شرایط تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل در آلمان برابر است با فرصت فوق‌العاده‌ی بهره بردن از مجموعه‌ای از بهترین دانشگاه‌ها در سطح جهانی و ترکیبی منحصر به فرد از مقرون به صرفه بودن، غنای فرهنگی و چشم اندازهای شغلی بی‌نظیر.

کشور آلمان ارزش بالایی برای آموزش و پرورش متخصصان زبده در زمینه‌های مختلف برای رفع مشکل نیروی کار و ارتقای صنعت قائل است و به همین دلیل امکان بهره بردن از بهترین کیفیت آموزش در عین تحصیل رایگان در این کشور را برای تمام دانشجویان از هر ملیتی میسر ساخته.

بنابراین برای دانشجویان بین المللی که مشتاق افزایش دانش خود هستند، آلمان بهترین گزینه برای  ادامه تحصیلات با کیفیت بدون پرداخت هزینه‌های گزاف است. به صورت کلی تحصیل رایگان در آلمان به دو صورت امکان پذیر است:

  1. برخورداری از بورسیه تحصیلی
  2. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان

 در ادامه به بررسی شرایط تحصیل رایگان در آلمان در مقاطع مختلف می‌پردازیم.

امکان تحصیل رایگان در آلمان

شرایط تحصیل رایگان در آلمان در مقطع لیسانس

شرط سنی: تحصیل در آلمان به طور رسمی محدودیت سنی ندارد و ممکن است در هر سنی از دانشگاه پذیرش بگیرید اما برای ریسک کمتر ریجکتی ویزا توصیه می‌شود برای مقطع کارشناسی حداکثر تا سن 21 سال اقدام نمایید.

مدرک زبان

گزینه‌های تحصیل رایگان کارشناسی در آلمان به زبان انگلیسی بسیار محدود هستند در نتیجه بهتر است برای برخورداری از تحصیل رایگان حداقل تا سطح B1 به زبان آلمانی تسلط داشته باشید.

البته دانشگاه های خصوصی گزینه‌های بیشتری برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع لیسانس ارائه می‌دهند اما همانطور که پیشتر اشاره کردیم تحصیل تنها در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است و تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی شهریه بالایی (حدود 10000 تا 15000 یورو در سال) دارد.

مدرک تحصیلی

برای تحصیل کارشناسی در آلمان مدرک دیپلم شما نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد چون ممکن است مدرک شما مورد تائید دانشگاه‌های آلمان نباشد! توصیه می‌کنیم برای بررسی شرایط خود قبل از مهاجرت با کارشناسان تاپ سولوشن مشاوره داشته باشید و یا مقاله ” تحصیل کارشناسی در آلمان” را که پیش از این روی سایت قرار گرفته مطالعه نمایید.

مراحل مهاجرت به آلمان

شرایط تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در آلمان

  • شرط سنی:
    در این مقطع نیز محدودیت خاصی ذکر نشده اما اقدام برای تحصیل ارشد با سن بالای 31 سال توصیه نمی‌شود.
  • سطح زبان:
    برنامه‌های ارائه شده به زبان انگلیسی در آلمان در مقطع ارشد متنوع تر از مقطع لیسانس هستند اما تسلط به زبان آلمانی تا سطح B2 گزینه‌های بیشتری پیش روی شما قرار می‌دهد. معمولاً حداقل نمره آیلتس قابل قبول برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان 6.5 می‌باشد.
  • مدارک تحصیلی:
    برخورداری از پیشینه تحصیلی درخشان امکان دریافت بورسیه‌های متنوع تحصیلی در آلمان را افزایش می‌دهد. در نتیجه با توجه به رشته مورد نظر شما، ارائه مدرک GMAT یا GRE، معدل بالا، فعالیت های علمی و پژوهشی مرتبط و نمره زبان بالا می‌توانید شانس خود را برای دریافت بورسیه افزایش دهید.
تحصیل رایگان دکتری در آلمان

شرایط تحصیل رایگان دکترا در آلمان

  • شرط سنی:
    متقاضیان تحصیل دکترا در آلمان می‌توانند در هر سنی برای تحصیل این مقطع در آلمان اقدام کنند اما بهتر است برای ریسک کمتر دریافت ویزا حداکثر تا سن 41 سال اقدام نمایند.
  • سطح زبان:
    بسیاری از برنامه‌های دکتری به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و برای تحصیل این مقطع در آلمان باید حداقل نمره 7 آیلتس در زبان انگلیسی یا سطح C1 آلمانی را دارا باشید.

دانشجویان دکترا در آلمان نه تنها می‌توانند از تحصیل رایگان در این مقطع بهره مند شوند، بلکه می‌توانند برای انجام کارهای علمی و پژوهشی خود  تا حدود 4000 یورو به صورت ماهانه حقوق نیز دریافت کنند.

لیست دانشگاه‌های رایگان و دولتی آلمان

کشور آلمان دارای انواع موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی می‌باشد. برای تحصیل رایگان در این کشور باید از دانشگاه‌های دولتی این کشور پذیرش بگیرید. با تحصیل در این دانشگاه‌ها در عین برخورداری از تحصیل ارزان، کیفیت بالای آموزش را نیز تجربه می‌کنید. دانشگاه‌های دولتی آلمان برنامه‌های گوناگونی در انواع رشته‌ها از جمله:

  • پزشکی
  • انواع مهندسی
  • علوم طبیعی
  • علوم انسانی
  • اقتصاد
  • روانشناسی و …

را ارائه می‌کنند.  در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه‌های رایگان و دولتی آلمان به همراه رتبه QS جهانی گردآوری شده:

رتبه جهانی QS

نام دانشگاه

ردیف

37

Technische Universität München

1

54

Ludwig-Maximilians-Universität München

2

87

Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg

3

98

Freie Universität Berlin

4

106

RWTH Aachen University

5

119

Karlsruher Institut für Technologie

6

120

Humboldt-Universität zu Berlin

7

154

Technische Universität Berlin

8

192

Albert-Ludwigs-Universität Freiburg

9

205

Universität Hamburg

10

213

Eberhard Karls Universität Tübingen

11

312

Universität Stuttgart

12

246

Technische Universität Dresden

13

239

Universität Bonn

14

302

Goethe Universität Frankfurt am Main

15

229

Universität Erlangen-Nürnberg

16

268

Universität Köln

17

384

Universität Münster

18

لیست دانشگاه های دولتی آلمان

هر دانشگاه فرآیند اپلای مخصوص خود را دارد، اما به طور کلی، شما باید مدارک تحصیلی، نمره زبان و انگیزه نامه را ارائه دهید. برای ثبت درخواست اپلای می‌توانید مستقیما از سایت دانشگاه کمک بگیرید و یا از طریق پلت فرم uni-assist اقدام کنید.

در نظر داشته باشید گرچه دانشگاه‌های دولتی آلمان شهریه دریافت نمی‌کنند، دانشجویان برای کارهای اداری ملزم به پرداخت مبلغی حدود 300 تا 400 یورو در هر ترم خواهند بود.

هزینه‌های زندگی حین تحصیل در آلمان

با وجود اینکه تحصیل رایگان است، هزینه های زندگی در آلمان بسته به شهر و انتخاب سبک زندگی می تواند متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی مقرون به صرفه تر از بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر است.

میانگین هزینه زندگی در آلمان ماهیانه 850 تا 1000 یورو می‌باشد و برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان باید حدود 11 هزار یورو تمکن مالی ارائه دهید که این مبلغ در بانک های آلمان بلوکه می‌شود و هر ماه فقط برای تامین هزینه زندگی امکان برداشت مقداری از مبلغ تمکن مالی بلوکه شده‌تان را خواهید داشت.

برای پوشش هزینه‌های زندگی در آلمان می‌توانید به صورت پاره وقت کار کنید و یا از بورسیه‌های متنوع تحصیلی بهره ببرید.

بورسیه‌های تحصیلی آلمان

بورسیه های تحصیلی متعددی برای دانشجویان بین المللی به ویژه دانشجویان کشورهای در حال توسعه در دسترس است. از جمله معروف ترین بورسیه های آلمان می‌توان به : بورسیه تحصیلی دااد، اراسموس و بورسیه تحصیلی ملی اشاره کرد. مبلغ این بورسیه ها با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت می‌باشند ولی معمولاً بین 750 تا 1000 یورو بوده و برای تامین هزینه های زندگی در آلمان کفایت می‌کنند.

سوالات متداول

بله. در آلمان برنامه ها به دو زبان آلمانی و انگلیسی ارائه می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید برنامه‌های انگلیسی زبان دوره‌ی کارشناسی محدود تر از برنامه های  مقطع دکتری و فوق لیسانس می‌باشد.

بله حتی اگر در دانشگاه های دولتی آلمان موفق به دریافت پذیرش شده‌اید برای اثبات توانایی تامین هزینه های زندگی نیاز به ارائه 11 هزار یورو تمکن مالی به سفارت دارید که این مبلغ در بانک های آلمان بلوکه خواهد شد.

داشتن پیشینه تحصیلی قوی، معدل بالا، مقالات ISI نمرات بالای آزمون های زبان و  دیگر آزمون های مرتبط به رشته، توصیه نامه و رزومه قوی شانس دریافت بورسیه را افزایش می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات اخیر

فهرست مطالب