معرفی دوره و آزمون M-course آلمان – شرایط و هزینه ها

آزمون M-course آلمان

آزمون M-course چیست؟

اگر قصد دارید با مدرک دیپلم در رشته‌ های پزشکی، دندانپزشکی، میکروبیولوژی، داروسازی و…. سایر رشته های مرتبط در آلمان تحصیل کنید، باید ابتدا دوره‌ی M-kurs یا M-course  را در Studienkollege ها یا کالج های آلمان بگذرانید و در پایان دوره در آزمون M-course  شرکت کنید تا برای ورود به دانشگاه های آلمان آمادگی لازم را کسب کنید. در واقع دوره و آزمون M-course  پل ورود شما به دانشگاه های آلمان و ضامن آینده‌ی تحصیلی شما در آلمان محسوب می‌شوند.

دوره‌ و آزمون M-course مناسب چه کسانی است؟

همانطور که پیشتر در مقاله دوره فاندیشن آلمان توضیح دادیم، مدرک دیپلم دانش‌آموزان بین‌المللی ممکن است به تنهایی برای ورود به دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی مورد قبول نباشند و در این صورت برای کسب آمادگی لازم باید در دوره های کالج آلمان موسوم به دوره های فاندیشن شرکت کنند.

این دوره ها بسته به رشته‌ی مورد نظر شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی متفاوت هستند و دوره‌ی M-course ( M  مخفف کلمه‌ی Medizin است) مناسب افرادی است که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی یا رشته های مرتبط را دارند.

در دوره‌ی M-course  شما طی دو ترم یا یک سال تحصیلی دانش زبان آلمانی، فیزیک، بیولوژی و شیمی خود را تقویت می‌کنید. و سپس برای گذراندن امتحان و دریافت مدرک FSP آماده می‌شوید. مدرک FSP مدرکی است که در پایان دوره‌ی یکساله‌ی ام کورس خود برای ورود به دانشگاه های آلمان به آن نیاز خواهید داشت.

شرایط شرکت در آزمون M-course آلمان چیست؟

  • شرط سنی: برای شرکت در دوره‌ی M-course حداقل 18 سال سن داشته باشید.
  • زبان آلمانی: متقاضیان با توجه به کالج انتخابی خود باید حداقل مدرک B1 یا B2  زبان آلمانی را داشته باشند.
  • داشتن دیپلم دبیرستان معتبر با نمرات قابل قبول
  • ویزا

نحوه ثبت نام در آزمون M-course آلمان

ثبت نام آزمون M-course یا FSP پزشکی در دو مرحله انجام می‌شود و پیچیدگی خاصی ندارد:

  • مدارک مورد نیاز را در سایت uni-assist بارگزاری کنید.
  • سایت مدارک شما را بررسی می‌کند و در صورت کامل بودن پرونده ثبت نام شما تکمیل می‌شود.
هزینه های قابل پرداخت

هزینه آزمون M-course آلمان

هزینه دوره‌ی M-kurs به کالج انتخابی شما بستگی دارد. کالج های دولتی هزینه ای بابت شهریه دریافت نمی‌کنند و بابت انجام کارهای اداری ممکن است بین 100 تا 400 یورو هزینه بگیرند، درصورتی که کالج های خصوصی ممکن است از  3000 تا 30.000 یورو برای شهریه دریافت کنند.

هزینه آزمون FSP که در انتهای دوره برگزار می‌شود به صورت دقیق مشخص نیست ولی معمولاً حدود 100 تا 150 یورو هزینه دارد.

آزمون ورودی دوره M-course

قبل از پذیرش در کالج های پزشکی آلمان، دانش‌آموزان باید ابتدا یک امتحان ورودی را بگذرانند. هدف این آزمون ارزیابی سطح مهارت های زبان آلمانی دانش آموزان برای شرکت در دوره ام-کورس است. این آزمون همچنین دانش اولیه دانش آموزان از دروس رشته انتخابی خود برای تحصیل در Studienkolleg ارزیابی می‌کند.

برای شرکت در آزمون ورودی باید حداقل مهارت‌های آلمانی مورد نیاز را داشته باشید زیرا امتحان ورودی به زبان آلمانی است.

برای ورود به دوره‌ی M-course در کالج های دولتی باید آزمون ورودی بدهید اما برای کالج های خصوصی معمولاً نیازی به آزمون ورودی نخواهید داشت.

آزمون ورودی کالج های پزشکی آلمان شامل دو بخش است: بخش اول که آنالیز یا تجزیه و تحلیل زبانی نام دارد شامل متونی با موضوعات مختلف است که باید کلمات گم شده و جملات ناقص را در آن کامل کنید. برای پاسخ به این قسمت حدود 30 دقیقه زمان خواهید داشت.

بخش دوم آزمون ورودی کالج شامل آزمون ریاضی است. برای این بخش به داوطلبان 90 دقیقه زمان داده می‌شود.

آزمون M-course آلمان

ساختار آزمون M-course

همانطور که پیشتر توضیح داده شد پس از اتمام دوره‌ی M-course باید در آزمون پایان دوره FSP شرکت کنید. این آزمون دو بخش کتبی و شفاهی دارد و ساختار کلی آن به شرح زیر است:

آزمون کتبی

     مباحث:

  • زبان آلمانی (معمولاً همسطح با آزمون DSH)
  • دروس زیست شناسی، فیزیک، ریاضیات و شیمی (بسته به رشته تحصیلی انتخابی شما، این دروس ممکن است کمی تغییر کنند.)
  • محتوا: در بخش کتبی، دانش شما در زمینه موضوعات علمی مرتبط با رشته انتخابی و همچنین تسلط شما بر زبان آلمانی در محیط دانشگاهی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

آزمون شفاهی

  • مباحث: معمولاً بر همان دروس علمی‌ای تمرکز دارد که در بخش کتبی امتحان داده‌اید.
  • نحوه برگزاری: مصاحبه انفرادی با یک ممتحن
  • محتوا: در بخش شفاهی، درک عمیق تر شما از مفاهیم علمی، توانایی تفکر نقادانه و مهارتهای ارتباطی شما به زبان آلمانی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

یکی از نکات مهم در مورد آزمون M-course آلمان این است که جزییات دقیق این آزمون از جمله محتوا و نحوه برگزاری آن، ممکن است بسته به کالج مسئول برگزاری آزمون، کمی متفاوت باشد.

برای مثال برای کالج دوسلدورف آلمان بخش شفاهی آزمون از درس شیمی و بخش کتبی آزمون شامل مباحث بیولوژی، فیزیک و زبان آلمانی است.

معرفی منابع آزمون M-course آلمان

با شرکت در دوره های کالج به تمام منابع و کتاب های کمک درسی لازم برای موفقیت در آزمون M-course  آلمان دسترسی خواهید داشت.  اما با این حال بهتر است منابع و نمونه سوالات سال های قبل را نیز مطالعه کنید. از طریق این سایت می‌توانید برخی نمونه سوالات بخش های مختلف آزمون M-course  را مشاهده کنید. همچنین سیلابس آزمون مطابق دانشگاه هایدلبرگ را می‌توانید از سایت این دانشگاه دانلود کنید.

در سایت visa guru نیز می‌توان نمونه سوالات امتحان ورودی کالج های آلمان را پیدا کرد.

مکان و زمان برگزاری آزمون M-course آلمان

این آزمون دو نوبت در طول سال برگزار می‌شود. توجه داشته باشید که هرکس در طول زندگی می‌تواند تنها دوبار در این آزمون شرکت کند و در صورت عدم قبولی بار اول، تنها یک بار دیگر برای شرکت در آزمون فرصت خواهید داشت. این آزمون بسته به کالج انتخابی شما زمان های متفاوتی دارد.

اما می‌توان به صورت تقریبی گفت هرساله حدود  اوایل ماه آوریل و اوایل ماه اکتبر برگزار می‌شود. همچنین این آزمون معمولاً در محل خود studienkolleg برگزار می‌شود اما برای اطلاع از زمان و مکان برگزاری آزمون M-course آلمان به صورت دقیق به سایت کالج مورد نظر خود مراجعه کنید.

02

مهم ترین مزایا و معایب شرکت در آزمون M-course آلمان

مزایا:

  • ورود به دانشگاه های پزشکی معتبر آلمان بدون نیاز به شرکت در کنکور سراسری ایران یکی از مهم ترین مزیت های شرکت در آزمون M-course یا FSP پزشکی است.
  • پلی برای تحصیل در کشوری با سیستم آموزشی با کیفیت بالا
  • تقویت مهارت زبان آلمانی و سازگاری با فرهنگ و محیط آلمان

معایب:

همانطور که پیشتر گفتیم این آزمون یک گام بسیار مهم برای ورود به دانشگاه های آلمان است و گزینه دیگری غیر از گذراندن این آزمون برای علاقه مندانی که با مدرک دیپلم کشور ایران و بدون شرکت در کنکور سراسری قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند وجود ندارد. با این حال محدودیت تکرار آزمون و همچنین نیاز به دانش زبان آلمانی  را می‌توان از معایب آزمون FSP پزشکی عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب