16 نکته خواندنی در مورد ایتالیا

در مورد ایتالیا

در مورد ایتالیا فقط همان که بخاطر تاریخ طولانی، فرهنگ غنی و غذاهای لذیذ شهرت زیادی دارد و یکی از پربازدیدترین کشورهای اروپایی است. چه در حال برنامه‌ریزی برای سفر به ایتالیا هستید و چه قصد زندگی در ایتالیا دارید یا فقط می‌خواهید اطلاعاتی درباره‌ی تاریخ و فرهنگ جالب ایتالیا بدانید، در این مطلب لیستی از حقایق جالب درباره‌ی این کشور زیبا جمع‌آوری شده است.

ایتالیایی‌ها بسیار خرافاتی هستند

ایتالیایی‌ها خرافاتی هستند

ایتالیایی‌ها خرافاتی‌ترین مردم اروپا هستند. چند نمونه از خرافاتی که ایتالیایی‌هاباور دارند، عبارتند از:

  • ایتالیایی‌ها اعتقاد دارند که یک قرص نان همیشه باید رو به بالا قرار بگیرد، تا مبادا به عیسی مسیح توهین شود.
  • شنیدن عطسه‌ی گربه خوش‌شانسی می‌آورد.
  • زمانی که فردی در حال جارو زدن است، افراد مجرد نباید اجازه دهند که جارو پاهای آن‌ها را لمس کند. حتی در رابطه با این موضوع ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: اگر قصد داری کسی را عاشق خود کنی و ازدواج کنی، اجازه نده جارو پاهای تو را لمس کند!

سخاوت یک ایتالیایی حد و مرز ندارد

اگر تابحال در خانه‌ی یک ایتالیایی برای غذا مهمان شده باشید، قطعا سخاوت و مهمان نوازی ایتالیایی‌ها توجه شما را جلب کرده است. در کل در مورد ایتالیا باید گفت، ایتالیایی‌ها ملت بسیار خیری هستند. به عنوان مثال، تخمین زده می‌شود، روزانه ۳۰۰۰ یوروپول خرد به فواره‌ی تروی روم انداخته می‌شود که تمام آن صرف خیریه‌های محلی می‌شود.

ایتالیایی‌ها اعتقاد دارند، اگر سکه‌ای در فواره بیندازید به این معنی است که قرار است به رم بازگردید! گردشگران نیز درحالیکه به هدف خود رسیده‌اند، بازهم به امید بازگشت به رم، سکه‌ای درون فواره می‌اندازند. ایتالیایی‌ها تمام درآمد آن را صرف خیریه می‌کنند.

در ایتالیا 12 زبان به رسمیت شناخته می‌شود

زبان‌هایی که در ایتالیا به رسمیت شناخته می‌شوند، عبارتند از: آلبانیایی، کاتالان، فرانسوی، آلمانی، یونانی، اسلوونیایی و ساردینی. اما زبان‌های دیگر فقط به صورت منطقه‌ای به رسمیت شناخته شده‌اند، نه توسط دولت. بسیاری از زبانٰ‌های دیگر که در جوامع بسیار کوچک صحبت می‌شوند، آسیب‌پذیر یا در معرض انقراض هستند.

ازدواج در ایتالیا

مردان ایتالیایی علاقه‌ای به ازدواج در سنین پایین ندارند

طبق مطالعات انجام شده، بسیاری از مردان ایتالیایی بین سنین ۲۴ تا ۳۵ سال هنوز با خانواده زندگی می‌کنند. اعتقاد بر این است که مادران ایتالیایی رسیدگی زیادی به فرزندان خود می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که فرزندان علاقه‌ای به جدا شدن از والدین نداشته باشند و ازدواج و تشکیل خانواده را تا سنین بالا به تعویق بیندازند.

حتی کلیسای کاتولیگ معتقد است که مامیسمو یا همان وابستگی کلاسیک مردان ایتالیایی به مادرانشان از بزرگترین خطرات برای ازدواج در ایتالیا است.

ایتالیا تنها کشوریست که بیش از ۵۰ میراث جهانی یونسکو دارد

ایتالیا کشوری با تاریخ غنی است که گنجینه‌های تاریخی بسیاری دارد. بنابراین جای تعجب ندارد که تنها کشور جهان با ۵۴ میراث جهانی یونسکو باشد، البته ۵ مورد از اینها به کشورهای دیگر پیوسته‌اند، مانند مرکز تاریخی فلورانس، ساحل آمالفی و تالاب‌های معروف در ونیز.

در مورد ایتالیا کوچکترین کشور جهان در داخل ایتالیا قرار دارد

یکی از حقایق جالب درباره‌ی ایتالیا این است که کشور کوچکی در داخل کشور ایتالیا قرار دارد. واتیکان کشور کوچکی با مساحت ۴۴ هکتار و با عنوان کوچکترین کشور جهان، در داخل شهر رم قرار دارد.

این کشور کوچک مملو از جاذبه‌های تاریخی همچون کلیسای جامع سنت پیتر و کلیسای سیستین و… است که هر ساله گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری از آنجا دیدن می‌کنند. امروزه کلیسای سیستین یکی از پربازدیدترین بناهای جهان است که روزانه بیش از ۲۰ هزار نفر از آن دیدن می‌کنند.

 یک گذرگاه مخفی از واتیکان به رم وجود دارد؛ دلیل وجود این گذرگاه مخفی این است که اگر واتیکان مورد حمله قرار گرفت، اولین اولویت خارج کردن پاپ از کشور است.

ایتالیا جوان‌ترین کشور اروپای غربی است

با آنکه رم بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد، ایتالیا از سال ۱۸۶۱ به عنوان یک کشور شناخته شده است؛ قبل از آن، در زمان امپراطوری روم، ایتالیا تنها به عنوان یک موجودیت بود. پس از سقوط امپراطوری روم به مجموعه‌ای از دولت‌های مستقل تقسیم شد و از آن زمان تاکنون به همین شکل باقی مانده است.

ساکنان منطقه ساردینیا زندگی بسیار طولانی دارند

ساردینا یکی از مناطق آبی جهان است که به عنوان مکانی که امید به زندگی در آن بسیار طولانی است،‌ ساکنان آن به زندگی بسیار طولانی شهرت دارند؛ در واقع ایتالیا پیرترین جمعیت اروپا را دارد. طبق آمار تا سال 2019، 22 درصد از جمعیت ایتالیا بالای 65 سال سن داشتند. میانگین سنی در ایتالیا ۴۵ سال است و این کشور پایین‌ترین نرخ زاد و ولد در جهان غرب را دارد. اخیرا دولت ایتالیا مردم را تشویق به فرزندآوری می‌کند تا نرخ تولد در این کشور افزایش یابد.

پینوکیو

پینوکیو اولین بار در یک روزنامه ایتالیایی منتشر شد

پینوکیو شهرت جهانی دارد و کمتر کسی ممکن است با داستان آن آشنا نباشد. داستان افسانه‌ای پینوکیو در سال ۱۸۸۰ توسط کارلو کولودی نوشته شد که در ابتدا در روزنامه‌ی کودکان به نام Gioniale per i Bambini منتشر شد.

هر سه آتشفشان فعال اروپا در ایتالیا قرار دارند

کوه اتنا آخرین بار در سال ۲۰۲۱ برای پنجاهمین بار فوران کرد. با اینحال توده‌های بخار همچنان از اتنا بیرون می‌آیند و از کاتانیا قابل دیدن هستند. با وجود اینکه اتنا یک آتشفشان فعال است، سفر به قله آن امکان‌پذیر است. دومین آتشفان فعال ایتالیا کوه استرومبولی است که در جزیره‌ی کوچکی در نزدیکی سیسیل قرار دارد.

در آخر سومین آتشفشان فعال وزوویوس است که در ناپل قرار دارد. این آتشفشان از سال ۱۹۴۴ خاموش بوده است، اما بازدید از پمپئی به شما امکان می‌دهد، اثرات فوران ویرانگر وزوویوس در سال 76 بعد از میلاد را ببینید.

اولین اختراعات جهان که توسط یک ایتالیایی‌ها انجام شد

Santorio Santorio در سال ۱۶۱۲ اولین دماسنج جهان را اختراع کرد. این دماسنج اولین ابزاری بود که دمای دقیق را نشان میداد. البته گالیله قبلا تغییرات دما را با ترموسکوپ نشان داده بود، اما درجات تغییر دما را اندازه‌گیری نکرده بود. پس از آن اولین باتری در سال ۱۸۰۰ توسط الساندرو ولتا ایتالیایی اختراع شد؛ کسی که ولت، به نام او نامگذاری شده است.

اما اختراعات ایتالیایی‌ها فقط به این دو مورد ختم نمی‌شود. آن‌ها در قرن سیزدهم عینک را اختراع کردند که عمدتا توسط راهبه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. پیش از اختراع عینک، رومیان باستان از ذره‌بین برای دیدن بهتر استفاده می‌کردند.

در مورد ایتالیا : اولین بانک در ایتالیا

اولین بانک جهان در ایتالیا شروع به کار کرد. بانک سر جورجیا، اولین بانک ایتالیا و جهان در سال ۱۱۴۹ در جورینا افتتاح شد.

پیتزا ایتالیایی‌

ایتالیایی‌ها پیتزا را اختراع کردند

برای اولین بار پیتزا در سال ۱۸۶۰، با پایه‌ی گوجه فرنگی در منطقه کامپانیا ناپل پخته شد. از آن زمان به بعد پیتزا یه یکی از محبوب‌ترین غذاهای جهان تبدیل شد. اگرچه پخت پیتزا در طول زمان تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است، اما همچنان محبوب‌ترین غذا روی کره‌ی زمین است. لذیذترین پیتزاها را می‌توانید در ایتالیا و در منطقه‌ی ناپل پیدا کنید.

پاستا ایتالیایی

پاستا از ۴ سال قبل از میلاد توسط اروپایی‌ها خورده میشد

قدمت پاستا در ایتالیا به ۴ سال قبل از میلاد برمی‌گردد؛ حتی حکاکی‌های روی دیوار از زمان‌ روم، چیزهایی شبیه به تجهیزات اولیه‌ی تولید پاستا را به تصویر می‌کشند. امروزه پاستا بخش مهمی از فرهنگ ایتالیاست و بسیاری از غذاهای لذیذ با پاستا در ایتالیا پخته و سرو می‌شوند. بطور متوسط یک ایتالیایی حدود ۲۵ کیلوگرم پاستا در سال مصرف می‌کند.

دانشگاه پلی تکنیک تورین | POLITO

 

دانشگاه پلی تکنیک تورین ، یکی از صد دانشگاه برتر اروپایی و قدیمی‌ترین پلی‌تکنیک ایتالیایی، با تقاضای بالا برای اخذ پذیرش

سالانه ۱۴ میلیارد اسپرسو در ایتالیا استفاده می‌شود

بیش از ۲۰ هزار ایتالیایی به عنوان باریستا مشغول به کار هستند، با اینحال مصرف خانگی قهوه در ایتالیا ۳۷ کیلوگرم در سال است. این مقدار برای کشوری با جمعیت حدود ۶۰ میلیون نفر، مقدار قابل توجهی است. اکثر ایتالیایی‌ها قهوه‌ی روزانه خود را در کافه‌های محلی می‌نوشند.

بزرگترین تولید کننده شراب ایتالیا

ایتالیا بزرگترین تولید کننده شراب در جهان است

ایتالیا سالانه 54800 هکتولیتر شراب تولید می‌کند و بزرگترین تولید کننده و صادرکننده شراب در جهان است که بیشترین صادرات را به آلمان، بریتانیا و ایلات متحده انجام می‌دهد. یکی از مناطقی که به شراب عالی معروف است، توسکانی نام دارد. البته این تنها منطقه در ایتالیا نیست که شراب خوبی ارائه می‌دهد. مناطق پیمونت و ونتو نیز مناطقی هستند که می‌توانید شراب‌های ایتالیایی را از آنجا تهیه کنید. سیسیل و کامپانیا نیز در لیست دوست داران شراب قرمز قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب