معرفی آزمون FSP آلمان – شرایط هزینه ها و منابع آزمون

آزمون FSP آلمان

آزمون FSP چیست؟

آزمون FestStellungsPrüfung (به اختصار FSP)، یک نوع آزمون ورودی برای دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی است. این آزمون برای ایرانیان و سایر دانشجویان خارجی از کشورهای غیر از آلمان و اتحادیه اروپا که قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارند، ضروری است. برای گذراندن این آزمون داوطلبان باید ابتدا دوره‌‌ی یک ساله‌ی کالج را در آلمان بگذرانند. موفقیت در آزمون FSP آلمان آینده‌ی تحصیلی شما در این کشور را تضمین می‌کند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان با آزمون FSP

برای ورود به دانشگاه های آلمان در مقطع لیسانس یا کارشناسی باید در ابتدا نشان بدهید که  شرایط لازم برای ورود به سیستم آموزش عالی این کشور را دارا هستید و گواهی “HZB” را دریافت کنید. این گواهی مدرک تحصیلی شما برای تحصیل در مقطع لیسانس را معادل سازی می‌کند.

دانش آموزانی که خارج از کشور آلمان فارغ التحصیل شده‌اند و مدرک دیپلم دریافت کرده‌اند، ممکن است به علت تفاوت در سیستم آموزشی کشور محل تحصیل و کشور آلمان، مدرک دیپلم قابل قبول برای ارائه به دانشگاه های آلمان نداشته باشند.

در این صورت باید در یک دوره‌ی یک ساله به نام دوره فاندیشن در کالج های آلمان تحصیل کنند و سپس در آزمون FSP که در پایان دوره فاندیشن برگزار می‌شود شرکت کنند و در صورت قبولی می‌توانند مستقیماً برای ورود به دانشگاه محبوبشان درخواست دهند. اما دوره‌ی فاندیشن، بسته به رشته‌ی تحصیلی و دانشگاه مد نظر دانش‌آموزان، متفاوت است و به همین ترتیب سوالات آزمون FSP هم متفاوت خواهد بود. در ادامه انواع دوره های کالج را بررسی می‌کنیم.

آزمون FSP آلمان

انواع دوره های کالج آلمان

کالج های آلمان دو نوع علمی کاربردی و دانشگاهی دارند. که هر کدام می‌تواند خصوصی یا دولتی باشد. کالج های دولتی هزینه ای برای شهریه دریافت نمی‌کنند اما برای ورود به این کالج ها باید در آزمون ورودی شرکت کنید. برای ورود به کالج های خصوصی نیاز به شرکت در آزمون ورودی نیست اما این کالج ها هزینه‌ی بالاتری دریافت می‌کنند. نوع آزمون FSP و آینده تحصیلی شما به نوع کالج انتخابی و رشته مد نظرتان وابسته است.

اگر کالج علمی کاربردی را انتخاب کنید تنها می‌توانید در دانشگاه های علمی کاربردی ادامه تحصیل دهید. با انتخاب کالج های دانشگاهی محدودیتی برای انتخاب دانشگاه (علمی کاربردی یا دانشگاهی) نخواهید داشت.

معمولاً پس از گذراندن دوره های کالج علمی-کاربردی نیاز به گذراندن آزمون FSP نخواهید داشت و می‌توانید به صورت مستقیم برای ادامه تحصیل در دانشگاه های علمی کاربردی درخواست دهید اما در بعضی موارد ممکن است به این آزمون نیاز داشته باشید.

در ادامه به معرفی رشته های مجاز با آزمون FSP آلمان بر اساس انواع دوره های کالج می‌پردازیم:

انواع دوره های کالج های دانشگاهی

نوع دوره

رشته ها

دوره M-course

پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، میکروبیولوژی و رشته های مرتبط با پزشکی

دوره T-course

ریاضیات، علوم طبیعی، رشته های فنی و مهندسی

دوره G-course

زبان، تاریخ و مطالعات آلمانی و علوم انسانی

دوره W-course

اقتصاد، علوم اجتماعی و مدیریت

دوره S-course

رشته های زبان

انواع دوره های کالج های علمی-کاربردی

نوع دوره

رشته ها

دوره TI-course

رشته های فنی و مهندسی

دوره GD-course

رشته های مربوط به هنر و دیزاین

دوره SW-course

رشته های مرتبط با علوم اجتماعی

دوره WW-course

رشته های مربوط به کسب و کار و اقتصاد

منابع آزمون FSP آلمان

منابع آزمون FSP آلمان

معرفی منابع و کتاب های کمک درسی آزمون FSP آلمان به صورت کامل در کالجی که در آن تحصیل می‌کنید انجام خواهد شد و این دوره ها شما را برای آزمون FSP آماده خواهند کرد. با این حال در ادامه به معرفی موارد امتحانی آزمون FSP بر اساس رشته‌ی انتخابی شما می‌پردازیم:

دوره G-course  (علوم انسانی):
این دوره  بر روی علوم انسانی و علوم اجتماعی تمرکز دارد. آزمون FSP پایان دوره G-course مهارت های زبان آلمانی، تاریخ، علوم اجتماعی و ادبیات و زبان را ارزیابی می‌کند.

 دوره T-course  (فنی و مهندسی):
دانشجویان را برای رشته های مهندسی و فنی آماده می‌کند. آزمون پایان دوره‌ی T-course  یا FSP مهندسی دانش شما را در ریاضیات، فیزیک، شیمی و زبان آلمانی مورد سنجش قرار خواهد داد.

 دوره S-course  (زبان‌ شناسی):
برای رشته های زبان طراحی شده است. FSP دوره S-course تاکید زیادی بر زبان آلمانی (از جمله گرامر، واژگان و مهارت های ارتباطی) خواهد داشت. همچنین ممکن است نیاز باشد تا مهارت های شما در یک زبان خارجی دوم نیز سنجیده شود.

 دوره M-course (پزشکی):
این دوره دانشجویان را برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی و سایر رشته های مرتبط آماده می‌کند.  FSP پزشکی بر روی زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات و زبان آلمانی تمرکز دارد. برای آشنایی بهتر با دوره M-course  و آزمون FSP پزشکی می‌توانید مقاله M-course  آلمان را مطالعه کنید.

 دوره W-course  (اقتصاد):
بر روی اقتصاد و مدیریت بازرگانی تمرکز دارد. FSP دوره W-course دانش شما را در ریاضیات، اقتصاد، جغرافیا، مطالعات اجتماعی و زبان آلمانی مورد سنجش قرار خواهد داد.

 دورهSW-course  (علوم اجتماعی): 
این دوره تخصصی دانشجویان را برای رشته های مرتبط با علوم اجتماعی آماده میکند. FSP بر اقتصاد، مطالعات اجتماعی و زبان آلمانی تمرکز خواهد کرد.

 دوره GD-Course  (هنر و طراحی):
برای دانشجویان رشته های طراحی در نظر گرفته شده است. FSP هنر ممکن است شامل ارزیابی سطح علمی در دروس اصول طراحی، تاریخ هنر و مهارت های زبان آلمانی باشد.

 دوره TI-Course (فنی و مهندسی):
FSP این دوره معمولاً بر روی زبان آلمانی و انگلیسی، علوم کامپیوتر و ریاضیات تمرکز دارد.

 دورهWW-course (علوم اقتصادی):
دورهای تخصصی اقتصاد در کالج های علمی  کاربردی هستند. FSP دوره های WW به احتمال زیاد دانش شما را در ریاضیات، اقتصاد، مطالعات بازرگانی، علوم کامپیوتر و زبان آلمانی و انگلیسی مورد سنجش قرار خواهد داد.

همانطور که مشاهده می‌کنید، زبان آلمانی به طور کلی پای ثابت آزمون FSP است و چه برای شرکت در این امتحان و چه برای قبولی در دوره های کالج نیاز به دانش زبان آلمانی خواهید داشت.

برای مشاهده نمونه سوالات آزمون FSP دوره های مختلف می‌توانید از سایت های : studienkolleg.com و Freie university و TU Berlin  استفاد کنید.

نکته مهم: این مطلب نمایی کلی از آزمون است و محتوای آزمون FSP ممکن است بسته به دانشگاه یا کالج متفاوت باشد. برای دریافت به روزترین اطلاعات در مورد آزمون FSP بهتر است به وبسایت رسمی مؤسسه مورد نظر خود مراجعه کنید.

شرایط شرکت در آزمون FSP آلمان چیست؟

  • شرط سنی آزمون FSP: سن بالای 18 سال
  • شرکت در دوره‌ی یک ساله‌ی کالج
  • تسلط به زبان آلمانی حداقل تا سطح B1 و ارائه مدرک معتبر
  • مدرک دیپلم دبیرستانی معتبر
هزینه ثبت نام در آزمون FSP آلمان

هزینه ثبت نام در آزمون FSP آلمان

برای شرکت در آزمون FSP باید ابتدا هزینه‌ی آن را بپردازید. هزینه ثبت نام در این آزمون معمولا حدود 200 یورو است.

نحوه ثبت‌نام در آزمون FSP آلمان چگونه است؟

برای ثبت نام در آزمون FSP باید از طریق پورتال uni-assist اقدامم کنید. و پس از بارگزاری و تائید مدارک، ثبت نام شما برای امتحان FSP تکمیل می‌شود. در ادامه با زمان و مکان برگزاری آزمون FSP آلمان آشنا خواهید شد.

محل و زمان برگزاری آزمون FSP

آزمون FSP معمولاً در محل studienkolleg یا همان کالج های محل تحصیل دوره برگزار می‌شود. اما در مواردی نیز ممکن است در محل دیگری برگزار شود. به طور کلی، کالج های خصوصی می‌توانند State-recognized و یا State-approved  باشند. اگر کالج خصوصی محل تحصیل شما State-approved باشد امکان دریافت مدرک FSP از این کالج را نخواهید داشت و محل برگزاری آزمون FSP شما باید یا در کالج های   state-recognizedو یا در کالج های دولتی باشد.

آزمون FSP معمولاً دوبار در سال و یک بار حدود اوایل ماه آوریل و بار دیگر اوایل اکتبر برگزار می‌شود اما باز هم تاکید می‌کنیم که زمان دقیق آزمون را بسته به کالج محل تحصیل خود چک کنید چون همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم جزئیات آزمون FSP با توجه به کالج و دوره مد نظر شما می‌تواند متفاوت باشد.

مزایا و معایب شرکت در آزمون FSP آلمان

مزایا:

با شرکت در آزمون FSP آلمان می‌توانید صلاحیت لازم برای ورود به دانشگاه های آلمان را بدون نیاز به شرکت در کنکور سراسری ایران به دست بیاورید. همچنین در طول مدت تحصیل در دوره های کالج با زبان و فرهنگ آلمان به خوبی آشنا خواهید شد و در هنگام ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی با مشکلات کمتری مواجه می‌شوید.

معایب:

دانشجویان در صورت عدم قبولی در آزمون FSP تنها یک بار دیگر امکان تکرار آزمون را دارند. به این معنا که شما مجموعاً در طول زندگی می‌توانید دوبار در آزمون FSP شرکت کنید. همچنین این آزمون به زبان آلمانی برگزار می‌شود و نیازمند دانش بالای زبان آلمانی است که ممکن است کار را برای برخی داوطلبان مشکل کند.

مقایسه آزمون FSP با سایر آزمون های ورودی دانشگاه های آلمان

آزمون FSP یکی از مهم‌ترین آزمون های ورودی برای ورود به مقطع کارشناسی در آلمان است اما آزمون های ورودی دیگری نیز برای ورود به دانشگاه ها وجود دارند.

یکی دیگر از آزمون های ورودی دانشگاه های آلمان آزمون TestAs می‌باشد. این آزمون نیز برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های آلمان را دارند طراحی شده. این آزمون به دو زبان انگلیسی و آلمانی بسته به انتخاب شما برگزار می‌شود و محدودیت تکرار نیز ندارد. همچنین آزمون TestAs رشته های مختلفی را پوشش می‌دهد و در سرتاسر دنیا از جمله ایران امکان برگزاری این آزمون در مراکز مورد تائید وجود دارد.

در مقطع کارشناسی در آلمان رشته های کمی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند در نتیجه برای تحصیل در مقطع لیسانس باید حداقل تا سطح B2 به زبان آلمانی مسلط باشید و مدرک معتبر زبان آلمانی ارائه دهید. از جمله آزمون های معتبر زبان آلمانی آزمون های TestDaf و DSH هستند. آزمون DSH فقط برای سنجش سطوح پیشرفته زبان (B2 تا C2) به کار می‌رود و در ایران برگزار نمی‌شود. آزمون TestDaf اما در ایران برگزار می‌شود و این آزمون هم مانند آزمون DSH مختص سطوح پیشرفته زبان آلمانی است.

آزمون FSP آلمان

سوالات متداول

 آزمون FSP یک آزمون معتبر و مورد قبول دانشگاه های آلمان است که پس از گذراندن دوره‌ی کالج در آلمان برگزار می‌شود و پل ورود شما به دانشگاه هاست.

 نمره آزمون FSP از یک تا پنج ارزیابی می‌شود به این صورت که یک بهترین نمره و پنج پایین ترین نمره محسوب می‌شود. یکی از نکات مهم در مورد آزمون FSP آلمان این است که در صورت عدم قبولی، فقط یک بار دیگر امکان تکرار آزمون را خواهید داشت.

 برای ثبت نام آزمون FSP باید از طریق سایت uni-assist اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب

رزرو مشاوره