در چگونگی ترکیب‌بندی امتیازها 5 حالت مختلف پیش‌ بینی ‌شده است.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از فاکتورهای انتقال می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای گروه تاپ سولوشن استفاده کنید. در ادامه به تشریح مختصری از روش‌های ترکیب آیتم‌ها در جدول امتیاز اکسپرس انتری می‌پردازیم.

امتیازدهی اکسپرس انتری

روش ترکیب تحصیل و مدرک زبان در امتیازدهی اکسپرس انتری

همه افراد متقاضی، مدرک تحصیلی و زبان را با هم ارائه می‌کنند. هر کدام از این مدارک امتیاز خاص خود را دارند. اما در ترکیب با هم روش امتیاز اکسپرس انتری تغییر می‌کند.

در کل بالاترین امتیاز برای کسانی است که مدرک تحصیلی دکتری را با مدرک زبان سطح CLB 9 و بالاتر ارائه کرده‌اند. این روش ترکیب تحصیل و مدرک زبان یک ارزش‌گذاری برای افراد در مقاطع گوناگون تحصیلی است. به شکلی که یک فرد با مدرک فوق دیپلم اما مدرک زبان بالا می‌تواند امتیازی برابر با یک فرد با مدرک فوق لیسانس و مدرک زبان پایین داشته باشد. این جدول به قرار زیر است:

سطح مدرک تحصیلی

مدرک زبان CLB 7

مدرک زبان CLB 9 و بالاتر

دوره یک و یا دو سال پس ‌از دیپلم

۱۳

۲۵

کارشناسی یا دوره ۳ ساله پس ‌از دیپلم

۲۵

۵۰

کارشناسی ارشد

۲۵

۵۰

دکتری

۲۵

۵۰

این جدول شامل آیتم‌های متنوع تحصیلی و مدارک و دوره‌های کارآموزی خواهد شد که قید به همگی آنها خارج از حوصله این مقاله است. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم که از خدمات مشاوره تخصصی کارشناسان تاپ سولوشن استفاده کنید.

نحوه امتیازبندی سابقه کار غیر کانادایی

نحوه امتیازبندی سابقه کار غیر کانادایی

کسانی که دارای سابقه کار غیر کانادایی هستند، به شرط بهره‌مندی از مدرک زبان معتبر می‌توانند از سیستم امتیاز بندی اکسپرس انتری بهره‌مند شوند. این آیتم برای ترکیب سابقه کار با مدرک زبان تدارک دیده شده‌ است تا فرصت کسب امتیاز برای کسانی که مهارت شغلی کافی دارند، فراهم باشد. در جدول زیر به روش امتیاز دهی سابقه کار غیر کانادایی با شرط ارائه مدرک زبان اشاره شده ‌است.

سابقه کار

مدرک زبان CLB 7 و بالاتر

مدرک زبان CLB 9 و بالاتر

۱ الی ۲ سال سابقه کار غیر کانادایی

۱۳

۲۵

۳ سال و یا بیشتر سابقه کار کانادایی

۲۵

۵۰

این آیتم فرصت ایده‌آلی برای کسانی است که سابقه کار تخصصی در ایران دارند و کافی است تا مدرک زبان خود را اخذ کرده تا به ‌راحتی از حداکثر ۵۰ نمره در سیستم امتیاز دهی اکسپرس انتری برخوردار شوند.

روش ترکیب سابقه کار کانادایی و غیر کانادایی

در سیستم امتیاز اکسپرس انتری برای هر نوع شرایط پیش‌ بینی‌های لازم صورت‌ گرفته است و یکی از محتمل‌ترین شرایط زمانی است که فرد متقاضی از تجربه کار کانادایی و غیر کانادایی برخوردار است. در این ‌صورت جدول امتیاز اکسپرس انتری به قرار زیر است:

سابقه کار

۱ الی ۲ سال سابقه کار غیر کانادایی

بیش‌ از ۳ سال سابقه کار غیر کانادایی

یک‌ سال تمام سابقه کار کانادایی

۱۳

۲۵

۲ سال و یا بیشتر سابقه کار کانادایی

۲۵

۵۰

در نظر داشته باشید که سوابق مطرح ‌شده مربوط به مشاغل تمام ‌وقت است. لذا هر نوع سابق حین تحصیل چه غیر کانادایی و یا کانادایی در این رتبه ‌بندی تأثیری ندارد.

امتیازات تکمیلی چه هستند؟

در سیستم امتیاز بندی اکسپرس انتری علاوه ‌بر آیتم‌های انسانی و مهارت‌های فردی آیتم‌های دیگری نیز وجود دارند. در این آیتم‌ها به‌ نظر مساعد مراجع قانونی و یا فضای کسب‌وکار کشور کانادا توجه شده‌ است. بر این اساس هر فرد متقاضی که توانسته نامینیشن استانی و یا جاب آفر کانادایی دریافت کند، قاعدتاً پتانسیل بالاتری از کسانی دارد که در پذیرش این آیتم‌ها ناتوان بوده‌اند. آیتم‌ها برای کسب امتیازات تکمیلی در سیستم اکسپرس انتری کانادا به قرار زیر است:

  • دریافت نامینیشن استانی کانادا به جز استان کبک: ۶۰۰ امتیاز
  • دریافت جاب آفر از کارفرمای کانادایی در شغل با ناک 00: ۲۰۰ امتیاز
  • دریافت جاب آفر از کارفرمای کانادایی در شغل با درجه IEER 1,2,3: ۵۰ امتیاز
  • هر نوع خواهر و یا برادری که اقامت دائم و یا شهروندی کانادا را دارند و در کانادا زندگی می‌کنند: ۱۵ امتیاز
  • ارائه مدرک زبان فرانسه یا معادل‌سازی CLB 7 و بالاتر در تمامی مهارت‌ها: ۲۵ امتیاز
  • تحصیلات آکادمیک پس ‌از دبیرستان در کانادا: ۳۰ امتیاز

در این مطلب به مختصری از روش‌ها و چگونگی تنظیم جدول امتیاز اکسپرس انتری پرداخته‌ایم؛ اما چگونگی محاسبه امتیاز CRS پیچیده است و در آن با آیتم‌های گوناگونی روبرو هستیم. لذا برای محاسبه امتیاز CRS خود بهتر است تا از نظر کارشناسی مشاوران تخصصی این امر استفاده کنید. در این‌باره می‌توانید از مشاوره تیم کارشناسی گروه تاپ سولوشن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

به روش‌های مختلف از جمله ارتقای نمره زبان، تسلط بیشتر به زبان دوم مانند فرانسوی، ارائه سابقه کار بیشتر و دریافت جاب آفر می‌توانید نمره CRS را افزایش دهید.

عوامل متعددی در ریجکت پرونده دخیل هستند. مانند ناقص بودن مدارک، اطلاعات متناقض، داشتن سابقه کیفری، عدم ارسال به‌ موقع مدارک و… باعث ریجکت می‌شود.

بله، فرد متقاضی می‌تواند از همسر و فرزندان خود به ‌عنوان افراد خانواده در پرونده برای مهاجرت اقدام کند.

بله، این امکان وجود دارد؛ اما پروسه بررسی پرونده را طولانی‌تر می‌کند.

خیر، تنها مشاغل تمام ‌وقت مورد توجه سیستم اکسپرس انتری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب