کار دانشجویی در کانادا [شرایط کار حین تحصیل]

کار دانشجویی در کانادا

کار دانشجویی در کانادا قانونی است، اما برای آن محدودیت‌های خاصی در نظر گرفته شده ‌است. شرایط کار حین تحصیل در کانادا متغیر است و در کل هر دانشجوی بومی و یا بین ‌المللی این کشور مجاز است تا حداکثر ۲۰ ساعت در هفته برای شغلی پاره‌ وقت حین تحصیل فعالیت کند. البته با تغییراتی خاص در شرایط جدید کار دانشجویی در کانادا این امکان وجود دارد که مقدار ساعت کاری هر دانشجو تا سقف ۲۴ ساعت در هفته افزایش پیدا کند.

برای آغاز کار دانشجویی در کانادا به سین نامبر (SIN Number) نیاز دارید که معرف هویت شما از نگاه ملی در کشور کانادا است. در عین ‌حال لازم است تا از ویزای تحصیلی معتبر کشور کانادا برخوردار باشید و دوره آموزش زبان را گذرانده باشید. از طرفی به ‌عنوان یک دانشجوی تمام ‌وقت در مراکز علمی کشور کانادا پذیرش شده باشید.

در عین ‌حال لازم است تا یک دوره تحصیل آکادمیک بیش ‌از ۶ ماه را در کشور کانادا سپری کنید. این ‌همه پیش‌ نیازها برای مجوز کار دانشجویی کانادا است. در این مقاله از تاپ سولوشن قصد داریم تا تمامی شرایط و مراحل اخذ مجوز کار دانشجویی کانادا را بررسی کنیم. همچنین در صورت نیاز می‌توانید جهت کسب اطلاعات جامع و سپری شدن تمامی مراحل قانونی روش‌های مهاجرت به کانادا با کارشناسان ما در گروه تاپ سولوشن در ارتباط باشید.

قوانین و شرایط کار حین تحصیل در کانادا

از تحصیل کارشناسی در کانادا تا سپری شدن دوره دکتری قرار است تا سال‌ها در این کشور زندگی کنید و هزینه‌ها قابل‌ توجه هستند. قطعاً بدون درآمد، مواجه شدن با هزینه‌های هر چند کم زندگی دانشجویی ساده نیست. از اجاره خوابگاه یا سوئیت تا هزینه خوراک و شهریه‌های دانشگاهی و… هر کسی را مجاب می‌کند که کار دانشجویی در کشور کانادا را تجربه کند. اما برای این منظور قوانین محدود کننده پیش‌ بینی ‌شده است. این قوانین و در کل شرایط کار حین تحصیل در کانادا به قرار زیر هستند:

  • لازم است تا از ویزای تحصیلی کشور کانادا برخوردار باشید.
  • مادامیکه همچنان در دوره آزمون زبان انگلیسی هستید، امکان کار دانشجویی ندارید.
  • در حین کار باید واحدهای درسی خود را سپری کنید و همچنان دانشجوی فعال در دانشگاه باشید.
  • در یکی از کالج‌ها و دانشگاه‌های کشور کانادا به ‌عنوان دانشجوی تمام ‌وقت پذیرش شوید.
  • پس ‌از آغاز تحصیل در کانادا مجاز به ‌کار دانشجویی هستید. در بازه قبل ‌از آغاز دوران دانشجویی نباید شغلی داشته باشید.
  • یک دوره تحصیل حداقل ۶ ماهه را سپری کنید.
  • شغل دانشجویی نیمه وقت باشد و برای حداکثر ۲۰ ساعت کار در هفته تنظیم شود. در شرایط جدید کار دانشجویی در کانادا و البته با توجه به شرایطی خاص امکان کار تا سقف ۲۴ ساعت در هفته وجود دارد.
  • از امکان کار تمام ‌وقت حداکثر ۴۰ ساعت در هفته حین تعطیلات بین دو ترم و یا تعطیلات رسمی کشور کانادا برخوردار هستید.
  • سین نامبر (کد ملی دانشجویی) داشته باشید.
کار دانشجویی در کانادا - سین نامبر

سین نامبر کانادا (Social Insurance Number) چیست؟

برای کار دانشجویی در کانادا به سین نامبر (SIN) نیاز دارید. این سین نامبر معادل همان کد ملی خودمان است که توسط دولت کانادا برای افراد مهاجر به این کشور صادر می‌شود. این شماره در واقع یک کد ۹ رقمی است که تمامی مهاجران اعم از آنها که اقامت دائم دارند و یا با ویزای تحصیلی و یا ویزای کاری از قبیل جاب آفر کانادا وارد این کشور شده‌اند، باید آن را دریافت کنند.

سین نامبر، کد ملی و شناسایی در کشور کانادا است. قاعدتاً برای بهره‌مندی از تمامی خدمات دولتی، حقوقی، پولی و البته کسب شغل به این شماره ۹ رقمی نیاز دارید. درست مانند همان شماره ملی ایران که برای هر نوع خدمت دولتی و شغلی مورد نیاز است. افراد مهاجر چه کسانی که برای کار در کشور کانادا هستند و یا دانشجویان لازم است تا پس ‌از اسکان و مشخص شدن آدرس با به‌ همراه داشتن پاسپورت در دفاتر Service Canada حاضر شده و این کد ۹ رقمی را دریافت کنند.

تمامی مراحل برای دریافت این شماره رایگان است؛ اما در نهایت فقط ۳ روز مهلت دارید تا پس‌ از آغاز کار دانشجویی خود سین نامبر را دریافت کنید.

چرا به سین نامبر (Sin Number) نیاز داریم؟

هر فرد در کانادا اعم از شهروندان و یا مهاجران با اجازه اقامت دائم و یا موقت برای بهره‌مندی از تمامی خدمات دولتی، اجازه کار، افتتاح حساب و… باید کد ملی این کشور یا همان Sin Number را دریافت کنند. برای تمامی فعالیت‌های زیر در کشور کانادا به این شماره نیاز دارید:

  • اظهارنامه مالیاتی
  • کارهای بانکی از قبیل افتتاح حساب و یا دریافت وام و تمامی مزایای دولتی
  • دریافت وام دانشجویی
  • اجازه کار و کار دانشجویی

همان‌ طور که می‌بینید، مجوز کار دانشجویی کانادا زمانی صادر می‌شود که هویت ملی شما به ‌عنوان یک فرد مهاجر تحصیلی در این کشور مشخص شده باشد. در عین ‌حال قاعدتاً برای آغاز کار دانشجویی به حساب بانکی نیاز دارید و باید این شماره را دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت سین نامبر

مدارک مورد نیاز دریافت سین نامبر مهاجران با پس ‌زمینه شغلی و یا تحصیلی متفاوت است. لذا در ادامه تنها به مدارک مورد نیاز دانشجویان اشاره خواهیم کرد. هر دانشجو برای اخذ این شماره باید مدارک زیر را تهیه کند.

  • مدارک اقامتی از جمله مجوز تحصیل و ویزای تحصیلی
  • مدارک هویتی که شامل نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد باشد. ارائه پاسپورت معتبر الزامی است.
  • مدارک محل سکونت از قبیل اجاره‌نامه و آدرس محل سکونت
انواع کار دانشجویی کانادا برای ایرانیان

انواع کار دانشجویی کانادا برای ایرانیان

اگر به ‌عنوان یک دانشجوی تمام ‌وقت بین‌المللی در مراکز معتبر علمی کانادا برای تحصیل در دوره‌ای بیش ‌از ۶ ماه حاضر هستید و قصد کار دانشجویی دارید، فرصت‌های شغلی برای شما زیاد است. اما در نهایت نباید انتظار یک شغل خاص و تأثیرگذار را داشته باشید. دقت کنید که انواع این مشاغل باید نیمه ‌وقت باشند و در عین ‌حال مدت زمان فعالیت شما در این مشاغل به ‌عنوان سابقه کار کانادایی در نظر گرفته نمی‌شود. با تمام این تفاصیل انواع کار دانشجویی کانادا برای ایرانیان و در کل هر دانشجوی بین‌المللی به قرار زیر است:

کار دانشجویی در پردیس دانشگاه (On Campus)

دانشجویان تمام ‌وقت با ویزای تحصیلی معتبر که توانمندی علمی و فعالیت‌های پیوسته خوبی دارند، می‌توانند در محیط همان دانشگاه خود برای انجام کار دانشجویی اقدام کنند. به این نوع مشاغل اصطلاحا On Campus گفته می‌شود که برای انجام آن به کسب مجوز کار دانشجویی کانادا نیاز ندارید. این نوع مشاغل معمولاً در سطح کمک استادی و یا کارهای پژوهشی تعریف ‌شده است و عموماً دانشجویان تحصیل کارشناسی ارشد کانادا و یا دکتری از امکان پذیرش آن برخوردار هستند.

برای کار دانشجویی در داخل دانشگاه باید از جانب کارفرمای رسمی دانشگاه پذیرش شوید. این کارفرما می‌تواند خود سازمان اداری دانشگاه باشد و یا وابسته به سازمان اداری دانشجویان فعالیت کند. در عین حال حتی می‌توانید از طریق برخی شرکت‌های پیمانکار خصوصی داخل دانشگاه برای انجام برخی از مشاغل در حیطه فعالیت‌های دانشگاه استخدام شوید.

این مشاغل عموماً در سطح فعالیت‌های تدریسی و یا تحقیقی و پژوهشی تعریف می‌شوند. مثلاً به‌ عنوان دستیار تدریس و یا تحقیق یکی از اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه فعالیت کنند. در عین ‌حال می‌توانید با پیمانکاران خصوصی در دانشگاه برای انجام برخی مشاغل معمولی مانند مدیریت کافی‌شاپ و یا رستوران و… در محوطه دانشگاه فعالیت کنید.

کار دانشجویی در خارج از پردیس دانشگاه (Off Campus)

شرایط کار دانشجویی خارج از محیط دانشگاه گسترده است. در بیرون فضای دانشگاه به هر نوع شرکت و سازمان خصوصی دسترسی دارید و حتی می‌توانید یک کسب‌ و کار پاره ‌وقت برای خود راه‌اندازی کنید. اما برای انجام هر نوع شغل در خارج از محیط دانشگاه به مجوز کار دانشجویی کانادا نیاز دارید.

همچنین لازم است تا یک دانشجوی تمام‌ وقت باشید و استادی پرمیت معتبر دریافت کنید. در این ‌صورت می‌توانید هر شغل پاره ‌وقت با حداکثر ۲۰ ساعت کار در هفته را سپری کنید. در عین ‌حال ممکن است که در شرایط اخذ ویزای تحصیلی شما محدودیت‌هایی برای کار دانشجویی پیش‌ بینی ‌شده باشد. برای اطلاع از جزئیات این محدودیت‌ها و یا هر نوع مقدمات قانونی مجوز کار دانشجویی کانادا می‌توانید با کارشناسان ما در گروه تاپ سولوشن در ارتباط باشید.

کار دانشجویی کانادا برای ایرانیان

روش دریافت مجوز استادی پرمیت

بزرگترین محدودیت برای کار دانشجویی خارج از پردیس دانشگاه مربوط به عدم درج استادی پرمیت است. در شرایط کلی اگر دانشجو باشید، برای انجام هر نوع کار در محیط خارج از دانشگاه باید این مجوز استادی پرمیت را تهیه کنید. البته در این مجوز به نوع کار دانشجویی اشاره نخواهد شد. اما برای دریافت این مجوز لازم است تا فرم درخواست اصلاحیه پرونده خود را در صورت تأیید اقامت دائم و یا موقت نزد دانشگاه ارسال کنید. این فرم با کد IMM 1436 موجود است.

ممکن است که در استادی پرمیت پرونده مهاجرت تحصیلی شما به شرایط کار دانشجویی اشاره نشده باشد. این موضوع از محدودیت‌های کار دانشجویی در کانادا است. قاعدتاً اگر با چنین چالشی روبه‌رو هستید، لازم است تا مراحل اصلاح پرونده و درج مجوز کار در استادی پرمیت را سپری کنید.

اگر در فرم استادی پرمیت صراحتاً نوشته شود که فرد اجازه کار در کانادا را ندارد و یا حتی به شرایط کار حین تحصیل در کانادا اشاره نشده باشد، لازم است تا فرم استادی پرمیت پرونده خود را اصلاح کنید. اما زمانی می‌توانید برای این کار اقدام کنید که از شرایط قانونی کار در کانادا حین تحصیل برخوردار باشید. برای اصلاح فرم استادی پرمیت انجام مراحل زیر الزامی است.

مراحل اصلاح فرم استادی پرمیت جهت مجوز کار دانشجویی در کانادا

برای اصلاح فرم استادی پرمیت لازم است تا دانشگاه را مجاب کنید که به یک شغل در خارج محیط دانشگاه نیاز دارید. مراحل انجام این درخواست به قرار زیر است:

  • در ابتدا باید مدارک لازم را تهیه کنید. این مدارک نامه ثبت‌نام، نامه پذیرش دانشگاه، پاسپورت و اصل فرم استادی پرمیت پرونده مهاجرت تحصیلی شما است.
  • در گام بعدی لازم است تا به سایت اداره مهاجرت کانادا مراجعه کرده و فرم شماره ۱۴۳۶ از لیست IMM را دانلود کنید. فرم مربوطه را پرینت گرفته و تمام بندهای آن را دقیق پر کنید. این فرم را به ‌همراه چک لیست پرینت مدارک برای اداره مربوطه ارسال کنید.
  • تمامی پرونده‌های مهاجرتی برای اصلاح مجوز تحصیل در کانادا توسط سازمان OSC پذیرش می‌شود. این سازمان در شهر اتاوا فعالیت می‌کند. همچنین لازم است تا درخواست خود را از طریق سرویس پست قابل پیگیری ارسال کنید تا از دریافت درخواست اصلاح مجوز تحصیلی کانادا توسط این سازمان اطمینان داشته باشید.
  • پرونده اصلاح مجوز تحصیلی طبق مدارک و مستندات دانشجو در سازمان مربوطه بررسی شده و در صورت احراز شرایط استادی ترمیت جدید صادر می‌شود. این فرم جدید به همان آدرس پستی قید شده در سایت اداره مهاجرت ارسال خواهد شد.

انواع مجوز کار دانشجویی کانادا

برای مشاغل گوناگون در کانادا نوع مجوز کار دانشجویی متفاوت است. در ساده‌ترین حالت و برای انجام کارهای داخل پردیس دانشگاهی و یا خارج از آن به قید اجازه کار در نامه استادی پرمیت نیاز دارید. قاعدتاً با همین اجازه کار قید شده در نامه استادی پرمیت می‌توانید چنین مشاغل پاره‌ وقتی را سپری کنید. اما شرایط مجوز در همه مشاغل یکسان نیست. انواع مجوز کار دانشجویی کانادا حین تحصیل در این کشور و همچنین در دوران پس ‌از تحصیل به قرار زیر است:

Co-op Work Permit (مجوز کار کو آپ)

در برخی از رشته‌های تحصیلی سپری شدن دوره کارآموزی الزامی است. در چنین شرایطی فرد دانشجو لازم است تا یک درخواست کار از کارفرمای کانادایی مطابق با رشته تحصیلی خود جهت کارآموزی تهیه نماید. لذا فرد دانشجو باید اپلای یک شرکت کانادایی را دریافت کرده و درخواست پذیرش خود را برای اداره مهاجرت کانادا ارسال کند. به این نوع مجوزهای کار دانشجویی حین اجرای دوره کارآموزی اصطلاحاً Co-op Work Permit گفته می‌شود. برای دریافت این مجوز به حداقل شرایط زیر نیاز دارید:

  • در رشته تحصیلی واحد درسی کارآموزی تعریف ‌شده باشد.
  • از ویزای تحصیلی معتبر برخوردار باشید.
  • دوره کارآموزی حداکثر برای ۵۰ درصد از دوره تحصیل دانشگاهی را شامل شود.
  • شغل پیشنهاد شده مرتبط با رشته تحصیلی دانشگاهی شما باشد.

چگونگی کسب مجوز کار دانشجویی در کانادا در دوره‌های کارآموزی یک بحث کاملاً تخصصی حقوقی امر مهاجرت است که برای کسب مشاوره‌های لازم می‌توانید از خدمات کارشناسان ما در گروه تاپ سولوشن بهره‌مند شوید.

اجازه کار پس از تحصیل در کانادا

در صورتی ‌که از ساختار دانشگاهی کشور کانادا فارغ ‌التحصیل شده باشید، این اجازه را دارید که به شکل تمام ‌وقت و تحت شرایط ویزای کار موقت در این کشور باقی بمانید و کار کنید. این فرصت برای آن است که مراحل قانونی اقامت دائم خود را سپری کنید. این دوره نهایت سه سال خواهد بود که با عنوان Post Graduat Work Permit یا اصطلاحاً PGWP معرفی می‌شود.

دقت کنید که مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) برای اقامت دائم کانادا نیست؛ بلکه یک فرصت محدود سه‌ ساله است تا از امکان اقدامات قانونی جهت ویزای دائم برخوردار شوید. به ‌هر حال برای دریافت همین مجوز کار پس از تحصیل به مدارک زیر نیاز دارید:

  • از یک دانشگاه معتبر کانادایی در فهرست DLI فارغ‌ التحصیل شده باشید.
  • یک دوره تحصیل حداقل ۸ ماهه را سپری کرده باشید.
  • تحصیل شما رسماً تمام شده و ریز نمرات را دریافت کرده باشید.
  • در دوره اجازه کار دانشجویی برای اجازه کار پس از تحصیل (PGWP) اقدام کرده باشید.

دقت کنید که این مجوز کار پس از تحصیل یک فرصت موقتی است که تنها یک ‌بار صادر می‌شود و در این بازه باید حین کار تمامی مراحل قانونی اقامت را سپری کنید. در غیر این ‌صورت و پس ‌از پایان دوره سه ساله باید خاک کشور کانادا را ترک کنید. در این‌باره و برای کسب اطلاعات جامع حقوقی و مهاجرتی می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای ما در گروه تاپ سولوشن بهره‌مند شوید.

چه زمانی برای کار دانشجویی در کانادا اقدام کنیم؟

چه زمانی نمی‌توانیم برای کار دانشجویی در کانادا اقدام کنیم؟

شرایط قانونی برای پذیرش کار نیمه ‌وقت در کانادا حین تحصیل با دست بازی پیش ‌بینی ‌شده است و تقریباً امکان پیدا کردن شغل آن‌هم پاره ‌وقت ساده است. حتی سازوکار کاملاً قانونی برای نحوه پذیرش و استخدام دانشجویان پیش ‌بینی ‌شده است تا این افراد از یک حداقل حقوق قانونی برخوردار باشند.

به ‌هر حال شرایط به‌ نحوی تنظیم شده ‌است که یک نفر دانشجو با کار نیمه ‌وقت ۲۰ ساعت در هفته بتواند تمامی هزینه‌های عادی زندگی دانشجویی خود را پشتیبانی کند. اما به هر صورت در هر دوره از تحصیل و یا در هر نوع شرایط تحصیلی نمی‌توانید برای کار دانشجویی در کشور کانادا اقدام کنید. محدودیت‌های کار دانشجویی در کانادا به قرار زیر هستند:

  • در صورتی ‌که حین تحصیل در دوره دبیرستان هستید.
  • در صورتی ‌که حین تحصیل دوره‌های زبان هستید و همچنان نمره زبان قابل ‌قبولی را دریافت نکرده‌اید.
  • اگر برای تحصیل در دوره‌های پاره ‌وقت دانشگاهی اقدام می‌کنید.
  • در دوره‌های پیش ‌نیاز تحصیل آکادمیک به سر می‌برید.

در این دوره‌ها مجاز به‌ کار دانشجویی نیستید. اما خارج از این مراحل مانند تحصیل دکتری در کانادا و یا طی شدن مراحل ارشد و حتی کارشناسی به ‌راحتی می‌توانید مراحل قانونی مجوز کار دانشجویی کانادا را دریافت کنید.

درآمد کار دانشجویی در کانادا

طبق قانون کانادا مشاغل تحت کار دانشجویی قانونی است و از حمایت نهادهای حقوقی این کشور برخوردار هستند. لذا کارفرمای کانادایی لازم است تا یک حداقل حقوق طبق قانون تعریف‌ شده کانادا در نظر بگیرد. این حداقل حقوق ساعتی ۱۴ دلار است. در عین ‌حال هستند کارفرماهایی که به واسطه حساسیت شغلی و یا مهارت افراد، حقوق بالاتر تا حد ۲۰ دلار در هر ساعت پرداخت می‌کنند. در این ‌میان برخی از مشاغل خصوصاً مشاغل مربوط به پردیس دانشگاهی در سطح دستیار تدریس و یا پژوهش می‌توانند درآمد بالاتر تا حد ۲۵ دلار در هر ساعت و یا بیشتر داشته باشند.

با توجه به اینکه حداکثر ساعت مجاز کار دانشجویی ۲۰ ساعت در هر هفته است، قاعدتاً در یک ماه به‌ راحتی می‌توانید درآمدی در بازه 1100 الی ۱۶۰۰ دلار داشته باشید.

درآمد کار دانشجویی در کانادا خیلی زیاد نیست. خصوصاً که به شکل پاره ‌وقت انجام می‌شود. اما در هر حال تمامی هزینه‌های معمول یک زندگی دانشجویی را پوشش خواهد داد. از طرفی حین ایام تعطیلی و یا تعطیلی میان دو ترم متوالی از امکان کار تمام ‌وقت ۴۰ ساعت در هر هفته برخوردار هستید که در این ‌صورت درآمد شما دو برابر خواهد شد. از طرفی تمامی افراد متأهل از قابلیت کار تمام‌ وقت همسر خود به شرطی که دانشجو نباشد، برخوردار هستند. اما زوجینی که هر دو دانشجو هستند، هر کدام می‌توانند شغلی پاره ‌وقت با مدت زمان حداکثر ۲۰ ساعت کار در هفته داشته باشند.

بهترین مشاغل دانشجویی در کانادا

  • دستیار تدریس استاد:
    در بهترین شرایط می‌توانید شغل دستیار تدریس استاد را در همان دانشگاه محل تحصیل خود بر عهده بگیرید. این شغل معمولاً برای دانشجویان مقطع دکتری تعریف می‌شود؛ اما گاهاً از دانشجویان مستعد کارشناسی ارشد هم برای دستیاری تدریس استفاده ‌شده است. پیش‌ فرض این شغل تقاضای استاد از نهاد مدیریت دانشگاه است تا شما را به ‌عنوان کمک تدریس معرفی کند. درآمد این شغل نیز در حدود ۱۵ الی ۲۵ دلار در هر ساعت است.
  • دستیار پژوهشی در دانشگاه:
    دستیار پژوهشی یکی دیگر از بهترین مشاغل دانشجویی در کانادا است که البته تماما در حیطه دانشجویان مقاطع تکمیلی اعم از تحیل دکتری و یا کارشناسی ارشد در کانادا قرار دارد. در هر کدام از دانشگاه‌های کانادا تیم‌های متعدد زیر نظر اساتید فعالیت‌های پژوهشی می‌کنند و قطعا به حضور نیروهای کمکی اما متعدد توانمند در قامت دستیار پژوهشی نیاز دارند. درآمد این شغل نیز در حدود 15 الی 20 دلار در هر ساعت است.
  • مترجمی:
    مترجمی به راحتی می‌تواند از بهترین کار دانشجویی برای ایرانیان باشد. چرا که این افراد از پتانسیل بالای تسلط بر زبان فارسی برخوردار هستند. در عین ‌حال هر نوع مهارت در هر زبان دیگری غیر از انگلیسی و یا فرانسوی این پتانسیل را دارد که به‌ عنوان مترجم چه در دانشگاه و یا خارج از فضای دانشگاه مشغول کار شوید. درآمد این شغل نیز قابل ‌توجه و در حدود ۲۰ الی ۲۵ دلار در هر ساعت است.
  • فرایلنسری:
    ظهور اینترنت و توسعه آن باعث پیدا شدن شغل‌های جذاب و پول‌سازی شده ‌است. فرایلنسری در زمینه‌های گوناگون یکی از همین مشاغل برجسته است. نویسنده‌ها، طراحان سایت، گرافیک‌ها، برنامه‌نویس ها و… همگی در فهرست مشاغل فرایلنسری قرار دارند که انجام آنها برای دانشجویان امکان‌ پذیر است. بسیاری از شرکت‌ها علاقه دارند تا نیروی کار خود را به شکل فرایلنسری تهیه کنند. درآمد این نوع مشاغل متغیر است که از حدود ۲۰ دلار به بالا در هر ساعت قرار می‌گیرد.
  • فروشندگی:
    فروشندگی از مشاغل مناسب دوره تحصیل دانشگاهی است که هم می‌تواند در سطح فروشگاه‌های داخلی پردیس دانشگاه باشد و هم می‌تواند یک فروشگاه در سطح شهر انجام شود. به ‌هر حال برای حضور به ‌عنوان فروشنده باید از تسلط بالا در زبان انگلیسی برخوردار باشید و فن بیان قوی داشته باشید. تعداد زیادی فروشگاه در سطح شهرهای کانادا هستند که همواره از پذیرش فروشنده تحت شرایط کار نیمه ‌وقت استقبال می‌کنند. درآمد آن نیز کاملاً متغیر از حدود ۱۴ دلار الی ۵۰ دلار در هر ساعت است.
  • راننده تاکسی:
    اگر گواهینامه رانندگی با مجوز دولت کانادا را دریافت کرده باشید، از فرصت شغلی رانندگی تاکسی برخوردار هستید. مدت زمان اجرا و نحوه تنظیم ساعات کار این شغل کاملاً وابسته به خودتان است و درآمد آن نیز در حد قابل ‌قبول ۱۴ الی ۲۵ دلار در هر ساعت است.
  • پیشخدمت رستوران:
    پیشخدمت رستوران می‌تواند از بهترین مشاغل دانشجویی در کانادا باشد. دقت کنید که قرار نیست تا یک عمر پیشخدمت باشید؛ بلکه قرار است کاری مطابق با ساعات تحصیل خود پیدا کرده تا درآمدی داشته باشید و پیش‌خدمتی از این نظر ایده‌آل است. چرا که پیک ساعات کاری آن در هنگام شب است و هیچ تداخلی با ساعات درسی و حضور شما در کلاس‌های دانشگاه ایجاد نمی‌کند. بنابراین مادامیکه این شغل را در اختیار دارید، به ‌راحتی می‌توانید برنامه‌های درسی دانشگاهی خود را مدیریت کنید. درآمد این شغل نیز در حدود ۱۲ الی ۱۵ دلار در هر ساعت است.
درآمد کار دانشجویی در شهرهای مختلف کانادا

درآمد کار دانشجویی در شهرهای مختلف کانادا

درآمد کار دانشجویی در شهرهای مختلف کانادا نیز متفاوت است. در برخی از استان‌ها و یا شهرهای کشور کانادا از پتانسیل بهتری برای حضور در مشاغل ارزشمند برخوردار هستید که قطعاً کلاس درآمدی دانشجویان را در حد بالاتری قرار می‌دهد. میانگین درآمد کار دانشجویی در شهرهای مختلف کانادا به قرار زیر است:

نام استان

میانگین درآمد سالانه کار دانشجویی

استان نوتاورت

۵۳۷۰۰ دلار کانادا

قلمرو مناطق شمال غربی

۴۵۸۰۰ دلار کانادا

استان مانیتوبا

38000 دلار کانادا

استان نوا اسکوشیا

38000 دلار کانادا

استان کبک

38000 دلار کانادا

استان ساسکاچوان

36000 دلار کانادا

استان بریتیش کلمبیا

36000 دلار کانادا

استان نیو برانزویک

۳۵۵۰۰ دلار کانادا

استان آلبرتا

35000 دلار کانادا

استان انتاریو

۳۴۸۰۰ دلار کانادا

استان یوکان

۲۵۵۰۰ دلار کانادا

اطلاعات قید شده در این جدول حد میانگین مشاغل دانشجویی است که قطعاً شرایط متوسطی را پیش ‌بینی می‌کند. با یک بررسی ساده متوجه می‌شوید که در برخی استان‌ها و یا قلمروها در مناطق سخت و شمال کشور کانادا فرصت درآمدزایی بهتری جریان دارد و در عین ‌حال میزان درآمد میانگین شغل دانشجویی با پتانسیل فرصت‌های کاری هر استان کانادا مطابق است. ولی در کل مقدار میانگین درآمد کار دانشجویی در کانادا ساعتی ۲۰ الی ۲۲ دلار تنظیم شده که با توجه به محدودیت ساعات کار به طور میانگین حدوداً 35000 الی 42000 دلار در هر سال است.

سخن پایانی

کار دانشجویی در کانادا یک فرصت ایده‌آل است تا به ‌راحتی تمامی هزینه‌های معمول خود را پوشش دهید. در عین ‌حال از فرصت طلایی برای وارد شدن در جامعه کشور کانادا برخوردار هستید. دقت کنید که فرصت PGWP پس‌ از پایان دوره تحصیلی شما محدود است و اگر قصد اقامت در کانادا دارید، باید از همان دوره تحصیل اقدام کنید.

کار دانشجویی در کانادا این فرصت را به شما می‌دهد که مهارت‌های زبان خود را تقویت کرده و بیشتر در سطح جامعه کانادا حاضر شوید. نکته‌ای که بعدها و حین مراحل پیدا کردن شغل پس ‌از تحصیل و اخذ اقامت دائم در دوره PGWP مفید است.

برای بررسی کامل شرایط کار حین تحصیل در کانادا و اطلاع دقیق از کار دانشجویی در شهرهای مختلف کانادا تا طی شدن مراحل قانونی استادی پرمیت و… می‌توانید از خدمات تخصصی مهاجرت تحصیلی در گروه تاپ سولوشن بهره‌مند شوید. کارشناسان ما در تاپ سولوشن از تجربه صدها پرونده موفق مهاجرت تحصیلی در کشورهای مختلف خصوصا کشور کانادا برخوردار هستند که می‌توانند به شما در تمامی مراحل مهاجرت تحصیلی، مهاجرت از طریق سیستم اکسپرس انتری، راهنمای معادل سازی مدرک زبان CLB و در نهایت مسیر قانونی کار دانشجویی در این کشور مشاوره دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب

رزرو مشاوره