شرایط پذیرش دانشگاه آکسفورد OU – شهریه + ددلاین ها

دانشگاه آکسفورد
دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد واقع در شهر آکسفورد در انگلستان یکی از بالارتبه‌ترین دانشگاه‌ها و از پیشتازان در زمینه‌ تحصیل و تحقیقات علمی است. این دانشگاه با رتبه بالا در بین موسسه‌های آموزشی برتر جهان و امکانات بسیار، یکی از دانشگاه‌های برتر انگلستان و جهان به شمار میرود. موقعیت جهانی و اعتبار این دانشگاه باعث شده علاوه بر فارق‌التحصیلان انگلیسی، دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند نیز برای ورود به این دانشگاه تلاش کنند.

معرفی دانشگاه ‌آکسفورد

دانشگاه آکسفورد با بیش از ۹۰۰ سال قدمت و تاریخچه‌ای بینظیر و ارزشمند، یکی از برترین مراکز آموزشی جهان به شمار میرود. این دانشگاه با بیش از ۳۸ کالج مختلف و رشته‌های تحصیلی بسیار متنوع، اساتید برجسته و امکانات پژوهشی عالی، همواره بالاترین رتبه بین موسسات آموزشی جهان را به خود اختصاص داده است.

طبق رتبه بندی جهانی موسسه‌های برتر تایمز (THE)، دانشگاه آکسفورد از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ در رتبه اول در بین مراکز آموزشی برتر جهان قرار دارد. آکسفورد دارای بیش از ۱۲۰ مدال‌آور المپیک، ۲۶ برنده جایزه نوبل، هفت شاعر نامدار و بیش از ۳۰ رهبر جهان نظیر: بیل کلینتون، آنگ سان سو کی، ایندیرا گاندی و ۲۶ نخست وزیر انگلستان است.

با توجه به اینکه دانشگاه آکسفورد پذیرای مهاجرین از سراسر جهان بوده و دانشجویان بین‌المللی زیادی را در خود جای داده است، دارای محیطی چند فرهنگی است و مورد توجه دانشجویان بین‌المللی زیادی قرار گرفته است.

مزایای تحصیل در دانشگاه آکسفورد

تاریخچه و اعتبار دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد با تاریخی که به قرن دوازدهم میلادی بازمیگردد، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها جهان است. ناگفته نماند که اعتبار این دانشگاه فقط به دلیل قدمت و تاریخچه‌ی آن نیست، بلکه کیفیت بالای آموزش و پژوهش و محیط تحقیقاتی مناسب نیز باعث شده این دانشگاه همواره بین بالارتبه‌ترین دانشگاه‌های جهان قرار داشته باشد.

تنوع رشته های تحصیلی در دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد با ارائه رشته‌های تحصیلی متنوع و گسترده، یکی از جامع‌ترین موسسات آموزشی جهان به شمار میرود که تمام علایق و نیازهای دانشجویان از سراسر جهان را پوشش میدهد. این دانشگاه با ۳۸ دانشکده و دپارتمان تخصصی، فرصت تحصیل در تمام رشته‌ها از علوم انسانی و هنرها تا علوم طبیعی، اجتماعی و مهندسی، فلسفه، ریاضیات و پزشکی را برای دانشجویان خود فراهم میسازد.

امکانات بی‌نظیر و محیطی ایده‌آل در دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد با ارائه امکانات بی‌نظیر، محیطی ایده‌آل برای تحصیل و تحقیق فراهم می‌کند. کتابخانه‌های تاریخی و مدرن، آزمایشگاه‌های پیشرفته، و مراکز تحقیقاتی تخصصی از جمله این امکانات هستند.

دانشجویان با استفاده از این امکانات می‌توانند تحصیل و تحقیقات خود را به نحو احسنت انجام دهند. امکانات ورزشی، فرهنگی و هنری متنوع نیز به دانشجویان این فرصت را می‌دهد تا تعادل بین تحصیل و فعالیت‌های خارج از کلاس برقرار کنند. هر کالج دانشگاه آکسفورد دارای خوابگاه‌های مجهز و با امکانات بوده که محیط زندگی و تحصیل عالی را برای دانشجویان خود فراهم کرده است.

بورسیه های تحصیلی دانشگاه آکسفورد

بورسیه های تحصیلی دانشگاه آکسفورد

بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه آکسفورد، مزایا و فرصت‌های بیشماری را برای دانشجویان فراهم می‌کند. این بورسیه‌ها هرساله به تعداد بسیار زیادی از دانشجویان ممتاز سراسر جهان تعلق میگیرد و در برخی موارد علاوه بر پوشش هزینه‌های تحصیل، کمک‌های مالی برای هزینه‌های زندگی و تحقیقات علمی را نیز برای این دانشجویان فراهم می‌کنند. این کمک هزینه‌ها سبب میشود دانشجویان نخبه، بدون نگرانی‌های مالی تحصیلات خود را به بهترین نحو ادامه دهند.

فرصت های شغلی مناسب پس از پایان تحصیل

یکی دیگر از مزایای تحصیل در دانشگاه آکسفورد، شبکه‌ی گسترده فارق‌التحصیلان آن است که شامل افراد موفق و برجسته در زمینه‌های علمی مختلف است که دانشجویان این دانشگاه را به فرصت‌های شغلی مناسبی متصل میکند. دانشگاه آکسفورد همچنین برنامه‌های کارآموزی متعددی را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند که به دانشجویان کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را در محیط‌های واقعی به کار گیرند و تجربه شغلی کسب کنند.

ناگفته نماند بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به دنبال جذب فارغ‌التحصیلان آکسفورد هستند، زیرا اعتبار این دانشگاه نشان دهنده‌ی کیفیت بالای تحصیلات و مهارت‌های علمی و عملی دانشجویان آن است.

شرایط پذیرش دانشگاه آکسفورد

پذیرش دانشگاه آکسفورد بسیار رقابتی بوده و نرخ پذیرش آن ۱۴ تا ۱۸ درصد است. دانشجویانی که قصد دارند در این دانشگاه تحصیل کنند باید استانداردهای موردنیاز را دارا باشند. در ادامه به بررسی برخی از شرایط و استانداردهای کلی پذیرش دانشگاه آکسفورد پرداخته‌ایم.

  • نمرات بالا : 

یکی از مهم‌ترین استانداردهای دانشگاه آکسفورد جهت پذیرش دانشجویان، نمرات مقاطع تحصیلی پیشین آنهاست. افرادی که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند باید از مقاطع ابتدایی تا آخرین مقطع تحصیلی، برای کسب نمرات بسیار بالا بکوشند. نمرات بالا در تمامی دروس به خصوص دروس تخصصی و مرتبط با رشته دانشجو میتواند شانس اخذ پذیرش دانشگاه آکسفورد را بیشتر کند.

  • مهارت های تخصصی :

برای پذیرش دانشگاه آکسفورد، علاوه بر نمرات بالا، مهارت‌های تخصصی متقاضیان نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. افرادی که مایل به تحصیل در این دانشگاه هستند، باید مهارت‌های تخصصی و علمی و تجربیات شغلی در رشته مورد نظر خود را کسب کرده باشند. این دانشگاه به دنبال دانشجویانی است که دارای توانایی‌های علمی برجسته و استعدادهای استثنایی باشند. علاوه بر توانایی‌های علمی، توانایی‌های رهبری، خلاقیت، و انگیزه قوی برای یادگیری نیز نقش مهمی در قبولی داوطلبان دارد.

  • سطح پیشرفته در زبان :

داشتن سطح بالا در زبان انگلیسی نیز یکی از شرایط اصلی پذیرش در دانشگاه آکسفورد، است. متقاضیان غیر انگلیسی باید در آزمون‌های زبان معتبر بین المللی مانند IELTS و TOEFL شرکت کرده و حداقل نمره موردنیاز را در این آزمون‌ها کسب کنند.

حداقل نمره آیلتس مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه آکسفورد، نمره ۷.۰ در بخش کلی، و حداقل نمره ۶.۵ در هر بخش آزمون (مهارت‌های مکالمه، شنیداری، نوشتاری و خواندن) است.

  • قبولی در مصاحبه و آزمون های ورودی :

عملکرد مطلوب در مصاحبه و آزمون‌های ورودی دانشگاه آکسفورد نقش بسیار مؤثری در پذیرش افراد دارند. آزمون‌های ورودی، توانایی‌های علمی و سطح دانش افراد را می‌سنجند و قبولی در این آزمون‌ها نیازمند مطالعه، تمرین بسیار و شرکت در دوره‌های آموزشی است.

مصاحبه دانشگاه آکسفورد که معمولا توسط اساتید دانشگاه انجام میشود، شامل سوالات چالش برانگیزی است که به داوطلبان فرصتی میدهد تا توانایی‌های ارتباطی و تحلیلی خود، اندیشه‌ها و اهداف، تخصص علمی و طرز فکر برتر خود را ثابت کنند. قبولی در مصاحبه همچنین نیازمند مهارت‌های ارتباطی قوی و تکنیک‌های صحبت کردن و طرز بیان است.

راهنمای پذیرش در دانشگاه آکسفورد

راهنمای پذیرش در دانشگاه آکسفورد

فرایند اپلای

  1. مطالعه راهنمای درخواست پذیرش از سایت رسمی دانشگاه آکسفورد
  2. مطالعه و تحقیق درمورد رشته‌های تحصیلی و انتخاب دوره
  3. بررسی شرایط پذیرش (نمرات موردنیاز، مدرک زبان مورد نیاز و…)
  4. آماده سازی مدارک (مدارک تحصیلی، توصیه نامه‌ها، رزومه و…)
  5. ثبت نام آنلاین در سایت com
  6. آماده سازی برای آزمون‌ها و مصاحبه ورودی دانشگاه
  7. پیگیری وضعیت نهایی پذیرش‌ (قبولی و عدم قبولی)
  8. دریافت پذیرش، اقامت و ثبت‌نام نهایی

نکات کاربردی برای ورود به دانشگاه آکسفورد

  1. کسب مهارت‌های تخصصی و آماده سازی رزومه قوی
  2. تقویت زبان انگلیسی و تمرین مکالمات انگلیسی روان
  3. کسب نمرات بالا در آزمون‌های استاندارد مانند؛ ‌IELTS, TOEFL و…
  4. توصیه نامه‌های معتبر از سوی افراد معتبری که شما را به خوبی میشناسند
  5. مشورت با مشاوران تحصیلی و برنامه‌ریزی دقیق
  6. تمرین و تلاش بسیار برای قبولی در مصاحبه و آزمون‌های ورودی
  7. حفظ انگیزه و استمرار

توصیه هایی درمورد زندگی دانشجویی در آکسفورد

زندگی دانشجویی در آکسفورد میتواند برای هرکسی یک تجربه جذاب و عالی باشد. دانشجویانی که از کشورهایی خارج از اتحادیه اروپا قصد مهاجرت و تحصیل در دانشگاه آکسفورد را دارند باید نکاتی را در نظر داشته باشند.

  • هزینه‌های مهاجرت تحصیلی:
    افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به انگلستان را دارند باید شرایط زندگی و اقامت را کامل در نظر داشته باشند. انگلستان یکی از پرهزینه‌‌ترین کشورهای جهان برای مهاجرین به شما میرود. داوطلبانی که از اوضاع مالی خوبی برخوردار نیستند باید جهت دریافت بورسیه‌های تحصیلی اقدام و تلاش کنند.

  • کالج‌ها و محیط تحصیل:
    هر یک از کالج‌های دانشگاه آکسفورد دارای محیط تحصیلی و فرهنگی مخصوص به خود است. بسیاری از دانشجویان در خوابگاه‌های کالج‌ محل تحصیل خود اقامت دارند. کالج‌ها همچنین امکانات فرهنگی و اجتماعی مختلفی نظیر؛ کتابخانه‌ها، انواع آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و بخش‌های تحقیقاتی، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های تئاتر و دیگر مکان‌های تفریحی را در اختیار دانشجویان گذاشته است.

به دانشجویان توصیه میشود در انواع فعالیت‌های اجتماعی شرکت کرده و با هم‌دانشگاهی‌های خود از سراسر جهان ارتباط داشته و ارتباطات اجتماعی خود را گسترش دهند تا در آینده شغلی خود موقعیت‌های زیادی را پیش رو داشته باشند.

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه آکسفورد

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه آکسفورد

  • هزینه اپلای :

هزینه درخواست پذیرش دانشگاه آکسفورد، بدون در نظر گرفتن سطح یا رشته تحصیلی، ۷۵ پوند برای درخواست هر دوره است. ناگفته نماند که برخی از داوطلبان با شرایط خاص از پرداخت هزینه اپلای معاف هستند.

افرادی که معافیت پرداخت هزینه اپلای را دریافت میکنند شامل: داوطلبان از کشورهای کم درآمد، پناهندگان و آوارگان، متقاضیان بریتانیایی از زمینه‌های کم درآمد، داوطلبان دارای دسترسی فارق‌التحصیلی، درخواست پذیرش مجدد دانشجویان فعلی آکسفورد و درخواست برای دوره‌های تحقیقاتی مرتبط هستند.

  • هزینه های مهاجرت به انگلستان

انگلستان یکی از پرهزینه‌ترین کشورها برای مهاجرین است و افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به انگلستان را دارند باید تمام هزینه‌ها را درنظر گرفته و با دقت برنامه‌‌ریزی کنند. این هزینه‌ها از هزینه ویزا و پاسپورت، سفر و بلیط تا شهریه دانشگاه، هزینه مسکن یا خوابگاه، بیمه و هزینه‌های زندگی فردی را نیز شامل میشود.

  • شهریه دانشگاه آکسفورد

شهریه دانشگاه بر اساس رشته تحصیلی و سطح تحصیل متغیر است. شهریه دانشگاه آکسفورد در سال ۲۰۲۴ برای دانشجویان بریتانیایی مبلغی حدود ۱۰.۰۰۰ پوند و برای دانشجویان خارجی و غیر بریتانیایی مبلغی بین ۳۳.۰۰۰ تا ۴۹.۰۰۰ پوند درنظر گرفته شده است.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در آکسفورد که یکی از برترین دانشگاه‌های جهان به شمار میرود، نسبتاً بالا بوده و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. سایت رسمی دانشگاه آکسفورد هزینه حدودی زندگی برای دانشجویان را حدود ۱.۰۰۰ الی ۲.۰۰۰ پوند در هرماه درنظر گرفته است. اگرچه دانشجویان باید هر ماه مبلغی را به پس‌اندازهای خود اضافه کنند تا در پرداخت هزینه‌های پیشبینی نشده با مشکل روبرو نشوند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه آکسفورد

آکسفورد هرساله طیف گسترده‌ای از بورسیه‌ها برای دانشجویان برتر بریتانیایی و بین‌المللی ارائه میدهد. برخی از این بورسیه‌ها، فقط درصدی از شهریه را پوشش داده و برخی از آن‌ها تمام هزینه‌های تحصیل و اقامت را پوشش میدهد تا دانشجویان بتوانند بدون دغدغه مالی به تحصیل و پیشرفت خود بپردازند.

درخواست بورسیه

اگرچه دریافت بورسیه‌ از دانشگاه آکسفورد بسیار رقابتی و سخت بوده اما با برنامه‌ریزی دقیق، تلاش و استمرار شما هم میتوانید از چنین فرصت بزرگی بهره‌مند شوید. جهت درخواست بورسیه از دانشگاه آکسفورد باید ابتدا درمورد انواع بورسیه و شرایط اخذ آن‌ها تحقیق و مطالعه انجام دهید. سپس با توجه به رشته موردنظر، مقطع تحصیلی و ملیت خود، مناسب‌ترین بورسیه را انتخاب کنید.

برای دریافت بورسیه باید تمامی شرایط و استانداردهای مورد نیاز را دارا باشید. این استانداردها میتواند شامل؛ نمرات شما درطول تمام سال‌های تحصیل، مهارت‌های تخصصی و علمی و سطح زبان شما باشد.

میتوانید از سایت رسمی دانشگاه آکسفورد برای اخذ بورسیه موردنظر خود درخواست دهید و پس از ارائه مدارک و پرداخت هزینه منتظر نتیجه درخواست باشید و درصورت مورد قبول بودن مدارک، با شما مصاحبه‌ای انجام میشود و درصورت قبولی در مصاحبه میتوانید از فرصت تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان بدون هزینه یا با هزینه‌ پایین، بهره‌مند شوید.

شرایط اخذ بورسیه

اخذ بورسیه آکسفورد یک فرایند بسیار چالش برانگیز است که شانس دریافت آن بسیار پایین است و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، شایستگی‌های علمی بالا، توانایی‌های رهبری، آمادگی کامل و تعهد به خدمت عمومی است. دانشجویان باید ابتدا اطلاعات دقیق در مورد هر بورسیه را از وب‌سایت رسمی دانشگاه و کالج‌های مختلف جمع‌آوری کنند و اطمینان حاصل کنند که شرایط و معیارهای لازم برای هر بورسیه را دارند.

یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها این است که مدارک مورد نیاز را به دقت و به طور کامل تهیه و ارسال کنند، مدارکی از جمله؛ ریزنمرات تحصیلی، توصیه‌نامه‌های استادان، و بیانیه شخصی که باید به دقت نوشته شده و اهداف تحصیلی و حرفه‌ای دانشجو را به وضوح بیان کند.

همچنین، تجربه‌های عملی، مشارکت در فعالیت‌های فوق برنامه و پروژه‌های پژوهشی می‌تواند نقش مهمی در افزایش شانس دریافت بورسیه داشته باشد. دانشجویان باید همچنین با استادان و مشاوران تحصیلی خود در ارتباط باشند تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند و از تجربه‌ها و توصیه‌های آن‌ها بهره‌مند شوند.

انواع بورسیه

  • Reach Oxford Scholarship: بورسیه تحصیلی ریچ، برای دانشجویان از کشورهای کم درآمد ارائه میشود.
  • Oxford Refugee Scholarship : بورسیه پناهندگان آکسفورد، برای پناهندگان از سراسر جهان در مقطع کارشناسی ارشد درنظر گرفته شده است.
  • Rhodes Scholarship : بورسیه رودز یکی از معتبرترین بورسیه‌های آکسفورد است که به صورت فول‌فاند، تمام هزینه‌های تحصیل را پوشش میدهد. این بورسیه‌ها سالانه به ۱۰۰ دانشجوی برتر از سراسر جهان تعلق میگیرد.
  • Clarendon Scholarship : بورسیه کلارندون سالانه به ۱۳۰ دانشجوی برتر از سراسر جهان تعلق میگیرد و تمام هزینه‌های تحصیل و اقامت در انگلیس را پوشش میدهد. این بورسیه به دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد تحقیقاتی، مقطع دکترا و دکترای تحقیقاتی تعلق میگیرد. متقاضیان این بورسیه باید از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار باشند.

علاوه بر بورسیه‌های مرکزی که توسط دانشگاه ارائه می‌شوند، برخی از کالج‌های آکسفورد نیز بورسیه‌های خاص خود را دارند که شامل؛ کمک‌های مالی، هزینه‌های تحصیلی و هزینه‌های زندگی می‌باشند. این بورسیه‌ها بر اساس معیارهای مختلفی از جمله شایستگی‌های تحصیلی، نیاز مالی، رشته تحصیلی، و ملیت دانشجویان اعطا میشوند.

کالج های دانشگاه آکسفورد

کالج های دانشگاه آکسفورد

  • دانشکده بالیول (Balliol College)
  • دانشکده برازنوز (Brasenose College)
  • کلیسای مسیح (Christ Church)
  • دانشکده کورپوس کریستی (Corpus Christi College)
  • دانشکده داروین (Darwin College)
  • دانشکده اکستر (Exeter College)
  • دانشکده گرین تمپلتون (Green Templeton College)
  • دانشکده هریس منچستر (Harris Manchester College)
  • دانشکده هرتفورد (Hertford College)
  • دانشکده عیسی (Jesus College)
  • دانشکده کبل (Keble College)
  • تالار لیدی مارگارت (Lady Margaret Hall)
  • دانشکده لیناکر(Linacre College)
  • دانشکده لینکولن (Lincoln College)
  • دانشکده ماگدالن (Magdalen College)
  • دانشکده منسفیلد (Mansfield College)
  • دانشکده مرتون (Merton College)
  • دانشکده جدید (New College)
  • دانشکده نافیلد (Nuffield College)
  • دانشکده اوریل (Oriel College)
  • دانشکده پمبروک (Pembroke College)
  • دانشکده ملکه (The Queen’s College)
  • دانشکده روبن (Reuben College)
  • دانشکده سنت آن (St Anne’s College)
  • دانشکده سنت آنتونی (St Antony’s College)
  • دانشکده سنت کاترین (St Catherine’s College)
  • دانشکده سنت کراس (St Cross College)
  • دانشکده سنت ادموند (St Edmund Hall)
  • دانشکده سنت هیلدا (St Hilda’s College)
  • دانشکده سنت هیو (St Hugh’s College)
  • دانشکده سنت جان (St John’s College)
  • دانشکده سنت پیتر (St Peter’s College)
  • دانشکده سامرویل (Somerville College)
  • دانشکده ترینیتی (Trinity College)
  • کالج دانشگاه (University College)
  • کالج وادهام (Wadham College)
  • کالج ولفسون (Wolfson College)
  • کالج ورکستر (Worcester College)

ددلاین‌های دانشگاه آکسفورد

ددلاین‌ها، زمان و تاریخ تایین شده برای انجام یک وظیفه که میتواند شامل؛ ددلاین درخواست پذیرش، ارائه پروژه یا تکالیف درسی و… باشد. دانشگاه آکسفورد تاریخی را به عنوان آخرین مهلت اقدام برای درخواست پذیرش مشخص نموده است. دانشجویان بین‌المللی باید دقت داشته باشند که ددلاین‌ها را با جدیت در نظر داشته و رعایت کنند و تمامی مدارک مورد نیاز را قبل از ددلاین ارسال کنند، زیرا درخواست‌های دیرهنگام معمولاً پذیرفته نمی‌شوند.

آخرین ددلاین تایین شده توسط آکسفورد در سال ۲۰۲۴، ساعت ۶ روز ۱۵ اکتبر است.

دانشگاه آکسفورد با تعهد به علم و حمایت از دانشجویان برجسته، محیطی مناسب برای رشد و پیشرفت علمی و حرفه‌ای فراهم می‌کند و فارغ‌التحصیلان خود را برای ایفای نقش‌های موثر در جامعه جهانی آماده می‌سازد. تحصیل در دانشگاه آکسفورد نه تنها یک فرصت بی‌نظیر برای کسب دانش و مهارت‌های تخصصی است، بلکه فرصتی برای پیوستن به شبکه‌ای گسترده از نخبگان علمی و حرفه‌ای جهان است.

برای موفقیت در اخذ پذیرش و بهره‌مندی از فرصت‌های تحصیلی این دانشگاه، دانشجویان باید با دقت و برنامه‌ریزی پیش بروند و از تمامی منابع و امکانات موجود بهره‌برداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب

رزرو مشاوره